Holdet 2022n DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022n DA (1n DA, 2n DA, 3n DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Sprogets magt - argumentation og retorik
Titel 3 Danmarksbilleder
Titel 4 Besættelsestiden DHO
Titel 5 Fortællende journalistik
Titel 6 Danmark i 1800-tallet - romantikken
Titel 7 Danmark i 1800-tallet - det moderne gennembrud
Titel 8 Litterære metoder
Titel 9 Dokumentaren som genre
Titel 10 Nyeste litteratur - at sætte problemer under debat
Titel 11 Realisme og modernisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

minlaering.dk

Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk

i-Bøger:
Litteraturhistorien på langs og tværs- https://litthist.systime.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sprogets magt - argumentation og retorik

INDHOLD:
Forløbet har fungeret som introduktion til argumentation og retorik og eleverne har arbejdet med centrale begreber og modeller som Ciceros pentagram, Toulmins udvidede kommunikationsmodel, argumentationstyper, sproglige virkemidler samt appelformerne.


MATERIALE:
Introduktion til begreber:
"Håndbog til dansk", side 150-155 samt 157-167. Siderne introducerer kernebegreber: talegenrerne informativ tale, politisk tale og lejlighedstale, Ciceros pentagram, de tre appelformer, Toulmins udvidende model samt argumenttyper.
Forløbet har også fungeret som en indledende introduktion til diskursanalyse.

Video med gennemgang af sproglige virkemidler: https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen

Mette Frederiksens undskyldning til Godhavnsdrengene, 13. august 2019 i uddrag: https://dansketaler.dk/tale/statsminister-mette-frederiksens-undskyldningstale-til-godhavnsdrengene-og-andre-boernehjemsboern-2019/

Kronprins Frederiks tale til dronning Margrethes 50 års regeringsjubilæum: https://dansketaler.dk/tale/h-k-h-kronprins-frederiks-tale-ved-gallataffel-i-anledning-af-h-m-dronningens-50-aars-regeringsjubilaeum-2022/

Introduktion til diskursanalysens kernebegreber: https://www.youtube.com/watch?v=2HLR5Hmw1ns&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen

Vi har deruden set et eksempel på, hvordan man kan anvende diskursanalysens begreber på George Bushs "Tale til nationen" efter 11. september.

I ALT: 65 sider

ARBEJDSFORMER:
læreroplæg, gruppearbejde, pararbejde, matrixfremlæggelser.


FAGLIGE MÅL:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier


Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Danmarksbilleder

INDHOLD:
Vi har i forløbet beskæftiget os med forskellige afbildinger af Danmark på tværs af tidsperioder og genrer. Vi har taget udgangspunkt i romantikkens verdenssyn og hvordan personificeringen af Danmark har understøttet dette.
Desuden har vi undersøgt, hvilken historie om Danmark, der fortælles og ved hjælp af hvilke virkemidler i nutidige medietekster også blandt de politiske partier.

MATERIALE:
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land",
H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født",

Reklame for Carlsberg, "The Danish Way", 2019: https://www.youtube.com/watch?v=jEKLwFdntPs&ab_channel=Carlsberg

Kampagnevideo for Dansk Folkeparti: "Jeg er Danmark", 2011 https://www.youtube.com/watch?v=MmMnnazW7dM&t=28s&ab_channel=DanskFolkeparti2011

Official VM-sang DBU for det danske herrelandshold i fodbold: "Skulder ved skulder", https://www.youtube.com/watch?v=EpNMQxOK95o&ab_channel=TheSuperNatureVEVO

Julia Butschkow: "Frugt", 2018

Diverse opslag på den sociale medier og de politiske partiers hjemmesider om idealerne for indretning af det danske samfund.

I ALT: 50 sider

ARBEJDSFORMER:
Læreroplæg, pararbejde, gruppearbejde med fremlæggelser, skriftligt arbejde

FAGLIGE MÅL:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Besættelsestiden DHO

INDHOLD:
Forløbet er et samarbejde mellem dansk og historie med udgangspunkt i besættelsestiden. Vi har arbejdet med, hvordan man litterært kunne undgå den tyske censur samt hvilken historie om besættelsen man efterfølgende har fortalt i filmen "9. april". Et fokuspunkt i forløbet har været analyse af taler, hvor man har argumenteret hhv. for og imod samarbejdspolitikken.
Forløbet blev afsluttet med elevernes dansk-historieopgave samt det mundtlige forsvar og har således også fungeret som et skriftlighedsforløb.

MATERIALE:
Poul Henningsen: "Man binder os på mund og hånd", 1940
Statsminister Vilhelm Buhl: "Antisabotagetale", 2. september 1942
Roni Ezra: "9. april", 2015

I ALT: 70 sider

ARBEJDSFORMER:
Gruppearbejde, læreroplæg, skriftlig opgave, mundtlig fremlæggelse

FAGLIGE MÅL:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fortællende journalistik

INDHOLD:
Forløbet har introduceret podcasten som genre med fokus på virkemidler, dramaturgi og fortællerforhold. Foruden analyse af dele af podcast, har eleverne selv produceret podcast på studietur til Liverpool.
Som perspektiv til genren har vi arbejdet med de etiske overvejelser om true crime som undergenre, introduktion til nyhedskriterierne og reportagen som genre.

MATERIALE:
Forløbet har taget udgangspunkt i bogen "Podcast" af Olsen, Houlin og Palle.
Vi har arbejdet med:
podcastens særtræk herunder genre og format, side 11-16
podcastens virkemidler herunder speak, musik, lyde og redigering, side 31-41
podcastens dramaturgi herunder seriebuer, bølgemodellen, berettermodellen aktantmodellen og fremdriftskomponenter, side 55-61
podcastens fortællerforhold, side 55-58
true crime som genre, side 107-111

Vi har arbejdet med klip fra "Troldspejlet":
https://www.dr.dk/lyd/p1/troldspejlet-podcast/troldspejlet-podcast-2022-01-01-05-00-6
og "Et langsomt mord":
https://www.dr.dk/lyd/p1/et-stille-mord

Eleverne har arbejdet i grupper med anslagsanalyse af et af følgende klip:  
* Scandinavian Star (2020) – de første 5:12 min: https://politiken.dk/podcast/art7743753/Scandinavian-Star-kampen-for-at-f%C3%A5-svar

* Skud i sneen (2018) – de første 7:10 min: https://www.dr.dk/lyd/p1/skud-i-sneen
* Kvinden med den tunge kuffert – de første 4:50 min: https://thirdear.studio/da/pods/kuffert

Debatterende artikel om mediernes ansvar i de journalistiske dækning af drabssager med inddragelse af følgede artikler:  "Radiovært langer ud efter populær podcast": https://www.dr.dk/nyheder/kultur/radiovaert-langer-ud-efter-populaer-podcast-rigtige-mord-er-ikke-underholdning
og "Derfor giver vi ordet til en mand, der har slået ihjel": https://www.information.dk/debat/leder/2019/01/derfor-giver-ordet-mand-slaaet-ihjel

Nyhedskriterierne fra Dansksiderne.dk: https://dansksiderne.dk/index.php?id=3466

Oversigt over nyhedstrekanten, dramatrekanten og de karakteristiske træk ved reportagen.

Morten Frich: "Kim Wall var journalist", Information 31. marts 2018 (reportage)

IALT: ca. 50 sider

ARBEJDSFORMER:
Pararbejde, gruppearbejde, læreroplæg, projektarbejde med elevproduktion af podcast, skriftligt arbejde, mundtlig fremlæggelse.

FAGLIGE MÅL:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
–  anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil
med andre fag.

Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Danmark i 1800-tallet - romantikken

INDHOLD:
Forløbet har fokuseret på romantikkens grundtanker og sammenhæng med de nationale katastrofer Danmark oplever i starten af 1800-tallet.
Vi har gennemgået de forskellige understrømninger universalromantik, nationalromantik, nyplatonisme , biedermeier. Romantismen ses som overgang til det moderne genenmbrud med dets fokus på det psykologiske.


MATERIALE:
"1800-tallet på vrangen", del 1: Guld, hor og romantik" (Kan ses på CFU)

Introduktion til universalromantikken fra i-bogen "Håndbog til dansk -litteraturhistorie: " https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=175

"Den romantiske digtnings stil" fra "Håndbog til dansk - litteraturhistorie": https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=177

Opslaget "Adam Oehlenschläger" fra "Håndbog til dansk - litteraturhistorie": https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=176
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene", 1802

Nyplatonismen:
Opslag om "Nyplatonismen" fra "Håndbog til dansk - litteraturhistorie": https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=179

Schack von Staffeldt: "Indvielsen",

Opslag om "Nationalromantikken" fra "Håndbog til dansk – litteraturhistorie": https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=180

Biedermeier: opslag fra Kalliope: https://kalliope.org/da/keyword/biedermeier
Thomasine Gyllembourg: "Den lille Karen",
N. F. S. Grundtvig: "Det er så yndigt at følges ad"  

Romantisme:
St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen",  (VÆRKLÆSNING)

I ALT: 85 sider

ARBEJDSFORMER:
Individuelt arbejde, gruppearbejde, skriftlig kreative opgaver om Sildig Opvaagnen.

FAGLIGE MÅL:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Danmark i 1800-tallet - det moderne gennembrud

NDHOLD:
Forløbet har taget udgangspunkt i Georg Brandes' tanker om, at litteraturen skulle sætte problemer under debat og være mere realistisk som modsætning til romantikkens mere idealiserende syn på litteraturens funktion. Vi har arbejdet med de karakteristiske træk ved impressionisme og naturalismen som skrivestil og læst "Et dukkehjem" som værk.

MATERIALE:
Introduktion til det moderne gennembruds tanker:
"1800-tallet på vrangen" del 6
Litteraturene Veje, side 195-201 om Brandes.
Uddrag af Georg Brandes: "Indledningsforelæsning om Hovedstrømninger i de 19de Aarhundredes Litteratur" (1871)
Opslag fra https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/saedelighedsfejden/ om sædelighedsfejden.

Naturalismen:
Introduktion til naturalismen som stilart fra Brug Litteraturhistorien https://bl.systime.dk/?id=193
Om Amalie Skrams forfatterskab fra https://forfatterweb.dk/oversigt/skram-amalie/constance-ring
Uddrag af "Constance Ring" (Samtalen mellem Constance og pastor Huhn)
Interview med Geeti Amiri om Constance Ring

Amalie Skram: "Karens jul", 1885 - perspektivtekst: H.C. Andersen: "Den lille piuge med svovlstikkerne"
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød", 1886
Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (VÆRKLÆSNING) samt filmatiseringen med Ghita Nørby som Nora, DRTV Teater 1974 (kan ses på CFU)

Impressionisme:
Om impressionismen som stilart fra Brug Litteraturhistorien https://bl.systime.dk/index.php?id=186&L=0
Litteraturens Veje side 210-216 om Herman Bang

Om de stille eksistenser: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/de-stille-eksistenser-tine-katinka-og-ida

Herman Bang: "Den sidste balkjole" og "Frøkenen"

I ALT: 200 sider

ARBEJDSFORMER:
Pararbejde, klassegennemgang, gruppearbejde, skriftligt arbejde.

FAGLIG MÅL:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Litterære metoder

INDHOLD:
Forløbet har fungeret som introduktion til de forskellige litterære analysemetoder. Med udgangspunkt i Jan Sørensens "Metoder i dansk" og den litterære trekant har vi arbejdet med forskelle mellem tekstinterne metoder i form af nykritik og strukturalisme overfor teksteksterne metoder i form af biografisk læsning, socialhistorisk metode samt psykoanalyse.

Anden del af forløbet har været et  flerfagligt forløb med matematik, hvor eleverne er blevet præsenteret for den populærvidenskabelige artikel og kravet om et metaafsnit i dansk. De har som afslutning på forløbet skrevet en populærvidenskabelig artikel om vektorfunktioner  samt  et metaafsnit.

MATERIALE:
Baggrundsmateriale: Jan Sørensen: Metoder i dansk", Systime 2011 side 37-40 (Introduktion til litterær analyse og præsentation af den litterære trekant)
Side 40-43 om nykritikken som metode.
Side 45-48 om strukturalisme som metode
Side 53-61 om komparativ metode, tematisk læsning og biografisk læsning
Side 61-65 om psykoanalytisk læsning
Side 68-70 om socialhistorisk metode

Naja Marie Aidt: "Kvinden i baren" fra Bavian 2006
Karen Blixen: "Ringen", 1958
Leif Søndergaard: "Syv fantastiske analyser af Karen Blixens Ringen", K&K 1973

I ALT: 60 sider

ARBEJDSFORMER:
Pararbejde, gruppearbejde med elevoplæg, læreroplæg, skriftligt arbejde i form af populærvidenskabelig artikel.

FAGLIGE MÅL:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil
med andre fag.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dokumentaren som genre

INDHOLD: Forløbet har introduceret dokumentaren som genre med fokus på, hvordan anvendelsen af filmiske virkemidler og autenticitetsmarkører kendetegner de tre hovedgenrer observerende, deltagende og autoritativ dokumentar.

MATERIALE:
Wolfhagen og Granild: "DOX ", Lindhardt og Ringhof, 2016, kapitel 1, 2 og 3 om genre, autenticitetsmarkører samt de tre overordnede genrer.
Mads Brügger: "Den sorte svane", del 1, TV2 dokumentar 2024
Jonas Poher Rasmussen: "Flugt" (VÆRK), 2021
Søs Hofman: "Hvorfor er Ludvig ikke konge?" DR3, 2020 uddrag af episode 1 (00:00-06:18) (fra eksamenssæt DANSK A, 20. maj 2021)
Lars Engels: "Dømt til behandling", DR dokumentar, 1997 (uddrag: 00:00 - 05:45): https://www.youtube.com/watch?v=vKvSnHfnYC4&t=355s
"Advokaternes tag selv bord", DT dokumentar 20015, (uddrag 00:00-06:13): https://www.dr.dk/nyheder/penge/video-se-hele-dokumentaren-advokaternes-tag-selv-bord-her
Michael Moore: "Sicko", 2007, (uddrag 1:36:52 - 1: 44:20)

I ALT: 150 sider

ARBEJDSFORMER: gruppearbejde, skriftligt arbejde, klasseundervisning.

FAGLIGE MÅL:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Nyeste litteratur - at sætte problemer under debat

INDHOLD: Forløbet har taget udgangspunkt i den tendens i nyeste tids litteratur, der på forskellige måder sætter problemer under debat.

MATERIALE:
Introduktion til nyeste litteratur: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime I-bog: Videointroduktion til eksperimenterende realisme: https://litthist.systime.dk/?id=127
"Periodepræsentation: Fiktionseksperimenter og samfundsengagement i det 21. århundredes litteratur" fra "Med tiden – et litteraturhistorisk overblik.   
Definition af autofiktion fra https://litthist.systime.dk/?id=127 samt fra "Håndbog til dansk - litteraturhistorie",  Systime


Niviaq Korneliussen: HOMO Sapienne, (VÆRK)
Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi", Lindhardt og Ringhof 2017 (uddrag side 13-19)
Morten Pape: "Planen", Gyldendal 2017 (uddrag side 9-14)
Louis Edouard: "Slut med Eddy Bellegueule", Gyldendal 2015, uddrag fra "Det til dansk - Skønlitteratur 2000 - nyeste tid", Praxis online https://online.praxis.dk/produkt/63559
Gry Stokkendahl Dalgas: "At performe transkønnet vrede" Amulet 2022, uddrag side 9-16.
Lone Hørslev "I østen stiger solen op" fra ""Dagene er data", Rosinante 2020, side 27-28 samt Ingeman: "I østen stiger solen op" og Uhørts remediering af Hørslevs tekst: https://www.youtube.com/watch?v=VH4jzoMgDmU

IALT: 350 sider

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, gruppearbejde, elevfremlæggelser.

FAGLIGE MÅL:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Realisme og modernisme

INDHOLD: Forløbet har underoverskriften "Hvad skal vi med litteraturen?" og har fokuseret på den funktion litteraturen har haft under forskellige perioder og litterære strømninger. Vi har arbejdet med nedslag i litteraturhistorien tilbage fra folkeviserne og op til modernismens forkskellige strømninger. Vi har grov-grupperet teksterne som hovedsageligt udtryk for en realistisk eller modernistisk tilgang med udgangspunkt i definition af begreberne fra "Modernisme og realisme" af ...

MATERIALE:
Lærerproduceret oversigt om folkevisernes kendetegn og genretræk med udgangspunkt i "Litteraturens Veje".
Rather Homemade: "Ebbe Skammalsøn - Hvad fanden skal det nu betyder?": https://www.youtube.com/watch?v=-QujVaDO8A0
"Ebbe Skammelsøn", fra "Falkenstjerne 1", Gjellerup & Gad, 2. udgave 1994


Ludvig Holberg: "Erasmus Montanus" (uddrag: 3. 4. og 5. scene), 1723.  

Rudolf Broby-Johansen: "BLOD" (værklæsning)
Opslag fra Litteratursiden: https://litteratursiden.dk/analyser/broby-johansen-rudolf-blod
Klassisk Dansk: Broby-Johansens BLOD: https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g

Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station", 1906

Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En idyl)", 1900

Martin A. Hansen: "Agerhønen", 1947

Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt", 1960

Peter Seeberg: "Patienten", 1962

I ALT: 120 sider

ARBEJDSFORMER: Læreroplæg, pararbejde, gruppearbejde, skriveøvelser.

FAGLIGE MÅL:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer