Holdet 2022f MAA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e)
Hold 2022f MAA (1f MAA, 2f MAA, 3f MAA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Matematik i grundforløbet
Titel 3 Eksponentiel vækst
Titel 4 Flerfagligt forløb #1 Sundhed
Titel 5 Omlagt skriftligt arbejde
Titel 6 Potensvækst
Titel 7 Logaritmefunktioner
Titel 8 Polynomier
Titel 9 Vektorer og geometri
Titel 10 Trigonometriske funktioner
Titel 11 Flerfagligt forløb #3 Historisk matematik
Titel 12 Differentialregning
Titel 13 Flerfagligt forløb #2 Binomialtest
Titel 14 Sandsynlighedsregning & statistik, normalfordeling
Titel 15 Repetition og eksamenstræning
Titel 16 Keglesnit
Titel 17 Integralregning
Titel 18 Differentialligninger
Titel 19 Sandsynlighedsregning II
Titel 20 Flerfagligt forløb #6 Ulighed
Titel 21 Vektorfunktioner og banekurver
Titel 22 Funktioner af to variable
Titel 23 Differensligninger (forberedelsesmateriale 2020)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
Plus Grundforløb stx https://plusgrundforloebstx.systime.dk/
Plus A1 stx https://plusstxa1.systime.dk/
Plus A2 stx https://plusstxa2.systime.dk/
Plus A3 stx https://plusstxa3.systime.dk/

Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Matematik i grundforløbet

Indhold
Variabelsammenhænge:
– Kategoriske og numeriske variable
– Afhængig og uafhængig variabel
Matematiske repræsentationsformer:
– Graf, formel, tabel, sprog
– Oversættelse mellem repræsentationsformer
Lineær sammenhæng:
– Repræsentationsformer for lineær sammenhæng
– Løsning af 1. gradsligninger
– Skæringspunkt mellem linjer
– Eksakt og grafisk løsning af ligninger
– Ligning for lineær sammenhæng: y = ax + b, betydning af a og b
– Vækstegenskab
– Udledning og anvendelse af formel til bestemmelse af a og b
– Lineær regression
Funktionsbegrebet:
– Funktionsværdi og regneforskrift
– Repræsentationsformer for funktioner
– Definitions- og værdimængde
– Stykkevis lineære funktioner, gaffelforskrift
– Ligefrem proportionalitet
Den matematiske modelleringscyklus:
– Modellering med lineære funktioner herunder inddragelse af empiri fra NV (bl.a. i temaafleveringen med opgave om gæring).
– Vurdering af model, forklaringsgrad, residualplot, tilfældig og systematisk afvigelse, målefejl
Deskriptiv Statistik:
– Statistiske repræsentationer og deskriptorer for grupperede- og ikke-grupperede observationer (uden beregning af varians og spredning)
– Populationer og stikprøver

Litteratur
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard, Jens Studsgaard ”Plus Grundforløb stx”, Systime i-bog, kapitel 1-9 + 10.3
https://plusgrundforloebstx.systime.dk/index.php?id=frontpage&L=0

Supplerende materiale og diverse øvelser findes i OneNote klassenotesbogen.

CAS
Nspire er anvendt

Omfang
44,5 sider

Særlige fokuspunkter
Forståelse af hvorledes de 4 matematiske repræsentationsformer for variabelsammenhænge, på hver sin måde, kan beskrive den samme problemstilling.
Bevidstgørelse om forskelle mellem matematik i folkeskole og gymnasium, samt forskelle mellem gymnasieniveauerne A, B og C

Væsentlige arbejdsformer
Par- og gruppearbejde, tavleundervisning, inddragelse af IT som hjælpemiddel, træning af 1. delprøve med papir og blyant, quizzer og puslespil.
Indhold
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Eksponentiel vækst

INDHOLD:
Variabelsammenhænge: formler og funktioner, regression
Eksponentiel sammenhæng: regneforskrift, graf, ligningsløsning med logaritmer, definitionsmængde, værdimængde, vækstrate, vækstegenskaber, eksponentielle ligninger, fordoblings- og halveringskonstant, sammenhæng ud fra to oplysninger, forskrift ud fra to punkter
Regression: eksponentiel.

Faglige mål:
Kernestof
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
- demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.

MATERIALE:
Peder Dalby m. fl. - Systime iBog 2016: "Plus A1 stx" - Eksponentielle funktioner, side 1216 (Hele kapitlet - 38,8 sider).
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh - HAX, 2008: "Vejen til Matematik AB UHM" side 40-41

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuel opgaveregning, pararbejde, gruppearbejde, inddragelse af it / CAS-værktøj, træning med papir og blyant

FOKUSPUNKTER:
Funktionsbegrebet, inddragelse af it - TI Nspire systematisk introduceret, skriftligt arbejde og mundtlig fremstilling i forbindelse med bevisførelse og mindre fremlæggelser.

SUPPLERENDE STOF:
Opsparings- og gældsannuitet – herunder ÅOP
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Flerfagligt forløb #1 Sundhed

INDHOLD:
Deskriptiv statistik og brug af deskriptorer til at formidle flerfaglige pointer i forløb om sundhed til at besvare følgende problemformulering:
- Hvordan kan vi forstå sundhed i DK anno 2022?
o Hvordan defineres sundhed?
o Hvordan kan man måle sundhed?
o Hvad har indvirkning på danskernes (eller danske unges) sundhed?

Faglige mål:
Kernestof
– statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

MATERIALE:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard, Jens Studsgaard ”Plus Grundforløb stx”, Systime i-bog, kapitel 10 (19 sider)
https://plusgrundforloebstx.systime.dk/index.php?id=frontpage&L=0

ARBEJDSFORMER:
Gruppearbejde med fremlæggelser for opponentgrupper.

FOKUSPUNKTER:
Statistiske virkemidler i formidling af matematik i skrift og tale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Omlagt skriftligt arbejde

Omlagt skriftligt arbejde med afleveringsopgaver forud for aflevering. Fokus på skriftlig fremstilling, faglig formidling og CAS-værktøjet Nspire.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 7 - oml. skr. 22-12-2023
Aflevering 8 29-01-2024
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Potensvækst

INDHOLD
Potenssammenhæng: regneforskrift, graf, definitionsmængde, værdimængde, forskrift ud fra to punkter, omvendt proportionalitet, logaritmiske akser.
Regression: potensregression

Faglige mål:
Kernestof
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
- demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.

MATERIALE
Peder Dalby m. fl. - Systime iBog 2017: "Plus A1 stx":
- Potensfunktioner, side 1226 (Hele kapitlet - 20,6 sider).
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh - HAX, 2008: "Vejen til Matematik AB UHM" side 42-43

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, individuel opgaveregning, pararbejde, gruppearbejde, inddragelse af it / CAS-værktøj, træning med papir og blyant

FOKUSPUNKTER
Funktionsbegrebet, inddragelse af it - TI Nspire systematisk introduceret, skriftligt arbejde og mundtlig fremstilling i forbindelse med bevisførelse og mindre fremlæggelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Logaritmefunktioner

INDHOLD
Definition af logaritmefunktioner, Regneregler for logaritmefunktioner, Logaritmiske sammenhænge, Transformation til lineær sammenhæng

Faglige mål:
Kernestof
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
- anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
- demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
- demonstrere viden om fagets metoder og identitet
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

MATERIALER
Peder Dalby m. fl. - Systime iBog 2017: "Plus A2 stx": Logaritmefunktioner, side 2723 (Hele kapitlet - i alt 18,6 sider)

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning og pararbejde

FOKUSPUNKTER
Brug af Nspire til grafiske fremstillinger, ligningsløsning, omvendte funktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Polynomier

INDHOLD
Polynomier: polynomier af n'te grad, rødder, monotoniforhold, ekstrema, andengradspolynomiet, graf, koefficienters betydning, toppunkt, skæring mellem to parabler, faktorisering og reduktion ved faktorisering (nulreglen)
Projekt om optimering med andengradspolynomium

Faglige mål:
Kernestof
– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.

MATERIALE
Peder Dalby m. fl. - Systime iBog 2016: "Plus A1" side 1239 ("Andengradsligningen") 1218 (Hele kapitlet "Polynomier" er gennemgået. Afsnittet med projekter laves som projektarbejde i grupper – forskellige projekter i grupperne) - i alt læst 45,2 sider
Flemming Clausen og Jesper Tolnø - Gyldendal, 2008: "Har du styr på matematik?" side 80-83
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh - HAX, 2008: "Vejen til Matematik AB UHM" side 44-47

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, individuel opgaveregning, pararbejde, gruppearbejde, inddragelse af it

FOKUSPUNKTER
Bevisførelse og mundtlig fremstilling, anvendelse af TI NSpire og øvrig brug af it
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Vektorer og geometri

INDHOLD
Grundlæggende vektorbegreber (regning med vektorer, koordinater, længde, afstandsformlen), skalarprodukt, vektorprojektion, determinant, rette linjer (parameterfremstilling, linjens ligning, vinkel mellem linjer, afstand mellem punkt og linje, skæring mellem linjer) og cirklen (tangent og skæring mellem linje og cirkel)

Faglige mål:
Kernestof
– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

MATERIALE
Peder Dalby m. fl. - Systime iBog 2017: "Plus A1 stx": Vektorregning og geometri i planen, side 1219 (Hele kapitlet - 137,7 sider)

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, pararbejde

FOKUSPUNKTER
Sammenhænge mellem geometri og vektorer, mundtlighed, anvende ny viden – fx nye formler til arealberegning af trekant.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Trigonometriske funktioner

INDHOLD
Cosinus, Sinus og tangens som funktioner (Kernestof)
Harmonisk svingning – udgangsniveau, amplitude, periode, frekvens, faseforskydning, fasekonstant, værdimængde, trigonometriske grundligninger (Supplerende stof)

Faglige mål:
Kernestof
– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

MATERIALER
Peder Dalby m. fl. – Systime iBog 2017: "Plus A2 stx": Trigonometriske funktioner, side 2713 (Hele kapitlet – i alt 20,8 sider)

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, individuel opgaveregning, inddragelse af IT – herunder CAS-programmet Nspire

FOKUSPUNKTER
Matematik som model for naturfænomener, anvendelse af TI Nspire – sammenhæng mellem radianer og grader, konstanters betydning i funktionsudtryk, animationer i CAS.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Flerfagligt forløb #3 Historisk matematik

INDHOLD:
Læsning af artikler om græsk matematik indenfor emnerne:
- Pythagoras / Pythagoræerne, Pythagoras Sætning
- Eksponenter eller potenser
- Primtal
- Græsk Matematik
- Rumlige figurer
- Euklid og Elementerne
- Archimedes
- Erastothenes og opmåling af Jorden

Faglige mål:
Supplerende stof
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
– læse matematikfaglige tekster på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.

MATERIALE:
Joel Levy: A Curious History og Mathematics – The Big Ideas from Early Number Concepts to Chaos Theory, kapitlet "Ancient Greece", Andre Deutsch 2014, 31 sider, supplerende stof

ARBEJDSFORMER:
Gruppearbejde med udarbejdelse af præsentationsark til besøg på græsk venskabsskole på studietur.

FOKUSPUNKTER:
Formidling af matematik i skrift og tale.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Differentialregning

INDHOLD
Differens- og differentialkvotient, sekanter og tangenter, kontinuitet og differentiabilitet, bestemmelse af differentialkvotient, grænseværdi, tretrinsreglen, regneregler for differentiation (konstant, sum, differens, produkt, sammensat), differentiation af kendte funktioner, tangentligning, afledet funktion, monotoniforhold og anvendelse af differentialregning, væksthastighed, optimering.

Faglige mål:
Kernestof
– definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
– monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient

Supplerende stof
– vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning

MATERIALER
Peder Dalby m. fl. - Systime iBog 2017: "Plus A2 stx": Differentialregning, side 2702 (Hele kapitlet - i alt 101,4 sider)

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde (fx matrixgrupper)

FOKUSPUNKTER
Differenskvotient og differentialkvotient, tretrinsregel og træning af beviser, tangentligning, monotonilinje og -forhold, væksthastighed og optimering. Anvendelse af TI Nspire til grafiske løsninger som kontrolredskab.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 4 30-10-2023
Aflevering 5 13-11-2023
Aflevering 6 04-12-2023
Matematikprøve 1 13-12-2023
Aflevering 8 29-01-2024
Aflevering 9 05-02-2024
Aflevering 10 - Optimeringsprojekt 27-02-2024
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Flerfagligt forløb #2 Binomialtest

INDHOLD
Sandsynlighedsregning: Udfald, endeligt sandsynlighedsfelt, hændelser, symmetrisk sandsynlighedsfelt, multiplikations- og additionsprincip, kombinationer, permutationer, fakultet, stokastisk variabel, middelværdi, varians, spredning, normale/exceptionelle udfald.
Statistik: binomialfordelingen, testtype (højre- , venstre- eller dobbeltsidet), stikprøve, signifikansniveau, variation, teststørrelse, nulhypotese og alternativ hypotese, population, teststørrelse, acceptmængde og kritisk mængde.

Faglige mål:
Kernestof:
- statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer samt anvendelse af lineær, eksponentiel, potens- og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot
- kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling og normalfordeling, konfidensintervaller, hypotesetest i binomialfordelingen

Supplerende stof:
- bearbejdning af autentisk datamateriale
- simulering af nulhypotese
- begreber og metoder fra diskret matematik
- inddragelse og diskussion af videnskabsteoriske spørgsmål og matematiske metoder.

MATERIALER
Peder Dalby m. fl. - Systime iBog 2017: "Plus A2 stx": Sandsynlighedsregning og statistik, side 2724 (Frem til og med binomialfordelingstest - i alt 42,6 sider)

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde

FOKUSPUNKTER
Matematik i samspil med samfundsfag og anvendelse i forbindelse med kvalitative og kvantitative analyser. Anvendelse af TI Nspire – herunder til grafiske fremstillinger af de indbyggede værktøjers beregninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9,52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Sandsynlighedsregning & statistik, normalfordeling

INDHOLD:
Frekvensfordelinger, normalfordelingen – tætheds- og fordelingsfunktion, kontinuert stokastisk variabel, standardnormalfordelingen, omvendt funktion, mere om lineær regression – residualernes variation, vurdering af model, konfidensinterval for hældningen.

Faglige mål:
Kernestof
– statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer samt anvendelse af lineær, eksponentiel, potens- og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot
– kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling og normalfordeling, konfidensintervaller, hypotesetest i binomialfordelingen

MATERIALE:
Peder Dalby m. fl. - Systime iBog 2016: "Plus A2 stx" - Kapitlet Sandsynlighedsregning og statistik, side 2763-2764, 2771, 2773-75 (37,9 sider).

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuel opgaveregning, pararbejde, gruppearbejde, inddragelse af it - herunder CAS-programmet Nspire

FOKUSPUNKTER:
Brug af CAS til arbejde med store datasæt, vurdering af modeller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Repetition og eksamenstræning

INDHOLD:
Mundtlig træning til årsprøve og repetition til skrifltig terminsprøve samt eksaminer.

Faglige mål:
Kernestof
– overslagsregning, regningsarternes hierarki, symbolmanipulation, ligefrem og omvendt proportionalitet, det udvidede potensbegreb, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer, tilnærmet og eksakt værdi samt absolut værdi
– procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel
– statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer samt anvendelse af lineær, eksponentiel, potens- og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot
– kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling og normalfordeling, konfidensintervaller, hypotesetest i binomialfordelingen
– funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, invers funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponential-, potens- og logaritmefunktioner samt trigonometriske funktioner
– definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
– monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient
– vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer
– vektorfunktioner, grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse, samt anvendelser af vektorfunktioner
– funktioner af to variable, partielle afledede og grafisk forløb, herunder niveaukurver
– stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og stamfunktion, regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution, anvendelser af integraler
– lineære og separable differentialligninger af første orden, herunder den logistiske differentialligning, kvalitativ analyse af differentialligninger samt opstilling af simple differentialligninger
– principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf, samt modellering med anvendelse af afledet funktion.

Supplerende stof
– vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning
– bearbejdning af autentisk datamateriale
– simulering af nulhypotese
– begreber og metoder fra diskret matematik
– opsparings- og gældsannuitet
– matematikhistorisk perspektiv
– inddragelse og diskussion af videnskabsteoriske spørgsmål og matematiske metoder.

MATERIALE:
Materialer fra øvrig undervisning indenfor emnerne.

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuel opgaveregning, pararbejde, gruppearbejde, inddragelse af it - herunder CAS-programmet Nspire

FOKUSPUNKTER:
Fælles idegenrering til udarbejdelse af dispositioner samt udvælgelse af egnet teori/bevis til enkelte spørgsmål
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18,36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Keglesnit

INDHOLD
Egenskaber ved de fire keglesnit – herunder den generelle andengradsligning, cirkel, ellipse, tangent til ellipse, anvendelser af ellipser, parabel, tangent til parabel, anvendelse af parabler, hyperbel.

Faglige mål:
Supplerende stof:
- vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning

MATERIALE
Forberedelsesmateriale fra undervisningsministeriet, 2022-2023, stx221-MAT/A-31012022 (20 sider)
Carstensen, Frandsen & Studsgaard: MAT A3 STX, mat.systime.dk, Appendiks 4 Keglesnit, s. 229-249 (21 sider)

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, pararbejde.

FOKUSPUNKTER
Deduktivt forløb med fokus på teori, metode og bevisførelse. Selvstændig tilegnelse af nyt stof med læreren i konsulentrolle.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Integralregning

INDHOLD:
Stamfunktion, ubestemt og bestemt integral, stamfunktioner for kendte funktioner, regneregler for ubestemt og bestemt integral, integration ved substitution, partiel integration, areal og integral, integralregningens hovedsætning, areal af punktmængder, omdrejningslegemer og kurvelængde.

Faglige mål:
Kernestof
– definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
– monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient
– stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og stamfunktion, regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution, anvendelser af integraler
– principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf, samt modellering med anvendelse af afledet funktion.

MATERIALE:
Peder Dalby m. fl. - Systime iBog 2016: "Plus B til A stx" - Integralregning, side 2700 (Hele kapitlet - 38,2 sider).
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh - HAX, 2008: "Vejen til Matematik AB UHM" side 59-68 (Hele kapitlet - 10 sider)
Jens Carstensen og Jesper Frandsen - Systime 1998: "MAT 2A" - Partiel integration, side 188-189 + 203-204 (3 sider)
Karsten Juul: Historisk aspekt af integralregning

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuel opgaveregning, pararbejde, gruppearbejde, inddragelse af it - herunder CAS-programmet Nspire

FOKUSPUNKTER:
Historisk aspekt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 1 19-08-2024
Matematikaflevering 2 26-08-2024
Matematikaflevering 3 – video 09-09-2024
Matematikaflevering 4 16-09-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Differentialligninger

INDHOLD:
Tangentligninger, linjeelementer, hældningsfelt, lineære differentialligninger af 1. orden, logistisk differentialligning, separable differentialligninger

Faglige mål:
Kernestof
– lineære og separable differentialligninger af første orden, herunder den logistiske differentialligning, kvalitativ analyse af differentialligninger samt opstilling af simple differentialligninger
– principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf, samt modellering med anvendelse af afledet funktion.

MATERIALE:
Peder Dalby m. fl. - Systime iBog 2016: "Plus B til A stx" - Differentialligninger, side 2701 (Hele kapitlet - 47,6 sider).

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuel opgaveregning, pararbejde, gruppearbejde, inddragelse af it - herunder CAS-programmet Nspire

FOKUSPUNKTER:
Projekt Salt i beholdere / Differentialligninger i fysik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Sandsynlighedsregning II

INDHOLD:
Betingede sandsynligheder, Loven om total sandsynlighed, Bayes's sætning & Bayes's sætning og loven om total sandsynlighed

Faglige mål:
Kernestof
– Anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder.
– Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
– Anvendelse af matematiske værktøjsprogrammer til begrebsudvikling og problemløsning.

MATERIALE:
UVM's Forberedelsesmateriale MAT/A 15012024

ARBEJDSFORMER:
Individuelt arbejde, pararbejde, inddragelse af IT

FOKUSPUNKTER:
Opgavetræning og bevisførelse, at blive klar til skriftlig eksamen.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5,37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Flerfagligt forløb #6 Ulighed

INDHOLD:
Er der ulighed i Danmark? Forløbet består primært af en 3 dages studietur til København med besøg og oplæg hos
– Gadens stemmer
– Arbejdermuseet
– Fælleshuset Absalon
– Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
– Folketinget
– CEPOS (Center for politiske studier)

Faglige mål:
Kernestof
– statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

MATERIALE:
Henrik Adrian: AT-håndbogen, Systime 2013; sider: 52-55 (4 sider)
Thomas Schausen & Morten Damsgaard-Madsen: matsamf - Systime 2012; sider: 15-43 (29 sider)
Erik Vestergaard: Matematik og samfundsfag - Gini-koefficienten; sider: 1-11 (11 sider)
Danmarks Statistik: Ulighedsmål: Gini-koefficient, 2019; sider: 1-3 (3 sider)
Finansministeriet: Ulighedsredegørelsen 2021; sider: 1-136 (benyttet som opslagsnote, hvis skønnet brugbart)

ARBEJDSFORMER:
Gruppearbejde med fremlæggelser for opponentgrupper.

FOKUSPUNKTER:
Matematiske fagbegreber og virkemidler i formidling af matematik i skrift og tale.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7,23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Vektorfunktioner og banekurver

INDHOLD:
Vektorfunktioner og banekurver

Faglige mål:
Kernestof
– vektorfunktioner, grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse, samt anvendelser af vektorfunktioner

MATERIALE:
Peder Dalby m. fl. – Systime iBog 2016: "Plus A3 stx" - Vektorfunktioner og banekurver, side 2702 (Hele kapitlet bortset fra Cirkelbevægelse – 6,2 sider)
UVM eksamensmateriale: Vektorfunktioner (19 sider)
Mette Macholm: Interaktivt læringsforløb fra Dataekspeditioner om brug af vektorfunktioner i computerspil: https://www.dataekspeditioner.dk/2023/10/29/vektorfunktioner-i-spil-mat/ (herunder er cirkelbevægelse berørt, men ikke tilbundsgående behandlet)

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuel opgaveregning, pararbejde, gruppearbejde, inddragelse af it – herunder CAS-programmet Nspire

FOKUSPUNKTER:
Vektorfunktioner, Skæringspunkter med akser, dobbeltpunkter, differentiation af vektorfunktioner, hastighedsvektor, accelerationsvektor,  tangenter, areal af område, krumning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Funktioner af to variable

INDHOLD:
Funktioner af to variable. Kapitlet i Plus A3 suppleret med UVM's forberedelsesmateriale fra 2013, "Funktioner af to variable".

Faglige mål:
Kernestof
– funktioner af to variable, partielle afledede og grafisk forløb, herunder niveaukurver

MATERIALE:
Peder Dalby m. fl. - Systime iBog 2017: "Plus A3 stx" – Funktioner af to variable, side 2703 (Hele kapitlet – 26,9 sider).
UVM's eksamensmateriale: Funktioner af to variable (17 sider)

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuel opgaveregning, pararbejde, gruppearbejde, inddragelse af it – herunder CAS-programmet Nspire

FOKUSPUNKTER:
Funktioner af to variable, 3D-koordinatsystem, Graf, Niveaukurver, Snitfunktion, Snitkurve, Partielle afledede, Tangentplan, Gradient, Stationære punkter, Type af stationært punkt, Dobbelt og blandede afledte, Ekstrema.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Differensligninger (forberedelsesmateriale 2020)

INDHOLD
Forberedelsesmateriale fra 2020 "Differensligninger"

Faglige mål:
Kernestof
– principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf, samt modellering med anvendelse af afledet funktion.
Supplerende stof
– begreber og metoder fra diskret matematik

MATERIALE
UVM eksamensmateriale: Differensligninger

ARBEJDSFORMER
Induktivt forløb med lærer som vejleder

FOKUSPUNKTER
Differensligninger – førsteordens, diskret logistisk vækst, cobwebdiagrammer for førsteordens differensligninger, andenordens homogene differensligninger, Newton-Raphtons metode
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer