Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022jv id (1jv id, 2jv id, 2jv id-lærere, 3jv id, 3jv id-lærere)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Flerfagligt forløb 1
INDHOLD
Under det flerfaglige forløb vil I i idræt blive præsenteret for idrætsfagets metoder samt teori om sundhed, kondition og styrke. For at kunne besvare de præsenterede problemformuleringer skal I desuden teste jeres kondital og styrke.
Fra idrætsfagets læreplan arbejder vi med kernestoffet:
• grundlæggende principper for træning
• basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
• de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
MATERIALE
Dokumentet om idrætsfagets metoder
Sider fra Yubio 2022:
s. 28-39: Idræt og sundhed, afsnit 1.3 og 1.4
s. 67-69: Superkompensation, afsnit 3.1
s. 72-83: Aerob og anaerob træning, styrketræning afsnit 3.4 - 3-6.1
s. 193-197: Tests, afsnit 7.1 til 7:2.2
s. 199-200, 202 - 203: Test af styrke, afsnit 7.3 og afsnit 7.3.4 og 7.3.5
Undervisningstid: 6,33 timer
Fordybelsestid: 0 timer
ARBEJDSFORMER
Undervisningen består hovedsageligt af eksperimentelt arbejde (når vi tester), klasseundervisning (teorimodulerne) og gruppearbejde.
FAGLIGE MÅL
Fra læreplanen er de faglige mål, at I skal:
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter (i vores forløb er vi i færdighedsområdet 'klassiske og nye idrætter')
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
• kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Helt konkret skal I i forløbet:
• Opnå viden om grundlæggende principper for styrketræning og brug af styrkerummet samt kondition, konditionstræning og testning
• Vise fysisk kapacitet
• Indgå i og opnå forståelse for jeres egne og andres roller i forbindelse med de gennemførte tests.
Opnå viden om faglige metoder indenfor idræt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
INDHOLD I OPVARMNINGSFORLØBET
I dette forløb arbejdes med rytmisk opvarmning, både en teoretisk del og en praktisk del. Der har i forløbet været særligt fokus på musikforståelse, samarbejde, kropsbeherskelse, kreativitet og kobling af teori.
Fra læreplanens kernestof har vi arbejdet med:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- grundlæggende principper for træning
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
MATERIALE
Dokumentet 'Opvarmningsprogram introskrivelse'
I Yubio 2022 i kapitel 30 Rytmisk opvarmning har I læst s. 1241-1247.
Supplerende stof: Til inspiration til øvelser: Yubio 2022, s. 1250-1261.
Træningslære s. 71 - 72
Undervisningstid: 9,5 timer
Fordybelsestid: 0 timer
ARBEJDSFORMER
Vekselvirkning mellem arbejde i plenum og gruppearbejde og arbejdsformer med egen refleksion samt udarbejdelse af synopsis og dokumentation ved medieprodukt.
FAGLIGE MÅL
Ifølge læreplanen skal eleverne udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram til musik og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori. Desuden skal eleverne igennem arbejdet med opvarmningsprogrammerne opnå kropsbevidsthed samt kunne beherske centrale færdigheder.
Det vil i dette forløb sige, at eleverne evalueres på:
• Opbygningen, variation og progressionen i programmet.
• Valg af øvelser – kommer programmet omkring alle store led og muskelgrupper?
• Bevægelseskvalitet - udføres bevægelserne ordentligt.
• Evne til at koble musik og bevægelse – passer øvelserne til den valgte musik?
• Arbejdsproces - hvordan har de arbejdet med opgaven?
• Evne til at koble teori og praksis
• Evne til at give feedback andres programmer og at modtage feedback på eget på eget program.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball
INDHOLD I BASKETFORLØBET:
I dette forløbet arbejdes der med basket, både en teknisk del og taktisk del.
Teori:
Videomateriale fra:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLE086531526542179
Video nr. 16, 17, 19, 20, 21
Video om cutting
https://www.youtube.com/watch?v=hquaGAUWCH4&t=26s
Faglige mål til forløbet:
- at eleverne efter forløbet behersker de grundlæggende tekniske færdigheder i at aflevere og modtage bolden, drible, pivotere, skyde på kurven, lave lay-up, samt udføre forsvarsbevægelser.
- at eleverne efter forløbet har kendskab til og forståelse for de grundlæggende taktiske færdigheder i:
a) forsvarsspillet: mandsopdækning og zoneopdækning
b) angrebsspillet: hvordan man bruger forskellige løbemønstre som "give and go", "Backdoor" og cuts.
- at eleverne undervejs i forløbet udviser evner til at indgå i samarbejdsrelationer så spillet på jeres hold og undervejs i øvelserne fungerer bedst muligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate og teamudvikling
Faglige mål til forløbet:
1. Beherske tekniske færdigheder: baghåndskast, forhåndskast, hammerkast, pivotering/finte før der kastes, gribe en disc stående og mens I er i bevægelse.
Konkret skal I:
- Have kendskab til og kunne beherske baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god
præcision.
- Have kendskab til og kunne beherske forhåndskast til makker 5-10
meter væk.
- Have kendskab til hammerkast.
- Kunne gribe disken med pandekagegrebet, hvis discen afleveres
korrekt
- Kunne gribe discen med pincetgreb, hvis afleveringen ligger til det.
- Kunne pivotere under pres og aflevere til makker.
2. Beherske taktiske færdigheder: angrebsåbninger, lægge pres på hhv. forhånds- og baghåndsside i forsvarsspillet, cutte fri af modstander.
Konkret skal I:
- Have taktisk kendskab til basale regler og "spirit of the game"
- Have taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Kunne udføre et "cut" under modtagelse af en aflevering.
3. Opnå viden om teamteori (dannelse, udvikling og faser indenfor team, kohæsion og roller) og kunne forholde teorien til egen praksis (eget teams udvikling)
Materialer:
- The Rules of Ultimate Frisbee (Ultimate) - EXPLAINED! (til modul 1)
- Troels Wolf & Jørn Hansen B- for bedre Idræt s. 155-166 om teamsamarbejde
- Yubio 2023, s. 663-692.
- World Games 2017 Ultimate Gold Medal Game - USA v COL (15 min inden modul 6)
Arbejdsformer:
Der vekselvirkes mellem pararbejde og teamarbejde i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Softtennis og Salsa
Softtennis
Fokus er på de grundlæggende slag i forhånd og baghånd, serv og benarbejde,
samt placering på banen.
MATERIALER:
ARBEJDSFORMER:
FAGLIGE MÅL:
- at man efter forløbet har kendskab til og i nogen grad behersker de grundlæggende slagtekniske færdigheder i forhåndsslaget, baghåndsslaget, serven, flugtningen og benarbejdet.
- at man efter forløbet har kendskab til og forståelse for de grundlæggende taktiske færdigheder i
opbygningen af et point, dvs. egen placering på banen og placering af boldene i forhold til modstanderens position på banen, så duellen kan vindes.
Modulerne har bestået af følgende:
Forhånd
Baghånd
Benarbejde og serv
Flugtninger
Taktik
Drejebog
SALSA:
Forløbet i Salsa Rueda de Casino hører til færdighedsområdet ’Musik og bevægelse’.
Formålet med salsa-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig og udføre figurer primært i forbindelse med Rueda De Casino. Du skal også kunne sætte en del af figurerne sammen efter eget ønske i en individuel dans
For at opnå dette skal du kunne:
- Være i stand til at begynde på den rigtige tælling og følge rytmen - herunder følge takten 1-2-3-pause.
- Kunne udføre føddernes bevægelse isolerede og træde på forfod.
- Være i stand til at koordinere arme og ben i takt til musikken (og opretholde et flow)
- Kunne bruge hofter og overkrop isoleret
- Være i stand til udføre valgte figurer
- Have kendskab til at style figurerne
- Kunne følge en caller og fungere som caller
Have kendskab til psykiske fordele der kan være ved at danse
Materialer:
IPraksis, Salsa Rueda de Casino, 2023
- introduktion, 1,5 s
Links:
- https://www.femina.dk/sundhed/traening-og-kost/4-gode-grunde-til-kaste-dig-ud-i-dans
- https://videnskab.dk/krop-sundhed/dans-kan-vaere-fremtidens-terapiform/
- https://udforsksindet.dk/at-danse-styre-angst/
- https://www.youtube.com/playlist?list=PLcbd9nnoUdE7W6EZ7Z27Aeer_cNFVvSPx
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Crossfitness
Indhold:
Undervisning indenfor træningslære og crossfitness. Følgende kernestof fra læreplanen er gennemgået:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Grundlæggende principper for træning
- Basale naturvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder
- Præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi (selvtræning)
Materialer:
Litteratur med sidetal (samlet antal sider: 24 normalsider):
- Yubio 2022-2025: s. 963-969 (Crossfitness´ historie og organisering) + 969-997 (øvelseskatalog) + 984 (x-fit max)
- Yubio 2022-2025: s.67-69 (supercompensation) + s. 78-84 (styrketræning) + 312-314 (fysiologiske tilpasninger)
- Udleveret dokument om styrketræningsprincipper (styrketrænings handout)
Animationer/videoer:
- Crossfitness games 19, The best moments: https://www.youtube.com/watch?v=PzWfZmtkC8k&t=94s
- Boxjump: 25.A9 - https://www.youtube.com/watch?v=NBY9-kTuHEk&t=6s
- Swing: 25.B2 (kettlebell) - https://www.youtube.com/watch?v=sSESeQAir2M
- Squat to high pull: 25.B3 (vægtskive) - https://www.youtube.com/watch?v=Li4g5p6s2eM&t=94s
- Bicep curl (elastik med lavt ophæng) - https://www.youtube.com/watch?v=JXCb5HkA2tw&t=154s
- Triceps: 25.C7 (TRX slynge) - https://www.youtube.com/watch?v=xODm0GuXPMY
- Bearcrawl (sidelæns og fremad/baglæns) - https://www.youtube.com/watch?v=WMXbyYpZ9oY og https://www.youtube.com/watch?v=he1k9F-P4DI
Gennemgåede fagbegreber:
- Crossfitness´ historie og organisering
- Fordele og ulemper ved funktionel træning vs. Træning i maskiner
- WODs: EMOM, AMRAP, For Time og Fight Gone Bad
- Stort teknisk fokus på især følgende øvelser: Bear Crawl, Triceps (elastik), Biceps (TRX slynge), Box Jump, Kettlebell swing, Squat To High Pull
- Træningslære: Superkompensation, restitution, RM, sæt/repetitioner, maksimal muskelstyrke, hypertrofi, muskeludholdenhed og eksplosivitet.
- TABATA, X-Fit Max
Samlet undervisningstid: 9,5 timer
Arbejdsformer:
Der er i forløbet arbejdet med to forløb som har kørt parallelt. Omdrejningspunktet for de praktiske timer har været crossfitness, under inddragelse af teoretisk viden om træningslære. Samtidig har eleverne dokumenteret deres træning i en logbog og udover idrætstimerne trænet minimum to gange om ugen derhjemme som lektie til træningsprojektet. Eleverne har vha. crossfitness forsøgt at forbedre følgende tests: Selvvalgt muskeløvelse, planke, hurtighedstest, længdespring, kropshævning og bænkpres (de fire sidste øvelser er fra politiets optagelsesprøve). I timerne med crossfitness er eleverne blevet præsenteret for en række crossfitnessøvelser, hvor der er lagt stort fokus i den korrekte tekniske udførelse af øvelserne. Eleverne har arbejdet med WODs og har i grupper skulle lave deres egne WODs, som de skulle undervise hinanden i. Elevernes WODs er blevet til på baggrund af den teoretiske viden omkring træningsplanlægning, som der er arbejdet med undervejs. I træningsprojektet har eleverne afleveret en rapport der skal dokumentere elevernes planlægning, udførelse og evaluering af eget træningsprojekt.
Faglige Mål:
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer (WODs) på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
- Demonstrere korrekt brug af faglige termer og inddragelse af teoretisk viden indenfor træningslære
Der er i dette forløb blevet arbejdet med følgende faglige mål fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder indenfor crossfitness
- Udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Intro til Træningsprojekt og Crossfitnes Forløb.pptx
-
Yubio 2022-2025 s. 790-792 og s. 793-797 (Kap 20 afsnit 20.1 og 20.3).
-
Sæt jer godt ind i, hvordan man vha. politiets optagelsesprøve, udfører følgende tests: Hurtighedstest, Længdespring, Kropshævninger og Bænkpres. I skal UDEN forudgående instruktion selv kunne udføre testene i denne lektion. Især kropshævninger er fo
-
Alle SKAL have lavet alle deres starttests til dette modul. Var man der derfor ikke i forrige modul, skal man gennemføre starttestene derhjemme eller i skolens styrkerum inden dette modul (spørg gerne klassekammerater om hjælp) og/eller kig på materi
-
Læs Yubio s. 78-84 om styrketræning (afsnit 3.6). Hav styr på begreberne 1RM, Sæt og Gentagelser/repetitioner.
-
Alle grupper skal have lavet deres WOD til denne lektion (se opgavebeskrivelsen: 5. ElevWODs, Info og grupper.docx )
-
Sæt jer grundigt ind i teknikken til den øvelse din gruppe har fået tildelt. Gruppenumrene svarer til de gruppenumre I har lavet WOD’s i. Se dit gruppenummer i onenote under opgavebeskrivelsen til elevwods. Du skal have styr på teknikken til din øvel
-
1) De grupper der ikke har fremført deres WOD’s er klar til dette
-
Læs Yubio s. 2022-2025 s. 132-134 om Motivation og målsætninger.
-
- Du skal udvælge 3 valgfrie styrkeøvelser som man kan bruge i en WOD og have helt styr på teknik og fejlretning til disse øvelser
-
I denne idrætstime skal I lave selvorganiseret træning. Dette betyder at I som lektie skal have skrevet ind i onenote (i jeres egen klassenotesbog under følgende side, som jeg har lagt ud til jer: "9. Selvtræning, 10.okt. 2024"), hvad I vil træne.
-
Hav styr på, hvordan I udfører de forskellige tests (på samme måde som starttests).
-
Kommer man ikke til dette modul har man selv ansvaret for at få lavet sine sluttests
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt
Indhold:
Undervisning indenfor træningslære og crossfitness. Følgende kernestof fra læreplanen er gennemgået:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Grundlæggende principper for træning
- Basale naturvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder
- Præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi (selvtræning)
Materialer:
Litteratur med sidetal (samlet antal sider: 16 normalsider):
- Yubio 2022-2025 s. 790-792 og s. 793-797 (afsnit 20.1 og 20.3).
- Yubio 2022-2025: s.67-69 (superkompensation) + s. 78-84 (styrketræning) + 132-134 (Motivation og Målsætninger) + 312-314 (fysiologiske tilpasninger)
- Udleveret dokument om styrketræningsprincipper (styrketrænings handout)
Artikel:
- https://www.dr.dk/levnu/fritid/bliv-motiveret-til-motion-med-et-smart-maal
- Kort uddrag fra artikel: https://iform.dk/traening/styrketraening/styrketraening-de-10-vigtigste-principper#chapter-1
Animationer/videoer:
Følgende fire test fra politiets optagelsesprøve: Hurtighedstest, Længdespring, Kropshævninger og Bænkpres
- https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-kvinder og/eller
- https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-maend
Gennemgåede fagbegreber:
- Fordele og ulemper ved funktionel træning vs. Træning i maskiner
- WODs: EMOM, AMRAP, For Time og Fight Gone Bad
- Stort teknisk fokus på især følgende øvelser: Bear Crawl, Triceps (TRX slynge), Biceps (TRX slynge), Box Jump, Kettlebell swing, Squat To High Pull
- Træningslære: Superkompensation, restitution, RM, sæt/repetitioner, maksimal muskelstyrke, hypertrofi, muskeludholdenhed og eksplosivitet.
- Teori om motivation
- Målsætninger (SMART)
- TABATA, X-Fit Max
Samlet undervisningstid: 9,5 timer
Arbejdsformer:
Der er i forløbet arbejdet med to forløb som har kørt parallelt. Omdrejningspunktet for de praktiske timer har været crossfitness, under inddragelse af teoretisk viden om træningslære. Samtidig har eleverne dokumenteret deres træning i en logbog og udover idrætstimerne trænet minimum to gange om ugen derhjemme som lektie til træningsprojektet. Eleverne har vha. crossfitness forsøgt at forbedre følgende tests: Selvvalgt muskeløvelse, planke, hurtighedstest, længdespring, kropshævning og bænkpres (de fire sidste øvelser er fra politiets optagelsesprøve). I timerne med crossfitness er eleverne blevet præsenteret for en række crossfitnessøvelser, hvor der er lagt stort fokus i den korrekte tekniske udførelse af øvelserne. Eleverne har arbejdet med WODs og har i grupper skulle lave deres egne WODs, som de skulle undervise hinanden i. Elevernes WODs er blevet til på baggrund af den teoretiske viden omkring træningsplanlægning, som der er arbejdet med undervejs. I træningsprojektet har eleverne afleveret en rapport der skal dokumentere elevernes planlægning, udførelse og evaluering af eget træningsprojekt.
Faglige Mål:
Der er i dette forløb blevet arbejdet med følgende faglige mål fra læreplanen:
• Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
• koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram
• Demonstrere korrekt brug af faglige termer
Der er i dette forløb blevet arbejdet med følgende faglige mål fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- Udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Intro til Træningsprojekt og Crossfitnes Forløb.pptx
-
Yubio 2022-2025 s. 790-792 og s. 793-797 (Kap 20 afsnit 20.1 og 20.3).
-
Sæt jer godt ind i, hvordan man vha. politiets optagelsesprøve, udfører følgende tests: Hurtighedstest, Længdespring, Kropshævninger og Bænkpres. I skal UDEN forudgående instruktion selv kunne udføre testene i denne lektion. Især kropshævninger er fo
-
Alle SKAL have lavet alle deres starttests til dette modul. Var man der derfor ikke i forrige modul, skal man gennemføre starttestene derhjemme eller i skolens styrkerum inden dette modul (spørg gerne klassekammerater om hjælp) og/eller kig på materi
-
Læs Yubio s. 78-84 om styrketræning (afsnit 3.6). Hav styr på begreberne 1RM, Sæt og Gentagelser/repetitioner.
-
Alle grupper skal have lavet deres WOD til denne lektion (se opgavebeskrivelsen: 5. ElevWODs, Info og grupper.docx )
-
Sæt jer grundigt ind i teknikken til den øvelse din gruppe har fået tildelt. Gruppenumrene svarer til de gruppenumre I har lavet WOD’s i. Se dit gruppenummer i onenote under opgavebeskrivelsen til elevwods. Du skal have styr på teknikken til din øvel
-
1) De grupper der ikke har fremført deres WOD’s er klar til dette
-
Læs Yubio s. 2022-2025 s. 132-134 om Motivation og målsætninger.
-
- Du skal udvælge 3 valgfrie styrkeøvelser som man kan bruge i en WOD og have helt styr på teknik og fejlretning til disse øvelser
-
I denne idrætstime skal I lave selvorganiseret træning. Dette betyder at I som lektie skal have skrevet ind i onenote (i jeres egen klassenotesbog under følgende side, som jeg har lagt ud til jer: "9. Selvtræning, 10.okt. 2024"), hvad I vil træne.
-
Hav styr på, hvordan I udfører de forskellige tests (på samme måde som starttests).
-
Kommer man ikke til dette modul har man selv ansvaret for at få lavet sine sluttests
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Performance
Performance har kørt sideløbende med volley. ½ hold har haft haft volleyball og ½ har haft performance. Efter 7 moduler bytter de.
Efterfølgende er der sidst på året brugt endnu et modul indenfor performance på drejebog.
Indhold:
Formålet med forløbet har været at udfordre eleverne kreativt, rytmisk og ikke mindst teoretisk med udgangspunkt i Laban’s bevægelseslære. I de 4 første moduler blev eleverne introduceret til øvelser der hver især kunne demonstrere BESS-begreberne fra Labans bevægelseslære. Herefter skulle de i store grupper udvikle 4 battlerunder med hver deres fokuspunkt fra Labans bevægelseslære. 2 grupper skulle herefter battle overfor hinanden med deres koreograferede battlerunder. De 3 næste moduler arbejdede eleverne i mindre grupper med en mere fri performance. Denne performance tog udgangspunkt i et selvvalgt tema og grupperne viste dem afslutningsvist for hinanden. Denne performance bestod af mere frie bevægelser
Materiale:
- Yubio 2022-2025 s. 1262-1264 om Labans bevægelseslære
- Artikel: Motorik-ABC. Focus - Tidsskrift for Idræt, 2011, Vol 35, Issue 4, p. 8-13
- Fælles battlekoreografi (1. runde): Battle, Koreografi fælles runde
- PDF oversigt over Labans bevægelseslære
Faglige Mål:
- Beherske grundlæggende idrætslige færdigheder og funktionelle bevægelser
- Koreograferede og frie bevægelser til musik og lyd
- Udvikle kropsbevidsthed
- Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer.
- Redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning
Kernestof:
- Alsidige idrætsdiscipliner og –aktiviteter, der tilgodeser kropsbeherskelse
- Idrætter, der fokuserer på samarbejde og etik og fremmer selvværd.
Arbejdsformer:
- Arbejde i mindre og større grupper
Fokuspunkter:
- Teoretisering af idrætslige bevægelser
- Kreativitet og koreograferede bevægelser til musik og lyd
- Implementere elevernes normale medier som bærbar, mobiltelefon og Internettet i idrætsundervisningen, som nyttige redskaber
Bedømmelseskriterier fra læreplan
− I mindre grad den fysiske kapacitet
− beherskelse af tekniske og taktiske elementer i et alsidigt udvalg af idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder (jf. pkt. 2.1)
− evnen til at arbejde selvstændigt og indgå i samarbejdsrelationer
Bedømmelsesgrundlag:
- Om koreografierne kan huskes
- Musikvalg i forhold til temaet (performance)
- Hvordan bevægelserne i fortællingen komplementerer stemningen i musikken (performance)
- Anvendelse af Labans bevægelseslære (BESS) i produktet (battle og performance)
- Kreativitet og originalitet
- Bevægelseskvaliteter
- Indlevelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Volleyball
INDHOLD
Fokus er på grundlæggende tekniske og taktiske momenter i spillet: Baggerslag, fingerslag, smash/spil bolden over, serv, grundlæggende bevægelser til bolden, ansvarsområder i de færdige spil.
Grundlæggende taktisk spilmønster: Underhåndsbold ind fra siden, skråt bagud til 1) baggerslag - 2) hæver - 3) smasher.
MATERIALE
UNDERVISNINGSFORMER
Klasse, grupper, par og individuelt. Der veksles mellem kønsadskilte og kønsintegrerede spil.
FAGLIGE MÅL
1) Grundlæggende bevægelse (i forhold til bolden)
2) Basalt teknisk niveau
3) Forståelse af grundlæggende taktisk spilmønster og placering på banen.
4) Spilleglæde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239362558",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239362558",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239362558"
}