Holdet 2022ky id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2022ky id (1ky id, 2ky id, 3ky id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Tværfagligt forløb mat-idræt 1k /samf-idræt 1y
Titel 3 Basket og opvarmning
Titel 4 Ultimate og team
Titel 5 Softtennis og Springgymnastik
Titel 6 Træningsprojekt + fodbold eller volley
Titel 7 Hiphop og Laban

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

i-Bøger:
Oplist i-Bøger, der er benyttet på holdet, eller slet dette afsnit

Webindhold:
minlaering.dk Slettes, hvis det ikke er aktuelt for faget/holdet

Ordbøger:
SLET linjer, der ikke er aktuelle for faget/holdet
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
oxfordlearnersdictionaries.com
mein-deutschbuch.de
duden.de
Latinsk-dansk Ordbog – latinskordbog.dk

1. Tilpas datoer, så start- og slutdato er den første skoledag i holdets undervisningsforløb (efter grundforløbet)
2. Slet alle instruktioner i kursiv & gem
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tværfagligt forløb mat-idræt 1k /samf-idræt 1y

Materiale:
Idræt 1y: Yubio (2022) s. 28-39 (idræt og sundhed), s. 67-86 (træningslære) og s. 1449-1458 (metoder)

Faglige og SRP faglige mål: 
Idrætsfaglige mål: 
· Vise fysisk kapacitet
· Opnå viden om grundlæggende principper for styrketræning, konditionstræning, sundhed og testning
· Sociale kompetencer og samarbejdsevne  
· Viden om faglige metoder indenfor idræt 
 
Matematik: 
· Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse 
· Anvende statistiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, samt konkludere i et klart sprog 
· Anvende og reflektere over matematiske modeller 
· Viden om faglige metoder indenfor matematik 
· Kommunikere aktivt i, med og om matematik i mundtlig formidling 
 
SRP mål:  
· Bearbejde og strukturere relevant materiale 
Mundtligt formidle et arbejde og indgå i dialog om det 
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Basket og opvarmning

INDHOLD I BASKETBALLFORLØBET
I dette forløb er der fokus på basketball både teknisk, taktisk og historisk/kulturelt.
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fremme den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik

MATERIALE
Yubio idræt C+B (2022) kap. 12: basketball s. 533-567 Kernestof)
I alt 35 sider
Undervisningstid: 9 timer
Fordybelsestid: 0 timer

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, anvendelse af fagprogrammer: youtube

FAGLIGE MÅL
Generelle faglige mål for basketball:
- at I efter forløbet behersker de grundlæggende tekniske færdigheder i at aflevere og modtage bolden, drible, pivotere, skyde på kurven, lave lay-up, samt udføre forsvarsbevægelser.
- at I efter forløbet har kendskab til og forståelse for de grundlæggende taktiske færdigheder i:
   a) forsvarsspillet: mandsopdækning og zoneopdækning
   b) angrebsspillet: hvordan man bruger forskellige løbemønstre som "give and go", "Backdoor" og cuts.
- at I undervejs i forløbet udviser evner til at indgå i samarbejdsrelationer så spillet på jeres hold og undervejs i øvelserne fungerer bedst muligt


INDHOLD I OPVARMNINGSFORLØBET
I dette forløb arbejdes med rytmisk opvarmning, både en teoretisk del og en praktisk del. Der har i forløbet været særligt fokus på musikforståelse, samarbejde, kropsbeherskelse, kreativitet og kobling af teori.

Fra læreplanens kernestof har vi arbejdet med:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- grundlæggende principper for træning
- de for undervisningen relevante digitale redskaber

MATERIALE
Dokumentet  'Opvarmningsprogram introskrivelse'
I Yubio 2022 i kapitel 30 Rytmisk opvarmning har I læst afsnit 30.2 til og med afsnit 3.4 på s. 1242-1247.
I har desuden læst afsnit 3.3 i kapitel 3 Træningslære på s. 71-72 i Yubio 2022.
Supplerende stof: Til inspiration til øvelser: Svingøvelser på s. 1250-1251 og Hoppeøvelser på s. 1252+1256.
Antal sider: 8,5 sider
Undervisningstid: 9,5 timer
Fordybelsestid: 0 timer

ARBEJDSFORMER
Vekselvirkning mellem arbejde i plenum og gruppearbejde og arbejdsformer med egen refleksion samt udarbejdelse af synopsis og dokumentation ved medieprodukt.

FAGLIGE MÅL
Ifølge læreplanen skal eleverne udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram til musik og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori. Desuden skal eleverne igennem arbejdet med opvarmningsprogrammerne opnå kropsbevidsthed samt kunne beherske centrale færdigheder.

Det vil i dette forløb sige, at eleverne evalueres på:  
• Opbygningen, variation og progressionen i programmet.  
• Valg af øvelser – kommer programmet omkring alle store led og muskelgrupper?  
• Bevægelseskvalitet - udføres bevægelserne ordentligt.  
• Evne til at koble musik og bevægelse – passer øvelserne til den valgte musik?  
• Arbejdsproces - hvordan har de arbejdet med opgaven?  
• Evne til at koble teori og praksis
• Evne til at give feedback andres programmer og at modtage feedback på eget på eget program.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ultimate og team

INDHOLD
Fokus på hvordan man udvikler teamet så man bliver så gode som muligt som ultimatehold.

Kernestof:
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse

MATERIALE
Troels Wolf & Jørn Hansen B- for bedre Idræt s. 155-166 om team teori
Yubio 2021, s. 628-659.

ARBEJDSFORMER
Gruppearbejde og pararbejde. Brug af OneNote og youtube.

FAGLIGE MÅL
- beherske centrale færdigheder indenfor færdighedsområdet boldspil i form af ultimate
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Specifikke faglige mål:
1. Beherske tekniske færdigheder: baghåndskast, forhåndskast, hammerkast, pivotering/finte før der kastes, gribe en disc stående og mens I er i bevægelse.
Konkret skal I:
    - Kunne beherske baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god
      præcision.
    - Have kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10
      meter væk.
    - Have kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10
      meter væk.
    - Kunne gribe disken med pandekagegrebet, hvis discen afleveres
      korrekt
    - Kunne gribe discen med pincetgreb, hvis afleveringen ligger til det.
    - Kunne pivotere under pres og aflevere til makker.
2. Beherske taktiske færdigheder: angrebsåbninger, lægge pres på hhv. forhånds- og baghåndsside i forsvarsspillet, cutte fri af modstander.
Konkret skal I:
    - Have taktisk kendskab til basale regler og "spirit of the game"
    - Have taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
    - Kunne udføre et "cut" under modtagelse af en aflevering.
3. Opnå viden om teamteori (dannelse, udvikling og faser indenfor team, kohæsion og roller) og kunne forholde teorien til egen praksis (eget teams udvikling)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Softtennis og Springgymnastik

SPRINGGYMNASTIK
FAGLIGE MÅL
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I opnår grundlæggende viden og færdigheder indenfor springgymnastik og komplekse bevægelser.

Fra læreplanen skal I kunne:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Mere konkret skal I kunne:
- redegøre for de grundlæggende gymnastikpositioner og bevægelseselementer samt udføre øvelser, der foreviser disse positioner og elementer.
- udføre et strakt ophop på airtracken samt redegøre for, hvad der kendetegner et korrekt udført ophop.
- stå på hovedet med modtagelse samt redegøre for, hvad der kendetegner en korrekt udført hovedstand.
- stå på hænder med modtagelse samt redegøre for, hvad der kendetegner en korrekt udført håndstand.
- udføre et lavt overslag fra airtrack eller springbræt over plint med modtagelse samt redegøre for, hvad der kendetegner et korrekt udført lavt overslag.
- udføre et kraftspring fra airtrack med modtagelse samt redegøre for, hvad der kendetegner et korrekt udført kraftspring.
- være modtager på hovedstand, håndstand, lavt overslag og kraftspring samt redegøre for, hvad der er de vigtigst fokuspunkter som modtager.
- redegøre for springfaserne i relation til lavt overslag og kraftspring.
- redegøre for teorien om komplekse bevægelser. Herunder skal I kunne redegøre for de forskellige bevægelsestyper (simple reflekser, sammensatte medfødte bevægelser og komplekse tillærte bevægelser), redegøre for de tre stadier og hvad der kendetegner dem samt kunne vurdere hvornår udførelsen hovedstand, håndstand, lavt overslag og kraftspring er i hvilket stadie.

MATERIALE
Teksten ’Grundlæggende forudsætninger’

Teksten ’Modtagning’

Video af lavt overslag
https://youtu.be/D9NqC8ZHHfA

Teknikstudie af lavt overslag. Prøv at koble faserne til de 7 springfaser, som I har læst om i ”Grundlæggende forudsætninger”.
https://youtu.be/LIOs36b1G74

Video af de primære fejl ved udførelse af et lavt overslag. Hvad skal man passe på med at gøre?
https://youtu.be/-GUkcJ2vSIc

Video af modtagning lavt overslag. Der vises tre versioner. Vi skal arbejde med den første. Hvad gør modtageren med sine hænder?
https://youtu.be/qFhtxb4Wnxc

Video af kraftspring
https://youtu.be/3bIUlLx5ltI

Teknikstudie af kraftspring. Prøv at koble faserne til de 7 springfaser, som I har læst om i ”Grundlæggende forudsætninger”.
https://youtu.be/Qee5lwwh4XE

Video af modtagning af kraftspring
https://youtu.be/8K_mBPkwyA4

Om Komplekse bevægelser i Yubio 2022, s. 867-870.

SOFTTENNIS
Faglige mål:
- at I efter forløbet har kendskab til og i nogen grad behersker de grundlæggende slagtekniske færdigheder i det topspundne forhåndsslag, og topspundne baghåndsslaget, serven,  flugtningen og benarbejdet.

- at I efter forløbet har kendskab til og forståelse for de grundlæggende taktiske færdigheder i
opbygningen af et point, dvs. egen placering på banen og placering af boldene i forhold til modstanderens position på banen, så duellen kan vindes f.eks. Ved at komme frem til nettet og flugte.

Materiale
Lektie I 2022-udgaven: Yubio Idræt C+B (I bog idræt 2 årig): side 67-69, 78-83 (teori om styrketræning til softtennis).
Dansk Tennis Forbund: Skumtennis - øvelsesmanual. 2018

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Træningsprojekt + fodbold eller volley

Træningsprojektet
INDHOLD
Planlægge, afvikle og evaluere eget træningsprogram med fokus på styrke eller konditionstræning. Bip test og styrketest før og efter træningsforløb, afprøvning af forskellige træningsformer, udarbejdelse og aflevering af træningsrapport med logbog.
Dette integreres med hhv. fodbold eller volleyball.

MATERIALE
Yubio idræt C+B (2024):
Om fysiologiske forhold i forbindelse med træning (træningslære): kap. 2 og kap. 3 (til og med afsnit 3.5) (Kernestof)
Om målsætning og motivation: Yubio afsnit 5.1 til og med 5.2.1 (Kernestof)
Uddrag fra Wolf, T. & Hansen, J (2022). B - for bedre idræt (Kapitel 4.3) Ibog. Gyldendal. "Træning af den maksimale iltoptagelse". (supplerende stof)
Undervisningstid: 12 timer
Fordybelsestid: 4 timer

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, projektarbejde i form af selvtræning hjemme, anvendelse af fagprogrammer til pulsregistrering, skriftligt arbejde i form af en afsluttende rapport samt løbende logbog.

FAGLIGE MÅL
- opnå en god fysisk kapacitet/forbedre egen fysisk kapacitet
- kunne udfærdige, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsforløb, herunder opstille mål for egen træning.
- kunne analysere og vurdere fysisk aktivitet i et trænings- og sundhedsmæssigt perspektiv


Fodbold
INDHOLD
Det komplekse fodboldspil deles op i delelementer for at bevidstgøre om de forskellige deles kvaliteter og tekniske/taktiske muligheder/udfordringer og så sættes det hele sammen til sidst til det færdige spil.

MATERIALE
Kernestof:
Yubio idræt C+B (2024): kap. 11. Fodbold s. 508-514

Supplerende stof:

Undervisningstid: 9 timer
Fordybelsestid: 0 timer

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, par- og gruppearbejdearbejde + individuelt arbejde.

FAGLIGE MÅL
- opnå en god fysisk kapacitet/forbedre egen fysisk kapacitet
- beherske centrale færdigheder i fodbold
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer


Volley:
Indhold:
I volleyball har fokus været på grundslag (fingerslag, baggerslag og smash) samt på at kunne udføre grundslagene i bevægelse. Der har ligeledes været fokus på modtagning, angreb og transitionsspil hvor der er blevet arbejdet med placeringer på banen i forskellige angrebs- og modtagningssituationer, samt omstilling fra modtagning til angreb. Altså tekniske og taktiske færdigheder.
Under træningsprojektet, er springtræning (plyometrisk træning) afprøvet.

Materiale:
Kernestof:
Yubio idræt C+B (2022): om volleyballs organisering og regler s. 575-580, video af grundslag s. 581-582, Plyometrisk træning s. 84 samt s. 626

Arbejdsformer:
Grupperelateret træning, to og to træningsøvelser og individuelle øvelser
Undervisningstid: 9 timer
Fordybelsestid: 0 timer

Faglige mål:
Opøve tekniske færdigheder, så volleyballspillet taktiske elementer udvikles. Kendskab til springtræningsmetoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Hiphop og Laban

FORMÅL
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at du opnår grundlæggende viden og færdigheder indenfor hiphop og Rudolf Labans bevægelsesprincipper. Det overordnede formål med forløbet er, at du opnår den basale teknik, der skal til for at danse en lang hiphop koreografi, hvor du selv laver noget af
koreografien.

Fra læreplanen skal du kunne:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk samt udvalgte områder inden for den humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
  
Mere konkret skal du kunne:
- udføre bounce, jacking og pose.
- udføre hiphop trin af forskellig sværhedsgrad, både enkeltvis og i en sammenhæng. Herunder trinene step touch, Slide, V-trin, A-trin, armsving, støt foran, børst støv af skuldrene, grapewine, turn med klap, kick ball change og running man.  
- redegøre for Labans fem bevægelsesprincipper og med udgangspunkt i dem kunne udvikle og udføre en længere hiphop koreografi.

MATERIALE
Dokumenterne 'Laban - Kort fortalt', 'Laban, Intro og Body', 'Laban, Effort', 'Laban, Shape', 'Laban, Space', 'Labans bevægelsessprog - et lille udvalg' og 'Hiphoptrin'.
Supplerende: Inspiration til nye 'moves' på s. 1336-1343 i Yubio 2022.

EVALUERING
Du evalueres løbende gennem forløbet. I plenum og i gruppearbejdet høres du i din forståelse af bevægelsessproget. Din tolkning af bevægelsessproget kommer til udtryk i jeres udviklede koreografi. Løbende filmes den færdige hiphopkoreografi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer