Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022y re (3y re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til faget - det senmoderne.
Indhold
Introduktion til faget med fokus på fagets begreber og teorier, der anvendes i forhold til tekster til det senmoderne.
Materiale
Introduktion til faget & Senmodernitet
Grundbogen til Religion C, Systime 2012 1. udgave teori og primær tekster:
s. 10-19
s. 251-270
Video analyse: https://www.youtube.com/watch?v=xwtdhWltSIg
NS 22
Arbejdsformer: elevoplæg, klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde, fremlæggelser
Faglige mål
-karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
-disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
-karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter i forbindelse med elevoplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jødedom som optakt til kristendom
Undervisningsbeskrivelse - Jødedom som optakt til kristendom
Indhold
Kort overblik over jødedommens grundlæggende side og forbindelse mellem jødedom og kristendom
Materiale
Jødedom som optakt til kristendom
1. Emne:
Jødedom: menneskesyn, pagt, messiasforventningerne (13 s.)
Primær tekster:
Pagt:
1Mos 17, 1-14 Omskærelsen
2Mos 19, Åbenbaring på Sinaj
2Mos 20, 1-21: De ti bud
2 Sam 7, 1-14. Davidspagt
Messiasforventningerne:
Es 52, 13-15
Es 53, 1-12 Sekundær tekster:
Rel. C. Grundbog: s. 23-28, 39-41, 46
2: Emne: Skabelse og syndefald (5 s.)
Primær tekster:
skabelse og syndefalds myte
1. Mos.1-2 og 1. Mos. 3.
NS 18
Arbejdsformer
elevoplæg, klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde, fremlæggelser
Faglige mål
- disponering af en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- kort redegørelse for grundlæggende sider ved jødedom og forbindelse til kristendom
- analyse af forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- analyse af religiøse og ikke-religiøse synspunkter med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Undervisningsbeskrivelse - Kristendom
Indhold
Fokus på kristendommens historiske udvikling, etik, hovedretninger og dets forhold til naturvidenskaben.
Materiale
3. Emne: Kristendommens historiske udvikling. Den historiske og mytiske Jesus (7 s.)
Primær tekster:
Rom 5, 1-21 + øvelse 3a (RelC s. 55)
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Rom/5
Rel C: Tekst 5 /s.57:
Mat1, 1-16
Mark.1, 1-25
Joh.1, 1-34
Sekundær tekster:
Rel C s. 53-56 + s. 59
4. Emne: Kristne forestillinger - Korsfæstelse og opstandelse, pinsen (7 s.)
Primær tekster:
Den apostolske trosbekendelse (s. 72)
Markus kap. 14 - 16,8.
Sekundær tekster: Rel C s. 70-75
5. Emne: Kristen etik (5 s.)
Primær tekster:
Markus 2, 23-28
Markus 3, 1-6
Matthæus 5, 17-20
Paulus brev til romerne 13, 8-10
Matthæus 22, 34-40
Sekundær tekster: Rel C. 76-78
6. Emne: Kristendommens hovedretninger (4 s.)
Primær tekster:
Infosøgning på nettet
Sekundær tekster: Rel C. s. 60-62
7. Emne: Ritualer: Dåb og nadver (8 s.)
Primær tekster:
Dåbsritualet (se kopi i 0365)
Tekst 6 (nadver) s. 65, tekst 7, tekst 8
Tekster s. 50-51
Sekundær tekster: Rel. C. s. 63-64, 67-69 + 49.
8. emne: Kristendom og naturvidenskab (5 s.)
Primære tekster: s. 87-88
Teori: s. 82-84, Opgave: 86/15
9. emne: Lignelse (2 s.)
Primær tekst: Lukas 15, 11-32: Lignelsen om den fortabte søn
Teori:
Fra:
https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvad-er-en-lignelse
10. emne: Kan kristendom og naturvidenskaben forenes? (8s.)
Teori: s. 82-88
Primær tekst: Einsteins trosbekendelse
https://www.martinus.dk/da/onlinebibliotek/kosmos/kosmos/1979/kos1979-11-126.php
I alt 45 ns.
Arbejdsformer
elevoplæg, klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde, fremlæggelser
Faglige mål
- disponering af en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi samt redegørelse for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens historiske og nutidige skikkelser
- analyse af forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- analyse af religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver
- analyse af væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
Undervisningsbeskrivelse - Islam
Indhold
Grundlæggende viden om islam i en historisk og nutids perspektiv.
Materiale
1. Emne: Optakt til islam
Sekundærlitteratur:
Rel.C: s. 89-92
Primærlitteratur:
Hvad er islam? Islam. Tekst og stemmer fra den muslimske verden. Af E. Wulff Pedersen. Gyldendal 1985 (5 s.)
2. Emne: Islams historiske udvikling & Mohamed
Sekundærlitteratur:
Rel.C.: s. 93-96
Primærlitteratur:
s. 94 - tekst 2: Fortælling om Muhammeds åbenbaringer ( 4s.)
3. Emne: Religiøse praksis (5 søjler)
Sekundærlitteratur:
Rel.C.: 97-102.
->Andre ritualer s. 103.
-> Hellige steder 104-106.
Gads Religionsleksikon: definitioner af 5 søjler
Primærlitteratur:
1: Trosbekendelsen. Fra Islam. Af E.W. Pedersen
2: Bøn. Ibid. Tekst37
3: Almisse. ”Terrorpenge” artikel
4: Faste. J. Forman: tekst 25:
Fastens betydning
5: Valfart. Ibid. Tekst 26: Foran Kabaen. (13 s.)
4. Islamiske forestillinger
Sekundærlitteratur:
Rel.C.: s. 108-109
Primærlitteratur:
Tekster til determinisme og gerningsretfærdighed fra:
Islam. Tekst og stemmer fra den muslimske verden. Af E. Wulff Pedersen. Gyldendal 1985. Tekst 12, 13, 14, 15
(5 s.)
5. Det islamiske samfundssyn. Sharia. Traditionalisme, modernisme, sekularisme og fundamentalisme. Euroislam.
Sekundærlitteratur:
Rel.C.: s. 110-112.
Primærlitteratur:
1:Verdens geopolitik. In: Muslimernes religion. Jens Forman, Systime 2010.
2:Det muslimske broderskab. In: Muslimernes religion. Jens Forman, Systime 2010.
Euroislam:
3-4:tekst 37-38. Tariq Ramadan
Muslimernes religion. Jens Forman, Systime 2010.
5: tekst39: Interview med Bassam Tibi. Muslimernes religion. Jens Forman, Systime 2010.
(11 s.)
6. Emne: Begrebet jihad
Sekundærlitteratur:
Rel.C.: s. 117-118.
Gads Religionsleksikons def.
Primærlitteratur:
1: ”Synspunkt: Det betyder jihad i islam”
2: E.W. Pedersen: Islam. tekst 65:Koranen om djihad
3: Om jihad af Abdoldjavad Falaturi fra Muslim Thougths for teachers
4: Bin Ladens fatwa
5: paralleltekst: 5. Mos. 20, 1-20 (8 s.)
7. Emne: At være muslim i DK
Sekundærlitteratur:
Rel.C.: s. 113-117 (4 s.)
Hvis ingen kildeangivelse, så er teksterne fra Religion C. Systime 2012.
NS: 50
Arbejdsformer
elevoplæg, klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde, fremlæggelser
Faglige mål
- disponering af en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi samt redegørelse for grundlæggende sider ved islam, herunder dens historiske og nutidige skikkelser
- analyse af forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- analyse af religiøse og ikke-religiøse synspunkter i en global kontekst, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver
- analyse af væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Buddhisme
Undervisningsbeskrivelse - Buddhisme
Indhold
Grundlæggende viden om buddhismen i en historisk og nutids perspektiv.
Materiale
Primærlitteratur
Fra kompendium:
1. Buddhalegenden. Myten om religionsstifteren. (Komp side 1-3.) Fra J. Borups bog: Buddhisme. Danske verdensreligioner. Gyldendal 2007, s. 20-22 (kompendium s. 1.)
2. Benarestalen. Oversat af Frede Møller-Kristensen fra Tekster til buddhismen af Frede Møller-Kristensen, Gyldendal 1980. (Kompendium s. 6.)
3. Nirvana, Gerninger samt Menneskets handlinger: Renhed angår alle de fire kaster. Karma-begrebet. Oversat af Frede Møller-Kristensen fra Tekster til buddhismen af Frede Møller-Kristensen, Gyldendal 1980. (Kompendium s. 7-11)
4. Hverdagen i et buddhistisk tempel. www.shoken.dk/files/Introduktion-til-buddhisme.pdf (Kompendium side 16-17) + https://www.youtube.com/watch?v=J6Z-ekyyK8o
5. Portræt: Christian Stadil. Med Buddha under huden. Jyllandsposten 02.01. 2006
Fra Religion C, Systime 2012:
1. tekst 1 s. 145.: Nanna Hyldgaard Hansen: Jeg vil elske alle levende væsener lige højt
2. tekst 2, s. 146.: Pamela Logan: Øjenvidne til en tibetansk himmelbegravelse
3. tekst 3, s. 154: Arakwa Genki. De hellige skrifters gode fortjenester
4. tekst 4, s. 154.: Jørn Borup: Japanere på pilgrimsfærd
5. tekst 5, s. 155.: Buddhistisk meditation
Sekundærlitteratur fra Religion C, Systime 2012: s. 143-171
NS: 39
Arbejdsformer
elevoplæg, klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde, fremlæggelser
Faglige mål
- disponering af en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- kort redegørelse for grundlæggende sider ved buddhismen
- analyse af forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- analyse af religiøse og ikke-religiøse synspunkter med anvendelse af både indefra- og udefra perspektiver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Det senmoderne
Undervisningsbeskrivelse - Senmodernitet og religion
Indhold
Repetition af fagets begreber og teorier, der anvendes i forhold til tekster til det senmoderne.
Materiale
Sekundær litteratur:
1: Civilreligion, In: www.religion.dk/leksikon/civilreligion (hentet d. 03/04-2025
2: Det senmoderne samfund: At leve i en genfortryllet verden.
In: L- Ludvigsen & P. Storgaard Mikkelsen: Religion i det senmoderne samfund. Systime, 2007, s. 24-27
3. Samfundstype og religion.
In: L- Ludvigsen & P. Storgaard Mikkelsen: Religion i det senmoderne samfund. Systime, 2007, s. 30-31
Primær litteratur:
1: Henrik Dahl. Stoppe og bekræfte.
In: L- Ludvigsen & P. Storgaard Mikkelsen: Religion i det senmoderne samfund. Systime, 2007, s. 37-40
2: Debat: Adskil stat og kirke i Danmark. Berlingske Tidende 16/03-2006, af Villy Søvndal formand for SF
3: Dansk særpræg. Vi har religion i det offentlige rum. https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/dansk-s%C3%A6rpr%C3%A6g.-vi-har-religion-i-det-offentlige-rum
af Jens Brun, sognepræst
NS 14
Arbejdsformer: elevoplæg, klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde, fremlæggelser
Faglige mål
-karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
-disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
-karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56246467642",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56246467642",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56246467642"
}