Holdet 2022s MAA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e)
Hold 2022s MAA (1s MAA, 2s MAA, 3s MAA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Deskriptiv statistik
Titel 3 Lånetyper og herunder rentesregning
Titel 4 Sammenhænge
Titel 5 Geometri
Titel 6 Vektorer i planen
Titel 7 Repetition
Titel 8 Vektorer i planen
Titel 9 Sandsynlighedregning
Titel 10 Polynomier
Titel 11 Hypotesetest
Titel 12 Differentialregning
Titel 13 Integralregning
Titel 14 AI
Titel 15 Differentialligninger
Titel 16 Funktioner af flere variable
Titel 17 Vektorfunktioner
Titel 18 Sandsynlighedregning
Titel 19 Repetition
Titel 20 Kompleksetal
Titel 21 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

i-Bøger:
De elever der har haft ibøger til systime fra andre hold har adgang til dem.


Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 200,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Deskriptiv statistik

Forløbet løber simultant med et tværfagligt forløb med idræt.

Vi skal arbejde med grupperede og ikke grupperede observationer, udfra den fælles data, som kommer fra det flerfaglige forløb om sundhed sammen med idræt

Repetition fra grundforløb:
observation
hyppighed
frekvens
kummuleret frekvens
pindediagram, prikdiagram, trappediagram, histogram og sumkurve
Fraktiler, her igennem også kvartilsæt og boksplot.
Outlier og skævhed


Yderligere skal eleverne have kendskab til normalfordeling og særlige fokuspunkter ved denne.
De skal kunne bestemme spredning og varians

Faglige mål
Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

Kernestof:
statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale,
stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer.

Materiale: Noteshæfte udleveres. Sider 35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lånetyper og herunder rentesregning

Vi skal have et lille forløb omkring lån og lånetyper.

Eleverne skal have en "forståelse" af en "høj" rente. De skal kende til de to overordnede lånetyper, nemlig annuitet og serielån. de skal kunne finde ÅOP i forbindelse med en evt lånetilbudsindhentning

Til sidst skal eleverne lave deres eget budget ud efter indkomst og "ønske til et lån"

PRocentregning, gennemsnitlig rente, Indekstal og vejet indekstal er opstarten til rentesregning.

Vigtige begreber
P.a.
ÅOP
Termin
Rente
afdrag
ydelse

Faglige mål:
Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer

Kerne stof:
– procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel

Suplerende stof:
opsparings- og gældsannuitet



I forløbet er indlagt et projekt af 2 modulers varighed
Materiale: Notehæfte udleveres    sider 18
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 06-01-2023
Prøve 1 i klasse 12-01-2023
Aflevering 2 13-01-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sammenhænge

Eleverne bygger videre på begrebet om sammenhænge fra grundforløbet
Kort rep af lineære sammenhænge
Her efter gennemgås
Eksponentielvækst, fordoblings og halveringskonstanten
Potensvæks, procentvis vækst
Logaritmer.

Under hver af overskrifterne behandles regression og undersøgelse af vækstsammenhængen eks på enkelt logaritmisk papir

Faglige mål
håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling

Kernestof:
funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, invers funktion, karakteristiske egenskaber ved
følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponential-, potens- og
logaritmefunktioner samt trigonometriske funktioner
– overslagsregning, regningsarternes hierarki, symbolmanipulation, ligefrem og omvendt proportionalitet, det udvidede
potensbegreb, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske
værktøjsprogrammer, tilnærmet og eksakt værdi samt absolut værdi

Notes hæfte udleveres  sider 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Geometri

Vi skal introducere enhedscirklen og koble denne med vores viden om ensvinklede trekanter, sådan at vi kan benytte sin, cos og tan i ALLE trekanter så længe 3 stykker er kendte.


Forløbet ligger op til arbejde med vektorer

Som uddybende stof vil graferne for sinus, cosinus og tangens gennemgå

Endelig gennemgås den harmoniske sinuskurve

Faglige mål:
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og
flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning
med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
– demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling

Supplerende stof
Enhedscirklen
Sinus og cosinusrelationerne
Harmonisk sinuskurve



Materiale: Notehæfte udleveres  sider 15
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve 2 i klassen 21-02-2023
Aflevering 3 03-03-2023
Bevisernes dag 10-03-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Vektorer i planen

Det helt store emne i dette forløb er vektorer i planen.
De skal kunne tegne og benævne vektorer i planen
Her under skal de ligeledes kunne håndtere
Længde
Retning
Regning med vektorer
Vinkel mellem vektorer
Prikprodukt
Determinant
Areal af parallelogram
Projektion af punkt/vektor på vektor
Linje ved parameter og ligning
Cirklens ligning
Skæring mellem linjer
Skæring cirkel og linje
Tangent

Faglige mål:
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse


Kernestof:
- vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer


Materiale: Noter udleveret af læreren
Sider 43


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition

Repetition af efterårets teori
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vektorer i planen

Det helt store emne i dette forløb er vektorer i planen.
De skal kunne tegne og benævne vektorer i planen
Her under skal de ligeledes kunne håndtere
Længde
Retning
Regning med vektorer
Vinkel mellem vektorer
Prikprodukt
Determinant
Areal af parallelogram
Projektion af punkt/vektor på vektor
Linje ved parameter og ligning
Cirklens ligning
Skæring mellem linjer
Skæring cirkel og linje
Tangent

Faglige mål:
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse


Kernestof:
- vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer


Materiale: Noter udleveret af læreren
Sider 43
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sandsynlighedregning

Vi skal arbejde med sandsynlighedsregning.
Ud fra begreberne permutation og kombination skal vi kigge på måder at bestemme sandsynligheder for diverse udfald.

Eleverne opnår ligeledes kendskab fra flere populationer eks kugletrækning i forlængelse af kombination.

Permutation og kombination bliver således indgangsvinklen til binomialfordelingen.
Eleverne skal kunne bestemme og tegne en binomialfordeling. De skal ligeledes kunne tegne den kumulerede sandsynlighedsfordeling og kende til begreberne diskret og kontinuert sandsynlighedsfordelinger.

Stokastisk variabel introduceres og kobles via dens middelværdi til eks gevinst ved spil.

Vi skal kigge på middelværdi, varians og spredning for en binomialtfordelt stokastisk variabel.
Samt bestemme konfidensintervaller

Faglige mål:
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog

Kernestof
- kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling og normalfordeling, konfidensintervaller, hypotesetest i binomialfordelingen
Supplerende:


Materiale: Noteshæfter udleveres
sider: 28
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Polynomier

Vi skal gennemgå de karekteristiske træk ved første og andengradspolynomier.

begrebet f(x), karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner: lineære funktioner, polynomier,

Vi skal kigge på karakteristiske træk ved første og andengrads polynomiet i form af udseende (her igennem konstanternes betydning for det grafiske forløb)

Faktorisering og beregning af rødder/nulpunkter. Hvis et polynomie har en eller flere rødder så kan det omskrives til
a(x-r1)(.....

Omskriv forskriften ud fra viden om toppunktet.

Ligningsløsning. Vi kan løse en andengradsligning, men vi vil også kigge på hvordan et ligningssystem kan løses via substitution eller ligestorekoefficienter.


Nulreglen. En kort definition som kan bruges i nogle løsningssammenhænge, og som giver et indblik i hvorfor et polynomie kan faktoriseres hvis det har rødder


Vi skal herud over bevise følgende sætninger:
Linjens ligning ud fra et kendt punkt og en hældning

Løsning af andengradsligningen

Toppunktet til et andengradspolynomie

Symmetri ved et andengradspolynomie

Faktorisering af et andengradspolynomie


Faglige mål:
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning

Kernestof:
- statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer samt anvendelse af lineær, eksponentiel, potens- og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot
- funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, invers funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponential-, potens- og logaritmefunktioner samt trigonometriske funktioner


Supplerende stof:
Polynomiers division

Notehæfte udleveres  sider 20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Hypotesetest

Vi skal arbejde videre fra binomialfordelingen og over i binomialtest som indgang til hypotesetest.

Acceptmængde og kritiskmængde til redskab for at afgøre skæbnen af nulhypotesen

Introducere meget kort:
Chi^2-Godness of fit
Chi^2-Uafhængighed

De skal kende til begreberne:
Hypotese
Signifikansniveau
Skal kunne udføre en binomialtest


Faglige mål:
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog

Kernestof
- kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling og normalfordeling, konfidensintervaller, hypotesetest i binomialfordelingen
Supplerende:


Der opstilles konfidensintervaller og skabes en kobling til (senere bestemmelsee) af konfidensinterval for hældningskoefficienten



Notehæfte udleveres sider: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Differentialregning

Differentialregning som redskab til at bestemme væksthastigheder og anvende disse.

definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed og marginalbetragtninger, afledet funktion for de elementære funktioner samt differentiation af f + g, f - g, k f,, f(g) og f * g udledning af udvalgte differentialkvotienter

- monotoniforhold og ekstrema
- optimering
- Tangent bestemmelse

Den første af to regne arter indenfor infinitesimalregningen er differentialregning. Dette omhandler ændringer i den afhængige variabel som resultat af meget små ændringer i den uafhængige

Vi ser på hvordan en sekant og dermed differenskvotienten nærmer sig tangenten i et punkt, og dermed at grænseværdien for differenskvotienten bliver differentialkvotienten.

Den afledte funktion som begreb og værktøj.

Tangentens ligning via differentialkvotienten og et kendt punkt

Differentialregning som værktøj til monotonibestemmelse, og dermed også bestemmelse af lokale/globale ekstremaer.

Differentiere produkt og sammensatte funktioner

Til slut kigger vi på differentialregning som værktøj til at optimere processer.


:

Vi beviser følgende sætninger

Differentialkvotienten af en konstant

Differentialkvotienten af en potens

Differentialkvotienten af en konstant gange en funktion

Differentialkvotienten af et produkt

Differentialkvotienten af en sammensat funktion

Tangentensligning


Faglige mål:
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori


Kernes stof
- definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
- monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient


Suppelerende

Ikke noget

Materiale: Notehæfte udleveres
sider 22
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Integralregning

Integralregning som den anden disciplin indenfor intinitisimalregning.

Indledningsvis introduceres eleverne til integralregning som det "modsatte" af at differentiere.

Vi skal arbejde med forståelsen af at bestemme det ubestemte integral (Stamfunktion) og det bestemte integral. De skal kende til at integralet KAN bruges til at bestemme et areal, men at det ikke er det samme.

Vi kigger også på areal mellem grafer.

Bevis for Areal funktionen og det bestemte integral

Kurvelængde er supplerende stof.

Omdrejgningslegeme

Integrations ved substitution

Faglige mål
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling

Kernestof:
- stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og stamfunktion, regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution, anvendelser af integraler

Afsluttes med et projekt i samspil med differentialregning

Supplerende
- kurvelængde

materiale:Notehæfte udleveres. Sider 22
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 AI

AI og afrunding på året

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Differentialligninger

Differentialligninger gennemgåes.

Der er fokus på hvad en differentialligning kan give af information om eks tangenthældning, væksthastighed, monotoniforhold.

Eleverne skal kunne løse og kende til begrebet differentialliginnger og vide hvad de indeholder.
løsning ved stamfunktion
løsning ved separation af variable
løsning af en lineær differentialligning
løsning af en logistisk differentialligning

Fagligemål:
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse


Kernestof:
- lineære og separable differentialligninger af første orden, herunder den logistiske differentialligning, kvalitativ analyse af differentialligninger samt opstilling af simple differentialligninger


Udarbejdes projekt: O.Vnen A/S


Materiale: Noter udleveret af læreren. sider 20.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 16 Funktioner af flere variable

Vi starter op fra f(x) og arbejder os over i f(x,y).

Eleverne skal kunne tegne funktioner af to variable på de angive definitionsmængder.
Tegner snitkurver, punkter (kugler), snitkurver, niveaukurver, tangenter
Beregne partielt og blandede afledede og bestemme gradienten.
Kobling til andre discipliner i 2D

Faglige mål:
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

Kernestof:
– funktioner af to variable, partielle afledede og grafisk forløb, herunder niveaukurver

Materiale/noter udleveres af læreren. Sider 25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 17 Vektorfunktioner

Vektorfunktioner introduceres fra parameterfremstiliingen af en ret linje.

Følgende begreber gennemgås og vise
Vektorfunktion og dens vektorkurve
Hastighedsvektoren/tangentvektoren
Tagenten i et punkt på kurven
Skæring mellem vektorfunktioner herunder sig selv (dobbeltpunkter)
Accelerationsvektoren
Længden af et givent stykke at vektorkurven.

Hvis det nås, så gennemgås også areal mellem kurve og førsteaksen

Faglige mål:
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teor
demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling
– Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold


Kernestof:
- vektorfunktioner, grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse, samt anvendelser af vektorfunktioner

Supplerende stof:
- Parameterfremstilling for kuglen i rummet
- Tegne og opererer i 3D
- Kobling til opgaver i 2D eks kurvelængde

Undervisningsmateriale: Noter udleveres til eleverne. Sider 25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 18 Sandsynlighedregning

Vi skal samle op på sandsynlighedsregning.
Herunder
Tæthedsfunktionen.
Normalfordelingen
Spredning og varians for en normalfordelt stokastiskvariabel
Konfidensinterval for hældningen
Binomialfordeling og test

Faglige mål:
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer,
gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar,
der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
– anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet


Kernestof:
statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale,
stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer samt anvendelse af lineær, eksponentiel, potens- og polynomiel regression,
herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot
– kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling og
normalfordeling, konfidensintervaller, hypotesetest i binomialfordelingen

Der bliver også tid til at gennemgå forberedelsesmaterialet

Materiale udleveres af underviser: Sider 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 20 Kompleksetal

Som supplerende stof (som helt emne) vælges komplekse tal.

Eleverne udvider deres talforståelse fra de reelle tal til de komplekse tal.
Eleverne skal kunne illustrere kompleksetal via den komplekse talplan.
De skal kunne bestemme modulus og argument, samt skrive kompleksetal via polærnotation.

BEvis for den komplekse andengradsligning


Materiale: Noter udleveret af læreren
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer