Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023h ol (2h ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Athens arkitektur
INDHOLD:
I dette kunstforløb introduceres antik arkitektur i Athen og omegn med særlig vægt på Klassisk tid (479-323 f. Kr.). Der er fokus på byggeteknik, stilarter og fagbegreber indenfor græsk arkitektur. Der trækkes tråde til Athens historie og demokrati, og hvordan arkitekturen spiller en rolle for disse. Der perspektiveres til romersk arkitektur og nyklassicismen i Europa og USA.
MATERIALE:
Kernetekster:
GRÆSK KUNST af Henrik Fich: s. 136-144
Perspektivmateriale:
Perikles' gravtale, Thukydid
Forfatningsdebatten mellem de tre persiske stormænd, Herodot
Winston Churchill: tale d. 3. september 1939
Stop racisme-freakshows (artikel fra Politiken, d. 20.8.15)
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde
FAGLIGE MÅL
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Teater og tårer
INDHOLD:
I dette søjleforløb skal vi gennem læsning, analyse og fortolkning arbejde med tragedien Medea, med særligt fokus på kampen mellem hævn og kærlighed samt moderkærligheden. Vi ser også nærmere på genren 'tragedie' med henblik på en opdeling af selve stykket efter Aristoteles' drama-model. Vi undersøger baggrunden for genren og dens betydning for det græske samfund.
Desuden skal vi perspektivere til vor tid og læse et uddrag af en moderne gengivelse af fortællingen om Medea. Gennem diskussion skal vi sammenligne kvinder i det antikke Grækenland med de antikke kvinder i Romerriget. Dette bygger vi bl.a. videre på i vores mytologi-forløb.
MATERIALE:
Kernestof:
Euripides: Medea, oversat af Alex Garff og Leo Hjortsø
Paideia: 101-108, 115-116, 123-126
Perspektiverende stof:
Taylor Swift: Blank Space, 2014 (tekst og musikvideo)
Adele: Rolling in the Deep, 2010 (tekst og musikvideo)
Interview med Sara Stridsberg af Katrine Sekjær: Verdenshistoriens ondeste skilsmisse
16. november 2010 Information
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde
FAGLIGE MÅL
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Euripides: Euripides: Medea, Gyldendal; sider: 7-15
-
Læs afsnittene 'Prolog' og 'Parodos' vers 1-213 (s. 7-15) i Medea. Starten på et stykke er altid svær at forstå, fordi vi får en masse informationer om forhistorien. Men giv ikke op, selv om I ikke forstår det hele, for nogle af sætningerne forstår I
-
Læs første epeisodion + første stasimon i Medea, vers 214-437 (nederst side 15 til midt på side 26). Vær opmærksom på, om I læser det rigtige; når vi læser drama, henviser vi ofte til vers, som ikke må forveksles med sidetal :-) Notér kort, hvordan h
-
Læs andet epeisodion + andet stasimon; vers 438-654 (side 26-34). Lav små noter til dig selv, mens du læser, så du kan huske handlingen.
-
Læs tredje epeisodion + tredje stasimon, vers 655-849 (side 34-45). Hvem dukker nu op i historien, som måske kan hjælpe Medea? Og hvad skal han have til gengæld?
-
Læs fjerde epeisodion + fjerde stasimon, vers 850-983 (side 45-50). Hopper Jason på Medeas plan? Hvor kan vi se det i teksten?
-
Læs femte epeisodion, vers 984-1231 (side 51-59). Hvem dør i dette stykke? Og hvordan får vi det at vide?
-
Læs femte stasimon + exodos vers 1232-1400 (side 60-68), hvem dør i disse afsnit, og hvad er reaktionerne herpå?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Myter og mennesker - Ovids metamorfoser
INDHOLD:
I dette forløb introduceres eleverne til de olympiske guder og de mange fortællinger, der knytter sig til dem. Eleverne bliver igennem forløbet i stand til at genkende en myte og vurdere, hvad formålet er med den enkelte myte. Forløbet er også elevernes møde med romersk poesi, da vi primært beskæftiger os med Ovids metamorfoser. I den forbindelse ser vi på gudernes rolle i myterne, og på de karaktertræk som guderne deler med mennesker. Vi slutter af med at se på, hvordan myterne har inspireret moderne forfattere og sangere i Danmark og udland.
MATERIALE:
Kernetekst:
Ovids Metamorfoser. Oversat af Otto Steen Due. Gyldendal 2020. Følgende myter:
- Daedalus og Icarus
- Pygmalion
- Ekko og Narcissus
- Procne og Philomela
- Actaeon og Diana
- Apollon og Daphne
Supplerende materiale:
Græsk mytologi: De olympiske guder. Artikel af Kirstine Glerup, Kristeligt Dagblad, 2007
Det apollinske og det dionysiske livssyn. Artikel af Benedicte Ostersen, Kristeligt Dagblad 2013.
Icarus. Sang af Bastille: https://www.youtube.com/watch?v=sMzcjKa8zKQ
TV2-reportagen 'Mød fremtidens elsker' (2023) via mitcfu
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde
FAGLIGE MÅL
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Homers Odysseen
INDHOLD:
I dette forløb stifter eleverne bekendtskab med epos-genren gennem en af verdenslitteraturens klassikere, Homers Odysseen. Indledningsvis præsenteres eleverne for epos-genren og dens kendetegn. Herefter følger en introduktion til digtets forhistorie, nemlig Æblestriden, der opstod til Peleus og Thetis' bryllup, hvor stridens gudinde Eris kastede et guldæble foran gæsterne med ordene 'til den skønneste'.
Når der er styr på forhistorien, læser vi tre sange i deres helhed, nemlig 6., 9. og 12. sang. Vores læsning er todelt. På den ene side kigger vi i sangene efter strukturelle kendetegn så som formelvers, epiteter, patronymika og homeriske lignelser. På indholdssiden er vores fokus rejsen som symbol på livet. Vi tolker således Odysseus' møder med kærlighed, død og fare som billeder på de udfordringer ethvert menneske møder gennem livet.
MATERIALE:
Kernetekst:
Homers Odyssé, sang 6, 9 og 12. Oversat af Otto Steen Due. Gyldendal
Supplerende materiale:
Konstantinos P. Kavafis: Ithaka (1911)
The Odyssey (film) - uddrag
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde
FAGLIGE MÅL
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romersk filosofi
INDHOLD:
Romersk filosofi: Seneca og det stoiske tilværelsessyn
I dette korte filosofiforløb læser vi tekster af den romerske filosof Seneca, der var en af hovedtænkerne bag den filosofiske retning stoicismen. Vi ser på, hvad hans tekster kan fortælle os om det gode liv og spørger os selv, om det stoiske tankegods stadig er relevant og brugbart i vore dage.
MATERIALE:
Kernetekster:
Seneca, Breve om etik (breve til Lucilius 47). Fra Christensen og Tortzen, Romersk Antologi, side 189-194
Seneca: Om sjælefred og Om det lykkelige liv. Fra Hans Gregersen og Kell C. Madsen, "Breve fra Seneca"
Supplerende materiale:
Paideia: s. 159-163
Svend Brinkmann: Lykken er ikke et valg
Foredrag med Svend Brinkmann om Forbrugersamfundet: https://www.youtube.com/watch?v=QEeW1GU8CSo&t=2s
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde
FAGLIGE MÅL
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62023166336",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62023166336",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62023166336"
}