Titel
4
|
3. forløb: USA and The American Dream
INDHOLD:
Kendskab til sammenhængen mellem immigration og drøm (en immigrantdrøm), men også skyggesiden af The American Dream (fx de sorte amerikaneres situation med marginalisering, diskrimination, racisme). Kendskab til USA som Melting Pot (different assimilation theories: The Americanization Theory, The Melting Pot Theory, The Cultural Pluralism Theory (The Salad Bowl), og basale amerikanske værdier: Individual freedom, self-reliance, equality of opportunity, competition, material wealth, hard work. Der arbejdes med ordforråd, definitioner og terminologi om emnet). Der introduceres til retorik, The Rhetorical Pentagon og de fem ”canons” (forarbejdningsfaser) bruges på Martin Luther King’s tale I Have a Dream. Efter arbejdet med filmen "The Pursuit of Happyness" skriver eleverne selv en tale om The American Dream med inddragelse af deres viden om talers struktur og brug af retoriske og sproglige virkemidler.
Grammatikken integreres så vidt muligt i arbejdet med teksterne, der fx bruges som et korpus af eksempler til at illustrere grammatikken. Eleverne arbejder nu mere selvstændigt med teksterne og præsentation af disse.
Kernestof fra læreplanen:
-det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
-udtale, ordforråd og idiomer
-principper for tekstopbygning
-kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
-tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
MATERIALE:
Kernestof:
Dokumentar "Island of Hope, Island of Tears" by Charles Guggenheim (1989, https://archive.org/details/gov.ntis.ava15996vnb1/0.theater.hd.splice.avi )
"The American Dream" (Who Are the Americans? Pp. 66-68. Tove Basballe, Susanne Leleur, Lisbeth Helm Thomsen, Samfundslitteratur 1985)
"A Melting Pot?" (Who Are the Americans? Pp. 7-10. Tove Basballe, Susanne Leleur, Lisbeth Helm Thomsen, Samfundslitteratur 1985)
"Immigrants" by Pat More (Rikke Siersbæk, “Youth Cultures in the USA”, p. 67, Systime 2007)
"Six Basic American Cultural Values" (https://vintageamericanways.com/american-values/)
The Declaration of Independence (uddrag)
"I Have a Dream" by Martin Luther King (I "American Ideals and Ideal Americans. A Modest Proposal", pp. 20-21, af Lars Christian Steenberg, Systime 1985) + optagelse af talen (https://www.youtube.com/watch?v=I47Y6VHc3Ms)
Film "The Pursuit of Happyness" (Gabriele Muccino, 2006) + pre-watching exercise samt student tasks (I "The American Dream" af Kelli Nørgaard, Gyldendalske A/S, 2013, pp. 18-23, herunder gruppearbejde om at skrive en tale)
“Who’s Irish?” by Gish Jen (I Contexts pp. 160-171, af Jonna Engberg-Pedersen m.fl. Gyldendal 2004)
Supplerende stof:
Pre-reading exercise: What could make you want to leave your country? (I Contexts p. 157, af Jonna Engberg-Pedersen m.fl. Gyldendal 2004 )
Pre-reading exercise: Picture of immigrants and The Statue of Liberty (description of What? Who? When? Where?) + word association “The American Dream” (www.sourcesfirst.com/.../statue-liberty.jpg)
Sample U.S. Citizenship-test (www.uscis.gov) + The Oath of Allegiance
"Det amerikanske dilemma/the American dilemma" (I Det sorte USA pp. 13-14, af Jørn Brøndal, Professor in American History at University of Southern Denmark, 2016)
Teori om retorisk analyse herunder pentagon og de fem forarbejdningsfaser, appelformer og retoriske virkemidler.
Elevoplæg om: Slavery, The Civil War. Lynching, Jim Crow legislation, Civil Rights Movement, Rosa Parks and Montgomery Bus Boycott, Freedom Riders Campaign)
Elevoplæg om high school-ophold hos amerikansk familie i Montana og basale amerikanske værdier samt forskelle på USA og Danmark v. Ghezal
Fejlstøvsugeren:
- Ordstilling, placering af "no", adverbiernes placering (pp. 11-18)
- (p. )
- Utællelige substantiver (pp. 55-57)
- Verbets tider + Fremtid 1 + Fremtid 2 + Hjælpeverber (to be/to have/to do) (pp. 22-26)
Minlæring.dk:
Genitiv
Tællelige og utællelige substantiver (flertalsdannelse og tællelighed)
Adjektiver og adjektivers gradbøjning
Adverbier
Regelmæssige verber i præsens
Udvidet præsens
Introduktion til konjunktioner
TOOLS: "How to read a poem + How to read a novel and a short story" (I Contexts pp. 244-246, af Jonna Engberg-Pedersen m.fl. Gyldendal 2004)
Omfang: 20 moduler a 95 minutter/
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde, projektarbejdsform, anvendelse af fagprogrammer, skriftligt arbejde med grammatiske og sproglige assignments, analytical essay (fiction/non-fiction)
FAGLIGE MÅL:
Sprogfærdighed:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|