Holdet 2023u EnB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023u EnB (1u EnB, 2u EnB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Digitale hjælpemidler
Titel 2 2: Choices and consequences
Titel 3 3: Living with social media (eksamensemne)
Titel 4 4: India Past and Present Challenges (eksamensemne
Titel 5 5: American Values and Political Rhetoric (eksamen
Titel 6 6: Dystopian visions of the future (eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Digitale hjælpemidler

Lovlige hjælpemidler til skriftlige prøver og eksaminer:

Lovlige hjælpemidler til skriftlige prøver og eksaminer:

Minlaering.dk

Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
oxfordlearnersdictionaries.com
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2: Choices and consequences

Formål: forløbet fokuserer på valg i livet, som er påvirket af vores egne behov, vores familie, omgivelser el.lgn. Disse valg har konsekvenser, som vi også forholder os til. Vi læser både fiktions- og non-fiktionstekster i forløbet, og eleverne bliver introduceret til forskellige analysebegreber undervejs.

Materiale:
Marc Mitchell, “The New Girl”, novelle
Norman Rockwell, “New Kids in the Neighborhood”, billede: https://prints.nrm.org/detail/281625/rockwell-new-kids-in-the-neighborhood-negro-in-the-suburbs-moving-day-1967
Fra Mette Hermann (red.), “Choices – Grundbog til 1g”, systime 2023:
Sonya C. Dodd, “New Beginnings”, novelle
Phil Daoust, “Choice, Choice Everywhere. How do I Opt Out?”, essay
Jon Krakauer, uddrag af “Into the Wild”, romanuddrag
Fra Jan Damskier og Karen Weidici (red), “Crossroads , Turkey or Tenerife?”, Systime 2003:
Penelope Lively, “Loved Ones: A Christmas Fairy Tale”, novelle
Sean Penn, ”Into the Wild”, filmuddrag
Robert Frost, “The Road Not Taken”, digt: https://www.poetryfoundation.org/poems/44272/the-road-not-taken

Arbejdsformer: klasseundervisning og gruppearbejde. Elevoplæg

Estimeret sidetal: 25
Indhold
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3: Living with social media (eksamensemne)

Formål:
Hvilke udfordringer medfører det at leve i en tid med sociale medier?
Formålet med forløbet er primært at undersøge, hvordan sociale medier påvirker os. Sociologiske begreber som ”front region” og ”back region” introduceres, ungdommen analyseres i et historisk perspektiv, og vi skal arbejde med forskellige problemstillinger forbundet med sociale medier. Forløbet vil tage udgangspunkt i læsning af artikler og fiktion og også inddrage serien ”Black Mirror”.
Materiale:
Jakob Bækgaard, Kristine Lund Knudsen, Stinna Straagaard Pedersen og Eva Pors, Open Wide, Lindhardt og Ringhof 2015: Fulcher &Scot, “Front Stage & Back Stage”, side 113-115
Jean M Twenge, “Has the Smartphone Destroyed a Generation?”, The Atlantic, September 2017, https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2017/09/has-the-smartphone-destroyed-a-generation/534198/?utm_source=atlfb
Jean M Twenge, “The Smartphone Generation”, TED talk: https://www.youtube.com/watch?v=UA8kZZS_bzc
TV-serien Black Mirror, episode “Nosedive”
Fra “Footprints”, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Gyldendal, 2017:
Dave Eggers, ”The Circle”, uddrag
Bill Ratner, ”Cybermanners - Parenting for the Digital Age”
Skriftlig aflevering: William Collis, “How video game skills can get you ahead in life”, a TED talk from TED website, October 2020.
Estimeret sidetal: 38

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelser, skriftligt arbejde

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Summary video gaming 25-02-2024
Discussion and linkers 28-02-2024
Modulnoter 05-03-2024
Discussion video gaming 13-03-2024
Video gaming 24-03-2024
Grammatikopg 08-05-2024
Personal reflections 13-05-2024
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 20,1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4: India Past and Present Challenges (eksamensemne

Formål:
- at få kendskab til et engelsksproget land udenfor den vestlige kulturkreds
- at få et indblik i Indiens historie og hvordan den har påvirket Indien igennem tiden
- at lære om det moderne Indien med særligt fokus på kvinders stilling i samfundet
- at blive præsenteret for forskellige litterære analysemetoder og øve dem i praksis, særligt postkolonial analyse
- at arbejde analytisk med forskellige genrer og filmklip
- at få indblik i de sproglige udfordringer i Indien, herunder lingua franca

Materiale:
Links om Indiens historie:
http://www.nationalarchives.gov.uk/education/empire/intro/overview6.htm
http://www.britishempire.co.uk/
http://www.victorianweb.org/history/empire/Empire.html

Video 1: India vacation travel video guide
https://www.youtube.com/watch?v=0ohZyqgIyQI
Video 2: India Travel guide
https://www.youtube.com/watch?v=RKbqW1vI9tA

Rudyard Kipling, “The White Man´s Burden”, fra Jonna Engberg-Pedersen et al, Wider Contexts, Gyldendal 2012, pp. 261-264
Teoretiske tekster:
Postcolonial Theory (Narrating India pp. 322-325 uddrag, 336-337 uddrag)
Salman Rushdie, “Good Advice is Rarer than Rubies”
Det moderne Indien: links om forskellige emner, som eleverne arbejdede med i grupper
Video: “The Plight of Women in India”: https://www.youtube.com/watch?v=XtHgTf67hzc
Helen Pidd, “Why is India so Bad for Women?”, article http://www.guardian.co.uk/world/2012/jul/23/why-india-bad-for-women
Shashi Desphande, “The Dark”, Narrating India pp. 248-255

Arbejdsformer: Klasseundervisning og gruppearbejde. Rollespil: An Indian wedding med madlavning

Anslået sidetal: 55
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5: American Values and Political Rhetoric (eksamen

Formål:
- Kendskab til amerikansk historie med særligt henblik på forståelsen af udvikingen af den amerikanske drøm
- Kendskab til det amerikanske politiske system
- Kendskab til amerikansk immigrationshistorie, som baggrund for at analysere debatten om immigrationspolitikken under præsidentvalgkampen 2024
- Viden om og evne til at anvende en række retoriske virkemidler til analyse af politiske taler med særligt fokus på Trump´s retorik
- Viden om nutidens USA, særligt den økonomiske og kulturelle polarisering som hjælp til at forstå den nutidige politiske udvikling
- Forståelse af, hvordan amerikanske værdier og amerikansk historie spiller en rolle i politisk retorik

Materiale:
Power point presentation on American history until approximately 1776
The Declaration of Independence, uddrag fra nettet
Edward Kearny, “The Frontier Heritage”, fra Anne Mette Finderup og Agnete Fog, “Worlds of English”, systime, 2010
Korte filmklip: The Oklahoma land rush:
https://www.youtube.com/watch?v=yxaJY8UZxn4  (½ min)
The Little House on the Prairie:
https://www.youtube.com/watch?v=LuanrhdaBho&list=PLiZCl6XIGf-h_zVzGLGb_LoK2gS4wsETf (1½ min)
https://www.youtube.com/watch?v=VmSWPG992zM&list=PL5E25EC5261374C32 (3 min)

Emma Lazarus, “The New Colossus”, fra “Worlds of English”
Barack Obama, uddrag af “Keynote Address” til Demokraterenes partikonvent juli 2004, https://www.youtube.com/watch?v=_fMNIofUw2I
Tracy DeStazio, “Political rhetoric changes views on democratic principles, study finds”, Notre Dame News, Oct 25, 2023
https://news.nd.edu/news/political-rhetoric-changes-views-on-democratic-principles-study-finds/

Fra Lotte Genefke, Stine Nue Mikkelsen og Lise Wich, ”Election Year”, Columbus, 2024:
Rhetorical tools, p218
The Impact of Trump´s Rhetoric pp 37-40
Trump´s Speech at the Jan. 6 2020 Elipse Rally pp 41-50
Cultural Divides pp 87-88
It´s the Economy, Stupid pp 194-196
Immigration pp 165-170, 177-178
Harris on immigration policy: Kamala Harris addresses immigration, border control at Atlanta rally | FOX 5 News

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde og fremvisning af innovative produkter for en 1g-klasse.

Estimeret sidetal: 42 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6: Dystopian visions of the future (eksamensemne)

Formål:
- Værklæsning med fokus på både dystopiske elementer og paralleller til amerikansk politisk retorik
- Kendskab til George Orwells forfatterskab
- Elementært kendskab til politiske ism´er, den russiske revolution og genren allegori
- Analyse og fortolkning, herunder nykritisk, biografisk og socialhistorisk analyse af Animal Farm i grupper
- Brug af retoriske begreber fra foregående forløb til analyse af især Squealers taler i Animal Farm
- Kendskab til utopi og dystopi som begreber, samt kendskab til cli-fi og sci-fi genrerne
- Analyse og fortolkning  af kortere dystopiske tekster og kortfilm
Materialer:
George Orwell, Animal Farm, Penguin Library, 1945 (værk)
Teaterforestillling på Odense Teater: “Kammerat Napoleon”
Internet søgning om George Orwell, allegory, socialism, communism, capitalism, the Russian Revolution
Trailer til tegneseriefilmen fra https://www.youtube.com/watch?v=YGCo5Tva39s&feature=emb_logo
W.H.Auden, “The Unknown Citizen”, digt https://poets.org/poem/unknown-citizen
Fra Helle Schulz Bildsøe LaFrenz: ”Cli-Fi, Writing for Change”, Praxis 2023:
Climate fiction, pp. 25-30
Fra Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, ”Wider Contexts”, Gyldendal 2012:
Liz Jensen, ”Survivor Syndrome, pp. 242-246
Ariel Martin, The iMom, 2014, kortfilm https://www.filmsshort.com/short-film-pages/the-imom-ariel-martin.html?fbclid=IwY2xjawJhv6lleHRuA2FlbQIxMAABHqcUVSBBGyEiC6JNWWm-3SImPhNKF5rB6IX4LPuNg3E8KhYN7QDDKjipeO_C_aem_D7Ekm-LezXkACW-DnCv3bw

Arbejdsformer: Klasseundervisning og gruppearbejde

Estimeret sidetal: 135 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 23,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer