Holdet 2023u FyB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e)
Hold 2023u FyB (1u FyB, 1u FyB-del, 2u FyB, 2u FyB-del)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til Fysik
Titel 2 Energi
Titel 3 Mekanisk energi og vindmøller
Titel 4 Lys og lyd
Titel 5 Atomer og Lys
Titel 6 Radioaktivitet
Titel 7 Stråling og  Kernekraft
Titel 8 Ellære
Titel 9 Mekanik -
Titel 10 Astronomi og Kosmologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til Fysik

Introduktion til faget.
Orbit B, afsnit:
1.1 hvad er fysik
1.4 SI-systemet
1.5 titalspotenser og præfikser
1.7-Tyngdekraft
1.8 Masse
1.9 Volumen
1.10 Densitet

Emner
- Densitet
- Tyngdekraft

Øvelser:
- Bestemmelse af densitet for en væske
- Måling af tyngdekraft, bestemmelse af tyngdeaccelerationen

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi

Emner
Energi, energiomdannelse, energikvalitet.

- Elektrisk energi og effekt. Nyttevirkning.
- Varmeenergi, herunder:Temperaturskalaer
- Tilstandsformer

Øvelser:
Nyttevirkning for en elkedel
Bestemmelse af specifik smeltevarme L_s
Bestemmelse af specifik fordampningsvarme L_f
Fællesforsøg: bestem specifik varmekapacitet for lod

Materialer:
Orbit B stx:
Kap 2: Energi, afsnit 2.1-2.8 (ca 43 sider)
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mekanisk energi og vindmøller

Mekanisk energi
Frit fald og bevarelse af mekanisk energi
Luftmodstand
Vindenergi

Ø - Frit og ikke frit fald, analyse med Loggerpro. Bestemmelse af tab af mekanisk energi for en hoppende bold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lys og lyd

Harmoniske bølger, transversale og longitudinale. Bølgebegreber.
Lys og Lyd.
Elektromagnetisk spektrum.
Lysets brydning, brydningsforhold og brydningsindex
Totalreflektion
Interferens og  gitterligningen

Ø- bestemmelse af brydningsindex for plexoglas
Ø - bestem bølgelængden for en laser vha. optisk gitter.
Ø - mål rilleafstanden på en CD
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Atomer og Lys

Fotoelektriske effekt
Atomets opbygning, historisk overblik over udviklingen fra Demokrit til Orbitaler.
Bohrs Atommodel - hydrogenatomets opbygning og lysudsendelse herfra.
Emission og absorption, spektrallinjer.

Ø - bestemmelse af bølgelængderne af de synlige linjer i lyset fra et spektralrør. Alle observerede Balmerserien, men målte på forskellige rør.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Radioaktivitet

Atomet og atomkernens opbygning,
henfaldstyper
Henfaldsloven, Aktivitet, halveringstid.
Strålings udbredelse, absorption af energi og halveringstykkelse



Ø - Terningforsøg, simulering af henfaldsloven
Ø - Halveringstid for Ba-137
Ø - Afstandskvaadratloven
Ø - Halveringstykkelse for gamma-stråling gennem bly.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13,58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ellære

Simple elektriske kredsløb med Arduino.
Strøm, spænding, effekt, resistans, Ohms lov.
Serie og parallelkobling af resistorer, erstatningsresistans.

Energitab i det elektriske netværk. Højspænding.
Sensorer - herunder termoføler.
Joules lov

Gr: planlægning og design af forsøg/undersøgelser.

Workshop med SDU: Sensorer i teori og praksis: https://kortlink.dk/2q65f


Ø - Med Arduino:
-  Måling af strøm og spænding i elektriske kredsløb.
- Serie og parallelforbindelser.  
- Resistans ved serie- og parallalkobling
- Karakteristik af resistor (og for enkelte grupper diode.)

Ø - Joules lov

Materialer:
Orbit B stx:
Kap 6 i uddrag (ca 40 sider)
+ Lærerproduceret vejledninger/opgaver til Arduino.

Faglige mål
̶  kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og
sammenhænge
̶  ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
̶  ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og
præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
̶  kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere
matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
̶  kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
̶  gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
̶  kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Mekanik -

Kinematik og dynamik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Astronomi og Kosmologi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer