Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022a DA (1a DA, 2a DA, 3a DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Hvem er du og hvem er jeg?
Forløbet er en opsamling på elevernes udbytte af grundforløbet og en indføring i vores klassekultur og begrebsunivers.
Forløbets mål er:
at øge kendskabet til hinanden i klassen
at skabe en tryg atmosfære, hvor fejl er tilladte
at øge den sproglige bevidsthed i skrift og tale
at øge kendskabet til forskellige genrer og hvilke metoder og tilgange, der er hensigtsmæssige
Grundbog er Håndbog til Dansk (2017) af Ole Schultz Larsen, Dansklærerforeningens Forlag/Systime
Indhold:
Håndbog til Dansk s. 7-9, 10-14, 15-17, 19-23, 23-28, 29-36
Hvad er tekster i dansk?
Hvad er analyse og fortolkning?
Hvad er faktatekster?
Hvad er forholdet mellem indhold og form?
Det litterære, sproglige og mediemæssige perspektiv
Hermeneutik
Fakta og fiktion - kontrakter, koder og genrer og blandformer
Genrer
Rim og rytme
Tekster:
https://redbarnet.dk/skole/boerns-rettigheder/til-alle-os-mellemtrin/portraet-af-roxana/
Johannes V. Jensen: "Forsvundne Skove" (1899/1916)
Johannes V. Jensen: "Som dreng skar jeg skibe" (1931)
Benny Andersen: "Mit liv som indvandrer" (1993)
Kommentarer på http://tosommerfugle.blogspot.com/2013/05/benny-andersen-mit-liv-som-indvandrer.html
https://sabinasverden.com/om-mig/
St. St. Blicher: "Skinsyge" (1844)
Nyfortolkning af julesalmer i rapform
VÆRK:
Lars Husum, Jeg er en hær (2010)
Et mundtligt oplæg om eget skrivebord og bogreol
En skriftlig aflevering (læselog)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Portræt
|
10-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Taler
Forløbet er lavet i samarbejde med "Nordisk Talefest". Der arbejdes løbende med at skrive tale og give og modtage feedback fra klassekammerater.
Forløbets struktur og endemål
Idéfasen
Argumentation
Fortællinger og evidentia
Indledninger
Afslutninger og stilistik
Actio og mundtlighed
Alle elever holdt tale for klassen, og 5 elever holdt tale for 100 mennesker på Odense Centralbibliotek.
Faglige mål:
[Eleven skal kunne] anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed.
Sikker udtryksfærdighed og kritisk-analytisk sans fremmer elevernes muligheder for som medborgere at orientere sig og handle i et moderne, demokratisk, digitaliseret og globalt orienteret samfund.
Kernestoffet består af dansksprogede tekster suppleret med norske og svenske tekster på originalsprog.
Faglige mål: Her arbejdes metodisk med retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
I arbejdet med elevernes udtryksfærdigheder lægges der vægt på dels at udvikle elevernes personlige stemme gennem kreative skriveøvelser, dels på elevernes studieforberedende kompetencer med fokus på faglig udtryksfærdighed mundtligt, skriftligt og i andre former.
Materialer:
Emma Holtens grundlovstale 2015
Katarina Skøtt Jensens tale om ældrepleje ved Talefest 2022
DEN SVENSKE POPMUSIKER TIMBUKTUS TALE
Anna Bjerre Johansens tale ved Roskilde Summerdays 2021
Sikandar Siddiques folkemødetale 2022
Thit Jensens foredrag Frivilligt moderskab eller kultiveret forældrefølelse 1924
Kristian Lutros tale om homofobi ved Talefest 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det Moderne Gennembrud
Dansk-Historie-forløb fører frem til DHO
Formål:
At lære om en meget vigtig periode - dannelsen af det moderne
At læse og kende nogle vigtige forfattere og kulturpersoner
At kunne analysere og fortolke litteratur socialhistorisk/ideologikritisk og nykritisk, samt analysere og vurdere sagprosa
At kunne formulere sig redegørende, analyserende og diskuterende
At kunne lave problemformulering
At kunne formidle i en større skriftlig opgave
At kunne formidle til en mundtlig prøve
Empiri:
Pontoppidan: "Naadsensbrød"
Bang: "Den Sidste Aften"
Baggrund:
1800-tallet på vrangen 6:8 https://www.dr.dk/studie/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:535e42f8a11f9d0eb07e5d60
Grundbog er i-bogen: Kjær-Hansen et al.: Litteraturhistorien – på langs og på tværs kapitel "6. 1870-1890: Det moderne gennembrud"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Journalistik
Et medieforløb om især avisjournalistik.
Med udgangspunkt i Habermas' offentlighedsmodel har eleverne lavet deres egen avis, hvor hver redaktion har svaret til en af sfærerne. I forløbet indgik også et kommakursus og peer-to-peer skrivning. Hver elev har skrevet 2 artikler i 2 forskellige genrer, samt en reportage fra studieturen til Edinburgh. Der har været afholdt redaktionsmøder, og der var både redaktører og layoutere. Vi fulgte Politikens skabelon for forløbet, og brugte deres program, Newsdesk, til at lave avisen. Den blev omdelt på skolen i 200 eksemplarer.
I forløbet blev der undervist i alle de relevante begreber for journalistik. Håndbog til dansk samt Politikens omfattende pdf, "Manual til Newsdesk", er grundbøgerne.
Supplerende stof: https://www.verdensmaalene.dk/undervisning/den-vigtigste-historie-dansk samt afsnit 1 af DRs serie "Ryd forsiden" https://www.dr.dk/drtv/se/ryd-forsiden_-doedstrusler-og-deadlines_147965
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
DOX i dansk
Dokumentargenren - teori fra "Dox" af Dorte Granild og Mette Wolfhagen
Hvad er dokumentar?
Forskellen på fakta og fiktion
Autenticitetsmarkører (i stedet for fakta- og fiktionskoder)
Genrer – de tre klassiske dokumentargenrer:
Observerende, autoritativ, deltagende
Kernestof: Medier
Christian Sønderby Jepsen: Testamentet (2011)
DR: Forfulgt af politiet? (2023) https://www.dr.dk/drtv/program/forfulgt-af-politiet_413660
Torben Chris: Nu har vi talt nok om kvinder https://www.dr.dk/drtv/se/nu-har-vi-talt-nok-om-kvinder_244498 (2022)
Jonas Poher Rasmussen: Flugt (2021) MEDIEVÆRK
Faglige mål:
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber
Omfang: 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Dansk Modernisme 1955-1970
Dansk Modernisme 1955-1970 er et forløb om en banebrydende litterær periode. Forløbet trækker tråde til emnet i DHO.
Kernestof: Litteratur
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
De litterære metoder: Psykoanalyse, eksistentialisme, nykritik
Håndbog til dansk 4. udg: side 51-52, 71-73, 79, 80-81
Håndbog til dansk 4. udg: side 38-41
Håndbog til dansk 4. udg: side 42-50
Håndbog til dansk 4. udg: side 54-67
Håndbog til dansk 4. udg: side 61-69
Håndbog til dansk 4. udg: side 95-97
Sammenskriv af Eksistentialisme i dansk, 2017, systime. https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=264 - begreberne "determinationspunkt" og "kulminationspunkt" i afsnittet om berettermodellen og grundtemaer i eksistentialismen.
Litteraturhistorien – på langs og på tværs som i-bog om kapitlet om 1960'er-modernisme https://litthist.systime.dk/?id=174
Benny Andersen: "Man burde"
Villy Sørensen: "Hjemvejen".
Peter Seeberg: "Patienten"
Per Højholt: "Omkring Rundt"
VÆRK: "Den Kroniske Uskyld" af Klaus Rifbjerg
Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Omfang: 200 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Håndbog til dansk 4. udg; sider: 51-53, 80-81, 89-90, 95-97, 106-107, 112-120, 143
-
Håndbog til dansk 4. udg: side 80-81, 51-53, 89-90, 106-107, 112-120, 143
-
Medbring Håndbog til dansk
-
Modernisme tekstsamling.pdf Læs "Hjemvejen" af Villy Sørensen. Det er side 15-20 i pdf'en.
-
Vi skal opleve dramatisering af Hjemvejen!
-
Den kroniske uskyld læses færdig til i dag
-
Modernisme tekstsamling.pdf Skriv 3-4 sætninger om, hvordan "Patienten" kan fortolkes eksistentialistisk
-
Medbring også Håndbog til Dansk
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
6,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Hip Hop
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen
Kernestof:
– argumentationsanalyse
– retorisk analyse
– kommunikationsanalyse.
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
Forløbet bruger Jan Aasbjerg Petersen; Det’ sprog til et beat (2010) som grundbog.
Fokus er på sprog:
Sociolingvistik, låneord, ordvalg og rim, semantik, sproglege, karakteristik og argumentation.
Desuden positionering af rapperen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Danskhed
Hvad er danskhed? Hvordan definerer forskellige litterære perioder danskheden?
Bevægelsen hhv. ud mod verden og ind mod os selv. Det kulturradikale og det national-konservative. Kulturarvsbegrebet.
Geert Hofstedes kulturelle løgdiagram
Hvem er danskerne? (fx forestillingen om en særlig folkeånd eller noget i blodet/landskabet)
Hvornår kan man påberåbe sig ret til kulturarven? (fx tanken om et folkeslag - etnosparadigme)
Hvor langt rækker medborgerskabet, når det gælder det kulturelle område? (fx hvem kan bidrage til dansk kultur? Ret og pligt?)
Kernestof: Litteratur
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
Tekster og perioder:
Oplysningstiden:
Holberg Epistel 119
Romantikken, romantisme, poetisk realisme:
Oehlenschläger: "Der er et yndigt land/Fædrelands-Sang"
Grundtvig: "Danmarks Trøst" og "Folkeligheden"
Poul Martin Møller: "Glæde over Danmark"
Blicher: "Kær est du, fødeland"
H. C. Andersen: "I Danmark er jeg født" og "Den Grimme Ælling"
Det Moderne Gennembrud/realisme/naturalisme:
Herman Bang: Tine -VÆRK
Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt"
Georg Brandes: "Hvad er dansk folkekarakter" (1901)
Dokumentar til baggrund:
Sådan er danskerne: Sæson 1 – En sløv krop og en træt sjæl | DRTV
Historien om Danmark: Sæson 1 – Grundloven, folket og magten | DRTV
DR-TV: 1800-tallet på vrangen 6:8 https://www.dr.dk/studie/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:535e42f8a11f9d0eb07e5d60
Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Omfang: 300 sider (inkl. værk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
11,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Fuck Normen
Et tema i ny litteratur om at udfordre normen i samfundet gennem litteratur, kunst etc.
Forløbet følger Helle Juhl Lassen: Fuck Normen (2016)
Kernestof: Litteratur
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
Hvid/sort:
JEANNETTE EHLERS. WHIP IT GOOD. COMMISSIONED BY ART LABOUR ARCHIVES: https://www.youtube.com/watch?v=q6oeYO87vtU
Julie Sten-Knudsen: Atlanterhavet vokser (uddrag)
H.C. Andersen: Fædrelandssang (uddrag)
Athena Farrokhzad: Prolog til Vitsvit (2013)
Christina Hagen: "Harlem, New York" i White Girl (2012)
Mand/kvinde:
Always #LikeAGirl: https://www.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs
Mette Moestrup: Drama queen I og SHE'S A SHOW - MIN KITTEL ER FOR KORT /MY UNIFORM'S TOO SHORT
Det seksualiserende blik som norm
Olga Ravn: "Reklamepigebarnet"
Sylvia Plath: Glasklokken (uddrag)
Hetero/queer:
Morti Vizki: "Det Almene"
Niviaq Korneliussen: uddrag af "HOMO sapienne"
Crip:
Sarah Glerup: http://sarahglerup.blogspot.com/
Caspar Eric: uddraget af Nike (2015)
Asta Olivia Nordenhof: https://www.astaolivianordenhof.com/psykiatrien
Faglige mål:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
Omfang: 100 sider inkl. værk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
At skrive opgave
Dette forløb handler om at skrive opgave og formidle fagligt stof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kærlighed
Et forløb om kærlighed i forskellige tidsperioder og steder. Fokus på tekstanalytiske færdigheder.
Kernestof: Litteratur
Vikingetid:
Ukendt, "Sønnetabet" af Egils Saga (ca. 1200)
Middelalder:
Folkevise, "Hr. Bøsmer i Elverhjem"
Boccaccio, "Tredje Dag. Fjerde Historie" fra Dekameron
Poetisk realisme:
St. St. Blicher, "Sildig Opvågnen" (1828) VÆRK
Realisme:
Martin Andersen Nexø, "Kærlighedsbarnet" (1907)
Eksistentialisme:
Martin A. Hansen, "Jakobs Kvinder" (1939)
Karen Blixen, "Ringen" (1950/1958)
Norsk kortfilm: "Caravan" (2002)
Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Omfang: 100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56194834207",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56194834207",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56194834207"
}