Holdet 2022s id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2022s id (1s id, 2s id, 2s id-lærere, 3s id, 3s id-lærere)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmning eksamensforløb
Titel 2 Ultimate
Titel 3 Salsa (Rueda de Casino)
Titel 4 Les Lanciers
Titel 5 Softttennis
Titel 6 Fodbold
Titel 7 Streethåndbold
Titel 8 X-fitness
Titel 9 Træningsprojekt
Titel 10 Kreativ dans
Titel 11 Repetition og drejebøger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmning eksamensforløb


I dette forløb arbejdes med opvarmning, både en teoretisk del og en praktisk del.  

Teori:
Youbio s. 1181-1206 (Kap 30, rytmisk opvarmning) + s. 71-72 (kap 3.3)


Eleverne har arbejdet med at udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram til musik og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori.   Desuden skal eleverne igennem arbejdet med opvarmningsprogrammerne opnå kropsbevidsthed samt kunne beherske centrale færdigheder.

Det vil i dette forløb sige, at eleverne evalueres på:  
• Opbygningen, variation og progressionen i programmet.  
• Valg af øvelser – kommer programmet omkring alle store led og muskelgrupper?  
• Bevægelseskvalitet - udføres bevægelserne ordentligt.  
• Evne til at koble musik og bevægelse – passer øvelserne til den valgte musik?  
• Arbejdsproces - hvordan har de arbejdet med opgaven?  
• Evne til at koble teori og praksis
• Evne til at give feedback andres programmer og at modtage feedback på eget på eget program.

Arbejdsformer:
Vekselvirkning mellem arbejde I plenum og gruppearbejde og arbejdsformer med egen refleksion samt udarbejdelse af opvarmningsprogram, der er blevet fremvist og har fået feedback fra deltagere og observatører.

Fokuspunkter:
Musikforståelse, samarbejde, kropsbeherskelse, kreativitet, kobling af teori

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ultimate

Formålet med ultimate-forløbet er, at eleverne skal blive bedre teknisk, taktisk og ikke mindst til at samarbejde. En større del af de tekniske og taktiske aspekter er givet til elever, hvor de i hvert team skal samarbejde og sammen gøre hinanden og holdet bedre.  

De overordnede idrætsfaglige mål i forløbet fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil
- Opnå kropsbevidsthed  
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer  
- Kunne forstå den fysiske aktivitets
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger  
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.  

Specificering af de idrætsfaglige mål i forløbet:
- Evnen til at samarbejde med klassekammerater
- Evnen til at lave en forhånd
- Evnen til at lave en baghånd
- Evnen til at lave en pivotering
- Evnen til at lave et hammerkast
- Evnen til at lave et cut
- Evnen til at lave indgå i forsvarsspil
- Evnen til at lave indgå i angrebsspil
- Evnen til at modtage og omsætte feedback  
- Evnen til at give konstruktiv feedback til klassekammerater
- Evnen til at overføre tekst- og visuel viden fra lektien i praksis
- Evnen til at anvende forløbets terminologi i praksis
- Evnen til at formidle teoretisk viden verbalt

Materialer:
- Ideer til øvelser kan findes i kompendiet (eller i Yubio s. 635-653)
- Teamets opbygning, fra: Troels Wolf & Jørn Hansen B- for bedre Idræts. s. 155-166 om team teori
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Salsa (Rueda de Casino)

Eleverne skal lærer at danse Salsa som Rueda de Casino
Formålet med salsa-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig og udføre figurer primært i forbindelse med Rueda De Casino. Du skal også kunne sætte en del af figurerne sammen efter eget ønske i en individuel dans
HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kropsbeherskelse, herunder:
- Følge takten 1-2-3-pause
- Træde på forfod
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
- Kunne style figurerne
- Bruge hofter og overkrop isoleret

Caller
- Du skal selvfølgelig kunne følge en caller
- Kunne fungere som caller

Flow og rytme

De skal lærer at genkende, udføre og kalde følgende figurer
Grundtrin
Fly
Fly high
Floor
Muchata mala
Besito
Musqito
Dame
Dame dos  (dos con uno/dos)
Rapido
Dile que no
Vuelta
Enchufla
Enchufla - double
Enchufla - dile que no
Enchufla - double - dile que no
Laprima
Laprima + double
La familia (laprima + enchufla - Dile que no)
Sombreo
Vacilala

De vil også forsøge sig med fri dans udfra de angivne figurer

Af teori skal der læses
Dans gør dig klogere
https://nyhedscentrum.dk/britisk-psykolog-dans-goer-dig-klogere-staerkere-og-gladere/
Dans kan styre angst
https://udforsksindet.dk/at-danse-styre-angst/
Hvad sker der i hjernen når vi danser
https://samvirke.dk/artikler/hvad-sker-der-i-hjernen-naar-vi-danser
4-gode grunde til at danse.
https://www.femina.dk/soendag/sundhed/motion-og-oevelser/4-gode-grunde-til-kaste-dig-ud-i-dans

Herud over skal de øve figurerne hjemme via https://www.youtube.com/playlist?list=PLcbd9nnoUdE7W6EZ7Z27Aeer_cNFVvSPx


Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i danserelationer


Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- de for undervisningen relevante digitale redskaber

Antal sider:
10 sider via artikler
5 sider via videoer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Les Lanciers

Holdet skal igennem skolens 5 ture til Les Lanciers.

Fokus på stil og holdning.

Der skiftes position i hvert modul, så eleverne lærer forskellige par-positioner at kende.

Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i danserelationer


Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- de for undervisningen relevante digitale redskaber

Antal sider:
5 sider via videoer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Softttennis

Faglige mål for forløbet: Softtennis:

- at man efter forløbet har kendskab til og i nogen grad behersker de grundlæggende slagtekniske færdigheder i forhåndsslaget, baghåndsslaget, serven,  flugtningen og benarbejdet.

- at man efter forløbet har kendskab til og forståelse for de grundlæggende taktiske færdigheder i  
opbygningen af et point, dvs. egen placering på banen og placering af boldene i forhold til modstanderens position på banen, så duellen kan vindes.
  
Modulerne har bestået af følgende:

Forhånd
Baghånd
Benarbejde og serv
Flugtninger
Taktik

Drejebog

Faglige mål fra lærerplanen
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden
for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation til softtennisi



Teori: Styrketræning.
Yubio Idræt C+B (I bog idræt 2 årig): side 67-69, 78-83
Side antal: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fodbold

Faglige mål:
Igennem forløbet skal eleverne opnå kendskab til forskellige centrale tekniske
elementer i fodbold herunder kunne tæmme bolden og udføre en korrekt
placeret indersideaflevering og kunne udføre et lodret vristspark. Derudover skal
eleverne have kendskab til forskellige finter og driblinger, halvtliggende
vristspark, kunne udføre en afslutninger og opnå en vis grad af boldkontrol
Eleverne skal derudover have kendskab til de taktiske elementer i fodbold
herunder særligt have fokus på:
-  Tekniske færdigheder: Inderside, tæmninger, halvtliggende vristspark, driblinger, hovedstød, finter.
- Kommunikation
- At gøre sig spilbar
- Spilforståelse herunder forståelsen for rollerne i spillet (med særligt
fokus på angreb og forsvar)
- Indgå i spilopbygning i kamp-lignende situationer

Over-faglige mål fra læreplanen i idræt:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgt idrætsdisciplin indenfor boldspil
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Materiale. Yubio kap om fodbold. enkelte hjemmesider relateret til fodbold og styrketræning her til. Sider ca 35
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Streethåndbold

Gennem elevorganiseret opvarmning og træningsøvelser og gennem vekselvirkning mellem selvtræning og underviser-styret træning har eleverne udviklet deres tekniske og taktiske færdigheder indenfor streethåndbold.

Materiale:
- Yubio 2022-2025 s. 716-719, s. 724-725 og s. 733
- Streethåndbold, regler - https://www.streethandball.com/street-handbold-regler/
- Centerkryds - https://traenerguiden.dgi.dk/guide/haandbold/exercises-overview/Angreb/dfd2647d-745a-486b-b2f9-42d4f4f2d178
- 3-Fods-finten: - https://traenerguiden.dgi.dk/guide/haandbold/exercises-overview/Angreb/7a193943-c6cd-48b5-b0cb-27522dc1ad54
- Radjenovic finten: https://traenerguiden.dgi.dk/guide/haandbold/exercises-overview/Angreb/bdfb6273-7e2a-4e78-b094-078ab78b3f4b

Faglige disciplinspecifikke mål:
• Have teoretisk kendskab til håndboldens historie og reglerne indenfor streethåndbold
• Kunne kaste og gribe bolden teknisk korrekt i isolerede øvelser og under pres (i kamp)
• Have boldkontrol i forskellige alternative kaste-/gribeøvelser i isolerede øvelser
• I stand til at afslutte teknisk korrekt mod mål både stående og med hopskud i isolerede øvelser og under pres (i kamp)
• I stand til at udføre centerkryds og finter (3-fods-finten og radjenovic-finten) i isolerede øvelser og under pres (i kamp)
• Kunne træffe taktisk kloge beslutninger i isolerede øvelser og under pres (i kamp) i forhold til afleveringer til medspillere
• I stand til at bevæge sig hensigtsmæssigt i forsvaret i isolerede øvelser og under pres (i kamp) samt løbe hurtigt retur i kamp

Over-faglige mål fra læreplanen i idræt:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgt idrætsdisciplin indenfor boldspil
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 X-fitness

Obs: Har kørt sideløbende med træningsprojekt og delt en del teori med dette forløb

Indhold:
Undervisning indenfor træningslære og crossfitness. Følgende kernestof fra læreplanen er gennemgået:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Grundlæggende principper for træning
- Basale naturvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder
- Præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi (selvtræning)

Materialer:
Litteratur med sidetal (samlet antal sider: 24 normalsider):
- Yubio 2021 s. 67-69, s. 77-84, s. 904-928
Animationer/videoer:
- Boxjump: 25.A9 - https://www.youtube.com/watch?v=NBY9-kTuHEk&t=6s
- Swing: 25.B2 (kettlebell) - https://www.youtube.com/watch?v=sSESeQAir2M
- Squat to high pull: 25.B3 (vægtskive) - https://www.youtube.com/watch?v=Li4g5p6s2eM&t=94s
- Bicep curl: 25.C2 (TRX slynge) - https://www.youtube.com/watch?v=_yQEQeQKzKQ
- Triceps: 25.C7 (TRX slynge) - https://www.youtube.com/watch?v=xODm0GuXPMY
- Bearcrawl (sidelæns og fremad/baglæns) - https://www.youtube.com/watch?v=WMXbyYpZ9oY og https://www.youtube.com/watch?v=he1k9F-P4DI  

Gennemgåede fagbegreber:
- Crossfitness´ historie og organisering
- Fordele og ulemper ved funktionel træning vs. Træning i maskiner
- WODs: EMOM, AMRAP, For Time og Fight Gone Bad
- Stort teknisk fokus på især følgende øvelser: Bear Crawl, Triceps (TRX slynge), Biceps (TRX slynge), Box Jump, Kettlebell swing, Squat To High Pull
- Træningslære: Superkompensation, restitution, RM, sæt/repetitioner, maksimal muskelstyrke, hypertrofi, muskeludholdenhed og eksplosivitet.
- TABATA, X-Fit Max
Samlet undervisningstid: 9,5 timer

Arbejdsformer:
Der er i forløbet arbejdet med to forløb som har kørt parallelt. Omdrejningspunktet for de praktiske timer har været crossfitness, under inddragelse af teoretisk viden om træningslære. Samtidig har eleverne dokumenteret deres træning i en logbog og udover idrætstimerne trænet minimum to gange om ugen derhjemme som lektie til træningsprojektet. Eleverne har vha. crossfitness forsøgt at forbedre følgende tests: Selvvalgt muskeløvelse, planke, hurtighedstest, længdespring, kropshævning og bænkpres (de fire sidste øvelser er fra politiets optagelsesprøve). I timerne med crossfitness er eleverne blevet præsenteret for en række crossfitnessøvelser, hvor der er lagt stort fokus i den korrekte tekniske udførelse af øvelserne. Eleverne har arbejdet med WODs og har i grupper skulle lave deres egne WODs, som de skulle undervise hinanden i. Elevernes WODs er blevet til på baggrund af den teoretiske viden omkring træningsplanlægning, som der er arbejdet med undervejs. I træningsprojektet har eleverne afleveret en rapport der skal dokumentere elevernes planlægning, udførelse og evaluering af eget træningsprojekt.

Faglige Mål:
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer (WODs) på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
- Demonstrere korrekt brug af faglige termer og inddragelse af teoretisk viden indenfor træningslære
Der er i dette forløb blevet arbejdet med følgende faglige mål fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder indenfor crossfitness
- Udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Træningsprojekt

Har kørt sideløbende med x-fitness

Undervisning indenfor træningslære og crossfitness. Følgende kernestof fra læreplanen er gennemgået:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Grundlæggende principper for træning
- Basale naturvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder
- Præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi (selvtræning)

Materialer:
Litteratur med sidetal (samlet antal sider: 16 normalsider):
- Yubio 2022-2025 s. 790-792 og s. 793-797 (afsnit 20.1 og 20.3).
- Yubio 2022-2025: s.67-69 (superkompensation) + s. 78-84 (styrketræning) + 132-134 (Motivation og Målsætninger) + 312-314 (fysiologiske tilpasninger)
- Udleveret dokument om styrketræningsprincipper (styrketrænings handout)
Artikel:
- https://www.dr.dk/levnu/fritid/bliv-motiveret-til-motion-med-et-smart-maal
- Kort uddrag fra artikel: https://iform.dk/traening/styrketraening/styrketraening-de-10-vigtigste-principper#chapter-1
Animationer/videoer:
Følgende fire test fra politiets optagelsesprøve: Hurtighedstest, Længdespring, Kropshævninger og Bænkpres
- https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-kvinder og/eller
- https://politi.dk/politiskolen/ansoegning-og-optagelsesforloeb/fysisk-optagelsesproeve-for-maend

Gennemgåede fagbegreber:
- Fordele og ulemper ved funktionel træning vs. Træning i maskiner
- WODs: EMOM, AMRAP, For Time og Fight Gone Bad
- Stort teknisk fokus på især følgende øvelser: Bear Crawl, Triceps (TRX slynge), Biceps (TRX slynge), Box Jump, Kettlebell swing, Squat To High Pull
- Træningslære: Superkompensation, restitution, RM, sæt/repetitioner, maksimal muskelstyrke, hypertrofi, muskeludholdenhed og eksplosivitet.
- Teori om motivation
- Målsætninger (SMART)
- TABATA, X-Fit Max
Samlet undervisningstid: 9,5 timer

Arbejdsformer:
Der er i forløbet arbejdet med to forløb som har kørt parallelt. Omdrejningspunktet for de praktiske timer har været crossfitness, under inddragelse af teoretisk viden om træningslære. Samtidig har eleverne dokumenteret deres træning i en logbog og udover idrætstimerne trænet minimum to gange om ugen derhjemme som lektie til træningsprojektet. Eleverne har vha. crossfitness forsøgt at forbedre følgende tests: Selvvalgt muskeløvelse, planke, hurtighedstest, længdespring, kropshævning og bænkpres (de fire sidste øvelser er fra politiets optagelsesprøve). I timerne med crossfitness er eleverne blevet præsenteret for en række crossfitnessøvelser, hvor der er lagt stort fokus i den korrekte tekniske udførelse af øvelserne. Eleverne har arbejdet med WODs og har i grupper skulle lave deres egne WODs, som de skulle undervise hinanden i. Elevernes WODs er blevet til på baggrund af den teoretiske viden omkring træningsplanlægning, som der er arbejdet med undervejs. I træningsprojektet har eleverne afleveret en rapport der skal dokumentere elevernes planlægning, udførelse og evaluering af eget træningsprojekt.

Faglige Mål:
Der er i dette forløb blevet arbejdet med følgende faglige mål fra læreplanen:
• Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
• koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram
• Demonstrere korrekt brug af faglige termer
Der er i dette forløb blevet arbejdet med følgende faglige mål fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- Udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kreativ dans

Eleverne skal kombinere takttælling og musikforståelse fra opvarmningsforløbet med serier lavet i salsa og linedance.

eleverne skal sammensætte en dansesekvens som indeholder de tre danse. Der skal leges med modsætninger: hurtig-langsom, stor-lille, synkron-asynkron osv.

Faglige mål:
- Kunne beherske grundtrin og den givne bevægelseskvalitet indenfor de tre discipliner: Stepaerobic, Linedance og Salsa (Rueda de Casino)
- Kunne indgå i gruppearbejde om at udarbejde en fælles koreografi
- Kunne udføre den fælles koreografi med henblik på at kunne huske trinene, at kunne udføre trinene med god bevægelseskvalitet og at kunne udføre koreografien i takt til musikken
- Kunne sammensætte en koreografi hvori variation og kontraster indgår samtidig med at de tre genrer mikses på nye måder
- Kunne sammensætte og udføre en koreografi til musik i passende tempo og stil/stemning

Der er i dette forløb blevet arbejdet med følgende faglige mål fra læreplanen:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik


sider: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Repetition og drejebøger

Vi skal igennem eksamensorientering
Gode råd til eksamen

Les Lanciers bliver opfrisket op mod galla

der vil være et modul til hver af de mulige discipliner til eksamen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer