Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022s MAA (1s MAA, 2s MAA, 3s MAA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
i-Bøger:
De elever der har haft ibøger til systime fra andre hold har adgang til dem.
Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Link til alle noteshæfter.pdf Download hæfterne om sammenhænge, Funktioner og Deskriptiv Statistik.Vi skal repetere deskriptiv statistik og gennemgår basale indstillinger og brug af Nspire.Vi gennemgår det undervisningsmateriale vi skal bruge fremove
-
Rep: Grupperet observationer og illustrationer hertil, samt kvartilsæt.Nyt: Normalfordeling. Læs side 19-25
-
Arbejde med to-punktstest.Fokus: linje genne to punkter og skæring mellem linjer.
-
Gruppearbejde
-
Gruppearbejde / færdiggøre og øve fremlæggelser
-
Gennemsnitlig rente side 7. Introducere de to lånetyper serie og annuitet
-
Serie og annuitetslån samt gældsformlen
-
Opstart projekt og rep af serie og annuitetslån
-
Prøve 1 i klassen
-
AFrunding af rentesregning
-
Arbejde med prøven, aflevering 2 og projekt
-
Gennemgang af prøve
-
Afsnit
-
I skal have kigget jeres aflevering 2 igennem, og rettet den via besvarelsen i O365.De steder hvor I har brug for at arbejde yderligere (fra prøve og afleveringer) noteres. Disse bruges i undervisningenAfsnit
-
Annuitetsopsparing og afrunding af rentes forløb. Få kigget hele hæftet igennem en sidste gang
-
Først skal vi se et afsnit af luksusfælden. HUSK lidt at drikke og måske snolder som supplement til det som bliver taget med.Sammenhænge: Vi skal igang med hæfte om sammenhænge. Læs om eksponentielvækst side 21-23Sammenhaenge_Nspire.pdf
-
Sammenhænge: Vi skal arbejde videre med eksponentielle sammenhænge.Læs om logaritmer side 24-27Sammenhaenge_Nspire.pdf
-
Læs om logaritmer side 24-27Sammenhaenge_Nspire.pdf Kig forud på fordoblings- og halveringskonstanten
-
læs om logaritmer side 24-27Sammenhaenge_Nspire.pLav opgave 67, 73, 78 og 79 i opgavehæftet
-
Læs igen om fordoblings og halveringskonstanten.Lav opgave 83, 85, 87, 89 og 91 i opgavehæftet
-
Prøve i klassen
-
Gennemgang af prøven samt eksponentiel regressionLav opgave 92, 94, 98, 99
-
Vi startet først 0830. Sidste hyggemodul med mat
-
Velkommen tilbage.I får terminsprøven udleveret.
-
Projektion af vektor på vektor side 17-19
-
Vi går videre med hæftet om vektorer. Vi starter fra vinkel mellem vektorer. Læs side 12-16.
-
Repeterer grundlæggende og igang med linjer. Læs side 23-25
-
Læs om determinant side 19-22
-
Rette linjer side 25-29
-
Rette linjer skæring og vinkel side 30-33
-
Rette linjer afstand og projektion side 34-37
-
Cirklens ligning og tangent side 38-39
-
PRøve i klassen
-
Cirklens parameterfremstilling og skæring side 40-41
-
Vektorer i planen 6 - cirklens ligning.tns
-
Gennemgang af prøve afrunding af cirkler
-
Læs om sandsynlighed i hæftet "Sandsynligheds.....". side 1-10.Forsøg at lave opgave 8, 18, 19, 22, 27
-
Læs om stokastisk variabel side 11-13. Lav gerne opgave 31, 34, 35, 38, 41, 44, 45
-
Læs side 14-17 om binomialfordelingg. Lav opgave 53, 55, 58
-
Vi gør binomailfordelingen færdig med opgaver. Kigger på kummuleret fordeling med henblik på at angive de nederste og øverste 2.5%
-
Prøve 2 i klassen
-
Tangenter til cirkler og skæringer
-
Lav opgave 2, 9a/c, 11b/c, 13a/b, 24a/b, 34, 40, 43a/c, 50a/c, 53a/cVi gennemgår beviset for andengradsligningen side 8-9 og toppunkt side 11-12Læs side 13-14
-
Regne med andengradsligning.tns
-
Repetition og opgaver ved polynomier. Vi gennemgår beviset for symmetri og faktorisering.Læs om polynomiersdivision
-
Projekt i polynomier
-
Bevisernes dag.I skal have nedskrevet og øvet jer på andengradsligningen og toppunktsformlen.Evt også den med logaritmer.Så øver vi dem og prøver måske en i klassen
-
Repetition af polynomiers division. Projekt
-
Hypotesetest
-
Vi skal igang med hypotesetest
-
Tid til opgaver til SRO
-
Opstart på hypotesetest. Læs side 1-6 i hæftet "hypotesetest_nspire".Lav gerne opgaverne 3, 4, 7, 12, 13 til hæftet.
-
Læs om stikprøver side 19-24.Lav opgave 16, 17, 21
-
Læs om middelværdi, spredning og konfidensintervaller i "sandsynlighedsregning_nspire" side 19-23.Lav opgave 78, 79 0g 88 i opgaver dertil.Lav opgave 22, 23 til "hypotesetest"
-
Hour of Code 2023 2g.pdf
-
Opsamling "sandsynlighedsregning" samt "hypotesetest."Herefter videoprojekt til hypotesetest
-
Projekt
-
Differentialregning. Læs side 1-6 i "Differentialregning_nspire". Lav opgave 4, 5, 9, 13, 14 hertil.
-
Læs om alle beviserne side 7-16.Lav opgave 25,32,34,35
-
Læs om monotoniforhold side 17-19.Lav opgave 36, 37, 39, 40, 48
-
Julehygge samtidig med opgaveregning i differentialregning i forbindelse med repetition indtil monotoniforhold. Tag godter med.Lav opgave 49, 50, 56, 58
-
Læs om optimering til sidst i differentialreningshæftet.Lav opgave 41, 59, 62, 63
-
Jørgen kommer ind i løbet af timer og er med til at lave en kort præsentation af SRO-opgaven (se lectio opgave under 2s SRO)
-
Matematik til SRO. Få kigget jeres data igennem til jeres valgte emne. Lav punktplot, regressioner, lav tabeller over udviklingen i en given udgift/økonomi....I får modulet til at arbejde med matematikken til jeres SRO
-
Differentialregning og SRO
-
Differentialregning
-
Opstart på integralregning. Vi leger med tilgangen
-
Læs side 1-4 i "Integralregning_Nspire".Nyt: areal side 5-9Lav opgave 3, 6, 7
-
Vi beviser arealfunktionen og det bestemte integral.Rep af integralregning. Lav opgave 12, 14, 21, 24, 28 og 29
-
Læs side 10. areal mellem grafer.Lav opgave 9, 10, 13, 15 og 23
-
Læs side 11-14 og kurvelængde.Lav opgave 22, 23, 26, 32Vi introducere og leger med omdrejningslegeme (behøves ikke forberedt)
-
Læs side 14-15 om omdrejningslegemeLav opgave 30, 31, 32, 34, 35 (hvis man føler for det)Nyt integration ved substitution (blot skimt, behøves ikke nærstuderet)
-
Rep af integration ved substituion
-
Beviser
-
Repetere integration ved substitution med grænser. Kigge på beviser og opgaver
-
Rette afleveringer og arbejde med skriftlige udfordringer
-
Projekt i integral og differentialregning
-
Rep af vektorer
-
Vektorprojekt
-
Temaopgave landmåling - Sct. Knud - MatA.pdf
-
Afrunding på projekter. Regning af opgaver eller lave beviser
-
Optakt til AI, og regne opgaver
-
Opsamling på SRO-prøven
-
Besøg fra Technology Denmark om AI
-
Fri repetition og opgaveregning
-
Sidste modul. Hygge. Regne opgaver og klargøre mundtlig årsprøve
-
Spørgetime til mundtlig
-
Repeterer differentialregning.Skimt hæftet igennem og lav flere af opgaverne 35a,b, 37c,d, 41d,e,f,
-
Repeterer differentialregning.Skimt hæftet igennem og lav flere af opgaverne 48a,b, 58 og 61.Fokus på beviser
-
Repetition af integralregningSKimt hæftet igennem og lav en eller flere af opgaverne 6, 10, 14, 22, 24,
-
Repetition af integralregningSKimt hæftet igennem og lav en eller flere af opgaverne 26, 32, 37, 50Fokus på beviserSarah har kage med og Alexander drikkelse
-
Differentialligninger er det nye emne.Læs side 1-4. Lav opgave 3, 8, 9Selina har kage med
-
Læs differentialligninger side 5-8.Lav opgave 16, 25, 38, 44
-
Læs side 11-12.Lav ogpave 17, 38, 42Tobias kage og Sofie R saft
-
Vi arbejder med bevis og tavlepapir.Jonas S har kage med
-
Læs side 16-20.Lav opgave 49, 50, 53Gustav har kage med og Albert saft
-
Repetition, samt opstart projekt.Lav opgave 62, 63Jonas L har kage med og alberte har saft
-
Projekt i differentialligningerJonas L og Sofie R saft
-
Tid til projektTobias har kage med
-
Tavlepapir til differentialligninger. Øve beviserFrederik har kage med
-
Prøve i klassen. HUSK fysisk formelsamlingSelina har kage med og Sarah har saft
-
Tobias har kage med Læs om snitkurver og niveaukurver 5-8.Lav evt en eller flere af opgave 8, 11, 13, 15, 16 og 23
-
Læs om partielt afledede 10-11. Samt rep af snitkurver og niveaukurverLav opgave 24, 25 og 32Sarah har kage med
-
Gennemgang af prøven.Bestemme tangenter til snitkurver. Herefter fri
-
AK og Johanna har STOR kage med. Jonas W har lækker saft
-
BEstemme arten af stationære punkter. Rep og beregninger.
-
Finder gode værktøjer til skriftlig eksamen
-
Jonas L har kage medTangentplan og rep af funktioner af 2 variable
-
Sofie A har kage medAfslutte funktioner af 2 variable.Regne og beskrive
-
Ebbe har kage medVektorfunktioner opstart
-
Mandag: Gennemgå denne liste inden arrangementet i Arbejdernes erhvervsråd Studietursforberedelse - velfærdsstatensøkonomi.docx
-
Forud for oplægget i DIIS skal i gennemgå indholdet i denne fil Brush up på EU.docx
-
A: Læses inden mødet tirsdag formiddag med Mai Marcardo: Regeringen smider blå partier og Enhedslisten ud af finanslovsforhandling - Mediearkiv - Infomedia.pdf
-
B: Læses inden mødet tirsdag formiddag med Mai Marcard: oDødvande i grønt trepartsdrama - Mediearkiv - Infomedia.pdf
-
Tirsdag:KBH | Gadens Stemmer
-
Selina har kage med.Repeterer vektorfunktioner og overgang fra funktioner til disse.Læs starten af hæftet igen
-
Jonas L har en stor kage med.Vi snakker om hastighedsvektor og får den tegnet sammen med stedvektoren.Læs i hæftet
-
Accelerationsvektoren og rep af øvrigtSofie R har kage med
-
Frederik har kage med.Vi skal kigge bevis for hastighedsvektorenLæs om detteLav
-
Bevist for hastighedsvektoren igen.Her efter tangentlinjen til kurvenAlexander har kage med
-
Regne opgaver med vektorfunktionerPhillip har kage med
-
Selina har kage med.Der bliver tid til at arbejde med funktioner af to variabler og vektorfunktioner
-
Vi skal have fulgt op på og fuldført sandsynlighedsregning.Kig gerne på side 14-23 "sandsynlighedsregning_nspire"
-
Læs side 8-16 i Sammenhænge_nspireLaver eksamensopgaver om sandsynlighed
-
Prøve I klassen
-
Tavlepapirer og øve beviser Lav opgave 95, 105, 106, 108, 123
-
Forberedelsesmateriale 2025.pdf
-
Introduktion til Python 2024.pdf
-
Deskriptiv statistik. Vi skal kigge på normalfordelingen, og hvordan den kan bestemmes samt fordelingsfunktionen. Læs side 21-30
-
Afrunde statistik ved at kigge på konfidensinterval for hældningskoefficienten i en lineærregression. Læs side 10-16 i sammenhænge.
-
Læs side 14-16 om enhedscirklen og side 24-27 om sinuskurven i hæftet Geometri
-
Forberedelsesmateriale-dag-1
-
stx241_MAT_A_15012024_forberedelsesmateriale (002).pdf
-
Forberedelsesmateriale-dag-2
-
Forberedelsesmateriale-dag-3
-
Forberedelsesdag 4
-
Forberedelsessæt - sandsynlighed 2024+2025 - regnet.tns
-
Integration ved substitution.pdf
-
Forberedelse 5
-
15 min til hjælp til Susan.
-
Repetition af differentialligninger.Vi gennemgår hæftet og teorien over 2 gange. Derefter regnes der opgaver fra eksamenssæt
-
Kort gennemgang af prøveRepetition af vektorfunktioner.Vi gennemgår hæftet og teorien over 2 gange. Derefter regnes der opgaver fra eksamenssæt
-
Repetition af vektorfunktioner.Vi gennemgår hæftet og teorien over 2 gange. Derefter regnes der opgaver fra eksamenssæt
-
Repetition af funktioner af 2 variable.Vi gennemgår hæftet og teorien over 2 gange. Derefter regnes der opgaver fra eksamenssæt
-
Repetition af funktioner af 2 variable.Vi gennemgår hæftet og teorien over 2 gange. Derefter regnes der opgaver fra eksamenssætnit
-
Selvstændigt arbejde op mod terminsprøven
-
Den komplekse andengradsligning og rep af komplekse tal.Fokus på polærekoordinater
-
Lave tavlepapir til kompleksetal og øve bevis.
-
Øve beviser og lave tavlepapirer
-
Regne eksamensopgaver fra gamle sæt, og repeterer selvvalgt stof
-
Regne frit og klargøre til prøve
-
Ren hygge :-)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
200,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Deskriptiv statistik
Forløbet løber simultant med et tværfagligt forløb med idræt.
Vi skal arbejde med grupperede og ikke grupperede observationer, udfra den fælles data, som kommer fra det flerfaglige forløb om sundhed sammen med idræt
Repetition fra grundforløb:
observation
hyppighed
frekvens
kummuleret frekvens
pindediagram, prikdiagram, trappediagram, histogram og sumkurve
Fraktiler, her igennem også kvartilsæt og boksplot.
Outlier og skævhed
Yderligere skal eleverne have kendskab til normalfordeling og særlige fokuspunkter ved denne.
De skal kunne bestemme spredning og varians
Faglige mål
Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
Kernestof:
statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale,
stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer.
Materiale: Noteshæfte udleveres. Sider 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lånetyper og herunder rentesregning
Vi skal have et lille forløb omkring lån og lånetyper.
Eleverne skal have en "forståelse" af en "høj" rente. De skal kende til de to overordnede lånetyper, nemlig annuitet og serielån. de skal kunne finde ÅOP i forbindelse med en evt lånetilbudsindhentning
Til sidst skal eleverne lave deres eget budget ud efter indkomst og "ønske til et lån"
PRocentregning, gennemsnitlig rente, Indekstal og vejet indekstal er opstarten til rentesregning.
Vigtige begreber
P.a.
ÅOP
Termin
Rente
afdrag
ydelse
Faglige mål:
Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
Kerne stof:
– procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel
Suplerende stof:
opsparings- og gældsannuitet
I forløbet er indlagt et projekt af 2 modulers varighed
Materiale: Notehæfte udleveres sider 18
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering
|
06-01-2023
|
Prøve 1 i klasse
|
12-01-2023
|
Aflevering 2
|
13-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sammenhænge
Eleverne bygger videre på begrebet om sammenhænge fra grundforløbet
Kort rep af lineære sammenhænge
Her efter gennemgås
Eksponentielvækst, fordoblings og halveringskonstanten
Potensvæks, procentvis vækst
Logaritmer.
Under hver af overskrifterne behandles regression og undersøgelse af vækstsammenhængen eks på enkelt logaritmisk papir
Faglige mål
håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling
Kernestof:
funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, invers funktion, karakteristiske egenskaber ved
følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponential-, potens- og
logaritmefunktioner samt trigonometriske funktioner
– overslagsregning, regningsarternes hierarki, symbolmanipulation, ligefrem og omvendt proportionalitet, det udvidede
potensbegreb, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske
værktøjsprogrammer, tilnærmet og eksakt værdi samt absolut værdi
Notes hæfte udleveres sider 40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Geometri
Vi skal introducere enhedscirklen og koble denne med vores viden om ensvinklede trekanter, sådan at vi kan benytte sin, cos og tan i ALLE trekanter så længe 3 stykker er kendte.
Forløbet ligger op til arbejde med vektorer
Som uddybende stof vil graferne for sinus, cosinus og tangens gennemgå
Endelig gennemgås den harmoniske sinuskurve
Faglige mål:
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og
flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning
med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
– demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
Supplerende stof
Enhedscirklen
Sinus og cosinusrelationerne
Harmonisk sinuskurve
Materiale: Notehæfte udleveres sider 15
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve 2 i klassen
|
21-02-2023
|
Aflevering 3
|
03-03-2023
|
Bevisernes dag
|
10-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vektorer i planen
Det helt store emne i dette forløb er vektorer i planen.
De skal kunne tegne og benævne vektorer i planen
Her under skal de ligeledes kunne håndtere
Længde
Retning
Regning med vektorer
Vinkel mellem vektorer
Prikprodukt
Determinant
Areal af parallelogram
Projektion af punkt/vektor på vektor
Linje ved parameter og ligning
Cirklens ligning
Skæring mellem linjer
Skæring cirkel og linje
Tangent
Faglige mål:
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
Kernestof:
- vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer
Materiale: Noter udleveret af læreren
Sider 43
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
Repetition af efterårets teori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vektorer i planen
Det helt store emne i dette forløb er vektorer i planen.
De skal kunne tegne og benævne vektorer i planen
Her under skal de ligeledes kunne håndtere
Længde
Retning
Regning med vektorer
Vinkel mellem vektorer
Prikprodukt
Determinant
Areal af parallelogram
Projektion af punkt/vektor på vektor
Linje ved parameter og ligning
Cirklens ligning
Skæring mellem linjer
Skæring cirkel og linje
Tangent
Faglige mål:
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
Kernestof:
- vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer
Materiale: Noter udleveret af læreren
Sider 43
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighedregning
Vi skal arbejde med sandsynlighedsregning.
Ud fra begreberne permutation og kombination skal vi kigge på måder at bestemme sandsynligheder for diverse udfald.
Eleverne opnår ligeledes kendskab fra flere populationer eks kugletrækning i forlængelse af kombination.
Permutation og kombination bliver således indgangsvinklen til binomialfordelingen.
Eleverne skal kunne bestemme og tegne en binomialfordeling. De skal ligeledes kunne tegne den kumulerede sandsynlighedsfordeling og kende til begreberne diskret og kontinuert sandsynlighedsfordelinger.
Stokastisk variabel introduceres og kobles via dens middelværdi til eks gevinst ved spil.
Vi skal kigge på middelværdi, varians og spredning for en binomialtfordelt stokastisk variabel.
Samt bestemme konfidensintervaller
Faglige mål:
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
Kernestof
- kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling og normalfordeling, konfidensintervaller, hypotesetest i binomialfordelingen
Supplerende:
Materiale: Noteshæfter udleveres
sider: 28
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om sandsynlighed i hæftet "Sandsynligheds.....". side 1-10.Forsøg at lave opgave 8, 18, 19, 22, 27
-
Læs om stokastisk variabel side 11-13. Lav gerne opgave 31, 34, 35, 38, 41, 44, 45
-
Læs side 14-17 om binomialfordelingg. Lav opgave 53, 55, 58
-
Vi gør binomailfordelingen færdig med opgaver. Kigger på kummuleret fordeling med henblik på at angive de nederste og øverste 2.5%
-
Prøve 2 i klassen
-
Tangenter til cirkler og skæringer
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Polynomier
Vi skal gennemgå de karekteristiske træk ved første og andengradspolynomier.
begrebet f(x), karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner: lineære funktioner, polynomier,
Vi skal kigge på karakteristiske træk ved første og andengrads polynomiet i form af udseende (her igennem konstanternes betydning for det grafiske forløb)
Faktorisering og beregning af rødder/nulpunkter. Hvis et polynomie har en eller flere rødder så kan det omskrives til
a(x-r1)(.....
Omskriv forskriften ud fra viden om toppunktet.
Ligningsløsning. Vi kan løse en andengradsligning, men vi vil også kigge på hvordan et ligningssystem kan løses via substitution eller ligestorekoefficienter.
Nulreglen. En kort definition som kan bruges i nogle løsningssammenhænge, og som giver et indblik i hvorfor et polynomie kan faktoriseres hvis det har rødder
Vi skal herud over bevise følgende sætninger:
Linjens ligning ud fra et kendt punkt og en hældning
Løsning af andengradsligningen
Toppunktet til et andengradspolynomie
Symmetri ved et andengradspolynomie
Faktorisering af et andengradspolynomie
Faglige mål:
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
Kernestof:
- statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer samt anvendelse af lineær, eksponentiel, potens- og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot
- funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, invers funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponential-, potens- og logaritmefunktioner samt trigonometriske funktioner
Supplerende stof:
Polynomiers division
Notehæfte udleveres sider 20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Hypotesetest
Vi skal arbejde videre fra binomialfordelingen og over i binomialtest som indgang til hypotesetest.
Acceptmængde og kritiskmængde til redskab for at afgøre skæbnen af nulhypotesen
Introducere meget kort:
Chi^2-Godness of fit
Chi^2-Uafhængighed
De skal kende til begreberne:
Hypotese
Signifikansniveau
Skal kunne udføre en binomialtest
Faglige mål:
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
Kernestof
- kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling og normalfordeling, konfidensintervaller, hypotesetest i binomialfordelingen
Supplerende:
Der opstilles konfidensintervaller og skabes en kobling til (senere bestemmelsee) af konfidensinterval for hældningskoefficienten
Notehæfte udleveres sider: 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Differentialregning
Differentialregning som redskab til at bestemme væksthastigheder og anvende disse.
definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed og marginalbetragtninger, afledet funktion for de elementære funktioner samt differentiation af f + g, f - g, k f,, f(g) og f * g udledning af udvalgte differentialkvotienter
- monotoniforhold og ekstrema
- optimering
- Tangent bestemmelse
Den første af to regne arter indenfor infinitesimalregningen er differentialregning. Dette omhandler ændringer i den afhængige variabel som resultat af meget små ændringer i den uafhængige
Vi ser på hvordan en sekant og dermed differenskvotienten nærmer sig tangenten i et punkt, og dermed at grænseværdien for differenskvotienten bliver differentialkvotienten.
Den afledte funktion som begreb og værktøj.
Tangentens ligning via differentialkvotienten og et kendt punkt
Differentialregning som værktøj til monotonibestemmelse, og dermed også bestemmelse af lokale/globale ekstremaer.
Differentiere produkt og sammensatte funktioner
Til slut kigger vi på differentialregning som værktøj til at optimere processer.
:
Vi beviser følgende sætninger
Differentialkvotienten af en konstant
Differentialkvotienten af en potens
Differentialkvotienten af en konstant gange en funktion
Differentialkvotienten af et produkt
Differentialkvotienten af en sammensat funktion
Tangentensligning
Faglige mål:
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
Kernes stof
- definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
- monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient
Suppelerende
Ikke noget
Materiale: Notehæfte udleveres
sider 22
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Differentialregning. Læs side 1-6 i "Differentialregning_nspire". Lav opgave 4, 5, 9, 13, 14 hertil.
-
Læs om alle beviserne side 7-16.Lav opgave 25,32,34,35
-
Læs om monotoniforhold side 17-19.Lav opgave 36, 37, 39, 40, 48
-
Julehygge samtidig med opgaveregning i differentialregning i forbindelse med repetition indtil monotoniforhold. Tag godter med.Lav opgave 49, 50, 56, 58
-
Læs om optimering til sidst i differentialreningshæftet.Lav opgave 41, 59, 62, 63
-
Jørgen kommer ind i løbet af timer og er med til at lave en kort præsentation af SRO-opgaven (se lectio opgave under 2s SRO)
-
Matematik til SRO. Få kigget jeres data igennem til jeres valgte emne. Lav punktplot, regressioner, lav tabeller over udviklingen i en given udgift/økonomi....I får modulet til at arbejde med matematikken til jeres SRO
-
Prøve i klassen
-
Differentialregning og SRO
-
Differentialregning
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Integralregning
Integralregning som den anden disciplin indenfor intinitisimalregning.
Indledningsvis introduceres eleverne til integralregning som det "modsatte" af at differentiere.
Vi skal arbejde med forståelsen af at bestemme det ubestemte integral (Stamfunktion) og det bestemte integral. De skal kende til at integralet KAN bruges til at bestemme et areal, men at det ikke er det samme.
Vi kigger også på areal mellem grafer.
Bevis for Areal funktionen og det bestemte integral
Kurvelængde er supplerende stof.
Omdrejgningslegeme
Integrations ved substitution
Faglige mål
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
Kernestof:
- stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og stamfunktion, regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution, anvendelser af integraler
Afsluttes med et projekt i samspil med differentialregning
Supplerende
- kurvelængde
materiale:Notehæfte udleveres. Sider 22
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opstart på integralregning. Vi leger med tilgangen
-
Læs side 1-4 i "Integralregning_Nspire".Nyt: areal side 5-9Lav opgave 3, 6, 7
-
Vi beviser arealfunktionen og det bestemte integral.Rep af integralregning. Lav opgave 12, 14, 21, 24, 28 og 29
-
Afsnit
-
Læs side 10. areal mellem grafer.Lav opgave 9, 10, 13, 15 og 23
-
Læs side 11-14 og kurvelængde.Lav opgave 22, 23, 26, 32Vi introducere og leger med omdrejningslegeme (behøves ikke forberedt)
-
PRøve i klassen
-
Læs side 14-15 om omdrejningslegemeLav opgave 30, 31, 32, 34, 35 (hvis man føler for det)Nyt integration ved substitution (blot skimt, behøves ikke nærstuderet)
-
Rep af integration ved substituion
-
Beviser
-
Repetere integration ved substitution med grænser. Kigge på beviser og opgaver
-
Rette afleveringer og arbejde med skriftlige udfordringer
-
Projekt i integral og differentialregning
-
Rep af vektorer
-
Prøve i klassen
-
Vektorprojekt
-
Temaopgave landmåling - Sct. Knud - MatA.pdf
-
Afrunding på projekter. Regning af opgaver eller lave beviser
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
AI
AI og afrunding på året
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Differentialligninger
Differentialligninger gennemgåes.
Der er fokus på hvad en differentialligning kan give af information om eks tangenthældning, væksthastighed, monotoniforhold.
Eleverne skal kunne løse og kende til begrebet differentialliginnger og vide hvad de indeholder.
løsning ved stamfunktion
løsning ved separation af variable
løsning af en lineær differentialligning
løsning af en logistisk differentialligning
Fagligemål:
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
Kernestof:
- lineære og separable differentialligninger af første orden, herunder den logistiske differentialligning, kvalitativ analyse af differentialligninger samt opstilling af simple differentialligninger
Udarbejdes projekt: O.Vnen A/S
Materiale: Noter udleveret af læreren. sider 20.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Repeterer differentialregning.Skimt hæftet igennem og lav flere af opgaverne 35a,b, 37c,d, 41d,e,f,
-
Repeterer differentialregning.Skimt hæftet igennem og lav flere af opgaverne 48a,b, 58 og 61.Fokus på beviser
-
Repetition af integralregningSKimt hæftet igennem og lav en eller flere af opgaverne 6, 10, 14, 22, 24,
-
Repetition af integralregningSKimt hæftet igennem og lav en eller flere af opgaverne 26, 32, 37, 50Fokus på beviserSarah har kage med og Alexander drikkelse
-
Differentialligninger er det nye emne.Læs side 1-4. Lav opgave 3, 8, 9Selina har kage med
-
Læs differentialligninger side 5-8.Lav opgave 16, 25, 38, 44
-
Læs side 11-12.Lav ogpave 17, 38, 42Tobias kage og Sofie R saft
-
Vi arbejder med bevis og tavlepapir.Jonas S har kage med
-
Læs side 16-20.Lav opgave 49, 50, 53Gustav har kage med og Albert saft
-
Repetition, samt opstart projekt.Lav opgave 62, 63Jonas L har kage med og alberte har saft
-
Projekt i differentialligningerJonas L og Sofie R saft
-
Afsnit
-
Tid til projektTobias har kage med
-
Tavlepapir til differentialligninger. Øve beviserFrederik har kage med
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
16
|
Funktioner af flere variable
Vi starter op fra f(x) og arbejder os over i f(x,y).
Eleverne skal kunne tegne funktioner af to variable på de angive definitionsmængder.
Tegner snitkurver, punkter (kugler), snitkurver, niveaukurver, tangenter
Beregne partielt og blandede afledede og bestemme gradienten.
Kobling til andre discipliner i 2D
Faglige mål:
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
Kernestof:
– funktioner af to variable, partielle afledede og grafisk forløb, herunder niveaukurver
Materiale/noter udleveres af læreren. Sider 25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
17
|
Vektorfunktioner
Vektorfunktioner introduceres fra parameterfremstiliingen af en ret linje.
Følgende begreber gennemgås og vise
Vektorfunktion og dens vektorkurve
Hastighedsvektoren/tangentvektoren
Tagenten i et punkt på kurven
Skæring mellem vektorfunktioner herunder sig selv (dobbeltpunkter)
Accelerationsvektoren
Længden af et givent stykke at vektorkurven.
Hvis det nås, så gennemgås også areal mellem kurve og førsteaksen
Faglige mål:
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og
problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved
opbygningen af matematisk teor
demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling
– Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
Kernestof:
- vektorfunktioner, grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse, samt anvendelser af vektorfunktioner
Supplerende stof:
- Parameterfremstilling for kuglen i rummet
- Tegne og opererer i 3D
- Kobling til opgaver i 2D eks kurvelængde
Undervisningsmateriale: Noter udleveres til eleverne. Sider 25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
18
|
Sandsynlighedregning
Vi skal samle op på sandsynlighedsregning.
Herunder
Tæthedsfunktionen.
Normalfordelingen
Spredning og varians for en normalfordelt stokastiskvariabel
Konfidensinterval for hældningen
Binomialfordeling og test
Faglige mål:
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer,
gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar,
der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
– anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
Kernestof:
statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale,
stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer samt anvendelse af lineær, eksponentiel, potens- og polynomiel regression,
herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot
– kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling og
normalfordeling, konfidensintervaller, hypotesetest i binomialfordelingen
Der bliver også tid til at gennemgå forberedelsesmaterialet
Materiale udleveres af underviser: Sider 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
19
|
Repetition
Forberedelses materialet er keglesnit
sider: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Kompleksetal
Som supplerende stof (som helt emne) vælges komplekse tal.
Eleverne udvider deres talforståelse fra de reelle tal til de komplekse tal.
Eleverne skal kunne illustrere kompleksetal via den komplekse talplan.
De skal kunne bestemme modulus og argument, samt skrive kompleksetal via polærnotation.
BEvis for den komplekse andengradsligning
Materiale: Noter udleveret af læreren
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Repetition
Repetition af dette års stof, samt bevisførelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56227021971",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56227021971",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56227021971"
}