Titel
6
|
3: Tendenser og litteratur 1950-1980
INDHOLD
Periodelæsning inkl. DHO. Velfærdssamfundets konsolidering fra midten af 1900-tallet, ændringerne i kønsrollemønsteret og ungdomsoprøret i 1970’erne. Forløbet havde fokus på, hvordan de samfundsmæssige tendenser afspejlede sig i tidens litteratur.
MATERIALE
Velfærdsdrømme og fremmedgørelse 1950-65. Fra John Mogensen m.fl.: Nyeste tid, Systime 1990, s. 13-17.
Leif Panduro: Uro i forstæderne
Leif Panduro: Tur i natten
Psykoanalyse og Sigmund Freuds personlighedsmodel (lærerproduceret tekst, 2 s.)
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt
Det absurde og fremmede liv, s. 41-45 i Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk, Systime 2017
Peter Seeberg: Hullet
Peter Seeberg: Bulen
Eksistentialistisk kunst (især skulpturer) af Svend Wiig-Hansen og Keld Moseholm
Reklamer fra 1950-60’erne med fokus på kønsrollerne – kommunikationsanalyse og fremlæggelser
Dokumentarudsendelse: Husker du – ungdomsoprøret. DR2-udsendelse, maj 2018
Af Suzanne Giese: Derfor kvindekamp – en bog om kvinders undertrykkelse, 1973. Uddrag om kvindekamp og kollektiver
Dokumentarudsendelse: Husker du - kvindernes stemmer. DR2 2022
Vita Andersen: Tryghedsnarkomaner (værklæsning)
To sange af Kvindepladegruppen: Kvindeballade, Lilith
Anders Bodelsen: Signalet
Henning Mortensen: Pronomina
Dokumentarudsendelse: Tidsmaskinen - om boformer og kollektiver. DR2 2017
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2014, s. 167- 173 om nyrealisme, politisk realisme og bekendelseslitteratur i 1970’erne, systemmodernisme, intertekstualitet og Dan Turèll
Dokumentarudsendelse: Husker du - blomsterbørnenes beat, DR2 2022
Steppeulvene: Til Nashet
Klip fra Dan Turèll. Mindeprogram, DRKultur 1993 - Fra 20:45 til 38:29
Dan Turèll: For meget, mand
Om analysemetoder i dansk: nykritisk, socialhistorisk og biografisk metode. Lærerproduceret materiale (2 s.)
Anvendte tekster i DHO: Sangteksten ”Roselil” (skrevet af en gruppe kvinder på Femø i 1971), Charlotte Strandgaard: ”Det fri forhold” (1977), Kristen Bjørnkjær: "Ensretningen i Danmark" (1973), ”Kollektivet som alternativ” fra Suzanne Gieses Derfor kvindekamp - en bog om kvinders undertrykkelse (1973), http://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/kulturredaktoer-1967-er-det-nye-sort#!/, Steppeulvene: "Itsi Bitsi" (1967), Dan Turèll: "At være beat" (1971). Selvstændig litteratursøgning – bl.a. afsnittet om 1970’erne i Johs. Fibiger og Gerd Lütken: Litteraturens veje, Systime 2014, s. 379-408.
ARBEJDSFORMER
- Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, skriftligt arbejde individuelt og i grupper, elev- og lærerfeedback
- Arbejde med undersøgende, dybdegående og perspektiverende tekstanalyse
- Arbejde med elevernes udtryksfærdighed mundtligt og skriftligt, herunder udarbejdelse af DHO og mundtligt forsvar af opgaven (tværfagligt med historie)
FAGLIGE MÅL
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
Kernestof – litterære perspektiver:
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– læsning af en afgrænset periode før 2000
– fra dansk litteraturs kanon tekster af forfatterne Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
– litteraturanalyse og -fortolkning med fokus på relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser
Kernestof – sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1.g
Kernestof – mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
OMFANG
Ca. 200 sider
|