Holdet 2022k SAA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e)
Hold 2022k SAA (1k SAA, 2k SAA, 3k SAA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Det gode liv
Titel 2 Digitale læremidler
Titel 3 Sundhed - flerfagligt forløb med matematik og idræ
Titel 4 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund (1)
Titel 5 Velfærdsstaten - udvikling eller afvikling (2)
Titel 6 Mediernes rolle i politik (3)
Titel 7 Kriminalitet og straf (1)
Titel 8 Kulturelle forskelle UK/DK
Titel 9 Demokrati og medborgerskab (3)
Titel 10 Køn og kultur i engelsksprogede lande - SRO (1)
Titel 11 Fremtidens arbejdsmarked (2)
Titel 12 Landbruget og afgifter (politisk kommunikation)(3)
Titel 13 EU og parlamentsvalget (4)
Titel 14 Danmark i verden - IP (4)
Titel 15 Det amerikanske politiske system og valg 2024 (4)
Titel 16 Velfærd under pres (2)
Titel 17 Flerfagligt forløb med engelsk
Titel 18 Sociologiske samtidsdiagnoser (1)
Titel 19 Politik, vælgere og medier under forandring (3)
Titel 20 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Det gode liv

Faglige mål (samfundsfag c, stx):
– skelne mellem forskellige typer argumenter og udsagn, herunder beskrivelse og vurdering
– på et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter, indgå i en faglig dialog
Kernestof: (samfundsfag c, stx):
Politik
– politiske partier i Danmark og politiske ideologier, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme
Sociologi
– politisk socialisering
Materialer:
Brøndum mfl. Luk samfundet op. Columbus 2 udg.
Kap 5: Forskellige liv i Danmark
Kap 6: Politiske ideologier

Særlige fokuspunkter
Forløbet er en introduktion til sociologi og politik under temaet  “det gode liv”. I tilfældig rækkefølge er formålene og fokusområderne med forløbet:
• at introducere til den samfundsfaglige genstand og metode
• at bidrage til og kvalificere elevernes politiske dannelse
• at de faglige mål for hvert enkelt modul er klare og evaluerbare
• at arbejdsformerne er varierede og elevaktiverende.

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, øvelser og politisk værksted.

Omfang: ca. 40 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):[


Bjørnstrup, Matthiesen og Skov, Velfærdsstaten under pres, (i-bog, 2020), https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=210. Kapitel 3 Økonomien bag en velfærdsstat og kapitel 7 Hvordan kan velfærdsstatens udfordringer imødegås?

Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk

Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund (1)

Et forløb om grundlæggende begreber og problemstillinger i sociologi.
Følgende faglige mål er dækket:
- Undersøgelse af samfundsmæssige og udviklingsmæssige problemstillinger
- Ændringer i sociale og kulturelle mønstre
Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i Danmark
- Adfærd på de sociale medier

Hvilke samfundsmæssige forandringer påvirker individet?


Dette forløb handler om grundlæggende begreber og problemstillinger i sociologi og om, hvordan vi som individer i det senmoderne samfund bliver påvirket af og selv påvirker udviklingen.

Følgende faglige mål dækkes:
- Undersøgelse af samfundsmæssige og udviklingsmæssige problemstillinger
- Ændringer i sociale og kulturelle mønstre

Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i Danmark
- Adfærd på de sociale medier

Materiale:
Brøndum, P. og T. Banke Hansen, Luk Samfundet Op, Columbus 2017 3. udgave (grøn), s. 30-88

Supplerende materiale:
Kort film om national identitet (Hygge), The Scandinavian Hygge Lifestyle Taking The World By Storm
Kort film om identitet, Who Am I?
TV-program, "Hvem styrer dit liv"?, DR-P3 dec. 2022 - 1. afsnit
Liste over parallelsamfund 2022
TV-program, "Limbo - når sabbatår er fucked - sabbatårets mange konsekvenser og dilemmaer", DR3, 18. juli 2019 (CFU)

Arbejdsformer:
Individuelt arbejde, gruppearbejde, pararbejde samt klassesekvenser

Omfang: ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hypoteseopgave 14-12-2022
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Velfærdsstaten - udvikling eller afvikling (2)

Hvad er økonomi og er økonomien god i Danmark?

Dette forløb handler overordnet om dansk økonomi og hvordan det økonomisk går i øjeblikket. Vi skal desuden også beskæftige os med velfærd og om, hvorvidt den er påvirket af den økonomiske situation.

Faglige mål og kernestof:
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf

Materiale:
Brøndum, P. og T. Banke Hansen, Luk Samfundet Op, Columbus 2017 3. udgave (grøn), s. 174-200

Mette Frederiksens tale ved kommunalpolitisk konference 16/3-2023, https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-tale-ved-kommunalpolitisk-topmoede-den-16-marts-2023/


Arbejdsformer:

Individuelt arbejde, gruppearbejde, pararbejde samt klassesekvenser


Omfang: ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fællesdelsopgave 1 02-03-2023
Undersøgelse 27-03-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mediernes rolle i politik (3)

Hvad karakteriserer moderne medier og hvordan påvirkes de politiske processer mv. af medierne i dag?

Kernestof og faglige mål:

- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Brøndum, P. og T. Banke Hansen, Luk samfundet op, Columbus 2017 3. udg. s. 159-173

DR-Explainer om ekkokamre og algoritmer, https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-har-du-altid-ret_188841 (dokumentar)

Vi har ikke brug for flere ekkokamre, 23. MARTS 2022, 08:32, https://journalisten.dk/debat-vi-har-ikke-brug-for-flere-ekkokamre/ (artikel)

Omfang: ca. 18 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 13-04-2023
Mundtlig aflevering 04-05-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kriminalitet og straf (1)

Forløbsbeskrivelse:

Vi skal i dette forløb undersøge, hvad kriminalitet er og hvorfor nogle borgere bliver kriminelle og andre ikke gør. Vi skal desuden kigge på, hvordan samfundet forholder sig til kriminel adfærd og hvordan man straffer.

Faglige mål:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og
          kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark

Kernestof:

Matthiesen, T., O. Boserups Skov, V. Bjørnstrup, Fri eller fortabt, Columbus 2019, 1. udg. 1. opl. Kapitel 11 (Kriminalitet) s. 180-199

Bjørnstrup, V. et al. Fra drengestreger til bandekrig, Columbus 2018, kapitel 4 (Hvorfor bliver man bandemedlem) s. 51-66

Interview med Mette Grith Stage (forsvarsadvokat), https://www.listennotes.com/da/podcasts/true-crime-podcast/forsvarsadvokaten-vih4fdCIUKn/

Vaneforbryderen fra Vensyssel, DR 5/5-2021 (dokumentar, 30 min)

Supplerende stof:

De lovløse piger, TV2 sæson 1, 2021 - afsnit 1 de kriminelle piger (dokumentar, 22 min)

Sprængfarligt bandeopgør, Genstart, DR-P1 21/9-2023 (podcast, 23 min)

Ud-af-huset, overværelse af retssag i Byretten i Odense d. 27/9-2023. Sag om vold.

Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Udlednings- og beregningsopgave 29-08-2023
Sammenligningsopgave 28-09-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kulturelle forskelle UK/DK

Som et led i klassens studietur til London gennemgik vi lidt om kulturelle forskelle samt betydningen af disse.
Klassen fik som opgave at beskrive deres egne individuelle oplevelser af kulturelle forskelle på turen.

Som baggrundsviden anvendtes Hofstedes løgmodel - http://geert-hofstede.com/denmark.html
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Studietursopgave 13-10-2023
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Demokrati og medborgerskab (3)

Forløbsbeskrivelse:

Vi skal i dette forløb arbejde med demokratiske rettigheder og pligter. Det handler om, hvordan vi som borgere i et demokrati kan gøre vores indflydelse gældende på forskellige måder.

Faglige mål:
- politisk meningsdannelse - herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund

Kernestof:

Jensby, J., A. Ellegaard Pedersen og P. Brøndum, Politikbogen, Columbus 2017, 1. udg. 1. opl. Kap. 8 (magt) og kap. 9 (demokrati, rettigheder og medborgerskab), s. 168-200

Sørensen Mazanti, K. Sociologibogen, Columbus 2016, 1. udg. 1. opl. Kap. 3 (Hvordan fungerer sociale systemer), s. 71-97

ActNow: An Activist Story, EKKO, 14/8-2023
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/bactnow-an-activist-story/ (kortfilm)

Balladen om kolonihaven, TV2 (Play), august 2023, afsnit 1 og 4 (dokumentar)

Supplerende stof:

Kolonihavedramaet på TV2 udstiller den giftige krise, der plager vores demokrati, Altinget 15/8, 2023 (artikel)

Omfang: 76 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Diskussionsopgave 30-10-2023
Fællesdelsopgave 1 21-11-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Køn og kultur i engelsksprogede lande - SRO (1)

Forløbsbeskrivelse:

Vi skal undersøge, på hvilke områder der ikke er ligestilling mellem kønnene i Danmark og hvilke konsekvenser det har for både mænd og kvinder. Vi skal desuden kigge nærmere på forskellige teoretiske forklaringer på kønsforskelle.

Faglige mål:

- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- ligestilling mellem kønnene
- Undersøge tendenser i den engelsksprogede del af verden (USA og UK)

Materiale:

Kernestof

Storr-Hansen, A., K. Ditlevsen og T. Studstrup, Køn og ligestilling - i samfundsfagligt perspektiv, Columbus 1. udg. 3. opl 2020 , s. 13-73.

Supplerende stof

Hun bruger fem timer i køkkenet og skifter kjole, når manden kommer hjem – og hun er ikke alene, Berlingske 8/3-2023 (artikel)
A 360 look at gender-neutral parenting and raising kids without gender expectations - (nyhedsklip 5 min)
Murray Allan: Expelled for saying there are only two genders, doesn't regret standing his ground - (nyhedsklip 7 min)

7th-grader's 'Only 2 Genders' shirt triggers free speech battle - (nyhedsklip 5 min)


Omfang i alt: ca. 70 sider (samfundsfag)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kreativ opgave 15-12-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Fremtidens arbejdsmarked (2)

Forløbsbeskrivelse:

Vi skal i dette forløb beskæftige os med, hvorledes fremtidens arbejdsmarked kan komme til at se ud. Vi skal undersøge, hvad befolkningen arbejdsmæssigt laver og hvilket forhold de har til det at arbejde. Vi skal desuden også kigge på tendenser i forhold til indretningen af arbejdslivet og vurdere konsekvenserne af digitalisering, teknologisering, klimatilpasning og velfærdsklemmer.

Faglige mål:

- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Socialisering og social differentiering
- Arbejdsmarkedsforhold
- Konkurrenceevne
- Politiske skillelinjer i forhold til velfærd og arbejdsmarked

Materiale:

Kernestof

Matthiesen, T., O. Boserup Skov og V. Bjørnstrup, Fri eller fortabt, Columbus 2019, s. 74-91
Den danske model, Københavns Universitet, https://faos.ku.dk/arbejdsmarkedets-begreber/den-danske-model/

Elon Musk har fået et skandinavisk problem, Politiken 9/12-2023

May My og hendes mand tog stort valg for familien, Alt for damerne, 15/9-2023

Minister kritiserede populær forfatter, DR.dk 10/11-2023,  https://www.dr.dk/nyheder/indland/minister-kritiserede-populaer-forfatter-hvis-alle-levede-som-hun-gjorde-ville-vi-gaa

En fremtid uden arbejde, Fagbladet 3F, februar 2018, https://fagbladet3f.dk/robotter/longread.php

Mangel på arbejdskraft er ikke et strukturelt problem, Børsen 13/9-2023 https://borsen.dk/nyheder/opinion/arbejdsudbud-er-en-arbitraer-maalestok

Hurra for manglen på arbejdskraft, Politiken 4/12-2023, https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art9638916/Hurra-for-manglen-p%C3%A5-arbejdskraft

Concito - tænketank, Analyse af megatrends med påvirkning af fremtidens grønne arbejdsmarked, maj 2023, kap. 5 Fremtidens arbejdsmarked www.concito.dk

Kan sygeplejerskerne egentlig bare strejke? DR, P3-essensen - Explainer, https://www.youtube.com/watch?v=MsMCM_phr8I

Arbejd Arbejd, Genstart 2/1-2024 (podcast), https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-arbejd-arbejd-11802450012



Supplerende stof

Samfundsstatistik 2023, Columbus 2023, diverse statistikker om arbejdsmarkedet

Arbejder Danmark for lidt?, DR-Debatten 9/11-2023 (uddrag), https://www.dr.dk/drtv/episode/debatten_-arbejder-danmark-for-lidt_418851

Hvordan skal vi arbejde i fremtiden? Velkommen til fremtiden, 15/7-2020 (podcast),   https://radioplay.dk/podcast/velkommentilfremtiden/id-2031501/


Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undersøgelsesopgave 08-02-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Landbruget og afgifter (politisk kommunikation)(3)

Forløbsbeskrivelse:

Vi skal i dette forløb beskæftige os med optakten til treparten om kommende mulige klimaafgifter på landbrugsproduktion i Danmark. Vi tager udgangspunkt i fakta om dansk landbrug og i særdeleshed Michael Svarer-rapporten og den debat, der er fulgt i kølvandet på den. Samfundsfagligt skal vi hovedsageligt beskæftige os med den politiske kommunikation og meningsdannelse og så skal alle grupper analysere forskellige vinkler i debatten.

Faglige mål:

Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
Undersøge og dokumentere et politikområde
Kigge på politisk meningsdannelse og medier, politiske beslutningsprocesser i Danmark, samt udviklingstendenser i lyset af klimaforandringer og bæredygtighed.

Materiale:

Kernestof

Jensby, J. G. og P. Brøndum, Politikbogen, Columbus 2022, 2. udgave s. 169-177
Her er de fem vigtigste nedslag i længeventet klimarapport, DR 21/2-2024
Derfor er det en mærkelig oplevelse af følge debatten om CO2-afgift i landbruget, Klimamonitor.dk 27/2-2024
CO2-massakre på landbruget er indlysende galimatias og bliver af samme grund næppe til noget, Jyskevestkysten (JV), 27/2-2024

Supplerende stof

Forskelligt statistisk materiale om dansk landbrug
DR-Explainer, https://www.dr.dk/stories/1288510966/explainer-klimaafgifer-p-landbruget

Desuden besøg ud af huset på Dalum Landbrugsskole til en snak med landbrugsstuderende om syn på CO2-afgifter.

Omfang: ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fællesdelsopgave og notatopgave 06-03-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 EU og parlamentsvalget (4)

Forløbsbeskrivelse:

Vi skal i dette forløb beskæftige os med det kommende valg til EU-parlamentet d. 9. juni 2024. Vi tager udgangspunkt i fakta om, hvad EU egentlig er for en størrelse, hvad det består af, hvilke politiske emner, der præger samarbejdet. Derudover skal vi undersøge forskellige politiske tendenser og debatter, som de udvikler sig op mod valget.

Faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- konflikter og integration i Europa

Materiale:

Kernestof
EU på kryds og tværs, Folketinget, februar 2024 s. 40-70
Forsker frygter lav valgdeltagelse, DEO - EU-valget 2024 (artikel)


Supplerende stof
Små film om EU på EU-Oplysningen
Debatarrangement på skolen om det kommende EP-valg

Omfang: ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave om statistisk usikkerhed 19-04-2024
Sammenligning + diskussion 15-05-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Danmark i verden - IP (4)

Forløbsbeskrivelse:

Vi skal i dette forløb arbejde med international politik set med danske øjne. Det vil sige, at vi skal under, hvad der karakteriserer dansk udenrigspolitik generelt samt hvilke handlemuligheder Danmark som småstat har. Derudover skal vi have lære om magt, sikkerhed, teori om internationale forhold mv.  

Kernestof:
- Forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og
          diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- Mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

Supplerende stof:
- TV2 - Lippert, Interview med Lars Løkke om Afrikastrategi, 21/8, 2024
- DR-Deadline, Om den danske Afrikastrategi, 20/8, 2024
- Statistik om militærudgifter
        - Statistik fra Welcome 2035, Global Foresight 2025 (uddrag)


Materiale:

Bülow, M. W. og T. Brems Knudsen, International Politik NU, Systime 2015, 2. udg., s. 14-27, 298-302

Løkke, Rasmussen, L. Vores politik skal være styret af pragmatisk idealisme, Udenrigsministeriet - bragt i Altinget 15/2, 2023

Zelenskyj efterlyser kampfly og missiler for at tvinge Rusland til fred, Avisen Danmark 6/9, 2024

Trump vil maksimere USA’s magt – og lykkes faktisk med det. Mange ser det ikke – men det gør Xi, Ræson 16/4-2025

Krudt, kugler - og kultur: Hård magt er ikke nok, hvis vi skal klare os igennem krisetider, 17/4-2025 (uddrag)
https://videnskab.dk/kultur-samfund/krudt-kugler-og-kultur-haard-magt-er-ikke-nok-hvis-vi-skal-klare-os-igennem-krisetider/

EU er ved at lægge sporene til en ny verdensorden, Politiken 11/4-2025 (uddrag)

Europas skæbnestund - tre strategier, ThinkEuropa 3/3-2025 (uddrag)
https://thinkeuropa.dk/brief/2025-03-europas-skaebnestund-tre-strategier

How President Trump is reshaping global politics | Start Here - Al Jazeera, 17/4-2025 (14 min)


Fordybelsestid: 6 timer

Omfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Regression og sammenligning 02-09-2024
Fællesdelsopgave 17-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 15 Det amerikanske politiske system og valg 2024 (4)

Forløbsbeskrivelse:

Vi skal i dette forløb arbejde med det amerikanske præsidentvalg 2024. Vi skal dykke ned i, hvad der karakteriserer amerikansk politik samt hvordan det adskiller sig fra det danske politiske system. Vi skal desuden forsøge at forstå, hvilke mekanismer, der har gjort USA så polariseret og hvordan denne polarisering påvirker deres demokrati. Derudover skal vi belyse, hvorfor vi i Danmark beskæftiger os så meget med valget i USA.

Kernestof:
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser

Indhold:
Brøndum, P. og A. Rasmussen,  USA's udfordringer, Columbus 2024, 4. udg. s. 9-13, 45-62, 76-92, 100-114, 119-135
DR-Explainer, Er USA's demokrati truet? (Video 5 min), Nov. 2022
Marlene Wind, Vi er i en eksistentiel overlevelseskamp, Politiken 21/9, 2024
Kollapser USA? Altinget 21/10, 2024
Her er 10 gode grunde til at stemme på Trump, (Kommentar af David Trads), Altinget 29/10, 2024
Genstart, Præsidentens penge, DR-lyd 4/11, 2024, https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-praesidentens-penge-11802450451

Supplerende stof:
- Diverse meningsmålinger om det amerikanske præsidentvalg
- Resultater og kommentarer om valget
- What is the president's job, anyway? Youtube, 2024 What is the president's job, anyway?
- Does Your Vote Count? TED-ED 2015, Does your vote count? The Electoral College explained - Christina Greer
- What to watch for as the polls close on election night, Florida International University, November 1, 2024, https://news.fiu.edu/2024/four-points-to-consider-on-election-day-and-beyond>


Fordybelsestid: 10 timer
Omfang:  85 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fællesdelsopgave 17-09-2024
Projektopgave om USA 10-10-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 16 Velfærd under pres (2)

Forløbsbeskrivelse:

Vi skal i dette forløb arbejde med økonomi og især økonomi set i lyset af den danske velfærdsstat og de udfordringer den står overfor. En del af forløbet forudsætter, at I har styr på basal viden om velfærdsmodellerne og ideologier knyttet til dem.   

Kernestof:
- Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- Makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
- Kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

Supplerende stof:
Statistik af forskellig art, som er brugt for at skabe et overblik over velfærd generelt samt aktuelle økonomiske nøgletal

Materiale:
Bjørnstrup, Matthiesen og Skov, Velfærdsstaten under pres, (i-bog, 2020), https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=210. Kapitel 3 Økonomien bag en velfærdsstat og kapitel 7 Hvordan kan velfærdsstatens udfordringer imødegås?

Økonomi for dummies med Huxi (afsnit 8 - om multiplikatoren), 2019 Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen) (1:8)

Om Keynesianisme, Fra <https://lex.dk/keynesiansk_teori>
Om Monetarisme, Fra <https://lex.dk/monetarisme>
Om Piketty, Fra <https://tales.dk/ulighedens-oekonomi_thomas-piketty_9788771592023>
Emma Holten, Vi er mere værd: Emma Holten om feministisk økonomi

Fordybelsestid: 8 timer
Omfang: 50 sider










Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Statistisk usikkerhed, undersøgelse og diskussion 29-11-2024
Fællesdelsopgave 2 06-01-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 17 Flerfagligt forløb med engelsk

Forløbsbeskrivelse:
Dette er et metodeforløb sammen med engelsk. Formålet er hovedsageligt at I lærer at forholde jer kritisk til valg af det materiale, som I finder i fagene. I skal arbejde ud fra beskrivelsen herunder.

Forslag til problemformulering:
Hvordan formidles viden og holdninger om ________ i forskellige medier og med hvilken effekt?
- Hvordan belyses det samfundsfagligt?
- Hvordan belyses det i engelsk?
- Fordele og ulemper ved valgte elementer/kanaler
- Konklusion
Krav: Der skal indgå fire elementer - to i engelsk og to i samfundsfag. Elementerne skal alle være af forskellig art og belyse emnet på forskellige måder.
Der skal laves en kort mundtlig præsentation, hvor problemformuleringen belyses vha. de elementer I har valgt.
Emner:
· National identitet
· Racisme
· Social ulighed

Omfang: ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Sociologiske samtidsdiagnoser (1)

Forløbsbeskrivelse:

Vi har tidligere været igennem forskellige sociologiske teorier, men i dette forløb går vi lidt tættere på, hvordan centrale teorier forklarer vores nutidige samfund og hvad der specifikt karakteriserer teorierne. Samtidigt kobler vi teorierne til aktuelle samfundsmæssige udfordringer.

Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering
̶ samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Supplerende stof:
Mange valg gør os forvirrede, men alternativet er værre, Jyllandsposten 17/8-2018, https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE10785464/mange-valg-goer-os-forvirrede-men-alternativet-er-vaerre/


Materiale:
Juul, S., J. Larsen og J. Kristensen, Sociologibogen, Columbus 2. udg. 2. oplag 2022 s. 101-104, 113-116, 119-120, 133-138, 153-157, 199-214.

Fordybelsestid: 5 timer

Omfang: ca. 40 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sammenligning 03-02-2025
Synopsis - mundtlig aflevering 24-02-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 19 Politik, vælgere og medier under forandring (3)

Forløbsbeskrivelse:

Politik er en dynamisk størrelse, som hele tiden forandrer sig. Vi skal i dette forløb kigge på, hvordan politik og medier hænger sammen og i samme åndedrag også kigge på vælgernes adfærd og så genbesøger vi de politiske ideologier. Derudover har verdenssituationen vist sig, at den politiske virkelighed har ændret sig markant. Disse ændringer skal også undersøges nærmere i dette forløb.  

Kernestof:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige
           teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige
           problemstillinger og udviklingstendenser
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

Supplerende stof:
- Forskellige nyhedsklip og statistik om aktuelle politiske tendenser mv.

Materiale:
Jensby, J. og P. Brøndum, Politikbogen, Columbus 2017, 1. udg. s. 28-53, 72-75, 96-135, 142-147

Fordybelsestid:  7 timer

Omfang: ca. 75 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3k SAA terminsprøve - delprøve 2 06-03-2025
Undersøgelse og diskussion 10-04-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde