Holdet 2023v KeB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e)
Hold 2023v KeB (1v KeB, 1v KeB-del, 2v KeB, 2v KeB-del)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. I gang med kemi
Titel 2 2. Molekyler- når elektroner er fælles
Titel 3 4. Ionforbindelser og koncentrationer
Titel 4 3. Organiske forbindelser og stofmængdeberegninger
Titel 5 5. Når det er surt eller basisk
Titel 6 6. Redoxreaktioner- når elektroner flyttes
Titel 7 2.4 Udvalgte organiske forbindelser
Titel 8 Studietur til Firenze
Titel 9 Foredrag om videnskaben bag øl AU
Titel 10 2.2 Kemiske ligevægte
Titel 11 SRO- biologi og kemi
Titel 12 2.3 Syre-basereaktioner og pH-beregninger
Titel 13 2.6 Carboxylsyrer og estere
Titel 14 2.7 Nitrogenholdige forbindelser
Titel 15 2.1 Farvede forbindelser
Titel 16 2.8 Reaktionshastighed
Titel 17 2.5 Adskillelse af stoffer
Titel 18 Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. I gang med kemi

I gang med kemi af Lone Als Egebo Forlaget Nucleus 1. udgave 2022
s.11-16ø,18-31m,32n-36n,37

Fokusområder
kemiske stoffers egenskaber, opløsningsmidler og opløselighed, atomets opbygning. grundstoffer, kemiske bindinger, ædelgasreglen, anvendelse af emulgatorer


Eksperimentelt arbejde
Øvelse fremstilling af mayonaise.

Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
Tilstandsformer, exoterm/endoterm

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- udtrykke sig mundtligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Molekyler- når elektroner er fælles

Fokusområder:
Elektron parbinding, modeller af molekyler, molekylers formler og navne, polaritet og elektronegativitet, intra og intermolekylære kræfter og opløselighed.
I gang med kemi af Lone Als Egebo Forlaget Nucleus. 1. udgave 2022
s,47-55,62-74

Supplerende stof
Hydrofobe og hydrofile miljøer i kroppen
I gang med kemi af Lone Als Egebo Forlaget Nucleus. 1. udgave 2022
s.75-79

Eksperimentelt arbejde
Hvilken type stof? ionforbindelse eller ej


Kernestof
- simple uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
-kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- simple kvalitative eksperimentelle metoder

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 4. Ionforbindelser og koncentrationer

I gang med kemi af Lone Als Egebo Forlaget Nucleus. 1. udgave 2022
s.135-142,146n-155,166-175.

Fokusområder:
Ioner og ionforbindelser, koncentration, stofmængdekoncentration, opløselighed og udfældning, fældningstitrering

Øvelser
Video rapport: Reaktion mellem thiosulfat og diiod
Videorapport; Reaktion mellem kobber og dibrom mikroskala
Saltes opløselighed i vand
Mikroskala: Saltindholdet i øjenskyllevæske


Kernestof
-kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
- stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
- ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse - fældningsreaktioner

Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- gennemføre enkle kemiske beregninger
- anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3. Organiske forbindelser og stofmængdeberegninger

I gang med kemi af Lone Ale Egebo Forlaget Nucleus. 1. udgave 2022
s.89-93,95-104, 108-109 og s.118-127,130-132
Basiskemi C af Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen og Vibeke Axelsen
s.127n-137

Fokusområder:
Organisk kemi, navngivning af alkaner og alkener, organiske forbindelser og sikkerhed. Alkaners og alkeners kemiske og fysiske egenskaber  Kemiske mængdeberegninger og ækvivalente mængder

Eksperimentelt arbejde
Carbondioxid og vitamin C brusetabletter
glødning af natron.




Kernestof
- simple organiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
-kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer
- simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation og vejeanalyse
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.


Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- gennemføre enkle kemiske beregninger
- anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Når det er surt eller basisk

I gang med kemi af Lone Als Egebo Forlaget Nucleus. 1. udgave 2022
s.189-210

Fokusområder:
Syre-base reaktioner, syrestyrke/basestyrke, pH-begrebet, måling af pH, Syre-base titrering

Eksperimentelt arbejde
Hvilke syre eller base i hvilket rør
Videorapport :Eddike

Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
-kemiske bindingstyper, tilstandsformer.
- simple syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
- stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
- simple kvantitative eksperimentelle metoder, titrering og vejeanalyse
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.


Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- gennemføre enkle kemiske beregninger
- anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Redoxreaktioner- når elektroner flyttes

I gang med kemi af Lone Als Egebo Forlaget Nucleus. 1. udgave 2022
s. 231-243,247-251

Fokusområder
Oxidation, reduktion og spændingsrækken. pudsning af sølvtøj.
Oxidationstal og afstemning af redoxligninger

Supplerende stof
Antioxidanter i mad og drikke
I gang med kemi af Lone Als Egebo Forlaget Nucleus. 1. udgave 2022
s.254-258

eksperimentelt arbejde:
Metallers spændingsrække i mikroskala
Analyse af juice
Oxydol


Kernestof
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
- simple redoxreaktioner
- simple kvalitative eksperimentelle metoder


Faglige mål
Faglige mål i kemi C
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- gennemføre enkle kemiske beregninger
- anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 2.4 Udvalgte organiske forbindelser

Lone Als Egebo og Hanne Wolf: Videre med kemi, Nucleus; sider: 128-132, 134-150, 152-155, 157-166

Fokusområder:
Carbonhydrider
Cykliske og aromatiske forbindelser
Alkoholer
Carbonylforbindelser
Isomeri

Eksperimentelt
Videorapport: Reaktioner med carbonhydrider
Videorapport: Ethanolindholdet i vin
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Studietur til Firenze

Studietur til Firenze

Eleverne var på studietur i Firenze sammen med biologi

Fredag den 20. september havde eleverne et modul med Catherine Vogel, der lærte eleverne at smage på olivenolie, typer af olivenolie og snyd i forbindelse med produktion af olivenolie.
De blev også introduceret til olivenolie fra den gård som de besøgte i forbindelse med studieturen.
I forbindelse med studieturen besøgte eleverne olivengården Frantoio di Crroze, sammen med Catherine Vogel, hvor de blev introduceret til produktion af olivenolie, og de smagte på gården olivenolier.
De besøgte også vingården Fornacina i Montalcino, hvor de blev introduceret til dyrkning af vinplanter, fremstilling af vin og smagning af vin.
De besøgte La Specula i Firenze, hvor de så mineralsamlingen og de fik rundvisninger på "Le Cere Anatomiche" incl den nye del med "Arte e Scienza" og  ”Salone degli Scheletri"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Foredrag om videnskaben bag øl AU

Der blev Live streemet et foredrag med titlen "videnskaben bag øl" fra AU.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 2.2 Kemiske ligevægte

Lone Als Egebo og Hanne Wolf: Videre med kemi, Nucleus; sider: 45-67

Fokusområder
Ligevægtsloven
Reaktionsbrøk
Forskydning af ligevægt
Indgreb i et ligevægtssystem
Le Chateliers princip

Eksperimentelt
Indgreb i ligevægtssystem ( mikroskala)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 SRO- biologi og kemi

eleverne kunne vælge inden for følgende områder

Fødevareproduktion og konservering med særlig fokus på enzymer  eller


Fødevareproduktion og konservering med særlig fokus på fermentering

Eleverne planlagde selv og gennemførte eksperimenter, der understøttede deres undersøgelser i forbindelse med deres SRO problemformuleringer.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 2.3 Syre-basereaktioner og pH-beregninger

Lone Als Egebo og Hanne Wolf: Videre med kemi, Nucleus; sider: 79-100, 102-118'

Fokusområder:
Syrer og baser
Vands selvionisering
ph-begrebet
Syrer og basers styrke
beregning af pH
Syre-base titrering
puffersystemer



Eksperimentelt arbejde
Ascorbinsyre
Video rapport : puffersystemer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 2.6 Carboxylsyrer og estere

Lone Als Egebo og Hanne Wolf: Videre med kemi, Nucleus; sider: 220-232, 242-248, 250-258

Fokusområder:
Carboxylsyrer
Estere
Lipider i dyr og planter
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 2.7 Nitrogenholdige forbindelser

Lone Als Egebo og Hanne Wolf: Videre med kemi, Nucleus; sider: 261-273, 275-276, 278-282

Fokusområder
Grundstoffet nitrogen
Nitrogensstofkredsløb
Aminer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 2.1 Farvede forbindelser

Lone Als Egebo og Hanne Wolf: Videre med kemi, Nucleus; sider: 34-38, 41-43

Fokusområder:
Spektrofotometri
Lambert Beers lov
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 2.8 Reaktionshastighed

Lone Als Egebo og Hanne Wolf: Videre med kemi, Nucleus; sider: 305-310, 312-315, 317, 319-322, 326-329, 331-336

Fokusområder:
Reaktionshastighed
Faktorer der kan påvirke reaktionshastigheden
katalysatorer
Enzymer og reaktionshastighed

Eksperimentelt
Videorapport: Landolts forsøg
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 2.5 Adskillelse af stoffer

Lone Als Egebo og Hanne Wolf: Videre med kemi, Nucleus; sider: 185-188,207-211m

Fokusområder:
Ekstraktion
søjlekromatografi

Eksperimentelt
Vi har lavet en øvelse med fast-fase ekstration med C-18 kolonne.
Nogle af eleverne har isoleret anthocyanin i solbærsaft på en C-18 kolonne og efterfølgende har de lavet et absorptionsspektre af ekstraktet
Nogle af eleverne har isoleret koffein i kaffe på en C-18 kolonne og efterfølgende har de lavet et absorptionsspektre af ekstraktet'
Nogle af eleverne har isoleret betacaroten i gulerodsjuice på en C-18 kolonne og efterfølgende har de lavet et absorptionsspektre af ekstraktet'
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Eksamenstræning

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer