Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022a SP (1a SP, 2a SP, 3a SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
1. Tapas
Fokuspunkter og indhold:
Vi arbejder med begynderbogen Tapas (Ibog) samt den dertilhørende grammatik og øvelser. Formålet er at introducere eleverne til den helt basale grammatik og at oparbejde et grundlæggende ordforråd.
Materialer:
Vi arbejder med begynderbogssystemet "Tapas" fra Gyldendal i hele 1g. Både grundbogen, øvebogen og grammatikken. Vi læser kap. 1 til og med kap. 7 i 1g.
I den første måned arbejder vi desuden intensivt med app’en Duolingo for hurtigere at få en forståelse for sproget og for at lære nogle spanske ord.
Vi arbejder med:
- Regelmæssige verber
- Uregelmæssige verber
- Refleksive verber
- Tal (inkl. klokken)
- Substantiver
- Adjektiver
- Perfektum
- Verbalperifraserne estar + gerundium og tener que + infinitiv
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Klassediskussioner og klasseopsamlinger
- Fremlæggelser
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
Faglige mål:
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
33,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2. Familia
Fokuspunkter og indhold:
Vi læser simple tekster, som handler om spansktalende familier. Vi taler desuden om forskelle og ligheder på danske og spanske familier.
Vi begynder på et familieforløb i slutningen af 1g, som vi arbejder videre med i begyndelsen af 2g.
Materialer
1g:
- Familiegloser (lærerproducerede)
- Stamtræsøvelser (lærerproduceret)
- El día de Pedro (Tapasbogen, s. 91).
- Min egen hverdag
- "Julia - una presentación" (Caminando, s. 64-65.)
- Korte præsentationer af elevernes egne familier
- "Pedro y Maribel", Tapas Ibogen, cap. 7 II
- Film: "La familia perfecta", Netflix (de første 35 min)
- Film: "Encanto", Disney
Arbejdsformer
- Læreroplæg
- Klassediskussioner og klasseopsamlinger
- Fremlæggelser
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
Faglige mål (som vi arbejder hen imod)
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tapas, afrunding begynderspansk (9 sider)
Vi samler op på kendt ordforråd og grammatik og læser kap. 17 + 8 i Tapas. Basisgrammatik og 1g-ordforråd repeteres og der introduceres til ordforråd inden for hjem og familie
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
La familia (18 sider)
Med udgangspunkt i et familierelateret ordforråd arbejdes med følgende:
Temagloser inden for familieemnet, Tapas cap. 8
Eva Rosenkilde: Mi querida familia, Gyldendal 2013, kap. 1-3 + tilhørende video
Videopræsentationer: Mi casa y mi familia
Film: El Bola
Sideløbende med emnelæsningen arbejdes en del med pronominer, gustar-konstruktionen, se-konstruktioner og verbalerifraser.
Faglige mål, der er opfyldt i dette forløb:
forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
og
perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fiestas y tradiciones (fem sider)
I anledning af De dødes dag arbejder vi med baggrunden for traditionen og ordforråd, der passer i sammenhængen. Der indgår en lille video (inflight movie día de los muertos), der anvendes som lytteforståelse og ordforrådstræning, inden vi ser filmen "Coco". Der samles op på filmen med arbejde om familiens personer og overordnede tema, bl. a. med udgangspunkt i billeder fra filmen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Jóvenes en el mundo hispano (7,5 sider)
Emnet fokuserer på unges liv og kultur i forskellige spansktalende lande. Der arbejdes med ordforråd relateret til ungdomsliv, familieforhold, fritidsliv, studier mm.
I første del af forløbet arbejdet med Tapas-tekst om Milagros fra Peru. I denne sammenhæng introduceres imperfektum og præteritum.
Forløbet tages op igen efter SRO-perioden
Faglige mål, der indgår i dette forløb, er bl.a. at perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Latinos (SRO) (22 sider)
I et samarbejde med engelsk arbejdes med latinobefolkningens vilkår i USA. Der arbejdes med kulturteori og desuden fagenes metoder.
Før det individuelle arbejde med opgaven arbejdes i klassen med et antal artikler om amerikanske og mexicanske (familie)værdier og vi ser en række små videoer, der skildrer latinobefolkningens udfordringer og identitet fx https://www.youtube.com/watch?v=Q1A4Vsh5Qas og en reklame for "AeroMéxico" https://www.youtube.com/watch?v=2sCeMTB5P6U
Til opgaveskrivning vælges mellem følgende analysetekster:
- Sangen "Frijolero" af Molotov
- Sangen "Estoy enamorada"
- Artiklen "Teen pregnancy: niños teniendo niños"
- Digtet "Where you from"
- Digtet "Hermanita nacida en estas tierras"
- Digt af Jesus Abraham "Tato" Laviera "Discurso de mi graduación"
Teksterne sammenstilles med uddrag af Romanen "Gabi – A Girl in pieces" - læst i engelsk
I dette forløb er der arbejdet med følgende faglige mål:
- at analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer
- at sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- at behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- at demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- at perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Innovation
0. forløb. Innovation
INDHOLD:
Sproglig studieretningsdag for alle tre årgange og klasserne 1a, 2a og 3a i fagene spansk og engelsk: Dagens tema er ”Innovation”. Der vil være fælles oplæg for alle klasser om innovation, projektarbejde i grupper samt fremvisning af innovative produkter på tværs af klasserne.
Kernestof fra læreplanen:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
MATERIALE:
Kernestof:
Eleverne finder selv materiale
Omfang: 4½ side / 3 moduler a 95 minutter
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, gruppearbejde, projektarbejdsform. Der indgår arbejdsformer og opgavetyper, som udvikler elevernes innovative evner.
FAGLIGE MÅL:
Eleverne skal kunne:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og
kulturforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Jóvenes en el mundo hispano 2 (30 sider) EKS.EMNE
Forløbet er en fortsættelse af forløb påbegyndt før SRO-perioden.
Der læses tekster og indarbejdes ordforbrug relateret til unge i den spansktalende verden, hvilket sættes i relation til eget ungdomsliv i Danmark. Ordforrådet er centreret omkring underemner som dagligliv, fritid, familieforhold, studer mm. Emnet løftes yderligere i 3g, hvor der tilføjes vinkler som kriser, ungdomsarbejdsløshed, hjerneflugt og klimaudfordringer
Ole Mikkelsen m. fl.: "La identidad contrastada", kapitlet om Aby, contra las convenciones og Mario de Colombia
Birgit Tengberg: "Elena - una joven de España" video + tekstmateriale (kernetekst)
Jürgensen og Ryge: "Un mes en Malaga"
Film: "María llena de gracía"
Emnet danner sammen med emnet "La familia" grundlag for mundtlig årsprøve for den del af holdet, der har spansk som studieretningsfag.
Faglige mål, der indgår i dette forløb er bl.a.:
at sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
21,58 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Migración ilegal (22,5 sider)EKSAMENSEMNE
Forløbet tager med kerneteksten "Moros en la costa" udgangspunkt i migrationen fra Afrika til Spanien, men forløbet inddrager også migrationen fra forskellige Latinamerikanske lande til USA.
Formål:
At opnå kendskab til samfundsforhold i såvel Spanien som Latinamerika i områder, hvor den illegale migration spiller en vedvarende rolle. At opnå ordforråd til at arbejde såvel mundtligt som skriftligt med emnet
Arbejdsformer:
Klasse, grupper, par, individuelt, rollespil
De faglige mål i dette forløb er bl.a.:
- at forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
at læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
Materialer
Kernetekst: Dolores Soler Espiauba "Moros en la costa" (cap. 5-8 + 10-12 læst som resumé)
Uddrag fra "Den lillegale emigrations mange ansigter": Push- og pull-faktorer
TV2-udsendelse: "Blind passager på vej til paradis"
Sang: Manu Chao: "Clandestino"
Film: "Sin nombre"
Artikel på dansk: Politiken 13.10.24: "Hvis man vil til drømmenes land, må man tage toget, de kalder bæstet"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Flerfagligt forløb, Granada, sp-hi (10 sider)
Klassen har fra 29.9-10-10 været på sprogskoleophold i Granada. De har modtaget 3 timers undervisning dagligt på Escuela Montalban, inddelt i 3 grupper af 8-9 personer. De har været indkvarteret to eller tre sammen hos spanske familier og har spist to daglige måltider hos familien og har i den forbindelse praktiseret en del konversation.
Sideløbende har de i spansk og historisk arbejdet med et flerfagligt forløb om kulturmøder i Granada/Andalusien. Alle grupper har arbejdet med mødet mellem den kristne og den muslimske kultur i perioden 711-1492. De fleste har koncentreret sig om det arabiske islæt i arkitektur og sprog. Enkelte har også inddraget jødisk kultur og roma-kulturen.
Grupperne har hjemmefra udarbejdet problemformulering og problemstillinger og har indkredset relevant materiale. I Granada har de opsøgt erindringssteder og har lavet interviews med lokale for på den måde at kunne perspektivere det historiske kulturmøde til de mere nutidige.
Grupperne har 8.10 fremlagt deres arbejde for hele klassen og har efterfølgende modtaget gruppevis skriftlig feedback på arbejdet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Sprogskoleophold, Granada
Klassen er d. 29.9-10.10 på sprogskoleophold i Granada, hvor eleverne er privat indkvarterede og modtager daglig undervisning med fokus på mundtlighed på Escuela Montalban.
Ud over den daglige undervisning er der fagligt program i de to rejsefag spansk og historie og der arbejdes med et flerfagligt forløb, som afsluttes med mundtlige oplæg
Rejsens program indeholder bl.a.:
Byrundtur, centrum
Besøg i katedral og Capilla Real
Guidet tur Albaycín (påa spansk)
Tur til Costa Tropical, incl cuevas de Nerja
Vandretur i Sierra de Huetor
Guidet tur på Alhambra (på spansk)
Skolebesøg på IES la Madraza
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Migración, fortsat ( (fem sider)
Vi runder af på migrationsemnet med afsluttende samtale om forløbets tekster. Herudover ser vi filmen:
"Sin nombre"
Vi arbejder efterfølgende med filmens fokus på Sayras historie/migrationshistorien og vi repeterer i den forbindelse push- og pull-faktorer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Mexico (14 sider) EKSAMENSEMNE
Der introduceres til forskellige perspektiver af mexicansk kultur og aktuelle samfundsproblematikker.
Materialet hentes fortrinsvis i:
Helena Telling Lund og Marianne Hilms "Mexico en perspectiva" (cap 1 + 3, kernetekst)
Kristina Piilmark og Rikke Olsens "Mosaico mexicano".
Fra Ole Mikkelsen: "la identidad contrastada" repeteres teksten "Aby, contra las convenciones" (kernetekst)
Film: Sin nombre
Vi arbejder med disse emner:
El mexicano estereotípico (mosaico mexicano s. 14)
lLa geografía/los estados, sangen "México en la piel" + infosøgning
El machismo (México en perspectiva cap. 1)
El narcotráfico/los carteles y las pandillas (infosøgning, billeder)
la migración ("Sin nombre" danner overgang mellem migrationsemnet og Mexicoemnet)
El turismo (infosøgning, billedbeskrivelse + reklamefilm: https://www.youtube.com/watch?v=jxpLog-0_t4&list=RDCMUC-VgICY7Wt5Yu4hdo02ACXA)
La cultura: El día de los muertos ("Coco" set i tidligere forløb)
Frida Kahlo, billedet "Autoretrato en la frontera" + infosøgning/elevers egen formidling.
Arbejdsformer: par- og gruppesamtale, oplæg på klassen, mundtlig indtaling, skriftligt arbejde, infosøgning
Faglige mål:
læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
El fútbol y otros deportes (18 sider)
El fútbol y otros deportes
Fodboldens fylder meget i det spanske samfund. Fodbolden er en del af hverdagen for spanierne, hvor mange ser, taler om og har en mening sporten. Fodbolden i Spanien trækker også politiske spor både i nutidens debatter om ligestilling, men også under borgerkrigen og Francos regime var fodbolden politisk. Derudover har fodbolden en rolle i Latinamerika, hvor særligt Argentina og store fodboldikoner kan fremhæves. I spansk og latinamerikansk kultur er sport dog meget mere end fodbold, og derfor vil vi også talt om andre sportsgrene. Forløbet blev afsluttet med at lave sportsmagasin, hvor eleverne lavede forskelliget indhold til magasinet ud fra deres ønsker og interesser. I forløbet har der desuden været fokus på træning af HIT-verberne.
Omfang: 12 lectiomoduler a 95 minutter / ca. 19 normalsider.
Formål:
Eleverne skal i dette forløb lære at læse og forstå ubearbejdede fiktive og ikke-fiktive tekster og materialer på spansk. Eleverne skal fortolke materialerne i den kulturelle og samfundsmæssige sammenhæng, hvor de udspiller sig, og i denne henseende arbejdes der også med elevernes interkulturelle kommunikative kompetence.
Nærmere bestemt trænes følgende faglige mål:
• ”læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster”
• ”analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge”
• ”deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger”
• ”perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i spansksprogede områder til egne samfunds- og kulturforhold”
Indhold:
Eleverne skal opnå et specifik ordforråd knyttet til fodbold og sport. Det danner grundlaget for, at eleverne kan indgå i samtale og diskussion på spansk om fodbold og sport, hvor eleverne også træner syntaks og fonetik.
I dette forløb repeteres grundlæggende grammatik.
Det supplerende stof bruges til at udbrede elevernes forståelse af sport og fritidsinteresser hos befolkningen i Spanien og Latinamerika.
Metode:
Forskellige arbejdsformer anvendes med særligt fokus på induktiv undervisning og dialog mellem eleverne. Sideløbende vil der være fokus på undervisningsdifferentiering.
Materialer:
Kernetekster:
• "La rivalidad entre el Real Madrid y el FC Barcelona" fra "España en perspectiva" af A. Holmgaard og S. Dafcik, Forlaget EA (s. 12-13).
• Dokumentaren "El fútbol es Dios (Fodbold er Gud) (https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/fodbold-er-gud)
• Sange: Los himnos del Real Madrid y F.C. Barcelona (https://www.youtube.com/watch?v=hRchcv05pgc + https://www.youtube.com/watch?v=Yc-7IQqcqeM )
• "Las skaters bolivianas" teksten er fra eksamenssæt 4. december 2023
Supplerende materiale:
• "El fútbol en España" fra "El deporte rey" af B. L Hansen (2016). Systime: https://eldeporterey.systime.dk/?id=144&L=10#c313
• ”Mariana, 21 años: “Quiero ser futbolista profesional pero no como los hombres. Hay tanto dinero, no es sostenible.”.” (uddrag) fra "España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan" af Kasper Kloch & Martin Tønner, Gyldendal 2019: https://espanamanana.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142&loopRedirect=1).
• "Deporte en Cuba" af iPregunta ya!, Sæson 3. Tilgået via CFU: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=10&pageSize=6&search=cuba&orderby=title&SearchID=725078b0-5a9f-4134-aee3-6ca1bedc4f53&index=6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Jóvenes (3g) (12 sider), forts. fra 2g, EKS.EMNE
Forløbet er en opgradering af forløb fra 2g, nu på 3g-niveau og med aktuelle vinkler: kriser, ungdomsarbejdsløshed, migration, hjerneflugt og klimaforandringer.
Spaniens tabte generation, DR Horisont udsendelse
Fuga de cerebros, fra "Voces de protesta", Gyldendal 2013
Perdiendo el norte (film) (kernetekst sammen med "Elena, una joven española" læst i 2g)
Gio, 18 años: si no paramos el cambio clímatico fra Kloch m. fl.: España mañana, Colombus 2022
Arbejdsformer:
lytteforståelse, samtalefærdighed, læseforståelse, mundtlig redegørelse, skrivefærdighed
Faglige mål:
At sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
At perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
La guerra civil española/El silencio de otros
Alle skolens spanskklasser har 25.3. fællesarrangement. Vi får et kort oplæg ved Carsten Jacob Humlegård, før vi ser filmen "El silencio de otros" Klassen har inden arrangementet fået en introduktion til den spanske borgerkrig, diktaturet og konsekvenserne for tiden efter.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Cuba y los cubanos (15 sider) EKSAMENSEMNE
Der arbejdes med Cuba i et historisk og nutidigt perspektiv. Revolutionen, Castrotiden og dens idealer og konsekvenser for befolkningen vil have en del vægt i materialet. Der trækkes tråde op til nutiden og dens folkelige modstand. I forlængelse af musikeren Eric Mendez´ besøg og optræden kommer vi igen ind på menneskerettigheder og årsager til, at så mange forlader Cuba
Faglige mål, der bl. a er dækket i dette forløb:
-at deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
Materiale:
Anny Holmsgaard: "Cubanos" (kernetekst s. 6-17)
BBC-program: Inside Cuba https://www.youtube.com/watch?v=eNVTb9oyyNM&t=284s
Film: Habana blues (kernetekst). Der arbejdes med filmens personer, konflikter og tematiok. Herudover sangtekster, stillbilleder og små tekstuddrag herfra.
Sange:
"Solos tú y yo"
"Hasta siempre, Comandante Che Guevara"
Eric Mendez: "Mi guitarra sigue sonando"
Descember Bueno Gente de Zona m.fl: "Patria y vida"
Arbejdsformer:
Lytteforståelse, samtalefærdighed, læseforståelse, mundtlig redegørelse, skrivefærdighed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
7,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56208015447",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56208015447",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56208015447"
}