Holdet 2022af id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2022af id (1af id, 2af id, 2af id-lærere, 3af id, 3af id-lærere)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Flerfagligt forløb i 1.g
Titel 2 Basketball og Opvarmning (EKSAMEN)
Titel 3 Ultimate og team (EKSAMEN)
Titel 4 Springgymnastik (EKSAMEN)
Titel 5 Softtennis (EKSAMEN)
Titel 6 Folkedans og Les Lanciers
Titel 7 Landsholdsfodbold
Titel 8 Volleyball
Titel 9 Træningsprojekt
Titel 10 HipHop og Laban (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Flerfagligt forløb i 1.g

INDHOLD
Under det flerfaglige forløb vil I i idræt blive præsenteret for idrætsfagets metoder samt teori om sundhed, kondition og styrke. For at kunne besvare de præsenterede problemformuleringer skal I desuden teste jeres kondital og styrke.

Fra idrætsfagets læreplan arbejder vi med kernestoffet:
• grundlæggende principper for træning
• basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
• de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.

MATERIALE
Dokumentet om idrætsfagets metoder

Sider fra Yubio 2022:
s. 13-39: Fra afsnit 1.1 Sundhedens ansigter til og med afsnit 1.3.4 Hvor mange, hvem og hvor?
s. 67-71: Fra afsnit 3.1 Superkompensation til og med afsnit 3.2 Arbejdets tre faser
s. 72-75: Fra afsnit 3.4 Aerob træning til og med afsnit 3.4.1 Kondital og udholdenhed
s. 78-83: Fra afsnit 3.6 Styrketræning til og med afsnit 3.6.2 Muskeludholdenhed
s. 193-197: Fra afsnit 7.1 Test-typer til og med afsnit 7.2.1 Biptest/yo-yo-test
s. 199-200: Fra afsnit 7.3 Test af styrke til og med afsnit 7.3.1 Bænkpres
s. 202-203: Fra afsnit 7.3.4 Squat til og med afsnit 7.3.5 Estimering af 1-RM
s. 210-213: Fra afsnit 7.7. Tests og matematik til og med afsnit 77.1 Deskriptiv statistik
Antal sider i alt: xx sider
Undervisningstid: 10,5 timer
Fordybelsestid: 0 timer

ARBEJDSFORMER
Undervisningen består hovedsageligt af eksperimentelt arbejde (når vi tester), klasseundervisning (teorimodulerne) og gruppearbejde.

FAGLIGE MÅL
Fra læreplanen er de faglige mål, at I skal:
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter (i vores forløb er vi i færdighedsområdet 'klassiske og nye idrætter')
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
• kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Helt konkret skal I i forløbet:
• Opnå viden om grundlæggende principper for styrketræning og brug af styrkerummet samt kondition, konditionstræning og testning
• Vise fysisk kapacitet
• Indgå i og opnå forståelse for jeres egne og andres roller i forbindelse med de gennemførte tests.
Opnå viden om faglige metoder indenfor idræt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Basketball og Opvarmning (EKSAMEN)

Vi har lavet en turnus, hvor eleverne var inddelt på 2 hold. Det ene hold havde 6 modulers basketball, mens det andet hold 6 modulers opvarmning. Derefter omvendt.

INDHOLD OG FAGLIGE MÅL I BASKETBALLFORLØBET

Generelle faglige mål:
- at I efter forløbet behersker de grundlæggende tekniske færdigheder i at aflevere og modtage bolden, drible, pivotere, skyde på kurven, lave lay-up, samt udføre forsvarsbevægelser.

- at I efter forløbet har kendskab til og forståelse for de grundlæggende taktiske færdigheder i:
a) forsvarsspillet: mandsopdækning og zoneopdækning
b) angrebsspillet: hvordan man bruger forskellige løbemønstre som "give and go", "Backdoor" og cuts.

- at I undervejs i forløbet udviser evner til at indgå i samarbejdsrelationer så spillet på jeres hold og undervejs i øvelserne fungerer bedst muligt

Teori:
I dette forløb har vi fokus på teknik og taktik – ligeledes behandles kort musklers opbygning og funktion -

MATERIALE
Siderne 53-59 i Yubio 2022 opgives til eksamen.
- Om personligt- og zoneforsvar - Basketball ABC - teknik og taktik, Systime
Videoer:
- Pivotering (1), triple-threat (2), dribling (3) og aflevering (14): https://www.youtube.com/playlist?list=PLE086531526542179
- Lay-up (19 og 20): https://www.youtube.com/playlist?list=PLE086531526542179
- Skud (16, 17 og 21): https://www.youtube.com/playlist?list=PLE086531526542179
- Cuts: https://www.youtube.com/watch?v=hquaGAUWCH4&feature=youtu.be&t=26s



INDHOLD I OPVARMNINGSFORLØBET
I dette forløb arbejdes med rytmisk opvarmning, både en teoretisk del og en praktisk del. Der har i forløbet været særligt fokus på musikforståelse, samarbejde, kropsbeherskelse, kreativitet og kobling af teori.

Fra læreplanens kernestof har vi arbejdet med:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- grundlæggende principper for træning
- de for undervisningen relevante digitale redskaber

MATERIALE
Dokumentet  'Opvarmningsprogram introskrivelse'
I Yubio 2022 i kapitel 30 Rytmisk opvarmning har I læst afsnit 30.2 til og med afsnit 3.4 på s. 1242-1247.
I har desuden læst afsnit 3.3 i kapitel 3 Træningslære på s. 71-72 i Yubio 2022.
Supplerende stof: Til inspiration til øvelser: Svingøvelser på s. 1250-1251 og Hoppeøvelser på s. 1252+1256.
Antal sider: 8,5 sider
Undervisningstid: 9,5 timer
Fordybelsestid: 0 timer

ARBEJDSFORMER
Vekselvirkning mellem arbejde i plenum og gruppearbejde og arbejdsformer med egen refleksion samt udarbejdelse af synopsis og dokumentation ved medieprodukt.

FAGLIGE MÅL
Ifølge læreplanen skal eleverne udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram til musik og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori. Desuden skal eleverne igennem arbejdet med opvarmningsprogrammerne opnå kropsbevidsthed samt kunne beherske centrale færdigheder.

Det vil i dette forløb sige, at eleverne evalueres på:  
• Opbygningen, variation og progressionen i programmet.  
• Valg af øvelser – kommer programmet omkring alle store led og muskelgrupper?  
• Bevægelseskvalitet - udføres bevægelserne ordentligt.  
• Evne til at koble musik og bevægelse – passer øvelserne til den valgte musik?  
• Arbejdsproces - hvordan har de arbejdet med opgaven?  
• Evne til at koble teori og praksis
• Evne til at give feedback andres programmer og at modtage feedback på eget på eget program.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ultimate og team (EKSAMEN)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Springgymnastik (EKSAMEN)

SPRINGGYMNASTIK
FAGLIGE MÅL
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I opnår grundlæggende viden og færdigheder indenfor springgymnastik og komplekse bevægelser.

Fra læreplanen skal I kunne:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Mere konkret skal I kunne:
- redegøre for de grundlæggende gymnastikpositioner og bevægelseselementer samt udføre øvelser, der foreviser disse positioner og elementer.
- udføre et strakt ophop på airtracken samt redegøre for, hvad der kendetegner et korrekt udført ophop.
- stå på hovedet med modtagelse samt redegøre for, hvad der kendetegner en korrekt udført hovedstand.
- stå på hænder med modtagelse samt redegøre for, hvad der kendetegner en korrekt udført håndstand.
- udføre et lavt overslag fra airtrack eller springbræt over plint med modtagelse samt redegøre for, hvad der kendetegner et korrekt udført lavt overslag.
- udføre et kraftspring fra airtrack med modtagelse samt redegøre for, hvad der kendetegner et korrekt udført kraftspring.
- være modtager på hovedstand, håndstand, lavt overslag og kraftspring samt redegøre for, hvad der er de vigtigst fokuspunkter som modtager.
- redegøre for springfaserne i relation til lavt overslag og kraftspring.
- redegøre for teorien om komplekse bevægelser. Herunder skal I kunne redegøre for de forskellige bevægelsestyper (simple reflekser, sammensatte medfødte bevægelser og komplekse tillærte bevægelser), redegøre for de tre stadier og hvad der kendetegner dem samt kunne vurdere hvornår udførelsen hovedstand, håndstand, lavt overslag og kraftspring er i hvilket stadie.

MATERIALE
Teksten ’Grundlæggende forudsætninger’

Teksten ’Modtagning’

Video af lavt overslag
https://youtu.be/D9NqC8ZHHfA

Teknikstudie af lavt overslag. Prøv at koble faserne til de 7 springfaser, som I har læst om i ”Grundlæggende forudsætninger”.
https://youtu.be/LIOs36b1G74

Video af de primære fejl ved udførelse af et lavt overslag. Hvad skal man passe på med at gøre?
https://youtu.be/-GUkcJ2vSIc

Video af modtagning lavt overslag. Der vises tre versioner. Vi skal arbejde med den første. Hvad gør modtageren med sine hænder?
https://youtu.be/qFhtxb4Wnxc

Video af kraftspring
https://youtu.be/3bIUlLx5ltI

Teknikstudie af kraftspring. Prøv at koble faserne til de 7 springfaser, som I har læst om i ”Grundlæggende forudsætninger”.
https://youtu.be/Qee5lwwh4XE

Video af modtagning af kraftspring
https://youtu.be/8K_mBPkwyA4

Om Komplekse bevægelser i Yubio 2022, s. 867-870.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Softtennis (EKSAMEN)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Folkedans og Les Lanciers

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår forståelse for de centrale elementer i de forskellige danse - dansetrin, formationer, dansenes rytme og særegne udtryk samt opnår viden om den historiske og sociale sammenhæng, som dansene indgår i. Der danses: Den muntre kreds (Circassian circle); Jiffy Mixer; Totur til Vejle; Hamborg sekstur samt Les Lanciers. Eleverne skal desuden anvende nogle af de lærte folkedanselementer til at lave deres egen folkedans.
De faglige mål er følgende:
- kunne udføre dansenes forskellige trin - bl.a. chassé, polka, balancé og dobbeltbalancé, gåtrin mm.
- kunne udføre dansene i takt til musikken og herunder kunne forstå musikken, så den kan tælles og de forskellige sekvenser igangsættes og afsluttes på de korrekte taktslag
- kunne føre og lade sig føre
- kunne danse med korrekt fatning og holdning, således at dansen danses med et passende udtryk
- kunne redegøre for de vigtigste elementer i relation til den historiske og sociale sammenhæng, som dansen indgår i.

Materialer:
- Yubio 2022: Siderne 1269-1273 samt 1280-1283 (kap. 33.1) - om traditionelle folkedanse (1281-83 er dansevideoer)
- Idræt c - teori i praksis. Systime 2017 (ibog), Jan Kahr Sørensen og Rasmus Pöckel: Dansehistorie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Landsholdsfodbold

Eleverne har været delt efter ønsket boldspil. Nogle af eleverne har haft landholdsfodbold, hvor de faglige mål var at:

- have kendskab til spillets organisation og regler.
- kunne modtage og aflevere bolden hensigtsmæssig, herunder kunne tæmme bolden samt lave en indersideaflevering og et halvliggende vristspark.
- kunne bevæge jer hensigtsmæssigt med bolden, herunder kunne drible og finte under løb.
- kunne bevæge dig hensigtsmæssig uden bolden, herunder udnytte banens bredde og dybde, skabe og udnytte frit rum via temposkifte og retningsskifte samt dække op med zone- og mandsopdækning.
- kunne redegøre for udvalgte landes måde at spille fodbold på I forhold til spilfaserne.
- kunne abstrahere fra jeres forhåndsopfattelse af, hvordan fodbold spilles og leve jer ind i den fodboldkultur, som jeres land har.
kunne udvælge (og eventuelt udvikle) træningsøvelser, der passer til jeres lands måde at spille fodbold på.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Volleyball

Eleverne har været delt efter ønsket boldspil. Nogle af eleverne har haft volleyball, hvor de faglige mål var at:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Træningsprojekt

INDHOLD
Planlægge, afvikle og evaluere eget træningsprogram med fokus på styrke eller konditionstræning. Bip test og styrketest før og efter træningsforløb, afprøvning af forskellige træningsformer, udarbejdelse og aflevering af træningsrapport med logbog.
Dette integreres med hhv. fodbold eller volleyball.

MATERIALE
Yubio idræt C+B (2024):
Om fysiologiske forhold i forbindelse med træning (træningslære): afsnit 3.1, 3.2, 3.5 og 3.6 (Kernestof)
Om målsætning og motivation: Yubio afsnit 5.1 til og med 5.2.1 (Kernestof)
Videoer med teknik af øvelser (Kernestof):
Boxjump: 25.A9 - https://www.youtube.com/watch?v=NBY9-kTuHEk&t=6s
Swing: 25.B2 (kettlebell) - https://www.youtube.com/watch?v=sSESeQAir2M
Squat to high pull: 25.B3 (vægtskive) - https://www.youtube.com/watch?v=Li4g5p6s2eM&t=94s
Bicep curl: 25.C2 (TRX slynge) - https://www.youtube.com/watch?v=_yQEQeQKzKQ
Triceps: 25.C7 (TRX slynge) - https://www.youtube.com/watch?v=xODm0GuXPMY
Bearcrawl (sidelæns og fremad/baglæns) - https://www.youtube.com/watch?v=WMXbyYpZ9oYog https://www.youtube.com/watch?v=he1k9F-P4DI
Undervisningstid: 13 timer
Fordybelsestid: 4 timer

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, projektarbejde i form af selvtræning hjemme, anvendelse af fagprogrammer til pulsregistrering, skriftligt arbejde i form af en afsluttende rapport samt løbende logbog.

FAGLIGE MÅL
- opnå en god fysisk kapacitet/forbedre egen fysisk kapacitet
- kunne udfærdige, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsforløb, herunder opstille mål for egen træning.
- kunne analysere og vurdere fysisk aktivitet i et trænings- og sundhedsmæssigt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 HipHop og Laban (EKSAMEN)

FORMÅL
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at du opnår grundlæggende viden og færdigheder indenfor
hiphop og Rudolf Labans bevægelsesprincipper. Det overordnede formål med forløbet er, at du opnår
den basale teknik, der skal til for at danse en lang hiphop koreografi, hvor du selv laver noget af
koreografien.

Fra læreplanen skal du kunne:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk samt udvalgte områder inden for den humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
  
Mere konkret skal du kunne:
- udføre bounce, jacking og pose.
- udføre hiphop trin af forskellig sværhedsgrad, både enkeltvis og i en sammenhæng. Herunder trinene step touch, Slide, V-trin, A-trin, armsving, støt foran, børst støv af skuldrene, grapewine, turn med klap, kick ball change og running man.  
- redegøre for Labans fem bevægelsesprincipper og med udgangspunkt i dem kunne udvikle og udføre en længere hiphop koreografi.

MATERIALE
Om baggrunden for hiphop på s. 1331-1334 i Yubio 2022
Dokumenterne 'Laban - Kort fortalt', 'Laban, Intro og Body', 'Laban, Effort', 'Laban, Shape', 'Laban, Space', 'Labans bevægelsessprog - et lille udvalg' og 'Hiphoptrin'.
Supplerende: Inspiration til nye 'moves' på s. 1336-1343 i Yubio 2022.

EVALUERING
Du evalueres løbende gennem forløbet. I plenum og i gruppearbejdet høres du i din forståelse af bevægelsessproget. Din tolkning af bevægelsessproget kommer til udtryk i jeres udviklede koreografi. Løbende filmes den færdige hiphopkoreografi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer