Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023s keC (2s keC, 2s keC-del)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Øl, spiritus og chokolade
Indhold
Forløb i forbindelse med studietur til Bruxelles.
Ølbrygning og alkanernes navne
"A crash course in organic chemistry"
"Fra malt til urt" fra Biotech academy
Carbohydrater, stivelse, alfa- og beta-amylase. Maltose, Maltotriose, glucose
Mono- og disaccharider
Ethanol - regn med kemi. Afstemning af reaktionsskema. Simpel mængdeberegning på aerob og anaerob gæring.
Bestemmelse af ethanolindhold i øl ved destillation og brug af standardkurve over (vol%,densitet)-data
Alkoholer og navngivning. MarvinSketch
Triglycerider. Mættet og umættet fedt
Chokolade og indholdsstoffer i chokolade
Alkanernes egenskaber. Substition ved radikalmekanisme samt SN2-reaktion. Additionsreaktion
Litteratur
Basiskemi B s. 63-66
Basiskemi C s. 117-133, 145-147.
Videoer fra "Gymnasiekemi" ("Organisk kemi og alkaner" og "Alkohol")
Dansk Kemi: "Fysikeren i julekøkkenet"
Biotech Academy: "Fra malt til urt"
Eksperimentelt arbejde samt ekskursioner
Demoforsøg: Alkoholers blandbarhed med vand (methanol, ethanol, propan-1-ol, butan-1-ol, pentan-1-ol, hexan-1-ol). Hypotese og 1:4 regel
Elevøvelse: Destillation af øl
Elevøvelse: Tyggegummi og chokolade
Elevøvelse: Substitution x 2 og additionsreaktion. Påvisning af substitutionsprodukter ved kemiske tests. Journal afleveres
Demoforsøg: Afbrænding af alkan og alken
Besøg på bryggeri og distilleri "Bourgogne des Flandres" med 5 kvarters rundvisning og oplæg ved brygger Thomas, smagsprøver på 3 varianter (light, blonde, ale)
Besøg på Chokolademuseum "Choko-Story" i Bruxelles.
Atomium bygget over enhedscellen i jernkrystallen.
Brug af MarvinSketch
Særlige fokuspunkter
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- gennemføre enkle kemiske beregninger
- anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, quizzer, par- og gruppearbejde, laboratoriearbejde, arbejde med egen portfolio.
Studietur til Bruxelles
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Substitution og addition - journal i skema
|
04-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kaos i laboratoriet
Indhold
Ioner, ionforbindelser og navngivning.
Sikkerhed
Fældningsreaktioner. Opskrivning og afstemning af fældningsreaktionsskemaer.
Repræsentationer (makro/nano, animationer)
Kemisk binding
Opløselighed i vand
Litteratur
Basiskemi C s. 31-50
Særlige fokuspunkter
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Eksperimentelt arbejde
Demonstrationseksperiment: Fældning af Blyiodid
Eleveksperiment: Katastrofen har ramt kemilab (identifikation af kaliumiodid, sølv(1+)nitrat, natriumphosphat og magnesiumchlorid)
Eleveksperiment: Fældningsreaktioner i praksis (rensning for phosphat, identifikation af natriumhydroxid/natriumcarbonat, identifikation af pulvere (vejsalt, NPK-gødning, urinstof)
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, quizzer, pararbejde, laboratoriearbejde, journalskrivning
praxis.online
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Au, Ag og det der ligner
Indhold
Molekyler og deres opbygning
Afstemning af reaktionsskemaer
Nanorepræsentationer - fx Phet (https://phet.colorado.edu/en/simulation/balancing-chemical-equations)
Redoxreaktioner
Metal og ikke-metal
Spændingsrække
Påvisning af ioner: positiv test og testeksperiment
opgaveregning
interaktive opgaver (http://intro.chem.okstate.edu/1515F01/Laboratory/ActivityofMetals/home.html)
Litteratur
Basiskemi C s. 7-28
Basiskemi C s. 53-76
Basiskemi C s. 173-177
Eksperimentelt arbejde
Demonstrationseksperiment: Hylende vingummibamse (vingummi i smeltet kaliumchlorat)
Demonstrationseksperiment: Blå ild - Reaktion mellem aluminium og kobber(2+) (kobber(2+)sulfat, 4 M saltsyre + alufolie. Antændes)
Demonstrationseksperiment: Afbrænding af magnesium
Eleveksperiment (take home): Nikkeltest
Demonstrationseksperiment: Mønter i sølv og guld
Eleveksperiment: Redox og spændingsrække. Åbent eksperiment. animationer og nanofigurer (kobber i sølv(1+)nitrat, magnesium i syre, metallers spændingsrække)
Eleveksperiment: Reaktion mellem kobber og dibrom (grupperapport - screencast)
Særlige fokuspunkter
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, pararbejde, eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reaktionen mellem kobber og dibrom
|
13-01-2025
|
Prøve redox
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Plastic - Fællesfagligt forløb med engelsk
Indhold
Formålet med det flerfaglige forløb om plastik i kemi og engelsk er, at eleverne arbejder med faglig fordybelse og fagligt samspil. Eleverne udarbejder under vejledning af undervisere en problemformulering (formuleret som spørgsmål med tilhørende problemstillinger – med blik for taksonomi). Derudover udvikler og vurderer eleven (evt. i grupper) et innovativt løsningsforslag. Eleverne arbejder i grupper og skal aflevere en film og en skriftlig refleksion omkring deres projekt og forløbet:
"Kickstarter" film, som beskriver problem og løsning. Filmen skal overbevise seerne om, at de skal støtte projektet. Filmen skal være på engelsk.
Skriftlig refleksion over proces og film
Den skriftlige refleksion - metadelen skal indeholde to dele:
• En refleksion over arbejdet i naturvidenskab, herunder overvejelser, forsøg, metoder og eventuelle fejlkilder
• En gennemgang af arbejdet i engelsk; jeres overvejelser ift. filmen og kommunikationssituationen, altså: hvorfor har I valgt, som I har gjort, både mht. modtagerhenvendelse, dramaturgi og filmiske virkemidler.
Omfanget af den skriftlige del er ca. 1-1½ side.
Om problemformulering:
Hvilke nye muligheder ift. bæredygtig brug af plast bør afprøves, og hvordan præsenteres en ide om dette i filmformat?
• Hvordan anvendes/sorteres/….(kemi)?
• Hvordan laves en "Kickstarterfilm", så den bedst mulig formidler det faglige indhold på en effektiv formidlingsmæssig måde?
Eleverne får ligeledes kendskab til innovative processer og kompetencer samt innovationsfasen:
• Kreativitet: Evnen til at fortolke en opgave selvstændigt, udvikle ideer og vælge de bedste.
• Samarbejde: Evnen til at arbejde sammen med mennesker, være rummelig og bevidst påtage sig forskellige roller i samarbejdet.
• Navigation: Evnen til at se, hvilken viden det er relevant at indsamle og organisere for at løse en opgave.
• Handle: Evnen til at få ting til at ske og mod til at løbe en risiko
• Formidling: Evnen til at forklare det færdige projekt på en overbevisende måde for andre.
En vigtig del af forløbet er desuden arbejdet med basal videnskabsteori (Sct. Knuds-modellen) samt kendskab til metoder i kemi og engelsk.
Kernestof fra læreplanerne:
Engelsk:
• faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag (i dette tilfælde kemi)
• det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
• udtale, ordforråd og idiomer
• principper for tekstopbygning
• ̶kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
• ̶det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
• ̶tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Kemi:
• kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer
• simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
• simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
Litteratur
FN's verdensmål og ansvarligt forbrug og produktion
https://www.verdensmaalene.dk/sites/default/files/filarkiv/PDF/Bliver%20verden%20bedre_%20Final%20small.pdf
Side 65-69 "Miljømæssig bæredygtighed og klima" skimmes
Side 90-94 "FNs verdensmål for bæredygtig udvikling" skimmes
(siderne er indsat på undersiden her)
Sæt gang i Verdensmålene
https://www.verdensmaalene.dk/maal
Verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion
"En Verden Af Plastik": Introduktion (6 min)
"En Verden Af Plastik": Hvor bliver plastikken af? (9min)
Polymers and plastics: https://chem.libretexts.org/Bookshelves/General_Chemistry/Chem1_(Lower)/07%3A_Solids_and_Liquids/7.09%3A_Polymers_and_Plastics
https://www.kickstarter.com/projects/flysolartech/fly-solar-tech-the-ultimate-solar-balcony-system?ref=discovery_category
Håndbog til dansk: s. 157-161 (Toulmins argumentationsmodel), s. 176-177 (kommunikationsmodel), s. 263-271 (reklamer), s. 321-22 (analysemodel til reklamefilm), s. 325-337 (filmiske virkemidler), s. 332-335 (dramaturgi).
Filmiske virkemidler: https://www.movavi.com/learning-portal/cinematic-techniques.html
Plastic, opbygning og egenskaber (OneNote side)
Identifikation af plast (Øvelsesvejledning på OneNote side)
Særlige fokuspunkter
Der arbejdes særligt med følgende faglige mål fra læreplanen i SRP:
• udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder
• planlægge og gennemføre en undersøgelse af en problemstilling med anvendelse af viden, kundskaber og metoder fra indgående fag.
Stof, teori, metode og videnskabsteori
• fagenes faglige metoder præsenteres og anvendes
• innovative arbejdsformer, løsninger og vurderinger af disse indgår
• basal videnskabsteoretisk tilgang præsenteres og afprøves
• af basal videnskabsteori (bilag 10) fokuseres der særligt på ”hvordan vil du forsøge at besvare det?” og ”hvorfor vil du besvare spørgsmålet med den valgte metode?”.
Væsentlige arbejdsformer
Individuelt arbejde, gruppearbejde og præsentationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Børnefødselsdag
Indhold
Kemien i kager (hævemidler, mel, æg, fedt, sukker, bagning
masseprocent, energiindhold, energiprocent
begrænsende faktor/reaktant, ækvivalente mængder
densitet, formelmasse, molekylmasse
volumenprocent
overskud/underskud (fremstilling af isdessert i OneNote)
tælleøvelser, mængdeangivelser (sodavand i kasse, æg i bakke, enkroner//hundredekroneseddel)
mængdeangiverlser (snes, par, dusin, skok, ol)
stofmængde, mol, molar masse, Avogadros tal, densitet, masseprocent
afstemning af reaktionsskema (bla vha. Phet)
størrelser, symboler og enheder
mængdeberegning i skema, proportionalitet
opgaveregning, notation (formler og enheder)
mængdeberegning i Excel
mængdeberegning uden skema
Litteratur
Basiskemi C s. 79-98
Særlige fokuspunkter
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- gennemføre enkle kemiske beregninger
- anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Eksperimentelt indhold
Demonstrationseksperiment: forforsøg til knaldgas (fremstilling af dihydrogen og dioxygen)
Demonstrationseksperiment: Knaldgas (mikroskala) inkl. nanotegning
Demonstrationseksperiment: Krystalvand i kobbersulfat
Eleveksperiment (take home): hævemidler (natron og bagepulver i vand og syre, smage på hævemidler)
Demonstrationseksperiment: hævemidler (opvarmning af natron og bagepulver)
Eleveksperiment: natron (mikroskala). Eksperimentet planlægges delvist af grupperne (Rapport). Kvalitativ og kvantitativ del.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve mængdeberegning. HUSK LOMMEREGNER
|
24-03-2025
|
Natronrapport
|
27-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- IT - Screencast
- Regneark - Mængdeberegning i Excel
- Præsentationsgrafik - Kemirapport i Power Point
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Eliksirer
Indhold
stofmængdekoncentration
mættet/umættet opløsning
homogen og heterogen blanding
fremstilling af opløsning med kendt stofmængdekoncentration
formel og aktuel koncentration, nanotegninger
fortynding og fortyndingsformel
Titreringsmetoden
Syrer og baser, syrers reaktion med vand, syre-basereaktioner
Korresponederende syre og base
amfolyt, polyhydron syre,
pH i vandig opløsning af stærk syre.
titrerkurve
pH som funktion af to variable (antydning af pH for svag syre)
indikator
Forklaring af farveskift ved indledende eliksir-demo (film)
Litteratur
Basiskemi C s. 101-114, 153-170
Særlige fokuspunkter
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- gennemføre kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- gennemføre enkle kemiske beregninger
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Eksperimentelt indhold
Demonstrationseksperiment: Fortynding af sølvnitratopløsning.
Demonstrationseksperiment: Titrering af chlorid med sølv(1+) med DCF som indikator
Eleveksperiment: Saltindhold i øjenskyllevæske (Individuel Rapport = screencast)
Demonstrationseksperiment: Rødkålseliksir + klip fra Danmark har talent (rødkålste)
Eleveksperiment: Boblepulver (Journal = fælles planche)
Eleveksperiment: Syreindhold i Topform (Journal = planche i 3-mandsgrupper)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Titreringsrapport
|
29-04-2025
|
Planche citronsyre i topform
|
06-05-2025
|
Journal Citronsyreindhold i Topform
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder
tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62021928036",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62021928036",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62021928036"
}