Holdet 2023h MaB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e)
Hold 2023h MaB (1h MaB, 2h MaB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Matematik i grundforløbet
Titel 3 Tal og ligninger
Titel 4 Eksponentielle funktioner
Titel 5 Hour of code
Titel 6 Potensfunktioner
Titel 7 2. gradspolynomier
Titel 8 Vektorer, linjer og cirkler
Titel 9 Sandsynlighedsregning
Titel 10 Differentialregning
Titel 11 Trigonometriske funktioner
Titel 12 Landmåling
Titel 13 Digitale læremidler
Titel 14 Digitale læremidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

https://plusstxb1.systime.dk/           plus stx B1  af Dalby m. fl.
https://plusstxb2.systime.dk/           plus stx B2  af Dalby m.fl.


SCTK_2023h MaB                              Klassen matematik onenote


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 118 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Matematik i grundforløbet

Indhold
Variabelsammenhænge:
– Kategoriske og numeriske variable
– Afhængig og uafhængig variabel
Matematiske repræsentationsformer:
– Graf, formel, tabel, sprog
– Oversættelse mellem repræsentationsformer
Lineær sammenhæng:
– Repræsentationsformer for lineær sammenhæng
– Løsning af 1. gradsligninger
– Skæringspunkt mellem linjer
– Eksakt og grafisk løsning af ligninger
– Ligning for lineær sammenhæng: y = ax + b, betydning af a og b
– Vækstegenskab
– Udledning og anvendelse af formel til bestemmelse af a og b
– Lineær regression
Funktionsbegrebet:
– Funktionsværdi og regneforskrift
– Repræsentationsformer for funktioner
– Definitions- og værdimængde
– Stykkevis lineære funktioner, gaffelforskrift
– Ligefrem proportionalitet
Den matematiske modelleringscyklus:
– Modellering med lineære funktioner herunder inddragelse af empiri fra NV
– Vurdering af model, forklaringsgrad, residualplot, tilfældig og systematisk afvigelse, målefejl
Deskriptiv Statistik:
– Statistiske repræsentationer og deskriptorer for grupperede- og ikke-grupperede observationer (uden beregning af varians og spredning)
– Evt. populationer og stikprøver

Litteratur
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard, Jens Studsgaard ”Plus Grundforløb stx”, Systime i-bog, kapitel 1-9 + 10.3
https://plusgrundforloebstx.systime.dk/index.php?id=frontpage&L=0

Supplerende materiale findes i OneNote klassenotesbogen.

CAS
Nspire og/eller iBogens CAS-værktøj er anvendt

Omfang
44,5 sider

Særlige fokuspunkter
Forståelse af hvorledes de 4 matematiske repræsentationsformer for variabelsammenhænge, på hver sin måde, kan beskrive den samme problemstilling.
Bevidstgørelse om forskelle mellem matematik i folkeskole og gymnasium, samt forskelle mellem gymnasieniveauerne A, B og C

Væsentlige arbejdsformer
Par- og gruppearbejde, tavleundervisning, inddragelse af IT som hjælpemiddel, træning af 1. delprøve med papir og blyant.
Indhold
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tal og ligninger

Eleverne har læst følgende afsnit i Plus stx B1 bogen

2.2 Potenser og rødder
2.2.1 Det udvidede potensbegreb
2.3 Procentregning
2.4 Ligninger med en ubekendt

Derudover har vi arbejdet med begreberne : Led og faktorer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksponentielle funktioner

I  plus stx b1
3. Eksponentielle funktioner
3.1 Regneforskrift og graf for en eksponentiel funktion
3.3 Fordoblingskonstanten og halveringskonstant og vækstegenskab ( ikke beviset for vækstegenskab)
3.4 To punktsformel

I forbindelse med forløbet, så har vi introduceret logaritmefunktioner, set på vækstegenskab, når x-vokser med 1, gennemgået beviset for fordoblingskonstanten og for to punkts formlen. Eleverne har efterfølgende arbejdet med beviset for to punkts formlen, som puslespil.

Eleverne har arbejdet med adaptivtræning i Abacus

Faglige mål:
Eleverne er blevet præsenteret for modelleringscyklussen. De har arbejdet med at operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer , at håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold. Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.

Kerne faglighed
Eksponentielle udviklinger
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hour of code

Eleverne har programmeret spil vha. blo programmering i forbindelse med Hour of Code.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Potensfunktioner

Plus B1 kap 4 afsnit 1-4
Grafer, forskrift og vækstegenskab for potensfunktioner

Potensregression


Der er lavet pararbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 2. gradspolynomier

Indhold
Kernestof:
– funktionsbegrebet, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: polynomier
– principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf
Særlige fokuspunkter: polynomier generelt, rødder, andengradspolynomiet, parabel, diskriminant, kvadratsætninger, polynomiel regression

Materiale
Peder Dalby m.fl., Systime iBog 2022, Plus A1
Plus A1, 5.2,5.3,5.6
Omfang: 20 sider

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, elevoplæg, opgaveregning

Faglige mål
– Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vektorer, linjer og cirkler

Indhold
Kernestof:
– vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer
Særlige fokuspunkter: vektor, vektorkoordinater, længde af en vektor, enhedsvektor, stedvektor, regneregler for vektorer, skalarprodukt, vinkel mellem vektorer, ortogonalitet, tværvektor, vektorprojektion, determinant, areal af parallelogram.

Materiale
Peder Dalby m.fl., Systime iBog 2022, Plus A1
Plus A1, kapitel 6.4, 6.6 og 6.7
Omfang: 47 sider

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, elevoplæg, opgaveregning

Faglige mål
– Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sandsynlighedsregning


-statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer samt anvendelse af lineær, eksponentiel, potens- og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot

– kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling og normalfordeling, konfidensintervaller, hypotesetest i binomialfordelingen

Materiale
Peder Dalby m.fl., Systime iBog 2022, Plus B2
Plus A1, kapitel  4.1-4.6
Omfang: 42 sider

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, elevoplæg, opgaveregning

Faglige mål
– Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Differentialregning

INDHOLD:
Afledet funktion, graf for afledet funktion, tangent, ligning for tangent, monotoniforhold, væksthastighed, optimering, Sekant, tretrinsreglen, differenskvotient, differentialvotient, kontinuert, differentiabel. Regneregler for produkt og sammensat funktion.

MATERIALER:
Systime plus A2 i-bog (2017) Kapitel 3: Differentialregning.

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning,   arbejde ved tavle.

FAGLIGE MÅL:
-håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
-operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
-kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Trigonometriske funktioner

Egenskaber  af cos(x), sin(x) og tan(x). Ligningsløsning ved brug af grafer.
Behandle den harmoniske svingning grafisk med inddragelse af eksempler

Systime plus B2 i-bog (2017) Kapitel 2  Trigonometriske funktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

i-Bøger:
Oplist i-Bøger, der er benyttet på holdet, eller slet dette afsnit

Webindhold:
minlaering.dk Slettes, hvis det ikke er aktuelt for faget/holdet

Ordbøger:
SLET linjer, der ikke er aktuelle for faget/holdet
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
oxfordlearnersdictionaries.com
mein-deutschbuch.de
duden.de
Latinsk-dansk Ordbog – latinskordbog.dk

1. Tilpas datoer, så start- og slutdato er den første skoledag i holdets undervisningsforløb (efter grundforløbet)
2. Slet alle instruktioner i kursiv & gem
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

i-Bøger:
Oplist i-Bøger, der er benyttet på holdet, eller slet dette afsnit

Webindhold:
minlaering.dk Slettes, hvis det ikke er aktuelt for faget/holdet

Ordbøger:
SLET linjer, der ikke er aktuelle for faget/holdet
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
oxfordlearnersdictionaries.com
mein-deutschbuch.de
duden.de
Latinsk-dansk Ordbog – latinskordbog.dk

1. Tilpas datoer, så start- og slutdato er den første skoledag i holdets undervisningsforløb (efter grundforløbet)
2. Slet alle instruktioner i kursiv & gem
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer