Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023f biC (2f biC, 2f biC-del)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og celletyper
Celler og transportmekanismer
Forsøg:
Gram- og Gram+ påvises ved brug af antibiotika
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost
Kost med fokus på carbohydrater, lipider og proteiners opbygning
Enzymforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kondition, åndedræt og og blodkredsløb
Fysiologi med fokus på kredsløb og kondition
Læst: Biologi i udvikling C. 1. udgave: 103-111
Generelt om iltoptag og transport rundt i kroppen.
Små øvelser om:
Blodtryk.
Åndedræt spirometer
EKG.
Hvilepuls.
Puls efter løb på trappe.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Innovation
Forløbet innovation er et tværfagligt forløb med dansk, som skolen har vedtaget skal laves. Indholdet er økologi i form af fødekæder og fødenet. Carbons kredsløb. Eleverne har læst siderne 242-246 i Bidstrup et. al.: Bioteknologi A, HTX udleveret som elektronisk kopi i deres klassenotesbog i fanebladet Innovation Biologi - Økologiske energistrømme. Ud fra viden om energistrømme og respirationstab skulle de lave en ret og servere den, hvor de havde fokus på næringsværdi og klimavenlig mad.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Genetik og evolution
Indhold:
Undervisning indenfor klassisk genetik, genteknologiske principper og evolution. Følgende kernestof fra læreplanen er gennemgået: ”Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation. Samt evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer”.
Materialer:
Nedenstående materialer er kernestof med mindre andet er angivet.
Litteratur med sidetal (samlet antal sider: 35 normalsider):
- Biologi i Udvikling: S. 169-191, 196-207, 222-223, 230-233
- Evolution: https://evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/variation/genetisk-variation/index.html
- Artikel: https://videnskab.dk/kultur-samfund/forskere-kreationisme-pa-fremmarch-i-europa (supplerende stof)
Animationer/videoer:
- Videoer fra powerpoint over mitose og meiose
- CRISPR: https://www.youtube.com/watch?v=4YKFw2KZA5o&t=31s
- Dokumentar: CRISPR - Vi fikser dine gener, DR2 2019, 91 min
- What Darwin Never Knew (første 41 minutter): https://www.youtube.com/watch?v=ov00SrBwjKQ
- ”Med Gud Mod Darwin”, DR2, 2009, 39 min (supplerende stof)
Forsøg/Øvelser:
- DNA cocktail (aflevering)
- PTC smager/ikke smager (aflevering)
- Bønneforsøg - Naturlig Selektion
- Biodiversitetsøvelse - Genetisk diversitet
Gennemgået kernestof:
- DNA og kromosomer
- Cellens livscyklus (inkl. DNA-replikation, Mitose og meiose)
- Det centrale dogme
- Nedarvning (monogen-, autosomal nedarvning)
- Krydsningsskemaer og stamtavler
- Genmutationer og kromosomtalsmutationer
- Genteknologi: PCR og Gelelektroforese (supplerende stof)
- CRISPR
- Evolution: Genetisk variation, konkurrence, naturlig selektion og tilpasning
- Darwins Evolutionsteori
- Kreationisme (supplerende stof)
Samlet undervisningstid: 17 timer
Samlet fordybelsestid: 2,5 time
Arbejdsformer:
Der er undervejs i forløbet blevet arbejdet kollaborativt i større og mindre grupper. Eleverne har skullet læse materiale med biologisk fagligt indhold fra lærebog, hjemmesider, artikler og samtidig har eleverne set flere fagligt relevante dokumentarfilm med tilhørende arbejdsspørgsmål.
Faglige Mål:
Der er i dette forløb blevet arbejdet med følgende faglige mål fra læreplanen:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder ̶
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med teknologiske og etiske problemstillinger med biologisk indhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 169-191, 196-207, 222-223, 230-233
-
Biodiversitetsøvelse
-
Øvelsesbeskrivelse - brud - Til test.pdf
-
Datafil_1_M_nivalis.pdf Datafil_2_M_nivalis.pdf
-
CRISPR - vi fikser dine gener
-
Spørgeark til filmen CRISPR - vi fikser dine gener
-
image.png
-
Modulplan:
-
Udover at læse om de to typer af celledelinger skal du besvare følgende spørgsmål:
-
5. Arb.spg. Genmutationer.docx og 5. Mutationer og Nedarvning.pptx
-
6. Gentests, Gelelektroforese.pptx (Powerpoint), Kan GMO redde verden? (artikel) og PCR Virtual Lab
-
What Darwin never Knew og arb.spg: 7. What Darwin never knew.docx
-
I skal udover at læse også kunne forklare hvad følgende betyder:
-
Resultater, Bønneforsøg, 2f bi C, 2025.xlsx
-
10. Survival of the fittest. Selektion. Bønner. Øvelsesvejledning.docx
-
I det vedhæftede dokument skal I (ud fra videoerne) lave en materialeliste og en fremgangsmåde til de to forsøg. Dette skal skrives ind i dokumentet "DNA Cocktail” som også er jeres aflevering. Man får ikke lov til at komme i laboratoriet før man har
-
Delemodul - I dag møder:
-
Delemodul - I dag møder:
-
Medbring blyant og viskelæder
-
8. DNA Cocktail og PTC. Opgavebeskrivelse.docx : Som lektie til dette modul SKAL alle grupper have skrevet deres materiale og fremgangsmåde afsnit samt resultatafsnittet (bygget op med figur, figurnummer, figurtekst og beskrivende tekst).
-
Aftal gerne yderligere lektie med jeres makker.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genetikprøve
|
25-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Menneskets Forplantning
Indhold:
I forløbet er der blevet arbejdet med mandens og kvindens primære og sekundære kønskarakterer. Sædcelledannelsen og menstruationscyklus er blevet gennemgået. Derudover er der opnået kendskab til positiv og negativ feedback i forhold til kroppens hormonregulering og forskellige præventionsformer. Det er fysiologi, forplantning og hormonel regulering fra kernestoffet der har været i fokus. Indenfor det supplerende stof er emner som sundhed og sygdom blevet berørt gennem dokumentaren ”Kroppens mysterier”.
Vigtige begreber der er gennemgået:
- Primære og sekundære kønskarakterer på drenge og piger
- Hydrofile og hydrofobe hormoner
- Positiv og negativ feedback
- Testosteronproduktion
- Sædcellens opbygning og sædcelleproduktion
- Menstruationscyklus
- Fosterudvikling
- Én af følgende præventionsformer: Kondom/pessar, kobberspiral, hormonspiral, p-piller/minipiller, Afbrudt samleje/sikre perioder/fortrydelsespiller
- Én af følgende kønssygdomme: Klamydia, Gonorré, HPV (kønsvorter), HIV og Syfilis
Materiale:
Kernestof:
- Biologi i Udvikling s. 133-151
- Øvelsesvejledning: ”Undersøgelse af en sædprøve”.
- Video: https://www.youtube.com/watch?v=PCVWXI2s7VU (Menstruationscyklus)
Supplerende:
- Film: Seksualundervisning The Musical - Afsnit 3 om kønssygdomme
- Dokumentar: ”Kroppens Mysterier” - Skabelsen. DR2 2012, 51 min
- ”Sex, køn og grænser”, Pedersen og Mortensen, Columbus og Nucleus 2024 s. 41-58
Arbejdsformer:
I forløbet er der både blevet arbejdet individuelt og gruppebaseret med diverse arbejdsspørgsmål og problemstillinger. Der er blevet arbejdet eksperimentelt med fagets metoder. Et mindre gruppeprojekt med en innovativ præsentation af vigtige fagbegreber er inddraget.
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger ̶
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DNA Cocktail og PTC
|
02-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi
Indhold:
Undervisning indenfor Økologi. Følgende kernestof fra læreplanen er gennemgået: ” Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.”.
Materialer:
Nedenstående materialer er kernestof med mindre andet er angivet.
Litteratur med sidetal (samlet antal sider: 35 normalsider):
- Biologi til tiden s. 117-125
- Biologi i Udvikling: S. 24-32
- Biologi i fokus s. 133-137 (supplerende stof)
Animationer/videoer:
- Dokumentar: ”Hvordan jorden blev grøn - Blomsternes kraft”, Afsnittet fra 24 min 30 sekunder til 36 min og 50 sek. Er ikke set.
- Podcast: ”Naturfag i ørerne”. Den kan findes i din podcast-app eller på spotify. Find herefter afsnittet om biodiversitet fra oktober 2022.
Forsøg/Øvelser:
- Tur i skoven med tilhørende artsbeskrivelser med fokus på biotiske og abiotiske forhold og artens tilpasning
- Fotosyntese og respiration
- Mikroskopi af læbeceller og dissektion af påskelilje
Gennemgåede fagbegreber:
- Diverse økologiske fagbegreber: Abiotiske/biotiske faktorer, producenter/konsumenter/nedbrydere, begrænsende faktorer, habitat mv.
- Fotosyntese og respiration
- Økosystemer
- Fødekæder og fødenet
- Planters opbygning og formering (supplerende stof)
- NPP, BPP og respirationstab
- Carbons kredsløb / Kulstofkredsløbet
Samlet undervisningstid: 7,5 timer
Arbejdsformer:
Der er undervejs i forløbet blevet arbejdet kollaborativt i større og mindre grupper. Eleverne har skullet læse materiale med biologisk fagligt indhold fra lærebog, hjemmesider, artikler og samtidig har eleverne set fagligt relevante dokumentarfilm og podcast med tilhørende arbejdsspørgsmål. Der er endvidere arbejdet eksperimentelt med kvalitative data.
Faglige Mål:
Der er i dette forløb blevet arbejdet med følgende faglige mål fra læreplanen:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med etiske problemstillinger med biologisk indhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62613837338",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62613837338",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62613837338"
}