Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022r ol (3r ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Epos. Homers Odyssé
INDHOLD
Vi læser uddrag fra Homers "Odyssé" med fokus på skildringen af figuren Odysseus, hans lange rejse (nostalgi-begrebet) og de udfordringer der møder ham på vejen. I den forbindelse taler vi om helteidealet, kalos kai agathos og areté samt timé, kléos og ólbos samt Odysseus' veltalenhed, euglossia.
Desuden undersøger vi genrens stilistiske træk, herunder det daktyliske heksameter, patronymer, epiteter, formelvers og homeriske lignelser.
Det har været et fokuspunkt at træne eleverne i at slå ukendte ord og begreber op på www.ods.dk. Dette har været gennemgående i samtlige forløb: at udvide og nuancere deres ordforråd og evne til at forstå selv fremmedartede tekster.
OMFANG
Der er læst i alt 46 siders epos.
MATERIALER
Homer: Odysseen, oversat af Otto Steen Due, Gyldendal, 2003
1. sang vers 1-105
5. sang
6. sang
9. sang
Perspektivtekster
Coen-brdr.: O, brother where art thou, 2000, 2000
Netflix: Troja, afsnit 1, "Sort blod" (indledningen ca. 15 min)., 2018
Derek Walcott: Sea grapes, fra "Poems 1965-1980"
Paralleltekster
Paralleltekst til at illustrere nostalgi-begrebet:
Lucas Graham: 7 years, 2015
(inkl. musikvideo, som kan ses i dette link: https://www.youtube.com/watch?v=jErJimwom94)
Paralleltekst til at reflektere over mande/helteidealet:
Tobias Rahim: Når mænd græder, fra "Når sjælen kaster op", 2022
(ink. musikvideo, som kan ses i dette link: https://www.youtube.com/watch?v=F5lq3NINeww)
Sekundærlitteratur
Brian Andreasen og Jens Refslund-Poulsen: Paidaia
Kapitel 1 om Epos side 11-13, 17, 23-28 og side 29.
FAGLIGE MÅL
I dette forløb er der fokus på, at I kan analysere og fortolke oversatte græsk tekst i dens antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur. Desuden skal I kunne identificere, forklare og forholde jer til væsentlige begreber og tanker i den behandlede tekst og endelig er det mål, at I kan overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster.
Sluttelig har I også stiftet bekendtskab med litterær metode og analyse, herunder autopsi (nærlæsning) og strukturalisme (anvendt på 9. sang)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Drama. Antigone. Ret og Magt
INDHOLD
I dette forløb arbejder I med tragedien som genre, og vi læser i den forbindelse Sofokles' drama "Antigone". Fokus i læsningen ligger på det stærke individ, som går imod regimet eller overmagten og de etiske overvejelser vedr. magt, pligt og ret. Her giver det mening at vi forholder os til ytringsfrihed, både i vores eget demokrati og i det direkte demokrati, hvor parrhersia var et af kernebegreberne.
Vi inddrager desuden begreber som Nomos og Fýsis samt de aristoteliske begreber Hamartia samt Ate.
I perspektiveringen undersøger vi, hvordan "Antigone" bliver aktualiseret i senere tiders kunst og kultur. Her ser vi bl.a. på opfattelsen af kvinder og taler om, hvordan det måske/måske ikke har udviklet sig.
OMFANG
75 siders drama
MATERIALER
Primærtekster
Sofokles: Antigone (oversat af Otto Steen Due), 2004
Perspektivtekster
Sophie Deraspe: Antigone, 2019 (en introduktion til filmen kan ses her https://variety.com/2019/film/reviews/antigone-review-1203360911/). Vi så filmens trailer: https://www.youtube.com/watch?v=yoxlCXluK_k og uddrag fra filmen
Kamila Shamsie: Vores elskede (org. titel Home Fire), 2018 inkl. interview og anmeldelse af bogen. Vi har læst et uddrag fra romanen.
https://www.youtube.com/watch?v=T7aNnaY8Ddg&t=469s (om koblingen til Sofokles' Antigone)
https://www.bog-ide.dk/produkt/2410941/kamilla-shamsie-vores-elskede-ebog/2496480 (uddrag)
Lars Ungermann: Henrik Stokholm: Hvis jeg skal fyres som rektor for at have gjort noget rigtigt, må det være sådan, Politiken 12. jan. 2019
Donna Zuckerberg og Prof. Helen Morales: What the ancient Greeks can teach us about Greta Thunberg trolls, BBC News.com, 26. oktober 2019
Arbejdsformer: Shared reading og nærlæsning og diskussion i plenum.
Sekundærlitteratur
Andreasen, B. og Refslund Poulsen, J. (2013) "Paidaia" s. 101-108 og s. 115-116.
FAGLIGE MÅL
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Kunstsøjlen. Den klassiske arkitektur
INDHOLD
I dette forløb skal I arbejde selvstændigt med analysen af antikke monumenter, deres formsprog og hvordan dette er blevet (gen)brugt op igennem tiden.
Ved en eventuel eksamen bliver I eksamineret i for jer ukendte monumenter, således at I har mulighed for at demonstrere selvstændig analyse og fortolkning ud fra jeres viden fra de faglige mål (punkt 1 og 3).
OMFANG
Seks moduler a 100 min. varighed
MATERIALER
Grupperne og valget af monumenter finder I i dette link til holdsitet:
https://kortlink.dk/2sgbf
Sekundærlitteratur
Andreasen, B. og Refslund-Poulsen, J. (2015) Paidaia
(side 132 og billedmaterialet i bogen)
Lærerproduceret PP, hvori byggerierne på Athens akropolis og Pantheon i Rom bliver brugt som eksempler på de tre søjleordner sammen med Vor Frue kirke, Marmorkirken og Københavns byret som perspektivmateriale og eksempel på arkæologisk klassicisme og US Supreme Court som eksempel på revolutionsklassicisme)
FAGLIGE MÅL
De faglige mål i dette forløb er
1. At I mestrer de faglige termer for monumenternes bygningsdele.
2. At I kan researche jer frem til viden om monumenternes bygherre, byggeår og bygningens funktion.
3. At I kan reflektere over, hvorfor de efterantikke monumenter i større eller mindre grad efterligner det antikke formsprog og hvad bygherren udtrykker herved.
4. At I kan lave en it-baseret præsentation af i alt fire monumenter (et per person).
Ifølge læreplanen betyder det at I skal kunne:
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke monumenter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Filosofi. Platon. Hvad er Areté?
INDHOLD
Med udgangspunkt i den moderne problemstilling "Hvad kendetegner det gode menneske og hvordan bliver man dét" undersøger vi Platons diskussion af begrebet Areté og hvad forudsætningen for at opnå areté er.
En af hovedpointerne i dialogen med Menon, er, at sjælen (he Psyche) er udødelig og derfor gør det muligt for os at generindre viden (epistéme) fra Ideernes (egt. Formernes) verden. Den verden, vi lever, er imidlertid fyldt med mere eller mindre velunderbyggede meninger (doxa), hvor alt (også moralske værdier) er relative, dvs. kan bøjes eller formes efter hvad vi selv synes. Men er der så slet ikke noget vi véd, at vi véd? Ingen sikker viden om, hvad der er rigtigt og forkert? Det er noget af dét, vi taler om i dette forløb,
Processen med at generindre kaldes Anamnese, og spørgsmålet er, hvordan vi aktiverer denne proces, når vi lærer eller indser noget. Her kommer tvivl, overfladelæring og dybdelæring i spil.
Forløbet inkluderer en præsentation af den græske filosofi og undervejs i forløbet inddrager vi efterantikke tekster som perspektiverer de diskussioner, vi har om emnet. Undervejs i forløbet har I lavet refleksioner på podcasts og formuleret egne forklarende tekster om dialogen "Menon" og Platons dualistiske livssyn.
OMFANG
Der er læst 38 sider filosofisk tekst + 30 min afspillet tekst og ca. 25 ns. perspektivlitteratur
MATERIALER
Primmærtekster
Platon: Menon, oversat af Chr. Gorm Tortzen, AIGIS, 5.1 (2005)
Perspektivtekster
Morten Albæk: Falske sandheder i livet (introvideo) Kan ses via dette link: https://stream.gyldendal.dk/morten-albaek-falske-sandheder-i
Uffe Steen: Intet er sandt, inter er umagen værd. Weekendavisen, 18. april 2015
Peter Docter: Sjæl, Disney, 2020 (vi så de første 35 min.) som illustration af idelærens skelnen mellem krop og sjæl, før- og efterlivet.
Uddrag fra STX-læreplanens formålsparagraffer. (§1 og 2)
Teaser for Forskningens døgn 2025 med prof. Vincent F. Hendricks om Viden
Interview med Mette Bock, tidl. minister for kultur og kirke af Søren Kassebeer: "Der bliver simpelthen læst for lidt Platon", Berlingske, 20. nov. 2017
Sekundærlitteratur
Andreasen, B. og Refslund-Poulsen, J.: Paidaia, Systime, 2013 (Side 137-138, 142-149 og 150-154)
Chr. Gorm Tortzen: Introduktion til Menon, AIGIS, 5.1 (2005)
FAGLIGE MÅL
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Poesi og myte, Køn Krop og Kærlighed
INDHOLD
Emnet for forløbet er Køn, Krop og Kærlighed, og vi analyserer et udvalg af græske og romerske tekster, der på hver deres måde tematiserer disse begreber. Vi kommer dermed også ind på aspekter vedr. kønsroller, om forelskelse, længsel og pinen forbundet hermed servitium amoris (kærlighedsslaveriet), den bittersøde forelskelse hos Sapfo (glykypikros) m.fl.
Undervejs arbejder vi med diskussion vedr. emnet i en moderne kontekst.
Genremæssigt dækker vi poesi, læredigt og myte.
OMFANG
Der er læst 30 siders primærlitteratur.
MATERIALER
Primærtekster
Ovid: Metamorfoser, oversat af Otto Steen Due, Gyldendal, 2005
- 4. sang, Pyramus og Thisbe
- 10. sang, Pygmalion
Ovid: Eskapader, oversat af Otto Steen Due, Gyldendal, 2005
- 1.5 (Dagen var brændende hed og middagsstunden inde)
- 3, 11b (Had og forelskelse strides nu i mig og splitter mit hjerte)
Ovid: Ars Amatoria (Elskovskunst), oversat af Otto Steen Due, Gyldendal, 2006
- 1. bog vers 459-529
- 2. bog vers 641-744
- 3. bog vers 747-812
Sapfo: oversat af Andersen et al. i "Jeg er grønnere end græs", 2020
Fragment 1: "Udødelige Afrodite med det spraglede sind", Hymne til Afrodite
Fragment 2: "kom til mig fra Kreta til dette hellige tempel", Ostrakondigtet
Fragment 31: "Jeg synes han ligner en gud", Digtet til en ung pige
Fragment 105A: "som det søde æble rødmer på den højeste gren", Æbledigtet
Catul:
- digt 5, Leve vil vi, Lesbia, vi vil elske (oversat af Ole Thomsen)
- digt 51, Mere lyksalig end Olympens guder (oversat af Axel Juel)
Perspektivtekster
Michael Berthelsen: Den 11. time, afsnit 24, interview med Otto Steen Due. Fines på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=hFHL3yfNEYI
(Perspektiv til Ovids Eskapader)
Pia Busk: "Fuglefløjt" fra digtsamlingen "Corinna og jeg", 2017
Baz Luhrman: Romeo og Julie, Balkonscenen og dødsscenen
(findes bl.a. på Blockbuster: https://www.blockbuster.dk/da/movie/romeo-juliet-2013)
Paralleltekster
Cameron Dove: Boyfriend, 2022 (musikvideo og tekst) paralleltekst til Sapfos digt "Jeg synes han ligner en gud"
Jenny Kleeman: Rise of the Sex Robots, The Guardian, 2017. Findes på YoyTube: https://www.theguardian.com/technology/video/2017/apr/27/rise-of-the-sex-robots-video
(perspektiv til Ovids myte om Pygmalion)
Sekundærlitteratur
Andreasen B. og Refslund-Poulsen, J.: Paidaia, Systime, 2013
siderne: 30, 207-208, 216-217
Lærerproduceret analysevejledning
Lærerproduceret PP om myten som genre (baseret på Paidaia)
FAGLIGE MÅL
I dette forløb er der fokus på, at I kan analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur. I forlængelse heraf skal I kunne̶ identificere, forklare og forholde jer til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster samt ̶overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster.
Endelig er det et fagligt mål at I kan nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226453350",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226453350",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226453350"
}