Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022r SAA (1r SAA, 2r SAA, 3r SAA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb - det gode liv
Faglige mål (samfundsfag c, stx):
– skelne mellem forskellige typer argumenter og udsagn, herunder beskrivelse og vurdering
– på et fagligt grundlag argumentere for egne synspunkter, indgå i en faglig dialog
Kernestof: (samfundsfag c, stx):
Politik
– politiske partier i Danmark og politiske ideologier, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme
Sociologi
– politisk socialisering
Materialer:
Brøndum mfl. Luk samfundet op. Columbus 2 udg.
Kap 5: Forskellige liv i Danmark
Kap 6: Politiske ideologier
omfang: 5%
Særlige fokuspunkter:
Forløbet er en introduktion til sociologi og politik under temaet “det gode liv”. I tilfældig rækkefølge er formålene og fokusområderne med forløbet:
• at introducere til den samfundsfaglige genstand og metode
• at bidrage til og kvalificere elevernes politiske dannelse
• at de faglige mål for hvert enkelt modul er klare og evaluerbare
• at arbejdsformerne er varierede og elevaktiverende.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, øvelser og politisk værksted.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Flerfagligt forløb om Sundhed
Flerfagligt forløb om Sundhed (idræt og samfundsfag)
Hvem er de sunde?
Kernstof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
SRP-faglige mål:
- bearbejde og strukturere relevant materiale
- mundtligt formidle et faglige arbejde og de væsentligste konklusioner samt indgå i en faglig dialog herom.
Materiale:
Engsted. Jesper et. al: Sygt Sund (2015)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Identitet i det senmoderne samfund
Forløbet tager afsæt i teorier om det senmoderne samfund og belyser centrale tendenser, herunder individualisering og accelerationssamfundet. Vi undersøger faktorer, der præger identitetsdannelsen og hvordan unge håndterer de muligheder og udfordringer, de møder i ungdommen. Afslutningsvis, diskuteres hvordan den politiske debat, herunder konkurrencestaten, præger de unge.
Matthiesen, Tobias m.fl.: Fri eller Fortabt? - En bog om ungdomssociologi, Columbus, 2019. s. 18-41, 74-78, 82-87, 164-178.
Malthe Bruhn: "Vi risikerer at ende med en generation af unge, der bryder sammen" 7 nov. 2018.
LA: "Alex Vanopslagh om unges mistrivsel" (2:49 min) https://www.youtube.com/watch?v=rKxGdOEbxFw
omfang: 10 %
Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering
sociale og kulturelle forskelle
Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering
sociale og kulturelle forskelle
Supplerende litteratur:
Videoer:
https://www.dr.dk/drtv/episode/tvaers-paa-dr3_-mika-vaelger-satan_214612
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Demokrati, magt og medbestemmelse
Forløbet belyser det danske folkestyre og hvordan demokratiet fungerer, herunder forskellige demokratiformer og -opfattelser.
Der fokuseres især på medborgerens muligheder for at deltage i demokratiet og hvordan denne faciliteres/udfordres af nye platforme som de sociale medier. Vi undersøger forholdet mellem partier og vælgere samt hvilke faktorer der spiller ind på dette forhold.
Afslutningsvis kigger vi hvilke udfordringer, demokratiet står overfor i dag, med særligt henblik på populisme.
Jensby Glenstrup, Jakob et al.: Politikbogen, 2. udg. Columbus 2022.
Omfang: 5 %
Projektarbejde:
Undersøgelse af populisme i Europa. Elevfremlæggelser:
- Ungarn
- Le Penn i Frankrig
- Brexit
- Sverigedemokraterne
- højredrejning i Italien
- DF og Nye Borgerlige
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Velfærdsstatens under pres
Forløbet belyser og tager temperaturen på den universelle velfærdsstat. Med udgangspunkt i de tre forskellige idealtyper, undersøger vi centrale karakteristika ved den universelle velfærdsstat samt hvilke udfordringer, den står overfor. Med udgangspunkt i forskellige ideologiske tilgange, diskuteres hvordan vi løser disse forhindringer.
Introduktion til det økonomiske kredsløb og samfundsøkonomiske mål.
Materialer:
omfang: 10 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
På kanten af samfundet
forløbeskrivelse:
Dette sociologiforløb fokuserer på bestemte grupperinger i samfundet - de marginaliserede unge, der udfordrer fællesskabet/majoriteten. Med afsæt i sociologisk teori, undersøger vi hvorfor folk tiltrækkes af bandemiljøet/subkulturer og hvorfor de begår kriminalitet. Hertil kigger vi på betydningen af socioøkonomiske variabler, herunder den sociale stratifikation. Hvordan dækker mediernes udviklingen af kriminalitet?
Med filosofiske briller, tager vi et blik på statens rolle og formålet med straf (politiske filosofi: Thomas Hobbes, Michael Foucout, Emmanual Kant, Stuart Mill).
Afslutningsvis kigger vi på den politiske håndtering - hvordan bekæmpes kriminalitet.
Materialer:
Victor, Bjørnstrup mfl.: ”Fra Drengestreger til Bankekrig”, Columbus, 2017. S. 51- 97
Thorndal, Morten Hansen: ”Ærkedansker perkerdansker – perspektiver på integration”, Columbus 2020. s. 82-85
Lund, Thomas Secher mfl.: ”Sociologisk SET – en grundbog i sociologi”, Systime, 2014.
s. 138-145
Bjørnstrup Victor m.fl.: "Fri eller Fortabt" s. 180-194.
Jakob Glenstrup Jensby & Peter Brøndum: Ulighedens Mange Ansigter, Columbus, 2016. s. 106-122.
supplerende materiale:
Dokumentar: Dokumentar: ”Vanebryderen fra Vendsyssel” fra DR
Day, Henrik: "Hvorfor er bandemiljøet sexet", Berlingske, 27 august 2017.
https://www.berlingske.dk/kronikker/hvorfor-er-bandemiljoeet-sexet
"MANDEN BAG DANMARKSHISTORIENS STØRSTE RØVERI" (uddrag), Ekstra Bladet.
Aminali, Ali. "Banderne rekrutteree psykisk sårbare" Berlingske, 7. okt. 2020
https://www.berlingske.dk/opinion/banderne-rekrutterer-psykisk-sarbare
Brems, Ida: "Ud af bandelivet: »Der kommer en 16-årig og giver sin far en BMW, og han siger intet« Politikken, 4 april, 2015.
Daniel Juhász Vigild "Stol ikke på de tal, der får minoritetsetniske unge til at fremstå langt mere kriminelle" bragt i Information, 5 sept. 2020.
https://www.youtube.com/watch?v=GTFLKrarLWg
https://dkr.dk/ungdomskriminalitet/bander/bander-i-tal
Omfang: 10%
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og
kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- Kulturelle mønstre: værdier, normer og symboler i forskellige grupperinger
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at - - undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Det politiske landskab og vælgere i opbrud
Forløbsbeskrivelse:
Vi nærstuderer centrale politiske skillelinjer og tendenser i dansk politik, herunder SVM regeringen og kampen om den politiske midte med anvendelse af central vælgeradfærdsteori og viden om partiadfærd.
Forløbet fokuserer ligeledes på mediernes rolle i det politiske liv og hvilken betydning medierne har for meningsdannelsen. Case: danske børn i syriske flygtningelejre.
Forløbet leder op til SRO om statistisk usikkerhed.
Materiale:
Jensby Glenstrup, Jakob et al.: Politikbogen, 2. udg. Columbus 2022: s. 71-78; 100-108, 174-177, 121-144,
Johannes Jacabsen: Splittelse i Venstres nordjyske bagland - skal man gå i regering med S eller ej? bragt i Nordjyske, 4. nov. 2022.
Laura Friis: "Kampen om den folkelige midte" bragt i Information d. 17. august 2022.
https://www.dr.dk/nyheder/politik/saadan-gaar-det-i-dansk-politik-lige-nu-se-6-pointer-fra-ny-meningsmaaling
https://www.altinget.dk/christiansborg/artikel/vaelgerprofiler-saadan-ser-partiernes-typiske-vaelgere-ud
https://www.altinget.dk/artikel/hvilke-partier-stemmer-de-rigeste-og-mindst-velhavende-vaelgere-paa
Tidslinje: Hvorfor er der stadig danske børn i Syrien, mens andre er hentet hjem? | Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk)
Videoer:
Hvad laver hun? – Ekstra Bladet
https://www.facebook.com/watch/?v=1121004435004605
https://www.berlingske.dk/politik/mette-frederiksen-i-kovending-nu-vil-regeringen-hente-tre-moedre-og-deres
Omfang 10%
faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
kernestof:
• Ideologier, skillelinjer, pariadfærd og vælgeradfærd
• Politisk meningsdannelse og medier + adfærd på sociale
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Diskuter
|
25-10-2023
|
regression og hypoteser 2
|
15-11-2023
|
statistisk usikkerhed
|
12-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
EU - det nødvendige fællesskab
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet forbereder eleverne til den kommende EU Parlamentsvalg. Forløbet starter med et historisk overblik over det europæiske samarbejde, dernæst en gennemgang af EU institutioner og forskellige integrationsformer og EU-teorier.
Vi undersøger interessemodsætninger i EU; muligheder og udfordringer ved samarbejdet gennem konkrete cases såsom migrationskrisen, miljøsamarbejdet og Genopretningsfonden. Hertil belyses Ungarn og Polen i forbindelse med den højrepopulistiske bølge i EU.
Vi undersøger generelle politiske holdninger til EU samarbejdet.
Afslutningsvis kigger vi på betydningen af EU for danske forhold såsom arbejdsmarkedet og velfærdssamfundet.
materialer:
Hans Branner: Det Politiske Europa (2 udg.), Columbus. s. 32-38; 48-52; 124-127; 132-136; 49-52, 171-186.
Hans Branner: Det Politiske Europa (1. udg)., Columbus, s. 45-52.
Niebuhr, Lene: Økonomibogen, 2.udg. Columbus, 64-68.
www.DEO-undervisning.dk
Folketinget: "Dit demokrati - hvordan lovgiver EU?" https://www.youtube.com/watch?v=GXDR-KS7a2k
Simon Kratholm Ankjærgaard (Interviewer): "Geopolitik og sikkerhedspolitik har bredt sig til stort set alle politikområder efter angrebet på Ukraine, Magasinet Europa, 11.01.2024
Morten Nielsen: "CO₂-afgift skaber vrede, men om lidt kan det blive meget værre for Venstre", TV2, 21 februar 2024.
Per Bang Thomsen: "EU-toppen løfter sløret for nyt klimamål", DR, 6. feb. 2024
Omfang: 10%
Kernestof
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det danske arbejdsmarked i ubalance
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet fokuserer på det danske arbejdsmarked amt centrale kendetegn ved den danske model. Vi undersøger aktuelle udfordringer på det danske arbejdsmarked, herunder kønsulighed, den økonomiske globalisering, digitalisering/automatisering samt flaskehalsproblemet. Hertil belyses den politiske diskurs, "nødvendighedspolitikken" og regeringens reformkurs.
Afslutningsvis kigger vi på forskellige løsningsmuligheder, herunder hvilke økonomiske redskaber de danske politikere har til rådighed.
Materialer:
Arbejdsmarkedet: https://forlagetcolumbus.dk/boeger/oekonomi-og-eoe/oekonomi-i-et-sociologisk-perspektiv/arbejdsmarkedet/
Flexicurity: www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model
Storr-Hansen m.fl.: "Køn og ligestilling - i et samfundsfagligt perspektiv, 2017, Columbus. s. 61-67.
Artikler
Tine Hjersing: Professor: »Den offentlige sektor virker som en
magnet på kvinder«, Politikken, 25 oktober 2013.
Juel, Frederik M, Laugesen, Morton: "Ti hård år med mangel på arbejdskraft forude - mange tusinde unge uddanner sig forkert, 19 august, 2021, Berlingske.
Henrik Føhns: "ANALYSE Hvad betyder det mærkelige ord disruption?" DR, 2 nov. 2016.
Anders Holm Nielsen: "Disse sektorer og erhverv er mest udsatte for automatisering", DR, 27 april, 2019.
Thomas Klose Jensen: "Fire eksperter om robotternes indtog: Sådan vil de påvirke jobs i Danmark", DR, 27 april, 2017.
Mathis Sommer: Forsker: "Du skal frygte for dit job, hvis du arbejder ved et skrivebord", Dr, 27 april, 2017.
Podcast og videoer:
Under Gulvtæppet (podcast): "Hvem er det der ikke arbejder nok?", Jyllandsposten, 2 nov. 2023. https://jyllands-posten.dk/podcast/undergulvtaeppet/ECE16566014/derfor-skal-danskerne-arbejde-mere/
Guy Standing: "What is the Precariat", TEDtalk,
"Hvad er den danske model?" P3 Essensen.
Mette Frederiksen: "Aflive Myte om lystbetonet arbejde" (uddrag)
Omfang: 5%
kernestof:
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i
Danmark og EU
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Skikkelser af magt - når ideer gennemtvinges.
Med udgangspunkt i centrale magtopfattelser, undersøger vi hvordan magt udøves af den politiske elite, civilbefolkningen og repræsentanter fra erhvervslivet/markedet i et demokrati.
Forløbet kigger på forskellige typer af magt, både synlig magt men især magt i det skjulte; hvem trækker trådene i dansk politik og hvem har evnen til gennemtvinge ideer? Dette undersøges gennem forskellige cases som den grønne trepart; Mink skandalen og embedsmændenes rolle i demokratiet. Endvidere, arbejdes der med diskursanalyse og sprog som magtmiddel.
Materialer:
Jakob Glensby Jensby et al: Politikbogen (2 udg.), Columbus; sider: 180-189, 199-200, 218-220, 257-261
Morten Hansen Thorndahl: ”Ærkedanskerperkerdansker”, 2020. s. 131-147
Rasmus Antoft: "Biopolitik og Biomagt" i Sociologinu, Columbus, 2015.
Troels Johansso: "Se listen: Dansk Industri er den mest synlige organisation i danske medier" bragt i Altinget, 2023. Troels Johansson
Marie Jensen: "Her er fem andre ministerafgange, der vakte opsigt", 4 feb. 2022, TV2.
Amalie Thorlund Jepsen: "Her er de vigtigste nedslag fra stor klima og miljøaftale på dansk landbrug", DR, 25 juni, 2924.
supplerende materialer:
Deadline: "Ordets magt i politik", udsent d. 03.07.2024. DR (fra min. 06:00)
Deadline: "Den grønne trepart" udsendt 25.06.2024.
Radio4: "Kraniebrud - Magtbalancen: Hvem trækker i trådene? (5 minutter)
"An Introduction to Michel Foucault's Discipline and Punish - A Macat Sociology Analysis" youtube: An Introduction to Michel Foucault's Discipline and Punish - A Macat Sociology Analysis
Podcast: https://web.24syv.dk/audio_clips/330589
supplerende materiale:
https://www.dr.dk/drtv/se/p3-essensen_-hvorfor-taler-alle-om-barbara-bertelsen_335460
Ud-af-huset:
Christiansborg ved Bjørn Brandenborg
Forsvarsakademiet ved Peter Viggo Mortensen
omfang: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Det Amerikanske Valg 2024
Forløbsbeskrivelse:
Vi kigger på valg- og partisystemet i USA, herunder centrale kendetegn ved de to store partier og hvilke vælgersegmenter, de hovedsageligt appellerer til. Der fokuseres på vælgeradfærd, politiske skillelinjer samt centrale mærkesager ved præsidentvalget 2024. Hvilken betydning har negative partisanship og polarisering for vælgertilslutningen?
Afslutningsvis fokuserer vi på, hvilken betydning valget har for amerikansk udenrigspolitik, især for det udenrigsøkonomiske samt sikkerhedspolitiske forhold til resten af Vesten.
Elevfremlæggelser om amerikanske forhold, der præger præsidentvalget (Amerikansk exceptionalisme; abort spørgsmålet; økonomien, konspirationsteorier, polariserede medier, oprør på eliteuniversiteter mm.)
Materialer:
Peter Brøndum og Annegrethe Rasmussen: "USA's udfordringer" 3.udg), Columbus, s. 62-68, 86-92, 111.115, 231-233, 180-183.
Jacob Krogh: "Amerikanerne føler sig økonomisk pressede - og det kan afgøre valget", DR, 15. sept. 2024.
Christian Foldager: "Professor fandt svaret på trumpismen i en nedslidt mineby – mød de amerikanere, der fik »stjålet deres stolthed« og stemte på Trump", Berlinske, 19. okt. 2024.
"Hvordan skal Karina få råd til helt basale ting?", (interaktivt link) https://www.dr.dk/stories/1288510966/usa-konomi
omfang: 5%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Danmark i en ny verdensorden
Med udgangspunkt i centrale teorier inden international politik, vil forløbet forsøge at forklare aktuelle tendenser og kriser i det internationale system, herunder Krigen i Ukraine og Israel/Palæstina som højspændingspunkter. Vi undersøger hvilke sikkerhedspolitiske trusler, Danmark og Vesten står overfor i dag og med hvilke midler disse udfordringer bekæmpes.
Afslutningsvis, undersøger vi Danmarks handlemuligheder som en småstat og hvilken form for aktivisme vi bør forfølge i en verden under opbrud/en liberal verdensorden i krise. Forløbet bygger videre på viden om amerikanske forhold, som vi har beskæftiget os med i forbindelse med det amerikanske valg - hvilken betydning kommer udfaldet af valget til at have for Danmarks fremtidige sikkerhedspolitik?
.
Faglige mål:
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Materiale:
Jesper Hjarsbæk Rasmussen et al: IP-Bogen (IP bogen), Columbus
artikler:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-05-17-analyse-en-ny-politisk-spilleplade-presser-danmark-til-at-blive-en-storspiller-i
https://www.altinget.dk/arktis/artikel/professor-danmark-er-en-smaastat-mellem-stormagter-i-arktis
Video:
"What is the Liberal World Order" udarbejdet af FN: https://www.youtube.com/watchv=t5fOLlf2_pY
Mearsheimer: "Vil et styrket Kina true Verdensfreden" (de første 8 minutter omhandlende realismen)
omfang: 10 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Udfordringer i en global økonomi.
Forløbet undersøger hvordan Danmark klarer sig i en global økonomi med særligt fokus på den økonomiske globalisering og danske konkurrenceevne. Indledningsvis introduceres eleverne for centrale handelsteorier og gevinster ved samhandel; dernæst undersøger vi den danske udenrigspolitiske handel, herunder muligheder og udfordringer, samt hvordan politikerne kan påvirke samfundsøkonomien gennem økonomisk politik.
Forløbet klæder eleverne på ift. at forstå større globale tendenser og politiske strømninger skabt af globaliseringen som eks. populisme og oprør fra udkanten.
Materialer:
Niebuhr, Lene: Økonomibogen, 2.udg. Columbus: s.212-221, 227-229, 255-258, 166-167.
Henrik Kureer: "Doughnutøkonomien" fra Økonominu, systime.
https://iob.systime.dk/?id=3518
Peter Ingemann Nielsen: "DI advarer: Hvis Trump gør alvor af sine trusler, ender dansk økonomi som "en af de helt store tabere" bragt d. 10 okt. 2024, Altinget.
Mikkel Bødker Olsen: EL - Finansfinisteriets regnemaskine tilgodeser højreorienteret politik" bragt d. 1 juni, 2018, Altinget
Thomas Due Brostrup:: "Ikke videnskabelig dokumentation for dynamiske effekter af offentligt forbrug", 9. maj, bragt på CEPOS hjemmeside.
Lauge Junge Lassen, ”Ekspert: Trumps trussel kan føre til en transatlantisk handelskrig” bragt d. 8 januar, 2025, DR.
Svend E. Hougaard Jensen: "Alle taler om globalisering. Men hvad er det?", 12 august, 2019 bragt i Politiken.
supplerende:
https://undervisning.nationalbanken.dk/artikler/inflation#toc-hvor-kommer-inflation-fra
https://www.youtube.com/watch?v=3uJCLgCpm-8
https://www.imd.org/entity-profile/denmark-wcr/#_factor_Business%20Efficiency
Ud af huset:
Eleverne har deltaget i Politikugen på SDU: "Diskrimination, eksklusion og ligestilling i den offentlige forvaltning."
Fokuspunkter:
Trumps handelskrig
Dansk udenrigshandel
økonomisk globalisering
omfang: 5%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forpligtet til fællesskabet?
Vi kigger nærmere på konceptet ‘fællesskabet’ fra en sociologisk og ideologisk vinkel med særligt henblik på at diskutere individets forpligtelser til fællesskabet. I forlængelse hertil, undersøger vi betydningen af begreberne sammenhængskraft, solidaritet og social tillid. . Afslutningsvis diskuteres hvilke samfundsmæssige konsekvenser det har for bl.a velfærdsstaten, når solidariteten forandres.
Materialer:
Jul, Søren m.fl.: Sociologibogen, 2 udg. Columbus, 2020. s. 50-53
Bjørnstrup, Victor: Velfærdsstaten under pres - perspektiver på velfærdstaten, Columbus. s. 125-132
Iversen, Kristian: Nationer og Nationalisme - Perspektiver på national identitet, Columbus, 2017., s. 134-141.bogen
Niebuhr, Lene: Økonomibogen, 2.udg. Columbus s. 188-192
artikler:
Ritzau: "Undersøgelse: Fællesskaber kan skabe social mistrivsel for unge" 25.03.23. Kristelig Dagblad.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/undersoegelse-faellesskaber-kan-skabe-social-mistrivsel-unge
Mia Amalie Holstein: "Har liberale ingen sans for fællesskab?", 3. august, 2021, Berlingske
https://www.berlingske.dk/kommentatorer/har-liberale-ingen-sans-for-faellesskab?
omfang 5 %
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi slår hul på et nyt forløb, hvor vi kigger på 'fællesskab' og forpligtelser. Vi starter ud med centrale teoretikere. Læs afsnit 3.1 i den nye grønne sociologibog.
-
Søren Juul et. al.: Sociologibogen 2. udgave, Columbus; sider: 50-53, 72-75
-
Vi skal forberede til terminsprøven og kigge gamle opgaver igennem. Du skal udvælge en gammel opgavetype/genre, du har været tilfreds med. Vælg mellem:
-
Har liberale ingen sans for fællesskab?
-
Jakob Glensby Jensby et al: Politikbogen (2 udg.), Columbus; sider: 48-51, 54-60
-
Sammenhængskraft.pdf
-
Kristian, Iversen: Nationer og Nationalisme - perspektiver på national identitet; sider: 134-141
-
solidaritetstyper.pdf
-
Victor Bjørnstrup et al: Velfærdsstaten under pres (2. udg.), Columbus; sider: 125-132
-
Lene Nibuhr Andersen et al: Økonomibogen (2.udg.), Columbus; sider: 188-192
-
statistisk usikkerhed slides.pptx Vi kigger på beregninger, herunder statistisk usikkerhed, + aktuel dansk politik, som I har efterspurgt.
-
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
-
øvelse statistisk usikkerhed.docx
-
hvordan går det?
-
Velfærdsstaten under pres (I bog 2 årig), Columbus
læst s. 125-132
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226477902",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226477902",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226477902"
}