Holdet 2022s HI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2022s HI (1s HI, 2s HI, 3s HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Kampen om historien - intro
Titel 2 2. Demokratiet igennem tiderne (inkl. antikken)
Titel 3 3. DHO Det moderne gennembrud og industrialisering
Titel 4 4. Middelalder, myter og korstog
Titel 5 5. kolonisering og imperialisme inkl. DVI
Titel 6 6. Første verdenskrig og krigen i skyttegravene
Titel 7 7. Hitlers vej til magten og Holocaust (folkedrab)
Titel 8 8. Kold krig før og nu
Titel 9 9. Danmark og velfærdsstaten (inkl. DK og EU)
Titel 10 10. Forsvarssamarbejde efter 1945
Titel 11 11. Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Kampen om historien - intro

Fokus: Intro -forløb om faget historie med eksempler på historiskbevidsthed , kildekritik, historiebrug /historiesyn, aktør/struktur og benægtere af historien

Faglige mål:
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestoffet:
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.

Materiale i overblik:
Klip fra Joe Bidens tale (historiebrug): https://politiken.dk/internationalt/art7991300/Lad-os-begynde-afslutningen-p%C3%A5-denne-grumme-d%C3%A6moniseringens-%C3%A6ra-i-Amerika?shareToken=DGQE72AAVnYg  

Anslag fra: Historien om Danmark (Vikingetiden)

Kampagne fra Dansk Folkeparti: Jeg er Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=MmMnnazW7dM

Putins propaganda: https://www.berlingske.dk/ledere/berlingske-mener-der-findes-et-andet-rusland-end-putins  (klip)

Trump: https://www.berlingske.dk/kommentatorer/med-loegn-og-bedrag-som-sine-vaaben-styrer-trump-mod-mere-optrapning  (klip)

Førstehåndskilde (live): https://www.dr.dk/nyheder/udland/dr-korrespondent-ramt-af-taaregas-paa-live-tv-jeg-kunne-ikke-traekke-vejret

Supplerende materiale:
Holocaust-benægterne : klip fra: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/kz-lejrenes-befrielse-hitchcocks-glemte-film

https://www.information.dk/debat/2021/04/holocaustbenaegtelse-gaaet-nynazistisk-propaganda-humoristiske-memes-paa-nettet

Omfang (estimat):  10 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 2. Demokratiet igennem tiderne (inkl. antikken)

Fokus:
Lang linje fra antikken (Grækenland) og op til 1789 med vægt på demokratiets udvikling og de store ideologier. Desuden perspektiv til det danske demokrati (1849)

Faglige mål :
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Kernestoffet:
•  hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
•  forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
•  forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
•  politiske og sociale revolutioner
•  demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
•  politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Materiale i overblik:

Antikkens Grækenland:
Kompendium med materiale fra Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie bd. 1.
(s. 22-28, 30-34, 36-38, 40-42) OBS: I har ikke bog, men kompendium!

Carl Johan Bryld: Verden før 1914 (Systime): s. 32-34 (antikken i eftertiden),
Kilde: Athenernes Statsforfatning (uddrag)
Skolen i Athen

Dokumentar: Sandheden om Athens demokrati (00- ca. 33:00) - dokumentar CFU - lånt til jer til eksamenslæsning.

Oplysningstiden:
Carl Johan Bryld: Verden før 1914 (Systime). s. 192-199

1776 og 1789:
Carl Johan Bryld: Verden før 1914 (Systime) s. 205-220
Den amerikanske revolution og den franske revolution:
Kilde: Menneskerettighedserklæringen

Dansk perspektiv:
https://www.youtube.com/watch?v=_6hHNTWMslY&t=2s (om gundloven 1849)

https://www.youtube.com/watch?v=hTpbLHPbeQw (Folketinget om demokratiet)

Historien om Danmark afsnit 8 (analyse)

Illustration fra ca. 1600 (slægtsbog)
Kunstbillede: Kong Frederik d. IV (konge (1699-1730)
Kunstbillede: Kong Frederik d. VII med hustru grevinde Danner (1861)

Supplerende stof:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/3000-betjente-i-kaempe-tysk-politiaktion-gruppe-mistaenkes-plan-om-statskup-og#!/  (Tyskland)

The Patriot (6/8) Movie CLIP - No Retreat! (2000) HD  (klip)

Stormen på Kongressen: https://www.dr.dk/nyheder/udland/da-trump-tilhaengere-stormede-kongressen-her-er-hvad-vi-ved-der-skete#!/

Obama: https://www.voanews.com/a/obama-reflects-on-independence-day/1950729.html

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/vive-la-france-bastilledagen-markeres-med-militaerparader-og-musik-i-frankrig#!/

Særlige arbejdsformer: remediering og rollespil

Omfang (estimat):  82 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 3. DHO Det moderne gennembrud og industrialisering

Fokus: Danmark i Det moderne gennembrud. (dansk) og den industrielle revolution i Danmark ca. 1850-1900. Om at skrive skriftlig tværfaglig opgaven i 1g.
Eleverne have forskellige emner i forløbet.

Faglige mål:
-formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Materialer i overblik:
Kompendium ( landbrug til industri, kvindernes historie).
Materialet er fra Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie s. 159-161, 164-170, 173-176
Dorthe Chakravarty og Hanne Mortensen: De danske kvinders historie , s. 23-25, 37-44.
Diverse kilder, herunder Louis Pio: Målet er fuldt.

Omfang (estimat): 30 s..
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
Titel 4 4. Middelalder, myter og korstog

Fokus: Europa i middelalderen, myter og korstoget 1095

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale,
europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige
forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk
materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.  

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmark
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.

Materialer (overblik):
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, s. 69-87, 91-100, 103-115, 117-120. (læste kilder fra Bryld): Pave Urban d. 2 s. 112, Amin Maalouf om korstogene s. 117, Samuel P. Huntington s. 120 og R.W Southern s. 120)

Begrebet Feudalisme: https://danmarkshistorien.lex.dk/Feudalisme
Miniforedrag om feudalismen: https://www.youtube.com/watch?v=hn3D5f2ny2o

Fremstilling af fransk landbrug omkring 1400.  
Billede af hjulploven
Tyrkisk miniature, 1600-tallet
kort over Muslimske erobringer i 600-tallet.
Filmplakat til arabisk film fra 1963, der skildrer Saladin som helten
Statue af Saladin i Damaskus
Dokumentar: Den hellige krig (7-23)

Supplerende:
Døden fra Lübeck (udsnit)  

Foto:Fra filmen Arn: Tempelridderne (2007)  
Foto: 2013 pave indsættelsen af Pave Frans
Karl den Store (742-814) i 800 kronet til kejser af paven, Fransk maleri fra 1800-tallet.

Dansk perspektiv: https://www.dr.dk/drtv/se/1000-aars-tro_-med-tro-skal-land-bygges_103542 (første 10 min. af dokumentar)

Israel og Palæstina:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/korrespondent-fra-israelsk-side-vil-man-goere-alt-slaa-haardt-tilbage#!/
https://www.youtube.com/watch?v=7BMmmNGyLjs

Omfang (estimat): 67 s.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 11-09-2023
podcast 20-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 5. kolonisering og imperialisme inkl. DVI

Fokus:  Kort om kolonialismen i Europa, Særligt fokus på den danske kolonialisme i DVI, herunder med et erindringshistorisk perspektiv.
Forløbet afsluttes med perspektivering til imperialismen i Europa i 1800-tallet.

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Materiale i overblik:

Kristian Iversen og Ulla Nedergaard Pedersen: Danmarks historie - mellem erindring og glemsel (2. udg.): s, 63-71
Rikke Lie Halberg og Bertha Rex Coley: s. 81-84, 89-94, 99-107, 111-116

Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, s. 9-18 (Imperialismen i 1800-tallet)
Kilde: Forordningen om Negerhandelen
Filmen: Viften (analyse)

Supplerende:
Afkolonisering: Peter Frederiksen Vores Verdenshistorie bd. 3, s. 147-153 (læst sidst i 3g)

Omfang (estimat): 57 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Første verdenskrig og krigen i skyttegravene

Fokus: Årsager til første verdenskrig og krigen i skyttegravene.  
Inkl. erindringshistorie og propaganda.

Faglige nål: :
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Materiale i overblik:

Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, s. 31-45, 46-56 (kilde: 11, 12, 13)
Kompendium: Om skyttegravskrigene fra https://historieportalen.systime.dk/ (Skyttegrave og totalkrig med udvalgte kilder)

Kilde: Wilsons 14 punkter
Kilde: Versaillestraktaten
Fotos fra krigen: fx. Soldat med granatchok
Luftfoto af skyttegrave .

Skuddet i Sarajevo: Forsiden af Berlingske Tidende den 29. juni 1914 : https://www.berlingske.dk/internationalt/mordet-i-sarajevo

Diverse propagandaplakater fra krigen
https://forlagetcolumbus.dk/fileadmin/user_upload/Hvad_er_propaganda.pdf (analysemetode)

Erindringshistorie og Første verdenskrig (inkl. historiebrug):
https://www.youtube.com/watch?v=ZPfmQlVBe2I  (Tale af Macron) fronten
Klip fra filmen Intet nyt fra Vestfronten

Supplerede:
Besøg af Røde Kors om Krigens regler:
https://www.youtube.com/watch?v=itDBopos2A4

Første verdenskrig forklaret på 1 minut: https://www.youtube.com/watch?v=fdF8fhYkYew
https://lex.dk/Haagerfredskonferencerne

https://www.dr.dk/nyheder/udland/hvilke-loegnhistorier-fortaeller-russiske-medier

Omfang (estimat): 47 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 7 7. Hitlers vej til magten og Holocaust (folkedrab)

Fokus: Fra Weimarrepublikken til Hitlers magtovertagelse inkl. nazistisk propaganda og folkedrabet Holocaust.

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Materiale i overblik:

Carl Johan Bryld: Verden efter 1914: s. 89-110 (inkl kilde 4, 5, 6, 7,9, 11,12 - desuden oversigt over "mandatfordelingen")

Stantons Stadier (folkedrab): https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier

https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/retsopgoer-erindring-benaegtelse/hvad-betyder-holocaust-dag

https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/retsopgoer-erindring-benaegtelse/tysklands-erindring-holocaust

Tale af Mette Frederiksen d. 9. november 2023: Minde om Krystalnatten

Supplerende stof:
AFD: Nazismen var bare en fuglelort i tyskernes succesrige historie: https://www.dr.dk/nyheder/udland/afd-nazitiden-var-bare-en-fuglelort-i-tysklands-succesrige-historie

Kampen om Historien: https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2024/alternative-fur-deutschland-og-den-alternative-historiefortaelling-11032415122  

Om minesten - Odense by (byprojekt) - erindringshistorie

Omfang (estimat): 35 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 8 8. Kold krig før og nu

Fokus:
Den kolde krig ca. 1945-1989/19 i overblik med udvalgte taler.
Årsager til murens opførelse i  1961 og dens fald i 1989.
Desuden om verdensordenen efter 1991 og op til i dag.

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks,
Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og
samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk
materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.

Materiale i overblik:

Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie bd. 3 s. 125-138, 213-215, 221-224, 254-257, 260-261.

Kompendium bl.a. fra Den kolde krigs verden: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=144 og Tidens propaganda: Kampen om hjerter og sind (fra bogen "Den kolde krigs verden" Systime - med perspektiver til Danmark.  (e-bøger)

Kilde: Churchills Jerntæppetale 1946
Kilde: Truman-doktrinen 1947
Kilde: Marshall-planen (plakat)
Kilde: Uddrag af henholdsvis George Kennans syn på Sovjetunionen og Nikolai Novikovs
syn på USA.  
Billede: Procent-aftalen 1944 (hemmelig) mellem Churchill og Stalin (billede af underskrifter)
Kilde: Hans Hedtoft 1. maj 1948
https://lex.dk/Trumandoktrinen
https://lex.dk/containment
https://lex.dk/Monroedoktrinen
Eksamensøvelse om Tysklandsspørgsmålet

Uddrag fra Fukuyama: Historien er slut.
Fotos: Ikonisk billede - Reagan og Gorbatjov
FN: https://globalis.dk/om-fn/fns-historie

Supplerende stof:
Diverse fotos: Muren rives ned 1989 , Dødskysset
Trump: https://www.youtube.com/watch?v=dIaoZqMrbCo (Make America great again)

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-09-01-laekket-trusselsrapport-tegner-et-dystert-billede-forudser-et-nyt-jerntaeppe-gennem-europa

https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-02-25-ny-verdensorden-efter-ruslands-krig-et-jerntaeppe-saenker-sig-igen-over-europa-mener-eksperter  (Kristian Søby Kristensen, seniorforsker ved Center for Militære Studier på Københavns Universitet )

https://politiken.dk/internationalt/art9361204/Tag-med-Politikens-journalister-p%C3%A5-en-tur-rundt-i-den-nye-verden

Dokumentar: Nedtælling til 1961 (46 min.)

https://www.youtube.com/watch?v=IKqXu-5jw60 (oprustning)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Pjecen_'Hvis_krigen_kommer'_fra_Statsministeriet,_1962
https://www.youtube.com/watch?v=Y_wDM1tJKzc

https://www.youtube.com/watch?v=IguMXrgfrg8

20 min af: Clement kalder jorden – kommer der en 3. verdenskrig? (00-19:56)

Omfang (estimat): 62 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 9 9. Danmark og velfærdsstaten (inkl. DK og EU)

Fokus: Den danske velfærdsstat og den udvikling ca. 1945 til ca. 1980´erne, herunder den økonomiske og sociale udvikling i perioden ca. 1945-73.

Mini-projekt om Ungdomsbevægelser.
Historiesyn og erindrings-perspektiver om velfærdsstaten (Hvem skabte velfærdsstaten?)  

Desuden kort om Danmark og EU

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Materiale i overblik:

Iversen og Petersen: Danmarks Historie - Mellem erindring og glemsel (2. udg): s. 196-197, 199-209, 221-226.
Peter Fredriksen m.fl: Grundbog til Danmarkshistorien s.
217-225, 245-252, 267-274, 276-278

Mette Frederiksen: Velfærd først! Det Danmark tror jeg på. (Facebook)
Jens Otto Krag: https://www.dr.dk/studie/historie/industrialisering-og-urbanisering
Diverse fotos og tal om 1950érne og 60érne.

Ungdomskulturer (mini-projekt med mundtlige oplæg): hippierne, kvindebevægelsen, studenteroprøret, BZ/slumstormerne

DK og EF/EU:
Winston Churchill 19. september 1946 i tale på Zürichs universitet  : https://danmarkshistorien.lex.dk/Winston_Churchills_tale_p%C3%A5_Z%C3%BCrich_Universitet,_19._september_1946

Danmark og EF: diverse plakater fra 1972
Maastrichts-traktaten 1992  : https://www.eu.dk/da/danmark-i-eu/de-danske-forbehold
https://www.youtube.com/watch?v=Qv1kd1u3gsI (Protesten i 1993)

http://tidslinjer.dk/undervisning/den-europaeiske-unions-historie/

Supplerende stof:
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-velfaerd-og-kold-krig_474371 (klip fra 32:34 ud)

Danmark, EU, USA : Mette Fredriksen besøg i Berlin 28. Januar 2025  : https://stm.dk/presse/pressemeddelelser/statsminister-mette-frederiksen-moedes-med-scholz-macron-og-rutte/

Omfang (estimat): 50 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16,8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 10 10. Forsvarssamarbejde efter 1945

Fokus: Mini-forløb om Nato og forsvarssamarbejdet - forløbet fungerer som supplerende stof til emnet om Kold krig før og nu (titel 8).

Faglige mål:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.

Materialer i overblik:

Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/udland/analyse-mens-eu-forberedte-sig-paa-trump-sov-nato-i-timen-og-nu-er-alliancen-doed
Hans Hedtofs Nytårstale 1950

supplerende stof:
https://www.youtube.com/watch?v=Kgj8pGd6jvo  (Facing War)  - Vi så dokumentaren i biografen med oplæg af professor Steen Ryning.

https://www.dansketaler.dk/tale/mette-frederiksens-tale-om-europas-forsvar-ved-haerens-officersskole
https://nyheder.tv2.dk/video/2025-02-18-vi-bliver-noedt-til-at-ruste-op-siger-statsminister-mette-frederiksen-6368991728112

Omfang (estimat): s. 10 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde