Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
23 FrFB (1 FrFB, 2 FrFB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
MinLæring.dk
ordbogen.com
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1. IMMIGRATION/INTEGRATION - eksamensemne
iNDHOLD:
Hovedfokus i dette forløb er at belyse de problematikker som opstår som følge af den afrikanske flygtningestrøm. Der ses nærmere på hvilke muligheder flygtninge har i Frankrig og hvilke levevilkår de lever under i flygtningelejrene.
MATERIALE:
I alt 66 sider
"Les immigrés - dans les pas d'un lycéen sans-papier" side 94-96 i Début 3, Vibeke Gade, Systime, 2013
Kortfilmen "Amsterdam" (www.filmcentralen.dk)
Philipe Lioret: Welcome (spillefilm)
Dokumentar: Extreme World: Ross Kemp in Calais
LES INTOUCHABLES:
Karen Schumacker: De urørlige, Læs en film, Passion, 2014 (54 sider)
Øvebog - skriftlige øvelser
DVD: Les Intouchables
Diverse billeder fra Calais
FAGLIGE MÅL:
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2. L'AMITIE ET LA JEUNESSE
INDHOLD:
Læsning af "Quatre Amis" med fokus på de unges liv og de udfordringer, som de møder. Herunder også indblik i det fransk gymnasieliv.
MATERIALE:
Mette Bering m.fl: Quatre Amis
Artikel fra Le Journal des Enfants:
"Et en famille comment ca va?" (3 sider)
Film: Le Fabuleux destin d'Amélie de Montmatre
Grammatik:
- delingsartikler
- passé composé/imparfait
-genitiv
ARBEJDSFORMER:
klasseundervisning
gruppearbejde
projektarbejde og elevoplæg
FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
11,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3. LE CONTE
INDHOLD:
Med afsæt i det frankofone har vi læst forskellige eventyr, der alle har en metaforisk vinkling, som fortæller om Vestafrikas historie. Vi har ligeledes set på eventyrtræk i eventyrerne.
MATERIALE:
Alle tekster læst i : Entrees - fransk basisbog v/ Mette Bering m.fl, Gyldendal, 2009 (9 sider):
Geoffroy de Pennant: Chapeau rond rouge (læst)
Marie-Celie Agnant: Conte d'Haïti: l'Oranger magique
Eventyr fra Vestafrika: Pourquoi les roussettes dorment la tête en bas
Michel Ocelot: Kirikou et la sorcière - 21 sider
Eventyr - genretræk - aktantmodellen
Grammatik: negationer
relativpronominer
FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. LA FRANCOPHONIE eksamensemne
INDHOLD:
Forløbet har fokus på de frankofone lande i Nordafrika og de udfordringer deres koloniale fortid kan frembringe.
MATERIALE:
Øvelser om Francophonie i Franskportalen
Mette Bering m.fl: Entrées, Gyldendal, 2009:
Le Maghreb; side 122
Wahed Ben-Younes: "Yemma": side 123-26
Valentine Goby: "Le cahier de Leïla" side 130-131
Aïcha Benaïssa: Née en France, Gyldendahl, 1990.
side 9-16; 24-35; 37-40; 60-65
Film: Née en France
FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
5. LA FRANCE EN GUERRE - eksamensemne
INDHOLD:
Gennem læsning af den reviderede drejebog til "Au revoir les enfants" har vi arbejdet med jødernes forhold under 2. verdenskrig og besættelsesmagtens måde at behandle lokalbefolkningen på. Vi har arbejdet med Frankrigs egen deltagelse i krigen både som modstandsbevægelse og som collaboratører og med jødernes vilkår under krigen.
Samtidig har vi fulgt livet på den fransk katolske kostskole som et billede på hverdagslivet under 2. verdenskrig.
MATERIALE: I alt 43 sider
Louis Malle: Au revoir les enfants (uddrag), Cideb 2017 (kap 1-8) 36 sider
Film: Au revoir les enfants (Filmstriben)
Franskportalen: sider om 2. verdenskrig
FAGLIGE MÅL:
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
6. LES DEUX SEXES - eksamensemne
INDHOLD:
Med udgangspunkt i den stereotype opfattelse af køn har vi set nærmere på kønsrollers betydning dengang og idag. Vi har læst Guy de Maupassants La Parure mhp kønsroller i slutningen af det 19. årh samtidig med at vi har stiftet bekendtskab med den klassiske franske litteratur og efterfølgende har vi analyseret kønnenes fremstillinger i reklamer og musikvideoer idag. Eleverne har lavet fremlæggelser om kvinders rolle i samfundet i Danmark, Frankrig og frankofone lande
MATERIALE: i alt 12 sider
C'est quoi le genre? https://www.youtube.com/watch?v=xtbDynD7DE8
Guy de Maupassant: La Parure (8 sider)
Jean Paul Dubois: Kennedy et moi (uddrag) i: entrées side 60-61(2 sider)
Stromae: Tous les mêmes (2 sider)
FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628068625",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628068625",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628068625"
}