Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2025/26
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022r HI (1r HI, 2r HI, 3r HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Styreformer - Grækenland og Rom
Styreformer og demokratiformer i antikken. Antikken betydning og brug af antikke symboler i dag
Vi vil i dette forløb fokusere på særlige kendetegn ved den antikke verden, herunder udviklingen fra kongedømme mod demokrati (aristokrati) for Athens vedkommende og i Rom fra kongedømme til republik til kejserdømme.
Faglige Mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof: ̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Kernestof: : ialt ca 55 sider
Grundbog: Bryld: Verden før 1914-i dansk persspektiv (1.udg 2012) ,s. 9-34, 36-66
kildelæsning: de korte kildeuddrag i grundbogsteksten
podcast: Antikkens Rom #2: Ærkefjenden med krigselefanterne – Rom og Karthago førte bitter krig om magten i Middelhavet - politikenhistorie.dk
Supplerende stof:
'Gladiator' - (2000, film instueret af Ridley Scott)
Arbejdsformer:
Arbejde i grupper med arbejdsspørgsmål, opsamling på klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
VF1914 ,Det antikke Grækenland s.9-20.pdf
-
Vi læser videre om de to vigtigste bystater Athen og Sparta. Fokus og begreber: kolonier, kendetegn v Athen/Sparta, Kvinders stilling, Tyranni, aristokrati, demokrati, ostrakisme
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv (1. udg.), Systime; sider: 14-20, 24-30, 37-42, 47-51, 59-66
-
læs s. 20-23 og nærlæs t. 4+5: Perikles tale vs ’Den gamle oligark’.
-
s. 24-30+ t 6 : Spartanerne taler med persisk general Lydarnes. Begreber og begivenheder I bør kende: Perserkrigene, Peloponnesiske krig, despoti, Alexander og den hellenistiske kultur
-
Lekt 5: 30 -34 (incl tekst 8,9, 10: Sofokles’ Ødipus, eftertidens syn på antikken: Julius Beloch om Det gamle Grækenland og Mogens Hermann Hansen om det græske demokrati):
-
Vi kaster os over Romerriget: spring teksterne i grundbogen over - dem kigger vi på i timen
-
læs s. 42 -46 i VF1914. + lyt til podcast Antikkens Rom #2: Ærkefjenden med krigselefanterne – Rom og Karthago førte bitter krig om magten i Middelhavet - politikenhistorie.dk Antikkens Rom #2: Ærkefjenden med krigselefanterne – Rom og Karthago førte
-
Læs s.46-51 øverst: Årsager til romerrigets succes og undergang.
-
S 51-54 + repetition af s.47-51 og t.6 fra sidst : Årsager til Republikkens problemer. Læs om republikkens undergang + triumviratet, kejser Augustus, incl T. 7+8 Sueton om mord på Cæsar Cæsars + Augustus pol testamente Begreber: triumvirat, principat
-
Lekt 5 - Rom: s. 54-58 : Kejsertid, grænserne befæstes, 'Den Romerske Fred', Romanisering, Bykultur. Romerne og germanerne: diplomati - og DK.
-
Læs s 59-66: læsefokus: hvad var årsagerne til at romerriget svækkedes og til sidst faldt sammen?
-
Problemstillinger i historie emu
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO - Ungdomsoprøret og den danske velfærdsstat
Ungdomsoprøret:
Dette DHO-emne omhandler ungdomsoprøret i 1960'erne og 1970'erne med fokus på den politiske, sociale og seksuelle revolution - og udbygningen af velfærdsstaten.
Men for at forstå 1960'erne omvæltninger er det nødvendigt at bakke tilbage i tid til årene efter 2. Verdenskrig.
Særligt fokus:
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof: ̶ politiske og sociale revolutioner
Kernestof: ialt ca 30 sider + kilder
Historie-pensum:, Olsen, Anne Okkels og Knud Ryg Olsen: ’Når lyset bryder frem’, (Systime, 1981), s.9-24 + tilhørende kilder.
Jacobsen, Anette Faye og Anne Løkke: Familieliv i Danmark
Film:
Peter Bay: ’Fede tider’ 1996
"En kvindes dag": Tegneserie fra Kvinde kend din krop, 1975
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/en-kvindes-dag-tegneserie-fra-kvinde-kend-din-krop-1975/
´68’ (Fransk doku 2010) om ’1968’ (90 min) http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321004192155
Beskrivelse:
Den franske instruktør Patrick Rotman fortæller til tonerne af bl.a. Jimi Hendrix, Doors, Bob Dylan, Otis Redding og Janis Joplin om et begivenhedsrigt 1968, hvor modstanden mod Vietnamkrigen og oprør mod stivnede normer og autoriteter fik unge i den vestlige verden på gaden i titusindvis. Det var året, hvor der udbrød revolutionære tilstande i Paris' gader, der i nogle uger forenede arbejdere og studenter, indtil det tavse flertal tog over. Det var året, hvor håbet om et forår i Prag og socialisme med et menneskeligt ansigt blev slukket af sovjetiske tanks. Og det var året, hvor Martin Luther King og Robert Kennedy blev myrdet inden for få uger.
Ressourcerum: i 0365 + kilder på Danmarkshistorien.DK
Supplerende stof:
Youtube:
Raquel Rastenni: Hele ugen alene (1953) tekst og musik
Raquel Rastenni - Heksedansen (1960)
Otto Brandenburg 1961, Filmen 'Mine tossede Drenge' (1961) 'Rock 'n' Roll, m Otto Brandenburg
Country Joe McDonald at Woodstock: https://www.youtube.com/watch?v=nXspsfoPX50
Herfra hvor vi står/Skousen og Ingemann: https://www.youtube.com/watch?v=Lzps9qX8TEM
Til Nashet- Steppeulvene
Klip Fra Woodstock-festivalen
Ressourcerum:
Danmarkshistorien.dk
Gallup.dk – ugens Gallup
Gallup på Danmarkshistorien.dk:
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/gallup-1968-danskernes-holdning-til-studenteroproeret/
tema: Historiske Gallupmålinger:
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/historiske-gallup-meningsmaalinger/?no_cache=1&cHash=129878e83297f4957f78c622e35e324d
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi skal i gang med at få baggrundsviden til DHO som omhandler 1960'erne og ungdomsoprøret.
-
Når lyset bryder frem s. 9-24, hele tekst, Økonomi, politisk situation, teenagere, Rock 'n' roll, A- våben, Vietn (1).pdf
-
læs s. 13-18 (teksterne og tabeller ser vi på i timen) : Tiden 1950-1980: politik, levevilkår, teenagere: Hav gode noter med til timen (dvs også korte og overskuelige noter!)
-
Læs i pdf fra sidst s. 18-24 (lidt lang lektie): Fokus: Rock ’n’ roll, protest mod A-våben (og forældregenerationen),Ungdomsoprøret: Hippier, Vietnambevægelse,Vietnamkrig, oprør på uddannelsesinstitutionerne (Gym + Uni). Rockerne (Punk), forklaringer
-
I bedes se 35 min af dokumentaren '68'.(tilgængelig mandag) Man skal gå ind på "Mine materialer" på mitCFU.dk, som har adressen: http://mitCFU.dk/mm. Doku'en varer 90 minutter og fylder derfor både lektie og det meste af modulet. Noter til doku'en læ
-
Om marxisme, faktalink + lærerkommentarer.docx
-
1.Læs om 'Det politiske ungdomsoprør' (6. afsnit og de følgende afsnit på nedenstående link): 'Det nye Venstre' (link nedenunder) + afsnit 3: 'Forbrugerisme' i Principprogram for Socialistisk Folkeparti, oktober 1963 Det tjener som historisk kontekst
-
Den politiske kultur - tradition og forandring
-
Vejen Frem - Socialdemokratiets partiprogram 1961
-
Principprogram for Socialistisk Folkeparti, oktober 1963
-
Hvis I stadig er lidt i tvivl om hvad kildeanalyse indebærer så læs og sæt jer ind i ’kildeanalyse’- fanen i historiemappen til timen (link nedenfor). I timen ser vi på hvordan man laver en redegørelse (med kildehenvisninger). - link nederst.
-
kildeanalyse - levn og beretning, Det funktionelle kildebegreb
-
Diskursanalyse
-
lekt 6: Redegørelse - analyse + Fodnoter/ kildehenvisninger : se også værktøjskassen s 16. (Webvisning)
-
Sæt jer ind i hvordan 'fodnoter' og 'henvisninger' og citater skal udformes. Brug 'Værktøjskassen' der ligger i 0365 - skriftlighed:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Imperialisme, nationalisme og 1. Verdenskrig
INDHOLD:
Fokus på nationalisme og imperialime som vigtige vigtige forudsætninger og forklaringer på 1. Verdenskrigs udbrud.
I emnet inkluderes følgerne af 1.Verdenskrig: om Weimarrepublik og Hitlers vej til magten i forbindelse med studietur til München :'I DNSAP's og Hitlers fodspor': De nazistiske symboler og mindesteder : Ølstuekuppet, Hofbräuhaus, Bürgerbräukeller, Feldherrnhalle i München og dertil besøg i KZ-lejren Dachau.
FAGLIGE MÅL:
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof:
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks ̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer,
Nazismen og Holocaust
Kernestof omfang ca 55 sider + 30 sider i.f.m. studietur til München om Hitlers vej til magten: nazismens symboler og holocaust).
Grundbog : Bryld: Verden efter 1914, kap 1 + 2: s. 9- 28 + 31-56, (inklusive tilhørende korte kildeuddrag i kapitlerne: kapitel 1: tekst 1,2,3,4,5,6).
Hergé: Tintin i Congo (udvalgte 'striber')
Studietur: Gruppeemner: Weimarrepublik opg Hitlers vej til magten
Bryld: Verden efter 1914: s.81-85, 91-99, 100-110.
Mikael Klos: Den 1. Verdenskrig : Europas historie 1870-1930, Systime 2004, s 9-16 (i pdf): (om 'Augustoplevelsen')
Kilder til 1. Verdenskrig:
Marianne Weber: Max Weber. Ein Ledensbild (i) Jensen, H: 'Den sønderrevne Baldakin' (Gyldendal 2003), s.21-22
Illustration af Jean-Jaques Waltz: Børn lægger kranse for de faldne i den tysk-franske krig 1870-71 (i ) Mikael klos: s.16:
Humoristisk landkort: Tysk opfattelse af situationen 1914 (i) Bryld: Verden efter 1914, s.33:
Marx og Engels:af Det kommunistiske manifest 1848 (fra Verden efter 1914- e-bog: <https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=466> )
Ernst Jünger (1895-1998) "I stålstormen" (1920) (kort uddrag) fra https://www.b.dk/kronikker/krigen-de-intellektuelle-og-de-nye-barbarer
Supplerende stof:
klip fra 'Das Boot' (Wolfgang Petersen)
ARBEJDSFORMER:
Gruppearbejde
gruppeoplæg
skriftlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Imperialisme, VE1914, 9-14.pdf
-
Vi skal i gang med emnet Imperialisme og 1. Verdenskrig. Læs/og studér s. 8-14 i Verden EFTER 1914 (dvs studér også billederne) i vedhæftede pdf. Kig også på billeder og kort + læs tekst 1+2 igennem og forhold jer til hvad de som kilder kan bruges
-
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 - I dansk perspektiv (1. udg.), Systime; sider: 15-20, 42-56
-
Emnet for lektionen er : Kritik af imperialisme, motiver til imperialisme, baggrund for EU’s + USA’s dominans
-
Vi repeterer lekt 2: tekst 3+4+5 og den tekst om imperialismeteorier som ligger under lekt 2 i onenote. I timen ser vi på jeres problemstillinger ( så dem giver I lige et check) og analyserer teksterne mere i dybden ( så dem kigger I også på en ekstr
-
Læselektie s 20-28 i VE1914: Imperialisme, nationalisme og 1. Verdenskrig. I timen forbereder I små gruppeoplæg Lekt 3: Imperialisme-og industrialisering (Webvisning)
-
Gruppeoplæg :
-
Skim s. 31-34 i VE1914 + læs Mikael Klos s 9-13 ( og skim resten = s.13-16) i pdf (vedhæftet).
-
Michael Klos, 1. Verdenskrig, s 8-16, om stemningen op til krigen, Augustoplevelsen, nationalistisk indoktrinering.pdf Husk også at se på billedet s.1
-
37-41 + billede s 42. Hvorfor brød krigen ud: 3 forklaringer Begreber/fokus: Schlieffen planen –Fischer tesen: Griff nach der Weltmacht:
-
Kilde nationalisme og 1.V-krig, Afkastning af selvet, Marianne Weber.pdf Fokus: Hvordan blev krigen udkæmpet? (og hvorfor ville folk gå i krig)
-
Arbejde med gruppeopgaver: Tysklandsrejse - gruppeemner (Webvisning) : Gruppe 1- 4
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Renæssance, opdagelse og kulturmøder
INDHOLD
Forløb om renæssancen og opdagelserne og det kulturmøde der finder sted i den nye verden. Hvad er renæssancens menneskesyn og hvordan ser europæerne på 'de indfødte'.
FAGLIGE MÅL:
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
KERNESTOF: iflg læreplanen:
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ politiske og sociale revolutioner
Kernestof omfang: ialt ca 60 sider:
Materiale:
Grundbog: Bryld: Verden før 1914 (Systime) s 123 -126, s 157-172 +
Elevoplæg på baggrund af siderne 134-154 (størstedelen af kapitlet om renæssance og reformation) - de enkelte grupper har læst delemner fra dette kapitel.
Delemner:
1.Reformationen/Luther: Hvilke nybrud (ændringer) sker der med reformationen?
2. Storpolitik og Religionskrig: katolicismens modreformation og Habsburgerne
3. Calvinismen og Nederlandenes succes + Max Webers tese om 'kapitalismens ånd'
4. Trediveårskrigen og Danmark og Sveriges indbyrdes krige
5: Renæssancens ideer: Kunst, arkitektur, videnskab
6. England fra ca 1534 - 1700: Den engelske reformation: The Anglican Church, Henrik 8. og Elisabeth 1
Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie, s 178-181 i (pdf) - Om Calvinisme og grunde til Nederlandenes succes
Kilder (i uddrag): Pico della Mirandola og John af Salisbury: middelalderens kontra renæssancens menneskesyn
(Kilde) 'Columbus finder Cuba' fra P. Sten Wijkman Kjærsgaard: Columbus' hemmelige dagbog, 1992 i Cubas historie, Gyldendal 1998, s 80-82 (I pdf kopi).
F. Madsen & S. Nielsen: 'Opdagelserne - kulturmøder eller kultursammenstød' (uddrag):
kilde 21 : s. 43
kilde 24, 28 + 29 , s. 45, 53-55
Supplerende stof:
'Indianer' (sang af Tøsedrengene)
uddrag af filmen 'Apocalypto' (2006) instrueret af Mel Gibson
Arbejdsformer:
-klasseundervisning
-klassedialog
-gruppearbejde med kildeanalyse og besvarelse af arbejdspørgsmål
-elevoplæg
-Formulering af problemstillinger i grupper
FOKUSPUNKTER FRITEKST:
Kildekritik: beretning og levn
Renæssancens ideer, humanisme
opdagelser og erobringer, socialdarwinisme
Europæisk selvforståelse og opfattelse af de indfødte i Amerika:
Kannibalisme og menneskeofringer: De indfødtes selvopfattelse og europæernes syn på indianerne og deres kultur
|
Indhold
|
Kernestof:
-
VF1914 s.123-126 + 157-159 + kig på tekst 1 s.126: hvad kan den bruges til?
-
fokus: Årsager til Portugals succes - hvordan lykkes det for portugiserne at etablere et handelsimperium? Imperium via støttepunkter,
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv (1. udg.), Systime; sider: 141, 159-166, 168-172, 177
-
lektie om Nederlandene (og Engl/Frankrig) s. 163-166, s.141 + kort s.177 + Pdf GTH om Habsburgere, Nederlandene løsrivelse
-
Nederlandenes succes i Renæssancen, GTH s 179-181.pdf
-
Gruppeoplæg - Reformation. Sørg for at få læst baggrundsstof til jeres respektive emner. Husk også at der skal indgå noget kildeanalyse i jeres oplæg. Se Lekt 3 + 4: miniprojekt om Nederlænderne, reformation og religionskrig (Webvisning)
-
lektie s 166-168 + kort s. 161, samt 2 kilder i pdf (ligger i onenote Lekt 5. Kilder: Columbus finder Cuba + Santangelbrevet i pdf nederst (Webvisning)
-
Læs om Spaniernes erobring af 'Den nye Verden', Kulturmødet mellem Europæerne og de indfødte Indianere og eftertidens syn på opdagelserne. I timen kigger vi nærmere på kilden af spanieren las Casas (lekt 6 i Onenote - og vedhæftet nedenfor). Gør jer
-
kilde, Spanierne indtager Cuba, iflg Las Casas, m linjenumre.docx
-
_Lekt 6- Spaniernes erobringer s 168-172 (Webvisning)
-
Læs om Christoffer Columbus | lex.dk – Den Store Danske Vi ser noget af Columbus-filmen '1492'
-
Læs - om 'historiebrug' + genlæs om levn/beretning og filmanalyse. som vi bruger på '1492 - Erobring af paradis', som vi ser i timen. Tjek også 'opsamling - stikord' ud (link til onenote nedenfor).
-
Vi ser klip fra slutningen af film og analyserer filmen sæt jer ind i Lek 7- film fortsat -'1492' - Spørgsmål til film (Webvisning) og tjek også Opsamling i stikord : (Webvisning). Den er relevant for analysen af filmen at have en kontekst for den
-
Kig grundigt på kilderne til lekt 8.1,8.2, 8.3 i onenote:
-
Gå i Onenote 'Renæssance og opdagelser' - og lav en analyse af 8.1: billedkilde + de to kilder 44+45 ( der står lektion 8.2 og 8.3 på dem - om menneskeofringer). Gør jer bevidst om afsender/modtager og understreg tegn på tendens med farve, citater so
-
Lektie: Læs kort introtekst Lekt 9:s 43: Sekundærtekst om Bartholomeus de Las Casas (dvs ikke primærkilde) (Webvisning) + 4 kildetekster i onenote til lekt 9 (dvs. alle de tekster der ligger med lekt 9 : Sekundærtekst, Las Casas, Sepúlveda og Mennes
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
De store revolutioner (1)
INDHOLD: De store Revolutioner
Hvad skal der til for at en revolution er succesfuld? Med udgangspunkt i to artikler skrevet i anledning af det arabiske forår i 2011, dykker vi ned i det 18. århundredes store revolutioner.
Oplysningstid, Den amerikanske, Den franske revolution, Den industrielle revolution,
MATERIALE
Verden Før 1914 s. 205 -211, s 211-216, 241-249
Ressourcerum til projektarbejde: e-bogsside til Verden før 1914: https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=655
Artikler - supplerende litteratur: Årsager/ betingelser for at en revolution får succes - De to artikler er skrevet samtidig med 'Det arabiske forår':
- Erica Chenoweth (Oversat af Niels Ivar Larsen) (2011): Revolutioner vokser sjældent ud af
geværløb
- John Gray og Information / (Oversat af Niels Ivar Larsen) (2012): For at sikre frihed kræves mere end demokrati
Videoklip:
Benedict Andersson om Forudsætninger for Nationers opståen:
Benedict Andersson : Fra koloni til nation:
Benedict Andersson on nationalfølelse
FOKUSPUNKTER
Oplysningstiden
Årsager til de store revolutioners opståen
Den amerikanske uafhængighedserklæring
Franske revolution og Menneskerettighedserklæringen
Den industrielle revolution
Kildetyper, kildelæsning, historieforståelse
ARBEJDSFORMER
projektarbejde og klasseundervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
De store revolutioner -2
INDHOLD: De store Revolutioner
Hvad skal der til for at en revolution er succesfuld? Med udgangspunkt i to artikler skrevet i anledning af det arabiske forår i 2011, dykker vi ned i oplysningstidens idegrundlag og det 18. århundredes store revolutioner:
Den amerikanske, Den franske revolution og Den industrielle revolution,
FAGLIGE MÅL:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
KERNENSTOF iflg læreplanen:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
MATERIALE: 23 sider + 50 sider ressourcerum til projektarbejde med delemner
- Verden Før 1914 s. 205 -211, s 211-216, 241-249 + (projeltarbejde: s. 216-237+ 249-280)
Ressourcerum til projektarbejde: e-bogsside til Verden før 1914: https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=655
Videoklip:
Benedict Andersson om Forudsætninger for Nationers opståen:
Benedict Andersson : Fra koloni til nation:
Benedict Andersson on nationalfølelse
SUPPLERENDE MATERIALE
Artikler - supplerende litteratur: Årsager/ betingelser for at en revolution får succes - De to artikler er skrevet samtidig med 'Det arabiske forår':
- Erica Chenoweth (Oversat af Niels Ivar Larsen) (2011): 'Revolutioner vokser sjældent ud af geværløb'.
- John Gray og Information / (Oversat af Niels Ivar Larsen) (2012):
'For at sikre frihed kræves mere end demokrati'.
ARBEJDSFORMER
gruppearbejde, projektarbejde og klasseundervisning
FOKUSPUNKTER i fritekst:
Oplysningstiden
Årsager til de store revolutioners opståen
Den amerikanske uafhængighedserklæring
Franske revolution og Menneskerettighedserklæringen
Den industrielle revolution
Kildetyper, kildelæsning, historieforståelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Palæstinakonflikten og Mellemøstens brændpunkter
INDHOLD:
- Israel -Palæstinakonfliktens udspring og hovedbegivenheder fra ca. år 1900 til i dag: Fra Theodor Herzl, zionismen , Sykes-Picot, og Balfour-erklæringen til det palæstinensiske selvstyre og bosættere i dag.
Emnet indeholder 3 moduler med fokus på eksempler på folkedrab, og definitionen af Folkedrab og forklaring på hvordan mennesker bliver bødler.
Derudover et bredere fokus på Mellemøsten som udgangspunkt for konflikter: muslimsk radikalisme og terror og Vestens militære engagement fra 11. september 2001 i Irak, Afghanistan og i borgerkrigen i Syrien og mod ISIS.
FAGLIGE MÅL
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ stats- og nationsdannelser,
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
KERNESTOF - læreplan
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
-kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ historiebrug og -formidling
Kernestof omfang: (ca 40 sider + kilder 10 sider): ialt 48 sider + dokumentar
- Gregers Friisberg: En Verden i forandring. Historien efter 1945, Gyldendal, s. 114-119
- Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, Systime 2.udg, s. 321-340 (kapitel om Mellemøsten) + (3. udg af 'Verden efter 1914' s.340-49 i pdf) som er en opdatering af tiden til 2014: Arabisk forår, Syriske borgerkrig og ISIS
Kilder: Kapitlets korte kildeuddrag:
tekst 5 + 6 +7 : om holdning til sekularisering, og vestlig kultur
tekst 8+9+10: Krig mod terror og koalition efter 11. september 2001:
tekst 11+12: Huntington og Ali Mazrui: Global Apartheid:
kilder til belysning af synet på Israels Sikkerhedsbarriere / Mur til de palæstinensiske områder https://www.israelinfo.dk/konflikten/sikkerhedshegnet/
https://www.leksikon.org/art.php?n=3078
Satire og propaganda:
udvalgte satiretegninger af Latouff: https://haimbresheeth.com/gaza/gaza-carnage-archive/gaza-cartoons/
Kort
fra Israel info http://israelinfo.dk/default.asp?id=397 +
http://www.socialister.dk/avis/visartikel.asp?art=33960
Kernestof Folkedrab:
Fokus: Hvad er folkedrab og kan alle blive gerningsmænd?
Introduktion til Holocaust og andre folkedrab Lektie: ”Hvad er folkedrab?” https://folkedrab.dk/artikler/hvad-er-folkedrab
Definition af folkedrap: Hvad er folkedrab? - Aldrigmere
https://folkedrab.dk/:
Sydafrikas stævning af Israel for at begå folkedrab: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/er-folkedrab
Artikel : Gerningsmænd - kan alle blive gerningsmænd? | folkedrab.dk
Hvordan kunne de gøre det? – moral og intention hos gerningsmænd under Holocaust | folkedrab.dk
Artikel: Gruppepres, lydighed og ideologi – hvordan almindelige mænd bliver gerningsmænd | folkedrab.dk
kilder: (3,5 sider)
-Adolf Hitlers: 'Mein Kampf' (1925) - om kampen mellem racerne. (Uddrag)
-Stanley Milgram om lydighed i Vietnamkrigen i: Frederiksen: 'Vietnam fra drage til tiger' (2.udg Systime, 2003),s. 100-101
Frederiksen m.fl: Grundbog til historie, Systime 2007, s. 270-271 -'Hvad skal jøden med et klaver' om Krystalnatten
SUPPLERENDE STOF:
DR 2 Temaaften (2001) om Palæstina-konflikten Kapitel '50 års krig'- forhistorien (DR) (uddrag 13 min) : ID nr.:TV0000002981: Fokus: overblik fra Theodor Herzl til fredsproces.
Horisont: Arons hellige bakketop (2015, 25 min) CFU- Vejle: om en bosættelse på Vestbredden
Kort fra Israel info : http://israelinfo.dk/default.asp?id=397 +
http://www.socialister.dk/avis/visartikel.asp?art=33960
https://www.leksikon.org/art.php?n=3078
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning og gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
-
læs s 114-119 (ikke hele pdf'en!) i kompendie (Friisberg i pdf - vedhæftet)
-
Friiisberg, En verden i forandring 1990, s 114-133.pdf
-
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 - I dansk perspektiv (1. udg.), Systime; sider: 315-320
-
Læs i Verden EFTER 1914 om Ægypten og Pælæstina...
-
Fortsættelse af 1. modul
-
Læs de to øverste links (det nederste er et ekstra pixi-version) : fokus: Historien bag + definition: Hvad er et folkedrab, hvorfor er det svært at karakterisere
-
Er det folkedrab?
-
Den korte version: definition på Hvad er folkedrab?
-
læs de 4 artikler i Onenote under emnet: Israel/palæstina - Holocaust lekt 2: Folkedrab 2: kan alle blive bødler/gerningsmænd? (Webvisning) (link herunder):
-
LÆS vedhæftede to tekster: a. 'Kampen mellem racerne' og 2. 'Hvad skal jøden med et klaver'. De er ganske interessante (og uhyggelige) og tilmed aktuelle.
-
Intro til historie, 'Mein Kampf', og 'Hvad skal jøden med et klaver',3g.pdf
-
Lekt 5: s. 320 -325 VE1914 (1. udg.): Iran,Irak, Afghanistan. Begreber m.m.: Ortodoks islamisk, shahen, Ayatollah Khomeiny, sunni-shiamuslimer, Saddam Hussein, jihad
-
00 Opdat tekst VE1914 (3. udg) , Et arabisk forår, Syriske borgerkrig og ISIS, s 340-349, ny.docx
-
Hvis I ikke nåede at læse teksten til i går så skim teksten + Gå i onenote og sæt jer ind tekst 11, 11b og 12 i Lekt 8: Huntington og Mazrui, Bin Laden (Webvisning) . + læs desuden om Nord-Syd-relationer | lex.dk – Den Store Danske + Prøv også at f
-
Fokus: nord/syd konflikten, 'War on terror': en kamp mellem civilisationer?
-
Vi forbereder Prøve-eksamenssæt (Webvisning) i emnet Mellemøstens konflikter (herunder Israel -Palæstina). I fremlægger næste modul. (Onsdag 18. dec!)
-
Sæt jer grundigt ind i materialet Prøve-eksamenssæt (Webvisning) og forbered problemstillinger til teksterne.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Afkolonisering, kold krig og Vietnamkrig
I dette forløb sættes Vietnamkrigen i en global kontekst med kold krig og afkolonisering.
Forløbet indeholder en kort optakt omhandlende Kinas historie omkring kejserrigets fald til republik, borgerkrig og Maos kommunistiske styre.
FAGLIGE MÅL:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
KERNESTOF iflg læreplan:
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
Kernestof: omfang ca 70 sider + kilder:
Grundbog: Vietnam fra drage til tiger/Peter Frederiksen (Systime, 1997-2003) 1.udg:Kapitel 1-10 (kun dele af kapitel 10)
+ kilder (se evt nedenfor under 'indhold') : kilde 5,6,10,11,12,19,21,22,26-28,33,35, 47
Harry Haue: 'Den nye Verden', s.37-41,44-46
Bryld: 'Verden efter 1914': 149-165:
(Nedslag i den kolde krig ): To tyske stater, De to alliancesystemer, Warszawapagten 1955 +: Propagandakrig og Berlinproblemet.
Frederiksen: Grundbog til Historien (systime) s.88-89
Frederiksen: Vores Verdens Historie (Columbus 2020), s.235-243: Miniforløb om Kina
- fra kejserrigets opløsning til kommunistisk land under formand Mao.:
Kejserriget: Riget i midten, Opiumskrigen. Kina og de imperialistiske europæere. 'Bokseropstanden'.
Revolution, republik, Guomindang og Sun Yat Sen.
Borgerlig nationalistisk versus kommunistisk bevægelse.
Chiang Kai-shek
’Den lange march’
Maos ’Demokratiske diktatur’
SUPPLERENDE STOF:
doku CFU: 'Fra verdenskrig til kold krig' del 2
https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000112778&cfuid=5 - del 2
Dokumentar V-drev: USA's vej til helvede (1) (DR 2 - DOKUMENTAR): Nationalisme og nye nationalstater 1945-1960
Diverse filmklip fra Vietnam -
uddrag af filmen 'Platoon' (1986) af Oliver Stones: med henblik på historiebrug
ARBEJDSFORMER:
Klassedialog, par - og gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
læs i Verden efter 1914, s.149-153 og https://da.wikipedia.org/wiki/2._verdenskrig om 2. Verdenskrig. NB: på Wikipedia. Læs kun det indledende afsnit før 'Forudgående begivenheder'.
-
Begreber m.m.: Aksemagter, allierede, Holocaust, Molotov-Rippentrop- aftalen, Slaget ved Stalingrad, FN
-
Kold krig VE1914, s.149-153.pdf
-
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 - I dansk perspektiv (1. udg.), Systime; sider: 149-156
-
Emnefokus og begreber:
-
VE 1914 156-161 + skim s.161-165 Vigtige begreber og fokusområde: Trumandoktrin, Marshallplan, NATO, Warszawapagten, Vesttyskland og DK
-
lektie: læs 5 sider i Kina- kompendium: s.88-89 + 235-238 inklusive kilde 55
-
Kina år 1900-1976, minikompendium.pdf
-
Læs s. 37-41 (IKKE de sidste sider) i vedhæftede pdf. Hav 3 spg med til timen (skrevet ned).
-
Den nye Verden, Harry Haue, afkolonisering + Vietnam, 37-41,44-46.pdf
-
Kap. 1 (fra s. 8)+ kap. 2 s.8-16 i Vietnam i vedhæftede pdf Vietnam- fra drage til tiger, kap 1+2, 1.udg..pdf - Bogen udleveres i timen
-
Læs Kap 3, s 23-26 + tekst 5 Trumans udtalelse 27/6-1950: v. Koreakrigens start + skim jeres noter fra sidst
-
Kap 4+5:s.33-34+ 41-45 + kilde 19 s 51 kilde 19: Sydvietnameseres syn på FNL og Diem afviser valg. Kom til timen med en problemstilling til kilde 19:
-
Afsnit
-
Læs /skim evt lektien fra sidst igen (kap 4+5) og læs ISÆR kilde 19.
-
Kap 6+7: s. 53-56 + skim kilde s. 68-71 (skim) om Amerikansk Vietnampolitik 1961-1965 + kap. 7 i vedhæftede pdf.
-
Vietnam- fra drage til tiger, kap 7, 2.udg. i pdf
-
Kap 8 (i pdf), s.103-107 + kilde 29: s.77-78 + kilde 39: s.99-103
-
Kap 9 + noget af kap 10: s. 105-109 + 115-119: Fredsforhandlinger og fortsatte kampe, Borgerkrig og genforening. I timen ser vi kort på Lekt 13b: Satire og propaganda- (kap 9 + noget af 10): (Webvisning + en god bid fra filmen 'Platoon'.
-
Vi afslutter Vietnam med kilde 24 (s.68-71) og 32 (s.81-83) som vi sprang let henover over for noget tid siden. Kilde 24 er speciel og kræver lidt fordybelse så læs den grundigt hjemmefra !
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det moderne DK - demokrati og nationalstat
INDHOLD:
Særligt fokus:
Det moderne Danmarks fødsel i anden halvdel af 1800-tallet: National identitet: Andelsbevægelse, demokrati, og Industrialisering og kvinders position på land og i by.
Emnet indledes med kort forhistorie om oplysningstid og Landboreformer.
FAGLIGE MÅL:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, og Europas historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til din egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
KERNESTOF - læreplan:
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ politiske og sociale revolutioner
Kernestof - Omfang: ca 40 sider + 12 sider kilder
Materiale:
Frederiksen m.fl: Grundbog til Danmarkshistorien (Systime, 2006), s. 122-129, 133-138,153-158, 161-167, 178-181
Harry Haue m.fl.: "Det moderne Danmark 1840-1992" (Munksgaard, 1995), s. 34-38
Ole Hyltoft m.fl (2. oplag, 1982): Det industrielle Danmark 1840-1914, s. 198-203
Kildemateriale:
J.A. Hansens syn på den provisoriske finanslov 1877
'Andelsmejerier' (Kilde 35) fra Frederiksen, Olsen og Sønberg: 'Grundbog til Danmarkshistorien', s. 173-176 (i pdf)
(Fra https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ja-hansens-syn-paa-den-provisoriske-finanslov-1877/
Louis Pio - Målet er fuldt (1872).docx
En ufaglært kvindes erindringer (Maren Vest) fra Frederiksen, Olsen og Sønberg: 'Grundbog til Danmarkshistorien', s.178-181.
Sædelighedsfejden: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/saedelighedsfejden
+ Emil Hornemann om boligforhold (uddrag) (i pdf)
Udklip fra fabriksloven (s. 198-202) og holdninger til denne Fra: Ole Hyltoft m.fl (2. oplag, 1982): Det industrielle Danmark 1840-1914
hertil billeder og sange:
NFS. Grundtvig: Er lyset for de lærde blot
maleri: Udvandrere på Larsens Plads
Supplerende stof:
'En kongelig affære' / Nikolaj Arcel - uddrag
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226399830",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226399830",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226399830"
}