Titel
8
|
Vektorer, linjer og cirkler
Indhold
Kernestof:
– vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer
Særlige fokuspunkter: vektor, vektorkoordinater, længde af en vektor, enhedsvektor, stedvektor, regneregler for vektorer, skalarprodukt, vinkel mellem vektorer, ortogonalitet, tværvektor, vektorprojektion, determinant, areal af parallelogram.
Materiale
Peder Dalby m.fl., Systime iBog 2022, Plus A1
Plus A1, kapitel 6.4, 6.6 og 6.7
Omfang: 47 sider
Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, elevoplæg, opgaveregning
Faglige mål
– Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
|