Holdet 2022r MAA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e)
Hold 2022r MAA (1r MAA, 2r MAA, 3r MAA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Tal og ligninger
Titel 3 Procent, rente, opsparing og lån
Titel 4 Eksponentielle funktioner
Titel 5 Potensfunktioner
Titel 6 Polynomier
Titel 7 Vektorer
Titel 8 Sandsynlighedsregning og statistik
Titel 9 Differentialregning
Titel 10 Trigonometriske funktioner
Titel 11 Logaritmefunktioner
Titel 12 Geometri
Titel 13 Integralregning
Titel 14 Vektorfunktioner
Titel 15 Differentialligninger
Titel 16 Sandsynlighedsregning (Forberedelsesmateriale)
Titel 17 Funktioner af to variable
Titel 18 Normalfordeling og store datasæt
Titel 19 Flerfaglige forløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

Holdets klassenotesbog

I-bøger:
https://plusgrundforloebstx.systime.dk/
https://plusstxa1.systime.dk/
https://plusstxa2.systime.dk/
https://plusstxa3.systime.dk/

Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tal og ligninger

Indhold: Lineære ligninger med en/to ubekendte, kvadratisk ligning, andengradsligningen

Der er især arbejdet med:

Faglige mål
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.

Kernestof:
- ligningsløsning med forskellige metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Procent, rente, opsparing og lån

Materiale: Systime Plus A1 stx, afsnit 2.3, 2.5, 3.5, 3.5.1 og 3.5.2
https://plusstxa1.systime.dk/?id=1324

Indhold: regning med procent, indekstal, renteformlen og bevis for denne, annuitetsopsparing med bevis, annuitetslån

Der er især arbejdet med:

Faglige mål
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.

Kernestof:
- Procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel

Supplerende stof:
- opsparings- og gældsannuitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksponentielle funktioner

Materiale: Systime Plus A1 stx, afsnit 2.2, 3, 3.2, 3.2, 3.3, 3.4, 4.4
https://plusstxa1.systime.dk/?id=1324

Indhold: Potenser og rødder, udvidet potensbegreb, Forskrift, graf og tabel, ligningsløsning med logaritmer, fordobling og halvering, to-punkts formler, regression, modellering.

Der er især arbejdet med:

Faglige mål
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer
- opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge, anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold

Kernestof:
- Funktionsbegrebet, karakteristiske egenskaber ved eksponentielle funktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Potensfunktioner

Systime Plus A1 stx i-bog, kapitel 4
https://plusstxa1.systime.dk/?id=p1226

Indhold: regneforskrift, graf og tabel, ligefrem og omvendt proportionalitet, to-punkts formler, regression, modellering

Der er især arbejdet med:

Faglige mål
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer
- opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge, anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold

Kernestof:
- Funktionsbegrebet, karakteristiske egenskaber ved potensfunktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Polynomier

Systimes Plus A1 stx - Afsnit 2.4.1, kapitel 5 (ikke afsnit 5.5)
https://plusstxa1.systime.dk/?id=p1218

Indhold: nulreglen, polynomiers grafiske egenskaber, 2. gradspolynomiet: forskrift, graf og tabel, konstanternes betydning, toppunkt, rødder med (bevis) faktorisering, polynomiers division, regression, modellering

Der er især arbejdet med:

Faglige mål
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer
- opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge, anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold

Kernestof:
- Funktionsbegrebet, karakteristiske egenskaber ved polynomier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Vektorer

Materiale: Systime Plus A1 stx i-bog, Afsnit 6.4, 6.6, 6.7, 6.9 og 6.10,  
https://plusstxa1.systime.dk/?id=p1226

Indhold: Vektor og eksempler på anvendelse af vektorer, regning med vektorer, skalarprodukt, projektion, vinkel mellem vektorer, determinant, areal af parallelogram, stedvektor, forbindelsesvektor, afstand mellem punkter, linjens ligning og parameterfremstilling, afstand fra punkt til linje, cirklens ligningen, tangentlinje og skæringer mellem cirkel og linje.

Der er især arbejdet med:

Faglige mål
- opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af figurer og flader i koordinatsystemer, svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med vektorer.

Kernestof:
- vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder ...
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Sandsynlighedsregning og statistik

Materiale: Systime Plus A1 stx, afsnit 4, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4,
https://plusstxa1.systime.dk/?id=1324
Forberedelses materiale eksamen stx A 2017

Indhold: Grundlæggende principper for kombinatorik og sandsynlighedsregning, stokastiske variable (herunder deskriptorer), permutationer og kombinationer, binomialfordeling, binomialtest, konfidensinterval for andel.

Der er især arbejdet med:

Faglige mål
-  anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer,
gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar,
der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog

Kernestof:
- kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling og
normalfordeling, konfidensintervaller, hypotesetest i binomialfordelingen

Supplerende stof
-  bearbejdning af autentisk datamateriale
-  simulering af nulhypotese
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Differentialregning

Materiale: Systime Plus A2 stx, Kapitel 3 (44 sider)
https://plusstxa2.systime.dk/?id=2700

Indhold: Grænseværdibegrebet, kontinuitet, differentialkvotient, sekant, tangent, 3-trinsregel, differentiation af simple funktioner, regneregler for differentiation, tangentbestemmelse, monotoniforhold, væksthastighed, optimering, modellering.

Der er især arbejdet med:

Faglige mål
– anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af
datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt
fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller

Kernestof:
– definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner
samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
– monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient

Supplerende stof
– vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Trigonometriske funktioner

Materiale: Kapitel 2 i Plus A2 stx
https://plusstxa2.systime.dk/?id=p2713

Indhold: Sinus, cosinus og tangens som funkioner af reelle tal, radiantal, enhedscirkel
Trigonometriske grundligninger, differentialkvotient af sinus, cosinus og tangens, den harmoniske svingning, betydningen af parametrene i forskriften f(x) = Asin(Bx+C)+D

Der er især arbejdet med:

Faglige mål
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af
datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt
fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller

Kernestof:
– funktionsbegrebet, trigonometriske funktioner

Supplerende stof
-  bearbejdning af autentisk datamateriale
-  simulering af nulhypotese
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Logaritmefunktioner

Materiale: Kapitel 1 i Plus A2 stx (10 sider)
https://plusstxa2.systime.dk/?id=2723

Indhold: Omvendte funktioner, definition af logaritmer, regneregler, ligningsløsning, anvendelser og modeller, transformation til lineær sammenhæng

Der er især arbejdet med:

Faglige mål
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori


Kernestof:
– funktionsbegrebet, logaritmefunktioner

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Geometri

Materiale: Systime Plus B1 (I-bog), Kapitel 6 afsnit 2, 3, 5.1, 8.1, 8.2,
(37 sider)
http://www.geomat.dk/landmaaling/kildetekster/pdf/Triangulering.pdf

Indhold: Ensvinklede trekanter, Pythagoras sætning, trigonometriske beregninger i retvinklede trekanter og vilkårlige trekanter, de fem trekantstilfælde, landmåling ved triangulering, historisk opmåling af Danmark, konstruktion af trekanter vha. linjer, cirkler og drejninger i TI Nspire, projektarbejde

Der er især arbejdet med:

Faglige mål
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer,  samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder
– demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet


Kernestof:
- plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer

Supplerende stof:
– bearbejdning af autentisk datamateriale
– matematikhistorisk perspektiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Integralregning

Materiale: Systime Plus A3 stx, Kapitel 1, 56 sider

Indhold: Stamfunktion, regneregler for stamfunktioner, stamfunktion for basisfunktioner, ubestemt - og bestemt integral, arealbestemmelser, rumfang af omdrejningslegemer, kurvelængde

Der er især arbejdet med:

Faglige mål
– anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori

Kernestof:
- stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og stamfunktion, regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution, anvendelser af integraler

Supplerende stof
– vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Vektorfunktioner

Materiale: Systime Plus A3 stx, Afsnit 3.4, Forberedelsesmateriale eksamen stx A 2019 (gammel ordning): Vektorfunktioner (26 sider)

Indhold: Vektorfunktion, banekurve, gennemløbsretning, skæring med akserne, dobbeltpunkter, differentiabilitet, tangent og tangentvektor, hastighed og acceleration, kurvelængde, areal af område afgrænset af parameterkurve, krumning, det skrå kast

Der er især arbejdet med:

Faglige mål
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable

Kernestof:
-  vektorfunktioner, grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse, samt anvendelser af vektorfunktioner

Supplerende stof
– vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Differentialligninger

Materiale: Systime Plus A3 stx, Kapitel 2 Differentialligninger (50 sider)
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2701

Indhold: Linjeelement og tangentligning, hældningsfelter, kvalitativ analyse af differentialligninger, eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst, logistisk vækst, lineære differentialligninger af første orden, separation af de variable

Faglige mål
– forskellige metoder til løsning af differentialligninger
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
- demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Kernestof:
– lineære og separable differentialligninger af første orden, herunder den logistiske differentialligning, kvalitativ analyse af differentialligninger samt opstilling af simple differentialligninger
– principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf, samt modellering med anvendelse af afledet funktion.

Supplerende stof
– vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Sandsynlighedsregning (Forberedelsesmateriale)

Materiale: Forberedelsesmateriale eksamen stx A 2024: Sandsynlighedsregning

Indhold: Udfaldsrum, sandsynlighedsfunktion, regning med sandsynligheder, Mængder og Venn diagrammer, betinget sandsynlighed loven om total sandsynlighed, Bayes' sætning.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Funktioner af to variable

Materiale: Systime Plus A3 stx, Kapitel 4 Funktioner af to variable (ca. 35 sider)
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2703

Indhold: Det tredimensionale koordinatsystem, Forskrift og graf, niveaukurver og snit, partielle afledede, dobbelt- og blandet afledede, stationære punkter og  typer af stationære punkter, mindste kvadraters metode

Faglige mål
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable

Kernestof:
– funktioner af to variable, partielle afledede og grafisk forløb, herunder niveaukurver

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Normalfordeling og store datasæt

Materiale: Systime Plus A2 stx, Kapitel 4.6 og 4.7, materiale om ligefordeling (ca. 30 sider)

Indhold: Diskrete- og kontinuerte fordelinger og beskrivelser af de to typer, diskret og kontinuert ligefordeling, Tæthedsfunktion og fordelingsfunktion for en kontinuert fordeling, normalfordelingen, anvendelser af normalfordeling,
Store datasæt: Er fordelingen "normal"?, konfidensinterval for hældning (lineær regression)

Faglige mål
-  anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer,
gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog

Kernestof:
- Stokastisk variabel, normalfordeling, konfidensintervaller

Supplerende stof:
– begreber og metoder fra diskret matematik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Flerfaglige forløb

1. Forløbet "Sandsynlighedsregning og statistik" i 2g var en del af et flerfagligt forløb med dansk, hvor eleverne skulle formidle "statistisk usikkerhed" til en en bestemt målgruppe. Eleverne skulle selv sætte sig ind i stoffet vha. forberedelsesmateriale fra stx A 2017

2. Forløbet "Sandsynlighedsregning og statistik" i 2g var udgangspunkt for elevernes SRO opgave i MA/SA

3. Forløbet "Vektorfunktioner" var en del af et flerfagligt forløb med dansk, hvor eleverne skulle formidle "den roterende kaffekop" fra materialet, samt forlystelsen "Kaffekopperne" på bakken som en populærvidenskabelig artikel. Eleverne skulle selv sætte sig ind i stoffet vha. forberedelsesmateriale fra stx A 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer