Holdet 2023f biC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2023f biC (2f biC, 2f biC-del)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler og celletyper
Titel 2 Kost
Titel 3 Kondition, åndedræt og og blodkredsløb
Titel 4 Innovation
Titel 5 Genetik og evolution
Titel 6 Menneskets Forplantning
Titel 7 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler og celletyper

Celler og transportmekanismer
Forsøg:
Gram- og Gram+ påvises ved brug af antibiotika
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kost

Kost med fokus på carbohydrater, lipider og proteiners opbygning
Enzymforsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kondition, åndedræt og og blodkredsløb

Fysiologi med fokus på kredsløb og kondition
Læst: Biologi i udvikling C. 1. udgave: 103-111
Generelt om iltoptag og transport rundt i kroppen.
Små øvelser om:
Blodtryk.
Åndedræt spirometer
EKG.
Hvilepuls.
Puls efter løb på trappe.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Innovation

Forløbet innovation er et tværfagligt forløb med dansk, som skolen har vedtaget skal laves. Indholdet er økologi i form af fødekæder og fødenet. Carbons kredsløb. Eleverne har læst siderne 242-246 i Bidstrup et. al.: Bioteknologi A, HTX udleveret som elektronisk kopi i deres klassenotesbog i fanebladet Innovation Biologi - Økologiske energistrømme. Ud fra viden om energistrømme og respirationstab skulle de lave en ret og servere den, hvor de havde fokus på næringsværdi og klimavenlig mad.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Genetik og evolution

Indhold:
Undervisning indenfor klassisk genetik, genteknologiske principper og evolution. Følgende kernestof fra læreplanen er gennemgået: ”Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation. Samt evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer”.

Materialer:
Nedenstående materialer er kernestof med mindre andet er angivet.

Litteratur med sidetal (samlet antal sider: 35 normalsider):
- Biologi i Udvikling: S. 169-191, 196-207, 222-223, 230-233
- Evolution: https://evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/variation/genetisk-variation/index.html
- Artikel: https://videnskab.dk/kultur-samfund/forskere-kreationisme-pa-fremmarch-i-europa (supplerende stof)

Animationer/videoer:
- Videoer fra powerpoint over mitose og meiose
- CRISPR: https://www.youtube.com/watch?v=4YKFw2KZA5o&t=31s
- Dokumentar: CRISPR - Vi fikser dine gener, DR2 2019, 91 min
- What Darwin Never Knew (første 41 minutter): https://www.youtube.com/watch?v=ov00SrBwjKQ
- ”Med Gud Mod Darwin”, DR2, 2009, 39 min (supplerende stof)

Forsøg/Øvelser:
- DNA cocktail (aflevering)
- PTC smager/ikke smager (aflevering)
- Bønneforsøg - Naturlig Selektion
- Biodiversitetsøvelse - Genetisk diversitet

Gennemgået kernestof:
- DNA og kromosomer
- Cellens livscyklus (inkl. DNA-replikation, Mitose og meiose)
- Det centrale dogme
- Nedarvning (monogen-, autosomal nedarvning)
- Krydsningsskemaer og stamtavler
- Genmutationer og kromosomtalsmutationer
- Genteknologi: PCR og Gelelektroforese (supplerende stof)
- CRISPR
- Evolution: Genetisk variation, konkurrence, naturlig selektion og tilpasning
- Darwins Evolutionsteori
- Kreationisme (supplerende stof)

Samlet undervisningstid: 17 timer
Samlet fordybelsestid: 2,5 time

Arbejdsformer:
Der er undervejs i forløbet blevet arbejdet kollaborativt i større og mindre grupper. Eleverne har skullet læse materiale med biologisk fagligt indhold fra lærebog, hjemmesider, artikler og samtidig har eleverne set flere fagligt relevante dokumentarfilm med tilhørende arbejdsspørgsmål.

Faglige Mål:
Der er i dette forløb blevet arbejdet med følgende faglige mål fra læreplanen:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder ̶
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med teknologiske og etiske problemstillinger med biologisk indhold.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genetikprøve 25-03-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Menneskets Forplantning

Indhold:
I forløbet er der blevet arbejdet med mandens og kvindens primære og sekundære kønskarakterer. Sædcelledannelsen og menstruationscyklus er blevet gennemgået. Derudover er der opnået kendskab til positiv og negativ feedback i forhold til kroppens hormonregulering og forskellige præventionsformer. Det er fysiologi, forplantning og hormonel regulering fra kernestoffet der har været i fokus. Indenfor det supplerende stof er emner som sundhed og sygdom blevet berørt gennem dokumentaren ”Kroppens mysterier”.

Vigtige begreber der er gennemgået:
- Primære og sekundære kønskarakterer på drenge og piger
- Hydrofile og hydrofobe hormoner
- Positiv og negativ feedback
- Testosteronproduktion
- Sædcellens opbygning og sædcelleproduktion
- Menstruationscyklus
- Fosterudvikling
- Én af følgende præventionsformer: Kondom/pessar, kobberspiral, hormonspiral, p-piller/minipiller, Afbrudt samleje/sikre perioder/fortrydelsespiller
- Én af følgende kønssygdomme: Klamydia, Gonorré, HPV (kønsvorter), HIV og Syfilis

Materiale:
Kernestof:
- Biologi i Udvikling s. 133-151
- Øvelsesvejledning: ”Undersøgelse af en sædprøve”.
- Video: https://www.youtube.com/watch?v=PCVWXI2s7VU (Menstruationscyklus)
Supplerende:
- Film: Seksualundervisning The Musical - Afsnit 3 om kønssygdomme
- Dokumentar: ”Kroppens Mysterier” - Skabelsen. DR2 2012, 51 min
- ”Sex, køn og grænser”, Pedersen og Mortensen, Columbus og Nucleus 2024 s. 41-58

Arbejdsformer:
I forløbet er der både blevet arbejdet individuelt og gruppebaseret med diverse arbejdsspørgsmål og problemstillinger. Der er blevet arbejdet eksperimentelt med fagets metoder. Et mindre gruppeprojekt med en innovativ præsentation af vigtige fagbegreber er inddraget.

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger ̶
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DNA Cocktail og PTC 02-04-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Økologi

Indhold:
Undervisning indenfor Økologi. Følgende kernestof fra læreplanen er gennemgået: ” Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.”.

Materialer:
Nedenstående materialer er kernestof med mindre andet er angivet.

Litteratur med sidetal (samlet antal sider: 35 normalsider):
- Biologi til tiden s. 117-125
- Biologi i Udvikling: S. 24-32
- Biologi i fokus s. 133-137 (supplerende stof)

Animationer/videoer:
- Dokumentar: ”Hvordan jorden blev grøn - Blomsternes kraft”, Afsnittet fra 24 min 30 sekunder til 36 min og 50 sek. Er ikke set.
- Podcast: ”Naturfag i ørerne”. Den kan findes i din podcast-app eller på spotify. Find herefter afsnittet om biodiversitet fra oktober 2022.

Forsøg/Øvelser:
- Tur i skoven med tilhørende artsbeskrivelser med fokus på biotiske og abiotiske forhold og artens tilpasning
- Fotosyntese og respiration
- Mikroskopi af læbeceller og dissektion af påskelilje

Gennemgåede fagbegreber:
- Diverse økologiske fagbegreber: Abiotiske/biotiske faktorer, producenter/konsumenter/nedbrydere, begrænsende faktorer, habitat mv.
- Fotosyntese og respiration
- Økosystemer
- Fødekæder og fødenet
- Planters opbygning og formering (supplerende stof)
- NPP, BPP og respirationstab
- Carbons kredsløb / Kulstofkredsløbet
Samlet undervisningstid: 7,5 timer

Arbejdsformer:
Der er undervejs i forløbet blevet arbejdet kollaborativt i større og mindre grupper. Eleverne har skullet læse materiale med biologisk fagligt indhold fra lærebog, hjemmesider, artikler og samtidig har eleverne set fagligt relevante dokumentarfilm og podcast med tilhørende arbejdsspørgsmål. Der er endvidere arbejdet eksperimentelt med kvalitative data.

Faglige Mål:
Der er i dette forløb blevet arbejdet med følgende faglige mål fra læreplanen:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med etiske problemstillinger med biologisk indhold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer