Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
23 TyF/2 (1 TyF/2, 2 TyF/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Ein neuer Anfang
INDHOLD:
Forløbet er en kort indføring til tyskfaget i gymnasiet.
Samtaleøvelser
Udtaleøvelser
Øvelser med spørgeord
Strategier til
- at formulere sætninger på tysk
- at formulere sig, hvis man mangler ord
- at lære og huske nye ord
Til alle øvelser - mundtlige og skriftlige bruger eleverne:
ordbog.gyldendal.dk
ordbogen.com
Intro: Ab ins Deutsche
(Fra: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns - grundbog til tysk i gymnasiet, side 9-14, Gyldendal 2016)
Omfang:
ca. 5 ns.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Auf der Reise
INDHOLD:
I forløbet får eleverne mere at vide om Tyskland. De møder forskellige spændende steder: mindretallet i grænseregionen, Winklmoosalm, Dresden, Trier, Nordfriesland & das Wattenmeer samt Hamborg.
Materialet er udfærdiget af kulturakademi (www.kulturakademi.de/dk/materialien/rejsen-gennem-tyskland/).
- Yasemin Şamdereli: Almanya - Willkommen in Deutschland, 2011 (film)
ARBEJDSFORMER:
Individuelt arbejde, gruppearbejde, pararbejde og klasseundervisning.
FOKUSPUNKTER:
Faglige mål: Lytteforståelse; læseforståelse; mundtlig redegørelse, analyse; samtale og diskussion; tekstforståelse og -perspektivering (inden for forskellige genrer); lytte- og læsestrategier; udvidelse af ordforråd (både det almene og det emnebaserede); mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
Almene mål: Egen indlæring; kultur/kulturel identitet; historisk bevidsthed; mundtlig udtryksfærdighed; skriftlig udtryksfærdighed; sprogbevidsthed; tekstanalyse og -fortolkning.
Progression:
Et indblik i Tysklands geografi og kultur.
Omfang:
ca. 25 ns.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Generation Selfie
INDHOLD:
Forløbet far fokus på ungdomskultur og de sociale mediers rolle heri.
Til alle øvelser - mundtlige og skriftlige bruger eleverne:
ordbog.gyldendal.dk
ordbogen.com
Nedenstående tekster er alle taget fra:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: AUF UNS - Grundbog til tysk i gymnasiet, Gyldendal 2016
Tim Bendzko: Programmiert
Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich
Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media
Film:
Die neuen Stars aus dem Netz (Dokumentarfilm, NDR 2017 - set via CFU)
Ja, nein, vielleicht (ZDF 22.09.2020)
https://www.zdf.de/serien/liebe-jetzt/ja-nein-vielleicht-100.html?fbclid=IwAR1pOflUtejhbKYbH7MPXomDT6x26bM9Jvilol802dSlBVD103a6iqBhGHs
Omfang:
ca. 25 ns.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Das Dunkle: Krimis ud Gruselgeschichten
INDHOLD
Forløbet har fokus på fortællinger, der handler om forbrydelser og fortællinger, der får det til at løbe koldt ned ad ryggen. I fortællingerne
møder vi bl.a. karakterer, der kæmper med at forstå og bearbejde det fortrængte, som er kommet frem i dagens lys.
MATERIALE
Wortschatz und Theorie
Begriffskarte Krimi (Aus: Helle Egendal (red.): Gattungen, Gyldendal 2017)
Merkmale des Krimis (Aus: Helle Egendal (red.): Gattungen, Gyldendal 2017)
Tekster:
Florian Meimberg: Auf die Länge kommt es an. TINY TALES. Sehr kurze Geschichten, Frankfurt am Main 2011, S. 10f, 66f (Die Geschichten haben keine Überschrift)
Mord im Hotel; i: Meiner Meinung Nach 1 v/Karsten Anker-Møller, Leif Frederiksen og Hans Henrik Jacobsen. Gyldendal, 1989
Das Tatort-Game: https://tatortgame.de/
Johann Wolfgang von Goethe: “Der Erlkönig” (1782)
Rammstein: “Dalai Lama”(2004)
Filme:
Der Auftrag : Kurz-Krimi von David Guidali, Manon Dahmen und Aline Gsell 2016
https://www.youtube.com/watch?v=DZeZnRZGR3I 1.3.2020
Tatort - Bremen: Neugeboren, 2021
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
ARBEJDSFORMER:
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
OMFANG:
ca. 40 ns.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Die Fussball-Identität der Deutschen
INDHOLD:
Vi beskæftiger os med tre store fodbold-begivenheder:
- BRDs uventede verdensmesterskabssejr i Bern i 1954 (refereret til som "das Wunder von Bern"),
- Tysklands værtsrolle ved verdensmesterskabet i 2006.
- Tyskland bliver verdensmester i 2014
Fokus er på den betydning, disse begivenheder har haft for den tyske selvopfattelse og for Tysklands rolle og status udadtil.
Tysklandsbilledet indadtil og udadtil belyses således ud fra de valgte sportsbegivenheders betydning i forhold til en historisk ramme bestående af efterkrigstiden og nutiden.
Forløbet afsluttes med et kort fokus på EM i Tyskland i 2024
MATERIALE:
- „Deutsche Geschichte im Überblick“
- Hoffmann von Fallersleben: "Das Lied der Deutschen" (1841)
- "Die Geschichte der deutschen Nationalhymne" (kort lærertekst)
- Sönke Wortmann: Das Wunder von Bern (2003) (film)
- Dieter Schlüter: "Woher kommt unser neues schönes National-Gefühl?" (2006) https://www.bild.de/news/2006/wm-national-gefuehl-512278.bild.html
- Dominik Wichmann: „Das Wunder von Maracana“ (2014) - kurzer Auszug
- Andreas Bourani: „Auf uns“ (2014) (sang/musikvideo)
- Die Manschaft: Jeder für jeden (dokumentar 2014) https://vimeo.com/168694745?&signup=true#_=_
- Die Fantastischen Vier feat. Clueso: Zusammen (2018)
- Einigkeit und Recht und Vielfalt (ARD-Doku - 2024) - Findes på CFU
Supplerende materiale:
-„National identitet i et historisk perspektiv“ og ”Må man være stolt over at være tysker?”
(Fra: Kirsten Krehan og Andreas Springer: Tyskland - et land i forandring, Columbus, 2016, s. 13-16 & s. 24-25)
Wille, Gewinnen, Verlieren, Respekt • Yussuf Poulsen | RB Leipzig https://www.youtube.com/watch?v=HjIor9UYLIo
Die Identität des deutschen Volkes:
Quizlet Live | Quizlet
ARBEJDSFORMER:
Individuelt arbejde
Pararbejde
Gruppearbejde
Klasseundervisning
FOKUSPUNKTER:
Faglige mål: Lytteforståelse; læseforståelse; mundtlig redegørelse, analyse; samtale og diskussion; tekstforståelse og -perspektivering (inden for forskellige genrer); lytte- og læsestrategier; mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
Almene mål: Egen indlæring; kultur/kulturel identitet; historisk bevidsthed; mundtlig udtryksfærdighed; skriftlig udtryksfærdighed; sprogbevidsthed; tekstanalyse og -fortolkning.
PROGRESSION:
Et indblik i efterkrigstidens realiteter med særligt fokus på den tyske identitetsfølelse.
OMFANG:
ca. 45 ns.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Das geteilte Deutschland und die Wende
IINDHOLD:
Vi beskæftiger os med livet i det tidligere DDR og de konsekvenser, det har og har haft på det enkelte individ selv efter murens fald.
MATERIALE:
- Florian Henckel von Donnersmarck: Das Leben der anderen, 2006 (film)
"Die Bespitzelungsmethoden der Stasi" (Fra: Häckert,L./Hansen,L: "Literatur um die Jahrtausendwende", Kaleidoscope, 1999)
Mirella Pappalardo og Kasper Vilsmark: Der Doppelgänger von Ost-Berlin (2019) (doku)
Peter Jacobs og Anja Schäfers: "Der letzte Tag"
(Fra: Ove Rimi Andersen og Poul Husum: "Berlin von Wort zu Ort", Gyldendal, 2008)
Mario Röllig: ”Begegnung mit der Vergangenheit”/”Auferstanden aus Ruinen” (Fra: Marie Søgaard Thellesen, Rikke Alberg Peters og Louise Ebbesen Nielsen: Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute, Systime, 2017, p170)
Foredrag med Annette Herzog: Hun fortæller om sin barndom og ungdom i det tidligere DDR
Supplerende materiale:
- Deutsche Geschichte - Vigtige begivenheder
- Daten aus der Geschichte DDR
- ”Der Doppelgänger von Ost-Berlin” (www.programm.ard.de/TV/3sat/der-doppelg-nger-von-ost-berlin/eid_280072089959383)
- DDR Indledning (Marie Søgaard Thellesen, Rikke Alberg Peters og Louise Ebbesen Nielsen: Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute, Systime, 2017, p123)
Vi hører:
Das Lied der Deutschen
Auferstanden aus Ruinen
Freude schöner Götterfunke
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning; individuelt arbejde; pararbejde; gruppearbejde.
FOKUSPUNKTER:
Faglige mål: Lytteforståelse; læseforståelse; mundtlig redegørelse, analyse; samtale og diskussion; tekstforståelse og -perspektivering (inden for forskellige genrer); lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier; læringsstrategier.
Almene mål: Egen indlæring; kultur/kulturel identitet; historisk bevidsthed; mundtlig udtryksfærdighed; skriftlig udtryksfærdighed; sprogbevidsthed; tekstanalyse og -fortolkning.
Progression: At give eleverne et overblik over historiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland med hovedvægten på tiden mellem 1949 og 1990.
Omfang:
ca. 50 ns.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14,21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Verschiedene Kulturen in Deutschland
INDHOLD:
Vi beskæftiger os med Tyskland som indvandringsland med fokus på tyrkiske indvandrere. Forløbet giver et indblik i nogle af de kulturmøder/-sammenstød, der finder sted i Tyskland med fokus på tiden efter murens fald.
MATERIALE:
- Yasemin Şamdereli: Almanya - Willkommen in Deutschland, 2011 (Film - set i forbindelse med forløbet "Auf der Reise")
- Einigkeit und Recht und Vielfalt (ARD-Doku - 2024) - Findes på CFU (dokumentar - set i forbindelse med forløbet "Die Fussballidentität der Deutschen"
- Easy German: Integration in Germany
https://www.youtube.com/watch?v=yanc4sZuaPE
- Anna Reimann: „Das Wunder von Kreuzberg“ (Fra Mette Hermann og Kirsten Blume: Angekommen, Gyldendal, 2017)
- Fatih Akin: Gegen die Wand, 2003 (film)
Supplerende materiale:
- „Integration som analytisk begreb“ (Fra Margit Anne Petersen m.fl.: Billeder på integration, Systime, 2014)
- ”Integrationstheorie” (Fra: Rikke Taber m.fl.: Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog, Systime, 2017)
- ”Migrantenliteratur” (Fra: Rikke Taber m.fl.: Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog, Systime, 2017)
- ”Oversigt over diskurser i den tyske indvandrerdebat” (Fra Blume, Kirsten m.fl.: Hier ist meine Heimat. Deutsch-türkisches Leben, Tyskforlaget 2010)
Progression:
Et indblik i nogle af de kulturmøder/-sammenstød, der finder sted i Tyskland med fokus på tiden efter murens fald.
Omfang:
ca. 45 ns.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Lytteforståelse; læseforståelse; tekstforståelse og -perspektivering (inden for forskellige genrer); mundtlig redegørelse; samtale og diskussion.
Egen indlæring; kultur / kulturel identitet; historisk bevidsthed; mundtlig udtryksfærdighed; skriftlig udtryksfærdighed; sprogbevidsthed; tekstanalyse og -fortolkning.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628183911",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628183911",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628183911"
}