Holdet 2022y re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2022y re (3y re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget - det senmoderne.
Titel 2 Jødedom som optakt til kristendom
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Islam
Titel 5 Buddhisme
Titel 6 Det senmoderne
Titel 7 Supplerende stof

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til faget - det senmoderne.

Indhold
Introduktion til faget med fokus på fagets begreber og teorier, der anvendes i forhold til tekster til det senmoderne.


Materiale

Introduktion til faget & Senmodernitet
Grundbogen til Religion C, Systime 2012 1. udgave teori og primær tekster:
s. 10-19
s. 251-270
Video analyse: https://www.youtube.com/watch?v=xwtdhWltSIg

NS 22

Arbejdsformer:  elevoplæg, klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde, fremlæggelser

Faglige mål

-karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
-disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
-karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter i forbindelse med elevoplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Jødedom som optakt til kristendom

Undervisningsbeskrivelse - Jødedom som optakt til kristendom


Indhold
Kort overblik over jødedommens grundlæggende side og forbindelse mellem jødedom og kristendom

Materiale
Jødedom som optakt til kristendom
1. Emne:
Jødedom: menneskesyn, pagt, messiasforventningerne (13 s.)
Primær tekster:
Pagt:
1Mos 17, 1-14 Omskærelsen
2Mos 19, Åbenbaring på Sinaj
2Mos 20, 1-21: De ti bud
2 Sam 7, 1-14. Davidspagt
Messiasforventningerne:
Es 52, 13-15  
Es 53, 1-12 Sekundær tekster:
Rel. C. Grundbog: s. 23-28, 39-41, 46

2: Emne: Skabelse og syndefald (5 s.)
Primær tekster:
skabelse og syndefalds myte
1. Mos.1-2 og 1. Mos. 3.

NS 18

Arbejdsformer
elevoplæg, klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde, fremlæggelser

Faglige mål

- disponering af en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- kort redegørelse for grundlæggende sider ved jødedom og forbindelse til kristendom
- analyse af forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- analyse af religiøse og ikke-religiøse synspunkter med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

Undervisningsbeskrivelse - Kristendom

Indhold
Fokus på kristendommens historiske udvikling, etik, hovedretninger og dets forhold til naturvidenskaben.

Materiale

3. Emne: Kristendommens historiske udvikling. Den historiske og mytiske Jesus (7 s.)
Primær tekster:
Rom 5, 1-21  + øvelse 3a (RelC s. 55)
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Rom/5
Rel C: Tekst 5 /s.57:
Mat1, 1-16
Mark.1, 1-25
Joh.1, 1-34
Sekundær tekster:
Rel C s. 53-56  + s. 59
4. Emne: Kristne forestillinger - Korsfæstelse og opstandelse, pinsen                  (7 s.)
Primær tekster:
Den apostolske trosbekendelse (s. 72)
Markus kap. 14 - 16,8.

Sekundær tekster: Rel C s. 70-75
5. Emne: Kristen etik                               (5 s.)
Primær tekster:
Markus 2, 23-28
Markus 3, 1-6
Matthæus 5, 17-20
Paulus brev til romerne 13, 8-10
Matthæus 22, 34-40
Sekundær tekster: Rel C. 76-78

6. Emne: Kristendommens hovedretninger  (4 s.)
Primær tekster:
Infosøgning på nettet
Sekundær tekster: Rel C. s. 60-62
7. Emne: Ritualer: Dåb og nadver                        (8 s.)
Primær tekster:
Dåbsritualet (se kopi i 0365)
Tekst 6 (nadver) s. 65, tekst 7, tekst 8
Tekster s. 50-51
Sekundær tekster: Rel. C. s. 63-64, 67-69 + 49.
8. emne: Kristendom og naturvidenskab        (5 s.)

Primære tekster: s. 87-88
Teori: s. 82-84, Opgave: 86/15
9. emne: Lignelse                              (2 s.)
Primær tekst: Lukas 15, 11-32: Lignelsen om den fortabte søn
Teori:
Fra:
https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvad-er-en-lignelse

10. emne: Kan kristendom og naturvidenskaben forenes? (8s.)
Teori: s. 82-88
Primær tekst: Einsteins trosbekendelse
https://www.martinus.dk/da/onlinebibliotek/kosmos/kosmos/1979/kos1979-11-126.php

I alt 45 ns.

Arbejdsformer
elevoplæg, klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde, fremlæggelser

Faglige mål

- disponering af en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi samt redegørelse for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens historiske og nutidige skikkelser
- analyse af forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- analyse af religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver
- analyse af væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam

Undervisningsbeskrivelse - Islam

Indhold
Grundlæggende viden om islam i en historisk og nutids perspektiv.

Materiale
1. Emne: Optakt til islam
Sekundærlitteratur:
Rel.C: s. 89-92
Primærlitteratur:
Hvad er islam? Islam. Tekst og stemmer fra den muslimske verden. Af E. Wulff Pedersen. Gyldendal 1985 (5 s.)

2. Emne: Islams historiske udvikling & Mohamed
Sekundærlitteratur:
Rel.C.: s. 93-96
Primærlitteratur:
s. 94 - tekst 2: Fortælling om Muhammeds åbenbaringer ( 4s.)

3. Emne: Religiøse praksis (5 søjler)
Sekundærlitteratur:
Rel.C.: 97-102.
->Andre ritualer s. 103.
-> Hellige steder 104-106.
Gads Religionsleksikon: definitioner af 5 søjler
Primærlitteratur:
1: Trosbekendelsen. Fra Islam. Af E.W. Pedersen
2: Bøn. Ibid. Tekst37
3: Almisse. ”Terrorpenge” artikel
4: Faste. J. Forman: tekst 25:
Fastens betydning
5: Valfart. Ibid. Tekst 26: Foran Kabaen. (13 s.)

4. Islamiske forestillinger
Sekundærlitteratur:
Rel.C.: s. 108-109
Primærlitteratur:
Tekster til determinisme og gerningsretfærdighed fra:
Islam. Tekst og stemmer fra den muslimske verden. Af E. Wulff Pedersen. Gyldendal 1985. Tekst 12, 13, 14, 15
(5 s.)

5. Det islamiske samfundssyn. Sharia. Traditionalisme, modernisme, sekularisme og fundamentalisme. Euroislam.
Sekundærlitteratur:
Rel.C.: s. 110-112.
Primærlitteratur:
1:Verdens geopolitik. In: Muslimernes religion. Jens Forman, Systime 2010.
2:Det muslimske broderskab. In: Muslimernes religion. Jens Forman, Systime 2010.
Euroislam:
3-4:tekst 37-38. Tariq Ramadan
Muslimernes religion. Jens Forman, Systime 2010.
5: tekst39: Interview med Bassam Tibi. Muslimernes religion. Jens Forman, Systime 2010.
(11 s.)

6. Emne: Begrebet jihad
Sekundærlitteratur:
Rel.C.: s. 117-118.
Gads Religionsleksikons def.

Primærlitteratur:
1: ”Synspunkt: Det betyder jihad i islam”
2: E.W. Pedersen: Islam. tekst 65:Koranen om djihad
3: Om jihad af Abdoldjavad Falaturi fra Muslim Thougths for teachers
4: Bin Ladens fatwa
5: paralleltekst: 5. Mos. 20, 1-20 (8 s.)

7. Emne: At være muslim i DK
Sekundærlitteratur:
Rel.C.: s. 113-117  (4 s.)

Hvis ingen kildeangivelse, så er teksterne fra Religion C. Systime 2012.
NS: 50

Arbejdsformer
elevoplæg, klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde, fremlæggelser

Faglige mål

- disponering af en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi samt redegørelse for grundlæggende sider ved islam, herunder dens historiske og nutidige skikkelser
- analyse af forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- analyse af religiøse og ikke-religiøse synspunkter i en global kontekst, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver
- analyse af væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Buddhisme

Undervisningsbeskrivelse - Buddhisme

Indhold
Grundlæggende viden om buddhismen i en historisk og nutids perspektiv.
Materiale
Primærlitteratur
Fra kompendium:
1. Buddhalegenden. Myten om religionsstifteren. (Komp side 1-3.) Fra J. Borups bog: Buddhisme. Danske verdensreligioner. Gyldendal 2007, s. 20-22 (kompendium s. 1.)
2. Benarestalen. Oversat af Frede Møller-Kristensen fra Tekster til buddhismen af Frede Møller-Kristensen, Gyldendal 1980. (Kompendium s. 6.)
3. Nirvana, Gerninger samt Menneskets handlinger: Renhed angår alle de fire kaster. Karma-begrebet. Oversat af Frede Møller-Kristensen fra Tekster til buddhismen af Frede Møller-Kristensen, Gyldendal 1980. (Kompendium s. 7-11)
4. Hverdagen i et buddhistisk tempel. www.shoken.dk/files/Introduktion-til-buddhisme.pdf (Kompendium side 16-17) + https://www.youtube.com/watch?v=J6Z-ekyyK8o
5. Portræt: Christian Stadil. Med Buddha under huden. Jyllandsposten 02.01. 2006
Fra Religion C, Systime 2012:
1. tekst 1 s. 145.: Nanna Hyldgaard Hansen: Jeg vil elske alle levende væsener lige højt
2. tekst 2, s. 146.: Pamela Logan: Øjenvidne til en tibetansk himmelbegravelse
3. tekst 3, s. 154: Arakwa Genki. De hellige skrifters gode fortjenester
4. tekst 4, s. 154.: Jørn Borup: Japanere på pilgrimsfærd
5. tekst 5, s. 155.: Buddhistisk meditation
Sekundærlitteratur fra Religion C, Systime 2012: s. 143-171
NS: 39
Arbejdsformer
elevoplæg, klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde, fremlæggelser

Faglige mål
- disponering af en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- kort redegørelse for grundlæggende sider ved buddhismen
- analyse af forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- analyse af religiøse og ikke-religiøse synspunkter med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Det senmoderne

Undervisningsbeskrivelse - Senmodernitet og religion

Indhold
Repetition af fagets begreber og teorier, der anvendes i forhold til tekster til det senmoderne.

Materiale

Sekundær litteratur:
1: Civilreligion, In: www.religion.dk/leksikon/civilreligion (hentet d. 03/04-2025
2: Det senmoderne samfund: At leve i en genfortryllet verden.
In: L- Ludvigsen & P. Storgaard Mikkelsen: Religion i det senmoderne samfund. Systime, 2007, s. 24-27
3. Samfundstype og religion.
In: L- Ludvigsen & P. Storgaard Mikkelsen: Religion i det senmoderne samfund. Systime, 2007, s. 30-31

Primær litteratur:
1: Henrik Dahl. Stoppe og bekræfte.
In: L- Ludvigsen & P. Storgaard Mikkelsen: Religion i det senmoderne samfund. Systime, 2007, s. 37-40
2: Debat: Adskil stat og kirke i Danmark. Berlingske Tidende 16/03-2006, af Villy Søvndal formand for SF
3: Dansk særpræg. Vi har religion i det offentlige rum. https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/dansk-s%C3%A6rpr%C3%A6g.-vi-har-religion-i-det-offentlige-rum
af Jens Brun, sognepræst

NS 14

Arbejdsformer: elevoplæg, klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde, fremlæggelser

Faglige mål

-karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
-disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
-karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Supplerende stof


Supplerende stof
I løbet af året har eleverne holdt løbende oplæg i starten af modulerne. Eleverne har fundet en aktuel artikel, som passede til religionen, som vi beskæftigede os med.
Efter elevoplægget har klassen mundtligt analyseret artiklen og trænet de faglige begreber.
Formål: avende og træne de faglige begreber og teorier samt se religionens relevans i nutiden.
Hermed et overblik over de anvendte artikler

Anvendte links
Buddhisme: https://livsstil.tv2.dk/2024-01-19-de-kan-boeje-metal-og-flaekke-mursten-men-hvad-er-hemmeligheden
Kristendom: https://www.dr.dk/nyheder/indland/praest-naegter-vie-fraskilte-og-homoseksuelle-hvor-laenge-kan-vores-sogne-holde-til

Kristendom: https://forfulgtekristne.dk/2024/10/16/alle-klassekammeraterne-skrev-opgave-om-mohammed-men-amina-valgte-at-skrive-om-jesus/

Kristendom:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/zombier-vampyrblod-og-spoegelser-indtager-folkekirken-men-halloween-splitter
Buddhisme:
https://livsstil.tv2.dk/2024-01-19-de-kan-boeje-metal-og-flaekke-mursten-men-hvad-er-hemmeligheden

https://www.information.dk/debat/2019/04/buddhismen-maade-bekaempe-foelelsers-negative-indflydelse-paa-vores-liv

Jødedommen:
https://www.information.dk/debat/2023/11/joeder-ulykkelige-forbundet-joedisk-stat-oensker
Civilreligion:
https://www.npr.org/2021/04/12/985036148/can-americas-civil-religion-still-unite-the-country

Buddhisme:
Karmapa’s Visit to our Diamond Way Buddhist Centers in Europe
https://www.diamondway-buddhism.org/karmapas-visit-to-our-diamond-way-buddhist-centers-in-europe/
Kristendom:
Kendt præst irriteret over børnepride i kirke: 'Det er upassende'
https://www.bt.dk/samfund/kendt-praest-irriteret-over-boernepride-i-kirke-det-er-upassende

Buddhisme:  
https://www.berlingske.dk/internationalt/kina-bortviser-tusinder-i-buddhistisk-by

Jødedom:
https://www.venstre.dk/nyheder/joder-skal-kunne-leve-frit-og-trygt-i-danmark
Islam:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-12-17-chauffoer-giver-25000-kroner-til-noget-han-ikke-selv-tror-paa#:~:text=Han%20er%20muslim%20og%20fejrer,penge%20til%20R%C3%B8de%20Kors'%20julehj%C3%A6lp.&text=35%2D%C3%A5rige%20Adnan%20Bacak%20er,men%20har%20r%C3%B8dder%20i%20Tyrkiet
  
Buddhisme:
https://www.information.dk/debat/2017/09/mindfulness-blevet-egotrip
Kristendom:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/sognepraest-det-er-svaert-spaende-folkekirken-en-pride-vogn

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-08-30-de-voksede-op-under-samme-tag-uden-at-vide-at-de-bar-paa-samme-hemmelighed

Kristendom: https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/kristne-foeler-sig-gemt-vaek-paa-gymnasier-det-hoerer-til-i-kirken-siger-rektor
Islam: https://www.information.dk/debat/2024/09/islamiske-lederes-negative-indflydelse-paa-unge-muslimer-haabloest-undervurderet

Islam:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/tidligere-syrienkriger-ahmed-el-haj-frikendt-landsforraederi
Jødedom:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-10-11-utrygheden-stiger-blandt-danske-joeder-trist-og-uacceptabelt-siger-justitsminister

Kristendom:
https://www.information.dk/debat/2024/08/kirkeskatten-passer-moderne-sekulaert-samfund
Islam:
https://www.information.dk/debat/2024/09/eksmuslimer-underlagt-staerk-social-kontrol-hvorfor-stoetter-systemet-bedre



Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer