Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023f EnB (1f EnB, 2f EnB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
The American Dream revisited
Dette forløb belyser forestillinger, myter og grundlag for idéen om den amerikanske drøm. Forløbet tager afsæt i de historiske forklaringer på begrebet om en amerikansk drøm, samt en grundlæggende kulturforståelse for amerikanske værdier før og nu. Endeligt belyses forventningerne til og betingelserne for den amerikanske drøm gennem aktuelle sagprosatekster samt fiktionstekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Horror and Evil (EKSAMEN)
Horror-forløbet er et introducerende litteraturanalyseforløb, hvor eleverne har skulle fagligt reflektere over horror som genre, samt analysere horror ud fra en socio-psykologisk vinkel med udgangspunkt i særligt Edgar Allan Poe, Bram Stoker og Stephen Kings forfatterskaber. Derudover arbejdede vi med filmmediet - hvordan horror skabes filmisk.
Tekster:
The Raven (poem) -Edgar Allan Poe
The Tell-Tale Heart (short story) -Edgar Allan Poe
Dracula (excerpts from the novel by Bram Stoker 1897) chapter 2, 3 and 4
King on King (interview w Stephen King in Playboy Magazine)
The Man Who Loved Flowers (short story) Stephen King
The Boogeyman (short story) by Stephen King
Film:
Dracula (1992)
Simpsons version af "The Raven" https://www.youtube.com/watch?
v=bLiXjaPqSyY
https://youtu.be/LqIR9SD89j4 -Short film -The Man Who Loved Flowers
A short film: Lights Out (2013)
https://www.youtube.com/watch?v=lykiTPUbtgs
Dahmer, netflix, sæson 1. episode 1
Selvvalgt film/serieafsnit
Arbejdsformer:
Lærerstyret med gennemgang af symbolik, gothic horror mv
Gruppearbejde med station learning og pararbejde
Antal sider: 60
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hip hop culture
I dette forholdsvist korte forløb har vi fokus på et kulturelt og samfundsfagligt emne i USA sammenhæng. Vi beskæftiger os med hip hop og rap som fænomen og undersøger, hvordan det hænger sammen med afroamerikansk kultur, selvforståelse og identitet. Herunder kigger vi også på den afroamerikanske version af det engelske sprog. Gennem analyse og fortolkning af raptekster prøver vi at afdække, hvilke emner og holdninger der kommer til udtryk i forhold til rap og hip hop.
Faglige mål:
- At opnå viden om historien bag hiphop og dens sammenhæng med black identity
- At opnå viden om ’black English vernacular’ samt standard sprog vs. Variation
- At få kendskab til analysemodel i forhold til raptekster og kunne anvende denne
- At få viden om regelmæssige og uregelmæssige verbers bøjninger, do-omskrivning samt modalverber
Kernestof:
Ava DuVernay, dir. 13th, 2016 (dokumentarfilm)
Jakob Bækgaard, A Short History of Hip Hop (fra Open Wide)
Grandmaster Flash and the Furious Five, 'The Message' (1982)
N.W.A, 'Straight Outta Compton' (1988)
Eminem, 'White America' (2002)
Kendrick Lamar, 'The Blacker the Berry (2015)
En selvvalgt rap
antal sider ca: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Liverpool (EKSAMEN)
I dette forløb, som leder op til elevernes studietur til Liverpool, skal vi undersøge historiske og samfundsmæssige aspekter af det britiske samfund. Vi starter med at kigge på det britiske imperium, og hvilken rolle Liverpool spillede indenfor handlen med slaver. Dernæst vil vi dykke ned i Victoriatiden med særligt fokus på klassestrukturer og hvordan Liverpool illustrerede disse dengang, men også strukturerne i det nutidige ved at belyse the north-south divide i Storbritannien. Til sidst dykker vi ned i fodboldklubben FC Liverpool og dens betydning for byen samt hvilken rolle musik spiller i Liverpool.
Forløbet indebærer også en studietur til Liverpool, hvor engelsk sammen med dansk varetager et flerfagligt projekt. Eleverne skal i grupper finde et problem de vil belyse gennem en podcast.
Faglige mål:
- At opnå viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i GB - her i forhold til det britiske imperium, klassestrukturer og leveforhold under Victoriatiden, forskellen mellem nord og det sydlige England samt fodboldkultur
- At opbygge et ordforråd til emnet
- At forbedre evne til analyse/fortolkning samt perspektivering
- Grammatik: At kende regler og kunne anvende dem indenfor substantiverne
Kernestof:
How the English ruled the world
https://www.youtube.com/watch?v=frF33emgn5g&t=71s
James Thomson: Rule Britannia (1740)
R. Kipling: The White Man's Burden (1899) in Worlds of English
Odyssey Traveller, the Rise of Liverpool (article)
https://www.odysseytraveller.com/articles/rise-of-liverpool/
4. N.R Back & P.R. Sigh, Through Literary landscapes, systime, 2020:
Victorian Age - society and class pp. 90-95
Internet search on the development of Liverpool from 1950s to 1980s (focus on class questions)
Liam Thorp, 'Unemployment, homelessness and poverty still major issues for Liverpool', 2017
Special report on north-south divide
https://www.youtube.com/watch?v=6k7ILFka9AU&ab_channel=SkyNews
Clare Dane, Why is football so beloved in Liverpool? (2021)
https://liverpoolnoise.com/why-is-football-so-beloved-in-liverpool/
The Fans who make football: Liverpool FC
https://www.youtube.com/watch? =AzruxC5fr30&ab_channel=AlJazeeraEnglish
Jamie Fahey, Why I'm not surprised about ani-scouse bigotry
https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/mar/31/morrisons-anti-liverpool-recruitment-ad
Scouse, not English (documentary)
https://www.youtube.com/watch?v=ypyVScCZLJU&ab_channel=TieranFreedman
Documentary: How the Beatles changed the world (ca. 45 min)
https://www.youtube.com/watch?v=z4ED8AU9XxQ&ab_channel=Amplified-ClassicRock%26MusicHistory
Sider i alt: ca. 65
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
American political communication (EKSAMEN)
I dette forløb vil vi kigge på politisk kommunikation i USA. Vi tager udgangspunkt i præsidentvalget (hvor samfundsfag undersøger valgsystemet og parti-politik), hvor vi vil kigge på de to kandidaters retorik i både taler og tv reklamer. Derudover vil vi undersøge betydningen af sociale medier i den politiske debat samt AI nye rolle. Til sidst vil vi undersøge, hvilken rolle disinformation spiller i den amerikanske politiske kommunikationskultur.
Faglige mål:
- Opnå viden om amerikanske samfundsforhold og historie, her præsidentvalget 2024 samt det politiske system
- At opnå viden om kommunikative strategier, her især i forhold til sociale medier
- Opnå viden om forskellene på amerikansk engelsk og britisk engelsk
- At opbygge et ordforråd til emnet
- At træne og forbedre evnen til at analyse non-fiction og anvende metoder til dette
- I grammatik at opnå viden om strategier til at løse 'jumbled sentences' samt stilistik-opgaver samt adjektivernes bøjning
Materiale/kernestof:
American Values Definition & Examples - Video | Study.com
Fra: Lotte Genefke, Lise Wich, Stine Nue Mikkelsen, Election Year. Columbus, 2024:
s. 37-40, 58-65
Donald Trump, Speech at rally in Juneau, Wisconsin, Oct 7, 2024
Kamela Harris, Remarks by Vice President Harris at a Political Event at West Allis Central High School, Jul 23, 2024
Disinformation Is Tearing America Apart | TIME
https://time.com/6837548/disinformation-america-election/
Ali Abasi, dir. the Apprentice (2024)
Sider i alt ca: 42
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
India - past and present (EKSAMEN)
I dette forløb vil vi beskæftige os med Indien. Vi kigger først på historiske forhold omkring Englands rolle og imperiet, dernæst deling og selvstændighed. Derefter bevæger vi os over i det mere moderne Indien, hvor vi vil kigge på kulturelle forhold som kastesystemet, ægteskab og kvindernes rolle samt forskellen på land og by. Til sidst runder vi af med engelsk som sprog i Indien og som lingua franca.
Faglige mål:
· Opnå viden om historiske forhold i England og Indien samt nutidige samfundsforhold i Indien
· Opnå viden om engelsk som lingua franca
· Opøve et ordforråd til emnet
· Forbedre evnen til at analyse og fortolke samt perspektivere
· Grammatik: at opnå viden om og kunne anvende regler om adverbiernes placering samt undergrupper af pronominer
Materiale/kernestof:
Fra Narrating India, ed. Katrine Brøndsted, Alt i Ord, 2018:
- The East India Company and the British Raj pp. 66-71
- Forster: A Passage to India pp.78-82
- Indian Independence and Partition pp. 16-25
- Nehru: A tryst with Destiny pp. 26-29
- 'Women of India' pp. 229-230
- Deshpande: The Dark pp. 248-254
- Pigmentocracy p. 192
Carol Giacomo: "In Rural India, Hoping for Jobs and Education in a Growing Economy", March 16, 2015
https://www.nytimes.com/2015/03/16/opinion/in-rural-india-hoping-for-jobs-and-education-in-a-growing-economy.html
Vivek Shanbhag, Ghachar Ghochar (værk), 2013.
The Caste system in India (documentary):
https://www.youtube.com/watch?v=P8idvu5zJ8c&ab_channel=Mundi
What is holding women back:
https://www.youtube.com/watch?v=nVieukv8BDg&ab_channel=BusinessStandard
Pigmentocracy: Real talk about fair skin
https://www.youtube.com/watch?v=u-jNG6LSDJ0&ab_channel=WNYC
Why did English become the international language:
https://www.youtube.com/watch?v=iqDFPU9YeQM&ab_channel=Langfocus
Sider i alt ca.: 160
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594924965",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594924965",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594924965"
}