Holdet 2022hn id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2022hn id (1hn id, 2hn id, 2hn id-lærere, 3hn id, 3hn id-lærere)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Idræt og Sundhed
Titel 2 Basketball
Titel 3 Opvarmning til musik (Eksamensforløb)
Titel 4 Ultimate og teamudvikling (Eksamensforløb)
Titel 5 Softtennis (Eksamensforløb)
Titel 6 Dans igennem historien
Titel 7 Valgfrit forløb
Titel 8 Træningsprojekt m. Fodbold/Floorball (Eksamensfor)
Titel 9 Springgymnastik (Eksamensforløb)
Titel 10 Dans med og efter Laban (Eksamensforløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Idræt og Sundhed

Forløbets formål er at arbejde flerfagligt (idræt og samfundsfag) med sammenhængen mellem idræt og sundhed.

Der er afviklet indirekte konditionstest og i den forbindelse talt om fysisk aktivitet/motion som en af de 4 KRAM-faktorer.

Fra Yubio - grundbogen er der endvidere undervist i sundheds-definitioner, fysisk aktivitets effekter og gevinster fysisk, psykisk, socialt og mentalt.

Ligeledes har temaerne unge og alkohol og "det skæve Danmark" været taget op. Det sidste tema i relation til social ulighed hvad angår fysisk aktivitet blandt børn og unge.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Basketball

Generelle faglige mål:
- at I efter forløbet behersker de grundlæggende tekniske færdigheder i at aflevere og modtage bolden, drible, pivotere, skyde på kurven, lave lay-up, samt udføre forsvarsbevægelser.
- at I efter forløbet har kendskab til og forståelse for de grundlæggende taktiske færdigheder i:
   a) forsvarsspillet: mandsopdækning og zoneopdækning
   b) angrebsspillet: hvordan man bruger forskellige løbemønstre som "give and go", "Backdoor" og cuts.
- at I undervejs i forløbet udviser evner til at indgå i samarbejdsrelationer så spillet på jeres hold og undervejs i øvelserne fungerer bedst muligt

Teori:
I dette forløb har vi fokus på teknik og taktik
- Om personligt- og zoneforsvar i: Basketball ABC - teknik og taktik, Systime, s. 112+119

Videoer:
- Pivotering (1), triple-threat (2), dribling (3) og aflevering (14): https://www.youtube.com/playlist?list=PLE086531526542179
- Lay-up (19 og 20): https://www.youtube.com/playlist?list=PLE086531526542179
- Skud (16, 17 og 21): https://www.youtube.com/playlist?list=PLE086531526542179
- Cuts: https://www.youtube.com/watch?v=hquaGAUWCH4&feature=youtu.be&t=26s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Opvarmning til musik (Eksamensforløb)


I dette forløb arbejdes med opvarmning, både en teoretisk del og en praktisk del.  

Teori:
Youbio s. 988-1005 (Kap 30, rytmisk opvarmning) + s. 71-72 (kap 3.3)

Centrale faglige mål I forløbet:
Ifølge læreplanen skal eleverne udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram til musik og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori.   Desuden skal eleverne igennem arbejdet med opvarmningsprogrammerne opnå kropsbevidsthed samt kunne beherske centrale færdigheder.

Det vil i dette forløb sige, at eleverne evalueres på:  
• Opbygningen, variation og progressionen i programmet.  
• Valg af øvelser – kommer programmet omkring alle store led og muskelgrupper?  
• Bevægelseskvalitet - udføres bevægelserne ordentligt.  
• Evne til at koble musik og bevægelse – passer øvelserne til den valgte musik?  
• Arbejdsproces - hvordan har de arbejdet med opgaven?  
• Evne til at koble teori og praksis
• Evne til at give feedback andres programmer og at modtage feedback på eget på eget program.

Arbejdsformer:
Vekselvirkning mellem arbejde I plenum og gruppearbejde og arbejdsformer med egen refleksion samt udarbejdelse af opvarmningsprogram, der er blevet fremvist og har fået feedback fra deltagere og observatører.

Fokuspunkter:
Musikforståelse, samarbejde, kropsbeherskelse, kreativitet, kobling af teori

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ultimate og teamudvikling (Eksamensforløb)

INDHOLD
Fokus på hvordan man udvikler teamet så man bliver så gode som muligt som ultimatehold.

Kernestof:
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse

MATERIALE
Troels Wolf & Jørn Hansen B- for bedre Idræt s. 155-166 om team teori
Yubio 2021, s. 628-659.

ARBEJDSFORMER
Gruppearbejde og pararbejde. Brug af OneNote og youtube.

FAGLIGE MÅL
- beherske centrale færdigheder indenfor færdighedsområdet boldspil i form af ultimate
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Specifikke faglige mål:
1. Beherske tekniske færdigheder: baghåndskast, forhåndskast, hammerkast, pivotering/finte før der kastes, gribe en disc stående og mens I er i bevægelse.
Konkret skal I:
    - Kunne beherske baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god
      præcision.
    - Have kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10
      meter væk.
    - Have kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10
      meter væk.
    - Kunne gribe disken med pandekagegrebet, hvis discen afleveres
      korrekt
    - Kunne gribe discen med pincetgreb, hvis afleveringen ligger til det.
    - Kunne pivotere under pres og aflevere til makker.
2. Beherske taktiske færdigheder: angrebsåbninger, lægge pres på hhv. forhånds- og baghåndsside i forsvarsspillet, cutte fri af modstander.
Konkret skal I:
    - Have taktisk kendskab til basale regler og "spirit of the game"
    - Have taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
    - Kunne udføre et "cut" under modtagelse af en aflevering.
3. Opnå viden om teamteori (dannelse, udvikling og faser indenfor team, kohæsion og roller) og kunne forholde teorien til egen praksis (eget teams udvikling)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Softtennis (Eksamensforløb)

INDHOLD
Fokus på at få så meget styr på grundslagene, at slagduellerne får længere varighed og taktisk at man kan se, at der er tanke bag placering på banen og placering af boldene.

Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse

MATERIALE
2023-udgaven: Yubio Idræt C+B (I bog idræt 2 årig): side 67-69, 78-83
Skumtennis øvelsesmanual Dansk tennis Forbund

ARBEJDSFORMER
Individuelt arbejde, par- og gruppearbejde. Brug af OneNote og Youtube

FAGLIGE MÅL
- beherske centrale færdigheder i inden færdighedsområder: klassiske og nye idrætter i form af softtennis
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Mere specifikke faglige mål:
- at I efter forløbet har kendskab til og i nogen grad behersker de grundlæggende slagtekniske færdigheder i forhåndsslaget, baghåndsslaget, serven,  flugtningen og benarbejdet.

- at I efter forløbet har kendskab til og forståelse for de grundlæggende taktiske færdigheder i opbygningen af et point, dvs. egen placering på banen og placering af boldene i forhold til modstanderens position på banen, så duellen kan vindes.

- at I efter forløbet kan svare på følgende spørgsmål om styrketræning og se, hvordan det kan hænge sammen med softtennis
Styrketræning (anaerob træning)
1. Forklar begrebet superkompensation og inddrag her figur 3.1 (s. 68) og figur 3.2 (s. 69)

2. Hvad er forskellen på muskelstyrke og muskeludholdenhed?

3. Anton er 16 år og går i 2. g - han kunne godt tænke sig at få større muskler. Han har ikke rigtig styrketrænet før, så han er lidt usikker på, hvordan han skal træne. Hvordan vil du anbefale Anton at træne?

4. Mathilde vil gerne være bedre til at slå en kraftfuld forhånd i tennis. Hvordan skal Mathilde træne og hvilke øvelser, vil du anbefale hende?

5. Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge maskiner i forhold til sin egen kropsvægt under styrketræning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dans igennem historien

* Den ene halvdel af idrætsholdets elever spillede softtennis mens den anden halvdel danse igennem historien, hvorefter de byttede forløb.

Beskrivelse:
Formålet med forløbet er at eleverne skal opnå grundlæggende idrætslige færdigheder og indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder. Derudover udvikle evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden, som erhverves ved en kort lektie til hvert modul om dansegenrerne og den samfundsmæssige udvikling. Derudover inddrages Rudolf Labans bevægelseslære, hvilket der arbejdes videre med i 3g, hvorved kravet om progressionen opfyldes.
- Der vil være fokus på dans i Danmark i løbet af de sidste 3-400 år, hvor der foretages et kronologisk nedslag på forskellige dansegenre og specifikke danse. Dansegenrerne vil blive perspektiveret til den samfundsmæssige udvikling og derfor vil der oftest blive spurgt: Hvorfor dansede folk denne dans i den pågældende periode? Hvordan er der sammenhæng mellem dansen og kendetegn ved samfundet i den pågældende periode? Prøv evt. at analysér bevægelser fra dansen ud fra Labans teoretisering af bevægelser.
- Forløbet har også et tværfagligt perspektiv idet der foruden siderne om den samfundsmæssige udvikling og dansegenrerne også kan inddrages viden fra fagene: dansk, historie, musik, samfundsfag etc.

De overordnede idrætsfaglige mål i forløbet:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: Musik og bevægelse
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Læringsmålene for forløbet ´Dans igennem historien´:
- Evnen til at samarbejde og ideudvikle
- Rytmisk forståelse - evnen til at følge rytmen, og starte på et bestemt taktslag
- Graden af kropsbevidsthed
- Koble den teoretiske og historiske viden til dansen og bevægelserne
- Tekniske basisbevægelser - evnen til at lave:
  o Et chassé
  o Gå og bevæge sig i takt
  o Isolerede og helkropsbevægelser
  o Strakte og bøjede bevægelser
Og vise kropsudtryk i forhold til de forskellige danse

Hvad eleverne har læst/set i forløbet:
- Uddrag fra: http://www.sportsdans.dk/nyhed/nyhed.asp?id=352 dansens historie
- Uddrag fra www.denstoredanske.dk om: kædedans, middelalderen, folkedans, arbejderklassen, selskabsdans og vals
- Uddrag fra http://www.aschehougsleksikon.dk/ns/default.htm om: dansk historie, individualisme, kreativitet, sanser og improvisation
- Uddrag fra http://wikipedia.dk/ om: folkedans, lanciers, pardans, linedans, breakdance, kreativitet og sanser
- Uddrag fra http://www.leksikon.org/ om: folkedans, traditionel dans og friere danseformer
- De enkelte faglærere har bedt eleverne om at se film fra http://www.youtube.com/ i relation til modulernes fokus

* Censor: Der forefindes et kompendium, hvilket du kan få tilsendt, hvis det har interesse
  
Arbejdsformer:
- Arbejde alene, i par, i grupper og alle sammen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Valgfrit forløb

Eleverne kunne vælge frit mellem følgende discipliner:
- Fodbold
- Volleyball
- Gymnastik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt m. Fodbold/Floorball (Eksamensfor)

Træningsprojekt i fodbold og floorball

Idé: Undervisningsforløb i boldspil, hvor der samtidig indgår et træningsprojekt af 8 ugers varighed, hvor eleven opnår forbedring af aerob kondition samt opfylder de tekniske krav i spillet. Fokus på udvalgte tekniske krav samt hvordan træning og kamp kan planlægges og udføres, så der sikres arbejde med høj intensitet.

Mål: Eleverne skal opnå en målbar forbedring i konditallet samt opfylde de specifikke boldtekniske krav.

Tekniske/taktiske mål i fodbold: beherskelse af forskellige afleveringsformer (inderside, yderside). Beherskelse af tæmninger, inderside/yderside/sål. Drible med bolden. Afslutning på mål med inderside og halvliggende vrist. Modtage bolden i løb, aflevere i løb, gøre sig spilbar i kampsituationer.

Tekniske/taktiske mål i floorball: beherskelse af basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud. Beherskelse af taktiske elementer så som spilbarhed samt placeringsevne med/uden bold.

Der laves en gruppefremlæggelse indeholdende målsætning for projektet, arbejdskravsanalyse, en træningsplan/dagbog for træningen hjemme, træningsteori samt evaluering af slutresultatet og refleksion over effekten af træningen.


Indhold: Udførsel af præ- og posttest (biptest). Idrætsspecifik test (sprint 20m, drible 12 kegler med en meter imellem både ud og hjem).

En arbejdskravsanalyse af en fodboldspiller/floorballspiller, der kan bruges som redskab for elevernes egne træningsplaner.  Fysiologisk teori bør begrunde elevernes øvelsesvalg i selvtræningsdelen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Springgymnastik (Eksamensforløb)

Forløbet er kørt sideløbende med Dans. Den ene halvdel af holdet har haft Springgymnastik, og den anden halvdel har haft Dans. Efter 7 moduler har holdene byttet disciplin.

FAGLIGE MÅL
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I opnår grundlæggende viden og færdigheder indenfor springgymnastik og komplekse bevægelser.

Fra læreplanen skal I kunne:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Mere konkret skal I kunne:
- redegøre for de grundlæggende gymnastikpositioner og bevægelseselementer samt udføre øvelser, der foreviser disse positioner og elementer.
- udføre et strakt ophop på airtracken samt redegøre for, hvad der kendetegner et korrekt udført ophop.
- stå på hovedet med modtagelse samt redegøre for, hvad der kendetegner en korrekt udført hovedstand.
- stå på hænder med modtagelse samt redegøre for, hvad der kendetegner en korrekt udført håndstand.
- udføre et lavt overslag fra airtrack eller springbræt over plint med modtagelse samt redegøre for, hvad der kendetegner et korrekt udført lavt overslag.
- udføre et kraftspring fra airtrack med modtagelse samt redegøre for, hvad der kendetegner et korrekt udført kraftspring.
- være modtager på hovedstand, håndstand, lavt overslag og kraftspring samt redegøre for, hvad der er de vigtigst fokuspunkter som modtager.
- redegøre for springfaserne i relation til lavt overslag og kraftspring.
- redegøre for teorien om komplekse bevægelser. Herunder skal I kunne redegøre for de forskellige bevægelsestyper (simple reflekser, sammensatte medfødte bevægelser og komplekse tillærte bevægelser), redegøre for de tre stadier og hvad der kendetegner dem samt kunne vurdere hvornår udførelsen hovedstand, håndstand, lavt overslag og kraftspring er i hvilket stadie.

MATERIALE
Teksten ’Grundlæggende forudsætninger’

Teksten ’Modtagning’

Video af lavt overslag
https://youtu.be/D9NqC8ZHHfA

Teknikstudie af lavt overslag. Prøv at koble faserne til de 7 springfaser, som I har læst om i ”Grundlæggende forudsætninger”.
https://youtu.be/LIOs36b1G74

Video af de primære fejl ved udførelse af et lavt overslag. Hvad skal man passe på med at gøre?
https://youtu.be/-GUkcJ2vSIc

Video af modtagning lavt overslag. Der vises tre versioner. Vi skal arbejde med den første. Hvad gør modtageren med sine hænder?
https://youtu.be/qFhtxb4Wnxc

Video af kraftspring
https://youtu.be/3bIUlLx5ltI

Teknikstudie af kraftspring. Prøv at koble faserne til de 7 springfaser, som I har læst om i ”Grundlæggende forudsætninger”.
https://youtu.be/Qee5lwwh4XE

Video af modtagning af kraftspring
https://youtu.be/8K_mBPkwyA4

Om Komplekse bevægelser i Yubio 2022, s. 867-870.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dans med og efter Laban (Eksamensforløb)

Forløbet er kørt sideløbende med Redskabsgymnastik. Den ene halvdel af holdet har haft Springgymnastik, og den anden halvdel har haft Dans. Efter 7 moduler har holdene byttet disciplin.

Titel: Dans med og efter Laban

Omfang i moduler: 7

Beskrivelse af forløbet:
Rudolf Laban har opdelt bevægelsestyper i forskellige kategorier, hvormed bevægelser kan analyseres og optimeres. Formålet med forløbet har været at udfordre eleverne kreative, rytmisk og ikke mindst teoretisk med udgangspunkt i Laban’s bevægelseslære. I de første moduler blev eleverne præsenteret for forskellig former for dans, bevægelse og ikke mindst inddragelsen af Laban i praksis. Efter inspirationsmodulerne skulle eleverne i grupper udvikle deres egen dans eller performance til selvvalgt musik med inddragelse af Labans terminologi. Forløbet blev afrundet med den store opvisningsdag, hvor alle grupperne viste deres produkt.

Hvad eleverne har læst:
- Susanne Ravn: ”Med kroppen som materiale – om dans i praksis”. Side 59
- Rudolf Laban - inspiration i idræt fra http://www.dgi.dk/nyheder/vis_nyhed.aspx?ID=1181&D=10
- Cirkelmodel over kroppens: Hvad – hvordan – hvor (gammel kopi uden afsender)

De faglige mål i forløbet:
- Evnen til at samarbejde med klassekammerater
- Evnen til at lave koreograferede og frie bevægelser til musik og lyd
- Opnå en øget kropsbevidsthed
- Evnen til at læse, forstå og overføre Labans terminologi (sprog) om bevægelser til kropslige udtryk
- Evnen til at indgå i en gruppe og sammen udvikle en danse-performance
- Evnen til at modtage og omsætte feedback

Kernestof:
- Alsidige idrætsdiscipliner og –aktiviteter, der tilgodeser kropsbeherskelse
- Idrætter, der fokuserer på samarbejde og etik og fremmer selvværd.

Arbejdsformer:
- Arbejde i par
- Arbejde i mindre og større grupper

Fokuspunkter:
- Teoretisering af idrætslige bevægelser
- Kreativitet og koreograferede bevægelser til musik og lyd
- Implementere elevernes normale medier som bærbar, mobiltelefon og Internettet i idrætsundervisningen, som nyttige redskaber

Ved en evt. idrætseksamen:
Der findes ingen facitliste, men herunder er nogle måske brugbare tricks…
- I mødes i gruppen og får en ærlig snak om jeres nuværende tema og dans – er den god nok?
  - Skal dansen optimeres lidt nogle steder
  - Skal dansen optimeres en del steder
  - Skal dansen optimeres meget
  - Skal der udvikles en hel ny dans… da I er blevet klogere (måske kan I lade jer inspirere af nogle af de andre dansegrupper fra idrætsholdet eller…)
- I udvikler og optimerer på jeres dans
- Hvordan laves en god drejebog og afvikles selve idrætseksamen?
  - I kan udvælge nogle bevægelsestyper fra jeres dans – det kan være:
    - Frit og bundet flow
    - Let og tung vægt
    - Zoner
    - Planer
    - Niveauer
    - …
  - I viser flere af disse bevægelsesformer og sammensætter måske flere til små sekvenser. Måske er der en progression, så I viser nogle simple, lidt sværere, sværere og så sekvenser fra jeres dans
  - Skal der være musik til, når vi laver sekvenserne? Måske – hvis det giver mening… måske ikke så højt, hvis I taler sammen, så censor og eksaminator kan høre jeres pointer
  - Til sidst viser I jeres dans – måske to gange (I kan også vise diverse øvelser og sekvenser, så jeres dans, så nogle andre øvelser og sekvenser, og så jeres dans igen til sidst)
- Få styr på Labans terminologi, fordi så:
  - Får I mange nuancer med i jeres dans
  - I vil bedre kunne indgå i dialogen med censor og eksaminator i afrundingen af jeres eksamen
- …

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer