Holdet 2022a ENA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2022a ENA (1a ENA, 2a ENA, 3a ENA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 American Dream
Titel 3 Dystopia
Titel 4 Staytour - Kenya
Titel 5 Edinburgh - Scotland - forberedelse til studietur
Titel 6 Immigration
Titel 7 Fairy tales
Titel 8 Hiphop/rap
Titel 9 Writing the Wars - VÆRKLÆSNING
Titel 10 Horror - VÆRKLÆSNING
Titel 11 Britain's got Ball(s)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler



Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links)


Webindhold:
minlaering.dk

Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk

oxfordlearnersdictionaries.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 American Dream

Kort introduktion til begrebet "The American Dream". Fokus på mundtlighed og diskussion.

Eleverne har desuden skrevet egne digte om "The American Dream" og skrevet en analyserende opgave om Schwarzenegger's speech.

Vi har arbejdet med følgende tekster:

- https://www.khanacademy.org/humanities/us-history/colonial-america/early-english-settlement/v/england-in-the-age-of-exploration

- https://www.khanacademy.org/humanities/us-history/colonial-america/early-english-settlement/v/motivations-for-english-colonization

“American Dream” in Encyclopedia of Consumer Culture. Edited by Dale Southerton. Sage-Reference, Washington D.C., pp. 40-42

"Call me Arnold" - interview med Arnold Schwarzenegger af Studs Therkel

Arnold Schwarzenegger’s speech from the Republican National Convention, 2004. Vi så også talen her: https://www.youtube.com/watch?v=ZJJ6h72oiLk

"The New Colossus", digt af Emma Lazarus, 1883

“Let America be America again”, poem by Langston Hughes (1938)
"Brother, can you spare a dime" , Yip Harburg (1932)

”The Melting Pot”. (Non-fiction) Bitten Arildsen og Claus Plougheld: The Sky’s the Limit, Systime, 1986.

“Traditional American Values and Beliefs” - kilden er desværre ukendt. Teksten er fra et compendium der bruges på skolen. Den kan evt. eftersendes hvis censor ønsker det.

Film: "Pursuit of Happyness"


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dystopia

Texts:

Excerpt from "A Handmaid's Tale" (1985) by Margeret Atwood
Episode 1 of HBO's "A Handmaid's Tale" (2017) (TV-series)
Excerpt from "1984" (1948) by George Orwell
"Half Life" short story found online, author unknown

"Harrison Bergeron" (1961) by Kurt Vonnegut
"Dial F for Frankenstein" (1965) by Arthur C. Clark
"The Day the World Ends" (2007) by Michael Hanlon
Excerpt of "Children of Men" (1992) by P.D. James
Pdf sheet with characteristics of a dystopia
"How to recognize a dystopia" Ted-Ed youtube video by Alex Gendler
"Demolition Man" film fra 1993 med Sylvester Stallone og Wesley Snipes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Staytour - Kenya

Forløbet er en virtuel studietur, hvor eleverne bliver introduceret til Kenya med et selvvalgt overordnet fokus - vi valgte korruption - som deres guider så fokuserer på. Gennem fire virtuelle møder bliver eleverne præsenteret for Kenyansk kultur, sprog, levevilkår osv. Guiderne er tilknyttet organisationen "Nafsi Africa".
Man kan læse mere om organisationen og forløbet her: https://www.globalstaytours.dk/kenya

Som forberedelse til forløbet lavede eleverne små præsentationer om Kenya med fokusområder som mad, historie, kultur, politik, kunst osv.

Vi havde gennem Nafsi besøg af Joel Kirambo, som fortalte og spillede musik for os. Og senere fik vi også besøg af herboende kenyaner John Birongo, der fortalte om sine egne oplevelser med korruption. Sidstnævnte var dog ikke tilknyttet Nafsi eller Staytours.

Efter sommerferien lavede vi en lille opsamling, hvor vi læste følgende tekster:

"after december - january 2008" - digt
"africa" - digt
begge fra digtsamlingen "parliament of Owls" af Adipo Sidang, 2016

"The Rain Came" Grace Ogot - Seven African stories antologi - Gyldendal - Ed. P. Husum Sørensen - 1979

"Statement to an Emergency Session of the UN Security Council on the Situation in Ukraine" - tale af Martin Kimani, FN ambassadør for Kenya, d. 22 februar 2022.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Edinburgh - Scotland - forberedelse til studietur

Før klassen tog afsted til Edinburgh lavede eleverne små fremlæggelser om Scotland/Edinburgh. Vi lærte om mad, Whisky, musik, mode, litteratur og lign.

Vi så filmen
"Trainspotting" (1996) og læste
første kapitel af romanen "Trainspotting" af Irvine Welsh på scots.

Vi talte om accent og så en informationsvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=UUyY8QbMuOo

samt tre korte eksempler med kendte skotter:
Gerard Butler om Scottish swearing
https://www.youtube.com/watch?v=c42dvgPIfSk

Lewis Capaldi taler om skotsk og engelsk mad:
https://www.youtube.com/watch?v=rjnZ_u-Iliw

Lewis Capaldi i Graham Nortons show:
https://www.youtube.com/watch?v=YzlmdM11Hws

Vi læste sammen følgende tekster fra Antologien "Auld Reekie" om Edinburgh

"Vista", p. 29-30
"The Drummer Boy" p. 47-48
"Colten Hill" and "Arthur's Seat" p. 70-71
+ unnamed text p. 71

Eleverne valgte der ud over ét citat fra en vilkårlig tekst fra antologien, der skulle indgå i deres produkter fra studieturen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Immigration

Fælles forløb med spansk eller samfundsfag som optakt til klassens SRO.

Roman:
"Gabi, a girl in pieces" af Isabel Quintero-Flores

Film:
"Real women have curves" med America Ferrera, 2002
"Spanglish" med Adam Sandler, 2004

Baggrund:
- om mexican immigration
https://www.loc.gov/classroom-materials/immigration/mexican/becoming-part-of-the-united-states/
Eleverne læste under de følgende overskrifter:
- Becoming part of the United States
- Land loss in trying times
- A growing communit
- Perceptions and Misconceptions
- Depression and struggle for survival
- Moving to the cities
- Expansion and expulsion
        - Shaping a new century

Om latinokultur i USA:
https://www.spanish.academy/blog/12-ways-hispanic-culture-is-changing-america/

https://content.time.com/time/specials/packages/completelist/0,29569,2008201,00.html (most influential latinos in the US)

https://www.latimes.com/entertainment/movies/la-et-mn-latino-stereotypes-20170428-htmlstory.html







Andet:
- "Prologue" og "America" fra "West Side Story" 1961
- "Opening scene" og "America" fra West Side Story" 2021
Fundet på youtube.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fairy tales

Forløb om Fairy Tales

Forløbet skal give eleverne indsigt i eventyrets historie og oprindelse og give dem en bevidsthed om den mundtlige fortællings kvaliteter og ulemper. Vi skal trække nogle få eventyr ind i nutiden og se hvordan de fortolkes/anvendes i dag.

Tekster:

• Aarne, Antti and Stith Thompson. From “The Types of the Folktale: A Classification and Bibliography”. In The Classic Fairy Tales. Maria Tatar, ed. New York: W.W. Norton & Company, Inc., 1999. Pp.373-378. (Eleverne skal ikke læse denne tekst, den bruges som eksempel i undervisningen).
• Cashdan, Sheldon. “Myth 1: Fairy Tales Are Children’s Stories”. In Once Upon a Time. Jeremy Watts, ed. Århus: Systime, 2010 (2004). Pp. 44-49.
• Grimm, Jacob and Wilhelm. “Little Snow White”. (version of 1812). [Online]From online site of Dr. D.L. Ashliman: http://www.pitt.edu/~dash/type0709.html#snowwhite. This translation © D.L. Ashliman
• Grimm, Jacob and Wilhelm. “Snow White” (version of 1857). In The Classic Fairy Tales. Maria Tatar, ed. New York: W.W. Norton & Company, Inc., 1999. Pp. 83-89  
• Watts, Jeremy. ”About Folk Tales”. In Once Upon a Time. Jeremy Watts, ed. Århus: Systime, 2010 (2004). Pp. 6-15.

How to Analyze a Fairy Tale:
• Bettelheim, Bruno. “How a Child Views Fairy Tales”. In Once Upon a Time. Jeremy Watts, ed. Århus: Systime, 2010 (2004). Pp. 50-51

Versions of Cinderella:
• Grimm, Jacob and Wilhelm. “Cinderella”. In The Classic Fairy Tales. Maria Tatar, ed. New York: W.W. Norton & Company, Inc., 1999. Pp. 117-122
• Perrault, Charles. “Cinderella, or, the Glass Slipper”. [Online] From D.L. Ashliman’s site: http://www.pitt.edu/~dash/type0510a.html#perrault
• Perrault, Charles. “Donkeyskin”. In The Classic Fairy Tales. Maria Tatar, ed. New York: W.W. Norton & Company, Inc., 1999. Pp. 109-116
• Cinderella movie clips
o http://www.youtube.com/watch?v=dd0fuaD-OwE (“Impossible/it’s possible” song from Disney’s feature film “Cinderella” with Whitney Houston and Brandy)
o http://www.youtube.com/watch?v=-b2BhZ4LgN8&feature=related (the Stepsisters lament)
o http://www.youtube.com/watch?v=nHtoxJ8as1s (“impossible/it’s possible from the original Rodgers and Hammerstein live production)
o http://www.youtube.com/watch?v=IN14uJdoFDg (stepsisters lament from original R&H film)

Versions of Snow White:
"Little Snow White", (1812) The Grimm Brothers
"Snow White" (1857) The Grimm Brothers
"The Snow Child"  fra "The Bloody Chamber" (1979) af Angela Carter

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hiphop/rap

Formålet er, at give eleverne en forståelse af rap-genren, samt af de de raceudfordringer, der stadigvæk (og i dag måske i endnu stærkere grad) præger amerikansk (pop)kultur.

Materiale:
- "Hip hop evolution" sæson 1, episode 1, 2 og 4. Dokumentarserie (2016)
- "A Short History of Hip Hop" af Jakob Bækgaard. Fra antologien "Open Wide"
- "An Open Letter to Rap Music (for My Daughters)" af Mike Heenan. Fra antologien "Open Wide"
- "Characteristics of rap" og analysemodel til rapmusik fra antologien "Open Wide" (side 186 og 187)
- Filmen "Straight Outta Compton". Instrueret af F. Gary Gary. Med O'Shea Jackson Jr., Corey Hawkins og Jason Mitchell. (2015)


Sangtekster:
- "The Message" af Grandmaster Flash and the Furious Five
- "Proud to be black" af Run-DMC
- "Colors" af Ice-T
- "Brenda's got a baby" af TuPac Shakur
- "Ten Crack Commandments" af Notorious B.I.G.
- "Stan" af Eminem (her arbejdede vi også med videoen)
- "Black Skinhead" af Kanye West
- "Love is Blind" af Eve
- "Looking Ass N...." af Nicki Minaj

Supplerende:
To artikler, der kritiserer filmen "Straight Outta Compton"
1. https://deadline.com/2015/10/straight-outta-compton-lawsuit-nwa-universal-ice-cube-dr-dre-jerry-heller-1201599366/
2. https://www.theguardian.com/music/2015/aug/19/straight-outta-compton-ignores-dr-dre-abuse-of-women-say-two-former-victims
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Writing the Wars - VÆRKLÆSNING

Vi har arbejdet med en roman, lyrik, noveller,  film og Shakespeare

Fokus har været på at skabe et historisk overblik over det 20. århundredes store krige (primært fokus var USA) og vi har diskuteret litteratur som historisk kilde og hvordan litteraturen påvirker vores opfattelse af krig (som begreb og i konkrete eksempler).

Vi har desuden læst akt IV, scene III af Shakespeares "King Henry V", med fokus på Kong Henrys Saint Crispin's day - tale til soldaterne.
Som baggrundsmateriale til Shakespeare har vi brugt "The World of Shakespeare" fra Usborne publishing, hvor eleverne har læst:
"Elizabethan theatre"
"The Globe Theatre"
"The Tragedies"
"Shakespeare's Language"

Materiale:
- "Slaughterhouse Five" af Kurt Vonnegut. (1969) (novel) VÆRKLÆSNING
- "How to Tell a True War Story" fra novellesamlingen "The Things They Carried" af Tim O'Brien (oprindeligt trykt i Esquire i 1987) (short story)
- "The Man I Killed" fra novellesamlingen "The Things They Carried" af Tim O'Brien (1990) (short story)
- "The Volunteer" (poem) by Robert Service
- "Arms and the Boy" (poem) by Wilfred Owen
- "Anthem for Doomed Youth" af Wilfred Owen. Fra "The War Poems" (poem)
- "The Soldier" af Rupert Brooke (poem)
- "Inglourious Basterds"(film), instr. Quentin Tarantino (2009)
- "1917" (film), 2019, instr: Sam Mendez
- Fra siden history.com: "World War I", "World War II" og "The Vietnam War"
- "'Hard' facts and 'Soft' sources: Literature as historical source material" by Dorothy Burton Skårdal, Oslo University, 1984
- "CBS News Special Report", Vietnam Special nyhedsudsendelse (1967) https://www.youtube.com/watch?v=oePgz_ocEc0
- Tre korte interviews med Tim O'Brien om hans forhold til fiktion og til oplevelserne under krigen:
- https://www.youtube.com/watch?v=FaeOVfR2PKk
- https://www.youtube.com/watch?v=mScIq2ZnNiU
- https://www.youtube.com/watch?v=C48fWkljK28






Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1 08-09-2024
Assignment 2 03-11-2024
Mosaic poems about war 13-11-2024
Oral assignment 2 30-11-2024
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Horror - VÆRKLÆSNING

Fokus på horrors genretræk, forskellen på horror i litteratur og film.

Tekster:
"Lights Out" kortfilm - fundet på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=FUQhNGEu2KA

"A Quiet Place" (film fra 2018), instrueret af John Krasinski

"Tell-tale Heart" og "The Black Cat" (1843) af Edgar Allen Poe
"Tell-tale Heart" kortfilm - fundet på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=qmPXJV0W5gU

"Dress of White Silk" (1951) af Richard Matheson

"The Boogeyman" (1978) af Stephen King
Filmen "The Boogeyman" fra 2023, instrueret af Rob Savage

Baggrundstekst om Stephen Kings types of horror - kilde ukendt.

Uddrag af kapitel 1 af "The Shining" (1977) af Stephen King
Filmen "The Shining" (1980)

2 uddrag fra "Dracula" (1897), kapitel 2 og kapitel 3

Film: Bram Stoker's Dracula (1992), instrueret af Francis Ford Coppola

"Nosferatu" film fra 2024, instrueret af Robert Eggers

"The Raven" (1945) af Edgar Allen Poe

VÆRKLÆSNING: "Dr. Jekyll and Mr. Hyde" (1886)
Plot summary af romanen fra youtube: https://www.youtube.com/watch?v=ploKa2hE-ts
"Dr. Jekyll and Mr. Hyde" stumfilm fra 1912, instrueret af Lucius Henderson: https://youtu.be/jDt2Wfy-OPY?si=JF1HDZvF_T41ugey

Eleverne har desuden i et mindre projekt skulle undersøge "The Victorian Age" og dele informationer med hinanden.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Britain's got Ball(s)

Miniforløb, hvor formålet var at give eleverne indsigt i Storbritanniens immigrationshistorie. Vi bandt det sammen med fodbold.
Eleverne holdt oplæg om forskellige emner:

The industrial revolution, trade unions and the first football clubs

The British Empire and football

Immigration history + racism in football

Gender roles/politics and women in football

The football clubs - from social clubs to money machines - the importance of football in British culture.


De har, udover det materiale de selv har fundet, læst:

BBC's timeline of United Kingdom: https://www.bbc.com/news/world-europe-18028620

"Breaking boundaries: Football and colonialism in the British empire
http://www.inquiriesjournal.com/articles/64/breaking-boundaries-football-and-colonialism-in-the-british-empire)

"The British Melting Pot" fra "Targets" (2001) af Jorunn Berntzen, side 127-130

Kort tema med "Being Brown in Britain", hvor vi så følgende videoer, og diskuterede immigration.
What does it mean to be Black and British?
https://www.youtube.com/watch?v=cExXMDoIk70

Daniel Kaluuya on Racism in America vs. Racism in Britain | Screen Tests | W Magazine
https://www.youtube.com/watch?v=gRfUpFul32o

Inside The Mind Of A UK Racist | Undercover Asia Sneaks
https://www.youtube.com/watch?v=tiWGPEcf8hA&t=209s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer