Holdet 2022r HI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2022r HI (1r HI, 2r HI, 3r HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Styreformer - Grækenland og Rom
Titel 3 DHO - Ungdomsoprøret og den danske velfærdsstat
Titel 4 Imperialisme, nationalisme og 1. Verdenskrig
Titel 5 Renæssance, opdagelse og kulturmøder
Titel 6 De store revolutioner (1)
Titel 7 De store revolutioner -2
Titel 8 Palæstinakonflikten og Mellemøstens brændpunkter
Titel 9 Afkolonisering, kold krig og Vietnamkrig
Titel 10 Det moderne DK - demokrati og nationalstat

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Styreformer - Grækenland og Rom

Styreformer og demokratiformer i antikken. Antikken betydning og brug af antikke symboler i dag
Vi vil i dette forløb fokusere på særlige kendetegn ved den antikke verden, herunder udviklingen fra kongedømme mod demokrati (aristokrati) for Athens vedkommende og i Rom fra kongedømme til republik til kejserdømme.

Faglige Mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:  ̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer


Kernestof: : ialt ca 55 sider
Grundbog:  Bryld: Verden før 1914-i dansk persspektiv (1.udg 2012) ,s. 9-34, 36-66

kildelæsning: de korte kildeuddrag i grundbogsteksten

podcast: Antikkens Rom #2: Ærkefjenden med krigselefanterne – Rom og Karthago førte bitter krig om magten i Middelhavet - politikenhistorie.dk

Supplerende stof:

'Gladiator' - (2000, film instueret af Ridley Scott)


Arbejdsformer:

Arbejde i grupper med arbejdsspørgsmål, opsamling på klassen.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO - Ungdomsoprøret og den danske velfærdsstat

Ungdomsoprøret:
Dette DHO-emne omhandler ungdomsoprøret  i 1960'erne og 1970'erne med fokus på den politiske, sociale og seksuelle revolution - og udbygningen af velfærdsstaten.
Men for at forstå 1960'erne omvæltninger er det nødvendigt at bakke tilbage i tid til årene efter 2. Verdenskrig.
Særligt fokus:


Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof: ̶ politiske og sociale revolutioner

Kernestof: ialt ca  30 sider + kilder
Historie-pensum:, Olsen, Anne Okkels og Knud Ryg Olsen: ’Når lyset bryder frem’, (Systime, 1981), s.9-24 + tilhørende kilder.

Jacobsen, Anette Faye og Anne Løkke: Familieliv i Danmark

Film:
Peter Bay:  ’Fede tider’ 1996


"En kvindes dag": Tegneserie fra Kvinde kend din krop, 1975
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/en-kvindes-dag-tegneserie-fra-kvinde-kend-din-krop-1975/ 

´68’ (Fransk doku 2010) om ’1968’ (90 min) http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321004192155
Beskrivelse:
Den franske instruktør Patrick Rotman fortæller til tonerne af bl.a. Jimi Hendrix, Doors, Bob Dylan, Otis Redding og Janis Joplin om et begivenhedsrigt 1968, hvor modstanden mod Vietnamkrigen og oprør mod stivnede normer og autoriteter fik unge i den vestlige verden på gaden i titusindvis. Det var året, hvor der udbrød revolutionære tilstande i Paris' gader, der i nogle uger forenede arbejdere og studenter, indtil det tavse flertal tog over. Det var året, hvor håbet om et forår i Prag og socialisme med et menneskeligt ansigt blev slukket af sovjetiske tanks. Og det var året, hvor Martin Luther King og Robert Kennedy blev myrdet inden for få uger.

Ressourcerum:  i 0365 + kilder på Danmarkshistorien.DK
Supplerende stof:
Youtube:
Raquel Rastenni: Hele ugen alene (1953)  tekst og musik
Raquel Rastenni - Heksedansen (1960)
Otto Brandenburg 1961, Filmen 'Mine tossede Drenge' (1961) 'Rock 'n' Roll, m Otto Brandenburg
Country Joe McDonald at Woodstock: https://www.youtube.com/watch?v=nXspsfoPX50
Herfra hvor vi står/Skousen og Ingemann: https://www.youtube.com/watch?v=Lzps9qX8TEM
Til Nashet- Steppeulvene
Klip Fra Woodstock-festivalen

Ressourcerum:
Danmarkshistorien.dk
Gallup.dk – ugens Gallup
Gallup på Danmarkshistorien.dk:
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/gallup-1968-danskernes-holdning-til-studenteroproeret/
tema: Historiske Gallupmålinger:
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/historiske-gallup-meningsmaalinger/?no_cache=1&cHash=129878e83297f4957f78c622e35e324d



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Imperialisme, nationalisme og 1. Verdenskrig


INDHOLD:

Fokus på nationalisme og imperialime som vigtige vigtige forudsætninger og forklaringer på 1. Verdenskrigs udbrud.
I emnet inkluderes følgerne af 1.Verdenskrig:  om Weimarrepublik og Hitlers vej til magten i forbindelse med studietur til München :'I DNSAP's og Hitlers fodspor': De nazistiske symboler og mindesteder : Ølstuekuppet, Hofbräuhaus, Bürgerbräukeller, Feldherrnhalle i München og dertil besøg i KZ-lejren Dachau.

FAGLIGE MÅL:
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶  formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid


Kernestof:
̶  stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks ̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer,
Nazismen og Holocaust


Kernestof omfang ca 55 sider + 30 sider i.f.m. studietur til München om Hitlers vej til magten: nazismens symboler og holocaust).

Grundbog : Bryld: Verden efter 1914, kap 1 + 2: s. 9- 28 + 31-56,  (inklusive tilhørende korte kildeuddrag i kapitlerne: kapitel 1:  tekst 1,2,3,4,5,6).
Hergé: Tintin i Congo (udvalgte 'striber')

Studietur: Gruppeemner: Weimarrepublik opg Hitlers vej til magten
Bryld: Verden efter 1914:  s.81-85, 91-99, 100-110.

Mikael Klos: Den 1. Verdenskrig : Europas historie 1870-1930, Systime 2004, s 9-16 (i pdf): (om 'Augustoplevelsen')

Kilder til 1. Verdenskrig:

Marianne Weber: Max Weber. Ein Ledensbild (i) Jensen, H: 'Den sønderrevne Baldakin' (Gyldendal 2003), s.21-22
Illustration af Jean-Jaques Waltz: Børn lægger kranse for de faldne i den tysk-franske krig 1870-71 (i ) Mikael klos: s.16:  
Humoristisk landkort: Tysk opfattelse af situationen 1914 (i) Bryld: Verden efter 1914, s.33:
Marx og Engels:af Det kommunistiske manifest 1848 (fra Verden efter 1914- e-bog:  <https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=466> )

Ernst Jünger (1895-1998) "I stålstormen" (1920) (kort uddrag) fra https://www.b.dk/kronikker/krigen-de-intellektuelle-og-de-nye-barbarer


Supplerende stof:

klip fra 'Das Boot' (Wolfgang Petersen)


ARBEJDSFORMER:

Gruppearbejde
gruppeoplæg
skriftlighed









Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Renæssance, opdagelse og kulturmøder

INDHOLD
Forløb om renæssancen og opdagelserne og det kulturmøde der finder sted i den nye verden. Hvad er renæssancens menneskesyn og hvordan ser europæerne på 'de indfødte'.  

FAGLIGE MÅL:
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

KERNESTOF: iflg læreplanen:
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ politiske og sociale revolutioner

Kernestof omfang:  ialt ca 60 sider:

Materiale:
Grundbog: Bryld: Verden før 1914 (Systime) s 123 -126, s 157-172 +

Elevoplæg på baggrund af siderne 134-154  (størstedelen af kapitlet om renæssance og reformation) - de enkelte grupper har læst delemner fra dette kapitel.

Delemner:
1.Reformationen/Luther:  Hvilke nybrud (ændringer) sker der med reformationen?
2. Storpolitik og Religionskrig: katolicismens modreformation og Habsburgerne
3. Calvinismen og Nederlandenes succes + Max Webers tese om 'kapitalismens ånd'
4. Trediveårskrigen og Danmark og Sveriges indbyrdes krige
5: Renæssancens ideer: Kunst, arkitektur, videnskab  
6. England fra ca 1534 - 1700: Den engelske reformation: The Anglican Church, Henrik 8. og Elisabeth 1  

Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie, s 178-181 i (pdf) - Om Calvinisme og grunde til Nederlandenes succes

Kilder (i uddrag):  Pico della Mirandola og John af Salisbury: middelalderens kontra renæssancens menneskesyn
(Kilde) 'Columbus finder Cuba' fra P. Sten Wijkman Kjærsgaard: Columbus' hemmelige dagbog, 1992 i Cubas historie, Gyldendal 1998, s 80-82 (I pdf kopi).

F. Madsen & S. Nielsen: 'Opdagelserne - kulturmøder eller kultursammenstød' (uddrag):

kilde 21 : s. 43

kilde 24, 28 + 29 , s. 45, 53-55

Supplerende stof:
'Indianer' (sang af Tøsedrengene)
uddrag af filmen 'Apocalypto' (2006) instrueret af Mel Gibson


Arbejdsformer:

-klasseundervisning
-klassedialog
-gruppearbejde med kildeanalyse og besvarelse af arbejdspørgsmål
-elevoplæg

-Formulering af problemstillinger i grupper


FOKUSPUNKTER FRITEKST:

Kildekritik: beretning og levn

Renæssancens ideer, humanisme
opdagelser og erobringer, socialdarwinisme
Europæisk selvforståelse og opfattelse af de indfødte i Amerika:

Kannibalisme og menneskeofringer: De indfødtes selvopfattelse og europæernes syn på indianerne og deres kultur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 De store revolutioner (1)

INDHOLD:  De store Revolutioner
Hvad skal der til for at en revolution er succesfuld? Med udgangspunkt i to artikler skrevet i anledning af det arabiske forår i 2011, dykker vi ned i det 18. århundredes store revolutioner.

Oplysningstid, Den amerikanske, Den franske revolution, Den industrielle revolution,
MATERIALE
Verden Før 1914  s. 205 -211, s 211-216,  241-249
Ressourcerum til projektarbejde: e-bogsside til Verden før 1914: https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=655  



Artikler - supplerende litteratur:  Årsager/ betingelser for at en revolution får succes -  De to artikler er skrevet samtidig med 'Det arabiske forår':
-  Erica Chenoweth (Oversat af Niels Ivar Larsen) (2011): Revolutioner vokser sjældent ud af
geværløb
- John Gray og Information / (Oversat af Niels Ivar Larsen) (2012): For at sikre frihed kræves mere end demokrati

Videoklip:
Benedict Andersson om Forudsætninger for Nationers opståen:
Benedict Andersson : Fra koloni til nation:
Benedict Andersson on nationalfølelse


FOKUSPUNKTER         
Oplysningstiden       
Årsager til de store revolutioners opståen
Den amerikanske uafhængighedserklæring
Franske revolution og Menneskerettighedserklæringen
Den industrielle revolution
Kildetyper, kildelæsning, historieforståelse

ARBEJDSFORMER        
projektarbejde og klasseundervisning




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 De store revolutioner -2

INDHOLD:  De store Revolutioner
Hvad skal der til for at en revolution er succesfuld? Med udgangspunkt i to artikler skrevet i anledning af det arabiske forår i 2011, dykker vi ned i oplysningstidens idegrundlag og det 18. århundredes store revolutioner:  
Den amerikanske, Den franske revolution og Den industrielle revolution,

FAGLIGE MÅL:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper


KERNENSTOF iflg læreplanen:

̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

MATERIALE: 23 sider + 50 sider ressourcerum til projektarbejde med delemner

- Verden Før 1914  s. 205 -211, s 211-216,  241-249 + (projeltarbejde: s. 216-237+ 249-280)

Ressourcerum til projektarbejde: e-bogsside til Verden før 1914: https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=655  
Videoklip:
Benedict Andersson om Forudsætninger for Nationers opståen:
Benedict Andersson : Fra koloni til nation:
Benedict Andersson on nationalfølelse

SUPPLERENDE MATERIALE
Artikler - supplerende litteratur:  Årsager/ betingelser for at en revolution får succes -  De to artikler er skrevet samtidig med 'Det arabiske forår':
-  Erica Chenoweth (Oversat af Niels Ivar Larsen) (2011): 'Revolutioner vokser sjældent ud af geværløb'.
- John Gray og Information / (Oversat af Niels Ivar Larsen) (2012):
'For at sikre frihed kræves mere end demokrati'.

ARBEJDSFORMER        
gruppearbejde, projektarbejde og klasseundervisning


FOKUSPUNKTER i fritekst:          
Oplysningstiden       
Årsager til de store revolutioners opståen
Den amerikanske uafhængighedserklæring
Franske revolution og Menneskerettighedserklæringen
Den industrielle revolution
Kildetyper, kildelæsning, historieforståelse




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Palæstinakonflikten og Mellemøstens brændpunkter

INDHOLD:
- Israel -Palæstinakonfliktens udspring og hovedbegivenheder fra ca. år 1900 til i dag:  Fra Theodor Herzl, zionismen , Sykes-Picot, og Balfour-erklæringen til det palæstinensiske selvstyre og bosættere i dag.
Emnet indeholder 3 moduler med fokus på eksempler på folkedrab, og definitionen af Folkedrab og forklaring på hvordan mennesker bliver bødler.
Derudover et bredere fokus på Mellemøsten som udgangspunkt for konflikter: muslimsk radikalisme og terror og Vestens militære engagement fra 11. september 2001 i Irak, Afghanistan og i borgerkrigen i Syrien og mod ISIS.


FAGLIGE MÅL
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ stats- og nationsdannelser,
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden


KERNESTOF - læreplan
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
-kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ historiebrug og -formidling


Kernestof omfang: (ca 40 sider + kilder 10 sider): ialt 48 sider + dokumentar

- Gregers Friisberg: En Verden i forandring. Historien efter 1945, Gyldendal, s. 114-119

- Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, Systime 2.udg, s. 321-340  (kapitel om Mellemøsten) + (3. udg af 'Verden efter 1914' s.340-49  i pdf) som er en opdatering af tiden til 2014: Arabisk forår, Syriske borgerkrig og ISIS

Kilder: Kapitlets korte kildeuddrag:
tekst 5 + 6 +7 :  om holdning til sekularisering, og vestlig kultur
tekst 8+9+10: Krig mod terror og koalition efter 11. september 2001:
tekst 11+12:  Huntington og Ali Mazrui: Global Apartheid:

kilder til belysning af synet på Israels Sikkerhedsbarriere / Mur til de palæstinensiske områder https://www.israelinfo.dk/konflikten/sikkerhedshegnet/
https://www.leksikon.org/art.php?n=3078
Satire og propaganda:
udvalgte satiretegninger af Latouff: https://haimbresheeth.com/gaza/gaza-carnage-archive/gaza-cartoons/

Kort
fra Israel info http://israelinfo.dk/default.asp?id=397 +
http://www.socialister.dk/avis/visartikel.asp?art=33960

Kernestof Folkedrab:

Fokus: Hvad er folkedrab og kan alle blive gerningsmænd?
Introduktion til Holocaust og andre folkedrab Lektie: ”Hvad er folkedrab?” https://folkedrab.dk/artikler/hvad-er-folkedrab
Definition af folkedrap: Hvad er folkedrab? - Aldrigmere
https://folkedrab.dk/:

Sydafrikas stævning af Israel for at begå folkedrab: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/er-folkedrab

Artikel : Gerningsmænd - kan alle blive gerningsmænd? | folkedrab.dk
Hvordan kunne de gøre det? – moral og intention hos gerningsmænd under Holocaust | folkedrab.dk
Artikel: Gruppepres, lydighed og ideologi – hvordan almindelige mænd bliver gerningsmænd | folkedrab.dk

kilder: (3,5 sider)
-Adolf Hitlers: 'Mein Kampf' (1925)  - om kampen mellem racerne. (Uddrag)
-Stanley Milgram om lydighed i Vietnamkrigen i: Frederiksen: 'Vietnam fra drage til tiger' (2.udg Systime, 2003),s. 100-101  

Frederiksen m.fl: Grundbog til historie, Systime 2007, s. 270-271 -'Hvad skal jøden med et klaver' om Krystalnatten

SUPPLERENDE STOF:

DR 2 Temaaften (2001) om  Palæstina-konflikten Kapitel '50 års krig'- forhistorien (DR) (uddrag 13 min) : ID nr.:TV0000002981: Fokus: overblik  fra Theodor Herzl til fredsproces.

Horisont: Arons hellige bakketop (2015, 25 min) CFU- Vejle: om en bosættelse på Vestbredden

Kort fra Israel info : http://israelinfo.dk/default.asp?id=397 +
http://www.socialister.dk/avis/visartikel.asp?art=33960
https://www.leksikon.org/art.php?n=3078


ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning og gruppearbejde







Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Afkolonisering, kold krig og Vietnamkrig


I dette forløb sættes Vietnamkrigen i en global kontekst med kold krig og afkolonisering.
Forløbet indeholder en kort optakt omhandlende Kinas historie omkring kejserrigets fald til republik, borgerkrig og Maos kommunistiske styre.


FAGLIGE MÅL:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie


KERNESTOF iflg læreplan:
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling


Kernestof: omfang ca 70 sider + kilder:

Grundbog: Vietnam fra drage til tiger/Peter Frederiksen (Systime, 1997-2003) 1.udg:Kapitel 1-10 (kun dele af kapitel 10)
+ kilder (se evt nedenfor under 'indhold') : kilde 5,6,10,11,12,19,21,22,26-28,33,35, 47
Harry Haue: 'Den nye Verden', s.37-41,44-46

Bryld: 'Verden efter 1914': 149-165:
(Nedslag i den kolde krig ): To tyske stater, De to alliancesystemer, Warszawapagten 1955 +: Propagandakrig og Berlinproblemet.

Frederiksen: Grundbog til Historien (systime) s.88-89

Frederiksen: Vores Verdens Historie (Columbus 2020), s.235-243: Miniforløb om Kina
- fra kejserrigets opløsning til kommunistisk land under formand Mao.:

Kejserriget: Riget i midten, Opiumskrigen. Kina og de imperialistiske europæere. 'Bokseropstanden'.

Revolution, republik, Guomindang og Sun Yat Sen.

Borgerlig nationalistisk versus kommunistisk bevægelse.

Chiang Kai-shek

’Den lange march’

Maos ’Demokratiske diktatur’


SUPPLERENDE STOF:

doku CFU: 'Fra verdenskrig til kold krig' del 2
https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000112778&cfuid=5 - del 2

Dokumentar V-drev: USA's vej til helvede (1) (DR 2 - DOKUMENTAR): Nationalisme og nye nationalstater 1945-1960


Diverse filmklip fra Vietnam -
uddrag af filmen 'Platoon' (1986) af Oliver Stones: med henblik på historiebrug


ARBEJDSFORMER:

Klassedialog, par - og gruppearbejde.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne DK - demokrati og nationalstat

INDHOLD:
Særligt fokus:
Det moderne Danmarks fødsel i anden halvdel af 1800-tallet: National identitet: Andelsbevægelse, demokrati, og Industrialisering og kvinders position på land og i by.
Emnet indledes med kort forhistorie om oplysningstid og Landboreformer.


FAGLIGE MÅL:

-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, og Europas historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til din egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

KERNESTOF - læreplan:
̶  forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶  politiske og sociale revolutioner

Kernestof - Omfang:  ca 40 sider + 12 sider kilder

Materiale:
Frederiksen m.fl: Grundbog til Danmarkshistorien (Systime, 2006),  s. 122-129, 133-138,153-158, 161-167, 178-181
Harry Haue m.fl.: "Det moderne Danmark 1840-1992" (Munksgaard, 1995), s. 34-38

Ole Hyltoft m.fl (2. oplag, 1982): Det industrielle Danmark 1840-1914, s. 198-203


Kildemateriale:

J.A. Hansens syn på den provisoriske finanslov 1877
'Andelsmejerier' (Kilde 35) fra Frederiksen, Olsen og Sønberg: 'Grundbog til Danmarkshistorien',  s. 173-176 (i pdf)
(Fra https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ja-hansens-syn-paa-den-provisoriske-finanslov-1877/
Louis Pio - Målet er fuldt (1872).docx
En ufaglært kvindes erindringer (Maren Vest) fra Frederiksen, Olsen og Sønberg: 'Grundbog til Danmarkshistorien', s.178-181.
Sædelighedsfejden: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/saedelighedsfejden
+ Emil Hornemann om boligforhold (uddrag) (i pdf)

Udklip fra fabriksloven (s. 198-202) og holdninger til denne Fra: Ole Hyltoft m.fl (2. oplag, 1982): Det industrielle Danmark 1840-1914

hertil billeder og sange:
NFS. Grundtvig: Er lyset for de lærde blot
maleri: Udvandrere på Larsens Plads

Supplerende stof:

'En kongelig affære' / Nikolaj Arcel - uddrag





Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer