Titel
11
|
Den kolde krig
Titel:
Den kolde krig
Beskrivelse af forløbet:
- Hvorfor blev det oplyste 20. århundrede til et af de blodigste århundreder nogensinde? Hvordan kom de ideologiske forskelle til udtryk på det europæiske kontinent efter 2. Verdenskrig? Det korte 20. århundrede fra 1914/17 til 1989/91 kan defineres ved ideologiernes kamp. Socialismen
i den sovjetkommunistiske aftapning kæmpede i hele perioden med den kapitalistiske, markedsøkonomisk orienterede demokratiske tradition i Vesten.
- Kampen mellem socialistiske bevægelser over for liberalistisk og konservative bevægelser behandles som en del af ideologiernes kamp, som et led i Den kolde krig, og hvordan det påvirkede verdenspolitikken. Murens fald var en afgørende begivenhed mod slutningen af det 20. århundrede. Berlinmuren stod som symbol på Den kolde krig og den delte verden. Afslutningsvis arbejdes der med at give nogle forklaringer på, hvorfor verden ser ud som den gør i nutiden. Centralt i forløbet er, hvordan USA og USSR afvikler konflikter i andre lande med særligt fokus på Tyskland og Berlin.
Hvad eleverne har læst, set og/eller oplevet:
- Hemmersam Karl-Johan m.fl.: ”Verden i konflikt og forandring. International politik 1945-1992”. Munksgaard, København, 2. udgave og 4. oplag 1996: Siderne: 15-21, 25-28 midt, 32 midt-41, 48 midt-50, 59¾-63, 66-72 midt, side 75 øverst til side 79, 124¾-126, 273-275
- Hagel, Jørgen m.fl.: ”Den kolde krig. Baggrund og udbrud 1941-48”. Nordisk Forlag A/S. København, 1982. 2. udgave, 3. oplag. Side 133-137
- Marshall-planen fra http://verdenidanskperspektiv.systime.dk/indhold/6-den-kolde-krig/den-kolde-krig-1945-1949/marshall-planen-praesenteres-5-juni-1947.html (halvdelen af eleverne har fundet en skanning af Marshalls oprindelige tale på engelsk (*))
- Fortolkninger af Den kolde krig: http://verdenidanskperspektiv.systime.dk/indhold/6-den-kolde-krig.html
- Uddrag om Berlinmuren og Cubakrisen ved http://www.faktalink.dk/
Buffer-læsning til de hurtige: Interview with Vojtech Mastny: "Sovjet løj ikke," Politiken, april 2000: http://www.php.isn.ethz.ch/news/mediadesk/documents/politiken.cfm?nav1=4&nav2=2 (*)
- Film: ”Kold krig 1. Kammerater 1917-1945” fra BBC 1998 (*)
- Trailer til “13 days”: http://www.youtube.com/watch?v=DSA7Evcy7iE&feature=related (*)
- Mathias Rusts flyvetur til Moskva i 1987 fra: http://www.bbc.com/news/magazine-20609795 (*)
- Filmsekvens af Berlin 9.11.1989: https://www.youtube.com/watch?v=DTBnOoBEJP0 (*)
Materialer på andre sprog er markeret med (*)
Det estimerede antal normalsider: 70, inklusiv selvvalgte materialer eksklusiv filmmaterialer
Remediere:
- Eleverne skulle selv søge viden om Berlinmuren og holde et oplæg om tiden op til 1961, kendetegn ved muren og hvorfor muren blev opført. Oplægget skulle understøttes af en selvbygget mur i Playmobil, Lego, klodser eller brædder, hvilket blev tilført billeder, tegninger og figurer.
- En gruppe af eleverne valgte at lave en Kropslig formidling af Cubakrisen i 1962: Udgangspunktet var et fritstående bord som var Cuba ~ så skulle eleverne med deres kroppe være skibe som sejlede fra USSR til Cuba med missiler, US-fly der opdager skibene, telefonisk kontakt mellem Kreml og Det Hvide Hus, flådeblokade, dybvandsbomber mod ubåde mm
Faglige mål:
Vi har i forløbet i større eller mindre grad inddraget de faglige mål markeret med en *
- * Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i (Danmarks), Europas og verdens historie
- * Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- * Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- * Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- * Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- * Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- * Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- * Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- * Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- * Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
De kerneområder som er markeret med en * har været de væsentlige i forløbet.
- * Hovedlinjer i (Danmarks,) Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- * Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- * Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- * Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- * Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- * Politiske og sociale revolutioner
- * Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- * Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- * Globalisering
- * Historiebrug og -formidling
- * Historiefaglige teorier og metoder.
Arbejdsformer (en vekselvirkning mellem bl.a. følgende arbejdsformer):
Besvare lærerbestemte spørgsmål, selvstændige elevrefleksioner, dialog mellem to elever, dialog i plenum, eleverne udvikler spørgsmål, diverse skriftlige produkter som eksempelvis hurtigskrivning og kildekritiske analyser, eleverne udvælger de centrale ord i tekster, gruppearbejde, udarbejdelse og formidle viden ud fra mindmaps, elevpræsentationer, analyse af tekster, påtage sig en holdning/et synspunkt ud fra en kilde hvilket er blevet diskutere med/mod klassekammerater, modtage korte læreroplæg og skrive noter hertil, kombinere faglig viden til billeder (udvalgt af læreren), selvstændigt finde billede på nettet i relation til emner, udfylde og udvikle skemaer til at overskue viden, søge og udvælge relevant viden på nettet mm
Karrierekompetencer (og delvist fokuspunkter):
Fremtiden er pr. definition uvis og få af elevernes ved med 100% sikkerhed deres karrierevej til de skal pensioneres. I undervisningen har vi forsøgt at arbejde med følgende kompetencer:
• Formidle faglig viden - både skriftligt og mundtligt
• Være bevidst om forskellene på at redegøre, analysere, diskutere, vurdere og perspektivere viden
• Stille kvalificerede spørgsmål (inddrage taksonomisk forståelse)
• Søge, analysere og udvælge relevant viden til besvarelsen af et spørgsmål
• Være kreativ og udtænke anderledes løsninger/muligheder
• Samarbejde med klassekammerater og arbejde selvstændigt
• Give feedback til klassekammerater, og modtage feedback fra klassekammerater
• Reflektere over egen læringsproces
• Prioritere den afsatte tidsramme alene og i samarbejde med andre, samt at kunne arbejde under tidspres
|