Holdet 2023b MaB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e)
Hold 2023b MaB (1b MaB, 2b MaB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Eksponentielle funktioner
Titel 3 Polynomier
Titel 4 Potens funktioner
Titel 5 Lån og renter
Titel 6 Vektorer og geometri 1
Titel 7 Repetition
Titel 8 Vektorer og geometri 2
Titel 9 Differentialregning
Titel 10 Sandsynlighedsregning og statistik
Titel 11 Geometri - Landmåling
Titel 12 Trigonometriske funktioner
Titel 13 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

Grundforløb:
https://plusgrundforloebstx.systime.dk/

Plus B1:
https://plusstxb1.systime.dk/

Plus B2:
https://plusstxb2.systime.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Eksponentielle funktioner

INDHOLD
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I opnår grundlæggende viden og færdigheder inden for emnet eksponentielle funktioner.

Fra læreplanens kernestof har vi arbejdet med:
- anvendelse af eksponentiel regression,
herunder usikkerhedsbetragtning og residualplot
- karakteristiske egenskaber ved eksponentielle funktioner og deres grafiske forløb. Herunder vækstegenskab.

MATERIALE
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B1 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger: Kap. 3-3.4

ARBEJDSFORMER
I dette forløb har eleverne tilegnet sig faglig viden gennem gruppearbejde samt individuelt arbejde. Der har været fokus på skriftlige arbejdsformer, hvor eleverne i mindre grupper har skulle videreformidle faglig viden.

FAGLIGE MÅL
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
- Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, forholde sig til rækkevidde af modeller.
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet

Efter dette forløb skal eleverne konkret kunne:
- angive forskriften for en eksponentiel funktion
- genkende en eksponentiel funktion ud fra forskriften
- bestemme forskriften for en eksponentiel funktion ud fra en sproglig beskrivelse
- forklare om fremskrivningsfaktoren a for en eksponentiel funktion og herunder kunne angive betydningen af denne for den eksponentielle funktions graf.
- forklare om vækstraten r for en eksponentiel funktion og herunder kunne bestemme vækstraten r ud fra fremskrivningsfaktoren a
- forklare om konstantleddet b for en eksponentiel funktion og herunder kunne angive sammenhængen mellem b og grafens skæring med 2. aksen
- løse og forklare om løsning af ligninger med eksponentielle funktioner vha. logaritmeregnereglerne
- bestemme forskriften for en eksponentiel funktion ud fra to punkter på grafen for den eksponentielle funktion samt bevise formlerne, der anvendes
- aflæse, bestemme, forklare om og bevise fordoblingkonstanten for en eksponentiel funktion og herunder anvende logaritmeregneregler til beregning af fordoblings- og halveringskonstanten
- bestemme fremskrivningsfaktoren ud fra fordoblings- og halveringskonstanten
- anvende, forklare om samt bevise den eksponentielle funktions vækstegenskab
- anvende eksponentiel regression på et datamateriale til at bestemme a og b for den eksponentielle funktion

EVALUERING
Eleverne evalueres løbende i undervisningen og skriftligt i form af en test.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15,68 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Polynomier

INDHOLD
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I opnår grundlæggende viden og færdigheder inden for emnet polynomier.

Fra læreplanens kernestof har vi arbejdet med:
- Ligningsløsning af andengradsligninger med algebraiske og grafiske metoder
Karakteristiske egenskaber og grafisk forløb ved polynomier,
- Principielle egenskaber ved matematisk modellering, matematisk modellering med anvendelse af de forskellige funktionstyper og kombinationer heraf.

MATERIALE
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B1 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger: Kap. 5-5.5

ARBEJDSFORMER:
I dette forløb har eleverne tilegnet sig faglig viden gennem gruppearbejde samt individuelt arbejde. Der har været fokus på skriftlige arbejdsformer, hvor eleverne i mindre grupper har skulle videreformidle faglig viden.

FAGLIGE MÅL:
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
- Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, forholde sig til rækkevidde af modeller.
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet

Efter dette forløb skal eleverne konkret kunne:
- forklare overordnet om polynomier
- angive forskriften for et andengradspolynomium
- genkende et andengradspolynomium ud fra forskriften
- angive betydningen af koefficienterne a, b og c i et andengradspolynomium, herunder benytte begreberne parabel, parabelgrene og toppunkt om andengradspolynomiets graf.
- bestemme og forklare om diskriminanten
- bestemme og bevise andenkoordinaten for parablens toppunkt, når førstekoordinaten er kendt
- aflæse andengradspolynomiets rødder, når andengradspolynomiet er faktoriseret
- anvende andegradspolynomiets rødder til at faktorisere et andengradspolynomium
- anvende andengradspolynomier til løsning af problemstillinger med optimering
- anvende og forklare om vandret og lodret parallelforskydning af grafer og indvirkningen på funktionsforskriften.

EVALUERING
Eleverne evalueres løbende i undervisningen og skriftligt i form af en test.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Potens funktioner

INDHOLD
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I opnår grundlæggende viden og færdigheder inden for emnet potensfunktioner.

Fra læreplanens kernestof har vi arbejdet med:
- anvendelse af potens regression
- karakteristiske egenskaber og grafiske forløb ved potensfunktioner
- omvendt proportionalitet, det udvidede potensbegreb

MATERIALE
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B1 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger: Kap. 4-4.4

ARBEJDSFORMER:
I dette forløb har eleverne tilegnet sig faglig viden gennem gruppearbejde samt individuelt arbejde.

FAGLIGE MÅL:
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
- Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, forholde sig til rækkevidde af modeller.
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet

Efter dette forløb skal eleverne konkret kunne:
- angive forskriften for en potensfunktion
- genkende en potensfunktion ud fra forskriften
- angive betydningen af a og b for en potensfunktions graf
- forklare om potensfunktionens vækstegenskab
- forklare om sammenhængen mellem potensfunktioner og omvendt proportionalitet
- bestemme forskriften for en potensfunktion ud fra to punkter på grafen for potensfunktioner samt bevise formlerne, der anvendes
- anvende potensregression på et datamateriale til at bestemme a og b for potensfunktionen
- kombinere og vurdere forskellige løsningsmetoder i problemstillinger vedr. potens funktioner.
- anvende potensregression til at opstille en matematisk model samt anvende forklaringsgrad til at vurdere, hvor godt den valgte model beskriver sammenhængen mellem variablene.
- anvende Nspire til udregninger samt anvende Nspire til potensregression.

EVALUERING
Eleverne evalueres løbende i undervisningen og skriftligt i form af en test.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Lån og renter

INDHOLD
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I opnår grundlæggende viden og færdigheder inden for emnet lån og renter.

Fra læreplanens kernestof har vi arbejdet med:
– procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel

Fra læreplanens supplerende stof har vi arbejdet med:
- opsparings- og gældsannuitet

MATERIALE
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B1 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger: Kap. 3.5

ARBEJDSFORMER
I dette forløb har eleverne tilegnet sig faglig viden gennem gruppearbejde samt individuelt arbejde.

FAGLIGE MÅL
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.

Efter dette forløb skal eleverne konkret kunne:
- anvende og forklare om den grundlæggende procentregning (pensum gennemgået i grundforløbet).
- anvende og forklare om renteformlen, herunder kunne forklare begreberne startkapital, rentefod, termin og slutkapital.
- anvende og forklare om formlerne for annuitetsopsparing og -lån
- isolere de forskellige variable i renteformlen, annuitetsopsparingsformlen samt annuitetslånsformlen (dog skal r ikke isoleres i de to sidstnævnte)
- kombinere og vurdere forskellige løsningsmetoder i problemstillinger vedr. annuiteter

EVALUERING
Eleverne evalueres løbende i undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Vektorer og geometri 1

INDHOLD:
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I introduceres til og får en anelse indsigt om begrebet vektor inden for emnet 'Vektorer og geometri'.

Følgende er fra læreplanens kernestof:
- vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt

MATERIALER:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B1 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger:
Kap. 6.4 + 6.4.1 + 6.4.2 (til og med regning med vektorer).

ARBEJDSFORMER:
I dette forløb har eleverne tilegnet sig faglig viden gennem gruppearbejde samt individuelt arbejde.

FAGLIGE MÅL:
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet

Efter dette forløb skal du kunne:
- Tegne vektorer ud fra deres koordinatsæt
- Aflæse koordinatsættet for vektorer
- Lægge vektorer sammen og trække dem fra hinanden både grafisk og algebraisk
- Bestemme længden af en vektor

EVALUERING
Eleverne evalueres løbende mundtligt i undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3,58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition

Repetition og træning frem mod årsprøve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vektorer og geometri 2

INDHOLD:
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I opnår grundlæggende viden og færdigheder inden for emnet 'Vektorer og geometri i planen'.

Følgende er fra læreplanens kernestof:
– vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer.

MATERIALE:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B1 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger:
Kap. 6.4.3, 6.6-6.7, 6.9-6.10

ARBEJDSFORMER:
I dette forløb har eleverne tilegnet sig faglig viden gennem gruppearbejde, peer-feedback samt individuelt arbejde. Der har været fokus på mundtlige arbejdsformer, hvor eleverne i mindre grupper har skulle videreformidle faglig viden.

FAGLIGE MÅL:
Fra læreplanen er de faglige mål, at eleven skal kunne:
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.

Desuden er følgende fra læreplanen kernestof:
– skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer

For at opnå ovenstående skal eleven helt konkret kunne:
- forklare om og bestemme længden af en vektor
- forklare om og bestemme afstanden mellem to punkter
- forklare om og beregne skalarproduktet af to vektorer.
- forklare om og anvende skalarproduktet til at afgøre, om to egentlige vektorer er ortogonale samt bevise sætningen om ortogonale vektorer
- forklare om og bestemme projektionen af én vektor på en anden vektor.
- forklare om og bestemme determinanten mellem to vektorer samt forklare om og anvende determinanten til at bestemme arealet udspændt af to vektorer samt bevise sætningen for determinant og areal
- forklare om og anvende begreberne retningsvektor og normalvektor
- forklare om og anvende parameterfremstillingen til at løse matematiske opgaver
- forklare om og bestemme linjens ligning samt omskrive mellem parameterfremstilling og linjens ligning.
- forklare om og bestemme vinklen mellem linjer og afstanden mellem punkt og linje samt bevise formlen for bestemmelse af afstanden mellem punkt og linje
- forklare om og bestemme skæringspunktet mellem linjer, der begge er repræsenteret ved linjens ligning. Herunder forklare om og anvende to ligninger med to ubekendte.
- forklare om og bestemme skæringspunktet mellem linjer, der begge er repræsenteret ved en parameterfremstilling
- forklare om og bestemme skæringspunktet mellem linjer, hvor den ene linje er repræsenteret ved linjens ligning og den anden ved en parameterfremstilling
- omskrive cirklens ligning
- forklare om og anvende tangentbegrebet i forbindelse med cirkler.
- Forklare om og bestemme skæringer mellem cirkler og linjer samt mellem to cirkler.
- kombinere og vurdere forskellige løsningsmetoder i problemstillinger vedr. vektorer i planen og analytisk geometri samt anvende Nspire til løsning af disse problemstillinger.

EVALUERING
Eleverne evalueres løbende mundtligt i undervisningen og skriftligt i form af en test.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Differentialregning

INDHOLD
Dette forløb har handlet om at opnå grundlæggende viden og færdigheder inden for differentialregning.

Fra læreplanens kernestof har vi arbejdet med:
- funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponentielle, potens- og logaritmefunktioner
- definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
- monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient

MATERIALE
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B2 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger:
Kap. 3-3.6

ARBEJDSFORMER
I dette forløb har eleverne tilegnet sig faglig viden gennem gruppearbejde, peer-feedback samt individuelt arbejde. Der har været fokus på mundtlige arbejdsformer, hvor eleverne i mindre grupper har skulle videreformidle faglig viden.


FAGLIGE MÅL
Fra læreplanens faglige mål har vi arbejdet med at:
- operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- anvende differentialkvotient for funktioner og fortolke forskellige repræsentationer af denne
- anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
- gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling

Helt konkret skal du efter dette forløb kunne:
- forklare om og bestemme differentialkvotienten for de elementære funktioner, herunder forklare om tretrinsreglen og udlede differentialkvotienten for f(x)=ax+b og f(x)=ax^2+bx+c.
- forklare overordnet om begrebet differentiabilitet. Herunder kunne tegne ikke-differentiable funktioner.
- forklare om og anvende regning med funktioner, herunder sammensatte funktioner.
- forklare om og bestemme differentialkvotienten for summen, differensen og produktet af funktioner samt for sammensatte funktioner med lineær indre funktion.
- forklare om og anvende simpel differentialregning til bestemmelse af tangenthældninger
- forklare om og bestemme tangentens ligning
- forklare om og bestemme en funktions ekstrema og monotoniforhold ved aflæsning på grafen og ved hjælp af differentialregning, herunder angive monotoniintervaller og angive et fortegnsskema.
- forklare om og anvende differentialregning til løsning af optimeringsopgaver.
- forklare om og anvende begrebet væksthastighed til løsning af problemstillinger.
- forklare om og anvende Nspire til løsning af problemstillinger vedr. differentialregning.

EVALUERING
Eleverne evalueres løbende mundtligt i undervisningen og skriftligt i form af en test.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Sandsynlighedsregning og statistik

INDHOLD:
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I opnår grundlæggende viden og færdigheder inden for emnet 'Sandsynlighedsregning og statistik'.

Følgende er fra læreplanens kernestof:
- Kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling samt anvendelse af normalfordelingsapproksimation, konfidensinterval og hypotesetest i binomialfordelingen.

Følgende er fra læreplanens supplerende stof:
- Simulering af nulhypotese
- Begreber og metoder fra diskret matematik.

MATERIALER:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B2 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger:
Kap. 4-4.5

ARBEJDSFORMER
I dette forløb har eleverne tilegnet sig faglig viden gennem gruppearbejde, peer-feedback samt individuelt arbejde. Der har været fokus på mundtlige arbejdsformer, hvor eleverne i mindre grupper har skulle videreformidle faglig viden.

FAGLIGE MÅL:
- Anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog.
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
- Genkende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder.
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet.

Helt konkret skal du efter dette forløb kunne:
- forklare om a-priori og frekventielle sandsynligheder samt hvad der menes med et stokastisk eksperiment
- opskrive og forklare om begreberne sandsynlighedsfelt, hændelse, komplementær hændelse og symmetriske sandsynlighedsfelter samt anvende disse til at bestemme sandsynligheden for en hændelse
- anvende og forklare om kombinatorik til at bestemme antallet af mulige kombinationer, herunder kunne redegøre for og anvende begreberne tælletræ, multiplikationsprincippet, additionsprincippet, mængde, fakultet, permutationer og kombinationer samt anvende disse til at bestemme sandsynligheden for en hændelse.
- forklare om og lave relevante beregninger i forhold til begreberne stokastisk variabel, binomialeksperiment, binomialfordeling, middelværdi, spredning, binomialtest og konfidensinterval
- forklare og anvende begreberne middelværdi og spredning i analyse af, om udfald er normale eller exceptionelle for en binomialfordelt stokastisk variabel, herunder sandsynligheden for, at en observation falder i hver af kategorierne.
- anvende Nspire til de relevante udregninger

EVALUERING
Eleverne evalueres løbende mundtligt i undervisningen og skriftligt i form af en test.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 11,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Geometri - Landmåling

INDHOLD:
Der vil i dette forløb blive lagt vægt på, at I får repeteret og tilegnet ny viden og færdigheder inden for emnet 'Trigonometri'.

Følgende er fra læreplanens kernestof:
- Løsning af trigonometriske problemer.

MATERIALER:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B1 stx (2017 læreplan), Systime ajour Plus i-bøger:
Kap. 6.6.1-6.3, 6.5 og 6.8

ARBEJDSFORMER:
- Der arbejdes med lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.

FAGLIGE MÅL:
- Opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål.
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet

Efter dette forløb skal eleverne konkret kunne:
- Foretage beregninger mellem ensvinklede trekanter
- Gengive og anvende Pythagoras’ læresætning
- Definere cosinus, sinus og tangens ud fra enhedscirklen
- Foretage beregninger i retvinklede trekanter ved brug af de tre formler, som inddrager cosinus, sinus og tangens
- Gengive og anvende sinusrelationerne
- Gengive og anvende cosinusrelationerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Trigonometriske funktioner

INDHOLD:
Der vil i dette korte forløb blive lagt vægt på, at I opnår en fornemmelse for trigonometriske funktioner ift. graf og betydningen af konstanterne i funktionen.

Følgende er fra læreplanens kernestof:
- Grafisk håndtering af simple trigonometriske funktioner og deres egenskaber i et matematisk værktøjsprogram.

MATERIALER:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B2 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger:
Kap. 2.2.1 og 2.2.2

ARBEJDSFORMER:
- Der arbejdes med lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.


FAGLIGE MÅL:
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
- Analysere matematisk model, forholde sig til rækkevidde af model.
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet.

Efter dette forløb skal eleverne konkret kunne:
- Forstå hvilken indflydelse værdien af konstanterne A, b og d har for funktionens egenskaber og graf
- Genkende grafen funktionerne sin(x) og cos(x)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Repetition

Der bruges tid på at repetere de tre forskellige eksamensformer:

- skriftlighed
- gruppedelprøve (mundtlig)
- individuel (mundtlig)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer