Holdet 2023a ol - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2023a ol (2a ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 1.SØJLE: HOMERS ODYSSEEN
Titel 3 2. SØJLE: KÆRLIGHEDENS FACETTER
Titel 4 3. SØJLE PLATONS MENON - viden og erkendelse
Titel 5 4. SØJLE:  ARKITEKTUR: TEMPLER OG TEATRE
Titel 6 5. SØJLE ØDIPUS -SKÆBNE OG SKYLD

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

Ordbøger:[/u]
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
ordnet.dk
Synonymet.dk

Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1.SØJLE: HOMERS ODYSSEEN

INDHOLD:
Gennem nærlæsning af de udvalgte sange af Homers Odysseen har vi set nærmere på heltebegrebet og belyst de antikke kvindeskikkelser som Odysseus møder.

BASISTEKST:  Vægtet: 61 sider
Homers Odysseen v/Otto Steen Due
1. Sang
5. Sang 1-281
9.sang  

Ovids: Heroïdes 1 (Ribe Katedralsskoles hjemmeside)


PERSPEKTIVTEKST:
Symphony X: The Odyssey
Den guddommelige komedie sang 26 vers 41-142

SUPPLERENDE MATERIALE:
Jens Refslund Poulsen: Paideia grundbog til oldtidskundskab  side 11-30
The Odyssey in rap

FAGLIGE MÅL:
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster

FOKUSPUNKTER:
Stilistiske træk:
Daktylisk heksameter
Epitheton ornans
Formelvers

Det homeriske spørgsmål
Rapsoder

Æresbegreber:
Areté
Kleos
Timé

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2. SØJLE: KÆRLIGHEDENS FACETTER

INDHOLD:
Gennem nærlæsning af romersk poesi kommer vi nærmere ind på, hvordan kærligheden portrætteres i sine forskellige faser, både som rosenrød følelse og som sygdom og kamp. Vi følger Catuls forelskelse i Lesbia og ser ligeledes på hvilken type kvinde Lesbia er ifølge Catul og Cicero. Kærligheden behandles endvidere hos andre romerske forfattere.

BASISTEKSTER: Vægtet 27 sider
Bent Christensen og Chr. Gorm Tortzen: Romersk antologi, Museum Tusculanums Forlag, 2007: side 99-100; 103; 133-154; 168; 171

- Catuls digte: stk 5, 8, 72, 85

- Ovids Eskapader: I,1 og III 11b

- Vergils Æneiden 4. sang (læses i sammenhæng med Homer)

Katri Bügel Jørgensen m.fl: Latin - her og nu side 129-131

- Cicero: Forsvarstale for Cælius afsnit 30-32; 35-36; 48-51




Paralleltekst:
Alicia Keys: Fallin’

PERSPEKTIVTEKST:
Thomas Campion: My sweetest Lesbia
Henry Purcelli: Dido's lament
(https://www.youtube.com/watch?v=3yWda4RJ0OI)

FAGLIGE MÅL:
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning
Gruppearbejde



Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3. SØJLE PLATONS MENON - viden og erkendelse

INDHOLD:
Hvad vil det egentlig sige, at være et godt menneske? Og kan man være god til at være menneske? Er det at være god eller dygtig til noget et medfødt talent, eller skal vi undervises og langsomt indlære vores gode egenskaber? Sagt på en anden måde; kan man undervise i – og dermed også som gymnasieelev lære – hvordan man bliver god som menneske

I filosofiforløbet her skal vi arbejde med og diskutere ovenstående spørgsmål. Vi skal hovedsageligt arbejde med Platons filosofiske dialog Menon. Vi skal nærlæse – analysere og fortolke – dialogen. Vi skal diskutere væsentlige antikke, filosofiske begreber, men vi skal også holde disse begreber op mod vores nutidige forståelse af os selv og omverdenen. så vi styrker vores en vigtig kompetence i vores liv, den kritiske refleksion. Forløbets overordnede spørgsmål må derfor være, om Platon er væsentlig for os at læse i dag – og i givet fald, hvorfor han er væsentlig for os?

BASISTEKST: Vægtet: 46 sider
Platon: Staten - hulelignelsen:
Chr. Gorm Tortzen m.fl: Kend dig selv side 163-170

Platon: "Menon" (Oversat af Chr. Gorm Tortzen, Platons værker, Gyldendal)

FOKUSPUNKTER:
Platons idélære og erkendelsesteori

PERSPEKTIVTEKST:
Uffe Steen, ”Intet er sandt.  Intet er umagen værd”, Weekendavisen (18-04-2015)

Gymnasiebekendtgørelsen
The Matrix - the pill scene (uddrag)
Dion Vogelius Christoffersen: Stop med at ødelægge mit hyggelige og smukke Odense" (Fyens Stiftstidende d. 5. december 2023)

FAGLIGE MÅL:

̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster

̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster



Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4. SØJLE: ARKITEKTUR: TEMPLER OG TEATRE



MATERIALE:
Susan Woodford, Introduktion til græsk og romersk kunst, systime, 1985 side 23-37 og 110-113


Der eksamineres i ukendt arkitektur:
De værker, der er gennemgået (kendte monumenter)
1. Parthenon
2: Aphaia-templet på Ægina
2. Erechteion
3. Garni-templet i Armenien
4. Epidaurosteatret
5: Det romerske teater i Pompei
6: Colosseum
7: Zeustemplet i Athen


Perspektivmonumenter:
Madeleine i Paris
Karyatide-elementer igennem tiden



FOKUSPUNKTER:
Søjleordner: Dorisk, ionisk og korinthisk
Søjleelementer:
DORISK SØJLEORDEN:
Stereobat
Stylobat
Søjleskaft
Kapitæl
Echinus
Abacus
Arkitrav
Frise
Triglyf/Metope
Geison
Gavltrekant (tympanon)

IONISK SØJLEORDEN:
Basis
Volut
Tredelt arkitrav
Frise med figurer

TEATRE:
Udviklingen fra græsk teater over romersk teater til amfiteater (leder tilbage til læsning af drama)
Theatron
Parodos
Orhkestra
Skene
Diazoma

Projektarbejde med selvvalgte perspektivmonumenter



Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5. SØJLE ØDIPUS -SKÆBNE OG SKYLD

INDHOLD:
Gennem nærlæsning af Sofokles' Ødipus har vi haft fokus på MOIRA og den frie vilje. Vi har analyseret værket ud fra Aristoteles' dramaturgiske model og vi har set nærmere på ATE-begrebet samt HYBRIS og NEMESIS i tekstens forløb. Vi har perspektiveret den frie vilje og tilfældigheden (TYCHE) til Woody Allens film Matchpoint.

BASISTEKST: Vægtet: 44 sider
Sofokles: Kong Ødipus v/ Marcel Lysgaard Lech, Hans Reitzels Forlag

Supplerende: Aristoteles- dramaturgiske model
                         De store dionysier

PERSPEKTIVTEKST:
Sophus Michaëlis: Ødipus på højen
Woody Allen: Matchpoint

FAGLIGE MÅL:

̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
̶ nuancere, perspektivere
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer