Holdet 2022r DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022r DA (1r DA, 2r DA, 3r DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Portrætartikler
Titel 3 Læsekursus
Titel 4 1: Taler og retorik
Titel 5 2: Argumentation
Titel 6 3: Tendenser og litteratur 1950-1980
Titel 7 4: Lange linjer i litteraturen (VÆRK - drama)
Titel 8 5. Nyhedsformidling
Titel 9 6: Faglig formidling
Titel 10 7: Romantikkens mørke sider (VÆRK)
Titel 11 8. Dokumentargenrens mange ansigter
Titel 12 De udstødte
Titel 13 Det tidlige tyvende
Titel 14 Skriftlighedsforløb - Populærvidenskabelig artikel
Titel 15 Nyeste tid - værklæsning x2
Titel 16 Dus med dyrene - opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

https://ordnet.dk
https://www.ordbogen.com
https://www.minlaering.dk/
https://synonymet.dk/
https://sproget.dk/
https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Portrætartikler

INDHOLD
Forløbets fokus: kendskab til portrætartikelgenren i teori og praksis

MATERIALE
Portrætartikel fra TV2 Fyn den 30/5 2021: For Andras Odbjerg var det alt eller intet: - Jeg vil hellere dø end at have et andet job , https://www.tv2fyn.dk/fyn/for-andreas-odbjerg-var-det-alt-eller-intet-jeg-vil-hellere-doe-end-at-have-et-andet-job
Mundtligt interview og skriftligt portræt af en klassekammerat til fælles portræt-database

ARBEJDSFORMER
Arbejde med mundtlighed og skriftlighed: klasseundervisning, pararbejde, individuelt skriftligt arbejde, elev- og lærerfeedback.

FAGLIGE MÅL
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber

Kernestof – mediemæssige perspektiver:
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge

OMFANG
4 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Læsekursus

INDHOLD
Forløbets fokus: skønlitterær læsning, resume, læsehastighed, træning med fartkort, distance- og intervallæsning.

MATERIALE
Selvstændigt arbejde med en afsluttende læsescreening. Læsning af selvvalgt roman. Dokumentation: læselog med resume.

ARBEJDSFORMER
Individuelt arbejde med læsning og formidlingsbevidst skriftlighed.

FAGLIGE MÅL
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af litteratur
– udtrykke sig præcist skriftligt

Kernestof - Litterære perspektiver:
Værklæsning

OMFANG
Ca. 175 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 1: Taler og retorik

INDHOLD
Forløbets fokus: kommunikationsanalyse af lejlighedstaler og politiske taler ved hjælp af det retoriske pentagram. I kommunikationsanalysen har der været særlig vægt på talens udformning og sprog, herunder dens struktur, appelformer og retorik.

MATERIALE
Lærerintro om analyse af taler ved hjælp af det retoriske pentagram.
Talegenrer – kilde: https://indidansk.dk/tale-genretraek
Søren Marquardt Frederiksen: Kunsten at tale: Sådan bruges de retoriske appelformer logos, patos og etos - http://www.talerbloggen.dk/praktiske-raad/Logos-patos-etos
Talens begyndelse og afslutning -  http://www.talerbloggen.dk/praktiske-raad/Gode-begyndelser
Retoriske virkemidler (læresammensat oversigt med udgangspunkt i Helle Hvas: Retorik, Ulla Albeck: Stilistik og Kjeld Mazanti Sørensen: Ideologier og diskurser).
Jens Stoltenbergs mindetale i Oslo Domkirke d. 24/7 2011 for de dræbte på Utøya, https://www.youtube.com/watch?v=70PoQaLLD5M.
Gretha Thunberg: Tale til FN ved klimatopmødet COP24 i Polen, d. 15.12.2018, https://www.youtube.com/watch?v=VFkQSGyeCWg.
Carsten Jensens tale ved Folkets Klimamarch i Odense den 30/10 2022 (skr. opgave)
Mette Frederiksens nytårstale 1.1.2023
Skriv selv taler:
Elevrepræsentants tale til et lærerrådsmøde
Bryllupstaler med bevidst brug af retoriske greb og ved hjælp af skriveråd fra http://www.skriventale.dk/bryllupstale-skriv-en-tale-til-bryllup.html.

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, individuelt skriftligt arbejde, elev- og lærerfeedback:
- Arbejde med undersøgende, dybdegående og perspektiverende tekstanalyse
- Klassesamtale som rum for dialog og diskussion
- Arbejde med elevernes udtryksfærdighed i form af mindre tekstproduktioner og øvelser, som træner delkompetencer i  genrerelevante fremstillingsformer.
- Arbejdet med skriftlighed og mundtlighed indgår som en integreret del af undervisningen.

FAGLIGE MÅL
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige og skriftlige fremstillingsformer  
– analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere i og forholde sig kritisk og analytisk til information i medier

Kernestof – sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk

Kernestof – mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse

OMFANG
20 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 2: Argumentation

INDHOLD
Kommunikationsanalyse af sagprosatekster med fokus på forskellige argumenttyper, herunder Stephen Toulmins argumentationsteori. Vurdering af teksternes argumentation og etos i forhold til målgruppen. Øvelser i at argumentere overbevisende for egne synspunkter.

MATERIALE
Afsnittet om argumentation i Håndbog til dansk, s. 157-159.
Læreroplæg om kommunikationsanalyse og argumentation med hovedfokus på Toulmin.
Oversigter over almindeligt brugte argumenttyper og over steder, hvor den offentlige debat foregår (lærerproduceret materiale).
Kommunikationsanalysemodel til sagprosatekster.
Øvelser i at bruge argumentationsanalyse på korte teksteksempler.
Debatten: Ny regering, ny retning? DR2 den 15.12.2022 -
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-ny-regering-ny-retning_357912
De unge har ikke lyst til at diskutere på sociale medier: »Det er et kæmpe demokratisk problem« -  Berlingske den 1. juli 2021
Praktisk træning i argumentation og debat (’rektor’ vs. ’elevråd’, debat ud fra statements om kønsroller).
Øvelse: Find eksempler på dårlig argumentation på nettet, fx kommentarfelter til debatindlæg i aviserne og på de sociale medier.
Analyse af kampagnefilm:
Kræftens bekæmpelse og TrygFonden: Man kan da aldrig få for meget pølse!?! (2019) https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI   
Kræftens bekæmpelse: Kan du føre en samtale uden at tænke på snus? (2019) https://www.youtube.com/watch?v=xJT9Xhlsqbk
Debatterende artikel med udgangspunkt i Sehesteds debatindlæg i Politiken den 2. oktober 2019: Mit snit ligger et sted mellem 11 og 12. Alligevel ved jeg ikke, om jeg bliver student til sommer (skr. opgave)

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, individuelt skriftligt arbejde, elev- og lærerfeedback:
- Arbejde med undersøgende, dybdegående og perspektiverende tekstanalyse
- Klassesamtale som rum for dialog og diskussion
- Arbejde med elevernes udtryksfærdighed i form af mindre tekstproduktioner og øvelser, som træner delkompetencer i  genrerelevante fremstillingsformer.
- Arbejdet med skriftlighed og mundtlighed indgår som en integreret del af undervisningen.

FAGLIGE MÅL
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof – sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk

Kernestof – mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

OMFANG
24 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 3: Tendenser og litteratur 1950-1980

INDHOLD
Periodelæsning inkl. DHO. Velfærdssamfundets konsolidering fra midten af 1900-tallet, ændringerne i kønsrollemønsteret og ungdomsoprøret i 1970’erne. Forløbet havde fokus på, hvordan de samfundsmæssige tendenser afspejlede sig i tidens litteratur.

MATERIALE
Velfærdsdrømme og fremmedgørelse 1950-65. Fra John Mogensen m.fl.: Nyeste tid, Systime 1990, s. 13-17.
Leif Panduro: Uro i forstæderne
Leif Panduro: Tur i natten
Psykoanalyse og Sigmund Freuds personlighedsmodel (lærerproduceret tekst, 2 s.)
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt
Det absurde og fremmede liv, s. 41-45 i Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk, Systime 2017
Peter Seeberg: Hullet
Peter Seeberg: Bulen
Eksistentialistisk kunst (især skulpturer) af Svend Wiig-Hansen og Keld Moseholm
Reklamer fra 1950-60’erne med fokus på kønsrollerne – kommunikationsanalyse og fremlæggelser
Dokumentarudsendelse: Husker du – ungdomsoprøret. DR2-udsendelse, maj 2018
Af Suzanne Giese: Derfor kvindekamp – en bog om kvinders undertrykkelse, 1973. Uddrag om kvindekamp og kollektiver
Dokumentarudsendelse: Husker du - kvindernes stemmer. DR2 2022
Vita Andersen: Tryghedsnarkomaner (værklæsning)
To sange af Kvindepladegruppen: Kvindeballade, Lilith
Anders Bodelsen: Signalet
Henning Mortensen: Pronomina
Dokumentarudsendelse: Tidsmaskinen - om boformer og kollektiver. DR2 2017
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2014, s. 167- 173 om nyrealisme, politisk realisme og bekendelseslitteratur i 1970’erne, systemmodernisme, intertekstualitet og Dan Turèll
Dokumentarudsendelse: Husker du - blomsterbørnenes beat, DR2 2022
Steppeulvene: Til Nashet
Klip fra Dan Turèll. Mindeprogram, DRKultur 1993 - Fra 20:45 til 38:29
Dan Turèll: For meget, mand
Om analysemetoder i dansk: nykritisk, socialhistorisk og biografisk metode. Lærerproduceret materiale (2 s.)
Anvendte tekster i DHO: Sangteksten ”Roselil” (skrevet af en gruppe kvinder på Femø i 1971), Charlotte Strandgaard: ”Det fri forhold” (1977), Kristen Bjørnkjær: "Ensretningen i Danmark" (1973), ”Kollektivet som alternativ” fra Suzanne Gieses Derfor kvindekamp - en bog om kvinders undertrykkelse (1973), http://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/kulturredaktoer-1967-er-det-nye-sort#!/, Steppeulvene: "Itsi Bitsi" (1967), Dan Turèll: "At være beat" (1971). Selvstændig litteratursøgning – bl.a. afsnittet om 1970’erne i Johs. Fibiger og Gerd Lütken: Litteraturens veje, Systime 2014, s. 379-408.

ARBEJDSFORMER
- Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, skriftligt arbejde individuelt og i grupper, elev- og lærerfeedback
- Arbejde med undersøgende, dybdegående og perspektiverende tekstanalyse
- Arbejde med elevernes udtryksfærdighed mundtligt og skriftligt, herunder udarbejdelse af DHO og mundtligt forsvar af opgaven (tværfagligt med historie)

FAGLIGE MÅL
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.


Kernestof – litterære perspektiver:
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– læsning af en afgrænset periode før 2000
– fra dansk litteraturs kanon tekster af forfatterne Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
– litteraturanalyse og -fortolkning med fokus på relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser

Kernestof – sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1.g

Kernestof – mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

OMFANG
Ca. 200 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 4: Lange linjer i litteraturen (VÆRK - drama)

INDHOLD:
Forløbet har til formål at trække de lange linjer i litteraturhistorien op fra middelalderen og frem til omkring århundredeskiftet. Forløbet vil fokusere kort på middelalderen og oplysningstiden samt på barokken og romantikken, mens der i forbindelse med værklæsning af Ibsens ”Et Dukkehjem” arbejdes mere intensivt med Det moderne gennembrud. Således vil eleverne tilegne sig overblik over centrale tanker og strømninger i hele den litterære periode fra middelalderen og til det moderne gennembrud, inden vi senere går mere i dybden med de enkelte perioder fra romantikken og frem til i dag.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- At give eleverne et samlet blik og forståelse for litteraturhistoriske bølger og udviklinger, som afspejles i teksttypiske træk, temaer, sprog, genrevalg og sproglige virkemidler.

MATERIALE:
a. KERNETEKSTER:
Andersen, H.C.: ”Skrubtudsen”, (1866). I: H.C. Andersen: Eventyr IV:1861-66. Det danske Sprog- og Litteraturselskab/Hans Reitzels Forlag, 1966
Holberg, Ludvig: ”Epistel 390”, I: Holberg, L.: ”Epistler”, 1748-54.
Ibsen, Henrik: ”Et Dukkehjem”, 1879.  (VÆRK II)
Kingo, Thomas: ”Keed af Verden, kier ad Himmelen.” (1681). I: Aandelige Siunge-Koors, Anden Part (1681).
Ukendt: ”Jomfruen i Fugleham”, folkevise.

b. Malerier:
Bailly, David: Selvportræt med vanitassymboler, 1651. (Barokken)
Dreyer, Dankvart: ”Stensætning på øen Brandsøe med udsigt mod Grønningehoved og Anslet Skov i Slesvig”, 1842-43. (Romantikken)
Fearnley, Thomas: “Marinemaleri”, u.å. Museum Kunst der Westküste, Alkersum/Föhr. (Romantikken)
Friedrich, Caspar David: ”Vanderen over tågehavet”, cirka 1817. (Romantikken)
Friedrich, Caspar David: ”Mand og kvinde betragter månen”, ca. 1830-35. (Romantikken)
Friedrich, Caspar David: Frau vor der untergehenden Sonne, 1818. (Romantikken)
Juel, Jens: ”Det rybergske Familiebillede” 1796-97) (Oplysningstiden)
Van Ast, Baltasar: ”Stilleben med frugtskål”, 1632. (Barokken)

c. Musik:
Pachelbel: ”Canon”, 1680-1706: https://www.youtube.com/watch?v=Ptk_1Dc2iPY eller https://www.youtube.com/watch?v=JvNQLJ1_HQ0
Van Beethoven, L.: ”5.Symfoni”, 1804-1808: https://www.youtube.com/watch?v=fOk8Tm815lE

d. Om perioderne:
Podcast om middelalderen:
https://www.google.com/search?q=middelalder+og+folkeviser+youtube&rlz=1C1GCEA_enDK993DK993&sxsrf=AJOqlzWf_StK3PzogUB_Z7EfXkeFF9z4TA%3A1677579548296&ei=HNX9Y6bVEZ6Oxc8P0cK9yAU&ved=0ahUKEwim07vo_rf9AhUeR_EDHVFhD1kQ4dUDCA8&uact=5&oq=middelalder+og+folkeviser+youtube&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQAzIFCAAQogQyBQgAEKIEMgUIABCiBDoKCAAQRxDWBBCwAzoGCAAQFhAeOgUIIRCgAToHCCEQoAEQCkoECEEYAFDhBVjnEWDTE2gBcAF4AIABbogBnQWSAQM1LjOYAQCgAQHIAQjAAQE&sclient=gws-wiz-serp#fpstate=ive&vld=cid:2b773a3c,vid:-aGqt-JjNF4

Om oplysningstiden:
https://www.google.com/search?q=oplysningstiden+youtube&rlz=1C1GCEA_enDK993DK993&oq=oplysningstiden+yout&aqs=chrome.1.69i57j0i512.5683j0j9&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:20cc4950,vid:BeNuTibYyLw

Om romantikken:
https://www.youtube.com/watch?v=Y_fPaO14sDY

Om det moderne gennembrud:
https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE

SAMLET OMFANG: ca. 110 ns.

PRIMÆRE ARBEJDSFORMER:
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Individuelt arbejde

FAGLIGE MÅL:
- Litterære perioder: Middelalderen, Barokken, Oplysningstiden,
   Romantikken og Det moderne Gennembrud.
- Værklæsning: H. Ibsen: "Et Dukkehjem".
- Kanonforfattere
- At arbejde med folkeviser og dramaet som genre
- At læse norsk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 5. Nyhedsformidling

INDHOLD:
Journalistik er en del af danskfaget, og i Mediacamp lærer eleverne det i praksis. Forløbet giver anvendelige værktøjer til øvrigt skriftligt arbejde. Kontakten med mennesker udenfor gymnasiet - både kilder til medieprodukterne og dommerne fra SDU - giver eleverne selvstændighed og øger motivationen.  Som led i forløbet har klassen besøgt TV2 på Kvægtorvet.

MATERIALE:
Primærlitteratur:
Johnsen, Marianne & Gade, Bodil Marie: ”Grundbog i retorik”, Systime, 2023
Olsson, Henning og Henrik Poulsen: ”Ryd forsiden! Om nyhedsformidling”. Dansklærerforeningen, 2008.
Poulsen, Henrik: N”EWS – en grundbog i journalistik og medier”, Gyldendal, 2014.
Schultz-Larsen, Ole: ”Håndbog til Dansk”, 4. udgave, Systime, 2015-17, s. 198-227.

Internetsider:
Mediacamp: https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Laererinfo
https://faktalink.dk/journalistik
dansksiderne.dk om journalistiske genrer.

Sekundærlitteratur:
Jørgensen, John Christian: Journalistik med stil – fra klassiske nyheder til fortælling. Ajour, 2013.
Langdahl, Berit Riis m.fl.: Krydsfelt – Grundbog i dansk. Gyldendal, 2013.
Schmidt, Solveig og Mette Mørk: Journalistikkens grundtrin – roller, krav, metoder. Ajour, 2016.

SAMLET OMFANG: ca. 60 ns.

ARBEJDSFORMER:

- Klasseundervisning i opstartsfasen
- Gruppearbejde
- Projektarbejde

FAGLIGE MÅL:
1. Kendskab til journalistikkens grundbegreber og det journalistiske sprog i praksis. Eleverne arbejder tekstnært og får finpudset den sproglige præcision.

2. Kernebegreber fra forløbet er: nyhedskompasset (hunderoller), nyhedskriterier, nyhedstrekanten, målgrupper, kilder, vinkling, fake news, interview-teknikker, ophavsret.







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 6: Faglig formidling

Flerfagligt forløb og formidling (matematik og dansk)

INDHOLD:
Forløbet er et flerfagligt forløb med matematik og dansk med innovativt sigte. Eleverne skal fordybe sig i et matematisk emne og reflektere over, hvilke danskfaglige metoder og formidlingsstrategier de kan anvende i en innovativ formidling af matematikkens kernefaglighed. Herved kommer begge fags kernefaglighed i spil.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Elevernes blik for det innovative trænes med det forløb. Forløbet munder ud i et populærvidenskabeligt produkt samt en mundtlig præsentation af produktet i grupper med efterfølgende vurdering og refleksion over produktets innovative kvaliteter. Forløbets projektorienterede fokus skal samtidig fungere som træning frem mod kommende SRO og SRP.

MATERIALE
Weile, Sune, og Jan Aasbjerg Petersen (2020): ”Del din viden. Faglig formidling i dansk”. Dansklærerforeningens Forlag. (s. 9-25, 29-43, 51-61.)

Perspektiver i dansk. Populærvidenskabelig artikel. Ekstramateriale til argumenter for forandring. Dansklærerforeningens Forlag.

SAMLET OMFANG: ca. 39 ns.

ARBEJDSFORMER
- Plenum
- Gruppearbejde
- Fremlæggelse

FAGLIGE MÅL:
- Tekstuel og kontekstuel ethos.
- Modtager- og afsenderforhold.
- Sproglige virkemidler i den faglige formidling, herunder metaforteori (supermetafor - undermetafor), fiktionalisering, sproglig stil (sætningsopbygning, forvægt, bagvægt, passiv-konstruktioner, ordvalg).
- Nyhedskriterier, relevanskriterier og kompositionsmodeller, retoriske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 7: Romantikkens mørke sider (VÆRK)

INDHOLD:
Et forløb om romantikkens mørke sider, dvs. med primært fokus på romantisme. For perspektivering gives også en intro til universalromantikken, nationalromantikken og den religiøse digtning primært ved Grundtvig. Som del af forløbet læses Blichers ”Sildig Opvågnen” (1828), hvor der særligt vil være fokus på den upålidelige jeg-fortæller og novellens romantistiske træk.  

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
Nyplatonisme
Universalromantik
Nationalromantik
Den religiøse digtning
Dualisme
Panteisme
Idealisme
Genidyrkelsen
Det gode, det skønne og det sande
Romantisme
Splittelse
Det interessante
Psykoanalytisk læsemetode
Dobbeltgængermotiv
Upålidelig fortæller
Middelalder
Romantiske genrer
Romantiske motiver
Det romantiske sprog
Den romantiske musik

MATERIALE:
a. PRIMÆRLITTERATUR:
Andersen, H. C. (1845): "De Røde Sko"
Andersen, H. C. (1850): "I Danmark er jeg født"
Blicher, St. St. (1828): ”Sildig opvågnen” (VÆRK 4)
Grundtvig (1820): "Til Danmarks Trøst", gengivet efter Kallipe.org.
Oehlenschläger, Adam (1805): "Morgen-Vandring"
Staffeldt, Schack v. (1804): "Indvielsen"
Winther, Chr. (1843): ”Skriftestolen”

b. SEKUNDÆRLITTERATUR:
Larsen, Ole Schultz (2015). Håndbog til dansk. Psykoanalytisk læsemetode
Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen (2012). Litteraturhistorien på langs og på tværs. Om universalromantik, nationalromantik, religiøs digtning, romantisme, romantikkens skrivestil og sprog

c. SUPPLERENDE STOF:
Malerier fra perioden:
- Friedrich, Caspar David: ”Munken ved havet”, 1808-1810.
- Friedrich, Caspar David: ”Vandreren over tågehavet”, 1817.
- Hansen, Constantin: Oehlenschläger digterkrones af Tegnér i Lunds Domkirke, 1866
- Vermehren, Frederik: ”En jysk fårehyrde på heden”, 1855.

Natasja: ”Giv mig Danmark tilbage”, https://www.youtube.com/watch?v=ruEVLTCYG8E

OMFANG ca. 70 ns.

FAGLIGE MÅL:
- anvende begreber fra begrebslisten til analyse og fortolkning i et litteraturhistorisk perspektiv
- forklare grundidéerne i romantikkens livs- og kunstforståelse men med særligt fokus på romantisme som understrømning
- forstå dualisme og analysere tekster med fokus på romantikkens dualisme-tanke
- identificere og kende forskel på universalromantik og romantisme og påvise forskellen i tekster og billeder
- anvende psykoanalysen som læsemetode til at nuancere læsningen

PRIMÆRE ARBEJDSFORMER:

- klasseundervisning
- arbejde i par og gruppe

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 8. Dokumentargenrens mange ansigter

INDHOLD
I dette forløb arbejder eleverne med dokumentargenren forskellige former og udtryk. Der fokuseres på fortolkning af levende billeder igennem analyse af filmiske virkemidler, ligesom forholdet mellem film og virkelighed diskuteres, bl.a. igennem en debatterende artikel over dokumentaren ”Kandis for livet”, der desuden behandles som værk.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Når forløbet er gennemført, skal du kunne…
- redegøre for genretræk ved dokumentarer
- forklare, hvad der overordnet og i udgangspunktet er forskellen på fakta og fiktion
- kende forskel på de forskellige dokumentartyper
- at kunne finde autenticitetsmarkører i filmklip/levende billeder
- anvende viden om filmiske virkemidler til at analysere og fortolke levende billeder
- diskutere forholdet mellem virkelighed og fiktion (herunder autenticitetsmarkører) og virkemidlernes betydning for dette


MATERIALE:
a. Primærlitteratur:
Dalgaard, Jesper: ”Kandis for livet”, 2021 (86 min.) (MEDIEVÆRK)
Ladefoged, Joachim: ”Mirror”, 2009 (10 min).
Splidsboel, Jannik: Drengene fra 3.g”, 2009 (40 min.)
Droob, Olivia: ”Før hun blev min mor”, 2021 (10 min.)

b. Sekundærlitteratur:
Bøndergaard, Anne: ”Textanalyse” (kapitlet: ”At analysere visuelle medietekster”), Systime, 2012
Dahl, Anders et al.: ”Levende billeder. Grundbog i mediefag”, Systime, 2020
Horsbøl og Harboe: ”Den iscenesatte virkelighed”, Systime, 2004-05

Schultz Larsen, Ole: ”Håndbog til dansk” (Kapitel om ’Dokumentar’), Systime, 2015

Supplerende stof
Artikler med diskussion af Kandis for Livet og dokumentarens grænser
Der er vist korte klip fra i arbejdet med at bestemme dokumentartyper/fakta- og fiktionskoder:
DR1: Ryd forsiden, 2019: https://www.dr.dk/drtv/se/ryd-forsiden_-valgspurten_147966
Jørgen Leth: “I walk” (trailer), 2019: I Walk - Jørgen Leth - Trailer DK
DR1 og Anders Agger: ”Herlufsholm”, 2013: https://www.dr.dk/drtv/se/herlufsholm_387631
Du skal dø - det sidste suk: via MitCFU https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=011301102100
DR1: ”Frank og Kastanjegården: Havtorn og ny esse”: https://www.dr.dk/drtv/se/frank-and-kastaniegaarden_-havtorn-og-ny-esse_438002
Miss Americana, trailer:  MISS AMERICANA | Official Trailer | Netflix
DR1: ”Keanu Reeves - popkulturens messias”, 2022: Se Keanu Reeves - Popkulturens Messias | DRTV
Kandis for livet, fra 01:36: https://www.dr.dk/drtv/se/kandis-for-livet_295010
Daniel Rye - Livet efter Syrien: Se Daniel Rye - Livet efter Syrien | DRTV
BBC: ”En perfekt planet: Solens stråler”, : https://www.dr.dk/drtv/se/en-perfekt-planet_-solens-straaler_440379
DR1: ”Hjælp, vi skal føde!”, 2013: https://www.dr.dk/drtv/se/hjaelp-vi-skal-foede_199265 Anders Riis Hansen: „Blekingegadebanden“, 2009: https://www.youtube.com/watch?v=sZCbvfaMPOo

Der er skrevet debatterende artikel med titlen ”Dokumentarens forhold til virkeligheden”.

FAGLIGE MÅL:
- Eleverne lærer at anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- Eleverne lærer igennem forløbet at analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i levende medier
- Eleverne skal forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag, bl.a. igennem den debatterende artikel, hvor brugen af fiktive virkemidler i dokumentaren ”Kandis for livet” skal diskuteres og debatteres.
- Eleverne skal kunne navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier.

PRIMÆRE ARBEJDSFORMER:
- Klassediskussioner
- Pararbejde
- Arbejde i makkerskabsgrupper
- Oplæg i mindre grupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 De udstødte

Dette korte forløb fungerer som en opsamling på det moderne gennembrud, med hovedfokus på karakterfremstillingen hos Herman Bang og Henrik Pontoppidan.

"Ane-Mette" af Pontoppidan
"Irene Holm" af Herman Bang
"Impressionisme - en lille replik" af Herman Bang
"Støv" af Olivia Levison
"Pyrrhussegrar" af Stella Kleve (svensk tekst)


Baggrund:
"Det moderne gennembrud" fra Litteraturens veje
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Det tidlige tyvende

Det tidlige tyvende

Vi har arbejdet med Det folkelige gennembrud og Ekspressionisme. I starten af forløbet kom vi også hurtigt forbi symbolisme. Fokus i forløbet var på ekspressionisme, og vi brugte tid på at finde mening i Monbergs meget abstrakte lyrik, både ved lærerstyret undervisning, gruppeoplæg og kreative bearbejdninger af digtene.

Tekster:
"Symbolisme" (uddrag) Johannes Jørgensen. Udgivet i "Taarnet" i 1893. Fra "Krydsfelt - antologi", side 185 til 188
"I en frugthave" Sophus Claussen
"Forårsregn" Viggo Stuckenberg
"Lønningsdag" af Martin Andersen Nexø
"Jens Vejmand" af Jeppe Aakjær
"Fattig Bonddräng" af Astrid Lindgren (sang fra "Emil fra Lønneberg")
"Arbejderen" af Johannes V. Jensen (som den står i nedenstående kapitel fra "Brug litteraturhistorien")
"Det blomstrende slagsmål" af Tom Kristensen
"Aarhundredet" af Emil Bønnelycke

Værklæsning:
Digtsamlingen "Parole" af Harald Landt Monberg

Baggrundstekst:
"Industriens århundrede - starten af 1900-tallet" fra Brug litteraturhistorien, side 129-144

Forløbet blev kortvarigt afbrudt af et tværfagligt introforløb til den populærvidenskabelige artikel. Det forløb lå i november, men er, for overskuelighedens skyld, placeret efter dette forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Skriftlighedsforløb - Populærvidenskabelig artikel

Forløbet var både et skriftlighedsforløb og et tværfagligt samarbejde med matematik, der var rettet mod SRP.
Eleverne blev præsenteret for genren "Populærvidenskabelig artikel" og skulle derefter skrive deres egen artikel i grupper. Grupperne fremlagde deres artikel (fremlæggelsen fungerede derfor som metateksten) for mig og deres mat-lærer.

De fik en introduktion til genren af mig, og så gik vi på videnskab.dk og illvid.dk for at finde inspiration. Der henvistes også til skolens værktøjskasse til større skriftlige opgaver.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 15 Nyeste tid - værklæsning x2

Nyeste tid - værklæsning

Vi læste eksempler på tekster fra de seneste 20 år. Romanen "Tour de chambre" af Tine Høeg blev læst som værk. Fokus på fortællerforhold, genre og selviscenesættelse/autofiktion, meta-roman, facework, sproghandlinger.

"Jeg ved ikke om den slags tanker er normale" (digt) - Lone Hørslev
"Barndom" (digt) - Yahya Hassan
"I bor da meget pænt" (novelle) - Thomas Korsgaard
"Brun mands byrde" (uddrag af roman) af Hassan Preisler (taget fra Brug litteraturhistoren - nævnt nedenfor)
"Flugt", (2021) dokumentar af Jonas Poher Rasmussen

"Selvbiografi og selviscenesættelse. 00'erne" fra Brug litteraturhistorien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Dus med dyrene - opsamling

Dette forløb har til formål at repetere de forskellige analytiske tilgange og værktøjer, som eleverne kan få brug for til eksamen. Det overordnede tema er "Dyr".

Lyrik:
- "Nat i Berlin" Tom Kristensen
- "Angst" af Simon Grotrian

"Ringen" af Karen Blixen

Sagprosa:
- "Epistel 120" Ludvig Holberg (Handler om hvorfor Holberg foretrækker katte frem for hunde)
”Marius er sund og rask, men på søndag skal han aflives”, artikel fra Ekstra Bladet, 6. februar, 2014
”Folk i kø for at se giraffen blive til søndagsfrokost for løverne” artikel fra Politiken, 10. februar, 2014
”Langt ud af halsen”, kronik af Tom Jensen, i Berlingske Tidende, 12. februar, 2014
”Hvordan kan man elske sin hund, græde over Marius og samtidig spise en hotdog?”, kronik i Jyllandsposten, 15. februar, 2017

Film:
- "Vokseværk", kort animationsfilm instrueret af Tor Fruergaard. Med Iben Hjejle. (2014)
- "Red hot Riding Hood" klassisk tegnefilm af Tex Avery
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning