Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022s DA (1s DA, 2s DA, 3s DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
1. Mundtlighedsforløb (15 NS)
Fokuspunkter og indhold:
Vi arbejder i forløbet med mundtlighed, argumentation og retorik. Vi bruger en del af forløbet på at arbejde med taler. Vi analyserer forskellige taler vha. kommunikationsmodeller (mest med Det retoriske pentagram), hvor vi har fokus på retoriske virkemidler. I forløbet får eleverne en forståelse for, hvornår man er mest overbevisende i sin argumentation.
Sideløbende med forløbet følger eleverne skolens læsetræning, hvor de læser et selvvalgt værk.
Materialer:
Youtubeklip om kropssprog:
- "Bertel Haarder raser i TV-avisen"
- "Klovn - god jul, Frank"
Samtaler i "SKAM"
- SKAM, sæson 4, afsnit 10, 11.37-18.20 på DR
Opbygning af argumenter i "Sara og monopolet"
fra lørdag den 12. november, fra minuttal 8.30-15.30.
Analyser af taler (gruppearbejde med forskellige taler + matrix):
- "Kronprinsesse Marys tale til Kronprins Frederik" (50-års)
- "H.M. Dronningens nytårstale 2020"
- Jakob Ellemann-Jensens landsmødetale 2020"
- Mette Frederiksens 1. maj tale 2020"
- "Peter Yding Brunbech: Mine-foredrag om velfærdsstaten"
- "Greta Thunberg taler foran Christiansborg, 2019"
- Lisbeth Zornigs tale ved LA's landsmøde, 2013"
Baggrundstekster:
- Om Paraverbalt sprog, Nonverbalt sprog og Kroppen taler Helstrup og Simonsen Mundtlighed i dansk, Systime, 2022
- Om Samtaler (turtagning, facework, samarbejdsprincip, høflighedsprincip og at tabe ansigt) fra Min læring
- Om argumentets opbygning (påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse, rykdækning og styrkemarkør) fra Mundtlighed i dansk, Systime
- Om kommunikationsmodellen og retoriske virkemidler fra Mundtlighed i dansk, Systime.
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Klassediskussioner og klasseopsamlinger
- Fremlæggelser
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
Faglige mål (som vi arbejder hen imod):
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jeg glæder mig til at møde jer:-)
-
I har ingen lektier for til modulet. Brug i stedet tiden på at færdiggøre den første lille aflevering om "Mit vigtigste minde", som I skrev det meste af i modulet i fredags.
-
I skal inden dagens modul have valgt (og fået fat i) den bog, som I vil læse i "Læsetræningsforløbet". Medbring bogen. Se One Note - Læsetræning, hvis du er i tvivl om, hvilken bog du skal vælge.
-
Færdiggør svarene på spørgsmålene til klippet fra "Skam", som vi arbejdede med i sidste uge. I finder dem i One Note under Mundtlighedsforløb og Samtaler. Hvis I blev færdige med spørgsmålene i modulet, kan I bruge lektietiden på at lave læsetræning
-
I har ingen lektier for, men I skal huske læsetræningen. Brug derfor lektietiden på at læse i jeres bog. Husk at læse på den måde, der er beskrevet i dokumentet under "Læsetræning" i One Note.
-
Genlæs jeres "aflevering" fra modulet sidst om Sofie Lindes tale. Vi indleder modulet med at tale om besvarelserne.
-
Vi bruger modulet på at arbejde videre med aflevering 02, hvor I individuelt skal skrive og holde en tale.
-
Brug 20 min på at skimme siderne om appelformer, som ligger i One Note under Mundtlighedsforløb og Appelformer. Det gør ikke noget, hvis I ikke når at læse alle 7 sider. Vi læser videre i modulet. Husk at understrege de vigtigste pointer.
-
Vi begynder på et nyt forløb om "Beruselse" i dag. Inden modulet skal du undersøge, hvad ordet betyder og dækker over. Medbring "Håndbog til dansk" i modulet.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2. “Beruselse” (15 NS)
Fokuspunkter og indhold:
Forløbet er et tematisk forløb om beruselse i bred forstand. Vi arbejder med forskellige genrer og teksttyper, så analysebegreberne fra grundforløbet repeteres.
Materialer:
- "Polterabend" af Jan Sonnergaard
- "Der er et yndigt land"
- "De smukke unge mennesker" af Kim Larsen
- "Gi mig Danmark tilbage" af Natasja
- "Fang mig i en brandert" af Suspekt
- "Tømmermænd" af Rifbjerg
- Filmen "Druk" af Vinterberg (2020)
- "Den grønne skåltale om "Druk" af Martik Krasnik, Weekendavisen 28. april 2021(https://www.weekendavisen.dk/2021-17/samfund/den-groenne-skaaltale-om-druk)
- "Ved frokosten" af Johannes V. Jensen
- "Der er ingen ende på Paris" af Adda Djørup
- uddrag af "Jeppe på bjerget" (1. akt) af Holberg (1722)
- "Håndbog til dansk", Systime, s. 54-60 (fortæller) + s. 44-45 (personkarakteristik) + s. 266-267 (digtanalyse) + s. 112-122 (billedsprog) + s. 106 (semantiske skemaer) + s. 46-50 (komposition)
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Klassediskussioner og klasseopsamlinger
- Fremlæggelser
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
Faglige mål (som vi arbejder hen imod):
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3. Skriftlighedsforløb
Fokuspunkter og indhold:
Vi har i forløbet fokus på skriftlig formidling, kommatering og kreativ skrivning. I den forbindelse deltager vi desuden i SkriveCup (med fokus på lys og mørke) http://www.skrivecup.dk/
Materialer og øvelser:
1) Kommatræning (Minlæring, Danskgram, Komma med startkomma)
2) Skriveøvelser for at træne kreativ tænkning og skrivning
3) Remediering af HC Andersens "Den lille pige med svovlstikkerne" i forbindelse med SkriveCup
4)) Meta-bearbejdning af produktet til SkriveCup (aflevering)
5) At skrive en indledning og en personkarakteristik (af "Et dukkehjem", i forbindelse med DHO) (aflevering)
Arbejdsformer:
Læreroplæg
Elevoplæg
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Projektarbejde
Faglige mål (som vi arbejder hen imod):
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. DHO om Det moderne gennembrud
Fokuspunkter og indhold.
Optakt til DHO og selve forløbet om Det moderne gennembrud. Eleverne skal forstå de overordnede forskelle på Romantikken og Det moderne gennembrud. Vi har fokus på DMG.
Materialer:
Som optakt til forløbet bruger vi et par moduler på Romantikken
- "1800-tallet på vrangen", sæson 1, episode 1 https://www.dr.dk/drtv/saeson/1800_tallet-paa-vrangen_65904
- Grundtvig: "Velkommen i den grønne lund"
- Oehlenschlágers "Morgenvandring" (uddrag)
Det moderne gennembrud:
- "Litteraturens moderne gennembrud" fra "Brug litteraturhistorien", Systime.
- https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE
- Uddrag af Brandes' "Hovedstrømninger"
- Ibsens "Et dukkehjem" (værk)
- uddrag af "1800-tallet på vrangen", sæson 2, afsnit 3
- Om DMG https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE
- Uddrag af Pontoppidans "Knokkelmanden"
- "Mande- og kvinderoller til debat" fra "Brug litteraturhistorien", Systime
- Bangs "Den sidste balkjole"
- Om metoder i dansk
Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Klassediskussioner og klasseopsamlinger
- Fremlæggelser
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
Faglige mål (som vi arbejder hen imod):
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fortællende journalistik
I forløbet om fortællende journalistik fokuserer vi på den fortællende journalistiks genretræk og virkemidler.
Undervejs i forløbet foretager eleverne flere skriveøvelser, der understøtter arbejdet med genren og dens virkemidler, og afslutningsvis udarbejder hver elev et portræt på baggrund af et selvstændigt foretaget interview.
Tekster til analyse:
Udvalgte billeder fra Jacob A. Riis: ”How the Other Halves Lives” (1890)
Udvalgte billeder af Ps. Krøyer, Anna og Michael Ancher
Henrik Cavling: "Eksplosionen" (1882)
Herman Bang: "Branden" (1884)
Ernest Hemingway: ”Intet marked for medaljer” (1923)
Ernest Hemingway: ”En gratis barbering” (1920)
Stephen Schwartz: ”Nattevægteren - en gyser uegnet for mindre børn”
Uddrag af følgende portrætartikler fra "Ud & Se":
"Landgang" ,"Hjerteslag" "Søm i næsen"
Sekundærlitteratur:
Rie Pedersen: ”Fortællende journalistik”, Gyldendal, 2016
Faglige mål fra læreplanen:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt,
skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets
samspil med kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Til noterne: Analysemodel til nyhedsartikler (2) (2).docx
-
I modulet tager vi fat på den fortællende journalistik: Hvad kendetegner den? Hvordan har den udviklet sig med forskellige undergenrer? I modulet laver vi små skriveøvelser, hvor vi afprøver genren. Forberedelsen finder I i det vedhæftede dokument -
-
I modulet skal vi kvalificere de erfaringer, I fik med den fortællende journalistiks kendetegn i sidste modul (vi lavede forskellige småøvelser, der alle havde det til fælles at de handlede om at sætte ord på sanseindtryk). Nu sætter vi begreber på!
-
Henrik Cavling. Eksplosionen (1) (1).pdf
-
Vi fortsætter med vores undersøgelse af synsansens rolle i den fortællende journalistik. Vi skal arbejde med "blikket" i modulet, hvordan vi kan skrive forskellige blikke frem og hvilke effekter, det kan give i teksten. Forberedelsen finder I her: Bl
-
Opgaver til Henrik Cavlings Eksplosionen.docx
-
Temaet er fortællertyper og synsvinkler i den fortællende journalistik. Vi skal møde forskellige typer. Læselektien finder I her: Fortælletyper og synsvinkler.pdf
-
Øvelse til fortællertyper og synsvinkler.docx
-
Vi fortsætter med fortælleren som tema. Vi arbejder med fortællerstemmer og tone i teksten og selvfølgelig skal vi afprøve vores egen/egne. Fortællerstemme.pdf
-
Til brug i modulet:
-
Herman Bang - Branden (1) (3).docx
-
Vi skal samle op på arbejdet med Herman Bangs "Branden" - skim den evt. igen, hvis teksten er "langt væk". Dernæst skal vi arbejde med brug af dialog og "undertekst", når man skriver fortællende journalistik - forberedelsen er at læse den vedhæftede
-
Opgave:
-
Reportagen ligger under modulet i morgen
-
I modulet skal vi arbejde med disse to små reportager. De er skrevet af den amerikanske forfatter, journalist og krigskorrespondent Ernest Hemingway, der især blev berømt for sin formidlingsstil. Dén skal vi arbejde med i modulet. Skim de to reportag
-
Førskrivning En gratis barbering.docx
-
Skrivning En gratisk barbering.docx
-
Vi zoomer ind på portrættet med udgangspunkt i, at I selv skal til at skrive et portræt.
-
Forberedelse til portræt.docx
-
Tekster til brug i modulet/opgaven:
-
Billedtekster til portrætter.docx Øvelse: Portrætter.docx
-
Obs: husk romanen "Doppler", som I har brugt sidste år - den skal afleveres nu, fordi en anden klasse skal bruge den.
-
Spørgsmål til Nattevægteren.docx
-
Artikel om Schwartz interview- og montageteknik: https://www.information.dk/kultur/2013/08/bygge-videre-paa
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Romantik og romantisme
"Romantik og romantisme" fokuserer på at give et yderligere kendskab til de idéhistoriske strømninger, som romantikken som kunstnerisk periode er karakteriseret ved. I forløbet arbejder vi med universalromantik, nyplatonisme, biedermeier og romantisme som idéhistoriske strømninger og de litterære og stilmæssige træk, som kendetegner teksterne fra perioden.
Faglige mål og kernestof:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– læsning af en afgrænset periode før 2000
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
Tekster til analyse:
Adam Oehlenschlæger, ”Morgenvandring” (1805)
Bjørnstjerne Bjørnson, "Faderen" (1860)
B.S. Ingemann, "På Sjølunds fagre Sletter" (1816)
Elverskud (Folkevise)
Emil Aarestrup, "Til en Veninde", "Paa Sneen" og "Angst" (1838)
H.C. Andersen, "De røde sko" ( 1845)
Schack von Staffeldt, ”Indvielsen” (1804)
St. St. Blicher, "Sildig Opvaagnen" (1828)
Tomasine Gyllembourg, ”Den lille Karen” (1830)
Sekundærlitteratur:
Johannes Fibiger m.fl. Litteraturens veje. Systime 2005. S. 137-166
Litteraturhistorien på langs og på tværs, ”Biedermeier”. Systime
Biedermeier og poetisk realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs (iBog) (systime.dk)
Ole Schultz Larsen, "Håndbog til dansk". Systime, 2017. S. 272-277
Foredrag om folkevisen: https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I modulet skal vi påbegynde det forløb, som vi skal arbejde med frem mod jul: det bliver et forløb om romantik og romantisme. I har læst lidt romantiske tekster tidligere, bl.a. fik I en introduktion til romantikken i forbindelse med jeres DHO-forløb
-
Introspørgsma_l til romantikken LV side 137-144 (2).docx
-
Opgaver til Morgenvandring.docx
-
Morgenvandring.pdf
-
Vi lægger ud med en korrektion! Jeg skrev forkert på tavlen i går (et bogstav med stor betydning!), og den begynder vi lige med korrigere. Jeg lægger mig fladt ned. Tak til Amalie og Vanessa, som var kvikke, da jeg sov ...
-
Til brug i modulet: Platon og hulelignelsen: https://www.youtube.com/watch?v=iOTSonZU5Uw
-
Ingen ny lektie til modulet - samme forberedelse som til modulet i fredags.
-
Modulets tema er nationalromantikken og de store digtere N.F.S. B.S. Ingemann. I forbereder jer ved at læse de vedhæftede tekster 1) Nationalromantikken 2) Grundtvigianismen (teksten er en fortsættelse af forrige tekst - læs frem til krydset) Nationa
-
til modulet:
-
På Sjølunds fagre sletter.docx
-
Noteark til Folkevisen.docx
-
Vi fortsætter med romantikkens dyrkelse af folket. I modulet skal vi arbejde med en af de helt store forfattere i norsk litteratur, Bjørnstjerne Bjørnson. Han var præstesøn og voksede op på det norske Vestland. Den store natur og bønderne, der boede
-
Modulets tema er biedermeier som stilart og værdisæt og den litteratur, blev inspireret af den. Vi skal i modulet arbejde med en af romantikkens kvindelige forfattere(!), Thomasine Gyllembourg. Hun skrev novellen "Den Lille Karen".
-
Ingen ny lektie til modulet - vi skal arbejde med "Den lille Karen", som det ellers var planen i sidste uge. Brug evt. forberedelsen på at læse "Sildig Opvaagnen", som vi skal arbejde med i morgen - så kan du dele forberedelsen over i to. Teksten er
-
Den lille Karen teaterversion.docx
-
I modulet skal vi arbejde med et værk af en af vore kanonforfattere: St. St. Blicher. Vi skal også arbejde med teksten i modulet i morgen fredag. Sildig Opvaagnen.pdf
-
Gruppearbejde om Sildig Opvaagnen 17 (1).docx
-
I modulet skal vi arbejde med "Sildig Opvaagnen" på to måder: novellens personer skal på SoMe og så skal vi påbegynde en analyserende artikel på baggrund af novellen.
-
Analyserende artikel Sildig Opvaagnen.docx
-
Godt nytår! Vi skal have et sidste tema på banen i vores romantikforløb: romantismen. I forbereder jer ved at læse den vedhæftede tekst: Romantismen.pdf
-
Noteark til romantismen (1).docx
-
Kærestebrev.docx
-
I modulet skal vi arbejde med H.C. Andersens "De røde Sko". Forberedelsen er at læse den. Kan du finde romantistiske træk i den? De røde Sko.pdf
-
De røde sko opgave.docx
-
https://www.youtube.com/watch?v=ceXNIkSiHXU
-
Forberedelsen til modulet er at læse om, hvad en analyserende artikel er: Analyserende artikel.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dox i dansk: dokumentarfilm og webdok
Forløbet tager form af et samarbejde mellem 2s og 9. klasse fra Hunderupskolen i Odense. I forløbet arbejder vi med dokumentargenren, herunder i særdeleshed Webdok’en, som vi arbejder med teoretisk og praktisk, idet forløbet munder ud i, at eleverne i grupper producerer deres egen webdok, som de præsenterer.
Vi indleder forløbet med dokumentargenren og kommer her ind på de tre undergenrer den observerende, den autoritativ og den deltagende dokumentar, ligesom vi arbejder med multimodalitet. Vi arbejder med ”Kandis for livet” som et værk.
Faglige mål og kernestof:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag,
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
Tekster til analyse:
Fjordbak og Guldbrandt for TV2: ”De besværlige børns paradis”(webdok) (2022)
Rikke Gjøl Mansø m.fl. for DR: ”Vi betaler stadig til Putins krig” (webdok)
Sola Krochov Sørensen m.fl. for DR: ”Spies’ piger” (webdok)
Sekundærlitteratur:
Anne Løvland, ”Multimodalitet og multimodale tekster” i Viden om læsning, 2010
Granild og Wolfhagen. Dox. Lindhardt og Ringhof, 2016 s. 9-23 + s. 33-48
Indidansk.dk om webdokgenren: https://indidansk.dk/webdok-genretraek/ og https://indidansk.dk/webdok/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Indledende refleksion.docx
-
I modulet skal vi forberede os på arbejdet med webdokumentarer (webdoks), som vi skal påbegynde med vores samarbejdsklasse fra Hunderupskolen. Vi bruger dette modul på at lure genren og arbejde med den tekst, som vi tager udgangspunkt i, når vi mødes
-
Webdok:
-
Forberedelsen til modulet er at gøre sig helt sikker i sit fokusområde, så man kan indgå i en samtale om det og præsentere det for andre.
-
I modulet introducerer vi et nyt begreb: multimodalitet. En webdok er et meget godt eksempel på en multimodal tekst. Forberedelsen er den vedhæftede tekst. Det er en lidt teoretisk tekst, og den er skrevet på norsk. Det er ganske fair, hvis man synes
-
Citater om multimodalitet og mulitmodl analyse.docx
-
Samling af webdoks: https://www.dr.dk/webfeature
-
Vi får besøg fra Hunderupskolen. Forberedelsen er at genlæse/se/høre webdokken "De besværlige børns paradis" med udgangspunkt i jeres fokuspunkt, så det står helt skarpt:
-
https://www.tv2nord.dk/anklager-mod-kostskole/en-blev-taesket-foerste-dag-mens-en-anden-skulle-spise-opkast-saadan-var-livet-paa-gravenshoved-kostskole
-
Johanna og Sofie R: I henter vores gæster ved hovedindgangen:)
-
Her finder I pp: Modul 1.pptx
-
Vi skal i morgen påbegynde arbejdet med en ny genre - den "debatterende artikel". Det skal vi gøre med udgangspunkt i en dokumentar, som vi påbegynder at se i morgen. Ingen forberedelse. Derudover taler vi om, hvad der skal ske på mandag, hvor 9a kom
-
Debatterende artikel om Kandis for livet.pdf
-
Besøg af Hunderupskolen til runde 2: værkstedsmodul
-
Modul 1 +2.pptx
-
Afsnit
-
Vi skal se resten af "Kandis for livet" og arbejde videre med den debatterende artikel. Jeg tager kladdehæfterne med. Vi fokuserer på diskussionsdelen.
-
Skriveværksted. Vi skriver på den debatterende artikel. Vi fokuserer på diskussionsdelen og går videre med debatdelen.
-
Skriveværksted. Vi fortsætter med debatdelen. Jeres lektie er at få lavet materiale mm. til jeres webdok.
-
Vi skriver videre på den debatterende artikel og fokuserer på indledning + afrunding.
-
Skriveskabelon debatterende artikel.docx
-
Sidste modul med besøg fra Hunderup-skolen. I har den første time til at finpudse jeres webdoks - de sidste 30/40 min. holder vi reception, hvor I præsenterer jeres produkter. Forberedelsen er at have alt materiale klar, som skal bruges i den endelig
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Højskolesangbogen
Forløbet har fokus på digtlæsning med "Højskolesangbogen" som vores materiale.
Højskolesangbogen har en egen plads i dansk kulturhistorie, som den hyppigt anvendte sangbog i skoler og forsamlingshuse. Man kan derfor vanskeligt skille teksterne og deres anvendelse ad: de er i sangbogen for at blive sunget - og det giver os anledning til at studere teksters brug og funktioner i en kultur.
Man kan hævde, at der er et særligt værdisæt, der knytter sig til sangbogen, og nogle vil måske ligefrem hævde, at højskolesangbogen repræsenterer noget særlig "dansk". Højskolesangbogen knytter sig historiske og kulturelt til den grundtvigianske bevægelse i 1800-tallet, der især slog igennem på landet hos bønderne og i landbokulturen. Hvordan tekster kan være med til at danne vores bevidsthed, normer og værdier - dermed også bliver genstand for debat - får vi mulighed for at undersøge i dette forløb. Og så skal vi selvfølgelig også selv synge ...
Materiale:
B.S. Ingemann: Gud ske tak og lov (1837)
Johannes V. Jensens: Hvor smiler fagert den danske kyst (1925)
Kai Hoffmann: Den danske sang er en ung blond pige (1924)
Bjørn Linderoth Visa från Utanmyra (1963)
Birger Sjøberg Den första gång jag såg dig (1905)
Alf Prøysen Du Skal Få En Dag I Mårå (1964)
Aslaug Låstad Lycke Vi skal ikkje sova bort sumarnatta (1967)
Poul Henningsen I dit korte liv (1941)
Klaus Rifbjerg Duerne flyver 1974)
Isam Bachiri Ramadan i København (2019)
Benny Andersen Svantes lykkelige dag (1973)
DR Lyd: "Sangenes blå bog" (2018) Afsnit: "På sporet af bevægelsen", "På sporet af det danske" og "på sporet af Kampen".
Mikkel Flohr: "Forestillede fællesskaber. En meget kort introduktion til Benedict Anderson" (2016)
Christian Lund for Uniavisen: "Den danske sang er en ung blind pige" (2019)
Marie Carsten Pedersen i Zetland: ”Ud med Shu-Bi-Dua, ind med ramadan: “De varme lande er noget lort” er ikke længere en linje i Danmarks vigtigste sangbog” (2020)
Højskolesangbogen.dk: ”Isam B: Højskolesangbogen mangler lyden af det brune Danmark” (2019)
Alis integrationsland for Berlingske: ”Skal Ramadan i Højskolesangbogen?” (2020)
Anne Sophia Hermansen for Berlingske: ”Hvad skal en fundamentalistisk muslim som Isam B i Højskolesangbogen?” (2019)
Arbejdsformer:
Læreroplæg, gruppe- og individuelle øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Når verden brænder - økokritik🌿
INDHOLD
Eleverne læser forskellige digte og analyserer kortfilm og animationsfilm med tematisk fokus på klimakrisen og økokritik. Holdet undersøger sporene af klimakrisen i litteraturen, og herudover beskæftiger eleverne sig med begrebet den Antropocæne tidsalder. Vi reflekterer over litteraturens betydning og hvilken betydning klimalitteraturen har for vores forståelse af begrebet dannelse. Hvilke sammenhænge vi ser os som en del af? Hvordan vores identitet og adfærd formes gennem en dialog med de sammenhænge? Holdet tænker over vores plads i begge sammenhænge: Hvilken rolle vil vi spille i forhold til den lokale natur og i forhold til den globale klimaudfordring?
MATERIALE
Kernestof
”Angst” (1930) af Tom Kristensen
Uddrag af alfabet (1981) og Sommerfugledalen (1991) af Inger Christensen
Klimakrigeren (2022) kortfilm fra OFF
The Turning Point (2020) og MAN (2012) af Steve Cutts
”Min sorte kælders” (2014) og ”Det er forvirrede tider” (2014) af Theis Ørntoft
”Bourdieu i køkkenhaven” (2008) af Morten Søndergaard
”Endnu en gang er det slående” (2010) af Eske K. Mathiesen.
Supplerende stof
Biblens skabelsesberetning
Der er vist et klip fra Disney’s The Lion King (1994): ”I Just Can’t Wait to be King” af Jason Weaver
Forløbets omfang: ca. 13 sider
FAGLIGE MÅL
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
IT-redskaber
Eleverne har benyttet www.ordnet.dk i undervisningen.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende artikel om dansk idyl og natur
|
15-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Nedslag i nyere litteratur
INDHOLD
I dette forløb arbejder vi med nyere dansk litteratur, hvor hovedbestanddelen er udgivet inden for de seneste fem år. Eleverne stifter bekendtskab med tre centrale tendenser heri: 1) Den selvbiografiske litteratur, 2) Den nye socialrealisme og 3) krop, køn og seksualitet. Vi bruger Pierre Bourdieus teori om social arv, habitus og kapitaler i dele af vores læsning.
MATERIALE
Kernestof
”DET VREDE DIGT, HAHA” (2023) af Caspar Eric fra Nye balancer
Uddrag fra Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022) af Glenn Bech
”Kanoudlejningen” (2024) af Thomas Korsgaard fra Snydt ud af næsen
"er jeg berettiget til en traumatisk barndom Glenn Bech" (2023) af Helle Malmvig
Uddrag af Sult (2022) af Tine Høeg
Uddrag af Barbar (2023) af Amina Elmi
Digtet ”12-TALSPIGE//HUSTLER (M/K)” fra Kære søster (2020) af Naiha Khiljee
Digtet ”Græs” fra Djinn (2024) af Elias Sadaq
Sangene ”Hvordan ser Gud ud?” og ”Forstår du” (2023) fra kunstneren Guldimunds album Jeg venter i lyset og ”Dem, vi plejede at være” (2021) med dertilhørende musikvideo (YouTube) fra albummet Dem, vi plejede at være fra 2021
Supplerende stof
Podcasten ”Klassen forfølger dig” i appen DRLYDD fra ”Genstart” d. 13. januar 2023
Glenn Bechs nytårstale ” Er jeg bare en pauseklovn fra proletariatet?” fra Deadline, 2. januar 2023
”BARNDOM” (2013) af Yahya Hassan fra YAHYA HASSAN
Podcasten ”Forbandede fertilitet” i appen DRLYD fra ”Genstart” d. 11. juli 2022
Forløbets omfang: ca. 40 sider.
FAGLIGE MÅL
- Tektster fra 2000-tallet, herunder de seneste fem år
- litteraturanalyse- og fortolkning
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
13
|
Metoder og skriftlighed
INDHOLD
Dette forløb har fokus på danskfaglige metoder til litterær analyse, og eleverne har fokuseret på hhv. den biografiske metode, den nykritiske metode, den psykoanalytiske metode, den læserorienterede metode, den strukturalistiske metode og den ideologikritiske metode. De har reflekteret over metodernes styrker og relevans i konkrete tekstanalyser af udvalgte kanonforfattere. Herudover har eleverne beskæftiget sig særligt med skriftlighed, genrekendskab og formidlingsbevidsthed igennem arbejdet med den populærvidenskabelige artikel, hvorunder kommunikationsanalysen, appelformer og argumentation er blevet repeteret.
MATERIALE
Kernestof
”Theepotten” (1862) af H. C. Andersen
”Ringen” (1958) af Karen Blixen
”Lønningsdag (En Idyl)” (1900) af Martin Andersen Nexø
Supplerende stof
Teorilitteratur om litterære metoder fra Litteraturens veje, Systime 2025
Forløbets omfang: ca. 25 sider
FAGLIGE MÅL
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– kommunikationsanalyse, appelformer og argumentation
Kanonforfatterne Karen Blixen, Martin Andersen Nexø og H. C. Andersen
IT-redskaber
Eleverne har benyttet www.ordnet.dk i undervisningen.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gruppeaflevering: formidlingsopgave
|
17-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
14
|
Kri(g)se i det 20. århundrede
INDHOLD
I forløbet retter eleverne blikket mod et århundrede med et væld af strømninger og tendenser. Det er i dette århundrede, at moderniteten bryder igennem i Danmark, og her ændres vores syn på verden. Gamle traditioner og vaner afvikles, og nye erkendelser og forandringer bliver en del af det moderne menneskes verden. For verden er ny, og det kræver et ny tankesæt og en ny litteratur. Hvordan er det at være menneske i et samfund, hvor den eneste konstant er forandring?
Vi starter i den tidlige modernisme med et udblik til futurismen. Herefter beskæftiger vi os med Heretica-modernismen, hvorefter vi tager hul på ekspressionismen med bl.a. en værklæsning af digtsamlingen BLOD. Vi har også taget et kig på den sideløbende strømning realismen, ligesom vi har læst eksistentialistiske tekster med en kort indføring i Albert Camus’ tanker om det absurde og Sisyfos. Slutteligt har vi læst tekster fra konfrontationsmodernismen og er sluttet på tinden til det ny århundrede med postmodernitet og American Psycho.
MATERIALE
Kernestof
”Paa Memphis Station” (1906) af Johannes V. Jensen
”Det blomstrende slagsmål” (1920) af Tom Kristensen
BLOD (1922) af Rudolf Broby Johansen
”Paradisæblerne” (1953) af Martin A. Hansen
”Terminologi” (1960) af Klaus Rifbjerg
”Livet i badeværelset” (1960) af Klaus Rifbjerg
Uddrag af Fiskerne (1928) af Hans Kirk
”Hullet” (1962) af Peter Seeberg
”Hjulet” (1962) af Peter Seeberg
”Att döda ett barn” (1948) af Stig Dagerman
”Fristeren” (1993) af Mads Brenøe
Uddrag af kapitlet ”Torsdag” fra American Psycho (1991) af Bret Easton Ellis
American Psycho (2000) af Mary Harron
Supplerende stof
”Futurismens manifest” (1909) af Filippo Marinetti
”New York” (1917) af Emil Bønnelycke
Uddraget ”Realismens stiltræk” fra ”1900-tallets stilretninger” og ”60’er-modernisme” i Litteraturhistorien – på langs og på tværs (2024)
Baggrundsstof om 1.fasemodernisme fra studienet.dk: ”Heretica-modernisme”
Alexander Skarsgårds kortfilm ”To Kill a Child” fra 2003
Uddrag af Albert Camus’ Sisyfosmyten (1942)
Uddrag fra Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard (2025) af Liselotte Henriksen
TED-Ed-videoen "Is life meaningless? And other absurd questions" af Nina Medvinskaya via YouTube.com
”Gud, hiphop og Playstation: Velkommen til Indre Mission. Helt som os andre. Helt på en anden måde” (2019) af Emil Bergløv fra Politiken.dk
Podcast-episoden ”Krig i Jylland” i Skønlitteratur på P1 fra 14. august 2024
Forløbets omfang: ca. 200 sider.
FAGLIGE MÅL
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– verdenslitteratur i oversættelse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– svensk tekst på originalsprog
Kanonforfatterne Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
Værk: digtsamling
IT-redskaber
Eleverne har benyttet www.ordnet.dk i undervisningen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
Med sprog skal land bygges
INDHOLD
I dette forløb undersøger vi sprogets rolle på tekstplan såvel som på samfundsplan. Med en sproganalytisk tilgang analyserer eleverne digte, et debatindlæg, et romanuddrag, en film og klip fra en tv-serie.
* Vi trækker på elevernes viden fra almen sprogforståelse i analyser, hvor stilistiske grundbegreber og ordklasser er i fokus.
* Vi reflekterer og debatterer sprogets indflydelse og magt når det gælder fx censur og forbud mod bøger.
* Vi laver diskursanalyser ud fra grundbegreberne nodalpunkt, ækvivalenskæde, antagonistiske diskurser, hegemoniske diskurser og flydende betegner.
Centrale begreber i brug:
kancellisprog, censur, ordklasser, nominalstil, konkrete og abstrakte substantiver, pastiche, kulturel kapitel, kommunikativ kompetence, gruppesprog, kodeskift og dannelse.
MATERIALE
Kernestof
”Landet Atlantis” (1920) af Tom Kristensen fra Fribytterdrømme
”Anne Sophia Hermansen: Et forsvar for at ryge” (2019) fra Berlingske.dk
Der er vist klip fra afsnit 4 af Prinsesser fra blokken (2016) fra DR3
American Psycho (2000) af Mary Harron
Kapitlet ”Torsdag” fra American Psycho af Bret Easton Ellis (1991)
Uddrag fra Glenn Bechs Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022).
Supplerende stof
Podcasten ”Forbudte ord” i appen DRLYD fra ”Genstart” d. 30. oktober 2024
Afsnit om diskursanalyse fra Praxis-bogen Det’ til dansk (2025)
Teorimateriale om stillistik og sprog fra Perspektiver i dansk (2025) og Håndbog til dansk (2025)
Forløbets omfang: ca. 40 sider.
FAGLIGE MÅL
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– verdenslitteratur i oversættelse
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk
– Tekster fra 2000-tallet, herunder de sidste fem år
– litteraturanalyse- og fortolkning
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– stilistiske grundbegreber
– et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, argumenterende tekster og taler
Kanonforfatteren Tom Kristensen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
16
|
Det' dansk, det er dejligt!
Forløbet er et lille repetitionsforløb, hvor vi vender tilbage til metoder, forfattere og litteraturhistoriske perioder, som vi tidligere har arbejdet med. Vi arbejder ud fra eksamensformen i dansk.
Materiale:
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1887)
Adam Oehlenschlæger: "Ellehöien" (1803)
Schack von Staffeldt: "Ved Söen" (1804)
Emil Bønnelycke: "Gaden" (1917)
Tom Kristensen: "Nat i Berlin" (1921)
Mette Frederiksen: 1. maj-tale (2021)
Lokalavisen Sjælland: "Ild i tv: 80-årig brændt inde i Værløse" (2009)
Morten Sabroe i Politiken: "Ildkuglen i Fjernsynet" (1994)
Faglige mål:
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Arbejdsformer:
gruppe- og individuelle øvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226948257",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226948257",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226948257"
}