Holdet 2022k HI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2022k HI (1k HI, 2k HI, 3k HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Romersk oldtid
Titel 3 De kinesiske kejserriger (opgives ikke)
Titel 4 DHO (opgives ikke)
Titel 5 Det britiske Imperium
Titel 6 Israel-Palæstina konflikten
Titel 7 2. vk. og holocaust
Titel 8 Den amerikanske Borgerkrig
Titel 9 Vikingetiden
Titel 10 Vietnamkrigen
Titel 11 Kampen om ligestilling i Danmark
Titel 12 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

i-Bøger:
Henrik Wiwe Mortensen: Israel - En stat i Mellemøsten. Ibog. Systime. 2023

Webindhold:
Amelia Gentleman: Windrush scandal caused by ‘30 years of racist immigration laws’ – report. Fra www.theguardian.com, 29. maj 2022 (3 sider)
Bo Jensen: Det britiske imperium (youtubevideo fra d. 13. jan. 2021 på 22 min.)
Interview med Herbert Pundik fra https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=955  
Verdens brændpunkter: Sæson 1 – Israel-Palæstina | DRTV. 5. Israel-Palæstina 18. sept. 2013 (39 m)
History Extra podcast: Nazi Germany: the myth of the innocent bystander. 37 min. 18. december 2023
Kampen om historien: Borgerkrig i USA - dengang og i dag. P1 d. 15. nov. 2022 (56 min)
1915-2015: Kvinders Valgret 100 år
https://www.youtube.com/watch?v=ZGZiFUo4k9M

Divisionen 15. nov. 2024:
https://www.dr.dk/lyd/p1/divisionen/divisionen-2024/4-division-romersk-fascination-og-hvad-er-der-sket-med-ob-11032405465
Klippet fra divisionen begynder 04:05 inde i udsendelsen og varer til 16:48.

Radio Information 15. nov. 2024:
https://podcasts.apple.com/dk/podcast/magt-kan-ogs%C3%A5-v%C3%A6re-citrongul-postkasser%C3%B8d-og-i-nuancer/id645460483?i=1000677042752
Klippet fra Radio Information begynder 02:20 og varer til 13:20.

Avistid 13.12.2024 (Weekendavisens podcast)
Klaus Rothstein interviewer Lise Busk-Jensen
https://podcasts.apple.com/dk/podcast/avistid-introducerer-klassikerskolen/id1540064257?i=1000681362207

D. 14. april 1981: Kvindebevægelsen
https://www.dr.dk/drtv/se/hvad-kom-der-ud-af-oproerene_-kvindebevaegelsen_426706



Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk


Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Romersk oldtid

INDHOLD . Angiv hvilket kernestof fra læreplanen, der har været centralt i dette forløb.
Forløbet centrerer sig omkring Romerriget fra ca. 500 f.kr. til år 27 (republikken) og fra år 27 til ca. 500 e.kr. (kejserdømmet). Centrale problemstillinger har været: hvad er forskellen på den romerske republik og kejserdømmet, hvorfor blev Romerriget så mægtigt, hvilket samfund var det romerske og hvorfor og hvordan brød Romerriget sammen.
Af kernestof fra læreplanen har der især været arbejdet med:
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag

MATERIALE
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 1. Columbus, 2019, s. 50-85 (kernestof)
Artikel af Allen Ward om filmen "Gladiator" (i et oversat uddrag på 4 sider) (supplerende stof)
Filmen "Gladiator" i uddrag (8 sider) (supplerende stof)
Undervisningstid: 15 timer
Fordybelsestid: 0 timer

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde.

