Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022f DA (1f DA, 2f DA, 3f DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Reklameanalyse (6 moduler)
Et kort mediemæssigt forløb med gennemgang af teoristof om reklameanalyse, analyse af trykte reklamer og reklamefilm og produktion af egne reklamer.
Håndbog til dansk, teoristof s. 254-258 + analysemodeller (Lashwells kommunikationsmodel, AIDA-modellen, Minerva-modellen, Maslows behovspyramide)
Reklamefilm:
https://www.youtube.com/watch?v=jrSC4K1qQ1M
https://www.youtube.com/watch?v=1KiDOgazGmo
https://www.youtube.com/watch?v=ieRYU9UzAWA
Der produceres i grupper egne reklamefilm med tilhørende teoretisk forklaring
Faglige mål, der dækkes i dette forløb:
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Køn, kærlighed, konflikt (12 moduler)
Køn, kærlighed, konflikt
Et tematisk forløb bygget op over skønlitterære tekster fra forskellige perioder, som giver et overordnet genrekendskab og opbygger et fælles sprog i klassen til arbejde med tekster (digt, folkevise, novelle, roman, drama, film/TV-serie) og samler op på basiskendskab til fagbegreber og metoder.
Tekster:
Sally Rooney: Normale mennesker (VÆRK 2, i forbindelse med læsekursus) (Værk 1 Lisbeth Zornig, "Min barndom i helvede", dokumentaranalyse, er bearbejdet i grundforløbet)
Helle Helle: En stol for lidt
Jan Sonnergaard: Reprise på Krogs fisserestaurant
Ebbe Skammelsøn
Harpens kraft
Herman Bang: Den sidste balkjole
uddrag af Stine Pilgaard: Meter i sekundet, inkl. Vi mødtes i sne
Skam, afsnit om Isak og Even https://www.dr.dk/drtv/episode/skam_57492
Henrik Ibsen: Et dukkehjem VÆRK 3, optakt til DHO
Faglige mål, der er opfyldt i dette forløb:
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Besøg H. C. Andersens hus, kanonforfatterskab
Som optakt til besøget arbejdes med teksten "Grantræet".
Under besøget arbejdes med et antal opgaver om kanonforfatteren H. C. Andersens liv og forfatterskab
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,50 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Retorik og argumentation (8 moduler)
Med udgangspunkt i teoriafsnit fra Håndbog til dansk arbejdes med arbejdes med begreber inden for retorik og argumentation (talegenrer, Ciceros pentagram, appelformer, troper og figurer, Toulmins argumentationsmodel og forskellige argumenttyper).
Der arbejdes i fællesskab med en række taler, og eleverne vælger selv taler til gruppearbejde og bazarpræsentation.
Klassen arbejder desuden med at skrive egne taler.
Kennedys tale i Berlin 1963 (Ich bin ein berliner)
Præsident Zelenzkijs tale til danskerne på årsdagen for invasionen: https://nyheder.tv2.dk/video/dXJuOnR2MjpjbXM6YnJpZ2h0Y292ZTp2aWRlbzo2MzIxMTM3NTk5MTEy
Tessas nytårstale, Deadline, januar 2021 https://www.facebook.com/watch/?v=730138660957107
Martin Luther King "I have a dream" (uddrag)
Gretha Thunberg "Vår utmaning inte barnans" 2019 (svensk) Gretas tal på klimatkonserten "Vår utmaning, inte barnens"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det moderne gennembrud, Optakt til DHO, 8 moduler
Som optakt til DHO læses i fællesskab et lille udvalg af tekster, som introducerer til det moderne gennembrud. Herudover arbejdes med "Et dukkehjem" læst som værk 3 med tilknytning til det tidligere forløb køn, kærlighed, konflikt.
Georg Brandes: Uddrag af hovedstrømninger
Henrik Ibsen "Et dukkehjem" (Værk 3)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
Amalie Skram: "Karens jul"
Herudover vælger eleverne sig ind på fagpakker med tekster fra såvel dansk som historie. Blandt danskteksterne vælges "Hans og Trine" af Henrik Pontoppidan, "Lønningsdag" af Martin Andersen Nexø, "Engelske socialister" af Holger Drachmann, "Karens jul" af Amalie Skram
Faglige mål der er opfyldt i forbindelse med DHO/skriftlighedsforløb i dansk:
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Virkeligheden i levende billeder (10 moduler)
Kernen i forløbet er arbejdet med de forskellige dokumentargenrer og afledninger heraf. Der vil blive introduceret til de klassiske dokumentargenrer (den observerende den autoritative og den deltagende dokumentar), men også blandingsformer, jeg-dokumentarer og mere poetiske genrer. Vi arbejder desuden med beslægtede genrer: realitygenren og nyhedsformidling i levende billeder.
Egenproduktion: produktion af dokumentar med tydeligt genrepræg
Det teoretiske materiale hentes i Mette Wolfhagen og Dorte Graniilds "Dox" (2016)
korte klip/eksempler hentet i:
AFR/Dømt til behandling/tavshedens pris
Janus Metz: Armadillo (2010) - første halve time
Hele dokumentarfilm:
Mikaela Krogh: Beths dagbog
Flugt (Værk 4)
Faglige mål, der bl.a. opfyldes i dette forløb:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i medier
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Romantikken (10 moduler)
Der arbejdes med teori/begreber i tilknytning til romantikkens centrale temaer og begreber. Der læses et antal tekster, der tilsammen afspejler romantikkens tænkning og foretrukne tematikker. Der udarbejdes som afslutning på forløbet multimodale produktioner med væsentlige faglige elementer.
Teoristof fra Litteraturens veje
DR udsendelse: "1800-tallet på vrangen"
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" + "Der er et yndigt land"
Disney: Pocahontas: "Colors of the wind" https://www.youtube.com/watch?v=O9MvdMqKvpU
H. C. Andersen: "Klokken"
Schack von Staffeldt: "Platonisme"
Blicher: "Hosekræmmeren"
N. F. S. Grundtvig "Skolen for livet", højskolearbejdet.
Emil Aarestrup: "På Sneen" og "Angst"
Faglige mål, der bl.a. er opfyldt i dette forløb:
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sprogvariation og unges sprog (10 moduler)
Forløbet skal give bl.a. give kendskab til sproglig variation i fodhold til socioloekter, dialekter, kronolekter og etnolekter, multietnolekt, slang, stilleje og bandeord. Vi ser på, hvordan sprog ændrer sig over tid og hvad der karakteriserer unges sprog nu og i andre perioder. I den sammenhæng kommer vi til at se på, hvad der påvirker os rent sprogligt og hvordan forskellige medier og teknologier spiller ind. Unges sprogbrug kobles desuden til et kendskab til sproghandlinger.
Det teoretiske materiale hentes i:
Pia Quist, Jimmy Zander Hagen: sprogforløb i dansk, Gyldendal 2007
(Her indgår bl.a. tekster af Nephew, Hanne Vibeke Holst, Jokeren m.fl)
Jørgensen og Quist: Unges sprog, Hans Reitzels forlag 2008
Anna Maria Lassen: Sprog i brug - sproghandlinger og kommunikaton, Systime 2012
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk, Systime 2015
I forbindelse med arbejdet med raptekster og slang arbejdes med Tessas nytårstale i Deadline 2021 og Suspekt: "Gonzo"
https://www.youtube.com/watch?v=auH_6Dy5b58 og Tessa: "Ben"
https://www.youtube.com/watch?v=WWZ_nM4IWd4
I forbindelse med gennemgang af stof om multietnolekt læses Yahya Hassan, uddrag af "Langdigt" + "uden for døren" og Jonas Hassen Khemini: uddrag af "Et øje rødt" (Rinkebysvensk)
I forbindelse med dialekter og kodeskift arbejdes med hjemmesiden www.dialekt.dk og https://www.facebook.com/watch/?v=1283411078360413
Faglige mål, der opfyldes i dette forløb:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Nyhedsformidling (9 moduler)
I forløbet arbejdes der med såvel den skrevne journalistik som nyhedsformidling i levende billeder og der introduceres til fagbegreber som nyhedskriterier, nyhedstrekanten, vinkling, stofområder, avistyper, brug af kilder mm.
Den teoretiske basis udgøres af Håndbog til dansk (Systime 2015) pp.197-223. Herudover læses aktuelle artikler og der arbejdes med mindre skriveøvelser i form at interview og artikelskrivning. Vi ser desuden første del af denne udsendelse: https://komm.ku.dk/nyheder/mefnyheder/perspektiv-journalistikken-under-pres/
Med udgangspunkt i artikel af Morten Sabroe, Politiken 23.3.20: "Dø, Corona, dø" og Herman Bang: "Branden" introduceres til den fortællende journalistik.
Vi taler om fake news og desuden AI i forbindelse med denne artikel: https://journalistforbundet.dk/nyhed/hvad-kommer-ai-til-betyde-dit-fag-i-fremtiden
Mod slutningen af forløbet har klassen besøg af to journalister fra Globalnyt, der sammen med klassen arbejder med de nyheder, der normalt ikke får megen dækning i danske medier + unges nyhedsforbrug. Der udarbejdes i den forbindelse remedieringer af nyhedsartikler, hvor indholdet målrettes en anden modtagergruppe via Instagram. Produkter fremvises og der gives feedback af de to journalister.
Arbejdsformer:
klasse, par, individuelt, gruppearbejde (remediering + udformning af medieprodukt)
Faglige mål, der er dækket af dette forløb:
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster i alle medier
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Lommefilm, kampagnefilmsproduktion (tre moduler)
I samarbejde med den eksterne partner "Lommefilm" og under vejledning af underviser Jesper Pedersen Klint udarbejder eleverne kampagnefilm under overskriften "Binge med god stil". Efter en introduktion til en stigende og skadelig delingskultur i forhold til materiale på nettet producerer eleverne film af 45 sekunders varighed. De vælger i den forbindelse et af temaerne: personlige konsekvenser/usund delingskultur /samfundsmæssige konsekvenser.
Dagens program er et afbræk i forhold til årets andre forløb og en mulighed for at arbejde kreativt og mediemæssigt.
Faglige mål, der er opfyldt i dette forløb:
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Oppe og nede, 12 moduler
Der arbejdes med tekster (skønlitteratur og mediemæssige) inden for en tematisk ramme om det klasseinddelte samfund. Vi tager udgangspunkt i en lille klasseteori (Albertsen m. fl.: "Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdanmark").
Der arbejdes med følgende tekster:
Glenn Beck: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" uddrag
Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (værk 5)
Morten Pape: "Planen" uddrag
DR-dokumentar: "På røven i Nakskov"
Christian Bang Foss: "Frank vender hjem" (uddrag)
Uddrag af serien: "Exit"
Simon Fruelund: "Borgerligt tusmørke"
Vi har desuden set klip fra:
"Prinsesser fra blokken", "Matador" afsnit 1, Deadline, interview med Liv Duvaa
Arbejdsformer:
par, individuelt, oplæg, rundbordssamtale
Faglige mål:
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed – analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
K. Blixen og "Ringen" (to moduler)
Miniforløb om kanonforfatteren Karen Blixen med udgangspunkt i novellen "Ringen". Vi bruger teksten som afsæt for analyse med mange forskellige analysemetoder og laver dermed en generel opsamling på metoder i dansk
Vi arbejder med analyser af teksten foretaget med nykritisk, feministisk, psykoanalytisk, marxistisk/socialhistorisk analyse og ser på teksten i lyset af folkeeventyr og bibelske fortællinger.
Arbejdsformer
klasse, gruppearbejde, der munder ud i oplæg for klassen om en af de seks forskellige tildelte metoder.
Faglige mål
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Formidl.opg., flerfagl. samarb. m Ma, fem moduler
I et samarbejde med studieretningsfaget matematik arbejdes med formidling om differentialligninger/salt i beholdere.
Eleverne får kendskab til formidlingsopgavens muligheder og rammer, og udarbejder gruppevis et skriftligt produkt, hvor de formidler deres matematiske viden til en almen interesseret læser, fx læsere af magasinet Illustreret videnskab.
Arbejdsformer:
klasseoplæg, pararbejde om autentiske formidlingsopgaver, gruppearbejde om skriftligt produkt
Faglige mål, der opfyldes i dette forløb:
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Realisme og modernisme (12 moduler)
Med baggrund i Auring og Svendsens definitioner arbejdes med teoretisk og praktisk forståelse af begreberne realisme og modernisme og deres udtryksformer i dansk litteratur fra de seneste 150 år.
Auring og Svendsen: Realisme og modernisme, s. 7-16, 20-25, 28-29
Johannes V. Jensen (kanon), "Bitte Selgen"
Tove Ditlevsen: "Appelsiner" + "Der bor en ung pige i mig" + "Jalousi"
Vita Andersen: "Hvad tror du jeg tror"
Tom Kristensen: "Det blomsterende slagsmål" + "Nat i Berlin"
Peter Seeberg (kanon): "Patienten"
Martin A. Hansen (kanon), "Agerhønen"
Inger Christensen: uddrag af "sommerfugledalen", sonet I, II og XV. Indledningsvis ses en videointroduktion til værket: https://www.herningbib.dk/nyheder/inger-christensen
Michael Strunge: "Det kommende". I denne forbindelse arbejdes med overgangen fra 70´ernes realisme til 80ernes (post)modernisme og vi ser Bazarudsendelsen med Strunge, Lola Baidel m.fl.
Arbejdsformer:
klasse, individuelt, par, grupper, quiz, oplæg
Faglige mål:
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Kortfillm (4 moduler)
Med afsæt i de indledende kapitler i Wolfhagen og Granilds "Shorts - kortfilm i undervisningen" Systime 2023 introduceres til kortfilms genrepræg/særlige DNA og undergenrer. Vi ser på kortfilmens særlige karakterfremstilling og karakteristiske slutninger og arbejder også med mere eksperimenterende former for kortfilm. Afslutningsvis producerer klassen gruppevis egne kortfilm, i form af remedieringer af materialer, vi har arbejdet med ("En stol for lidt", "Hosekræmmeren" "Livet i badeværelset" Martin Luther Kings tale "I have a dream", )
Der er i undervisningen arbejdet med disse kortfilm:
"Valgaften"
"Natten er så stille" (Ekkos shortlist)
"Pistol"
"The end of time" (eksperimenterende, cubansk)
"Sådan rigtigt" (norsk)
Faglige mål:
Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed – analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Nyeste tid - autofiktion og identitet (10 moduler)
I dette forløb læses et udvalg af tekster, der dels viser autofiktionen som vigtig tendens i nyere dansk og nordisk litteratur, dels giver mere nuanceret kendskab til litteratur fra nyeste tid generelt. Vi læser også tekster, der viser et stort jeg-fokus og kredsen omkring identitet på forskellige måder
Teori: Berendt og Bunch "Selvfortalt, autofiktioner på tværs" s. 11-22 + 30-38
Karl Ove Knausgaard: uddrag af "Min kamp" bind 1, "Bruddet"
Morten Pape: "Planen", prolog + kap. 4
Casper Eric: uddrag af 7/11: "Jeg vågner alene i sengen"
Stine Pilgaard: uddrag af " Meter i sekundet" inkl digtet: "Fortabt er jeg stadig"
Yayha Hassan: Yahya Hassan (VÆRK 6)
Autofiktion og skam: "Klovn - Knæk Cancer" (med Lars Løkke) (youtube)
Arbejdsformer: par, gruppe, oplæg, indtaling, reflektionsskrivning
Faglige mål, der er opfyldt via arbejdet med dette forløb:
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56220123212",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56220123212",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56220123212"
}