Holdet 2023s EnB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023s EnB (1s EnB, 2s EnB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. forløb. Growing Up (Grundforløb)
Titel 2 Digitale læremidler
Titel 3 2. forløb. SoMe
Titel 4 3. forløb: USA and The American Dream
Titel 5 4. forløb: Multiculturalism in the UK
Titel 6 5. forløb: India and English as a Lingua Franca
Titel 7 6. forløb. Flerfagligt forløb 3 m. kemi om plastic
Titel 8 7. forløb. Dystopia and reading a novel

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. forløb. Growing Up (Grundforløb)

INDHOLD:
Emnet ’Growing Up’ skal give eleverne forståelse for forskellige aspekter, udfordringer og konflikter i forbindelse med barndom/ungdom og identitet. I grundforløbet i engelsk introduceres eleverne til læsning af og arbejde med engelske tekster (såvel fiction som non-fiction) og desuden introduceres de til filmanalyse. Analysemodeller fra Tools (CONTEXTS) anvendes. Ét modul anvendes til ordbogsarbejde.
Fokus i arbejde med grammatikken er ordstilling og kongruens, og i de skriftlige afleveringer er fokus desuden personkarakteristik og point-of-view.
Kernestof fra læreplanen, der har været centralt i dette forløb:
- udvalgte tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder film language
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- kommunikationsstrategier

MATERIALE:
Kernestof:
Fra: Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen, CONTEXTS, Gyldendal, 2004:
   Ernest Hemingway, Indian Camp, 1921
   Lucy Cross, The Sin Bin or Lucy’s Heart, 2000
Fra: The New York Times (nytimes.com): Alan Finder, Giving Disorganized Boys the Tools for Success, Jan 1, 2008
Film: About a Boy (Chris Weitz, Paul Weitz, 2002)

Omfang: 24 sider / 24 timer a 60 minutter.

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning og lærerstyret undervisning, individuelt, par- og gruppearbejde, anvendelse af fagprogrammer (elektroniske ordbøger), skriftligt arbejde.

FAGLIGE MÅL:
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur
- gøre rede for indhold og synspunkter i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af udvalgt faglig terminologi
- perspektivere tekster til det overordnede emne
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler (elektroniske ordbøger)
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Digitale læremidler

På Sct. Knuds Gymnasium er “egne læremidler” følgende positivliste (som for at måtte bruges både skal fremgå af dit holds undervisningsbeskrivelse og skal tilgås via genvej på dit skrivebord):

benyttede i-Bøger i prøvefagets undervisning
minlæring – minlaering.dk
Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger) – ordbogen.com
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dkordnet.dk
Synonymet.dksynonymet.dk
oxfordlearnersdictionaries.comoxfordlearnersdictionaries.com
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2. forløb. SoMe

INDHOLD:
Forløbet SoMe handler om de sociale medier og deres indvirkning på unges liv. Fokus er på de muligheder, som de sociale medier har, og de både positive og negative konsekvenser brugen af dem kan have. Hvordan påvirkes vi af altid at være online? Hvad skal vi være særligt opmærksomme på? I en tid, hvor unge mennesker tilbringer en stor del af tiden online, er det vigtigt for dem at være opmærksomme på deres digitale fodspor. I dette forløb lægges der desuden vægt på at læse, forstå og fortolke forskellige typer tekster og genrer (kortfilm, novelle, fotos, artikler, dokumentar)
at udtrykke sig mundtligt og skriftligt om sociale medier
at opøve og træne et for emnet relevant ordforråd
at arbejde med at observere sproget og skelne imellem uformelt engelsk (slang, forkortelser og sammentrækninger, ukorrekt grammatik) og neutralt og korrekt engelsk.
at arbejde med udtale vha. introduktion til lange og korte vokaler samt stemte og ustemte konsonanter på engelsk, at bruge hjælpemidler som ordbøger til at høre hvordan ord på engelsk skal udtales, samt også at få et basalt kendskab til de fonetiske symboler, der er i ordbøgerne, at øve udtale vha. tongue twisters og oplæsning af afsnit af emnets tekster.
Emnet blev desuden indledt og afsluttet med diverse øvelser, hvor eleverne arbejdede med deres egen digitale dannelse, ved fx at skrive og fortælle om, hvordan og til hvad de anvender de sociale medier, hvad de vil dele og ikke dele på de sociale medier, de prøvede at løse grammatikopgaver samtidig med at de skulle se video på youtube, besvare spørgsmål om en video samtidig med at de skulle læse og sende sms'er til klassekammerater. I modulet var indlagt flere opsamlingsrunder, hvor eleverne talte om, hvordan oplevelsen med at løse de faglige opgaver var med de konstante forstyrrelser.
Desuden arbejdes der med at repetere grammatik fra grundforløbet (ordstilling og kongruens)
Derudover har eleverne trænet i at skrive summary og analytical essay. Eleverne har ligeledes arbejdet med de grammatiske og sproglige assignments (omskrive tekst fra datid til nutid, lytte til video og formulere grammatiske regler, jumbled sentences, stilleje og omskrive fra uformelt engelsk til neutralt engelsk).

Kernestof fra læreplanen, der har været centralt i dette forløb:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

MATERIALE:

Kernestof:
Bogen "Footprints" af Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen, Gyldendal 2017, teksterne:
- Noah by Patrick Cederberg and Walter Woodman
- After Life by Ali Smith
- More Children Are Self-Harming due to Social Media by Sophie Borland
- The Power Social Media Has over Teen Lives by Patrick Hess)
Videoer:
- What’s in your digital footprint? https://www.youtube.com/watch?v=4P_gj3oRn8s
- Noah https://www.shortoftheweek.com/2016/08/22/noah/
- That Moment Social Media Sets You Free https://www.facebook.com/watch/?v=10155607298281117

Supplerende stof:

- Vowel length in English: The Importance of Long vs Short Vowels https://www.youtube.com/watch?v=Vrvzd0lSMvY
- Voiced and voiceless consonant sounds: https://www.youtube.com/watch?v=OtHi5_zstdw
- https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/   
- https://www.engvid.com/english-resource/50-tongue-twisters-improve-pronunciation/
- Toulmins argumentationsmodel
- Can You Get Through This Multitasking Test? (https://www.youtube.com/watch?v=txWeSnJBT-M)
- diverse forskningsresultater om digital adfærd


Fejlstøvsugeren:
- Gradbøjning af adjektiver (pp. 46-47)
- Alder (p. 49)
- Substantivers flertal (pp. 55-57)
- Logisk flertal (p. 58)
- Genitiv (pp. 61-62)

Minlærings grammatikjulekalender 2022:
- Merry Christmas Mr. Bean (substantiver og ubestemte og bestemte artikler)
- How Did Christmas Start? (substantivers pluralisform)
- Pluto's Christmas Tree (apostrof ejefald)
- The Nightmare Before Christmas (adverbier på -ly)

Omfang: 40 ns. / 20 moduler a 95 min.

ARBEJDSFORMER: Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde

FAGLIGE MÅL:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
02. Omlagt skriftlig engelsk. Assignments 04-12-2023
01. Summary af "After life" 07-12-2023
03. Assignments 1-4 18-12-2023
Prøve 1 15-01-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22,95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3. forløb: USA and The American Dream

INDHOLD:
Kendskab til sammenhængen mellem immigration og drøm (en immigrantdrøm), men også skyggesiden af The American Dream (fx de sorte amerikaneres situation med marginalisering, diskrimination, racisme). Kendskab til USA som Melting Pot (different assimilation theories: The Americanization Theory, The Melting Pot Theory, The Cultural Pluralism Theory (The Salad Bowl), og basale amerikanske værdier: Individual freedom, self-reliance, equality of opportunity, competition, material wealth, hard work. Der arbejdes med ordforråd, definitioner og terminologi om emnet). Der introduceres til retorik, The Rhetorical Pentagon og de fem ”canons” (forarbejdningsfaser) bruges på Martin Luther King’s tale I Have a Dream. Efter arbejdet med filmen "The Pursuit of Happyness" skriver eleverne selv en tale om The American Dream med inddragelse af deres viden om talers struktur og brug af retoriske og sproglige virkemidler.
Grammatikken integreres så vidt muligt i arbejdet med teksterne, der fx bruges som et korpus af eksempler til at illustrere grammatikken. Eleverne arbejder nu mere selvstændigt med teksterne og præsentation af disse.

Kernestof fra læreplanen:

-det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-udtale, ordforråd og idiomer
-principper for tekstopbygning
-kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
-tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA

MATERIALE:
Kernestof:
Dokumentar "Island of Hope, Island of Tears" by Charles Guggenheim (1989, https://archive.org/details/gov.ntis.ava15996vnb1/0.theater.hd.splice.avi )
"The American Dream" (Who Are the Americans? Pp. 66-68. Tove Basballe, Susanne Leleur, Lisbeth Helm Thomsen, Samfundslitteratur 1985)
"A Melting Pot?" (Who Are the Americans? Pp. 7-10. Tove Basballe, Susanne Leleur, Lisbeth Helm Thomsen, Samfundslitteratur 1985)
"Immigrants" by Pat More (Rikke Siersbæk, “Youth Cultures in the USA”, p. 67, Systime 2007)
"Six Basic American Cultural Values" (https://vintageamericanways.com/american-values/)
The Declaration of Independence (uddrag)
"I Have a Dream" by Martin Luther King (I "American Ideals and Ideal Americans. A Modest Proposal", pp. 20-21, af Lars Christian Steenberg, Systime 1985) + optagelse af talen (https://www.youtube.com/watch?v=I47Y6VHc3Ms)
Film "The Pursuit of Happyness" (Gabriele Muccino, 2006) + pre-watching exercise samt student tasks (I "The American Dream" af Kelli Nørgaard, Gyldendalske A/S, 2013, pp. 18-23, herunder gruppearbejde om at skrive en tale)
“Who’s Irish?” by Gish Jen (I Contexts pp. 160-171, af Jonna Engberg-Pedersen m.fl. Gyldendal 2004)

Supplerende stof:
Pre-reading exercise: What could make you want to leave your country? (I Contexts p. 157, af Jonna Engberg-Pedersen m.fl. Gyldendal 2004 )
Pre-reading exercise: Picture of immigrants and The Statue of Liberty (description of What? Who? When? Where?) + word association “The American Dream” (www.sourcesfirst.com/.../statue-liberty.jpg)
Sample U.S. Citizenship-test (www.uscis.gov) + The Oath of Allegiance

"Det amerikanske dilemma/the American dilemma" (I Det sorte USA pp. 13-14, af Jørn Brøndal, Professor in American History at University of Southern Denmark, 2016)

Teori om retorisk analyse herunder pentagon og de fem forarbejdningsfaser, appelformer og retoriske virkemidler.

Elevoplæg om: Slavery, The Civil War. Lynching, Jim Crow legislation, Civil Rights Movement, Rosa Parks and Montgomery Bus Boycott, Freedom Riders Campaign)

Elevoplæg om high school-ophold hos amerikansk familie i Montana og basale amerikanske værdier samt forskelle på USA og Danmark v. Ghezal

Fejlstøvsugeren:
- Ordstilling, placering af "no", adverbiernes placering (pp. 11-18)
-  (p. )
- Utællelige substantiver (pp. 55-57)
- Verbets tider + Fremtid 1 + Fremtid 2 + Hjælpeverber (to be/to have/to do) (pp. 22-26)

Minlæring.dk:
Genitiv
Tællelige og utællelige substantiver (flertalsdannelse og tællelighed)
Adjektiver og adjektivers gradbøjning
Adverbier
Regelmæssige verber i præsens
Udvidet præsens
Introduktion til konjunktioner

TOOLS: "How to read a poem + How to read a novel and a short story" (I Contexts pp. 244-246, af Jonna Engberg-Pedersen m.fl. Gyldendal 2004)


Omfang: 20 moduler a 95 minutter/

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde, projektarbejdsform, anvendelse af fagprogrammer, skriftligt arbejde med grammatiske og sproglige assignments, analytical essay (fiction/non-fiction)

FAGLIGE MÅL:

Sprogfærdighed:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21,21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 4. forløb: Multiculturalism in the UK

DETTE EMNE OPGIVES TIL EKSAMEN

INDHOLD:
Vi studerer den næststørste immigrantgruppe, indierne/pakistanerne, og deres efterkommere, samt spørgsmålene om identitet og tilhørsforhold til Storbritannien og kultursammenstød.

Kernestof fra læreplanen:
det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien

MATERIALE:
Kernestof:
Targets Coursebook (Af: Alf Bårtvedt, Jorunn Berntzen m.fl.), Gyldendal:
"Geographical Britain – A Fact-file" p. 106 (1ns)
"In Britain – Who Are the British?" p. 194 (1 ns)

The Commonwealth: https://thecommonwealth.org/ (1 ns)

"Migrants in the UK: An Overview" (Source: THE MIGRATION OBSERVATORY | WWW.MIGRATIONOBSERVATORY.OX.AC.UK ) (1 ns)

What's up, Britain? (Af: Bente Sibbernsen, Ruth Flensted m.fl.), Gyldendal 2008:
"Minorities feel more British than whites" pp. 57-59 (3 ns)
"Second Generasians" by Safraz Manzoor pp. 135-137 (3 ns)
"East Is East" (Damien O'Donnell, 1999)

"My Son the Fanatic" by Hanif Kureishi (Af Jonna Engberg-Pedersen m.fl.), Gyldendal 2004, pp. 193-202 (14,1 ns)

"Listen Mr Oxford Don" by John Agard + video med Agards oplæsning af digtet (https://www.youtube.com/watch?v=Ywy-Tthdg7w) (3 ns)

Supplerende stof:
East Is East (the trailer https://www.youtube.com/watch?v=zg-zwt-XMFE)
The title East Is East comes from a poem by Rudyard Kipling, a British writer who spent a big part of his life in India. (https://www.dictionary.com/browse/east-is-east--and-west-is-west--and-never-the-twain-shall-meet)
Fanaticism + fanatic (Britannica Academic: https://academic.eb.com/levels/collegiate/search/thesaurus?query=fanaticism&includeLevelThree=1&page=1
Britannica dictionary: https://academic.eb.com/levels/collegiate/search/dictionary?query=fanatic)
"A Study of a Nude" - painting by Francis Bacon
"Home Is Not Here" by Laura Blake (2021) Tekst (novelle) fra skriftlig årsprøve i 1g fra eksamenssæt STX 9. december 2022)

Grammatik i Fejlstøvsugeren: Adjektiver og adjektivernes gradbøjning (pp. 46-47), adjektiv/adverbium (pp. 50-51), adverbier (pp. 52-53) og relative pronominer (pp. 78-79) efter induktiv grammatik med udgangspunkt i sætninger med who/which fra My Son the Fanatic, hvor eleverne selv skulle udlede reglerne for anvendelsen af who og which på engelsk.
Samarbejde med faget dansk om koblingstyper og konjunktioner

16 moduler a 95 min
I alt ca. 41 ns

ARBEJDSFORMER:
Individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde og præsentationer.

FAGLIGE MÅL:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18,32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5. forløb: India and English as a Lingua Franca

DETTE EMNE OPGIVES TIL EKSAMEN

INDHOLD:
Forløbet om "India and English as a Lingua Franca" dækker både "væsentlige historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner" , "det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca" samt "standardsprog og variation" samtidig med, at det styrker elevernes dannelse, globale kompetencer og karrierekompetencer, idet forløbet også inddrager viden om engelsk i en globaliseret verden og refleksionsøvelser mht. erfaringer hos eleverne selv og elevernes omgangskreds om engelsk i uddannelse og job. Det tilgodeses fx i koblingen mellem arbejdsforholdene for unge på et call center i Indien og elevernes refleksion over egne forestillinger om, hvad det gode (arbejds)liv er, da nogle elever selv arbejder som telefonsælgere eller kender folk, der gør.
Forløbet begynder med webquest og spørgsmålet "What was the British Empire and how did it influence the world?", hvor viden om engelsk som officielt sprog i flere af de tidligere britiske kolonier leder til delemnet om English as a Lingua Franca, hvor Indien optræder i "the outer circle" i Kachru's model over lande, hvor engelsk har udviklet sin egen standard, det såkaldte Hinglish. Vi ser på forskelle mellem standard engelsk og engelsk talt i Indien mht. udtale og ordforråd.
Derudover introduceres eleverne til Indien generelt og især til Indiens løsrivelse fra det britiske imperium, uafhængighed/Independence i 1947 og Partition, som medførte oprettelsen af to selvstændige nationer: Indien og Pakistan. Der er fokus på de menneskelige omkostninger, da familier blev splittet, og 10-15 millioner tvunget til at forlade deres hjem og flytte til enten Indien eller Pakistan alt efter om de var hinduer/sikher eller muslimer. Over en million døde. Vi studerer de fortsatte konflikter imellem hinduer og muslimer eksemplificeret ved den indiske premierminster Modis indvielse af hindu-tempel på stedet, hvor der tidligere lå en moske, som nationalistiske hinduer ødelagde i 1992.
Kvinders rolle i det indiske samfund studeres ligeledes, herunder kønsroller og de mange organisationer (MARD - Men Against Rape and Discrimination, All India Bakchod (AIB) og sketchen Rape - It’s Your Fault, og Breakthrough India samt Gulaabi Gang - en kvinderettighedsorganisation), der kæmper for at sætte fokus på kvinders status og magtforhold mellem mænd og kvinder, herunder vold mod kvinder, voldtægter og seksuelle overgreb.
Hierarki ses ligeledes afspejlet i fænomenet "pigmentocracy", hvor lysere hud er lig med højere status, det bugnende marked for afblegningsmidler til huden samt betydningen af lys hud for succes på datingmarkedet afspejlet i ægteskabsannoncer i aviser og på hjemmesiden www.shaadi.com
Eleverne introduceres til analyse af reklame og kampagner for kvinders rettigheder og arbejder videre med analyse og fortolkning af taler og fiktion, som de præsenterer, samtaler om og diskuterer på engelsk med anvendelse af litterære og faglige termer. Et emnerelevant ordforråd opbygges og anvendes, og et mere alment ordforråd er især kommet i spil i arbejdet med karrierelæring. De mange små videoer brugt igennem hele forløbet træner elevernes lyttekompetence.

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

MATERIALE:
Kernestof:
Tekster og andet materiale fra Narrating India (Brøndsted, Katrine, Narrating India, Alt i ord, 2018):
Introductory vocabulary p. 13
Indian Independence and Partition - an introduction pp. 16-19 (ca. 1 ns)
A Tryst with Destiny by Jawaharlal Nehru 1947 pp. 26-29 (ca. 2,5 ns)
Toba Tek Singh by Saadat Hasan Manto pp. 50-55 (ca. 5,8 ns)
Language and Identity - an introduction (How English is spoken in India, Hinglish) pp. 276-280 (ca. 1 ns)
The Dark by Shashi Deshpande pp. 248-255 (ca. 5,5 ns)
Demarcations - an introduction pp. 228-231 (ca. 1 ns)
Pigmentocracy pp. 192-193 (ca. 1 ns)

India at a Glance (Flensted, Ruth m.fl, Emerging India, Forlaget Øknom, Aabenrå 2004, pp. 11-14) (ca. 2 ns)
English as lingua franca (Østergaard, Trine: The English Handbook, Systime 2017, pp. 171-176) (ca. 2 ns)

Supplerende stof:
Internetsider til besvarelse af spørgsmålet: "What was the British Empire and how did it influence the world?":
http://www.nationalarchives.gov.uk/education/empire/intro/overview6.htm
http://www.britishempire.co.uk/
http://www.victorianweb.org/history/empire/Empire.html

Sights and Sounds of India on National Geographic (https://www.youtube.com/watch?v=B_SXNcqugcI)

Photographs of Partition (https://www.narratingindia.org/#/indian-independence-and-partition-1/)

Nancy Duarte Analyzes Nehru's "What Is" Vs "What Could Be" in "A Tryst with Destiny" Speech (https://www.youtube.com/watch?v=kLbz1o5P3IU&feature=youtu.be) + How to pronounce Jawaharlal (https://www.youtube.com/watch?v=SRksKQ9jJL0) + The Indian Constituent Assembly (den indiske grundlovgivende forsamling) was formed in 1946 to write the Constitution of India.
In the span of 2 years and 11 months, it completed its task of framing the Indian Constitution, which came into force on 26 January 1950. (https://www.constitutionofindia.net/constitution_making_process/constituent_assembly)


Coca-Cola Small World Machines - Bringing India & Pakistan Together:  In March 2013, Coca-Cola set out to break down barriers and create a simple moment of connection between two nations -- India and Pakistan. ( https://www.youtube.com/watch?v=ts_4vOUDImE)

Rape It’s Your Fault by AIB (https://www.youtube.com/watch?v=8hC0Ng_ajpY)

Knock, Knock, Who’s There ?= by Breakthrough India https://www.youtube.com/watch?v=-9dKXXriVmo

Gulaabi Gang (Women’s Rights Movement founded in 2006 by Sampat Pal Devi in a poor region in Northern India) https://www.youtube.com/watch?v=QHjhn3yx2ig
MARD (Men Against Rape and Discrimination) https://www.youtube.com/watch?v=MRcST0uYxXw + https://www.youtube.com/watch?v=oWuDXqUeoqQ

Telefon fra Indien (af Jens Pedersen på CFU)

Pidgin - West African Lingua Franca (https://www.bbc.com/news/world-africa-38000387?fbclid=IwAR06-WR0upupl16MvsM2Ki2tBmx4XPIhTXi_IDCY2dF7p60ETNliph4d5ig)

New international staff - why University of Copenhagen (UCPH)? + video clip ( https://www.youtube.com/watch?v=U4d-msKi0Aw 2:53) + Lingua Franca dialogue between the interlocutors, Mr. Vaclav and Mr. Hansen.

Pigmentocracy: Real Talk About Fair Skin (https://www.youtube.com/watch?v=u-jNG6LSDJ0)

"India's Ayodhya Ram Mandir temple inaugurated by Modi" (https://edition.cnn.com/asia/live-news/india-ram-mandir-ayodhya-inauguration-24-01-22-intl-hnk/index.html?fbclid=IwAR3sJRcZUZfb5fW7178I7C87wHAhO7aXZgmm40JMwjRlXnLZCEJI5Ch4ZsM)

"See why this long-anticipated temple has divided India" (02:31)
https://edition.cnn.com/asia/live-news/india-ram-mandir-ayodhya-inauguration-24-01-22-intl-hnk/index.html?fbclid=IwAR3sJRcZUZfb5fW7178I7C87wHAhO7aXZgmm40JMwjRlXnLZCEJI5Ch4ZsM

www.minlæring.dk:
Simpel tid vs. Udvidet tid
https://app.minlaering.dk/bog/6/kapitel/14854/sektion/20883
VERBS (hjælpeverber og verbernes tider) (https://app.minlaering.dk/lektier?vis=257164)

Omfang: 16 moduler / ca 45 ns. i alt

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde, anvendelse af fagprogrammer, skriftligt arbejde med grammatiske og sproglige assignments, analytical essay (fiction/non-fiction)

FAGLIGE MÅL:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17,45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6. forløb. Flerfagligt forløb 3 m. kemi om plastic

INDHOLD:
Formålet med det flerfaglige forløb om plastik i kemi og engelsk er, at eleverne arbejder med faglig fordybelse og fagligt samspil. Eleverne udarbejder under vejledning af undervisere en problemformulering (formuleret som spørgsmål med tilhørende problemstillinger – med blik for taksonomi). Derudover udvikler og vurderer eleven (evt. i grupper) et innovativt løsningsforslag. Eleverne arbejder i grupper og skal aflevere en film og en skriftlig refleksion omkring deres projekt og forløbet:
"Kickstarter" film, som beskriver problem og løsning. Filmen skal overbevise seerne om, at de skal støtte projektet. Filmen skal være på engelsk.
Skriftlig refleksion over proces og film
Den skriftlige refleksion - metadelen skal indeholde to dele:
• En refleksion over arbejdet i naturvidenskab, herunder overvejelser, forsøg, metoder og eventuelle fejlkilder
• En gennemgang af arbejdet i engelsk; jeres overvejelser ift. filmen og kommunikationssituationen, altså: hvorfor har I valgt, som I har gjort, både mht. modtagerhenvendelse, dramaturgi og filmiske virkemidler.
Omfanget af den skriftlige del er ca. 1-1½ side.
Om problemformulering:
Hvilke nye muligheder ift. bæredygtig brug af plast bør afprøves, og hvordan præsenteres en ide om dette i filmformat?
• Hvordan anvendes/sorteres/….(kemi)?
• Hvordan laves en "Kickstarterfilm", så den bedst mulig formidler det faglige indhold på en effektiv formidlingsmæssig måde?
Eleverne får ligeledes kendskab til innovative processer og kompetencer samt innovationsfasen:
• Kreativitet: Evnen til at fortolke en opgave selvstændigt, udvikle ideer og vælge de bedste.
• Samarbejde: Evnen til at arbejde sammen med mennesker, være rummelig og bevidst påtage sig forskellige roller i samarbejdet.
• Navigation: Evnen til at se, hvilken viden det er relevant at indsamle og organisere for at løse en opgave.
• Handle: Evnen til at få ting til at ske og mod til at løbe en risiko
• Formidling: Evnen til at forklare det færdige projekt på en overbevisende måde for andre.
En vigtig del af forløbet er desuden arbejdet med basal videnskabsteori (Sct. Knuds-modellen) samt kendskab til metoder i kemi og engelsk.
Kernestof fra læreplanerne:
Engelsk:
• faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag (i dette tilfælde kemi)
• det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
• udtale, ordforråd og idiomer
• principper for tekstopbygning
• ̶kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
• ̶det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
• ̶tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Kemi:
• kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
• simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
• simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder

MATERIALE:
FN's verdensmål og ansvarligt forbrug og produktion
https://www.verdensmaalene.dk/sites/default/files/filarkiv/PDF/Bliver%20verden%20bedre_%20Final%20small.pdf
Side 65-69 "Miljømæssig bæredygtighed og klima" skimmes
Side 90-94 "FNs verdensmål for bæredygtig udvikling" skimmes
(siderne er indsat på undersiden her)
Sæt gang i Verdensmålene
https://www.verdensmaalene.dk/maal
Verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion
"En Verden Af Plastik": Introduktion (6 min)
"En Verden Af Plastik": Hvor bliver plastikken af? (9min)
Polymers and plastics: https://chem.libretexts.org/Bookshelves/General_Chemistry/Chem1_(Lower)/07%3A_Solids_and_Liquids/7.09%3A_Polymers_and_Plastics    
https://www.kickstarter.com/projects/flysolartech/fly-solar-tech-the-ultimate-solar-balcony-system?ref=discovery_category
Håndbog til dansk: s. 157-161 (Toulmins argumentationsmodel), s. 176-177 (kommunikationsmodel), s. 263-271 (reklamer), s. 321-22 (analysemodel til reklamefilm), s. 325-337 (filmiske virkemidler), s. 332-335 (dramaturgi).
Filmiske virkemidler: https://www.movavi.com/learning-portal/cinematic-techniques.html
Plastic, opbygning og egenskaber (OneNote side)
Identifikation af plast (Øvelsesvejledning på OneNote side)

9 moduler a 95 min fordelt imellem engelsk og kemi


ARBEJDSFORMER:
Individuelt arbejde, gruppearbejde og præsentationer.

FAGLIGE MÅL:
SRP-faglige mål:
Der arbejdes særligt med følgende faglige mål fra læreplanen i SRP:
• udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder
• planlægge og gennemføre en undersøgelse af en problemstilling med anvendelse af viden, kundskaber og metoder fra indgående fag.
Stof, teori, metode og videnskabsteori
• fagenes faglige metoder præsenteres og anvendes
• innovative arbejdsformer, løsninger og vurderinger af disse indgår
• basal videnskabsteoretisk tilgang præsenteres og afprøves
• af basal videnskabsteori (bilag 10) fokuseres der særligt på ”hvordan vil du forsøge at besvare det?” og ”hvorfor vil du besvare spørgsmålet med den valgte metode?”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4,35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 7. forløb. Dystopia and reading a novel

DETTE EMNE OPGIVES TIL EKSAMEN.

INDHOLD:
Dette forløb om "Dystopia" begynder med en teatertur og forestillingen "Kammerat Napoleon" på Odense Teater, hvorefter værket "Animal Farm" læses i sin helhed og "1984" læses i uddrag. Vi ser anslaget og præsentationen af filmen "V for Vendetta" og læser artikel om overvågning i London.
Nøgleord i forløbet er definition af allegori og totalitarisme og George Orwells pointe med at skrive Animal Farm som en allegori over den russiske revolution som en advarsel om totalitære regimer, om magthaveres korrumpering og anvendelse af sproget til propaganda, magt over folk og undertrykkelse samt vores fascination af en negativ fremstilling af nutiden og fremtiden.
Dystopiske kendetegn ved genren, hovedpersoner og regimer udpeges ud fra beskrivelsen i uddraget fra The English Handbook af Trine Østergaard

Kernestoffet er:
̶ det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

MATERIALE:
Kernestof:
George Orwell: Animal Farm (1948). Læst værk

George Orwell: Nineteen Eighty-four (kapitel 1 og kapitel 20), (1948). Fra Fields of Vision, vol. 2 (Longman, 2003)
Eurythmics: Sexcrime (lyrics and video)
Bob Graham: George Orwell, Big Brother is watching your house. Daily Mail website, 31 March 2007 (www.dailymail.co.uk)
James McTeigue, “V for Vendetta” (2005). The opening sequence and the presentation, 11 minutes approximately.
DYSTOPIA AND DYSTOPIAN FICTION. Handout baseret på Trine Østergaard, “The English Handbook”, Systime 2017, pp. 66-67

Supplerende stof:

"An allegory: The Russian Revolution and Animal Farm" (pp. 31-32 in https://www.pdfdrive.com/george-orwells-farm-a-study-guide-students-book-e9081683.html)
How to read a film: FILM ANALYSIS – an introduction. (http://www.filmeducation.org), The Hollywood Model, FILM LANGUAGE AND FILM ANALYSIS.

Teaterforestilling "Kammerat Napoleon" på Odense Teater 3. april 2025

"Totalitarianism": Encyclopedia Britannica (https://www.britannica.com/question/What-is-totalitarianism)

"Newspeak" (https://www.merriam-webster.com/dictionary/newspeak + https://www.britannica.com/art/newspeak)


Omfang: Ca. 10 moduler a 95 minutter
Antal sider: ca. 140

ARBEJDSFORMER: Klassedialog, stationslæring (workstations), diskussionsøvelser, gruppearbejde, elevpræsentationer

FAGLIGE MÅL:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18,21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer