Titel
1
|
Fra Antikken til Renæssancen
INDHOLD:
I alle forløb er der arbejdet med kilder og dermed kildekritik for at bevidstgøre eleverne om fagets metode.
I samtlige forløb udfordres eleverne med forskellige arbejdsformer for at dem bevidste om læringsstile, og dermed hvordan de individuelt lærer bedst. Dette er relateret til ønsket om at vække elevernes interesse for faget. Derudover har der været fokus på at træne bevidsthed om taksonomi, kildekritik, kritisk stillingtagen til hjemmesider.
GRÆKENLAND:
Peter Frederiksen et.al.: Grundbog til historie - fra oldtiden til enevældens samfund. Systime, 2010, side 43-51 samt kilde 12 s. 61-63. (Den gamle oligark)
Johnny Thiedecke. Ansigt til ansigt med grækerne. Pantheon, 1996, side 20-23, 64-65, 66-68.
VIKINGETIDEN:
Peter Frederiksen et.al.: Grundbog til Danmarkshistorien, systime 2006, side 27-37
Kilde 2, side 44.
Kilde 3, side 44.
Kilde 4, side 45.
Kilde 6, side 45-46.
Harding Sørensen: Danmark i vikingetiden, Gyldendal 1979, side 9-14.
Kilde 20: Ibn Fadlan, side 98-101.
Kilde 21: Herdal om Ibn Fadlan, side 102-103.
Kilde 22: Palle Lauring om Ibn Fadlan, side 103-104.
Film: Den 13. kriger, 1999.
Vikings, episode 1, Netflix, 2019.
Kilder fra: Johnny Thiedecke. De danske vikinger, 1996.
Johnny Thiedecke. "De danske vikinger", 1996, side 195-199 om brug/misbrug af vikingerne i historien (billedeanalyse).
MIDDELALDER OG KORSTOGE
Frederiksen et.al.: "Grundbog til historie. Fra oldtiden til enevældens samfund.", side 111-125.
Video om Middelalderen https://www.youtube.com/watch?v=rNCw2MOfnLQ
Video om feudalisme: https://www.youtube.com/watch?v=OfXholnOS9E
Kilder: Pave Urban opfordrer til korstog, kampen mellem kirke og kongemagt, side 134-135.
Kilder om investiturstriden: Kilderne 26,27,28,29,30.
Carl-Johan Bryld. 'Verden før 1914'. Systime, 2008, side 112-119 (korstogene).
Film: Rosens navn, 1986.
Film: Kingdom of Heaven, 2005.
Studietur til Granada, Spanien:
Om den arabiske ekspansion og Al-Andalus
Anker Leo Jensen et. al. "Spanien anderledes?" Gyldendal, 2005, side 35-57.
Billedanalyse af Ortiz' 'Granadas overgivelse', side 55.
Besøg på Alhambra i Granada med guidet rundvisning.
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, gruppefremlæggelse med Power Point.
FOKUSPUNKTER:
- Formålet med forløbet er at introducere eleverne til historiefaget på gymnasiet og dermed forsøge at skabe et fælles historisk grundlag. Denne viden skal der efter jul i 1g efterfølgende bygges videre på.
- Der har i forløbet været fokus på styreformer, samfundsopbygninger og religionens betydning i de pågældende perioder.
Kernestof: hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag, forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne, forskellige styreformer og samfundsorganiseringer, kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie, stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks, nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer, historiefaglige teorier og metoder, historiebrug og -formidling.
I alt læst: ca. 80 sider
|