Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023b fyC (2b fyC, 2b fyC-del)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
[
1. Tilpas datoer, så start- og slutdato er den første skoledag i holdets undervisningsforløb
2. indsæt links - EFTER du har tjekket, at de er tilladte på https://www.sctknud-gym.dk/undervisningen/eksamensregler/#egnelaeremidler. Det er KUN links, der fremgår på den liste, der er tilladte.
3. slet denne parentes
]
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den nære astronomi
Den nære astronomi
Vejen til fysik C (Esper Fogh og Knud Errik Nielsen): side 7 - 31
Jorden vores hjem, Nat og dag, årstider, Månen, måne- og solformørkelse, de andre planeter.
Kernestof:
Jorden
- Nat og dag
- Årstider, vendekredse, midnatssol
- Månens faser
- Sol- og måneformørkelser
- De andre planeter
- Asteroider og kometer
Supplerende stof:
- Keplers love
- månens diameter og afstand
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, pararbejde med arbejdsark, opgaveregning, eksperimentelt arbejde,
Eksperimentelt:
Densitet af en væske og et metal
Bestemmelse af døgnets længde og solens diameter (demoeksperiment)
Faglige mål:
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af naturfænomener
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi og tilstandsændringer
Litteratur:
K. E Nielsen, E. Fogh, Vejen til Fysik C, Forlaget HAX, 1. udgave, 8. oplag 2011, side 36-51, 54 - 61 midt (minus kasserne "energi 8, 9 og10"), 63-65, .
Kernestof:
- Energibegrebet og energiomsætninger.
- Effekt.
- Termisk energi og temperatur
- Faseændringer.
- Varmefylde, smelte- og fordampningsvarme.
- Nyttevirkning.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, pararbejde med arbejdsark, opgaveregning, eksperimentelt arbejde, dataopsamling.
Øvelser:
Elapparaters effektforbrug
nyttevirkning ved kogning af af vand i elkedel og gryde.
spec varmekapacitet af metallod
Isens smeltevarme.
Faglige mål:
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Energi i husholdningen og DK's energiforsyning
Vejen til fysik C. Esper Fogh m. fl. side 68 - 73, 90 - 97
Danmarks energiforsyning.
Fokuspunkter: Forståelse og estimering af Energiforbrug forbrug i boligen, samt samt beregning af heraf ved hjælp af regneark
Kraftværk og kraftvarmeværks opbygning og udnyttelse af brændsel
Alternative energikilder
Skr arbejde:
Elforbrug i boligen (regneark)
Faglige mål:
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Flerfagligt innovativt forløb fysik: Bæredygtighed
Intro:
I udgør en gruppe af unge ”iværksættere”, som er blevet headhuntet til at komme med et innovativt løsningsforslag i relation til at få almindelige danske/europæiske familier til at leve mere bæredygtigt.
Til det kommende ”folkemøde” i EU, er I blevet bedt om at udarbejde en nyhedsartikel til en avis. Artiklen danner grundlag for en kort mundtlig fremlæggelse af jeres innovative forslag til, hvorledes man inden for én af nedenstående sektorer kan opnå konkrete besparelser, bæredygtighedsgevinster på energiproduktion, energiforbrug, CO2 udledning, forurening etc. Sagt med andre ord: Nyhedsartiklen skal være konstruktiv.
Forslag til sektorer:
• Fødevarer
• Beklædning
• Husholdning, madlavning
• Transport
• Energiproduktion/energiforbrug
• Bolig
• Dataforbrug (internet, chatGPT, streaming etc.)
• Egne idéer?
Jeres løsningsforslag og produkt skal indeholde:
• En introduktion til, hvad det vil sige ”at leve mere bæredygtigt”.
• En konkret anvisning til en løsning på udfordringen i jeres valgte fokusområde. Løsningsforslaget skal være ledsaget af faglig argumentation og data/beregnings-eksempler i fysikdelen (teori og begreber, faktuel viden, modeller, eksperimenter) *.
• Til dokumentationen kan I selv have udføre eksperimenter, eller I kan argumentere ud fra andre forskeres resultater.
Faglige mål:
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
• I dansk arbejder I med formidlingsbevidsthed, hvor produktet er en ”nyhedsartikel” (jf. vores igangværende forløb). I vælger selv genre fx den klassiske nyhedsartikel (jf. nyhedstrekanten), en nyhedsartikel med anvendelse af den fortællende journalistik/ den tredje fortællemåde. Artiklen skal opbygges med rubrikker, underrubrikker, byline mv.
Det er vigtigt, at artiklen er løsningsorienteret (se nedenstående link).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mekanisk energi, kraft og arbejde
Litteratur:
K. E Nielsen, E. Fogh, Vejen til Fysik C, Forlaget HAX, 1. udgave, 8. oplag 2011, side 74-79, 85 - 87 midt.
Kernestof:
Omsætning fra én energiform til en anden. Mekanikkens energisætning
Eksperimentelt:
Arbejde og effekt ved løft af håndvægte
Mekanisk energi af faldende bold.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, par-og gruppearbejde
Faglige mål:
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Bølger, lys og atomer
Litteratur:
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til fysik C (1. udg. 2005). side 103 - 111, 113, 116 - 118,
Bølger , lys og atomer
Kernestof:
Amplitude, bølgelængde, frekvens, periode, udbredelsesfart
- Længde- og tværbølger
- Det elektromagnetiske spektrum
- Lys som både bølger og fotoner: Plancks formel for foton-energi
- Bohrs model for hydrogenatomet: Stationære tilstande og frekvensbetingelsen
- Absorptions- og emissions-spektre
- Atomernes fingeraftryk og spektralanalyse
Supplerende stof:
Bohrs formel for energiniveauerne i hydrogenatomet.
- Beregning af linjer i hydrogenspektret
- Optisk gitter, gitterformlen
Eksperimenter:
Bestemmelse af bølgelængden af laserlys vha gitter.
Arbejdsformer: Pararbejde ved opgaveregning og rapportering af forsøgsresultater
Faglige mål:
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lyd og musikinstrumenter
Lyd
Knud Erik Nelsen & : Esper Fogh Vejen til fysik C (1. udg 2005).
side 119 - 135
Kernestof:
Grundlæggende størrelse og egenskaber ved bølger (Lydbølger, interferens, lydens fart, bølgeligningen.
Supplerende stof:
Ørets frekvensområde, lydintensitet, lydniveau.
Musikinstrumenter (strenge- og blæserinstrumenter), resonansfrekvenser, stående bølger,
Eksperimentelt:
Demonstration og databehandling af:, stående bølger på svingende streng (grundtone og overtoner),
Elevøvelser:
Lydoptagelse med Logger Pro incl FFT-graf (stemmegaffel, vokaler).
Faglige mål:
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Atomer og andre småting
Atomer og andre småting
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til fysik C (E-bog): side 142 - 146,
Supplerende stof:
Atomkerners opbygning: Betydning af Z, N og A. Nuklider, isotoper
-
Faglige mål:
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Verdensbilledets historie Verdensbilledet idag,
Verdensbilledets historie verdensbilledet i dag. Historien om alting (Big Bang)
Litteratur:
K. E Nielsen, E. Fogh, Vejen til Fysik C, Forlaget HAX
Vejen til fysik C side 169 - 208
Kernestof:
Verdensbilledets historie (geo- og heliocentrisk verdensbillede)
Mælkevejen, galakser og galaksehobe
- Universets udvidelse og Big Bang
- Elastik-analogi på Universets udvidelse
Supplerende stof:
- Parallakse, Keplers love, Galilei, Newtons love)
faglige mål:
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594815252",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594815252",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594815252"
}