Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023u EnB (1u EnB, 2u EnB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
2: Choices and consequences
Formål: forløbet fokuserer på valg i livet, som er påvirket af vores egne behov, vores familie, omgivelser el.lgn. Disse valg har konsekvenser, som vi også forholder os til. Vi læser både fiktions- og non-fiktionstekster i forløbet, og eleverne bliver introduceret til forskellige analysebegreber undervejs.
Materiale:
Marc Mitchell, “The New Girl”, novelle
Norman Rockwell, “New Kids in the Neighborhood”, billede: https://prints.nrm.org/detail/281625/rockwell-new-kids-in-the-neighborhood-negro-in-the-suburbs-moving-day-1967
Fra Mette Hermann (red.), “Choices – Grundbog til 1g”, systime 2023:
Sonya C. Dodd, “New Beginnings”, novelle
Phil Daoust, “Choice, Choice Everywhere. How do I Opt Out?”, essay
Jon Krakauer, uddrag af “Into the Wild”, romanuddrag
Fra Jan Damskier og Karen Weidici (red), “Crossroads , Turkey or Tenerife?”, Systime 2003:
Penelope Lively, “Loved Ones: A Christmas Fairy Tale”, novelle
Sean Penn, ”Into the Wild”, filmuddrag
Robert Frost, “The Road Not Taken”, digt: https://www.poetryfoundation.org/poems/44272/the-road-not-taken
Arbejdsformer: klasseundervisning og gruppearbejde. Elevoplæg
Estimeret sidetal: 25
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3: Living with social media (eksamensemne)
Formål:
Hvilke udfordringer medfører det at leve i en tid med sociale medier?
Formålet med forløbet er primært at undersøge, hvordan sociale medier påvirker os. Sociologiske begreber som ”front region” og ”back region” introduceres, ungdommen analyseres i et historisk perspektiv, og vi skal arbejde med forskellige problemstillinger forbundet med sociale medier. Forløbet vil tage udgangspunkt i læsning af artikler og fiktion og også inddrage serien ”Black Mirror”.
Materiale:
Jakob Bækgaard, Kristine Lund Knudsen, Stinna Straagaard Pedersen og Eva Pors, Open Wide, Lindhardt og Ringhof 2015: Fulcher &Scot, “Front Stage & Back Stage”, side 113-115
Jean M Twenge, “Has the Smartphone Destroyed a Generation?”, The Atlantic, September 2017, https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2017/09/has-the-smartphone-destroyed-a-generation/534198/?utm_source=atlfb
Jean M Twenge, “The Smartphone Generation”, TED talk: https://www.youtube.com/watch?v=UA8kZZS_bzc
TV-serien Black Mirror, episode “Nosedive”
Fra “Footprints”, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Gyldendal, 2017:
Dave Eggers, ”The Circle”, uddrag
Bill Ratner, ”Cybermanners - Parenting for the Digital Age”
Skriftlig aflevering: William Collis, “How video game skills can get you ahead in life”, a TED talk from TED website, October 2020.
Estimeret sidetal: 38
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelser, skriftligt arbejde
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Summary video gaming
|
25-02-2024
|
Discussion and linkers
|
28-02-2024
|
Modulnoter
|
05-03-2024
|
Discussion video gaming
|
13-03-2024
|
Video gaming
|
24-03-2024
|
Grammatikopg
|
08-05-2024
|
Personal reflections
|
13-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
20,1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4: India Past and Present Challenges (eksamensemne
Formål:
- at få kendskab til et engelsksproget land udenfor den vestlige kulturkreds
- at få et indblik i Indiens historie og hvordan den har påvirket Indien igennem tiden
- at lære om det moderne Indien med særligt fokus på kvinders stilling i samfundet
- at blive præsenteret for forskellige litterære analysemetoder og øve dem i praksis, særligt postkolonial analyse
- at arbejde analytisk med forskellige genrer og filmklip
- at få indblik i de sproglige udfordringer i Indien, herunder lingua franca
Materiale:
Links om Indiens historie:
http://www.nationalarchives.gov.uk/education/empire/intro/overview6.htm
http://www.britishempire.co.uk/
http://www.victorianweb.org/history/empire/Empire.html
Video 1: India vacation travel video guide
https://www.youtube.com/watch?v=0ohZyqgIyQI
Video 2: India Travel guide
https://www.youtube.com/watch?v=RKbqW1vI9tA
Rudyard Kipling, “The White Man´s Burden”, fra Jonna Engberg-Pedersen et al, Wider Contexts, Gyldendal 2012, pp. 261-264
Teoretiske tekster:
Postcolonial Theory (Narrating India pp. 322-325 uddrag, 336-337 uddrag)
Salman Rushdie, “Good Advice is Rarer than Rubies”
Det moderne Indien: links om forskellige emner, som eleverne arbejdede med i grupper
Video: “The Plight of Women in India”: https://www.youtube.com/watch?v=XtHgTf67hzc
Helen Pidd, “Why is India so Bad for Women?”, article http://www.guardian.co.uk/world/2012/jul/23/why-india-bad-for-women
Shashi Desphande, “The Dark”, Narrating India pp. 248-255
Arbejdsformer: Klasseundervisning og gruppearbejde. Rollespil: An Indian wedding med madlavning
Anslået sidetal: 55
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5: American Values and Political Rhetoric (eksamen
Formål:
- Kendskab til amerikansk historie med særligt henblik på forståelsen af udvikingen af den amerikanske drøm
- Kendskab til det amerikanske politiske system
- Kendskab til amerikansk immigrationshistorie, som baggrund for at analysere debatten om immigrationspolitikken under præsidentvalgkampen 2024
- Viden om og evne til at anvende en række retoriske virkemidler til analyse af politiske taler med særligt fokus på Trump´s retorik
- Viden om nutidens USA, særligt den økonomiske og kulturelle polarisering som hjælp til at forstå den nutidige politiske udvikling
- Forståelse af, hvordan amerikanske værdier og amerikansk historie spiller en rolle i politisk retorik
Materiale:
Power point presentation on American history until approximately 1776
The Declaration of Independence, uddrag fra nettet
Edward Kearny, “The Frontier Heritage”, fra Anne Mette Finderup og Agnete Fog, “Worlds of English”, systime, 2010
Korte filmklip: The Oklahoma land rush:
https://www.youtube.com/watch?v=yxaJY8UZxn4 (½ min)
The Little House on the Prairie:
https://www.youtube.com/watch?v=LuanrhdaBho&list=PLiZCl6XIGf-h_zVzGLGb_LoK2gS4wsETf (1½ min)
https://www.youtube.com/watch?v=VmSWPG992zM&list=PL5E25EC5261374C32 (3 min)
Emma Lazarus, “The New Colossus”, fra “Worlds of English”
Barack Obama, uddrag af “Keynote Address” til Demokraterenes partikonvent juli 2004, https://www.youtube.com/watch?v=_fMNIofUw2I
Tracy DeStazio, “Political rhetoric changes views on democratic principles, study finds”, Notre Dame News, Oct 25, 2023
https://news.nd.edu/news/political-rhetoric-changes-views-on-democratic-principles-study-finds/
Fra Lotte Genefke, Stine Nue Mikkelsen og Lise Wich, ”Election Year”, Columbus, 2024:
Rhetorical tools, p218
The Impact of Trump´s Rhetoric pp 37-40
Trump´s Speech at the Jan. 6 2020 Elipse Rally pp 41-50
Cultural Divides pp 87-88
It´s the Economy, Stupid pp 194-196
Immigration pp 165-170, 177-178
Harris on immigration policy: Kamala Harris addresses immigration, border control at Atlanta rally | FOX 5 News
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde og fremvisning af innovative produkter for en 1g-klasse.
Estimeret sidetal: 42 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6: Dystopian visions of the future (eksamensemne)
Formål:
- Værklæsning med fokus på både dystopiske elementer og paralleller til amerikansk politisk retorik
- Kendskab til George Orwells forfatterskab
- Elementært kendskab til politiske ism´er, den russiske revolution og genren allegori
- Analyse og fortolkning, herunder nykritisk, biografisk og socialhistorisk analyse af Animal Farm i grupper
- Brug af retoriske begreber fra foregående forløb til analyse af især Squealers taler i Animal Farm
- Kendskab til utopi og dystopi som begreber, samt kendskab til cli-fi og sci-fi genrerne
- Analyse og fortolkning af kortere dystopiske tekster og kortfilm
Materialer:
George Orwell, Animal Farm, Penguin Library, 1945 (værk)
Teaterforestillling på Odense Teater: “Kammerat Napoleon”
Internet søgning om George Orwell, allegory, socialism, communism, capitalism, the Russian Revolution
Trailer til tegneseriefilmen fra https://www.youtube.com/watch?v=YGCo5Tva39s&feature=emb_logo
W.H.Auden, “The Unknown Citizen”, digt https://poets.org/poem/unknown-citizen
Fra Helle Schulz Bildsøe LaFrenz: ”Cli-Fi, Writing for Change”, Praxis 2023:
Climate fiction, pp. 25-30
Fra Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, ”Wider Contexts”, Gyldendal 2012:
Liz Jensen, ”Survivor Syndrome, pp. 242-246
Ariel Martin, The iMom, 2014, kortfilm https://www.filmsshort.com/short-film-pages/the-imom-ariel-martin.html?fbclid=IwY2xjawJhv6lleHRuA2FlbQIxMAABHqcUVSBBGyEiC6JNWWm-3SImPhNKF5rB6IX4LPuNg3E8KhYN7QDDKjipeO_C_aem_D7Ekm-LezXkACW-DnCv3bw
Arbejdsformer: Klasseundervisning og gruppearbejde
Estimeret sidetal: 135 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring kompendiet om amerikansk politik og retorik til timen
-
Recap your work on your ascribed group work assignment from the last lesson (see OneNote > modulplaner, the last lesson was January 7) and if necessary refine your answers. You are going to give presentations on the four subjects in matrix groups in
-
Read chapter one of Animal Farm. While reading, do this: Jot down information about the characters. Use the character chart from the pre-reading exercise (attached - only use the character chart for this characterization exercise). Add more character
-
Character chart for Animal Farm.docx
-
You are each going to read chapters 2-4. See attached file for further instructionsAnimal Farm chp 2-4 group work.docx
-
Hi 2u, it is now time for your group presentations. In class, groups 2a, 3a and 4b will enjoy your 25 minutes of fame. NOTICE that it is group 2a (Emil, Suana, Lea, Pelle and Emma), group 3a (Mai, Albert, Anne, Marie and Rasmus) and 4b!! (Ludvig, Ke
-
Hi 2u, it is now time for the other group presentations. In class, groups 2b, 3b and 4a will enjoy your 25 minutes of fame. NOTICE that it is group 2b (Ena, My, Anna R, Katharina and Benedicte), group 3b (Harald, Caroline, Josephine, Ashia and Olivia
-
Read chapter FIVE of Animal Farm. Oral training: spend approximately 10 minutes training pronunciation/reading aloud by listening to AND repeating a professional reading of the chapter: https://www.youtube.com/watch?v=kc78arfcmRo THOSE OF YOU who did
-
Do the crossword puzzle from the last lesson and, if you did not do so in class, find and send me 3-5 words for a new vocabulary exercise in a Lectio message. Estimated time maximum 15 minutes! BRING ALONG the handout on Squealer´s speech and Getting
-
Read chapter SIX of Animal Farm. Again, spend ten minutes listening to/repeating a reading of Animal Farm. Follow this link: https://www.youtube.com/watch?v=kc78arfcmRo
-
You are going to prepare your three different analyses of Animal Farm. Do the homework you have given yourselves in your groups.
-
NB medbring earplugs, så I kan høre feedback på essays! Vær forberedte på jeres "literary approaches"! Vi starter med ca 15 min finpudsning af oplæggene. Derefter er det presentation time i split class. SNAK om terminsprøver i timen!
-
Anden halvdel af gruppefremlæggelserne om "literary approaches" skal gennemføres. Se vedhæftede oversigt over, hvilke grupper det drejer sig om (formalist, biographical og historical grupper nr 1). MEDBRING Getting Started, da vi skal videre med pron
-
READ the poem "The Unknown Citizen" AND bring at least three ideas for what to analyze to class (not a complete analysis but rather suggestions for what aspects are relevant in an analysis of this poem). The theoretical background about utopia/dystop
-
LEKTIE: Lav eksamensopgave 5 i MinLæring. I har brug for grammatiktræning! I får jeres terminsprøver tilbage i modulet. Vi skal også arbejde med grammatik i modulet.
-
Read the text on "Climate fiction" attached here. You must be able to define the genre and compare it to sci-fi!
-
Climate fiction teoretisk.pdf
-
Read the short story "Survivor´s Syndrome", attached. The Survivor's Syndrome + Poem.pdf You are going to prepare an analysis of the short story in class so bring along ideas for the literary analysis!
-
Fill out the evaluation on the frontscreen of Lectio! Read the short story called "Survivor Syndrome", attached here! You are going to share your ideas for an exam presentation of this text in groups, so bring along these ideas/notes. Consider the g
-
Eksamenstræning: Gå i OneNote>modulplaner 2g > modulet fra 3. april og følg instruksen til at forberede et mundtligt oplæg på 8 minutter (ikke et langt referat, men analytiske pointer med brug af citater fra teksten). I skal alle være klar til at lev
-
Vi skal se en kortfilm og lave filmanalyse :)
-
Dem, er ikke var til time tirsdag, skal se kortfilmen iMom (13 min) :
-
Get an overview of the four dystopian texts and the theoretical text we´ve read by skimming your notes (Animal Farm, The Unknown Citizen, Survivor Syndrome, The iMom, Cli-fi theoretical text). Read the attached document: Cli-fi in a nutshell. Conside
-
Læs novellen "The Dark" (pdf vedhæftet her The Dark.pdf eller i jeres kompendium). Tænk over hvad novellen viser om gender roles in India! Repeter også "gender roles in India" ved at skimme ppt om emnet lavet af Marie, Suana, Lærke og Katharina! Fin
-
We are going to complete the analysis of "The Dark" and recapitulate the India course.
-
Medbring ear plugs. I skal både lytte til mundtlig feedback på jeres sidste essays og lave en lytteøvelse i timen. Vi ses :)
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
23,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61989995475",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61989995475",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61989995475"
}