Sct. Knuds Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sct. Knuds Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023v EnB - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Hold
2023v EnB (
1v EnB
,
2v EnB
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Digitale læremidler
Titel 2
American Dream
Titel 3
Dystopia
Titel 4
India
Titel 5
Hiphop/rap
Titel 6
Dead Poets Society + grammar
Titel 7
Horror
Titel 8
Writing the Wars
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord
minlaering.dk
Ordbogen.com
oxfordlearnersdictionaries.com
Indhold
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
American Dream
Kort introduktion til begrebet "The American Dream". Fokus på mundtlighed og diskussion.
Eleverne har desuden skrevet egne digte om "The American Dream" og skrevet en analyserende opgave om Schwarzenegger's speech.
Vi har arbejdet med følgende tekster:
-
https://www.khanacademy.org/humanities/us-history/colonial-america/early-english-settlement/v/england-in-the-age-of-exploration
-
https://www.khanacademy.org/humanities/us-history/colonial-america/early-english-settlement/v/motivations-for-english-colonization
“American Dream” in Encyclopedia of Consumer Culture. Edited by Dale Southerton. Sage-Reference, Washington D.C., pp. 40-42
"Call me Arnold" - interview med Arnold Schwarzenegger af Studs Therkel
Arnold Schwarzenegger’s speech from the Republican National Convention, 2004. Vi så også talen her:
https://www.youtube.com/watch?v=ZJJ6h72oiLk
"The New Colossus", digt af Emma Lazarus, 1883
“Let America be America again”, poem by Langston Hughes (1938)
"Brother, can you spare a dime" , Yip Harburg (1932)
”The Melting Pot”. (Non-fiction) Bitten Arildsen og Claus Plougheld: The Sky’s the Limit, Systime, 1986.
“Traditional American Values and Beliefs” - kilden er desværre ukendt. Teksten er fra et compendium der bruges på skolen. Den kan evt. eftersendes hvis censor ønsker det.
Film: "Pursuit of Happyness"
Fokus på analyse af non-fiction og på at forstå grundlæggende amerikanske værdier.
Indhold
Kernestof:
Welcome to you're first english lesson. Today we'll get to know each other and start our first topic: The American Dream.
Læs side 3 og 4 i jeres "American Dream"-kompendium. Vi hører jeres små skriverier fra modulet i går.
Do task A and B on pp. 5 and 6 of the compendium and read pp. 7-9.
We have a visitor today :)
American Dream - Arnold Schwarzenegger
Se den lille video om brødtekst/hoveddel/body of text på minlæring:
Read the two definitions of "The American Dream" on page 17 and 20 of the compendium. American Dream-kompendium 2.0.pdf
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=241332
Hi guys. I'm sick, so you're on your own. Look in OneNote under American Dream - songs and poetry for instructions :)
We'll talk about the songs and poems from last time. It's also movie time :)
More movietime :)
We're working with "The Pursuit of Happyness" and also grammar :)
Omlagt skriftlighed. Vi arbejder på jeres Arnold Schwarzenegger-opgave.
Working on your speeches + practice
Den nationale trivselsmåling
Juleafslutningshygge
Presentation of your speeches about the American Dream. Read the article "Is the American Dream really dead?" on p. 51 in the compendium.
Vocab for Is the American Dream really dead.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Dystopia
Texts:
Excerpt from "A Handmaid's Tale" by Margeret Atwood
Trailer for season 1 of HBO's "A Handmaid's Tale" (TV-series)
Excerpt from "1984" by George Orwell
"Half Life" short story
"Harrison Bergeron" by Kurt Vonnegut
"Dial F for Frankenstein"
Pdf sheet with characteristics of a dystopia
"How to recognize a dystopia" Ted-Ed youtube video by Alex Gendler
"The Hunger Games" (2012) instrueret af Gary Ross
"Demolition Man" med Sylvester Stallone og Wesley Snipes
Fokus på at analysere fiktion og på at forstå dystopisk litteratur som en genre - herunder specifikke genretræk, men også hvorfor genren findes.
Indhold
Kernestof:
Jeg hører de sidste taler. Vi snakker om teksten "Is the American Dream really dead?", og så skal vi i gang med vores nye emne: "Dystopia"
Dystopiakompendier uddeles i dag. Elektronisk version findes her og i OneNote. Dystopiakompendium.pdf
Læs uddraget af "A handmaid's tale" i kompendiet til i dag. Det er side 8 til 11.
Vi ser resten af "Demolition Man"
Afsnit
https://intranet.sctknud-gym.dk/Proever/Engelsk/2022_december_147420973143367523/B/
Læs teksten "1984" i kompendiet til i dag. Det er side 13 til 15. Det er en kort tekst, så fokus er på at forstå den og evt. slå ord op, hvis I er i tvivl.
Læs uddraget af romanen "Children of Men" i kompendiet. Det er på side 24-27. Jeres fokus skal være på at forstå problemet i den verden, som beskrives i uddraget og at samle viden om jeg-personen, der fortæller.
Vi starter på filmen "Children of Men"
Vi ser resten af "Children of Men"
Vi starter med at tale om spørgsmålene fra sidste modul om filmen "Children of Men". Du kan se spørgsmålene i OneNote. Sørg for at have et svar til dem, så flere kan komme på banen.
Jeres lektie til i dag er de spørgsmål, som vi arbejdede med i sidste modul. I finder dem på side 43 i kompendiet.
Øv dine replikker til "Dial F for Frankenstein" til i dag. I får ca 20 minutter til at øve i starten af timen.
Vi ser "Hunger Games". Det er tilladt at spise i modulet.
Læs starten af novellen "Harrison Bergeron" på side 28 til side 30, linje 36.
Læs "The Day the Worlds Ends" på side 44 til 47 i kompendiet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
India
India-forløb.
Forløbets tekster er primært taget fra bogen "Narrating India". Vi har talt om colonialism and the empire, Indian independence, partition, the caste system og lidt om engelsk som lingua franca.
Følgende tekster er taget fra antologien Narrating India af Katrine Brøndsted. Antologien er udgivet i 2016 af forlaget Alt i ord:
- “The East India Company and the British Raj” + “Map before independence” side 66-71
- Pears Soap advertisement, side 311
- “A Passage to India (excerpt 1)”, side 78-82
- ”The East India Vade-Mecum”, side 72-73
- ”The family group of the Katarrhinen”, side 320-321
- “Indian Independence and partition” + diverse kort og billeder, side 16-25
- “A Tryst with Destiny” tale af Jawaharlal Nehru, 1947, side 29
- “The Dark”, novelle af Shashi Deshpande, side 248-254
Andet materiale:
- Kort video "Delhi on Chai" fra youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=Am_hnXPb9SQ
- Kipling’s “White Man’s burden” (abridged)
Indhold
Kernestof:
India compendium cover decorations.
Finish assignment 02 of the "Introductory Vocabulary" on the first page of the compendium.
Remember your India compendiums. Today, I'll choose the winner of the cover-competition.
The East India Company and the British Raj.pdf
https://intranet.sctknud-gym.dk/Proever/Engelsk/2022_december_147420973143367523/B/
Lav opgave 1-4 i nedenstående opgave færdig til i dag. Vi gennemgår den i timen. BEMÆRK! KUN OPGAVE 1-4!
Spørgeskema om fællesskaber, alkohol og andre rusmidler. Spørgeskemaet er en del af et stort forskningsprojekt, der udføres af Aarhus Universitet og er støttet af TrygFonden.
Kipling white mans burden.pdf
Læs teksterne "The White Man's Burden" og til linje 34 (side 73) i teksten "The East India Vade-Mecum". Hvis man var tilstede i modulet i torsdags, skal man ikke læse "The White Man's Burden".
Spørgeskema udfyldes i timen (ca. 10 min):
Husk jeres India-kompendier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Hiphop/rap
Formålet er, at give eleverne en forståelse af rap-genren, samt af de de raceudfordringer, der stadigvæk (og i dag måske i endnu stærkere grad) præger amerikansk (pop)kultur.
Materiale:
- "Hip hop evolution" sæson 1, episode 1, 2 og 4. Dokumentarserie (2016)
- "A Short History of Hip Hop" af Jakob Bækgaard. Fra antologien "Open Wide"
- "An Open Letter to Rap Music (for My Daughters)" af Mike Heenan. Fra antologien "Open Wide"
- "Characteristics of rap" og analysemodel til rapmusik fra antologien "Open Wide" (side 186 og 187)
- Filmen "Straight Outta Compton". Instrueret af F. Gary Gary. Med O'Shea Jackson Jr., Corey Hawkins og Jason Mitchell. (2015)
Sangtekster:
- "The Message" af Grandmaster Flash and the Furious Five
- "Proud to be black" af Run-DMC
- "Colors" af Ice-T
- "Brenda's got a baby" af TuPac Shakur
- "Ten Crack Commandments" af Notorious B.I.G.
- "Stan" af Eminem (her arbejdede vi også med videoen)
- "Black Skinhead" af Kanye West
- "Love is Blind" af Eve
- "Looking Ass N...." af Nicki Minaj
Supplerende:
To artikler, der kritiserer filmen "Straight Outta Compton"
1.
https://deadline.com/2015/10/straight-outta-compton-lawsuit-nwa-universal-ice-cube-dr-dre-jerry-heller-1201599366/
2.
https://www.theguardian.com/music/2015/aug/19/straight-outta-compton-ignores-dr-dre-abuse-of-women-say-two-former-victims
Indhold
Kernestof:
Welcome back - Let's start with some music! Our new topic is HipHop/rap :) Compendiums and a short documentary today!
Read the text "A Short History of Hip Hop" in the compendium. It's on page 169 - 175. Make notes or underline important passages.
Presentations from last time. Bring your grammar books - we're doing verbs today :)
Lektien til i dag er at læse om uregelmæssige verber i jeres blå grammatikbog. Læs side 23 og lav opgave 1 (side 23), 2 (side 24) og 7 (side 26) Bemærk, at opgave 7 kan udfyldes i OneNote.
Bring your hiphop-compendiums today. We're working with "The Message" and "Proud to be Black"
Bring your grammar books today. Make sure you've read "Proud to be Black", and that you know about all the people that are mentioned in the lyrics. Try to find one of each of the characteristics of rap in the song (see the box on page 186).
Bring your compendiums and your grammar books today. Read the text "Colors" by Ice-T on page 188, and re-read the section about "Golden Age of HipHop" on pp. 171-172
Finish your rap :)
Straight Outta Compton - film
We're watching the rest of "Straight Outta Compton". Bring your grammarbook in case we have time for grammar :)
Find out why the movie "Straight Outta Compton" was criticized after it's release in 2015.
Afsnit
We're working with "Stan" and "Black Skinhead". Make sure that you've read the lyrics for today. Try to think of one word that describes the theme of each song.
Vi taler om videoer og tracks - "Black Skinhead" og "Stan".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Dead Poets Society + grammar
VÆRKLÆSNING
Vi læste "Dead Poets Society" af N.H. Kleinbaum (baseret på filmen) og så filmen af samme navn (1989) med Robin Williams, instrueret af Peter Weir.
Fokus:
coming of age
identity
dealing with tragedy
Being yourself
I dette forløb var der desuden en del fokus på grammatik - primært arbejde med minlæring.dk
Indhold
Kernestof:
New topic - books and grammar.
Vi starter arbejde med "Dead poets society", så medbring bogen.
Læs til og med kapitel 4 i "Dead Poets Society" til i dag. Husk at tage bogen med til timen. Medbring også den blå grammatikbog.
Grammatikmodul - medbring jeres blå grammatikbøger
Vi mødes i 55 kl. 11.50. Jeg har en lille overraskelse til jer 🙂
Læs kapitel 5 og 6 i "Dead Poets Society". Husk at medbringe romanen og din grammatikbog til timen.
Read chapters 7 and 8 in Dead Poets Society.
Karaktersnak. Man kan lave grammatik eller læse i romanen, hvis man ikke er til samtale. Se planen i OneNote - engelsk - grammar - modul 13. november
Read chapter 9 of Dead Poets Society. We'll read chapter 10 in class. Bring the book and your grammar book to class.
Afsnit
Read the rest of Dead Poets Society for today. Don't forget to bring the novel to class.
Horror - introduction.pdf Terror, horror and gross out.docx Start of Horror-topic :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Horror
Fokus på horrors genretræk, forskellen på horror i litteratur og film.
Tekster:
"Lights Out" kortfilm - fundet på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=FUQhNGEu2KA
"Tell-tale Heart" og "The Black Cat" (1843) af Edgar Allen Poe
"Tell-tale Heart" kortfilm - fundet på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=qmPXJV0W5gU
"Dress of White Silk" (1951) af Richard Matheson
Uddrag af romanen "Carrie" (1974) af Stephen King
Filmen "Carrie" fra 2013, instrueret af Kimberly Pierce
"The Boogeyman" (1978) af Stephen King
Filmen "The Boogeyman" fra 2023, instrueret af Rob Savage
Baggrundstekst om Stephen Kings types of horror - kilde ukendt.
Indhold
Kernestof:
Read the short story "The Tell-Tale Heart". The Tell-Tale Heart.pdf Pay attention to how the narrator tells the story.
Læs til side 40, line 22 af novellen "The Boogeyman" til i dag. Vi læser resten sammen. 4 - The Boogeyman - Stephen King.pdf
We're watching "The Boogeyman" today.
Læs novellen "Dress of White Silk" i det vedhæftede kompendium. Det er fra side 13
Medbring jeres blå grammatikbog i dag :)
Grammatik og opgaveskrivning
The Black Cat - Poe.pdf
Teksten er ikke lektier. Vi læser den sammen i timen.Excerpt from Carrie.docx
Excerpt from Carrie.docx Read the rest of the "Carrie" excerpt for today. We'll start the movie too.
Vi ser resten af "Carrie" og afslutter vores Horroremne.
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=FARDXGD7U23P
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Writing the Wars
Vi har arbejdet med uddrag af en roman, lyrik, noveller og film
Fokus har været på at skabe et historisk overblik over det 20. århundredes store krige (primært fokus var USA) og vi har diskuteret litteratur som historisk kilde og hvordan litteraturen påvirker vores opfattelse af krig (som begreb og i konkrete eksempler).
Materiale:
- chapters 1 and 2 of "Slaughterhouse Five" af Kurt Vonnegut. (1969)
- "How to Tell a True War Story" fra novellesamlingen "The Things They Carried" af Tim O'Brien (oprindeligt trykt i Esquire i 1987) (short story)
- "The Man I Killed" fra novellesamlingen "The Things They Carried" af Tim O'Brien (1990) (short story)
- "The Volunteer" (poem) by Robert Service
- "Arms and the Boy" (poem) by Wilfred Owen
- "Anthem for Doomed Youth" af Wilfred Owen. Fra "The War Poems" (poem)
- "The Soldier" af Rupert Brooke (poem)
- "1917" (film), 2019, instr: Sam Mendez
- Fra siden
history.com
: "World War I", "World War II" og "The Vietnam War"
- "'Hard' facts and 'Soft' sources: Literature as historical source material" by Dorothy Burton Skårdal, Oslo University, 1984
Indhold
Kernestof:
Read about the first world war in the compendium. It's important that you do this, because you will be tested in it.
Do a google search for "trench warfare" and "ww1". Find out what trench warfare is and why it was so terrible for the soldiers of WWI.
Read the two poems "Arms and the Boy" and "Anthem for Doomed Youth". Think about what the poet, Wilfred Owen, wants to tell us.
Run through of "Arms and the Boy" and "Anthem for Doomed Youth".
We're watching the rest of 1917, and then we'll have a talk about "Anthem for Doomed Youth", "Arms and the Boy" and what they all have in common.
Read the first 7 pages of "Slaughterhouse 5" in the compendium. It's from page 18 to 21 (7) where it says "I’ve seen lots worse than that in the war.’
Læs første halvdel af kapitel 2 i Slaughterhouse Five til i dag. Fra side 26 (17 i originalen) til side 31 (26 i originalen, stop midt på siden, efter "So it goes").
Vi arbejder også med grammatik i dag, så tag jeres bøger med.
Make sure that you have answered the questions for chapter two of Slaughterhouse Five. If you haven't already read about WWII, read that for today :) It's in the compendium.
Start på opsamling + de sidste samtaler
Afsnit
Jeg bliver sandsynligvis omkring 20 min forsinket til modulet. Brug tiden på at læse den vedhæftede novelle. Vi bruger den til eksamenstræning, når jeg kommer. I skal forestille jer, at den er opgivet som en del af forløbet "Growing up", som I havde
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
2v assignment 4
05-05-2025
Omfang
Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61985398870", "T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61985398870", "H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61985398870" }