Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023f re (2f re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Introduktion til begreber og metoder
INDHOLD:
Forløbet har fungeret som introduktion til fagets grundbegreber og metoder
MATERIALE:
Madsen, Nielsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Sytime 2012, side 251-257 ("Tre centrale religionsfaglige begreber" inkl. Podeman Sørensens ritual-myte-model og Van Genneps model for overgangsritualer), 267-268 ("Ninian Smarts syv dimensioner").
ARBEJDSFORMER:
Læreroplæg, klasseundervisning, pararbejde
FAGLIGE MÅL:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
I alt ca. 10 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kristendom
INDHOLD: Forløbet har taget udgangspunkt i GTs myter om skabelse og syndefald. Derefter Jesu forkyndelse og opgør med den jødiske lov i form af kernebegreberne motiv- og gerningsaspekt. Vi har fokuseret på korsfæstelsens betydning som løsningsmyte til syndefaldets problemmyte og har arbejdet med Jesu forkyndelse bl.a. gennem Bjergprædikenen og lignelser.
Nedslag i Paulus' etablering af kristendommens grundtanker og opfattelse af synd, Luthers opgør med den katolske kirke samt kristendommen i det senmoderne samfund.
MATERIALE:
Kernestof:
• Intro – GT, skabelse og syndefald
1. Mos.1-2 og 1. Mos. 3.
• Grundtanker i jødedommen
Grundbogen til religion C side 39-41 om det jødiske menneskesyn og pagtstanken
1. Mosebog 17,1- 11 (Abrahams-pagten) og 2. Mos. 19,1-20,21 (Sinaj-pagten).
• Den historiske Jesus
Grundbogen til religion C side 52-58 (den historiske og mytiske Jesus)
Markus 1,1-28 (Johannes Døber i ørkenen)
• Jesu lære og virke: Jesu opgør med autoriteterne
Markus 7,1-23 (Spørgsmålet om rent og urent)
• Jesu lære og virke: Undergerningerne
Johs. 11,1-44 (opvækkelsen af Lazarus)
• Lignelser
Lukas 15 (Lignelsen om det mistede får og den tabte mønt og lignelsen om den fortabte søn)
Lukas 10,25-37 (lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
https://www.youtube.com/watch?v=4suerqQrAjk (Den barmhjertige samaritaner)
https://www.youtube.com/watch?v=id0JstlL4gI (Den fortabte søn)
• Kristne forestillinger
Grundbogen til religion C, side 70-75 (Om dogmer og og syndsopfattelse)
Markus 14,1 – 16,8 (Den sidste nadver, tilfangetagelse, dom, korsfæstelse og opstandelse)
Klip fra Passion of the Christ: Tilfangetagelsen i Getsemane og korsfæstelse.
• Kristendommens formative periode
Grundbogen til religion C, side 59-62 (Oversigt over den formative periode, kristendommens hovedretninger, opsplittelsen i katolicisme og protestantisme)
Hazen og Møller: "Hvem var Paulus?", Kristeligt Dagblad 19/1 2024: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-paulus
Galaterbrevet 3, 23-29 samt Rom. 5,12-21 (Jesus som den anden Adam)
• Ritualer
Grundbogen til religion C, side 63-69 (om ritualer)
Om Helligånden, side 100-105 fra Poulsen og Schow-Madsen: Kristendom i nutid", Gyldendal 2000
Mat. 28, 16-20 (Missionsbefalingen)
”Folkekirkens dåbsritual”, fra Poulsen og Schow-Madsen: "Kristendom i nutid", Gyldendal 2000
Mat. 26, 17-35 (den sidste nadver)
• Kristen etik
Matthæus 5, 1 – 6, 8 (uddrag af Bjergprædikenen)
Mat. 22,34-40 (Det største bud i loven)
Rom. 13,8-10 (Kærlighed er lovens fylde)
• Kristendom i det senmoderne samfund
Grundbogen til religion c, side 67-68 ("En sociologisk undersøgelse af den kristne praksis)
Opslag på folkekirkens hjemmeside med udgangspunkt i Smarts 7 dimensioner
I alt: ca. 80 sider
ARBEJDSFORMER: pararbejde, læreroplæg, gruppearbejde, individuelt arbejde, lærerstyret undervisning
FAGLIGE MÅL:
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefra-perspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
INDHOLD:
Forløbet har taget udgangspunkt i etablering af islam og af opfattelsen af Muhammed som profet. Fokus har været på forholdet mellem tro og ritual i form af de fem søjler, gudsopfattelsen og opfattelsen af Koranen.
MATERIALE:
Introduktion og Muhammeds liv og betydning:
Madsen m.fl: Grundbogen til religion C, Systime 2012, 2. udgave, side 92-96 (islams tilblivelse og Muhammeds liv)
Sayyid Abu-I-A’la Maududi: ”Hvad betyder islam?” fra Wulff Pedersen: Islam, tekster og stemmer fra den muslimske verden, Gyldendal 1985
Ritualer og helligsteder:
Grundbogen til religion C, side 97-106 (om religiøs praksis i islam)
BBC-dokumentar: ”Hajj – Journey of a Lifetime”, kan ses på cfu.
Akhiat: "Fasten som vidnesbyrd", Kristeligt Dagblad 27. oktober 2003.
Chris Waddy: ”Formålet med pilgrimsfærd”, fra Wulff Pedersen Islam, tekster og stemmer fra den muslimske verden, Gyldendal 1985.
"Om bønnen i Koranen" fra Wulf Pedersen, 1985
Dogmer:
Grundbogen til religion C, side 108-112.
Khalifa Hakim: ”Sand religion er almen religion”, ”Koranen om Gud”, ”Koranen om Koranen som sand vejledning” samt Yusuf Ibish: ”Muslimer lever gennem Koranen” alle fra Wulff Pedersen: Islam, tekster og stemmer fra den muslimske verden, Gyldendal 1985
Definition af jihad fra https://www.religion.dk/leksikon/jihad
"Koranen om djihad" fra Wulf Pedersen, 1985
Maududi: "Regler for djihad", Wulf Pedersen 1985
Religionshistorisk sammenhæng:
Uddrag af Religionshistorisk kildeoversigt fra Forman: Muslimernes religion, Systime 2006, side 22-26
"Jesus i Koranen", opslag på islam.dk
Eksempel på eksamenstekst: "Jesus i islam" fra Islamisk udsyn, 1978, nr. 4
Om skæbnetro og livet efter døden
Ahmad Galwash: ”Om skæbne og frihed” og ”Efter døden”, ”Koranen om Guds vilje og dommedag” samt G. A. Parwez: ”Om menneskets frihed”. Alle fra Wulff Pedersen: Islam, tekster og stemmer fra den muslimske verden, Gyldendal 1985
"Hvorfor har Allah skabt ondskab?" fra religion.dk: https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-islam/2014-05-07-hvorfor-har-allah-skabt-ondskaben
I alt ca. 50 sider
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, mundtlige elevoplæg
FAGLIGE MÅL:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Buddhisme
INDHOLD:
Forløbet tager udgangspunkt i etableringen af buddhismens grundtanker omkring de tre juveler og de fire ædle sandheder som udgangspunkt for dharmaen.
Vi har fokuseret på theravadabuddhismens grundtanker om sanghaens nødvendighed og brugt thailandsk buddhisme som et konkret eksempel.
Derudover har vi set på, hvordan buddhismen bliver tolket i en moderne vestlig kontekst.
MATERIALE
• Introduktion til Buddha og buddhismens historiske udvikling
Grundbogen til religion c, side 147-149
”Buddha-legenden” fra Jørn Borup: Danske verdensreligioner, Buddhisme, Gyldendal 2007, side 20-22
BBC-dokumentar: "Buddhas liv", del af "Buddhas budbringere" temalørdag på DR2. Kan ses på cfu.dk
• Dharma
Grundbogen til religion c, side 156-160 (Buddhismens grundbegreber: samsara, nirvana, karma, de fire ædle sandheder, rodårsagerne, skandhaer, bodhi, dukha)
”Benares-talen” fra Frede Møller-Kristensen: Tekster til Buddhismen, Gyldendal 1980.
Tekst 6: ”Samsaras endeløshed”, tekst 7: ”Karma”, tekst 9: ”Genfødsel uden sjælevandring”, og tekst 14: ”Nirvana”. Alle tekster fra Bruun, Lindtner og Nielsen: Buddhismen. Tanker og livsformer”, Gyldendal 1982.
• Religiøs praksis i buddhismen
Grundbogen til religion c, side 150-155 (Spiros buddhismeformer)
Oversigt over reglerne for munkeordenen fra Mennesket og magterne side 150-151
"Munkevæsnet i Thailand" fra Granum-Jensen: "Buddhisme og åndemagere i Thailand", Systime 2001, side 97-100
Tarab Tulku: "Leveregler i buddhismen" fra religion.dk 3. juni 2004
• De buddhistiske hovedretninger
Om Mahayanabuddhismen, Grundbogen til religion, side 160-161
Om Vajrayanabuddhisme, Grundbogen til religio, side 167-169
Dansk dharma
Grundbogen til religion c, side 170-172
Diverse opslag på nettet om vestlig buddhisme:
http://www.billedbladet.dk/kendte/danmark/film/anne-louise-hassing-buddhismen-har-aendret-mit-liv
http://videnskab.dk/kultur-samfund/buddha-er-et-godt-brand
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/religion-hj%C3%A6lper-mod-travlhed
https://christianstadil.com/karma-creativity/company-karma/
I alt ca. 30 sider
ARBEJDSFORMER: pararbejde, klasseundervisning, læreroplæg
FAGLIGE MÅL:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og
udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Religiøse sekter
INDHOLD:
Forløbet har haft fokus på, hvad der kendetegner religiøse sekter, den rolle de karismatiske ledere spiller samt den funktion religionen kan have i de religøse udøveres liv. Vi har haft et teoretiske udgangspunkt i deprivationsteori, karismatisk lederskab samt religiøse fællesskaber. Forløbet har haft udgangspunkt i Peoples temple.
MATERIALE:
Lykke-Kjeldsen, Pedersen, Rask, Roost og Wagner: "Begrebsnøglen til religion - teori og metode", Systime 2016, side 11-13 om deprivation, side 34-37 om karismatisk lederskab og side 104-107 om religiøse fællesskaber.
"Dokumania: Massakren i Jonestown", DR" 2015. Kan ses på cfu.
TV2 dokumentar "Guds bedste børn", del 1 om Torben Søndergaard og The Last reformation. Kan ses på cfu.
Opslag på The Last Reformations hjemmeside: https://thelastreformation.com/
Uddrag af "Fodboldspiller på Jesusholdet" fra http://www.oplevjesus.dk/peter-rasmussen-vidnesbyrd.html
I ALT: 30 sider
ARBEJDSFORMER:
Pararbejde, gruppearbejde. klasseundervisning.
FAGLIGE MÅL:
̶ redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62613740880",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62613740880",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62613740880"
}