Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023u FyB (1u FyB, 1u FyB-del, 2u FyB, 2u FyB-del)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til Fysik
Introduktion til faget.
Orbit B, afsnit:
1.1 hvad er fysik
1.4 SI-systemet
1.5 titalspotenser og præfikser
1.7-Tyngdekraft
1.8 Masse
1.9 Volumen
1.10 Densitet
Emner
- Densitet
- Tyngdekraft
Øvelser:
- Bestemmelse af densitet for en væske
- Måling af tyngdekraft, bestemmelse af tyngdeaccelerationen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Emner
Energi, energiomdannelse, energikvalitet.
- Elektrisk energi og effekt. Nyttevirkning.
- Varmeenergi, herunder:Temperaturskalaer
- Tilstandsformer
Øvelser:
Nyttevirkning for en elkedel
Bestemmelse af specifik smeltevarme L_s
Bestemmelse af specifik fordampningsvarme L_f
Fællesforsøg: bestem specifik varmekapacitet for lod
Materialer:
Orbit B stx:
Kap 2: Energi, afsnit 2.1-2.8 (ca 43 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mekanisk energi og vindmøller
Mekanisk energi
Frit fald og bevarelse af mekanisk energi
Luftmodstand
Vindenergi
Ø - Frit og ikke frit fald, analyse med Loggerpro. Bestemmelse af tab af mekanisk energi for en hoppende bold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lys og lyd
Harmoniske bølger, transversale og longitudinale. Bølgebegreber.
Lys og Lyd.
Elektromagnetisk spektrum.
Lysets brydning, brydningsforhold og brydningsindex
Totalreflektion
Interferens og gitterligningen
Ø- bestemmelse af brydningsindex for plexoglas
Ø - bestem bølgelængden for en laser vha. optisk gitter.
Ø - mål rilleafstanden på en CD
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atomer og Lys
Fotoelektriske effekt
Atomets opbygning, historisk overblik over udviklingen fra Demokrit til Orbitaler.
Bohrs Atommodel - hydrogenatomets opbygning og lysudsendelse herfra.
Emission og absorption, spektrallinjer.
Ø - bestemmelse af bølgelængderne af de synlige linjer i lyset fra et spektralrør. Alle observerede Balmerserien, men målte på forskellige rør.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Radioaktivitet
Atomet og atomkernens opbygning,
henfaldstyper
Henfaldsloven, Aktivitet, halveringstid.
Strålings udbredelse, absorption af energi og halveringstykkelse
Ø - Terningforsøg, simulering af henfaldsloven
Ø - Halveringstid for Ba-137
Ø - Afstandskvaadratloven
Ø - Halveringstykkelse for gamma-stråling gennem bly.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13,58 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Stråling og Kernekraft
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ellære
Simple elektriske kredsløb med Arduino.
Strøm, spænding, effekt, resistans, Ohms lov.
Serie og parallelkobling af resistorer, erstatningsresistans.
Energitab i det elektriske netværk. Højspænding.
Sensorer - herunder termoføler.
Joules lov
Gr: planlægning og design af forsøg/undersøgelser.
Workshop med SDU: Sensorer i teori og praksis: https://kortlink.dk/2q65f
Ø - Med Arduino:
- Måling af strøm og spænding i elektriske kredsløb.
- Serie og parallelforbindelser.
- Resistans ved serie- og parallalkobling
- Karakteristik af resistor (og for enkelte grupper diode.)
Ø - Joules lov
Materialer:
Orbit B stx:
Kap 6 i uddrag (ca 40 sider)
+ Lærerproduceret vejledninger/opgaver til Arduino.
Faglige mål
̶ kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og
sammenhænge
̶ ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
̶ ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og
præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
̶ kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere
matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
̶ kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
̶ gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
̶ kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mekanik -
Kinematik og dynamik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Astronomi og Kosmologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61990196614",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61990196614",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61990196614"
}