Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022n ol (3n ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Athens arkitektur
INDHOLD:
I dette kunstforløb introduceres antik arkitektur i Athen og omegn med særlig vægt på Klassisk tid (479-323 f. Kr.). Der er fokus på byggeteknik, stilarter og fagbegreber indenfor græsk arkitektur. Der trækkes tråde til Athens historie og demokrati, og hvordan arkitekturen spiller en rolle for disse. Der perspektiveres til romersk arkitektur og nyklassicismen i Europa og USA.
MATERIALE:
Kernetekster:
GRÆSK KUNST af Henrik Fich: s. 136-144
Perspektivmateriale:
Perikles' gravtale, Thukydid
Forfatningsdebatten mellem de tre persiske stormænd, Herodot
Winston Churchill: tale d. 3. september 1939
Stop racisme-freakshows (artikel fra Politiken, d. 20.8.15)
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde
FAGLIGE MÅL
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det gode liv: et filosofi-forløb
INDHOLD:
I dette filosofi-forløb tager vi udgangspunkt i en moderne og evig problemstilling: hvordan får vi det gode liv? I forløbet ser vi på, hvordan moderne forskere forholder sig til spørgsmålet, og vi ser på, hvordan antikke filosoffer i deres skrifter forsøger at beskrive vejen til det gode liv. Vi beskæftiger os bl.a. med den græske tænker Aristoteles, som var elev af Platon, og den romerske filosof Seneca, som var med til at udforme den filosofiske retning 'stoicismen'. Til sidst spørge vi os selv, hvad vi kan bruge af det antikke tankegods for at få et godt liv.
MATERIALE:
Kernetekster:
Seneca: Om sjælefred og Om det lykkelige liv. Fra "Breve fra Seneca" oversat af Hans Gregersen og Kell C. Madsen.
Epikur: Epikurs brev til Menoikeus. Fra "Epikur: Etik og erkendelse" oversat af Mogens Herman Hansen
Theokrit: Kyklopen. Fra "Theokrit: Idyller" oversat af Otto Steen Due
Aristoteles: Den nikomacheiske etik (uddrag 8. bog). Oversat af Søren Porsborg
Herodot: Kroisos og Solon og Polykrates' ring. Fra Herodot i udvalg, v. Hastrup og Hjortsø 1965
Perspektivtekster:
Karen Blixen: Sandhedens hævn
Svend Brinkmann om forbrugersamfundet (https://www.youtube.com/watch?v=QEeW1GU8CSo&t=2s)
Artikler fra Etik.dk/Politiken.dk
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde
FAGLIGE MÅL
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Myter og mennesker - Ovids metamorfoser
INDHOLD:
I dette forløb introduceres eleverne til de olympiske guder og de mange fortællinger, der knytter sig til dem. Eleverne bliver igennem forløbet i stand til at genkende en myte og vurdere, hvad formålet er med den enkelte myte. Forløbet er også elevernes møde med romersk poesi, da vi primært beskæftiger os med Ovids metamorfoser. I den forbindelse ser vi på gudernes rolle i myterne, og på de karaktertræk som guderne deler med mennesker. Vi slutter af med at se på, hvordan myterne har inspireret moderne forfattere og sangere i Danmark og udland.
MATERIALE:
Kernetekst:
Ovids Metamorfoser. Oversat af Otto Steen Due. Gyldendal 2020. Følgende myter:
- Daedalus og Icarus
- Pygmalion
- Ekko og Narcissus
- Procne og Philomela
- Actaeon og Diana
- Apollon og Daphne
Supplerende materiale:
Græsk mytologi: De olympiske guder. Artikel af Kirstine Glerup, Kristeligt Dagblad, 2007
Det apollinske og det dionysiske livssyn. Artikel af Benedicte Ostersen, Kristeligt Dagblad 2013.
Icarus. Sang af Bastille: https://www.youtube.com/watch?v=sMzcjKa8zKQ
TV2-reportagen 'Mød fremtidens elsker' (2023) via mitcfu
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde
FAGLIGE MÅL
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Homers Odysseen
INDHOLD:
I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med epos-genren gennem en af verdenslitteraturens klassikere, Homers Odysseen. Indledningsvis præsenteres eleverne for epos-genren og dens kendetegn. Herefter følger en introduktion til digtets forhistorie, nemlig Æblestriden, der opstod til Peleus og Thetis' bryllup, hvor stridens gudinde Eris kastede et guldæble foran gæsterne med ordene 'til den skønneste'.
Når der er styr på forhistorien, læser vi tre sange i deres helhed, nemlig 6., 9. og 12. sang. Vores læsning er todelt. På den ene side kigger vi i sangene efter strukturelle kendetegn så som formelvers, epiteter, patronymika og homeriske lignelser. På indholdssiden er vores fokus rejsen som symbol på livet. Vi tolker således Odysseus' møder med kærlighed, død og fare som billeder på de udfordringer ethvert menneske møder gennem livet.
MATERIALE:
Kernetekst:
Homers Odyssé, sang 6, 9 og 12. Oversat af Otto Steen Due. Gyldendal
Supplerende materiale:
Konstantinos P. Kavafis: Ithaka (1911)
The Odyssey (film) - uddrag
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde
FAGLIGE MÅL
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ødipus
INDHOLD:
I dette forløb læser eleverne Sofokles' tragedie Ødipus. Indledningsvis præsenteres eleverne for tragedie-genren gennem læsning i vores grundbog Paideia. Eleverne får kendskab til det fysiske teaters opbygning, og de får et indblik i, hvordan en klassisk græsk tragedie er opbygget, jf. Aristoteles' dramateori. Eleverne trænes i en række fagbegreber, der traditionelt anvendes til at beskrive det antikke drama. Centrale begreber i denne sammenhæng er dels de ord, der bruges til at beskrive tragediens dele (prologos, parodos, stasimon, epeisodion, exodos), dels ord, der bruges til at beskrive dramaets indholdsmæssige opbygning så som mimesis (efterligning), peripéteia (vendepunkt) og anagnorisis (opklaring). Vi vil ligeledes kaste et blik på fortælletekniske virkemidler som fx stichomythi (én-linje-replikker) og tragisk ironi, ligesom vi ser på den sjælerensende virkning, beskueren opnår gennem stykket (katharsis).
Et tilbagevendende fokuspunkt i vores læsning er grækernes opfattelse af skæbnen. Vi spørger os selv, om vi kan undgå vores skæbne, og hvordan man opfatter begrebet 'skæbne' i vore dage. Vi vil også diskutere modsætningsparret hybris-nemesis, og hvor i værket det vil være passende at anvende begreberne. Slutteligt vurderer vi, om vi kan bruge værkets pointer som inspirationskilde, når vi lever vores eget liv.
MATERIALE:
Kernetekst:
Sofokles: Ødipus. Oversat af Alex Graff og Leo, Hjortsø
Supplerende materiale:
Thomas Wivel: De visionære provokatører
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde
FAGLIGE MÅL
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56220634489",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56220634489",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56220634489"
}