Holdet 2022y DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022y DA (1y DA, 2y DA, 3y DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0: Digitale læremidler
Titel 2 Forløb 1: Sprog er magt
Titel 3 Forløb 2: selvvalgt værk
Titel 4 Forløb 3: Beruselse
Titel 5 Forløb 4 og 5: DHO og optakt. Menneske og maskine
Titel 6 Forløb 6: Føl dig frem
Titel 7 Forløb 7: Mediacamp nyhedsforløb
Titel 8 Forløb 9: Hvem er jeg
Titel 9 Forløb 10: Dokumentargenren
Titel 10 Forløb 11 Tro, håb og tekstanalyse
Titel 11 Forløb 12: Flerfagligt forløb med MaA
Titel 12 Forløb 13: Klassikerne er altid moderne
Titel 13 Repetitionsforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0: Digitale læremidler


Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

i-Bøger:
"Litteraturens Veje" fra systime

minlaering.dk

Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 1: Sprog er magt

INDHOLD:
Sprog-, mundtligheds- og retorikforløb. Der er i dette forløb arbejdet med mundtlighed i dansk med fokus på samtaler, taler og den mundtlige kommunikation, både den spontane og den planlagte. Eleverne har arbejdet produktivt i udarbejdelsen af egen tale og et fagligt mundtligt oplæg i forbindelse med læsningen af det selvvalgte værk.

Fokuspunkter:
• Arbejde med grundlæggende sprogteori: kommunikationsmodeller, appelformer, retoriske virkemidler, høfligheds- og samarbejdsprincipperne, verbal og nonverbal kommunikation
• Udbygning af grundlæggende sprogteori med argumentationsanalyse og diskursanalyse
• Retorik og mundtlighedstræning bl.a. i forhold til udarbejdelse af egen tale og præsentation af selvvalgt værk
• Retorik: Ciceros fem forarbejdningsfaser: inventio, dispositio, elocutio, memoria, actio.
• Faglig feedback på andres arbejde


MATERIALE:

a. Kernetekster:
Bøge, Jørgen: Samtaleanalyse, 2016: fra https://dansksiderne.dk/index.php?id=7675
Hagen, Jimmy Zander: Mundtlighed i dansk, Systime, 2005.
Jensen, Jesper Troels og Birgitte Berger: Talerteknik – en håndbog i retorik, Rhetor, 2011.
MinLæring om begreberne ’høflighed, samarbejde og undertekst’:
https://app.minlaering.dk/bog/11/kapitel/49774/sektion/50138#section-52585
Zeuthen Helstrup, Marie & Slot Simonsen, Tina: Mundtlighed i dansk, Systime, 2022.
Græsborg, Anne Bornerup og Jørgensen, Mette Møller: kapitlet "Om diskursanalyse - introduktion til begreber" i Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet, Systime, 2014
Søren Vrist Christensen: "Retorik og argumentation - Diskursanalyse", 13/10 2021, https://www.youtube.com/watch?v=2HLR5Hmw1ns&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen

b. Sekundære tekster:
Christensen, Casper: Klovn, klip fra serien: https://www.youtube.com/watch?v=Cq1lYz_Q0Ko&list=PLUrKQU_4oBrsWyz8MtXIXNnTc6P5ICPTW&index=4
Frederiksen, Mette: Demonstrationstale efter Ruslands invasion af Ukraine 2022
Frederiksen, Mette: Undskyldningstale til Godhavnsdrengene 2019
Khiljee, Naiha: ”Oprør er også for pæne piger”. I: Kære søster. Lindhardt og Ringhof, 2020.
Linde, Sofie: Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020 (26/08/2020)
Malmros, Niels: Kærlighedens smerte, 1992, filmklip fra filmdrama, 2.23 min: http://www.youtube.com/watch?v=WALcEh3eUjg
NRK: Skam, 2017: sæson 4, afsnit 10, tidskode 11:37-18.20
TV2, Go’morgen Danmark: Klip med Anne Grethe Bjarup Riis, 5.56 min: https://www.youtube.com/watch?v=aBuWeC-YAVg&list=PLUrKQU_4oBrsWyz8MtXIXNnTc6P5ICPTW&index=3
Von Trier, Lars: Idioterne, 1998: filmklip fra filmdrama, 4,48 min.: https://www.youtube.com/watch?v=TKiReFUlFYg&list=PLUrKQU_4oBrsWyz8MtXIXNnTc6P5ICPTW
Silia Petri: "Eksperter i opråb: Klimaforskere advarer om større stigninger i havniveauet
end ventet", Jyllands Posten (22/3/2025)
Fotografi af Marlboromanden på Billboard-reklame, USA (udgivet i "Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet")
Uddrag af Sundhedsstyrelsens kampagne "Stoplinjen:  Klip fra min. 0:00-1:07 af "Et godt liv uden røg". (sidst tilgået marts 2025). https://sst.23video.com/v.ihtml/player.html?token=ddeb4308979a3919b038cb56ffd9f478&source=embed&photo%5fid=682071

ARBEJDSFORMER:
• Pararbejde og klassedialog
• Videopræsentationer og arbejde med feedback
- Selvstændigt arbejde med at omsætte fagbegreber til egne sproglige evner i arbejdet med tale

FAGLIGE MÅL:
• At beskrive, hvad der kendetegner det mundtlige sprog.
• At analysere og vurdere brug af stemmens og kroppens virkemidler i mundtlige tekster.
• At analysere og vurdere eksempler på samtaler med særligt fokus på turtagning, samarbejde og høflighed.
• Skelne mellem samtaletyper og analysere samtaler igennem klarlægning af appelformer og transaktionsanalyse.
• Skelne mellem tre forskellige mundtlige genrer (den informative tale (herunder det mundtlige oplæg), lejlighedstalen, den politiske tale.
- forklare og anvende diskursteoretiske begreber i analyse
• Forklare og anvende det retoriske pentagram til kommunikationsanalyse.
• Forklare og anvende retorikkens appelformer og retoriske virkemidler til retorisk analyse af en tekst.
• At forstå og anvende argumentation i praksis, herunder opbygning af et argument, argumentationstyper, stemmeføring og kropssprog.
• At analysere synspunkter og vurdere dem ift. kriterier for god argumentation.

• Planlægge og udføre en tale med retorisk bevidsthed, dvs.:
o At forstå og anvende retorik i praksis.
o At analysere taler og vurdere dem i forhold til situationen, afsender-modtager-forhold og formidling af budskab.
o At skrive og holde en tale med fokus på formidling, herunder retorik, stemmeføring og kropssprog.
o At give klassekammerater feedback på en tale

OMFANG ca 90 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Læsejournal 19-12-2022
Tale 21-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 2: selvvalgt værk

INDHOLD:
Eleverne har læst et selvvalgt værk i forbindelse med læsehastighedstræning. Som opsamling på mundtlighedsforløbet skal eleverne planlægge og holde et fagligt og mundtligt oplæg om deres værk.

MATERIALER:
Adler-Olsen, Jussi: "Afdeling Q, Offer 2117", 2019
Bang Foss, Kristian: "Frank vender hjem", 2019
Hammann, Kristine: "Georg-komplekset", 2022
Holmgård Jørgensen, Lars: "Sabotøren", 2018
Hoover, Colleen: "Det ender med os", 2016 (OBS engelsk, elev fra andet grundforløb)
Jensen, Peter Frederik: "Vold", 2016
Joof, Hella: "Tvilling yndling grævling", 2020
Klougart, Josefine: "Alt dette kunne du få", 2021
Korsgaard, Thomas: "Hvis der skulle komme et menneske forbi", 2017
Korsgaard, Thomas: "Tyverier", 2019
Matthesen, Anders: "Ternet Ninja", 2016
Matthesen, Anders: "Ternet Ninja 2", 2019
Nors, Dorthe: "Kantslag", 2018
Rendtorff, Ida-Marie: "Himlen over i morgen", 2021
Skov, Leonora Cgristina: "Den, der lever stille", 2018
Søgaard, Anna Line: "Drømme er lavet af candyfloss", 2022
Wung-Sung, Jesper: "Det år sjæle slår smut", 2022

ARBEJDSFORMER:
-individuelt arbejde hjemme og på klassen

FAGLIGE MÅL:
- at lære teknikker til at læse hurtigt, uden at forståelsen går tabt.
- at læse et værk
- at skrive en anmeldelse med fokus på henholdsvis resumeet som neutral gengivelse og som afsæt for en subjektiv og understøttet vurdering.
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 3: Beruselse

INDHOLD
Forløbet er et tematisk forløb om beruselse i bred forstand. Vi arbejder med forskellige genrer og teksttyper, så begreberne fra grundforløbet repeteres. Der tages udgangspunkt i ”Håndbog til dansk”, når der skal læses om fortæller, personkarakteristik, tema osv.

FAGLIGE MÅL
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Kernestof: Litterært perspektiv (og også et mediemæssigt perspektiv)
Her arbejdes metodisk med:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet
– tekster fra 1900-tallet
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder. Fortæller, personkarakteristik, digtanalyse, genretræk,
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
–  Kanonforfattere: Adam Oehlenschläger, Karen Blixen


mediemæssigt perspektiv:
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

MATERIALE
”Håndbog til dansk” s. 296-297 om genre
”Håndbog til dansk”, s. 112-122 om billedsprog
”Håndbog til dansk”, s. 46-50 + s. 110-120 om komposition, personkarakteristik og symboler

Analysetekster:
Jan Sonnergaard: Polterabend. I: Radiator. Gyldendal, 1997.
Suspekt: ”Fang mig i en brandert” 2020
Natasja: ”Gi mig Danmark tilbage”, 2007
Adda Djørup: ”Der er ingen ende på Paris” 2015
Adam Oehlenschläger: "Der er et Yndigt Land", 1819
Kim Larsen: "De smukke unge mennesker" 1995
Charles Baudelaire: uddrag af "Berus jer!" 1869. I: Parisisk spleen: små prosadigte, (udgivet på dansk 1986)
Kræftens bekæmpelse, kampagnefilm: "Man kan da aldrig få for meget pølse!?!",  fra kampagnen "fuld af liv", 5/9/2019
VÆRK Thomas Vinterberg: "Druk", 2020
Karen Blixen: "Babettes gæstebud", uddrag, 1950


ARBEJDSFORMER
- Læreroplæg
- Klassediskussioner og klasseopsamlinger
- Fremlæggelser
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- skrive digte og sange om beruselse
- digt en afslutning på novellen
- kreativ præsentation: "en faglig rejse"
- refleksionsskrivning
-  undersøgende, dybdegående og perspektiverende tekstanalyse
- elevernes udtryksfærdighed trænes i mindre tekstproduktioner i timerne i forlængelse af det analytiske arbejde,
- Flyums 5-trinsmodel

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Boganmeldelse 01-02-2023
Babettes Gæstebud 10-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 4 og 5: DHO og optakt. Menneske og maskine

INDHOLD
Optakt til DHO og selve DHOforløbet gav indblik i litteraturhistoriske perspektiver og læsemetoder. Hovedfokus var på strømninger i perioden op til det moderne gennembrud og særligt på industrialiseringens betydning for samfund, kultur og litteratur.

MATERIALE
- Søren Vrist Christensen: "Folkeviser - dansk litteratur", (14/12/2018), https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen
- Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2023: "Barokkens litteratur"
- Skriveværksted om indledninger fra "Min læring"
- "Oplysningstiden: 1720-1800. Oplysningstidens samfund: ny borgerlig offentlighed" fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Forfatterne og Systime 2012
- Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der", 7/6/2013:
https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw&ab_channel=RatherHomemade
- "Danmarks Industrialisering 1", Finn Løkkegård, Elsebeth Cato, 1988, dokumentarfilm


Folkevise: "Jomfruen i fugleham", Fra: Dansk litteratur, Fra Oldtiden til Aarestrup, Gads Forlag, 2000. Visens ophav er anonymt og udateret
Thomas Kingo: "Hiertesuk", (”Naar jeg, O Gud paa Havet er”), fra Aandelige Siunge-Kors anden Part (1681)
Ludvig Holberg: "Epistel 390",
H.C. Andersen: "Om Årtusinder" (1852)
Johannes V. Jensen: "Nåede de færgen?" (1928)
Oskar Hansen: "Maskinens sang", (1929)
Henrik Pontoppidan, uddrag af: "Lykke-Per", (1898-1904)
Charles Chaplins, uddrag af:  "Modern times" (1936),  (01:15-18:15)


ARBEJDSFORMER
- Reaktionskrivning
- klasseundervisning
- elevlavet quiz
- padlet samarbejde
- læreroplæg
- gruppe- og pararbejde med analysespørgsmål - fra lærer eller egne
- skriveværksted med fokus på indledning
- Litteraturløb

FAGLIGE MÅL
Litterære perspektiver
Litteraturanalytisk undersøgende tilgang med et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
Her indgår:
– tekster fra tiden før 1700
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– læsning af en afgrænset periode før 2000
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt tekst af Ludvig Holberg, H.C. Andersen, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen,

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

OMFANG
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: Føl dig frem

INDHOLD
Forløbet introducerer kort til affektteori, som danner rammen om fokus på tekster, der hører under et af tre hovedtemaer: vrede, lykke og sorg. Tekstudvalget læses både med et litteraturhistorisk og -analytisk perspektiv. Didaktisk fokuseres der på en undersøgende litteraturtilgang, som aktiverer elevernes egne følelser i litteraturlæsningen med arbejdspapirer, der forfølger niveauerne 'oplevelse, undersøgelse, fortolkning og perspektivering'.

FAGLIGE MÅL
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder


MATERIALE
- Helle Juhl Lassen og Systime: Føl dig frem – affektteori og undersøgende litteraturlæsning (2022). Uddragene s.133-145, s.140, 146, 147, 153, 148, 162
- Håndbog til dansk (2017): Oversigt over ordvalg, sproglige billeder: s.111-122. Om motiver: s.38-40. Indre og ydre komposition i lyrik: s.46-52
- Rudolf Broby-Johansen: ODALISK-SKØNHED (1922)
- VÆRK: Inger Christensen: "Vandtrapper" (1969)
- Henrik Nordbrandt: Æbleskrog (2001)
- Tom Kristensen: Nat i Berlin (1921)
- Henrik Pontoppidan: Muldskud (1889)
- Edith Södergran: "Triumf att finnas till..." (1916)
- Per Lange: "Afsked" (1926)
- Yahya Hassan: "Langdigt" (2013 uddrag).
- Bianco Footwears kampagnefilm: Equal Pay Is Not Enough. (23/1/2017)
- Jens Andersen: "Saksens skrift", http://wayback-01.kb.dk/wayback/20100504120449/http://www2.kb.dk/elib/mss/hcaklip/intro.htm (sidst set 21.05.25)


ARBEJDSFORMER
- klassediskussion
- Klasseundervisning
- Skriftligt arbejde med den analyserende artikel
- små skriveøvelser med fokus på tone og stemme
- Eleverne har desuden deltaget i arrangementet "H.C. Andersens papirkunst med moderne teknologi". Her arbejdede de med at give kreativt udtryk for forløbets arbejde med følelser i papirklip. Oplæg ved papirkunstner David Gottschalck Bolving og derefter egen produktion. Arrangementet var en del af OS-samarbejde (Odense STX) https://odensestxoghf.dk/event/h-c-andersens-papirkunst-med-moderne-teknologi/

FAGLIGE MÅL
Litterære perspektiver
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet,
– Kanonforfatter: Henrik Pontoppidan, Tom Kristensen
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Sproglige perspektiver
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed

Mediemæssige perspektiver
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel: følelser i digte 12-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7: Mediacamp nyhedsforløb


INDHOLD
I dette forløb om nyhedsformidling, har eleverne deltaget i SDUs "Mediacamp". Et journalistisk forløb til alle gymnasier i Danmark. SDU Mediacamp er et fagligt digitalt journalistisk koncept, der består af undervisningsmateriale målrettet undervisningen i dansk og mediefag (gymnasieniveau). Eleverne har produceret journalistik og dystet om et 3-dages praktikophold på Center for Journalistik, SDU Odense. Eleverne har også arbejdet analytisk med nyhedsudsendelser og artikler.

FAGLIGE MÅL
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
–  analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes

Mediemæssige perspektiver

Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering

MATERIALE
Håndbog til Dansk: "Avisjournalistik", s.198-227
"Nyhedskompasset: https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Nyhedskompasset
"Ideudvikling": https://media.sdu.dk/media/Ideudvikling/0_qhxrf7hb
”Målgrupper”: https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Maalgrupper
”Nyhedskriterier”: https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Nyhedskriterier
”Kilder” https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Kilder
”Vinkling”: https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Vinkling
”Fake news”: https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Fakenews
”Interview”: https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Interview
”Ophavsret”: https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Ophavsret
"Feedback": https://libguides.sdu.dk/Mediacamp/Feedback
"Fortællesætning": https://www.brandmovers.dk/blog/skarpe-blogindlaeg-med-den-journalistiske-fort%C3%A6lles%C3%A6tning (sidst tilgået d.22/05/25)
Kompendium fra Mediacamp. Se under materialer
TV-avisen, DR kl.12.30 d.26/10/23
Danmarks naturfredningsforening: "Ny undersøgelse: Børn får alt for lidt natur" (26. maj 2018), artikel
Kjeld Hybel: “Selv om jeg er læge, har jeg gjort op med mig selv, at jeg er parat til at dræbe”, reportage, politiken.dk, 27.02.2022


ARBEJDSFORMER
- eleverne har arbejdet i redaktioner
- klasseundervisning
- pararbejde
- tekstproduktion af artikel til Mediacamps konkurrence
- opsøgende og undersøgende journalistisk arbejde
- Idéudvikling og identifikation af problemstillinger
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mediacamp produkt 06-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 9: Hvem er jeg

INDHOLD
"Hvem er jeg" er et  tematisk forløb med fokus på tekster, der på forskellige vis handler om identitetssøgen og -dannelse. Formålet er både at se forskellige typer tekst og tilgange, som kan vække en lyst til at læse og analysere. Vi har fokus på redskaber i arbejdet med tekster, fx komposition, genrer, personkarakteristik særligt. Desuden har eleverne arbejdet med remediering. Vi har sideløbende haft fokus på både den reflekterende og debatterende artikel. Særligt refleksioner i forskellige former (plenum, individuelt, mundtligt og skriftligt) har været en del af undervisningen. Følgende har været i fokus
- se forskel på genrerne lyrik, prosa og drama
- lave en kvalificeret personkarakteristik
- forstå og anvende kontraktmodellen i en analyse
- kunne citere korrekt fra en tekst, uanset om det er skreven tekst eller medietekst
- anvende begreber om filmiske virkemidler til analyse og fortolkning
- analysere og fortolke forskellige teksttyper med fokus på vores tema


MATERIALE
Indidansk.dk. Om indre og ydre karakteristik.
Håndbog til dansk, afsnittene "Drama" og "Tilværelsen som et teater"
Dansk på ny, systime, afsnittene "Novelle" og "Folkevise"
"Face-begrebet" fra i-bogen "Sprog i brug", Systime og Anna Maria Lassen (2012)
"Oplysningstidens genrer" fra "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", systime, (2012)
Video om Goffmans teori om frontstage og backstage


Analysetekster
H.M. Dronningens nytårstale (2023)
Dalsgaard, Jesper (2021). Kandis for livet (MEDIEVÆRK)
Ditlevsen, Tove. "Angst". Fra novellesamlingen "Den onde lykke" (1963)
Folkevisen Agnete og havmanden
Holberg, Ludvig. Uddrag af Erasmus Montanus (scene 2, 2. akt) + sammenligning med filmatisering af samme scene (Dansk tv-teater fra 1973. https://www.dr.dk/drtv/program/erasmus-montanus_452684)
Huss, Søren. "Et helt almindeligt liv" (2017)
Minds of 99. "Ud af min krop" (2015)
DR3, dokumentarserie: "Alt for kliken", sæson 1, afsnit 1
VÆRK: dokumentar, Jesper Dalgaard: "Kandis for livet", (2021)

ARBEJDSFORMER
- stationslæring
- arbejdsspørgsmål
- fortælle-øvelser
- refleksioner i plenum, individuelt, mundtligt og på skrift
- rollelæsning
- fællesnoter
- fælleslæsning
- mundtlige præsentationer i små grupper
- skriv en svær samtale (remediering)
- klasseundervisning
- træning af den reflekterende og debatterende artikel
- remediering af "Agnete og Havmanden"
- værklæsning med fokuspunkter og fremlæggelser i matrixgrupper


FAGLIGE MÅL
Litterære perspektiver
Her indgår:
– tekster fra tiden før 1700
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– fra dansk litteraturs kanon: én folkevise samt Ludvig Holberg,
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Sproglige perspektiver
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

Mediemæssige perspektiver
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Godt skriftsprog 07-02-2024
Sprogets rytme og flow 21-02-2024
Dokumentarens forhold til virkeligheden til debat 17-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 10: Dokumentargenren

INDHOLD
I dette forløb har vi arbejdet med dokumentargenren med fokus på at eleverne skal kunne
- redegøre for genretræk ved dokumentarer
- forklare, hvad der overordnet og i udgangspunktet er forskellen på fakta og fiktion
- kende forskel på de forskellige dokumentartyper
- finde autenticitetsmarkører i filmklip/levende billeder
- anvende viden om filmiske virkemidler til at analysere og fortolke levende billeder
- diskutere forholdet mellem virkelighed og fiktion (herunder autenticitetsmarkører) og virkemidlernes betydning for dette
Derudover har vi haft et skriftsprogligt fokus på: kommaer, citatbrug, diskuterende/debatterende sprogbrug og perspektiveringsmuligheder

MATERIALE
- Kristjansen og Holtet (2015):  "Forever Domus Vista."  https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/forever-domus-vista/
- Ladefoged. Joachim (2009). "Mirror."
- Jean-Xavier de Lestrade, "The Staircase", (2004-2018) (dokumentar, første afsnit, Netflix)
- Antonio Campos, "The Staircase," (2022) (fiktionsserie, HBO Max)
- Mordet på kælkebakken (norsk dokumentar fra 2021-22) (https://www.dr.dk/drtv/serie/drabet-paa-kaelkebakken_321506)
- Jesper Dalgaard, 2021, Kandis for livet (analyseret i tidligere forløb, inddraget her kort også)
- Nagieb Khaja "Dagbog fra Kyiv", DR 2022.
- "Herlufsholms hemmeligheder", Dansk dokumentar fra TV2, 2022.
-  "Herlufsholm for livet", afsnit 7, TV2, 2019
- "Dokumentarfilm" i "Håndbog til dansk"


ARBEJDSFORMER
- klasseundervisning
- quizzer
- tavleundervisning med elever ved roret
- fremlæggelser
- individuelt arbejde


FAGLIGE MÅL
Mediemæssige perspektiver. Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et udvalg af
dokumentartekster
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering

Sproglige perspektiver:
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes skriftlige udtryksfærdighed i dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb 11 Tro, håb og tekstanalyse

INDHOLD
Dette forløb har til formål at læse tekster, der på den ene eller anden måde hænger sammen med håb og at finde den rette vej i livet. Der anvendes mange forskellige typer af tekster for også at kunne repetere de forskellige analyseværktøjer og tilgange i danskfaget. Vi har arbejdet med forskellige metoder i dansk, med fokus på en biografisk læsning, en nykritisk læsning, en strukturalistisk læsning, en ideologikritisk læsning, en psykoanalytisk læsning og en læserorienteret læsning.
○ Analysere og fortolke forskellige teksttyper med håb som tema
○ Anvende relevante analysebegreber til at nærlæse danskfaglige tekster
○ Bruge viden om Søren Kierkegaards arketyper til at nuancere læsningen af teksterne
○ Argumentere fagligt for din fortolkning med udgangspunkt i konkrete og præcise tekstnedslag

MATERIALE
- Fibiger og Lütgen, Litteraturens veje: ""At analysere litteratur" (ibog, Systime)
- Håndbog til dansk: "Fortæller"
- Helle Juhl Lassens video på youtube om argumentationsanalyse: https://www.youtube.com/watch?v=Y6vGc-9Hx_M&t=162s&ab_channel=HelleJuhlLassen
- Læreroplæg om eksistentialisme og Søren A. Kierkegaards fire arketyper.
- Andersen, Hans Christian (1863): "Tepotten"
- Andersen og Granum (2022). "Du spør mig om håbet"
- Aubert, Marie (2020): "Storebror" fra novellesamlingen "Må jeg komme med dig hjem" (2020)
- Bang, Lene (2024). "fede mor til tupperware", "ind i kassen fede mor", "fede mor flyver".
- Hansen, Martin A (1947). "Agerhønen".
- Holberg, Ludvig (1744) : "Moralske Tanker. 45."
- Larsen, Marianne : "Lyset ligger på jorden" (1982)
- Malthe-Bruun (1945): "Brev til Hanne" Brevet er afsendt den 4. april 1945 fra Vestre fængsel
- Munch-Petersen, Gustaf : "Se!" (1937)
- Nielsen, Lean : "Nationalmuseet" (1980):
- Risbjerg Thomsen, Grethe: "Maaske en martsnat" (1948):
- Schack, Anton (debat): "Vi har slet ikke forstået håbets betydning for menneskelivet", Politiken 15/04/2023
- Strunge, Michael : "Når vi sover" (1984)
- ”Er sugardating i virkeligheden bare sugarcoating?” af Marie Carsten Olesen, Zetland.dk, 12.10.2017
- debatindlæg: ”Politikernes diskurs hæmmer integrationen” af Sikander Siddique Malik, 28.02.2018.

ARBEJDSFORMER
- læreroplæg
- samtalesalon
- lytteøvelser
- arbejdsspørgsmål
- fremlæggelser med PP og med Plancher
- matrixgrupper
- remediering af Kim Malthe Bruuns brev og/eller af "Storebror"
- Design af bogomslag


FAGLIGE MÅL
Litterære perspektiver
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– kanon: Ludvig Holberg, H.C. Andersen, Martin A. Hansen,
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Sproglige perspektiver
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb 12: Flerfagligt forløb med MaA

INDHOLD
Flerfagligt forløb i 3.g med fokus på faglig formidling, særligt den populærvidenskabelige artikel. Sprogligt fokus på kommunikationssituationen, sproglige virkemidler, disposition, afsender-modtagerforhold, nyhedskriterier, retoriske virkemidler. Forløbet indeholdt skriftligt fokus og arbejde, der forberedte eleverne til at arbejde med studieretningsprojektet - fx formidlingsopgaven.

MATERIALE
- Rangvid, Mads og Sørensen, Mimi: "Perspektiver i dansk". Vi har arbejdet med: - "Populærvidenskabelig artikel. Ekstramateriale til argumenter for forandring" dansklærerforeningens forlag, 2019.
- Weile, Sune og Aasbjerg Petersen, Jan: kapitlet "faglighed og formidling" (s.9-65), Dansklærerforeningens forlag (2020)
- SG dansk, 22/10 2019: "Formidlingsopgaven", https://www.youtube.com/watch?v=qr8C_t5t_fY&ab_channel=SGdansk
- Elevernes selvvalgte artikler fra samvirke, videnskab.dk og illustreret videnskab har udgjordt analysemateriale i forløbet

ARBEJDSFORMER
Eleverne har haft introducerende forløb i MaA og dansk, hvorefter de har arbejdet i grupper med at producere en populærvidenskabelig artikel til et selvvalgt medie. De har givet peerfeedback på hinandens artikler ud fra udvalgte fokuspunkter inden aflevering af opgaven. Som afslutning på forløbet holdt eleverne et oplæg om deres opgave, hvor de fremlagde deres metafaglige overvejelser over valg og fravalg i formidlingsdelen.
Derudover:
- gruppearbejde
- klasseundervisning
- analyse i grupper og fremlæggelser af dette arbejde
- Læsning af teori i klassen
-  Flyums model er anvendt som idegenereringsværktøj
- peer-to-peer feedback på artikler
- skriftlige småøvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb 13: Klassikerne er altid moderne

INDHOLD
Forløb med fokus på litterære kvaliteter og kanonlitteratur. Hvornår og hvorfor taler vi om litterær kvalitet, og hvilke kriterier bruger vi, når vi adskiller populærlitteratur fra "klassikere" og kanoniserer forfattere?

MATERIALE
- Skyum-Nielsen, Erik: "Hvad menes der med klassiker?" s.9-20, Essay fra bogen: "Den oversatte klassiker", Det kongelige Biblioteks forlag, (1997)
- Rangvid, Mads og Sørensen, Mimi: kapitlerne "forord", "Hvad er godt", "den sociologiske forklaringsramme", og "Kanon, hvad er det" fra bogen "Kanon og kvalitet", Dansklærerforeningens forlag, (2024.)
- "Impressionisme" i Litteraturens Veje
- "Den Blicherske novelle" i Litteraturens veje
- "Romantik" og "Romantisme" fra Litteraturens veje
- "Herman Bang" i Litteraturens veje
- "Det moderne gennembrud", i Litteraturens veje
- "I Grundtvigs fodspor: Folkeoplysning", sæson 1 episode 2, DR.dk (maj 2024)
- "Martin Andersen Nexø", af Kirstine Marie Ersbøll på Forfatterweb.dk, sidst opdateret 2020: https://forfatterweb.dk/oversigt/znexoe00.


Derudover skriftligt fokus på den reflekterende artikel. Vi har læst i "Skriftlig eksamen i dansk" (Bødtcher-Hansen og Mose, Gyldendal 2019)

- Bang, Herman: "Frøkenen" (1883)
-Blicher, St. Steensen (VÆRK): "Sildig Opvaagnen" (1828)
- Grundtvig, NFS:  "Er lyset for de lærde blot" (1839)
- Forfatterstafetten med Glenn Bech: Interview med Glenn Bech om det danske klassesamfund (2022). https://www.youtube.com/watch?v=LzybHTlVXXE&t=877s&ab_channel=Forfatterstafetten. Sidst tilgået d.31/03/25
- Bech, Glenn: uddrag fra "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", Gyldendal 2022
- Nexø, Martin Andersen: "Sevilla", (1903)
- Monet, Claude: "Le soleil Levant" (1872)
- Vermeer, Jan: "View of Delft" (1660)
- VÆRK: "Den kroniske uskyld", Klaus Rifbjerg

ARBEJDSFORMER
- skriftlig refleksion
- klasseundervisning og plenumsnak
- spil og leg-træning af væsentlige begreber forløbet
- Værklæsning + fremlæggelser
- fælleslæsning med noteværktøj
- escaperoom
- Diskussion og debat i makkerpar og plenum
- remediering; skriv som Grundvig og Bang
- Eksamenstræning i par


FAGLIGE MÅL
Litterært perspektiv: Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære
tekster.
Her indgår:
– tekster fra 1800-tallet,
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– fra dansk litteraturs kanon N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, Herman Bang, Martin Andersen Nexø
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Repetitionsforløb

INDHOLD
I dette forløb har vi fokus på at repetere vores tidligere forløb. Når der inddrages nye begreber og tekster til de forudgående forløb fremgår dette af de tidligere forløbs undervisningsbeskrivelse, mens nye vinkler, tekster og indhold er anført herunder. Kernestoffet spreder sig derfor over både det litterære, sproglige og det mediemæssige område, men vægten fordelt ca. 3-1-1

MATERIALE
- Baggrundsmateriale til opsummering af perioder kommer fra "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", Systime. Uddrag fra kap. 4, 5 og 6 samt kapitel 7.  (2012)
- Søren Vrist Christensen: "Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur", 30/04/2019: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&t=9s&ab_channel=S%C3%B8renVristChristensen (2019)
- Schack Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
- Peter Seeberg: "Patienten" (1962)

ARBEJDSFORMER
- læreroplæg
- eget notearbejde
- analyser
- eksamensøvelser
- foredrag om klimadebat- og diskurser ved Simon Friis Date fra Altinget d.28/3/25



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer