Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022k ENA (1k ENA, 2k ENA, 3k ENA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb - Growing up
Titel
Growing Up
Indhold
Tekster:
Fra: Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen, CONTEXTS, Gyldendal, 2004:
Ernest Hemingway, Indian Camp, 1921
Lucy Cross, The Sin Bin or Lucy’s Heart, 2000
Fra: The New York Times (nytimes.com):
Alan Finder, Giving Disorganized Boys the Tools for Success, Jan 1, 2008
Film:
About a Boy (Chris Weitz, Paul Weitz, 2002)
Omfang
24 sider
Særlige fokuspunkter
I grundforløbet i engelsk introduceres eleverne til læsning af/arbejde med engelske tekster (såvel fiction som non-fiction) og desuden introduceres de til filmanalyse. Analysemodeller fra Tools (CONTEXTS) anvendes. Ét modul anvendes til ordbogsarbejde.
Fokus i arbejde med grammatikken er ordstilling og kongruens, og i de skriftlige afleveringer er fokus desuden personkarakteristik og point-of-view.
Emnet ’Growing up’ skal give forståelse for forskellige aspekter, udfordringer og konflikter i forbindelse med barndom/ungdom og identitet.
Væsentlige arbejdsformer
Lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dysfunctional families
Forløbsbeskrivelse:
Vi kigger på moderne familier, dynamiske og dysfunktionelle relationer og hvordan disse kommer til udtryk i en række udvalgte tekster i en amerikansk kontekst. Forløbet introducerer eleverne til basale analyseredskaber i engelsk, med specielt fokus på personkarakteristik og miljøbeskrivelse.
Materialer:
Cleaning out my Closet (lyrik)
Julia Darling: "The Dress", 2006.
John Cheaver: "The Reunion", 1962
Bel Kauffman: "Sunday in the Park", 1983.
Barack Obama: "Remarks by the President at a Father's Day Event", The White House - Office of the Press Secretary, 2010.
Sapphire: Push - A Novel, 1996. (uddrag)
Film:
Lee Daniels(director): Precious, Lionsgate, 2009.
Særlige fokuspunkter:
arbejde med litterære begreber
arbejde med personkarakteristik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Thirsty - vampire litterature
Forløbsbeskrivelse:
Vi undersøger vampyrgenren og hvordan denne myte skildres i litteraturen gennem forskellige historiske perioder. For at forstå vor tids fascination af vampyrer og dyrkelsen af vampyruniverset, både litterært samt filmisk, arbejder vi med klassiske genretræk i vampyrlitteraturen, herunder symboler og temaer, og hvordan disse elementer enten er videreført eller modificeret op gennem det 20. århundrede.
Forløbet afsluttes med elevfremlæggelser om filmen "Interview with a Vampire" 1994 (forskellige fokuspunkter).
Vi arbejder med enkelte metoder:
- freudiansk psykoanalyse
- gender criticism
- film analyse
Skriftligt arbejde:
Visual analysis of a vampire poster.
Materiale:
Fra Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund: "Distortet Mirrors - how to read texts about vampires, zombies, werewolves and people", Gyldendal, 2019. s.8-7; 16-17; 47-49; 53-63; 68-75; 99-111.
Introduction: Vampire and vampire fiction"6 sider
Abraham Stokers: "Dracula", 1897 (chapters 3+16) (uddrag) 13 sider
Richard Matheson: "I The Legend", 1954 (uddrag) 8 sider
George R. R. Martin: "Fevre Dream", 1982. 12 sider
Artikler
Jason Zinoman: "Why the Vampire Myth Won’t Die" ,The New York Times, 30. oktober, 2021. (3 sider)
https://www.nytimes.com/2021/10/30/style/vampires-coronavirus.html
Film:
Neil Jordan (director): "Interview with a vampire", 1994.
omfang ca 39 sider (minus film)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
America - between promise and fact
Forløbet beskæftiger sig med den amerikansk identitet og kulturelle arv, herunder centrale amerikanske kerneværdier, der har formet den nationale selvforståelse. Med et historisk tilbageblik på puritanernes flugt fra England, undersøges hvilken betydning denne religiøse gruppe har haft for USA's selvforståelse - hvordan denne løsrivelse og afstandtagen fra England har skabt fundamentet for begrebet "the American dream". Hvordan er den amerikanske drøm og de tilhørende kerneværdier reflekteret og artikuleret i amerikansk litteratur og af immigranter?
Forløbet slutter af med et kritisk blik på den amerikanske drøm, herunder hvordan den opleves af immigranter..
Kernestof:
Alicia Keys: "Empire state of mind", 2009. (lyrik)
The Context of traditional American Values: racial, ethnic, religious and cultural diversity.
Arnold Schwarznegger: "Call me Arnold"
Barack Obama: "A More Perfect Union", 2008 (uddrag) fra "Worlds Of English" af Anne Mette Finnerup m.fl. (red) Systime, 2012.
Robert Frost: "The Road not Taken", 1915.
Film:
Gabriele Muccino (director): "The Pursuit of happiness", 2006.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Multicultural Britain -diverse or divided? EKSAMEN
Forløbet fokuserer på London som en multikulturel by, herunder de fordele og udfordringer forbundet med kulturelle sammenvævninger. Med afsæt i teorien om "emotionelle objekter" undersøges kulturelle værdier, herunder hvad der kendetegner britiskhed og nationalfølelse. Afslutningsvis kigger vi på den politiske diskurs og hvordan prominente politikere har forsøgt at adressere spørgsmålet om det multikulturelle Storbritannien.
Materialer:
Caryl Phillips: "The Pioneers: Fifty Years of Carribbean Migration to Britain”
Sara Ahmed "Social Emotions"
Raman Mundair: "Day Trippers"
Sabyn Javeri-Jillani.: Neither Night Nor Day”
John Agard: “Listen Mr. Oxford Don"
John Agard: “Mr and Mrs Xenophobia!” By John Agard
Enoch Powell: Rivers of Blood”
Robin Cook: “Chicken Tikki Masala” .
Kilder fra følgende antologier:
Moslund, Sten Pultz (ed): Everyone is here – New Shapes of Diversity and Belonging, Systime, 2023.
Plougheld Chris, Moslund Sten Pultz (ed): London – Migrant City, Systime, 2013.
Finnerup Anne Mette, Fogh, Agnete (ed): Worlds of English, Systime, 2012.
Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen (ed): Engage, Columbus , 2023.
Egebjerg, Kirsten m.fl. (ed): Flux – British Literature, Systime, 2003
https://migrationobservatory.ox.ac.uk/resources/briefings/migrants-in-the-uk-an-overview/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Transitioning India - EKSAMEN
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet tager udgangspunkt i det uafhængige Indien efter 1947 og fokuserer på de udfordringer og dilemmaer, Indien står overfor som et landet bundet af tradition men med ønsker om at omfavne det globale og moderniteten. For at belyse denne ambivalens, fokuserer vi på forskellige skillelinjer, herunder den religiøs konflikt under partition; kønsuligheden; kastesystemet; generationsforskellen og sproget (engelsk) som en identitetsmarkør. Lingua Franca berøres kort. Forløbet afrundes med korte elevpræsentationer (small pitches) om 10 af Indiens største udfordringer og hvordan disse løses.
Materialer:
dokumentar:
Udwin, Leslie (instruktør): "India's Daugter", 2015, Assassin Fims.
Litteratur:
Fra Brøndsted, Katrine (red): "Narrating India" (antologi), 2016, Alt i Ord.
"An introduction: Indian Partition and Independence"
Deshpande, Sahashi: "The Dark", 2004.
Sahni, Bhisham: "The Boss who came to Dinner", 1975.
Arundhati, Roy: The God of Small Things (excerpt), 1997, (4 sider)
artikler:
Jo McGowan: "In India They Abort females", Newsweek, 1989.
Panday Geeta: "India: 'I have been rejected by dozens of men over dowry'", BBC, 3. July 2023
"The Caste System" hentet https://www.ushistory.org/civ/8b.asp
Østergaard Trine: "English as a global language" fra The English handbook, Systime.
Nilanjara S. Joy: : "Saying Yes Matters as Much as Saying No", 2013
Asian Boss: "Can Indians Marry outside their class system? - street interview" (video)
https://www.youtube.com/watch?v=9xA7RGJiuUc
faglige mål:
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Arbejdsformer:
- gruppearbejde
- pararbejde
- gruppefremlægger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Evil - the anatomy of evil.
Med udgangspunkt i begrebet ondskab, undersøges og diskuteres hvad der ligger til grund for ondskabsfulde handlinger. Gennem en række tekster, behandles denne problematik med afsæt i forskellige tilgange, eks. fysiologisk, sociologisk, psykoanalytisk mm.
Er mennesket ondt af natur eller er det noget, vi lærer gennem vores omgivelser, og i hvilken udstrækning er vi ansvarlige for vores handlinger?
I et forsøg på at definere hvad ondskab er, indledes forløbet med at diskutere en række centrale og historiske citater, der omhandler ondskab.
Kernestof:
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Litteratur:
Blake Morrison: "Life After James", The Guardian, 2006. (artikel om Bulgar sagen)
Charles Bulowski: Son of Satan, 1982. (novelle)
Sean Spencer: "Mad or Mad?", New Scientist, 2004 i Engberg-Pedersen, Johanne et. al. (red): Wider Contexts, Gyldendal.
Richard Matheson: "Born of Man and woman", 1950, i
Engberg-Pedersen, Johanne et. al. (red): Wider Contexts, Gyldendal.
Poe, Allan: "The Tell-Tale Heart" i
Engberg-Pedersen, Johanne et. al. (red): Wider Contexts, Gyldendal.
Tom Aglietti: "Are We born good or bad, BBC Earth.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
"The Perks of Being a Wallflower"
Forløbsbeskrivelse:
Romanlæsning. Vi læser "The Perks of Being a Wallflower" som et eksempel på young adult fiction.
Materialer:
Stephen Chbosky: The Perks of Being a Wallflower, Simon & Schuster. 234 sider.
https://www.tckpublishing.com/young-adult-fiction/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Hip Hop - a social commentary
Med afsæt i historisk viden om hip hoppens forskellige faser, undersøger vi centrale kendetegn ved hip hop musikken i USA fra firserne til i dag.
Med sproget i fokus, analyserer vi hip hop som et lyrisk udtryk og en social protest - en skildring af sociale forhold og miljøet i det sorte USA.
Vi undersøger hvordan hip hop skildrer minoriteters (ekskluderet fra majoritetskulturen) søgen efter identitet og anerkendelse i USA. Der foretages hermed en socialhistorisk læsning af hiphop.
Materiale:
https://newspapers.digitalnc.org/lccn/2015236558/1990-11-12/ed-1/seq-6.pdf
Antologi:
Pedersen Staagård, Stinna m.fl.: "Open Wide", Praxis Forlag.
Grandmaster Flash & Furious Five: "The Message",1982.
Run D.M.C: "Proud to be Black", 1986.
Ice T.: "Colors", 1988.
Tupac Shakur: "Brenda's got a Baby",1991
Notorious B.I.G: "Ten Crack Commandments", 1997.
Eve Jeffers: "Love s Blind", 1999
Nicki Minaj: "Looking Ass Nigga", 2014.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Power and ambition - EKSAMEN
Vi læser centrale scener fra Macbeth, der primært fokuserer på forholdet mellem Macbeth og hans hustru Lady Macbeth, herunder hvilken rolle kønsnormer har for karakterernes adfærd. Der lægges fokus på magt, ambitioner og samvittighed.
Eleverne opnår dybdegående kendskab til Shakespeares sproglige stil, forståelse for
den historiske kontekst; og viden om forskellige genrer med særligt fokus på tragedier.
Materialer:
William Shakespeare: Macbeth (Cambridge School Shakespeare, 2014), Cambridge School: Act I, scene 1: linje 1-13; scene 3, scene 5, scene 7; Act II scene 2; Act III scene 1, scene 4; Act 4 scene 1.
omfang
ca. 21,5 normalsider (drama)
+ 3 sider (litteraturhistorie)
Oversigt over toolbox, poetic device, language og genre i "Romeo og Juliet by Shakespeare", Gyldendal af Clausen Høfner Bo, Kaalund, Jesper, s. 36-53 ( ca. 10 sider)
"Historical context" (3 sider)
I alt: 34,5 sider
Film: Justin Kurzel (instruktør): Macbeth, 2015.
arbejdsformer:
gruppearbejde
dramatisering + optræden
højtoplæsning, indøve replikker
|
Indhold
|
Kernestof:
-
historical background.pdf
-
Macbeth modern English.pdf
-
William Shakespeare: Macbeth (Cambridge School Shakespeare trykår: 2014), Cambridge School; sider: 9-13, 23-27, 33-35, 43-47, 65-69, 81-85, 101-107
-
Afsnit
-
Vi ser Macbeth filmen i dag. Mens klassen ser film, trækker jeg jer ud, én efter én, for at tale om Macbeth. Det forventes at I taler om Macbeth - centrale temaer efter eget valg - i ca. 3-4 minuter. I skal have bogen med og udvælge et citat, som in
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Narrating truth - EKSAMEN
I kølvandet på det amerikanske valg, undersøger vi hvordan individet overtales, manipuleres og påvirkes gennem sproglige ytringer og stærk retorik. Vi fokuserer på konspirationsteorier med særligt henblik på hvordan hjernen reagerer på forskelligt input, og hvorfor det er svært at ændre mening.
Vi læser tekster med fokus på 'os vs. dem' distinktionen og hvordan fjenden italesættes med særligt fokus på retoriske virkemidler.
Materialer
"The Impact of Trump Rhetorics" fra Election Year af Lotte Genefke, 2024. (2 sider)
Michael Goldfarb: "Donald Trump and the politics of paranoia" bragt i BBC 24 januar. 2016.
Keith M. Bellizzi: Cognitive biases and brain biology help explain why facts don’t change minds (2022) fra Lars Ulrik Tambjerg-Ravn: The Science of...:, Systime. 2024 (3 sider)
Akesh Peshin: Why do we fall for conspiracy theories (2022) fra Lars Ulrik Tambjerg-Ravn: The Science of...:, Systime. 2024 (4 sider)
Fra Brønsted, Katrine: "Narrating the Truth" (antropologi) , Alt i ord, 2021:
Introduktionen til antologien (2 sider)
Truthfully - on Literary Journalism and Narrative fiction (2 sider)
Michael Shermer: The Conspiracy theory Detector (1 side)
Joseph R. McCarthy: "Enemies from Within" (1950) (4 sider)
John Ronson, "The Madness of Davis Shayler" (excerpt), 2011 (7 sider)
Lawrence Wright: "Remembering Satan - A tragic Case of Recovering Memory", 1994. (8 sider)
Supplerende:
"How Donald Trump Answers a Questions" tilgået på https://youtu.be/_aFo_BV-UzI
omfang: ca. 33 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Race relations in the South - EKSAMEN
Romanlæsning "To Kill a Mockingbird".
Vi læser romanen med henblik på at få en dybere kendskab til sydstatslitteratur og amerikansk historie, herunder racerelationer. Der lægges særligt vægt på race, klasse og køn. Romanen skal læses og forstås som et eksempel på klassisk amerikansk litteratur med stærke referencer til amerikanske kerneværdier som individualisme, retsstatsprincippet og troen på fremskridt.
Harper Lee: To Kill a Mockingbird, (1960) 284 sider.
Holm Merete: "Southern literature as a genre" (uddrag) i "Southern Stories for y'all" , Systime, 2021. s. 24-27.
Uddrag fra "The Help", Kathryn Stockett, 2011. (4 sider)
Slutscenen (20 minutter) : "To Kill a Mockingbird" (1962) Directed by Robert Mulligan.
omfang: ca. 300 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
The Victorian Age - progress. EKSAMEN
Periodelæsning. Vi kigger på den Victorianske tidsalder, og hvad der karakteriserer samfundsudviklingen og tidsånden i Storbritannien i denne periode, herunder industrialiseringen og menneskelig fremskridt. Der lægges vægt på sociale forhold, klassebevidsthed og modstand/fremskridt i alle skygninger - hvordan afspejler victorianske litteratur ønsket om forandring?
Materialer:
Fra "Through Literary Landscapes" (antologi) af Pia Rørkær Sigh og Niels Randbo Back (red): 91-100 + 103-106 + 117-124 + 158-164 + 168-171).
The Victorian Age: Historical background (12 sider)
Charles Dickens: Nobody's Story,1853. (5 sider)
Edward Morgan Foster: A Room with a view, 1908 (uddrag: 4 sider)
Kate Chopin: "A Respectable Woman", 1894, (3,5)
Eleverne har beskæftiget sig med perioden i et andet forløb (Vampire) og har bl.a. læst
Abraham Stokers: "Dracula", 1897 (chapters 3+16) fra Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund: "Distortet Mirrors - how to read texts about vampires, zombies, werewolves and people", Gyldendal, 2019.
Omfang: ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Transitioning India -between tradition & modernity
faglige mål:
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723523312",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723523312",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55723523312"
}