Holdet 2022y FYBA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Fysik A
Lærer(e)
Hold 2022y FYBA (1y FyBA, 1y FyBA-del)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Energi
Titel 3 Bølger, lyd og lys
Titel 4 Astronomi
Titel 5 Mekanik I

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

[
1. Tilpas datoer, så start- og slutdato er den første skoledag i holdets undervisningsforløb
2. indsæt links - EFTER du har tjekket, at de er tilladte på https://www.sctknud-gym.dk/undervisningen/eksamensregler/#egnelaeremidler. Det er KUN links, der fremgår på den liste, der er tilladte.
3. slet denne parentes
]
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi

Kernestof og supplerende stof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til fysik AB1, Hax; sider: 41-53, 56-67, 80-85
Spektrum - Fysik I; s. 118-119; Energi i samfundet (Gyldendal, 1. udgave, 3. oplag, 2007)

Aktiviteter
A01.EnergiOgEffekt; A02.Varmeenergi; A03.Brændværdi; A04.MekaniskEnergi; A05.EnergiISamfundet; A06.Energikilder&BæredygtigUdvikling

Eksperimentelt
Journaløvelse: J01.MekaniskEnergi

Gruppeoplæg omkring energikilder og bæredygtig udvikling
Gr. 1: Vindenergi; Gr. 2: Energi fra havet (samt søer og floder); Gr. 3: Geotermisk energi; Gr. 4: Solenergi; Gr. 5: Kernekraft (fissionsenergi); Gr. 6: Fusionsenergi

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bølger, lyd og lys

Kernestof og supplerende stof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til fysik AB1, Hax; sider: 102-115, 124-125, 132-138
Bjarning Grøn m.fl.: Aktiv Fysik C, s. 100-104 (Glødepærer)
Bjarning Grøn m.fl.: Aktiv Fysik C, s. 140-142 (Lys og energi; Bohrs atommodel; Wiens forskydningslov)
Orbit 1; 2. 142-146; Elektriske lyskilder (Systime, 2. udgave, 2. oplag, 1996-2000)
Noter om spektretyper (noter)

Aktiviteter
A07.Bølgeegenskaber; A08.Lydbølger; A09.Lys; A10.Glødepærer

Eksperimentelt
Journaløvelse: J02.Lydeksperimenter; J03.LysSomStråler; J04.LysetsBølgelængde; J05.Lysspektre
Videoaflevering: V01.Lyd&Lys

Gruppeoplæg omkring det elektromagnetiske spektrum
Gr. 1: Gammastråling; Gr. 2: Røntgenstråling; Gr. 3: Ultraviolet lys; Gr. 4: Synligt lys; Gr. 5: Infrarødt lys; Gr. 6: Mikrobølger; Gr. 7: Radiobølger
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Astronomi

Kernestof og supplerende stof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til fysik AB1, Hax; sider: 16-25, 28-31
Apollo Back to the Moon: Ep 1- Impossible Challenge - National Geographic Documentary
Apollo Back to the Moon: Ep 2- Ultimate Mission - National Geographic Documentary

Aktiviteter
A11.DenNæreAstronomi; A12.Astronomiaktiviteter; A13.AstronomiMedStellarium; A14.SolsystemetsBestanddele

Eksperimentelt
Journaløvelse: J06.SolensDiameter&DøgnetsLængde

Gruppeoplæg omkring Solsystemets bestanddele
Gr. 1: Solen; Gr. 2: De fire indre planeter (og deres måner); Gr. 3: De fire ydre planeter (og deres måner); Gr. 4: Dværgplaneter (og deres måner); Gr. 5: Kometer og asteroider (herunder Asteroidebæltet); Gr. 6: Udforskning af Solsystemet (observation fra Jorden samt via rumsonder); Gr. 7: Tidligere missioner til Månen samt evt. kommende missioner til Mars; Gr. 8: Solsystemets dannelse samt udvikling
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mekanik I

Kernestof og supplerende stof
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til fysik A2, Hax; sider: 7-20, 174-180

Aktiviteter
A15.TrykOgOpdrift; A16.Luftskibe; A17.Kinematik

Eksperimentelt
Journaløvelse: J07.TrykOgOpdrift
Rapportøvelse: R041.Kinematik
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13,47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer