Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022s id (1s id, 2s id, 2s id-lærere, 3s id, 3s id-lærere)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning eksamensforløb
I dette forløb arbejdes med opvarmning, både en teoretisk del og en praktisk del.
Teori:
Youbio s. 1181-1206 (Kap 30, rytmisk opvarmning) + s. 71-72 (kap 3.3)
Eleverne har arbejdet med at udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram til musik og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori. Desuden skal eleverne igennem arbejdet med opvarmningsprogrammerne opnå kropsbevidsthed samt kunne beherske centrale færdigheder.
Det vil i dette forløb sige, at eleverne evalueres på:
• Opbygningen, variation og progressionen i programmet.
• Valg af øvelser – kommer programmet omkring alle store led og muskelgrupper?
• Bevægelseskvalitet - udføres bevægelserne ordentligt.
• Evne til at koble musik og bevægelse – passer øvelserne til den valgte musik?
• Arbejdsproces - hvordan har de arbejdet med opgaven?
• Evne til at koble teori og praksis
• Evne til at give feedback andres programmer og at modtage feedback på eget på eget program.
Arbejdsformer:
Vekselvirkning mellem arbejde I plenum og gruppearbejde og arbejdsformer med egen refleksion samt udarbejdelse af opvarmningsprogram, der er blevet fremvist og har fået feedback fra deltagere og observatører.
Fokuspunkter:
Musikforståelse, samarbejde, kropsbeherskelse, kreativitet, kobling af teori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ultimate
Formålet med ultimate-forløbet er, at eleverne skal blive bedre teknisk, taktisk og ikke mindst til at samarbejde. En større del af de tekniske og taktiske aspekter er givet til elever, hvor de i hvert team skal samarbejde og sammen gøre hinanden og holdet bedre.
De overordnede idrætsfaglige mål i forløbet fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Kunne forstå den fysiske aktivitets
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Specificering af de idrætsfaglige mål i forløbet:
- Evnen til at samarbejde med klassekammerater
- Evnen til at lave en forhånd
- Evnen til at lave en baghånd
- Evnen til at lave en pivotering
- Evnen til at lave et hammerkast
- Evnen til at lave et cut
- Evnen til at lave indgå i forsvarsspil
- Evnen til at lave indgå i angrebsspil
- Evnen til at modtage og omsætte feedback
- Evnen til at give konstruktiv feedback til klassekammerater
- Evnen til at overføre tekst- og visuel viden fra lektien i praksis
- Evnen til at anvende forløbets terminologi i praksis
- Evnen til at formidle teoretisk viden verbalt
Materialer:
- Ideer til øvelser kan findes i kompendiet (eller i Yubio s. 635-653)
- Teamets opbygning, fra: Troels Wolf & Jørn Hansen B- for bedre Idræts. s. 155-166 om team teori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Salsa (Rueda de Casino)
Eleverne skal lærer at danse Salsa som Rueda de Casino
Formålet med salsa-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig og udføre figurer primært i forbindelse med Rueda De Casino. Du skal også kunne sætte en del af figurerne sammen efter eget ønske i en individuel dans
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kropsbeherskelse, herunder:
- Følge takten 1-2-3-pause
- Træde på forfod
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
- Kunne style figurerne
- Bruge hofter og overkrop isoleret
Caller
- Du skal selvfølgelig kunne følge en caller
- Kunne fungere som caller
Flow og rytme
De skal lærer at genkende, udføre og kalde følgende figurer
Grundtrin
Fly
Fly high
Floor
Muchata mala
Besito
Musqito
Dame
Dame dos (dos con uno/dos)
Rapido
Dile que no
Vuelta
Enchufla
Enchufla - double
Enchufla - dile que no
Enchufla - double - dile que no
Laprima
Laprima + double
La familia (laprima + enchufla - Dile que no)
Sombreo
Vacilala
De vil også forsøge sig med fri dans udfra de angivne figurer
Af teori skal der læses
Dans gør dig klogere
https://nyhedscentrum.dk/britisk-psykolog-dans-goer-dig-klogere-staerkere-og-gladere/
Dans kan styre angst
https://udforsksindet.dk/at-danse-styre-angst/
Hvad sker der i hjernen når vi danser
https://samvirke.dk/artikler/hvad-sker-der-i-hjernen-naar-vi-danser
4-gode grunde til at danse.
https://www.femina.dk/soendag/sundhed/motion-og-oevelser/4-gode-grunde-til-kaste-dig-ud-i-dans
Herud over skal de øve figurerne hjemme via https://www.youtube.com/playlist?list=PLcbd9nnoUdE7W6EZ7Z27Aeer_cNFVvSPx
Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i danserelationer
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
Antal sider:
10 sider via artikler
5 sider via videoer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les Lanciers
Holdet skal igennem skolens 5 ture til Les Lanciers.
Fokus på stil og holdning.
Der skiftes position i hvert modul, så eleverne lærer forskellige par-positioner at kende.
Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i danserelationer
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
Antal sider:
5 sider via videoer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Softttennis
Faglige mål for forløbet: Softtennis:
- at man efter forløbet har kendskab til og i nogen grad behersker de grundlæggende slagtekniske færdigheder i forhåndsslaget, baghåndsslaget, serven, flugtningen og benarbejdet.
- at man efter forløbet har kendskab til og forståelse for de grundlæggende taktiske færdigheder i
opbygningen af et point, dvs. egen placering på banen og placering af boldene i forhold til modstanderens position på banen, så duellen kan vindes.
Modulerne har bestået af følgende:
Forhånd
Baghånd
Benarbejde og serv
Flugtninger
Taktik
Drejebog
Faglige mål fra lærerplanen
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden
for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation til softtennisi
Teori: Styrketræning.
Yubio Idræt C+B (I bog idræt 2 årig): side 67-69, 78-83
Side antal: 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fodbold
Faglige mål:
Igennem forløbet skal eleverne opnå kendskab til forskellige centrale tekniske
elementer i fodbold herunder kunne tæmme bolden og udføre en korrekt
placeret indersideaflevering og kunne udføre et lodret vristspark. Derudover skal
eleverne have kendskab til forskellige finter og driblinger, halvtliggende
vristspark, kunne udføre en afslutninger og opnå en vis grad af boldkontrol
Eleverne skal derudover have kendskab til de taktiske elementer i fodbold
herunder særligt have fokus på:
- Tekniske færdigheder: Inderside, tæmninger, halvtliggende vristspark, driblinger, hovedstød, finter.
- Kommunikation
- At gøre sig spilbar
- Spilforståelse herunder forståelsen for rollerne i spillet (med særligt
fokus på angreb og forsvar)
- Indgå i spilopbygning i kamp-lignende situationer
Over-faglige mål fra læreplanen i idræt:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgt idrætsdisciplin indenfor boldspil
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Materiale. Yubio kap om fodbold. enkelte hjemmesider relateret til fodbold og styrketræning her til. Sider ca 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
X-fitness
Obs: Har kørt sideløbende med træningsprojekt og delt en del teori med dette forløb
Indhold:
Undervisning indenfor træningslære og crossfitness. Følgende kernestof fra læreplanen er gennemgået:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Grundlæggende principper for træning
- Basale naturvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder
- Præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi (selvtræning)
Materialer:
Litteratur med sidetal (samlet antal sider: 24 normalsider):
- Yubio 2021 s. 67-69, s. 77-84, s. 904-928
Animationer/videoer:
- Boxjump: 25.A9 - https://www.youtube.com/watch?v=NBY9-kTuHEk&t=6s
- Swing: 25.B2 (kettlebell) - https://www.youtube.com/watch?v=sSESeQAir2M
- Squat to high pull: 25.B3 (vægtskive) - https://www.youtube.com/watch?v=Li4g5p6s2eM&t=94s
- Bicep curl: 25.C2 (TRX slynge) - https://www.youtube.com/watch?v=_yQEQeQKzKQ
- Triceps: 25.C7 (TRX slynge) - https://www.youtube.com/watch?v=xODm0GuXPMY
- Bearcrawl (sidelæns og fremad/baglæns) - https://www.youtube.com/watch?v=WMXbyYpZ9oY og https://www.youtube.com/watch?v=he1k9F-P4DI
Gennemgåede fagbegreber:
- Crossfitness´ historie og organisering
- Fordele og ulemper ved funktionel træning vs. Træning i maskiner
- WODs: EMOM, AMRAP, For Time og Fight Gone Bad
- Stort teknisk fokus på især følgende øvelser: Bear Crawl, Triceps (TRX slynge), Biceps (TRX slynge), Box Jump, Kettlebell swing, Squat To High Pull
- Træningslære: Superkompensation, restitution, RM, sæt/repetitioner, maksimal muskelstyrke, hypertrofi, muskeludholdenhed og eksplosivitet.
- TABATA, X-Fit Max
Samlet undervisningstid: 9,5 timer
Arbejdsformer:
Der er i forløbet arbejdet med to forløb som har kørt parallelt. Omdrejningspunktet for de praktiske timer har været crossfitness, under inddragelse af teoretisk viden om træningslære. Samtidig har eleverne dokumenteret deres træning i en logbog og udover idrætstimerne trænet minimum to gange om ugen derhjemme som lektie til træningsprojektet. Eleverne har vha. crossfitness forsøgt at forbedre følgende tests: Selvvalgt muskeløvelse, planke, hurtighedstest, længdespring, kropshævning og bænkpres (de fire sidste øvelser er fra politiets optagelsesprøve). I timerne med crossfitness er eleverne blevet præsenteret for en række crossfitnessøvelser, hvor der er lagt stort fokus i den korrekte tekniske udførelse af øvelserne. Eleverne har arbejdet med WODs og har i grupper skulle lave deres egne WODs, som de skulle undervise hinanden i. Elevernes WODs er blevet til på baggrund af den teoretiske viden omkring træningsplanlægning, som der er arbejdet med undervejs. I træningsprojektet har eleverne afleveret en rapport der skal dokumentere elevernes planlægning, udførelse og evaluering af eget træningsprojekt.
Faglige Mål:
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer (WODs) på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
- Demonstrere korrekt brug af faglige termer og inddragelse af teoretisk viden indenfor træningslære
Der er i dette forløb blevet arbejdet med følgende faglige mål fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder indenfor crossfitness
- Udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Intro til Træningsprojekt og Crossfitnes Forløb.pptx
-
Yubio 2022-2025 s. 790-792 og s. 793-797 (Kap 20 afsnit 20.1 og 20.3).
-
Sæt jer godt ind i, hvordan man vha. politiets optagelsesprøve, udfører følgende tests: Hurtighedstest, Længdespring, Kropshævninger og Bænkpres. I skal UDEN forudgående instruktion selv kunne udføre testene i denne lektion. Især kropshævninger er fo
-
Læs om crossfitness historie og organisering i Yubio 2022-2025 s. 963-969 (fik tid til dette sidste gang)
-
Obs: Det er vigtigt, at I har sko med, da vi skal lave forskellige fysiske test som danner udgangspunkt for jeres træningsprojekt. Flere af disse tests kræver, at man har sko på. Det er også MEGET vigtigt, at I kommer til dette modul, da I ellers vil
-
Alle SKAL have lavet alle deres starttests til dette modul. Var man der derfor ikke i forrige modul, skal man gennemføre starttestene derhjemme eller i skolens styrkerum inden dette modul (spørg gerne klassekammerater om hjælp) og/eller kig på materi
-
Læs s. 77-84 om anaerob træning og styrketræning (afsnit 3.5 og 3.6 i Yubio 2022). Hav styr på begreber RM, Sæt og Gentagelser/repetitioner.
-
5. ElevWODs, Info og grupper.docx
-
Sæt jer grundigt ind i teknikken til den øvelse din gruppe har fået tildelt. Gruppenumrene svarer til de gruppenumre I har lavet WOD’s i. Se dit gruppenummer i onenote under opgavebeskrivelsen til elevwods. Du skal have styr på teknikken til din øvel
-
Læs samtidig Uddrag fra artikel (besøgt 11. aug 2024):
-
De grupper der ikke har lavet deres WOD er klar til dette + Læs Yubio s. 2022-2025 s. 132-134 om Motivation og målsætninger.
-
- Du skal udvælge 3 valgfrie styrkeøvelser som man kan bruge i en WOD og have helt styr på teknik og fejlretning til disse øvelser.- Samtidig skal du have styr på teknikken til alle øvelserne herunder:
-
Sæt jer godt ind i, hvordan man vha. politiets optagelsesprøve, udfører jeres sluttests: Hurtighedstest, Længdespring, Kropshævninger, Bænkpres og Valgfri øvelse.
-
I skal samtidig have styr på teknikken (som vi tidligere har arbejdet med) til følgende øvelser: Kettlebell swing, Boxjump, triceps og bearcrawl (frem, tilbage og til siden).
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
Har kørt sideløbende med x-fitness
Undervisning indenfor træningslære og crossfitness. Følgende kernestof fra læreplanen er gennemgået:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Grundlæggende principper for træning
- Basale naturvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder
- Præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi (selvtræning)
Materialer:
Litteratur med sidetal (samlet antal sider: 16 normalsider):
- Yubio 2022-2025 s. 790-792 og s. 793-797 (afsnit 20.1 og 20.3).
- Yubio 2022-2025: s.67-69 (superkompensation) + s. 78-84 (styrketræning) + 132-134 (Motivation og Målsætninger) + 312-314 (fysiologiske tilpasninger)
- Udleveret dokument om styrketræningsprincipper (styrketrænings handout)
Artikel:
- https://www.dr.dk/levnu/fritid/bliv-motiveret-til-motion-med-et-smart-maal
- Kort uddrag fra artikel: https://iform.dk/traening/styrketraening/styrketraening-de-10-vigtigste-principper#chapter-1
Animationer/videoer:
Følgende fire test fra politiets optagelsesprøve: Hurtighedstest, Længdespring, Kropshævninger og Bænkpres
- https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-kvinder og/eller
- https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-maend
Gennemgåede fagbegreber:
- Fordele og ulemper ved funktionel træning vs. Træning i maskiner
- WODs: EMOM, AMRAP, For Time og Fight Gone Bad
- Stort teknisk fokus på især følgende øvelser: Bear Crawl, Triceps (TRX slynge), Biceps (TRX slynge), Box Jump, Kettlebell swing, Squat To High Pull
- Træningslære: Superkompensation, restitution, RM, sæt/repetitioner, maksimal muskelstyrke, hypertrofi, muskeludholdenhed og eksplosivitet.
- Teori om motivation
- Målsætninger (SMART)
- TABATA, X-Fit Max
Samlet undervisningstid: 9,5 timer
Arbejdsformer:
Der er i forløbet arbejdet med to forløb som har kørt parallelt. Omdrejningspunktet for de praktiske timer har været crossfitness, under inddragelse af teoretisk viden om træningslære. Samtidig har eleverne dokumenteret deres træning i en logbog og udover idrætstimerne trænet minimum to gange om ugen derhjemme som lektie til træningsprojektet. Eleverne har vha. crossfitness forsøgt at forbedre følgende tests: Selvvalgt muskeløvelse, planke, hurtighedstest, længdespring, kropshævning og bænkpres (de fire sidste øvelser er fra politiets optagelsesprøve). I timerne med crossfitness er eleverne blevet præsenteret for en række crossfitnessøvelser, hvor der er lagt stort fokus i den korrekte tekniske udførelse af øvelserne. Eleverne har arbejdet med WODs og har i grupper skulle lave deres egne WODs, som de skulle undervise hinanden i. Elevernes WODs er blevet til på baggrund af den teoretiske viden omkring træningsplanlægning, som der er arbejdet med undervejs. I træningsprojektet har eleverne afleveret en rapport der skal dokumentere elevernes planlægning, udførelse og evaluering af eget træningsprojekt.
Faglige Mål:
Der er i dette forløb blevet arbejdet med følgende faglige mål fra læreplanen:
• Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
• koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram
• Demonstrere korrekt brug af faglige termer
Der er i dette forløb blevet arbejdet med følgende faglige mål fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- Udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Intro til Træningsprojekt og Crossfitnes Forløb.pptx
-
Yubio 2022-2025 s. 790-792 og s. 793-797 (Kap 20 afsnit 20.1 og 20.3).
-
Sæt jer godt ind i, hvordan man vha. politiets optagelsesprøve, udfører følgende tests: Hurtighedstest, Længdespring, Kropshævninger og Bænkpres. I skal UDEN forudgående instruktion selv kunne udføre testene i denne lektion. Især kropshævninger er fo
-
Læs om crossfitness historie og organisering i Yubio 2022-2025 s. 963-969 (fik tid til dette sidste gang)
-
Obs: Det er vigtigt, at I har sko med, da vi skal lave forskellige fysiske test som danner udgangspunkt for jeres træningsprojekt. Flere af disse tests kræver, at man har sko på. Det er også MEGET vigtigt, at I kommer til dette modul, da I ellers vil
-
Alle SKAL have lavet alle deres starttests til dette modul. Var man der derfor ikke i forrige modul, skal man gennemføre starttestene derhjemme eller i skolens styrkerum inden dette modul (spørg gerne klassekammerater om hjælp) og/eller kig på materi
-
Læs s. 77-84 om anaerob træning og styrketræning (afsnit 3.5 og 3.6 i Yubio 2022). Hav styr på begreber RM, Sæt og Gentagelser/repetitioner.
-
5. ElevWODs, Info og grupper.docx
-
Sæt jer grundigt ind i teknikken til den øvelse din gruppe har fået tildelt. Gruppenumrene svarer til de gruppenumre I har lavet WOD’s i. Se dit gruppenummer i onenote under opgavebeskrivelsen til elevwods. Du skal have styr på teknikken til din øvel
-
Læs samtidig Uddrag fra artikel (besøgt 11. aug 2024):
-
De grupper der ikke har lavet deres WOD er klar til dette + Læs Yubio s. 2022-2025 s. 132-134 om Motivation og målsætninger.
-
- Du skal udvælge 3 valgfrie styrkeøvelser som man kan bruge i en WOD og have helt styr på teknik og fejlretning til disse øvelser.- Samtidig skal du have styr på teknikken til alle øvelserne herunder:
-
Sæt jer godt ind i, hvordan man vha. politiets optagelsesprøve, udfører jeres sluttests: Hurtighedstest, Længdespring, Kropshævninger, Bænkpres og Valgfri øvelse.
-
I skal samtidig have styr på teknikken (som vi tidligere har arbejdet med) til følgende øvelser: Kettlebell swing, Boxjump, triceps og bearcrawl (frem, tilbage og til siden).
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kreativ dans
Eleverne skal kombinere takttælling og musikforståelse fra opvarmningsforløbet med serier lavet i salsa og linedance.
eleverne skal sammensætte en dansesekvens som indeholder de tre danse. Der skal leges med modsætninger: hurtig-langsom, stor-lille, synkron-asynkron osv.
Faglige mål:
- Kunne beherske grundtrin og den givne bevægelseskvalitet indenfor de tre discipliner: Stepaerobic, Linedance og Salsa (Rueda de Casino)
- Kunne indgå i gruppearbejde om at udarbejde en fælles koreografi
- Kunne udføre den fælles koreografi med henblik på at kunne huske trinene, at kunne udføre trinene med god bevægelseskvalitet og at kunne udføre koreografien i takt til musikken
- Kunne sammensætte en koreografi hvori variation og kontraster indgår samtidig med at de tre genrer mikses på nye måder
- Kunne sammensætte og udføre en koreografi til musik i passende tempo og stil/stemning
Der er i dette forløb blevet arbejdet med følgende faglige mål fra læreplanen:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
sider: 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition og drejebøger
Vi skal igennem eksamensorientering
Gode råd til eksamen
Les Lanciers bliver opfrisket op mod galla
der vil være et modul til hver af de mulige discipliner til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239443239",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239443239",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239443239"
}