Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022ky id (1ky id, 2ky id, 3ky id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
i-Bøger:
Oplist i-Bøger, der er benyttet på holdet, eller slet dette afsnit
Webindhold:
minlaering.dk Slettes, hvis det ikke er aktuelt for faget/holdet
Ordbøger:
SLET linjer, der ikke er aktuelle for faget/holdet
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
oxfordlearnersdictionaries.com
mein-deutschbuch.de
duden.de
Latinsk-dansk Ordbog – latinskordbog.dk
1. Tilpas datoer, så start- og slutdato er den første skoledag i holdets undervisningsforløb (efter grundforløbet)
2. Slet alle instruktioner i kursiv & gem
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tværfagligt forløb mat-idræt 1k /samf-idræt 1y
Materiale:
Idræt 1y: Yubio (2022) s. 28-39 (idræt og sundhed), s. 67-86 (træningslære) og s. 1449-1458 (metoder)
Faglige og SRP faglige mål:
Idrætsfaglige mål:
· Vise fysisk kapacitet
· Opnå viden om grundlæggende principper for styrketræning, konditionstræning, sundhed og testning
· Sociale kompetencer og samarbejdsevne
· Viden om faglige metoder indenfor idræt
Matematik:
· Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
· Anvende statistiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, samt konkludere i et klart sprog
· Anvende og reflektere over matematiske modeller
· Viden om faglige metoder indenfor matematik
· Kommunikere aktivt i, med og om matematik i mundtlig formidling
SRP mål:
· Bearbejde og strukturere relevant materiale
Mundtligt formidle et arbejde og indgå i dialog om det
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basket og opvarmning
INDHOLD I BASKETBALLFORLØBET
I dette forløb er der fokus på basketball både teknisk, taktisk og historisk/kulturelt.
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fremme den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
MATERIALE
Yubio idræt C+B (2022) kap. 12: basketball s. 533-567 Kernestof)
I alt 35 sider
Undervisningstid: 9 timer
Fordybelsestid: 0 timer
ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, anvendelse af fagprogrammer: youtube
FAGLIGE MÅL
Generelle faglige mål for basketball:
- at I efter forløbet behersker de grundlæggende tekniske færdigheder i at aflevere og modtage bolden, drible, pivotere, skyde på kurven, lave lay-up, samt udføre forsvarsbevægelser.
- at I efter forløbet har kendskab til og forståelse for de grundlæggende taktiske færdigheder i:
a) forsvarsspillet: mandsopdækning og zoneopdækning
b) angrebsspillet: hvordan man bruger forskellige løbemønstre som "give and go", "Backdoor" og cuts.
- at I undervejs i forløbet udviser evner til at indgå i samarbejdsrelationer så spillet på jeres hold og undervejs i øvelserne fungerer bedst muligt
INDHOLD I OPVARMNINGSFORLØBET
I dette forløb arbejdes med rytmisk opvarmning, både en teoretisk del og en praktisk del. Der har i forløbet været særligt fokus på musikforståelse, samarbejde, kropsbeherskelse, kreativitet og kobling af teori.
Fra læreplanens kernestof har vi arbejdet med:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- grundlæggende principper for træning
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
MATERIALE
Dokumentet 'Opvarmningsprogram introskrivelse'
I Yubio 2022 i kapitel 30 Rytmisk opvarmning har I læst afsnit 30.2 til og med afsnit 3.4 på s. 1242-1247.
I har desuden læst afsnit 3.3 i kapitel 3 Træningslære på s. 71-72 i Yubio 2022.
Supplerende stof: Til inspiration til øvelser: Svingøvelser på s. 1250-1251 og Hoppeøvelser på s. 1252+1256.
Antal sider: 8,5 sider
Undervisningstid: 9,5 timer
Fordybelsestid: 0 timer
ARBEJDSFORMER
Vekselvirkning mellem arbejde i plenum og gruppearbejde og arbejdsformer med egen refleksion samt udarbejdelse af synopsis og dokumentation ved medieprodukt.
FAGLIGE MÅL
Ifølge læreplanen skal eleverne udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram til musik og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori. Desuden skal eleverne igennem arbejdet med opvarmningsprogrammerne opnå kropsbevidsthed samt kunne beherske centrale færdigheder.
Det vil i dette forløb sige, at eleverne evalueres på:
• Opbygningen, variation og progressionen i programmet.
• Valg af øvelser – kommer programmet omkring alle store led og muskelgrupper?
• Bevægelseskvalitet - udføres bevægelserne ordentligt.
• Evne til at koble musik og bevægelse – passer øvelserne til den valgte musik?
• Arbejdsproces - hvordan har de arbejdet med opgaven?
• Evne til at koble teori og praksis
• Evne til at give feedback andres programmer og at modtage feedback på eget på eget program.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1.k: Vi skal starte på et nyt forløb i idræt om opvarmningsprogrammer. I skal derfor læse den vedhæftede introskrivelse til forløbet.pdf HUSK desuden tøj og sko til indendørs brug :-)
-
1y:I skal i gang med basketball. Læs følgende sider i Yubio idræt C + B (2022) fra kap. 12: s. 534-536 (historien +idé og organisering), s. 542 (regler), s. 544 (både tekst og video om driblinger) og s. 562 (faglige mål)
-
1y:Læs om regler i Yubio idræt C + B (2022) s. 536 (sidste tre linjer) til 541 (om regler) + video og tekst om afleveringer s. 545 (afleveringer)
-
1k: 1) Læs fra afsnit 30.2 Selve musikken til og med afsnit 30.4 Programmets opbygning på s. 1242-1247 i Yubio 2022. 2) Find hver 2 musiknumre, som I mener passer til henholdsvis løb og sving. 3) Udvælg hver 2-3 svingøvelser, I har lyst til a
-
1.k:0) Husk at få lagt jeres video af løb og sving ind på jeres OneNote-side.1) Find hver 2 musiknumre, som I mener passer til henholdsvis hop og styrke.2) Medbring hver 2-3 hoppeøvelser, I har lyst til at bruge. I kan få inspiration til hoppeøvelser
-
1y: Læs om skud i Yubio s. 545 og se den tilhørende video. I timen har vi fokus på skud både i øvelser og i spillet.
-
1.k:
-
1.y Basket - personlig opdækning samt Lay up
-
1.k: Alle grupper skal have lavet deres synopsis/rapport færdig - både OVERSIGTEN over opvarmningsprogrammet (inkl. musik og antal sekunder på 16 taktslag) og TEORIDELEN om opvarmningens fysiologiske og mentale betydning - og lagt det på OneNote.
-
1y: læs om de 4 forskellige cuts (12.C1, 12.C4, 12.C5, 12.C6) i Yubio s. 554-555 og se de tilhørende videoer, så I kan lave dem i timen.
-
1.k: GRUPPE 2, 3, 4, 5 OG 6 SKAL FÅ UPLOADET DERES VIDEOER. Grupper der skal lave deres opvarmningsprogram i modulet: 1) Gruppe 5, 2) Gruppe 1 og 3) Gruppe 3 Grupper der skal evaluere:1) Gruppe 2, 2) Gruppe 6 og 3) Gruppe 7
-
1.y Basket
-
12.B10 Reebound
-
fastbreaks øvelse
-
1.k: Gruppe 4 skal lave deres opvarmningsprogram i modulet og
-
1y: se videoen nedenfor og læg mærke til både forsvarsspillet og angrebsspillet når der spille med mandsopdækning.
-
Best Man to Man Basketball Set Plays
-
1.y: Vi skal starte på et nyt forløb i idræt om opvarmningsprogrammer. I skal derfor læse den vedhæftede introskrivelse til forløbet .
-
1k:
-
1.k: Læs om regler i Yubio s.542 + se video og læs tekst om afleveringer s. 545 (afleveringer)
-
1y: 1) Læs fra afsnit 30.2 Selve musikken til og med afsnit 30.4 Programmets opbygning på s. 1242-1247 i Yubio 2022. 2) Find hver 2 musiknumre, som I mener passer til henholdsvis løb og sving. 3) Udvælg hver 2-3 svingøvelser, I har lyst ti
-
1k: Læs om skud i Yubio s. 545 og se den tilhørende video. I timen har vi fokus på skud både i øvelser og i spillet.
-
1.y:0) Husk at få lagt jeres video af løb og sving ind på jeres OneNote-side.1) Find hver 2 musiknumre, som I mener passer til henholdsvis hop og styrke.2) Medbring hver 2-3 hoppeøvelser, I har lyst til at bruge. I kan få inspiration til hoppeøvelser
-
1.y:
-
1.k: Basket - personlig opdækning samt Lay up
-
1.y: Grupper der skal lave deres opvarmningsprogram i modulet d. 24/3:
-
1k: læs om de 4 forskellige cuts:12.C1 (give and go); 12.C4 (almindeligt cut); 12.C5 (v-cut); 12.C6 (backdoor-cut) i Yubio s. 554-555 og se de tilhørende videoer, så I kan lave dem i timen.
-
1.k Basket
-
1.y: Grupper der skal lave deres opvarmningsprogram i modulet d. 30/3:
-
1.y: Grupper der skal lave deres opvarmningsprogram i modulet d. 14/4:
-
1k: vi skal spille den afsluttende turnering, hvor I skal vise hvor dygtige I er blevet til både det tekniske, taktiske og evnen til at gøre hinanden gode på holdet.
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate og team
INDHOLD
Fokus på hvordan man udvikler teamet så man bliver så gode som muligt som ultimatehold.
Kernestof:
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
MATERIALE
Troels Wolf & Jørn Hansen B- for bedre Idræt s. 155-166 om team teori
Yubio 2021, s. 628-659.
ARBEJDSFORMER
Gruppearbejde og pararbejde. Brug af OneNote og youtube.
FAGLIGE MÅL
- beherske centrale færdigheder indenfor færdighedsområdet boldspil i form af ultimate
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Specifikke faglige mål:
1. Beherske tekniske færdigheder: baghåndskast, forhåndskast, hammerkast, pivotering/finte før der kastes, gribe en disc stående og mens I er i bevægelse.
Konkret skal I:
- Kunne beherske baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god
præcision.
- Have kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10
meter væk.
- Have kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10
meter væk.
- Kunne gribe disken med pandekagegrebet, hvis discen afleveres
korrekt
- Kunne gribe discen med pincetgreb, hvis afleveringen ligger til det.
- Kunne pivotere under pres og aflevere til makker.
2. Beherske taktiske færdigheder: angrebsåbninger, lægge pres på hhv. forhånds- og baghåndsside i forsvarsspillet, cutte fri af modstander.
Konkret skal I:
- Have taktisk kendskab til basale regler og "spirit of the game"
- Have taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Kunne udføre et "cut" under modtagelse af en aflevering.
3. Opnå viden om teamteori (dannelse, udvikling og faser indenfor team, kohæsion og roller) og kunne forholde teorien til egen praksis (eget teams udvikling)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Softtennis og Springgymnastik
SPRINGGYMNASTIK
FAGLIGE MÅL
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I opnår grundlæggende viden og færdigheder indenfor springgymnastik og komplekse bevægelser.
Fra læreplanen skal I kunne:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Mere konkret skal I kunne:
- redegøre for de grundlæggende gymnastikpositioner og bevægelseselementer samt udføre øvelser, der foreviser disse positioner og elementer.
- udføre et strakt ophop på airtracken samt redegøre for, hvad der kendetegner et korrekt udført ophop.
- stå på hovedet med modtagelse samt redegøre for, hvad der kendetegner en korrekt udført hovedstand.
- stå på hænder med modtagelse samt redegøre for, hvad der kendetegner en korrekt udført håndstand.
- udføre et lavt overslag fra airtrack eller springbræt over plint med modtagelse samt redegøre for, hvad der kendetegner et korrekt udført lavt overslag.
- udføre et kraftspring fra airtrack med modtagelse samt redegøre for, hvad der kendetegner et korrekt udført kraftspring.
- være modtager på hovedstand, håndstand, lavt overslag og kraftspring samt redegøre for, hvad der er de vigtigst fokuspunkter som modtager.
- redegøre for springfaserne i relation til lavt overslag og kraftspring.
- redegøre for teorien om komplekse bevægelser. Herunder skal I kunne redegøre for de forskellige bevægelsestyper (simple reflekser, sammensatte medfødte bevægelser og komplekse tillærte bevægelser), redegøre for de tre stadier og hvad der kendetegner dem samt kunne vurdere hvornår udførelsen hovedstand, håndstand, lavt overslag og kraftspring er i hvilket stadie.
MATERIALE
Teksten ’Grundlæggende forudsætninger’
Teksten ’Modtagning’
Video af lavt overslag
https://youtu.be/D9NqC8ZHHfA
Teknikstudie af lavt overslag. Prøv at koble faserne til de 7 springfaser, som I har læst om i ”Grundlæggende forudsætninger”.
https://youtu.be/LIOs36b1G74
Video af de primære fejl ved udførelse af et lavt overslag. Hvad skal man passe på med at gøre?
https://youtu.be/-GUkcJ2vSIc
Video af modtagning lavt overslag. Der vises tre versioner. Vi skal arbejde med den første. Hvad gør modtageren med sine hænder?
https://youtu.be/qFhtxb4Wnxc
Video af kraftspring
https://youtu.be/3bIUlLx5ltI
Teknikstudie af kraftspring. Prøv at koble faserne til de 7 springfaser, som I har læst om i ”Grundlæggende forudsætninger”.
https://youtu.be/Qee5lwwh4XE
Video af modtagning af kraftspring
https://youtu.be/8K_mBPkwyA4
Om Komplekse bevægelser i Yubio 2022, s. 867-870.
SOFTTENNIS
Faglige mål:
- at I efter forløbet har kendskab til og i nogen grad behersker de grundlæggende slagtekniske færdigheder i det topspundne forhåndsslag, og topspundne baghåndsslaget, serven, flugtningen og benarbejdet.
- at I efter forløbet har kendskab til og forståelse for de grundlæggende taktiske færdigheder i
opbygningen af et point, dvs. egen placering på banen og placering af boldene i forhold til modstanderens position på banen, så duellen kan vindes f.eks. Ved at komme frem til nettet og flugte.
Materiale
Lektie I 2022-udgaven: Yubio Idræt C+B (I bog idræt 2 årig): side 67-69, 78-83 (teori om styrketræning til softtennis).
Dansk Tennis Forbund: Skumtennis - øvelsesmanual. 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie til 2.k.
-
2.y: Til dette modul er der ingen lektie, med tag tøj på, der passer til springgymnastik. Dvs. bare tæer, tøj der kan give sig og bliver siddende på kroppen, når vi skal hop, rulle og have hovedet nedad :-)
-
2.y: 1) Læs den vedhæftede tekst Grundlæggende forudsætninger og læs den vedhæftede tekst om Modtagning.
-
2.k
-
2.y: 1) Se videoen af lavt overslag igen https://youtu.be/D9NqC8ZHHfA
-
2.k - Lektion 3: fokus på benarbejde og serv - se lektion i OneNote
-
2.y: Læs side 867-870 i Yubio 2022 om komplekse bevægelser og svar på nedenstående spørgsmål:
-
2.k 4. Lektion med fokus på flugtninger og taktik
-
2.y:1) Se videoen af kraftspring https://youtu.be/3bIUlLx5ltI
-
2y: Ingen lektie :-)
-
2y: Genlæs gerne teorien fra forløbet og husk dig selv på, hvordan springfaserne er i kraftspring og i lavt overslag.
-
Softtennis: Se videoen og læs beskrivelsen og fokuser på, hvordan I skal slå en god forhåndNovak Djokovic Forehand and Backhand In Super Slow Motion - 2013 Cincinnati Open
-
Forhånd i tennis.pdf
-
Springgymnastik: 1) Læs den vedhæftede tekst Grundlæggende forudsætninger. 2) Tag tøj på til modulet, der passer til springgymnastik. Dvs. bare tæer, tøj der kan give sig og bliver siddende på kroppen, når vi skal hoppe, rulle og have hovedet ned
-
2.y: softtennis med fokus på baghåndsslaget. Se lidt af videoen med fokus på, hvordan baghåndsslaget afvikles. Læg især mærke til, hvor ketsjeren er i begyndelsen og slutningen af slaget. Se også pdf'en, der viser slagets enkelte punkter.
-
Novak Djokovic Forehand and Backhand In Super Slow Motion - 2013 Cincinnati Open
-
Baghånd i tennis.pdf
-
1) Se videoen af lavt overslag igenhttps://youtu.be/D9NqC8ZHHfA
-
Softtennis: Se den første video på siden om benarbejde. Læg mærke til, at det handler om at nå at stå rigtigt, når man skal slå til bolden.Læs også pdf'en om serv og læg mærke til fokuspunkterne.
-
Benarbejde (videoer)
-
Serv.pdf
-
2k: Læs side 867-870 i Yubio 2022 om komplekse bevægelser og svar på nedenstående spørgsmål:
-
2.y: se videoen om flugtninger og læs om flugtning og taktik
-
Prepare For The Volley In 2 Simple Steps | Feel Tennis
-
Flugtning forhånd.pdf
-
Taktik.pdf
-
2k: 1) Se videoen af kraftspring: https://youtu.be/3bIUlLx5ltI. 2) Se teknikstudie af kraftspring: https://youtu.be/Qee5lwwh4XE. Prøv at koble faserne til de 7 springfaser, som I har læst om i ”Grundlæggende forudsætninger”. 3) Se video af m
-
2.y:
-
Information om drejebøger
-
2k: Kig den tidligere lektie om tillærte komplekse bevægelser igennem igen, hvis du ikke kan huske de 3 faser. Ellers har du ingen lektie for.
-
2.y: Som teoretisk del til softtennis har vi styrketræning inde over.
-
Styrketræning - muskeludholdenhed til softtennis.docx
-
2k:1) Download den vedhæftede drejebogsskabelon og udfyld den med dit bud på en god drejebog til springgymnastik. Sørg for, at du når gennem alle læringsmålene og tænk over progressionen.7 Drejebog for Springgymnastik.docx 2) Genlæs gerne teori
-
2.y: Den store finale. Vi skal spille rating-turnering hele modulet.
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Træningsprojekt + fodbold eller volley
Træningsprojektet
INDHOLD
Planlægge, afvikle og evaluere eget træningsprogram med fokus på styrke eller konditionstræning. Bip test og styrketest før og efter træningsforløb, afprøvning af forskellige træningsformer, udarbejdelse og aflevering af træningsrapport med logbog.
Dette integreres med hhv. fodbold eller volleyball.
MATERIALE
Yubio idræt C+B (2024):
Om fysiologiske forhold i forbindelse med træning (træningslære): kap. 2 og kap. 3 (til og med afsnit 3.5) (Kernestof)
Om målsætning og motivation: Yubio afsnit 5.1 til og med 5.2.1 (Kernestof)
Uddrag fra Wolf, T. & Hansen, J (2022). B - for bedre idræt (Kapitel 4.3) Ibog. Gyldendal. "Træning af den maksimale iltoptagelse". (supplerende stof)
Undervisningstid: 12 timer
Fordybelsestid: 4 timer
ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, projektarbejde i form af selvtræning hjemme, anvendelse af fagprogrammer til pulsregistrering, skriftligt arbejde i form af en afsluttende rapport samt løbende logbog.
FAGLIGE MÅL
- opnå en god fysisk kapacitet/forbedre egen fysisk kapacitet
- kunne udfærdige, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsforløb, herunder opstille mål for egen træning.
- kunne analysere og vurdere fysisk aktivitet i et trænings- og sundhedsmæssigt perspektiv
Fodbold
INDHOLD
Det komplekse fodboldspil deles op i delelementer for at bevidstgøre om de forskellige deles kvaliteter og tekniske/taktiske muligheder/udfordringer og så sættes det hele sammen til sidst til det færdige spil.
MATERIALE
Kernestof:
Yubio idræt C+B (2024): kap. 11. Fodbold s. 508-514
Supplerende stof:
Undervisningstid: 9 timer
Fordybelsestid: 0 timer
ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, par- og gruppearbejdearbejde + individuelt arbejde.
FAGLIGE MÅL
- opnå en god fysisk kapacitet/forbedre egen fysisk kapacitet
- beherske centrale færdigheder i fodbold
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Volley:
Indhold:
I volleyball har fokus været på grundslag (fingerslag, baggerslag og smash) samt på at kunne udføre grundslagene i bevægelse. Der har ligeledes været fokus på modtagning, angreb og transitionsspil hvor der er blevet arbejdet med placeringer på banen i forskellige angrebs- og modtagningssituationer, samt omstilling fra modtagning til angreb. Altså tekniske og taktiske færdigheder.
Under træningsprojektet, er springtræning (plyometrisk træning) afprøvet.
Materiale:
Kernestof:
Yubio idræt C+B (2022): om volleyballs organisering og regler s. 575-580, video af grundslag s. 581-582, Plyometrisk træning s. 84 samt s. 626
Arbejdsformer:
Grupperelateret træning, to og to træningsøvelser og individuelle øvelser
Undervisningstid: 9 timer
Fordybelsestid: 0 timer
Faglige mål:
Opøve tekniske færdigheder, så volleyballspillet taktiske elementer udvikles. Kendskab til springtræningsmetoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hiphop og Laban
FORMÅL
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at du opnår grundlæggende viden og færdigheder indenfor hiphop og Rudolf Labans bevægelsesprincipper. Det overordnede formål med forløbet er, at du opnår den basale teknik, der skal til for at danse en lang hiphop koreografi, hvor du selv laver noget af
koreografien.
Fra læreplanen skal du kunne:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk samt udvalgte områder inden for den humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
- kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Mere konkret skal du kunne:
- udføre bounce, jacking og pose.
- udføre hiphop trin af forskellig sværhedsgrad, både enkeltvis og i en sammenhæng. Herunder trinene step touch, Slide, V-trin, A-trin, armsving, støt foran, børst støv af skuldrene, grapewine, turn med klap, kick ball change og running man.
- redegøre for Labans fem bevægelsesprincipper og med udgangspunkt i dem kunne udvikle og udføre en længere hiphop koreografi.
MATERIALE
Dokumenterne 'Laban - Kort fortalt', 'Laban, Intro og Body', 'Laban, Effort', 'Laban, Shape', 'Laban, Space', 'Labans bevægelsessprog - et lille udvalg' og 'Hiphoptrin'.
Supplerende: Inspiration til nye 'moves' på s. 1336-1343 i Yubio 2022.
EVALUERING
Du evalueres løbende gennem forløbet. I plenum og i gruppearbejdet høres du i din forståelse af bevægelsessproget. Din tolkning af bevægelsessproget kommer til udtryk i jeres udviklede koreografi. Løbende filmes den færdige hiphopkoreografi.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi har et skrivemodul, så I kan få skrevet så god en træningsrapport som muligt. Læs i "Information om træningsprojektet..." hvilke afsnit og indhold, vi forventer, jeres træningsrapport indeholder. I SKAL IKKE MØDE OMKLÆDTE.
-
Vi starter nyt forløb: Hiphop og Laban. Tænk gerne over at tage tøj på, der passer til forløbet.
-
Læs den vedhæftede tekst. Det er en kort tekst om den teori, som danner den teoretiske ramme for hiphop-forløbet. Laban - Kort fortalt.pdf
-
Læs den vedhæftede tekst om Laban, Intro og Body .
-
1) Læs den vedhæftede tekst om Effort (tryk her)
-
Husk at besvare evalueringsskemaet i Lectio. Der er kun 11 elever der har besvaret, så vi aftalte at forlænge fristen. Vi skal lige have de sidste 39 med.
-
1. Læs den vedhæftede tekst om Shape (klik her). Det nederste afsnit, som er krydset over, skal I ikke læse, da vi ikke forholder os til den del af Shape i undervisningen.
-
1) Læs den vedhæftede tekst om Space (klik her). Læg især mærke til de tre planer, niveauer og zoner.
-
1) Se videoen af vores fælles afslutningen på koreografien (findes nederst på siden i linket) OG øv den derhjemme.
-
1) I skal i jeres eksamensgruppe (kilk her) være blevet enige om hvilke stykker musik, I vil bruge til alle jeres sekvenser i drejebogen. Husk I også blot kan vælge musik fra denne liste.
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239382682",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239382682",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239382682"
}