FAGLIGE MÅL
Efter forløbet skal I kunne:
̶  redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶  analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶  anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie 

Konkrete faglige mål til forløbet:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Romerriget i perioden ca. 500 f.kr. til 500 e.kr. 
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund under den romerske republik og kejserdømmet
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere tekster og billeder fra perioden og herunder eksempler på brug af historie (f.eks. filmen Gladiator)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 De kinesiske kejserriger (opgives ikke)

INDHOLD
Målet med forløbet er at få indsigt i Kinas tidlige historie (frem til 1600) baserer sig på kapitel 6 i Vores Verdenshistorie. Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
• Samspil mellem mennesker og natur
• Familie, køn og ligestilling
• Fagets centrale begreber
Styreformer og samfundsorganisering

MATERIALE
Kernestof:
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 1. Columbus, 2019 s. 152-182 (31 sider)

Supplerende stof:
Søren Vrist Christensen: Kinas historie del 1 - oldtiden og de første dynastier (20 min). YouTube
Søren Vrist Christensen: Kinas historie del 2 - Tang-dynastiet, Djengis Khan, Marco Polo og Ming-dynastiet (20 min). YouTube
The Secret File of Marco Polo - Marco Polo in China - Full Historical Documentary (50 min). YouTube

I alt: 31 sider

Undervisningstid: 13,5 timer
Fordybelsestid:

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i verdens historie med fokus på Kina i perioden 600 fvt.- 1600
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Det britiske Imperium

INDHOLD
I forløbet har vi haft fokus på, hvordan Storbritannien blev til et imperium og hvordan det påvirkede borgerne i moderlandet og kolonierne. Desuden har vi set på, hvordan Storbritannien stadig i nutiden er præget af deres historie som imperiemagt og koloniherre. Vi har desuden haft fokus på erindringshistorie og metoden til analyse af erindringssteder.

MATERIALE
Kernestof:
Peter Fibiger Bang m.fl.: Imperier - fra oldtid til nutid. Columbus 2017, s. 147-179. (33 sider)
Erindringshistorie: Kristian Iversen og Ulla Nedergård Pedersen: Danmarkshistorie - mellem erindring og glemsel. Forlaget Columbus. 2. udg. 2020, s. 11-17, s. 20 og s. 53 (9 sider)
Kildetekst: Thomas Babington Macaulay om engelsk sprog og uddannelse i Indien, 1835 fra Thomas Babington Macaulay: Minute of 2 February 1835 on Indian Education. Oversat af Helle Folkersen. (2 sider)
Amelia Gentleman: Windrush scandal caused by ‘30 years of racist immigration laws’ – report. Fra www.theguardian.com, 29. maj 2022 (3 sider)

Supplerende stof:
Bo Jensen: Det britiske imperium (youtubevideo fra d. 13. jan. 2021 på 22 min.)

I alt: 47 sider

Undervisningstid: 16,5 timer
Fordybelsestid: 2,5 timer

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde

FAGLIGE MÅL
Efter forløbet skal I gerne kunne:
  ̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg


Konkretiserede faglige mål:
  ̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i den britiske historie med særlig vægt på den imperialistiske periode fra ca. 1707-1914.
̶ redegøre for sammenhænge mellem den nationale britiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund indenfor det britiske imperium i perioden
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie i form af erindringshistorie og herunder bruges af erindringssteder.
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til jeres egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Israel-Palæstina konflikten

INDHOLD
Forløbet centrerer sig omkring dannelsen af staten Israel i 1948 og de problematikker der har eksisteret i området Palæstina lige siden. For at forstå baggrunden for at Israel netop blev placeret i Palæstina og den modvilje den plan medførte går vi tilbage i tiden før 1948 for at finde forklaringer og tråde, der leder frem til situationen de sidste 75 år.
Kernestoffet, der i særlig grad har spillet en rolle:
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
̶ hovedlinjer i Palæstinas og verdens historie fra antikken til i dag

MATERIALE
Kernestof:
Henrik Wiwe Mortensen: Israel - En stat i Mellemøsten. Ibog. Systime. 2023 (70 sider)

Supplerende stof:
Interview med Herbert Pundik fra https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=955  
Verdens brændpunkter: Sæson 1 – Israel-Palæstina | DRTV. 5. Israel-Palæstina 18. sept. 2013 (39 m)


I alt: 70

Undervisningstid: 13,5 timer
Fordybelsestid: 0

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, anvendelse af OneNote, padlet, youtube, Stream

FAGLIGE MÅL
Målet for forløbet er at I skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

De konkretiserede faglige mål for forløbet er at I skal kunne:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Israel-Palæstina konflikten i tiden før 1948 og især efter 1948, herunder sammenhænge mellem den nationale (Israel-Palæstina), regionale (Mellemøsten) og globale udvikling (resten af verden).
- reflektere over, hvordan enkeltpersoner og folkemasserne i Israel-Palæstina har været med til at skabe historie og hvordan de også er blevet påvirket af deres fælles historie.
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie fra begge sider i konflikten
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden f.eks. i forbindelse med Israel-Palæstina konflikten

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 2. vk. og holocaust

INDHOLD
Vi har haft fokus på sammenhængen mellem den nazistiske ideologi, jødeforfølgelserne og 2.vk.

MATERIALE
Kernestof:
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 3. Nyeste tid. Columbus, 2020, s. 74-89 + 104-135 (48 sider)

Supplerende stof:
Roman Polanski: Pianisten (film) 2002
Selvvalgt kildemateriale fra www.folkedrab.dk
History Extra podcast: Nazi Germany: the myth of the innocent bystander. 37 min. 18. december 2023

I alt 48 sider

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde.
Undervisningstid: 15 timer
Fordybelsestid:

FAGLIGE MÅL
Efter forløbet skal eleverne kunne:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Konkretiserede faglige mål
Efter forløbet skal eleverne kunne:
̶ redegøre for sammenhænge mellem verdenssituationen i mellemkrigstiden, den nazistiske ideologi, 2. vk. og holocaust
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker i Tyskland og tyskbesatte områder i 1930'erne og 1940'erne.
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Den amerikanske Borgerkrig

Indhold:
I forløbet har det været fokus på årsagerne til at USA endte i en blodig borgerkrig og ligeså årsagerne til at Nordstaterne vandt. Desuden har vi set på, hvordan borgerkrigen er blevet forklaret og tolket i eftertiden.
Kernestoffet har været:
- historiebrug og -formidling
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser

Materiale:
Kernestof:
Karl-Johan Hemmersam og Ulrich Grubb: Slaveriet og den amerikanske
borgerkrig. Gyldendal, 2002, s. 6-22, 33-39, 50-54, 65-74, 81-87, 93-100 (52 sider) + kilder fra følgende sider: 23-27, 28-31 40-44, 56-58, 75-78, 101-104 (24 sider)

Supplerende stof:
Kampen om historien: Borgerkrig i USA - dengang og i dag. P1 d. 15. nov. 2022 (56 min)
Filmen Glory fra 1989 instr. af Edward Zwick (2 t 2 m)

I alt 77 sider

Undervisningstid: 13,5 timer
Fordybelsestid: 0,5

Arbejdsformer:
Klasseundervisning, par og gruppearbejde

Faglige mål:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale og nationale udvikling i USA
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Vikingetiden

INDHOLD
Fokus på både vikingetiden i sig selv med deres samfundsopbygning og skibe til handels- og plyndringstogter, men nok så meget vikingetiden som erindringshistorie skab i eftertiden inkl. begrebet erindringssted så som f.eks. Jellingestenene.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

MATERIALE
Kernestof:
Peter Frederiksen: Vores danmarkshistorie. Systime 2021, s. 22-47 (26 sider)
Kristian Iversen og Ulla Nedergård Pedersen: Danmarkshistorie - mellem erindring og glemsel. 2. udg. 2020, s. 45-55 (om erindringssteder) (11 sider)
Podcasten til "Vores danmarkshistorie" afsnittet om Vikingetiden (33 min): https://podcasts.apple.com/dk/podcast/vikingetiden/id1639890396?i=1000576132193 (4 sider)
DRTV Historien om Danmark: Vikingetiden (8 sider)

Kilder:
Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke, ca. 922  http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/?no_cache=1&cHash=27f66820f0c8b41f2d996c8d58f9e182> (7 sider)
"Arkæolog: Jim Lyngvilds vikingeudstilling er flot, men præget af historieløs udklædningsleg" fra Kristian Iversen og Ulla Nedergård Pedersen: Danmarkshistorie - mellem erindring og glemsel. 2. udg. 2020, s. 156-59 (4 sider)
Malene Jensen: "Stort studie dræber myten om den blonde viking. Han var snarere latino". Politiken 16. SEP. 2020 (3 sider)

Supplerende stof:
Besøg ved Ladbyskibet med rundvisning
Søren Nielsen om at bygge et vikingeskib  https://danmark.systime.dk/?id=567 (4 sider)
Tinna Damgård-Sørensen om vikingeskibene  https://danmark.systime.dk/?id=566#c1204 (4,5 sider)
I alt 60,5 sider

Undervisningstid: 13,5 timer
Fordybelsestid: 1,5 timer


ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, anvendelse af OneNote, youtube, Stream

FAGLIGE MÅL
Mål for forløbet fra lærerplanen
At I skal kunne:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶  analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶  anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Konkretiserede mål for forløbet
At I skal kunne:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i vikingetidens Danmark fra ca. 800 til 1050 samt for sammenhængen mellem Danmark og Norden og så udviklingen i den øvrige verden.
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund i vikingetiden.
-̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie i tilknytning til vikingetiden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10,47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Vietnamkrigen

INDHOLD
Fokus har været USA's inddragelse i Vietnamkrigen som en del af et større spil under den kolde krig.  Dominoteorien som forklaringsmodel for at gå ind i krigen og amerikanernes forsøg på at komme ud igen med æren i behold.
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.

MATERIALE
Kernestof:
Peter Frederiksen: Vietnam - fra drage til tiger. Systime 1996, s.

Supplerende stof:
Oliver Stone: Født den 4. juli. 1989 (Film)

Undervisningstid: 13,5 timer
Fordybelsestid: 0

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde.

FAGLIGE MÅL
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Konkretiserede faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Vietnams historie med fokus på 1900-tallet og det vi kalder Vietnamkrigen.
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling under den kolde krig, med udgangspunkt i USA'a ageren i Vietnamkrigen.
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund i forbindelse med konflikterne i Indokina.
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie.
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid.
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kampen om ligestilling i Danmark

Indhold
Fokus på kampe for ligestilling i sidste halvdel af 1800-tallet især for kvinder. Perspektivering til rødstrømperne og deres kampe for ligestilling.

Materiale
Kernestof:
Denise Lindegaard Nielsen og Elisabeth Lolike Ørsted: Kampe for ligestilling - køn og seksualitet i historisk perspektiv. Columbus 2021, s. 49-76.

Supplerende stof:
1915-2015: Kvinders Valgret 100 år
https://www.youtube.com/watch?v=ZGZiFUo4k9M

Divisionen 15. nov. 2024:
https://www.dr.dk/lyd/p1/divisionen/divisionen-2024/4-division-romersk-fascination-og-hvad-er-der-sket-med-ob-11032405465
Klippet fra divisionen begynder 04:05 inde i udsendelsen og varer til 16:48.

Radio Information 15. nov. 2024:
https://podcasts.apple.com/dk/podcast/magt-kan-ogs%C3%A5-v%C3%A6re-citrongul-postkasser%C3%B8d-og-i-nuancer/id645460483?i=1000677042752
Klippet fra Radio Information begynder 02:20 og varer til 13:20.

Avistid 13.12.2024 (Weekendavisens podcast)
Klaus Rothstein interviewer Lise Busk-Jensen
https://podcasts.apple.com/dk/podcast/avistid-introducerer-klassikerskolen/id1540064257?i=1000681362207

D. 14. april 1981: Kvindebevægelsen
https://www.dr.dk/drtv/se/hvad-kom-der-ud-af-oproerene_-kvindebevaegelsen_426706

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde.

Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kronologiforløb

INDHOLD
Fokus på at sætte alle de gennemførte forløb ind i en kronologisk sammenhæng med vægt på problemstillinger, periodisering, brud og kontinuitet.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.

MATERIALE
Kernestof:
materialet fra de enkelte forløb

Supplerende stof:
Materialet fra de enkelte forløb

Undervisningstid: 20,5 timer

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, anvendelse af OneNote, youtube, Stream

FAGLIGE MÅL
At I skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer