Holdet 2023r biC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2023r biC (2r biC, 2r biC-del)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Cellen
Titel 3 Kost og sundhed
Titel 4 DNA og genetik
Titel 5 FF3 - kost og bæredygtighed
Titel 6 Forløb#7 Sex, køn og grænser
Titel 7 Køn, prævention og sygdomme
Titel 8 Evolution
Titel 9 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
Når død giver liv https://naardodgiverliv.ibog.organdonor.dk/?id=327

Webindhold:
https://learn.genetics.utah.edu/content/basics/transcribe/
https://www.labxchange.org/library/items/lb:LabXchange:f1ec1b5b:lx_simulation:1?fullscreen=true
https://www.sumanasinc.com/webcontent/animations/content/pcr.html
https://learn.genetics.utah.edu/content/labs/pcr/
https://dnalc.cshl.edu/resources/animations/gelelectrophoresis.html
https://learn.genetics.utah.edu/content/labs/gel/
https://phet.colorado.edu/sims/html/natural-selection/latest/natural-selection_en.html

Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Cellen

INDHOLD
Forløbet har omhandlet celler. Der har været særligt fokus på:
- Cellers opbygning og funktion; herunder forskelle og ligheder mellem pro- og eukaryote celler
- Cellemembranen, herunder opbygning og funktion, semipermeabilitet, fosfolipider, hydrofobe og hydrofile egenskaber
- Transportprocesser, herunder diffusion, faciliteret diffusion, osmose og aktiv transport.
- Eksperimentelt arbejde: Osmose i kartofler (Journal)

KERNESTOF
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af (fosfo)lipider og (membran)proteiner

SUPPLERENDE STOF

MATERIALE
Kernestof:
"Biologi i udvikling" side 14-21

Supplerende materiale:
Osmose-video: https://www.youtube.com/watch?v=L-osEc07vMs

Undervisningstid: 8 timer
Fordybelsestid: 3 timer

FAGLIGE MÅL
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder ̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Kost og sundhed

INDHOLD
Forløbet har omhandlet kost og sundhed. Der har været særligt fokus på:
• Kostens bestanddele, herunder de tre hovednæringsstoff er (kulhydrater, proteiner og fedt), vitaminer, mineraler og vand.
• Kostens funktion, herunder energikilder og byggemateriale.
• Introduktion til enzymer, herunder katabolsk og anabolsk funktion.
• Fordøjelsen, herunder opbygning, funktion og optagelse af næringsstoff er.
• Appetitregulering, mæthed, blodsukker og diabetes.
• Stofskifte, energibalance og dødsårsager.
• Energibehov, energiforbrug, sundhed og sygdom.
• Respirationsprocessen og iltens vej gennem kroppen
• Eksperimentelt arbejde: Enzymaktivitet (elev-øvelse)

KERNESTOF
• Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
• Enzymer: overordnet opbygning og funktion
• Biokemiske processer: respiration og gæring
• Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, hormonel regulering

SUPPLERENDE STOF
• Sundhed, sygdom og medicin
• Bioteknologi
• Bæredygtighed

MATERIALE
Kernestof:
"Biologi i udvikling" side 75-101 0g 110-111

Supplerende materiale:
Enzymers funktion
https://www.youtube.com/watch?v=UVeoXYJlBtI

Undervisningstid: 11 timer


FAGLIGE MÅL
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
• Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af fagligviden, fejlkilder og usikkerhed
• Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 DNA og genetik

INDHOLD
Forløbet har omhandlet DNA, nedarvning og genteknologi. Der har været særligt fokus på:
• DNA-struktur, opbygning og replikation.
• Proteinsyntese, herunder transskription og translation.
• Cellecyklus
• Mitose - almindelig celledeling
• Meiose – kønscelledannelse.
• Mutationer, hhv. gen- og kromosomændringer. Herunder forskellige typer for mutationer; punktmutationer (substitution, silent/missense/nonsense, addition, deletion, frameshift), kromosommutationer (addition/deletion, duplikation, translokation, inversion) og kromosomtalsmutationer (addition, deletion, non-disjunktion).
• Genetik, herunder opbygning af gener, alleler, dominant/recessiv-forhold, genotype og fænotype, homozygot og heterozygot, karyotyper.
• Nedarvning, herunder krydsningsskema, 1-gen arvegang, 2-gen arvegang, autosomal arvegang, kønsbunden arvegang, stamtavler, humane gen/kromosomtals sygdomme/syndromer.
• Genteknologi, herunder PCR og elektroforese, samt anvendelse af disse metoder.
• Eksperimentelt arbejde: Blodtypebestemmelse (elev-forsøg), Undersøgelse af nedarvede egenskaber (journal) og Fremstilling af DNA-profil (elev-forsøg)

KERNESTOF
• Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler
• Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA
• Enzymer: overordnet opbygning og funktion
• Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation

SUPPLERENDE STOF
• Sundhed, sygdom og medicin
• Bioteknologi

MATERIALE
Kernestof:
”Biologi i udvikling” s. 169-208

Supplerende materiale:
Proteinsyntese: https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA
Transkription: http://www.youtube.com/watch?v=ztPkv7wc3yU
Translation: http://www.youtube.com/watch?v=B6O6uRb1D38&feature=related
Replikation: https://www.youtube.com/watch?v=vx7plwC2FyE&feature=youtu.be
Mitose: https://www.youtube.com/watch?v=C6hn3sA0ip0
PCR animation: http://www.sumanasinc.com/webcontent/animations/content/pcr.html
Gelelektroforese: http://www.dnalc.org/resources/animations/gelelectrophoresis.html
Virtuelt lab:
Proteinsyntese: https://learn.genetics.utah.edu/content/basics/transcribe/
PCR: http://learn.genetics.utah.edu/content/labs/pcr/
Gelelektroforese: http://learn.genetics.utah.edu/content/labs/gel/

Undervisningstid: 20 timer
Fordybelsestid: 5 timer

FAGLIGE MÅL
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
• Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
• Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test 31-10-2024
Genetik-opgave 27-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 FF3 - kost og bæredygtighed

Flerfagligt forløb mellem biologi og engelsk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#7 Sex, køn og grænser

3 moduler i samfundsfag og 4 moduler i biologi/bioteknologi.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fællesdel om kønsroller 23-02-2025
Hypoteser om køn 05-03-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Køn, prævention og sygdomme

INDHOLD
Forløbet har omhandlet kønsudvikling, forplantning, prævention og kønssygdomme. Der har været særligt fokus på:
- Kønsdifferentiering og kønsudvikling
- Formering, herunder ukønnet og kønnet formering.
- Mandlige og kvindelige kønsorganers opbygning, herunder produktion af sædceller og ægceller.
- Hormonel regulering af sædcelledannelsen og menstruationscyklus, herunder positiv og negativ feedback mekanismer.
- Prævention, herunder typer, anvendelse og beskyttelse i forhold til graviditet og seksuelt overførte sygdomme.
- Kønssygdomme, herunder patogene organisme, beskyttelse, symptomer, behandling og konsekvenser for fertilitet
- Eksperimentelt arbejde: Kondom-øvelsen (journal) og Ægløsningstest (elev-forsøg).

KERNESTOF
• Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering

SUPPLERENDE STOF
• Sundhed, sygdom og medicin


MATERIALE
Kernestof:
"Biologi i udvikling" side 133-141

Supplerende materiale:
”Biologi i udvikling” side 146-152
http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=4014
http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=3985
http://www.sexlinien.dk/Default.aspx?ID=28941

Undervisningstid: 6,5 timer
Fordybelsestid: 0,5 timer

FAGLIGE MÅL
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder ̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder ̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Evolution

INDHOLD
Forløbet har omhandlet evolution og biodiversitet. Der har været særligt fokus på:
• Evolution, herunder grundlag for evolution (genetisk variation, mutation, selektion og reproduktion).
• Livets opståen og udvikling på jorden, herunder tidsperspektiv for udvikling af pro- og eukaryote celler, tidsperspektiv for udvikling af hhv. planter og dyr
• Arter og artsdannelse, herunder definition for art, population, individ
• Naturlig selektion, herunder grundlag for naturlig selektion (variation og reproduktion)
• Nøglearter og deres betydning for økosystemer
• Biodiversitet og hotspots
• Eksperimentelt arbejde: Virtuelt laboratorium om selektion: https://phet.colorado.edu/sims/html/natural-selection/latest/natural-selection_en.html

KERNESTOF
• Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
• Biodiversitet.

SUPPLERENDE STOF
• sundhed, sygdom og medicin
• Bæredygtighed
• miljøbeskyttelse.

MATERIALE
Kernestof:
"Biologi i udvikling" side 219-235

Supplerende materiale:
"The Serengeti Rules" https://www.youtube.com/watch?v=AT3X5hKkgOE

Undervisningstid: 6,5 timer
Fordybelsestid:

FAGLIGE MÅL
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger.
• Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
• Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
• Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng.
• Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder.
• Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
• Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
• Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Økologi

INDHOLD
Forløbet har omhandlet økologi. Der har været særligt fokus på:
• Økosystemer, herunder opbygning, biotiske og abiotiske faktorer.
• Næringsstoffers betydning og C- og N-kredsløb.
• Vandets kredsløb.
• Organisk og uorganisk materiale og forbindelser.
• Producenter og konsumenter.
• Brutto-/nettoprimærproduktion, energioverførelse og energitab.
• Fødekæder og fødenet.
• Konkurrence, herunder interspecifik og intraspecifik konkurrence
• Fotosyntese og respiration.
• Åen som økosystem og forurening af åen.
• Eksperimentelt arbejde: Bestemmelse af vandkvalitet og makroindex (elev-forsøg).

KERNESTOF
• Biokemiske processer: fotosyntese, respiration
• Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.

SUPPLERENDE STOF
• Bæredygtighed.
• Miljøbeskyttelse.

MATERIALE
Kernestof:
"Biologi i udvikling" side 23-37 og 39-43

Supplerende materiale:
"Biologi i udvikling" side 52-66, 71-73

Undervisningstid: 16 timer
Fordybelsestid:

FAGLIGE MÅL
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger.
• Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
• Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
• Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
• Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
• Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde