Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022s HI (1s HI, 2s HI, 3s HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
2. Demokratiet igennem tiderne (inkl. antikken)
Fokus:
Lang linje fra antikken (Grækenland) og op til 1789 med vægt på demokratiets udvikling og de store ideologier. Desuden perspektiv til det danske demokrati (1849)
Faglige mål :
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestoffet:
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• politiske og sociale revolutioner
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Materiale i overblik:
Antikkens Grækenland:
Kompendium med materiale fra Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie bd. 1.
(s. 22-28, 30-34, 36-38, 40-42) OBS: I har ikke bog, men kompendium!
Carl Johan Bryld: Verden før 1914 (Systime): s. 32-34 (antikken i eftertiden),
Kilde: Athenernes Statsforfatning (uddrag)
Skolen i Athen
Dokumentar: Sandheden om Athens demokrati (00- ca. 33:00) - dokumentar CFU - lånt til jer til eksamenslæsning.
Oplysningstiden:
Carl Johan Bryld: Verden før 1914 (Systime). s. 192-199
1776 og 1789:
Carl Johan Bryld: Verden før 1914 (Systime) s. 205-220
Den amerikanske revolution og den franske revolution:
Kilde: Menneskerettighedserklæringen
Dansk perspektiv:
https://www.youtube.com/watch?v=_6hHNTWMslY&t=2s (om gundloven 1849)
https://www.youtube.com/watch?v=hTpbLHPbeQw (Folketinget om demokratiet)
Historien om Danmark afsnit 8 (analyse)
Illustration fra ca. 1600 (slægtsbog)
Kunstbillede: Kong Frederik d. IV (konge (1699-1730)
Kunstbillede: Kong Frederik d. VII med hustru grevinde Danner (1861)
Supplerende stof:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/3000-betjente-i-kaempe-tysk-politiaktion-gruppe-mistaenkes-plan-om-statskup-og#!/ (Tyskland)
The Patriot (6/8) Movie CLIP - No Retreat! (2000) HD (klip)
Stormen på Kongressen: https://www.dr.dk/nyheder/udland/da-trump-tilhaengere-stormede-kongressen-her-er-hvad-vi-ved-der-skete#!/
Obama: https://www.voanews.com/a/obama-reflects-on-independence-day/1950729.html
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/vive-la-france-bastilledagen-markeres-med-militaerparader-og-musik-i-frankrig#!/
Særlige arbejdsformer: remediering og rollespil
Omfang (estimat): 82 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Antikkens Grækenland kompendium .docx
-
Læs om de såkaldte "Perserkrige" (kompendium s. 5 midt-8 midt). Kompendium finder i også i dokumenter!
-
Vi går nu tæt på det antikke demokrati: Læs i kompendium s. 8 midt til s. 11 ned (inkl. kilde). I skal i modul lave en remediering af det faglige stof. Så få styr på det vigtigste. Jeg vedhæfter plan for projektet - det bliver sjovt.
-
Antikkens demokrati i Grækenland remediering.docx
-
husk kompendium også findes under "dokumenter" (1s hi - antikken)
-
Præsentation af remediering - samt opsamling af vigtige begreber fra stoffet.
-
Perikles og demokratiet: Læs i kompendium s. 13 nederst til 15. Vi ser på tilhængerne og modstanderne af demokratiet.
-
Spørgsmål :
-
Vi samler jeres arbejde op fra sidste modul. Vi taler lidt om kildekritik som metode i faget. Vi kommer mere ind på dette i DHO i foråret.
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (2. udg.); sider: 32-34
-
S. 32 fra afsnit nederst.
-
Efter det antikke demokratis forfald omkring 322 f.v.t. skal vi helt op i 1700-tallet, hvor de demokratiske tanker og ideer igen dukker frem - efter en lang periode med især monarkier, fyrstedømmer og enevælde. Vi forfølger dette spor frem til de sto
-
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv (1. udg.), Systime; sider: 192-199, 205-220
-
Læs fra fra midt 192 (afsnit om oplysningsideerne) OBS: Spring kilderne 6-10 over) - Fokuser på overblik.
-
I dag betyder 1776 stadig meget for amerikanernes identitet. Vi går tilbage i historien og ser på, hvad der skete i denne periode - og som i 1776 førte til Uafhængighedsforfatningen.
-
Vi går nu til den Franske revolution i 1789. Vi skal have styr på: årsagerne til revolutionen i Frankrig - og hvordan den udvikler sig i hovedtræk.
-
Skim vedhæftet hjemme. Se, om du i kilden kan finde eksempler på inspiration fra "oplysningsfilosofferne".
-
Menneskerettighedserklæringen 26.docx
-
I får rollekort udleveret, som beskriver, hvem I er, hvad I tænker, og hvad I vil opnå. Jeg opdeler jer i grupper i relation til roller.
-
Vi går nu til Danmark: læs vedhæftet link om det danske demokrati. Det danske demokrati, efter 1849
-
Vi ser ca. 25 min. af dokumentaren: Historien om Danmark (kapitel 8). Vi undersøger bl.a. dokumentarens "historiesyn" fx historiens helte og skurke. Kort intro til såkaldt "erindringshistorie".
-
Analyse af historien om Danmark afsnit 8 1s.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
3. DHO Det moderne gennembrud og industrialisering
Fokus: Danmark i Det moderne gennembrud. (dansk) og den industrielle revolution i Danmark ca. 1850-1900. Om at skrive skriftlig tværfaglig opgaven i 1g.
Eleverne have forskellige emner i forløbet.
Faglige mål:
-formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Materialer i overblik:
Kompendium ( landbrug til industri, kvindernes historie).
Materialet er fra Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie s. 159-161, 164-170, 173-176
Dorthe Chakravarty og Hanne Mortensen: De danske kvinders historie , s. 23-25, 37-44.
Diverse kilder, herunder Louis Pio: Målet er fuldt.
Omfang (estimat): 30 s..
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Middelalder, myter og korstog
Fokus: Europa i middelalderen, myter og korstoget 1095
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale,
europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige
forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk
materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmark
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Materialer (overblik):
Carl-Johan Bryld: Verden før 1914, s. 69-87, 91-100, 103-115, 117-120. (læste kilder fra Bryld): Pave Urban d. 2 s. 112, Amin Maalouf om korstogene s. 117, Samuel P. Huntington s. 120 og R.W Southern s. 120)
Begrebet Feudalisme: https://danmarkshistorien.lex.dk/Feudalisme
Miniforedrag om feudalismen: https://www.youtube.com/watch?v=hn3D5f2ny2o
Fremstilling af fransk landbrug omkring 1400.
Billede af hjulploven
Tyrkisk miniature, 1600-tallet
kort over Muslimske erobringer i 600-tallet.
Filmplakat til arabisk film fra 1963, der skildrer Saladin som helten
Statue af Saladin i Damaskus
Dokumentar: Den hellige krig (7-23)
Supplerende:
Døden fra Lübeck (udsnit)
Foto:Fra filmen Arn: Tempelridderne (2007)
Foto: 2013 pave indsættelsen af Pave Frans
Karl den Store (742-814) i 800 kronet til kejser af paven, Fransk maleri fra 1800-tallet.
Dansk perspektiv: https://www.dr.dk/drtv/se/1000-aars-tro_-med-tro-skal-land-bygges_103542 (første 10 min. af dokumentar)
Israel og Palæstina:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/korrespondent-fra-israelsk-side-vil-man-goere-alt-slaa-haardt-tilbage#!/
https://www.youtube.com/watch?v=7BMmmNGyLjs
Omfang (estimat): 67 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
11-09-2023
|
podcast
|
20-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
5. kolonisering og imperialisme inkl. DVI
Fokus: Kort om kolonialismen i Europa, Særligt fokus på den danske kolonialisme i DVI, herunder med et erindringshistorisk perspektiv.
Forløbet afsluttes med perspektivering til imperialismen i Europa i 1800-tallet.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Materiale i overblik:
Kristian Iversen og Ulla Nedergaard Pedersen: Danmarks historie - mellem erindring og glemsel (2. udg.): s, 63-71
Rikke Lie Halberg og Bertha Rex Coley: s. 81-84, 89-94, 99-107, 111-116
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, s. 9-18 (Imperialismen i 1800-tallet)
Kilde: Forordningen om Negerhandelen
Filmen: Viften (analyse)
Supplerende:
Afkolonisering: Peter Frederiksen Vores Verdenshistorie bd. 3, s. 147-153 (læst sidst i 3g)
Omfang (estimat): 57 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Intro til emnet om den danske og europæiske "kolonisering" og "imperialisme." Hvad er forskellen på de to begreber?
-
Kristian Iversen et al: Danmarks historie - mellem erindring og glemsel (2. udg.), Columbus; sider: 63-71, 81-82, 84-90
-
I timen sættes fokus på "synet på de slavegjorte". Desuden inddrager vi "Forordning om Neger-Handlen" 1792 (beklager N-ordet...). Kilden læses i modul. Læs til afsnit s. 71.
-
Forordning om negerhandelen, 16. marts 1792
-
Læs om den begyndende kritik og afvikling af slaveriet. (ny bog) Læs/skim (læs og forstå): Forordning om negerhandelen, 16. marts 1792
-
Rikke Lie Halberg og Bertha Rex Coley: Dansk Vestindien - fra dansk koloni til amerikansk territorium, Frydenlund; sider: 81-84, 89-94, 99-107, 111-116
-
Hvilke drivkræfter lå bag ophævelsen af slaveriet?
-
Fokus: plantageejernes krav om erstatning, de frigivnes forhold efter frigørelsen i 1848 - og endnu et oprør: The Fireburns. (spring evt. s. 100 og 104 over): Timen er en såkaldt "take over" - så få styr på de vigtigste faktorer i forhold til tiden
-
Vedhæftet er lidt info om filmen Viften: I har alle fået tildelt en skyggeperson - som I skal holde øje med, når vi ser filmen. Tirsdag samler vi op på vores iagttagelser. Vi fokuserer på historiebrug og historiesyn.
-
Filmen Viften 2s.docx OPDATERET
-
Lyt til Podcast ca. 6 min. (vedhæftet)
-
Genstart | Traumet fra Sankt Croix | DR LYD
-
Hvorfor sælger DK DVI? Hvordan foregik processen, og hvilke argumenter var der for og imod?
-
Kilder DVI modstand og tilhængere .docx
-
Hvordan laver vi fortidsbearbejdning?
-
Statsminister Lars Løkke Rasmussens tale ved Transfer Day på St. Croix, 31. marts 2017
-
Læs om imperialimen i slut 1800-tallet og til ca.1914. Se godt efter bogens forklaring på årsager til de europæiske landes dominans i denne periode, herunder forudsætninger.
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (2. udg.); sider: 9-18
-
Storbritannien skabte den moderne verden.docx
-
Læs om motiver bag imperialimen. Skim kilden (vedhæftet) - Vi vurderer kildens brugbarhed.
-
Den nationale trivselsmåling
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Første verdenskrig og krigen i skyttegravene
Fokus: Årsager til første verdenskrig og krigen i skyttegravene.
Inkl. erindringshistorie og propaganda.
Faglige nål: :
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Materiale i overblik:
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914, s. 31-45, 46-56 (kilde: 11, 12, 13)
Kompendium: Om skyttegravskrigene fra https://historieportalen.systime.dk/ (Skyttegrave og totalkrig med udvalgte kilder)
Kilde: Wilsons 14 punkter
Kilde: Versaillestraktaten
Fotos fra krigen: fx. Soldat med granatchok
Luftfoto af skyttegrave .
Skuddet i Sarajevo: Forsiden af Berlingske Tidende den 29. juni 1914 : https://www.berlingske.dk/internationalt/mordet-i-sarajevo
Diverse propagandaplakater fra krigen
https://forlagetcolumbus.dk/fileadmin/user_upload/Hvad_er_propaganda.pdf (analysemetode)
Erindringshistorie og Første verdenskrig (inkl. historiebrug):
https://www.youtube.com/watch?v=ZPfmQlVBe2I (Tale af Macron) fronten
Klip fra filmen Intet nyt fra Vestfronten
Supplerede:
Besøg af Røde Kors om Krigens regler:
https://www.youtube.com/watch?v=itDBopos2A4
Første verdenskrig forklaret på 1 minut: https://www.youtube.com/watch?v=fdF8fhYkYew
https://lex.dk/Haagerfredskonferencerne
https://www.dr.dk/nyheder/udland/hvilke-loegnhistorier-fortaeller-russiske-medier
Omfang (estimat): 47 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
7. Hitlers vej til magten og Holocaust (folkedrab)
Fokus: Fra Weimarrepublikken til Hitlers magtovertagelse inkl. nazistisk propaganda og folkedrabet Holocaust.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Materiale i overblik:
Carl Johan Bryld: Verden efter 1914: s. 89-110 (inkl kilde 4, 5, 6, 7,9, 11,12 - desuden oversigt over "mandatfordelingen")
Stantons Stadier (folkedrab): https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/retsopgoer-erindring-benaegtelse/hvad-betyder-holocaust-dag
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/retsopgoer-erindring-benaegtelse/tysklands-erindring-holocaust
Tale af Mette Frederiksen d. 9. november 2023: Minde om Krystalnatten
Supplerende stof:
AFD: Nazismen var bare en fuglelort i tyskernes succesrige historie: https://www.dr.dk/nyheder/udland/afd-nazitiden-var-bare-en-fuglelort-i-tysklands-succesrige-historie
Kampen om Historien: https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2024/alternative-fur-deutschland-og-den-alternative-historiefortaelling-11032415122
Om minesten - Odense by (byprojekt) - erindringshistorie
Omfang (estimat): 35 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
8. Kold krig før og nu
Fokus:
Den kolde krig ca. 1945-1989/19 i overblik med udvalgte taler.
Årsager til murens opførelse i 1961 og dens fald i 1989.
Desuden om verdensordenen efter 1991 og op til i dag.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks,
Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og
samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk
materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Materiale i overblik:
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie bd. 3 s. 125-138, 213-215, 221-224, 254-257, 260-261.
Kompendium bl.a. fra Den kolde krigs verden: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=144 og Tidens propaganda: Kampen om hjerter og sind (fra bogen "Den kolde krigs verden" Systime - med perspektiver til Danmark. (e-bøger)
Kilde: Churchills Jerntæppetale 1946
Kilde: Truman-doktrinen 1947
Kilde: Marshall-planen (plakat)
Kilde: Uddrag af henholdsvis George Kennans syn på Sovjetunionen og Nikolai Novikovs
syn på USA.
Billede: Procent-aftalen 1944 (hemmelig) mellem Churchill og Stalin (billede af underskrifter)
Kilde: Hans Hedtoft 1. maj 1948
https://lex.dk/Trumandoktrinen
https://lex.dk/containment
https://lex.dk/Monroedoktrinen
Eksamensøvelse om Tysklandsspørgsmålet
Uddrag fra Fukuyama: Historien er slut.
Fotos: Ikonisk billede - Reagan og Gorbatjov
FN: https://globalis.dk/om-fn/fns-historie
Supplerende stof:
Diverse fotos: Muren rives ned 1989 , Dødskysset
Trump: https://www.youtube.com/watch?v=dIaoZqMrbCo (Make America great again)
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-09-01-laekket-trusselsrapport-tegner-et-dystert-billede-forudser-et-nyt-jerntaeppe-gennem-europa
https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-02-25-ny-verdensorden-efter-ruslands-krig-et-jerntaeppe-saenker-sig-igen-over-europa-mener-eksperter (Kristian Søby Kristensen, seniorforsker ved Center for Militære Studier på Københavns Universitet )
https://politiken.dk/internationalt/art9361204/Tag-med-Politikens-journalister-p%C3%A5-en-tur-rundt-i-den-nye-verden
Dokumentar: Nedtælling til 1961 (46 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=IKqXu-5jw60 (oprustning)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Pjecen_'Hvis_krigen_kommer'_fra_Statsministeriet,_1962
https://www.youtube.com/watch?v=Y_wDM1tJKzc
https://www.youtube.com/watch?v=IguMXrgfrg8
20 min af: Clement kalder jorden – kommer der en 3. verdenskrig? (00-19:56)
Omfang (estimat): 62 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 3s! Håber I har nydt sommeren. I dette modul varmer vi op til kold krig:-) Vi henter desuden en ny bog. Skim: Vedhæftet: Historiesyn/metode. Vi taler lidt om faglige mål i det kommende år.
-
historiesyn metode 3s .docx
-
Hvad var den kolde krig? Vi afgrænser perioden og læser to kilder som optakt til "kampen mellem ideologierne". Vi afprøver desuden jeres viden om ideologier.
-
Den kolde krigs verden 3s 2024 (1).docx
-
Vi ser på tiden ca. lige efter 2. verdenskrigs afslutning, herunder oprettelsen af FN, de store konferencer i 1945, "folkedemokratiseringen" i Østeuropa og Churchills "Jerntæppetale" (uddrag).
-
Peter Frederiksen: Vores verdens historie bind 3, Forlaget Columbus; sider: 125-138, 213-215, 221-222, 254-257, 260-261
-
Hvem har bolden?
-
Ny amerikansk udenrigspolitik: Truman-doktrinen (vedhæftet) - et vendepunkt? Alle læser godt på doktrinen. Slå ord op, hvis I ikke fortsår kilden.
-
Modul starter med elevoplæg: Formålet er at få et overblik over situationen i de europæiske lande som fx Tyskland og England efter 2.vk.
-
Trumandoktrinen 1947.docx
-
Marshall-planen 1947. Vi læser ikke selve kilden (planen), men vi læser OM Marshall-planen. Se vedhæftet.
-
Marshall-planen, 1948-1953
-
Sofie og Sofie :-) redegør for Marshallplanens politiske og økonomiske betydning (se link). I kan fremlægge sammen.
-
Lyt til Kampen om Historie (56 min.): Kampen om historien | Den Kolde Krig - kamp om Danmarks sjæl | DR LYD
-
Vi uddrager nogle hovedpointer fra podcast. DH laver fokusspørgsmål. Lyt til ca. 36:40. Spørgsmål besvares i modul, men er vedhæftet nedenstående.
-
Hans Hedtofts 1 maj 1948.docx
-
spørgsmål til Kampen om historien kold krig.docx
-
Våbenkapløbet og truslen mod "verdens undergang". Oplæg og kilder (beredskabsplaner)
-
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (2. udg.); sider: 174-178, 287-294
-
Elevoplæg: Smilla (våbenkapløb og terrorbalance), Simon (supermagternes strategiske våben), Selina (rustningsaftaler og militære strategier). I skal fokusere på fx vendepunkter, særlige aftaler, kapløbet generelt.
-
Jeg har "sammenklippet" et eksamens-sæt, som vi øver os på. Det består både af lidt kendt, men mest ukendt materiale. Ved eksamen er alt ukendt. I læser det hjemme, og jeg guider jer igennem øvelsen.
-
Eksamensøvelse i historie 3s.docx
-
Muren som symbolet på den kolde krig?
-
I ser dokumentaren: Nedtælling til 1961 - Opførelsen af Berlinmuren ( 46 min.). I skal have set dokumentaren til mandag d. 30.9.
-
Læs om afspændingspolitikken fra 1970-1991. Vi sætter særlig fokus på Gorbatjovs rolle som aktør.
-
Overblik: Sovjetunionens sammenbrud (DH).
-
Vi arbejder med kilden i modul ud fra analyseskema.Kildekritik af Fukuyama .docx
-
Vi leger med "verdensordenen" med afsæt i Fukuyama og Huntingtons teser. Opgaven bliver at "tegne" verdensordenen efter 1989/1991 og frem til ca. i dag - og måske fremtiden. Læs på lektien i Vores Verdenshistorie bd. 3 - notér vigtige pointer hjemme.
-
Tag med Politikens journalister på en tur rundt i den nye verden
-
Opbruddet er i fuld gang: Her er grafikkerne, der viser, hvorfor verdensordenen er ved at forrykke sig
-
Titel Ud fra artikel stiller vi spørgsmålet: Har vi en ny kold krig -og kan den måske føre til en varm krig? Vi perspektiverer til jeres bud på verdensordenen fra sidste modul. (vi træner diskussion og vurdering). Se vedhæftet Ekplainer (3. min.)
-
Explainer: Er Vesten og Rusland på vej mod en ny kold krig?
-
Skim vedhæftet. I får lidt tid sammen til at forberede disse tekster: hvad forventer vi?
-
Historie-A-2020-Bilag.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
9. Danmark og velfærdsstaten (inkl. DK og EU)
Fokus: Den danske velfærdsstat og den udvikling ca. 1945 til ca. 1980´erne, herunder den økonomiske og sociale udvikling i perioden ca. 1945-73.
Mini-projekt om Ungdomsbevægelser.
Historiesyn og erindrings-perspektiver om velfærdsstaten (Hvem skabte velfærdsstaten?)
Desuden kort om Danmark og EU
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Materiale i overblik:
Iversen og Petersen: Danmarks Historie - Mellem erindring og glemsel (2. udg): s. 196-197, 199-209, 221-226.
Peter Fredriksen m.fl: Grundbog til Danmarkshistorien s.
217-225, 245-252, 267-274, 276-278
Mette Frederiksen: Velfærd først! Det Danmark tror jeg på. (Facebook)
Jens Otto Krag: https://www.dr.dk/studie/historie/industrialisering-og-urbanisering
Diverse fotos og tal om 1950érne og 60érne.
Ungdomskulturer (mini-projekt med mundtlige oplæg): hippierne, kvindebevægelsen, studenteroprøret, BZ/slumstormerne
DK og EF/EU:
Winston Churchill 19. september 1946 i tale på Zürichs universitet : https://danmarkshistorien.lex.dk/Winston_Churchills_tale_p%C3%A5_Z%C3%BCrich_Universitet,_19._september_1946
Danmark og EF: diverse plakater fra 1972
Maastrichts-traktaten 1992 : https://www.eu.dk/da/danmark-i-eu/de-danske-forbehold
https://www.youtube.com/watch?v=Qv1kd1u3gsI (Protesten i 1993)
http://tidslinjer.dk/undervisning/den-europaeiske-unions-historie/
Supplerende stof:
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-velfaerd-og-kold-krig_474371 (klip fra 32:34 ud)
Danmark, EU, USA : Mette Fredriksen besøg i Berlin 28. Januar 2025 : https://stm.dk/presse/pressemeddelelser/statsminister-mette-frederiksen-moedes-med-scholz-macron-og-rutte/
Omfang (estimat): 50 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvad er velfærdsstaten? Og hvordan kommer den til udtryk fra 1800-tallet til ca.1976. Dan jer et overblik. Slut læsning s. 209 ved året1973
-
Kristian Iversen et al: Danmarks historie - mellem erindring og glemsel (2. udg.), Columbus; sider: 196-197, 199-209, 221-226
-
Danmark ca. 1945-1958. Vi ser på, hvordan velfærdsstaten udvikles i DK, herunder drivkræfterne bag. Få styr på de store linjer.
-
Knud Ryg Olsen et al: Grundbog til danmarkshistorien (2. udg.), Systime; sider: 217-223, 245-247, 271-273
-
Vi fortsætter til tiden 1958-1973. Se på tendenser i lektien. Jeppe overtager UV de sidste 60 min.: nemlig med fokus på velfærdsstaten efter1973 til ca. nutiden(lang linje).
-
Spørgsmål fra Jeppe (praktikant): Jeppe underviser i ca. 60 min.
-
https://da.surveymonkey.com/r/RVF9R3R
-
Trads: Trump er en klar og akut fare for verdensfreden
-
Vi ser live-TV og følger valget - mens vi bager amerikanske pandekager i lokale 12. DH indkøber varer til pandekager.
-
Lektie fra Jeppe:
-
HelgePaludan-forskningsproces-og-kilder.pdf
-
Kildesamling til Sct. Knuds Gymnasium.docx
-
Vi samler op på fortællingen om velfærdsstaten: Vi ser et uddrag fra Historien om Danmark.
-
Analyse af afsnit 10 Historien om DK.docx
-
Bred kritik af »Historien om Danmark« for at være for rød: Jeg bliver faktisk vred over, at DR ikke har lært af Bornedal-affæren
-
Læs/skim vedhæftet: materialet danner faglig baggrund for miniprojekt om ungdomskulturer. Oprør og modoprør 3s 2024.docx
-
1. Albert, Alberte, Alexander, Simon. Studenteroprøret 1968
-
I arbejder med jeres mini-projekt - får styr på fremlæggelsen.
-
Miniprojekt om ungdomsoprøret 1960érne – ca. 1980érne
-
Faglige mål:
-
Fremlæggelser:
-
Konstruktiv feedback 3s.docx
-
Fremlæggelser: Studenteroprør, Kvindebevægelsen,
-
I dette modul skal I styre modul: Og hvorfor så det?
-
Opsamling af ungdomskulturer: Overblik og tråde. Eksamensøvelse
-
Faglige samtaler efter ønske. Øvrige laver lektier eller arbejder med SRP.
-
Anna, Jonas Steen, Sofie A., Frederik, Anna Klara
-
Vi afslutter forløb om Velfærdstaten med perspektiver til: Danmark og det europæiske samarbejde. Læs vedhæftet. Link er en oversigt (frivilligt).
-
Danmarks vej ind i EF 3s.docx
-
EU's oprindelse og udvikling
-
Vi forstætter overblikket over fortællingen om det europæiske samarbejde.
-
Peter Frederiksen: Vores verdens historie bind 3, Forlaget Columbus; sider: 207-212
-
Vi zoomer ind på Danmark i relation til vores medlemskab af EU: Vi ser på de politiske argumenter med udgangspunkt i udvalgte plakater. Og endelig ser vi på den voldsomme situation d. 18. maj 1993 i forbindelse med en afstemning. Hvis I laver noter f
-
https://www.youtube.com/watch?v=ED7rPDtZkPM
-
Læs kronik af Anders Fogh Rasmussen: Anders Fogh Rasmussen 3s.docx
-
I dette modul laver vi en eksamensøvelse. I skal derfor læse/skimme vedhæftet eksamenssæt. Vi laver en "meta-øvelse", hvor I præsenterer jeres plan for oplæg på 7-10 min., og hvor I angiver kildernes inddragelse med udvalgte citater. (ved billeder væ
-
Eksamensøvelse 3s DK efter 1945.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16,8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
10. Forsvarssamarbejde efter 1945
Fokus: Mini-forløb om Nato og forsvarssamarbejdet - forløbet fungerer som supplerende stof til emnet om Kold krig før og nu (titel 8).
Faglige mål:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Materialer i overblik:
Artikel: https://www.dr.dk/nyheder/udland/analyse-mens-eu-forberedte-sig-paa-trump-sov-nato-i-timen-og-nu-er-alliancen-doed
Hans Hedtofs Nytårstale 1950
supplerende stof:
https://www.youtube.com/watch?v=Kgj8pGd6jvo (Facing War) - Vi så dokumentaren i biografen med oplæg af professor Steen Ryning.
https://www.dansketaler.dk/tale/mette-frederiksens-tale-om-europas-forsvar-ved-haerens-officersskole
https://nyheder.tv2.dk/video/2025-02-18-vi-bliver-noedt-til-at-ruste-op-siger-statsminister-mette-frederiksen-6368991728112
Omfang (estimat): s. 10 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
11
|
11. Kronologiforløb
Fokus:
At få overblik over gennemgået stof og de lange linjer i et både diakron -og synkrontperspektiv. (eleverne fik tildelt forskellige perioder)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226960638",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226960638",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226960638"
}