Holdet 2023j re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2023j re (2j re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Introduktion til religionsfaget
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Islam
Titel 5 Buddhisme
Titel 6 Religiøse sekter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

Gyldendals online ordbøger – legacy-ordbog.gyldendal.dk
Ordbogen.comordbogen.com
ordnet.dkordnet.dk
Synomymet.dksynonymet.dk
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsord
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Introduktion til religionsfaget

INDHOLD:
Lene Madsen m.fl. "Grundbog til religion C", Systime 2012 s. s. 18-19 (Hvordan undersøger man religion)

Lene Madsen m.fl. "Grundbog til religion C", Systime 2012 s. 262-266 (indefra-udefra synsvinkel, elite og mainstream, maksimalisme-minimalisme, Jan Hjärpe: Indhold funktion og engagement - afsnittet om konversion er ikke læst)'.

Lene Madsen m.fl. "Grundbog til religion C", Systime s. 267- 268 (Ninian Smarts syv dimensioner)

Lene Madsen m.fl. "Grundbog til religion C", Systime s.269 (kvantitativ og kvalitativ metode)

Fundamentalistisk eller moderne teologisk religionsforståelse (Noter af Martha Haahr, 2006)

Lene Madsen m.fl. "Grundbog til religion C", Systime 2012 s. s. 251-257 (Tre centrale religionsfaglige begreber: Myte, ritual og hellig og profan)

Video: Overgangsritual (bullet ant ritual) i Amazonas i Sateré Mawé stammen: https://www.youtube.com/watch?v=XwvIFO9srUw (4:01 min.)

Kildetekst: Louise Halkjær: Blót i Midgård. Fra: Uffe Hartvig Larsen: ”Vikingers tro og tanke”, Akademisk forlag, 2000.

I alt ca. 15 sider

FOKUSPUNKTER:
Introduktion til fagets metoder og begrebsapparat.

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, gruppearbejde, klassediskussioner.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

Grundbogen henviser til: Grundbogen til Religion C (2. udg.), Systime
KIN henviser til: Allan Poulsen, Jakob Schow-Madsen: Kristendom i nutid, Gyldendal

INDHOLD:

• Skabelse
1. Mos. 1-2
T14 i KIN: Verden

• Syndefaldet
1. Mos. 3
T6 i KIN: Syndefald arbejde og kærlighed

• Grundtanker i jødedommen
Grundbogen side 39-42 om det jødiske menneskesyn og pagtstanken
2. Mos. 19,1-25 (Sinaj-pagten)
Filmklip: https://www.youtube.com/watch?v=deNxv2OuCaU (Fra "Biblen - Historien om de 10 bud")

• Den historiske og den mytiske Jesus
Grundbogen side 52-58
T23 i KIN: Hvad kan vi vide om Jesus?
Mark. 1,1-28 + Mark 14, 55-65 + Mark 15, 1-15 + Mark 4, 35-41 + Mark 9, 30-32 & Mark 16, 9-13
Filmklip: https://www.youtube.com/watch?v=S4eMsP32VAg (Fra "Bibelen - Jesu liv")

• Kristne forestillinger - hvad tror kristne på?
Grundbogen s. 70-75
Mark 15, 34 og Joh 19, 30 (Jesu sidste ord inden døden på korset)
Klip: Korsfæstelsen og opstandelsen fra filmen Passion of the Christ: https://www.youtube.com/watch?v=PoDBQLHV4Wc

• Jesu lære og virke: Jesu opgør med autoriteterne
Markus 2, 23-28 (Aksplukningen på sabbatten) + Mark 7,1-23 (Spørgsmålet om rent og urent)

• Jesu lære og virke: Undergerningerne
Markus 2,1-12 (Helbredelsen af den lamme i Kapernaum) + Johs. 11,1-44 (Opvækkelsen af Lazarus)

• Næstekærlighed og tilgivelse
Grundbogen s. 76-79 om kristen etik
Matt. 5 + 7,12 + 22,34-40 + Rom. 13,8-10
Filmklip https://www.youtube.com/watch?v=CoSjGAP9ZFw (Fra Natholdet "Hvad er næstekærlighed")

• Om Guds rige
Luk 15 (Lignelsen om den fortabte søn)
PG. Lindhardt: Prædiken over Luk 15

• Paulus og kristendommens udbredelse
Grundbogen s. 54-55 + 59 (oversigt over kristendommens formative periode)
ApG 9,1-25 (Saulus’ omvendelse) + Rom. 5,1-21

• Kristendommens hovedretninger
Grundbogen side 60-62
https://www.youtube.com/watch?v=2OALSdC15hY (Fem skarpe om Luther)

• Ritualer - Dåb
Grundbogen side 63-64
Mark 1,1-13
Grundbogen s. 255 -256 (om overgangsritualer)
Tekst 3: Til barnedåb i kirken i Thiedecke, Johnny: "Kristne fester", s. 10-12.

• Ritualer - Nadver:
Grundbogen s. 253-255 (ritual)
Klip om den kristne påskes handlingsforløb: https://www.kristendom.dk/p%C3%A5ske/video-hvad-er-p%C3%A5ske (kristendom.dk)
Mat. 26, 17-29
Klip: Nadveren i Lolland-Falsters Stift (2020): https://www.youtube.com/watch?v=Oo5yWqiPMEk
Grundbogen s. 65 (tekst 7 og 8)

• Forskellige tilgange til at undersøge religion med særligt fokus på en sociologisk undersøgelse af den kristne praksis
Grundbogen s. 18-19 + s.67-69 + s. 245-246
Klip: Jesus og far: Den sidste nadver: https://www.youtube.com/watch?v=mXQuJBkmFcc&t=1s (DR P3)

I alt ca. 80 sider

FAGLIGE MÅL:
Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi.

Redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse.

Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber.

Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver.

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde,  fremlæggelser, klassediskussioner, klip.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam

Introduktion og Muhammeds liv og betydning:
Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime 2012, 2. udgave, side 92-96.

Ritualer og helligsteder:
Grundbogen til religion C, side 97-106.
De rituelle forpligtelser - De fem søjler
Kompendium - "Tekster til de fem søjler" - diverse tekster om trosbekendelse, bøn, almisse, faste og pilgrimsrejse/valfart
(ligger i klassenotesbogen)
Dokumentar Om pilgrimsrejsen til Mekka. https://www.youtube.com/watch?v=liPFurz5Rn0

Dogmer:
Grundbogen til religion C, side 108-112.
Tekster: T2, T4, T10, T14, T17, T18, T19, T24 fra Wulff Pedersen: Islam, tekster og stemmer fra den muslimske verden, Gyldendal 1985 (ligger i O365)
Artikel: www.Religion.dk - d. 26. april 2011: Synspunkt: Sharia er foreneligt med europæiske samfund (Ligger i O365)
Systime - Religionsportalen: Abdul Wahid Pedersen: Sharia

Islam i Danmark:
Grundbogen til religion C, side 113-118
Dokumentar: "Pærkerdansk" afsnit 2, danskhed, DR3 2015

Jihad:
Grundbogen til religion C, side 117-118
Udvalgte Hadithtekster om jihad.

I alt ca. 50 sider


FAGLIGE MÅL

Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi

Redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser

Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber

Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver

Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning
Klassediskussioner
Gruppearbejde
Elevfremlæggelser
IT
Film


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Buddhisme

Introduktion til Buddha og buddhismens historiske udvikling
Grundbogen til religion c, side 143-145 (øverst) + side 147-149
”Buddha-legenden” fra Borup: Danske verdensreligioner, Buddhisme, Gyldendal 2007, side 20-22 (ligger i O365)
Dokumentar: "5 skarpe om buddhisme", DR 2014

Dharma = læren
Grundbogen til religion c, side 156-160
Tekst: T6 (Samsaras endeløshed), T7 (Karma), T8 (Ingen Sjæl), T9 (Genfødsel uden sjælevandring), Tekst: T10 (Benarestalen), T12 (Den betingede samopståen), T13 (Vejen til Nirvana), T14 (Nirvana) . Alle tekster fra Bruun, Lindtner og Nielsen: Buddhismen. Tanker og livsformer”, Gyldendal 1982.

Religiøs praksis i buddhismen
Grundbogen til religion c, side 150-155
Systime: religionsportalen - Filmklip, "Theravadabuddhismens kendetegn"- med fokus på ritualer og klosterliv
Mennesket og magterne s. 150-152 (ligger i O365)


I alt ca. 40 sider

FOKUSPUNKTER:
Eleverne skal opnå grundlæggende viden om buddhismens opståen med baggrund i hinduismen, om Buddha, om hans lære (dharma) og om munkeordenen (sangha).
Eleverne skal opnå forståelse for, hvordan buddhismens lære får betydning for og kommer til udtryk i buddhisternes liv både i fortid og i nutid.
Eleverne skal kunne bruge deres viden og anvende religionsfaglige begreber i tekstanalyse.
Der er i dette forløb især blevet lagt vægt på theravadabuddhismen, mens de to andre retninger blot er blevet nævnt.

Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi

Redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse

Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber

Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver

Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Klassediskussioner
Film

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Religiøse sekter


Opslag fra "Begrebsnøglen til religion", 2016:
Karisma, side 34-37
Deprivationsteori, side 11-13
Religiøse grupper, side 38-42

Dokumentar om Jonestownmassakren: http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=020706182250

Artikel fra Relion.dk : Hvad er forskellen på en kult og en sekt? https://www.religion.dk/viden/hvad-er-forskellen-p%C3%A5-en-kult-og-en-sekt

The last reformation og Torben Søndergaard:
https://web.archive.org/web/20210625033040/http://www.mission.dk/den-sidste-reformation.html
https://thelastreformation.com/about/
https://da.wikipedia.org/wiki/Torben_S%C3%B8ndergaard
https://www.youtube.com/watch?v=vXVPMwXv6T0&t=257s (om dåb og helligånd)
https://www.youtube.com/watch?v=XJYl2UaKb3c (Torben Søndergaard helbreder

"Guds bedste børn" TV2 dokumentar, del 1 http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=021901022105

I alt ca. 20 sider

FOKUSPUNKTER:
Forløbet har fokuseret på, hvordan man ved hjælp af sociologiske teorier kan forklare de religiøse sekters tiltrækningskraft. Vi har arbejdet med karismateori i forhold til religiøse ledere som Jim Jones og Torben Søndergaard,  samt hvordan de religiøse fællesskaber er med til at udfylde en mangel og skabe en ny identitet hos tilhængerne .

Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi

Redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse

Redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne

Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber

Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver

Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Klassediskussioner
Film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer