Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023j MaB (1j MaB, 2j MaB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Matematik i grundforløbet
Variabelsammenhænge.
- Kategoriske og numeriske variable.
- Afhængig og uafhængig variabel.
Matematiske repræsentationsformer.
- Graf, formel, tabel, sprog.
- Oversættelse mellem repræsentationsformer
Lineær sammenhæng.
- Repræsentationsformer for lineær sammenhæng.
- Løsning af 1. gradsligninger.
- Skæringspunkt mellem linjer.
- Eksakt og grafisk løsning af ligninger.
- Ligning for lineær sammenhæng: 𝑦 = 𝑎𝑥+ 𝑏.
- Betydning af a og b.
- Vækstegenskab.
- Udledning og anvendelse af formel til bestemmelse af a og b
- Lineær regression
Funktionsbegrebet
- Funktionsværdi og regneforskrift
- Repræsentationsformer for funktioner
- Definitions- og værdimængde
Stykkevis lineære funktioner.
Gaffelforskrift
Ligefrem proportionalitet
Den matematiske modelleringscyklus.
- Modellering med lineære funktioner herunder inddragelse af empiri fra nv
- Vurdering af model.
- Forklaringsgrad, residualplot, tilfældig og systematisk afvigelse. Målefejl.
Deskriptiv Statistik. Statistiske repræsentationer og deskriptorer for grupperede- og ikke-grupperede observationer.
Populationer og stikprøver.
Procentregning.
Flerfagligt forløb med samfundsfag og idræt - ”Krop, sundhed og motion”.
Litteratur Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard, Jens Studsgaard ”Plus Grundforløb stx”, Systime i-bog, kapitel 1-10.1 + 10.3 https://plusgrundforloebstx.systime.dk/index.php?id=frontpage&L=0
CAS:
Nspire Som minimum skal eleverne i de første uger have installeret programmet og købt licens, kunne gemme som pdf, kunne løse en ligning, definere en funktion, tegne grafen, arbejde med stykkevis lineære funktioner, kunne bestemme skæringspunkt mellem linjer, udføre regression og residualplot
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basal regneteknik
Indhold: Der arbejdes med regningsarternes hierarki, potensregneregler og indekstal.
Faglige mål:
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof:
- Overslagsregning, regningsarternes hierarki, simpel symbolmanipulation, det udvidede potensbegreb
Arbejdsformer:
- Der arbejdes med lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
Materialer:
- Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B1 stx (2017 læreplan), Systime ajour Plus i-bøger:
Kap. 2-2.2+2.5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ligninger med én ubekendt
Indhold: Der arbejdes med ligninger herunder andengradsligninger.
Faglige mål:
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
Kernestof:
- Ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder
Arbejdsformer:
- Der arbejdes med lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
Materialer:
- Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B1 stx (2017 læreplan), Systime ajour Plus i-bøger:
Kap. 2.4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Polynomier
Indhold: Der arbejdes med polynomier og specielt andengradspolynomier. Herunder ses på koefficienternes betydning for parablens forløb, toppunktet, skæring mellem parabler, faktorisering, parallelforskydning af grafer og polynomiel regression. Der afsluttes med en temaopgave.
Faglige mål:
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
- Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, forholde sig til rækkevidde af modeller.
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
Kernestof:
- Karakteristiske egenskaber og grafisk forløb ved polynomier, stykkevise funktioner, sammensatte funktioner samt polynomiel regression og residualplot.
- Principielle egenskaber ved matematisk modellering, matematisk modellering med anvendelse af de forskellige funktionstyper og kombinationer heraf.
Arbejdsformer:
- Der arbejdes med lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
MATERIALER:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B1 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger:
Kap. 5-5.5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksponentielle funktioner
Indhold: Der arbejdes med eksponentielle funktioner.
Faglige mål:
- Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
- Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, forholde sig reflekterende til rækkevidde af modeller.
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
Kernestof:
- Karakteristiske egenskaber og grafisk forløb ved eksponentielle funktioner, stykkevis funktioner samt eksponentiel regression og residualplot.
Arbejdsformer:
- Der arbejdes med lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
MATERIALER:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B1 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger:
Kap. 3-3.4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Annuitetslån og -opsparing
Indhold: Der arbejdes med annuitetslån og -opsparing. Der afsluttes med projekt.
Faglige mål:
- Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
Arbejdsformer:
- Der arbejdes med lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
Supplerende stof:
- Opsparings- og gældsannuitet
MATERIALER:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B1 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger:
Kap. 3.5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Potensfunktioner
Indhold: Der arbejdes med potensfunktioner samt eksponentiel regression og potensregression i forhold til at kunne vurdere hvilken model der bedst passer på sammenhængen.
Faglige mål:
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
- Anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, forholde sig til rækkevidde af modeller.
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
Kernestof:
- Karakteristiske egenskaber og grafisk forløb ved potensfunktioner samt potensregression og residualplot, omvendt proportionalitet.
- Principielle egenskaber ved matematisk modellering, matematisk modellering med anvendelse af de forskellige funktionstyper og kombinationer heraf.
Arbejdsformer:
- Der arbejdes med lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
MATERIALER:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B1 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger:
Kap. 4-4.5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vektorer og geometri
Indhold: Der arbejdes med vektorer i planen, herunder hvordan vektorer tegnes og hvordan der regnes med koordinaterne. Desuden arbejdes der med skalarprodukt.
Faglige mål:
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
Kernestof:
- Vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt.
Arbejdsformer:
- Der arbejdes med lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
MATERIALER:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B1 stx (2017 læreplan), Systime ajour Plus i-bøger:
Kap. 6-6.6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Vektorer og geometri (fortsat)
Indhold: Der arbejdes med vektorer i planen, herunder determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer, afstandsberegninger og trigonometriske problemer. Der afsluttes med en temaopgave om landmåling med landmålerfirmaet LIFA.
Faglige mål:
- Opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål.
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
Kernestof:
- Vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer.
Supplerende stof:
- Bearbejdning af autentisk datamateriale
Arbejdsformer:
- Der arbejdes med lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
MATERIALER:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B1 stx (2017 læreplan), Systime ajour Plus i-bøger:
Kap. 6.6.1-6.10.2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Generelt om funktioner
Indhold: Der arbejdes generelt med funktioner herunder sammensatte funktioner og regning med funktioner.
Kernestof:
- Funktionsbegrebet herunder sammensat funktion
Supplerende stof:
- Regning med funktioner
Arbejdsformer:
- Der arbejdes med lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
Materialer:
- Carstensen, Frandsen og Studsgaard; MAT B1; Systime; 2005, s. 153-154
- Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B2 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger:
Kap. 3.3.1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Logaritmefunktioner
Indhold: Der arbejdes med logaritmefunktioner, regneregler og ligningsløsning med Nspire.
Faglige mål:
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet
Kernestof:
- Karakteristiske egenskaber og grafisk forløb ved logaritmefunktioner.
- Ligningsløsning i hånden og ved brug af Nspire.
Arbejdsformer:
- Der arbejdes med lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
MATERIALER:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B2 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger:
Kap. 1-1.4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Trigonometriske funktioner
Indhold: Der arbejdes med radiantal, trigonometriske funktioner herunder den harmoniske svingning.
Faglige mål:
- Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
- Analysere matematisk model, forholde sig til rækkevidde af model.
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet.
Kernestof:
- Grafisk håndtering af simple trigonometriske funktioner og deres egenskaber i et matematisk værktøjsprogram.
Arbejdsformer:
- Der arbejdes med lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
MATERIALER:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B2 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger:
Kap. 2.2.2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Differentialregning
Indhold: Der arbejdes med tretrinsreglen, herunder differenskvotient og differentialkvotient. Desuden arbejdes der med regneregler, monotoniforhold og optimering. Der sluttes af med et projekt om optimering.
Faglige mål:
- Anvende differentialkvotient for funktioner og fortolke forskellige repræsentationer af denne
- Anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
- Demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling.
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet.
Kernestof:
- Definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion.
- Monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient.
Supplerende stof:
- Forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner.
- Simpel matematisk modellering med afledet funktion
Arbejdsformer:
- Der arbejdes med lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
MATERIALER:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B2 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger:
Kap. 3-3.6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16,21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Sandsynlighed og statistik
Indhold: Der arbejdes med grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt, stokastisk variabel, kombinatorik, binomialfordeling, hypotesetest i binomialfordeling, konfidensinterval. Undervejs laves der temaopgave om slik, og der afsluttes med et lille forløb om konfidensintervaller og meningsmålinger med samfundsfag.
Faglige mål:
- Anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog.
- Læse matematikfaglige tekster på engelsk.
- Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet.
- Kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
- Gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
- Genkende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder.
- Demonstrere viden om fagets metoder og identitet.
Kernestof:
- Kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling samt anvendelse af normalfordelingsapproksimation, konfidensinterval og hypotesetest i binomialfordelingen.
- Anvendelse af lineær regression, herunder usikkerhedsbetragtning og residualplot.
Supplerende stof:
- Simulering af nulhypotese
- Begreber og metoder fra diskret matematik
- Matematikhistoriske perspektiver
Arbejdsformer:
- Der arbejdes med lærerstyret undervisning, individuelt arbejde, pararbejde og gruppearbejde.
MATERIALER:
Peder Dalby, Bjarke Møller Madsen, Lars Peter Overgaard og Jens Studsgaard: Plus B2 stx (2017 læreplan), Systime ajourPlus i-bøger:
Kap. 4-4.6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Repetition
Der bruges tid på at repetere de tre forskellige eksamensformer:
- skriftlighed
- gruppedelprøve (mundtlig)
- individuel (mundtlig)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62620281559",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62620281559",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62620281559"
}