Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023v fyC (2v fyC, 2v fyC-del)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Den nære astronomi
Bøger:
(O) Morten Brydensholt m.fl.: Orbit C stx (opdatering 2020), systime i-bog
Materialer:
(O) p555 Jorden
(O) p562 Månen
(O) p563 Solsystemet
Indhold:
Kernestof:
- Jorden
- Nat og dag
- Årstider, vendekredse, midnatssol
- Månens faser
- Sol- og måneformørkelser
- De andre planeter
- Asteroider og kometer
Supplerende stof:
- Keplers love
Forsøg med densitet.
Forløbet afsluttet med fremlæggelser i grupper.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi (samt flerfagligt forløb)
Bøger:
(O) Brydensholt m.fl.: Orbit C stx (opdatering 2020), systime i-bog
Materialer:
(O) p515 Energiformer
(O) p516 Energi og effekt
(O) p517 Termisk energi og temperatur
(O) p518 Varmefylde
(O) p520 Fordampning og smeltning
(O) p521 Nyttevirkning
(O) p500 Mekanisk energi
Kernestof:
- Energibegrebet og energiomsætninger.
- Effekt.
- Termisk energi og temperatur
- Faseændringer.
- Varmefylde, smelte- og fordampningsvarme.
- Nyttevirkning.
Supplerende stof:
- Mekanisk energi som sum af kinetisk og potentiel energi.
- Mekanikkens energisætning
- Lodret kast og frit fald
Forsøg:
Vands smeltevarme.
Varmefylde metaller.
Undersøgelse af effekt af solceller og vindmøller
Undersøgelse af mekanisk energi ved frit fald optaget med ultralyd-sensor (CBR)
Undersøgelse af omsætningen mellem mekanisk energi og varmeenergi ved kast med pose med blyhagl.
Flerfagligt forløb med dansk/fysik om bæredygtig energi:
- FN's verdensmål
- Metoder i fysik
- Kickstarter konceptet
- Beregninger på energi fra vindmøller og solceller
Forløbet blev afsluttet med præsentation i grupper af egenproduceret kickstarter-video.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18,05 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger, lyd og lys
Bøger:
(O) Brydensholt m.fl.: Orbit C stx (opdatering 2020), systime i-bog
Materialer:
(O) p522 Grundlæggende om bølger
(O) p524 Bølgeegenskaber
(O) p525 Diffraktion og interferens
(O) p550 Lydbølger og lydens fart
(O) p551 Snorbølger
(O) p552 Dopplereffekt
(O) p540 Lysets natur
(O) p541 Hvidt lys og dispersion
(O) p543 Optisk gitter
Kernestof:
- Amplitude, bølgelængde, frekvens, periode, udbredelsesfart
- Længde- og tværbølger
- Mekaniske og elektromagnetiske bølger
- Diffraktion og interferens
- Egenskaber ved lyd- og lys-bølger
Supplerende stof:
- Optisk gitter
- Stående bølger og resonans.
- Resonansbetingelser for snorbølger og halvåbne rør.
- Musikinstrumenters resonansfrekvenser forklaret ud fra resonans-betingelser.
- Dopplereffekten for lyd
Forsøg:
Lyden fra en stemmegaffel
Lydens fart
Snorbølgers hastighed
Resonansfrekvenser for snorbølger
Resonansfrekvenser for halvåbne rør
Optisk gitter (bølgelængde af laser, hvidt lys og det synlige spektrum)
Det hørbare område - fællesforsøg
Guitaren - fællesforsøg
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stråling og atomer
Bøger:
(O) Brydensholt m.fl.: Orbit C stx (opdatering 2020), systime i-bog
Materialer:
(O) p545 Elektromagnetiske bølger
(O) p564 Temperaturstråling og fotoner
(O) p547 Bohrs atommodel (minus Balmerformlen)
(O) p548 Grundstoffernes fingeraftryk
Kernestof:
- Det elektromagnetiske spektrum
- Lys som både bølger og fotoner: Plancks formel for foton-energi
- Bohrs model for hydrogenatomet
- Absorptions- og emissions-spektre
- Atomernes fingeraftryk og spektral-analyse
Supplerende stof:
- Varmestråling og Planck-kurver
- Bohrs formel for energiniveauerne i hydrogenatomet.
Fællesforsøg: Analyse af spektre for forskellige lyskilder optaget med fotospektrometer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Universet
Bøger:
(O) Brydensholt m.fl.: Orbit C stx (lærerplan 2020), systime i-bog
Internettet:
(R) https://www.vildmedrummet.dk
Materialer:
(O) p568 Lysår
(O) p565 Rødforskydning
(R) /stjerner/masser-af-stjerner/
(R) /galakser/maelkevejen/
(R) /galakser/forskellige-typer-af-galakser/
Kernestof:
- Mælkevejen, galakser og galaksehobe
- Universets udvidelse og Big Bang
- Analogier på Universets udvidelse: Ballon-model og elastisk-model
Supplerende stof:
- Stjerners udvikling og grundstofdannelse.
- Rødforskydning og Dopplereffekten
- Hubbles lov og Hubble-tiden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61989335227",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61989335227",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61989335227"
}