Sct. Knuds Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sct. Knuds Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 23 TyF/5 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Hold
23 TyF/5 (
1 TyF/5
,
2 TyF/5
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Digitale læremidler
Titel 2
Liebe und Beziehungen
Titel 3
Typisch deutsch
Titel 4
Deutschland als Reiseland
Titel 5
EKSAMEN Gruselgeschichten
Titel 6
EKSAMEN Körperkult
Titel 7
EKSAMEN Die DDR
Titel 8
EKSAMEN Familie
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord:
Ordbøger anvendt:
www.ordbogen.com
www.duden.de
www.ordnet.dk/ddo
Grammatik:
www.minlaering.dk
Indhold
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Liebe und Beziehungen
Forløbet „Liebe und Beziehungen“ er et litterært forløb, der kredser omkring kærlighed og relationer mellem mennesker; hvad enten den er ukompliceret og lykkelig eller problematisk og udfordret. Der har været arbejdet med litterær tekstanalyse og desuden været fokus på at træne mundtligt sprogfærdighed. Parallelt med forløbet er der blevet arbejdet med verbers bøjning (både svage og stærke)
OMFANG: ca. 30 sider
MATERIALE
"Einmal um die Welt" (sang)
Cro, 2012 (1 ns)
"Sommerschnee"
Zimmermann, Tanja, in Neue Zeiten, neu Töne, Lillesøe & Præstekjær, Munksgaard, 1994 (3 ns)
"Telefonseelsorge"
Heine, Ernst W., in Ein- und Reinfälle, Quist & Marrot, Tyskforlaget, 2010 (3 ns)
"Im Juli" (film)
Akin, Fatih, 2000 (15 ns)
"Im Juli" (tekstuddrag)
Özdogan, Selim, in Im Juli, Vestergaard & Vonsbæk, Tyskforlaget (3 ns)
"Das Veilchen" (digt) (1ns)
J.W. Goethe, 1773
ARBEJDSFORMER:
Litterære analyser i gruppearbejde.
Pararbejde (primært ifm. træning af mundtlig sprogfærdighed)
Dialog i klassen på tysk.
FOKUSPUNKTER:
Foruden at træne de mundtlige sprogfærdigheder så skal eleverne også opnå en bedre tekstforståelse af primært litterære tekster og træne anvendelsen af analysebegreber. Der har været særligt fokus på personkarakteristik.
Parallelt med forløbet har eleverne repeteret verbets bøjninger (tider og former).
FAGLIGE MÅL
I dette forløb har eleverne særligt arbejdet med at
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
Indhold
Kernestof:
QuizletVi arbejder videre med teksten "Sommerschnee". Som forberedelse skal I træne gloserne vha. dette Quizlet-link, så læsningen (i timen) går lidt lettere.
Lyt til sangen "Einmal um die Welt" af Cro. Hør den gerne igennem et par gange. Du kan evt. følge med i sangteksten i kompendiet. Vi arbejder med sangen i timen i dag.einmal um die welt - Søg Videoer
I dag arbejder vi med verberne på tysk. Sørg for at du ikke har glemt det, du lærte i AP om verbers tider og former. Hvad kan du huske om fx præsens, præteritum, perfektum, infinitiv etc.? Vi starter blødt ud med de uregelmæssige (men vigtige) verber
Skriv seks sætninger, der handler om dig selv. Alle seks sætninger skal indeholde enten en form af haben eller sein. Skriv gerne sætningerne i præsens. Eksempel: Ich bin 16 Jahre alt, ich habe einen Bruder.
Afsnit
Læs starten af "Im Juli" til og med linje 28 ("...vermutet sie"). Vi kommer ind i historien på et tidspunkt, hvor Juli prøver at få et lift. Hun sidder derfor ved motorvejstilkørslen og håber på, at der er en, der stopper.
Læs resten af teksten "Im Juli" (dvs. fra s. 22, linje 16 og resten).
Vi arbejder videre med filmen og tekstuddraget "Im Juli". Lav en (kort) karakteristik af Daniel. Medbring stikord. Vi taler om den på tysk.
Vi ser resten af filmen "Im Juli" i dag, så ingen lektier.
Find kompendiets sidste tekst, "Das Veilchen" og øv gloserne, som er angivet til højre for digtet. Du skal kunne oversætte de 16 gloser fra dansk til tysk og omvendt og også gerne kunne anvende (nogle af) dem i en sætning. Husk at medbringe kompendie
MinlæringDer er oprettet lektier inde på Minlæring. Øvelserne om verberne er estimeret til at tage 23 minutter. Der er deadline tirsdag aften kl. 22.00.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Typisch deutsch
INDHOLD
Kernestof
”Was sagt die Straße – Was ist typisch deutsch?”:
https://www.youtube.com/watch?v=ctqzFbfsneE
”Was ist typisch deutsch?”:
http://www.focus.de/wissen/mensch/deutsch/stereotype_aid_21930.html
Jan Böhmermann: ”Be deutsch”:
https://www.youtube.com/watch?v=HMQkV5cTuoY
MC Sadri: "Meine Stadt"
https://www.youtube.com/watch?v=ob8ldYEaGsw
Maar, Paul: ”Der Mann, der nie zu spät kam”:
https://dd.systime.dk/index.php?id=145#c1056
Dehmel, Richard: ”Blick auf Hamburg”:
https://dd.systime.dk/index.php?id=145&L=0
”Hamburg – das Tor zur Welt”:
https://www.dw.com/de/hamburg-das-tor-zur-welt/av-17792237
Gruppearbejde: Hamburg – eine Präsentation
- Forskellige hjemmesider omhandlende seværdigheder i Hamburg
SUPPLERENDE MATERIALE
Ordbøger (ordbogen.com)
Grammatikoversigt (Mette Kjær Nielsen)
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Emner
- Hvad er typisk tysk? - Sammenligning af fordomme, stereotyper og fakta
- Hamburg - Viden om byen i historisk, kulturelt, demografisk og økonomisk perspektiv
GRAMMATIK
Sætningsanalyse, akkusativ- og dativ-styrende præpositioner og svage verber, inkl. hjælpeverber
ALMENT
Tekstanalyse. Læse- og høreforståelse. Skriftlighed. Mundtlighed. IT.
ARBEJDSFORMER
Gruppe- og individuelt arbejde, inkl. fremlæggelser, og klasseundervisning
Indhold
Kernestof:
Laves i timen: Fakten über Deutschland.docx
Genopfrisk (AP-)sætningsanalyse, kasus (nominativ, akkusativ, genitiv og dativ) og verbets bøjning i præsens og perfektum
Laves i timen: Paul Maar.docx
Laves i timen: Richard Dehmel.docx
Laves i timen: MC Sadri.docx
Vi arbejder videre med Hamburg-fremlæggelsen
Vi arbejder videre med Hamburg-fremlæggelsen, og forhåbentligt bliver I også helt færdig med den - ellers bliver resten lektie til næste gang.
Færdiggør Hamburg-fremlæggelsen, så I er klar til at fremlægge den på klassen
Laves i timen: Ich will.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Hamburg-Präsentation
04-02-2024
Hvor langt er du med tysk?
07-02-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Deutschland als Reiseland
INDHOLD
Forløbet har introduceret eleverne for Tyskland som rejseland og til destinationer, der ikke altid får plads i undervisningen, således at elevernes billede af Tyskland nuanceres og udvides. Blandt emnerne er mindretallet i grænseregionen, Winklmoosalm, Dresden, Trier, Nordfriesland og das Wattenmeer.
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Fokuspunkterne har koncentreret sig om at give eleverne et basalt, alment og et emnebaseret ordforråd. Eleverne har arbejdet med begrænset brug af computer, fordi de skal lære at stole på deres eget sprog og tale frit. Der laves test uden hjælpemidler og på papir samt mundtlige fremlæggelser. Tanken er at give eleverne faglig selvtillid og troen på, at de kan kommunikere forståeligt uden digitale hjælpemidler og oplæsning.
MATERIALE
a. kernetekster
Materialet er udfærdiget af Kulturakademi: www.kulturakademi.de/dk/materialien/rejsen-gennem-tyskland/. Dertil har vi også set: "Farvel, Berlin" (2016) af Faith Akin.
b. GRAMMATIK
Der er fokus på udenadslære og implementering af de grammatiske fokuspunkter i den mundtlige træning og samtale om teksterne. I forløbet har vi beskæftiget os særligt med ordstilling i hoved- og ledsætning, svage verbers bøjning, adjektivbøjning og modalverber.
ARBEJDSFORMER
Individuelt arbejde, gruppearbejde, pararbejde og klasseundervisning.
FAGLIGE MÅL
Lytteforståelse; læseforståelse; mundtlig redegørelse, analyse; samtale og diskussion; lytte- og læsestrategier; udvidelse af ordforråd (både det almene og det emnebaserede); mundtlige kommunikationsstrategier i kombination med de grammatiske emner, der er gennemgået.
Indhold
Kernestof:
Lav opg. 6, 7 og 8 færdig (bemærk, at der i opg. 8 forventes, at man holder en kort præsentation, så hav den klar til modulets begyndelse)
Lav opg. 3 og 4 til "Winklmoosalm" færdig
Lav Dresden-fremlæggelsen færdig. Forsøg også at lave opg. 1-4 færdig
Øv jer på at fremlægge Dresden-opgaven, så I er klar til at fremlægge den i timen
Lav opg. 4 (s. 22 i kompendiet) og øv jer på opg. 1-2 (s. 33-35 i kompendiet)
Læs "Trinklied an der Mosel" (s. 31-32 i kompendiet) og lav opg. 3-5 og 7-9 til "Trier"-afsnittet (s. 37-40 i kompendiet).
Svage verber - opgaver.docx
1) Læs "Nordfriesland und das Wattenmeer"-teksten (s. 43-47 i kompendiet, inkl. gloseliste) og skriv stikord til den; I får brug for dem i timen.2) Lav opgaven med de svage verber færdig.
1) Kig på billedet (s. 42 i kompendiet) og overvej, hvad der sker af aktiviteter på stranden. 2) Læs artiklen om Rungholt: https://graenseforeningen.dk/leksikon/rungholt 3) Lav opg. 5 (s. 47-48 i kompendiet) som repetition af ordstilling i hoved- og
Lav "Ausstieg" opg. 1-2 (s. 62-64 i kompendiet), modalverbumopgaven (sætning 1-14; oversættelsesdelen er frivillig, men anbefalet) og opg. 1-2 ("Vor dem Film"): Farvel, Berlin - opgaver.docx
Laves i timen ("Nach dem Film"): Farvel, Berlin - opgaver.docx
Vi ser filmen færdig og begynder på "Nach dem Film"-opgaverne
Dagens lektie (foruden at lave "Nach dem Film"-opgaverne til filmen færdig) er at forberede jer vel med opgaverne, I fik udleveret 26/4. Som minimum bør I lave opgavesæt 1 (Adjektivernes svage bøjning: adjektiver-1.pdf ) og opgavesæt 3 (Adjektivernes
Vi samler op på filmopgaverne og tager derefter på foto-safari :)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Test
12-03-2024
Dresden-Präsentation
15-03-2024
Ein Trinklied schreiben
17-04-2024
Hvor langt er du med tysk? Del 2
07-05-2024
Eine Traumbildungsreise planen
19-05-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18,84
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
EKSAMEN Gruselgeschichten
Forløbet har fokus på fortællinger, der får det til at løbe koldt ned ad ryggen. I fortællingerne møder vi karakterer, der kæmper med at forstå og bearbejde det ukendte og fortrængte, som er kommet frem i dagens lys. Det er blevet un-heimlich.
INDHOLD
Wortschatz
Theorie
“Freuds Psychoanalyse” i Fuchs/Sinding: Auf Uns. Gyldendal. 2016, S. 205-207
“Das Unheimliche” (uddrag fra
http://fc.nrsbgym.dk/~bo/gotiskromantik/S0016B7C8
og
https://www.freelancetekstforfatter.dk/wiki/freud-om-det-uhyggelige/
“Die Romantik in Kurzform” i H. Egedal: Gattungen:
https://gattungen.systime.dk/?id=167#c1203
Kernestof:
Caspar David Friederich: “Abtei im Wald” + “Der Mönch am Meer” + “Der Friedhof” + “Der Winter”
Kristof Magnusson: “Die billige Wohnung”. I H. Hückstädt: Lies das Buch. Piper. 2022, S. 9-26.
Johann Wolfgang von Goethe: “Der Erlkönig” (1782) + Rammstein: “Dalai Lama”(2004)
Ferdinand von Schirach: “Anatomie” i Fuchs/Sinding: Auf Uns. Gyldendal. 2016, S 212-217
Isabel Kleefeld (dir.): Liebes Kind (2023), ep. 1: ”Hannah”
Baran bo Odar (dir.): Dark (2017), ep. 1+2
Indhold
Kernestof:
Hej 2g5. Jeg glæder mig max til at møde jer. Vi starter ud med det nye emne. I skal tale tysk og lære en masse nye ord. Det bliver ganz großes Kino. Beste Grüße, Frau Buchwald ✌️
Hallo 2 Ypsilon. Supernemme lektier. Kræver blot kompendium og en blyant. I skal lave opgave 3 på side 3, hvis I ikke nåede det, og så skal I læse om Freuds Psychoanalyse på side 5 og slå de ord på, I ikke kender. Ordene skal noteres i teksten. OBS:
Hej allerbedste 2y. Til i dag skal som det første lytte til denne gode sang NENA | Irgendwie · Irgendwo · Irgendwann [1984] [Offizielles HD Musikvideo] DERUDOVER skal I læse Die billige Wohnung, Teil 1+2 på side 10-11 i kompendiet (HUSK: Der er glose
BONUS, til dem, der gerne vil blive kæmpehajer til tysk: ØV jer i disse ord: IRGEND GRUSELGESCHICHTEN Se eventuelt nyheder på langsomt og nemt tysk (og man kan sætte undertekster til!): tagesschau in Einfacher Sprache
De, der ikke nåede at læse teksten om Freuds Psychoanalyse får chancen igen til i dag (s. 5), men man skal også læse om "Das Eisbergmodell" på side 6 og slå ord op og notere dem i teksten. DESUDEN SKAL man øve sig i disse ord: Småord fra Die Billige
Og dem, der gerne vil øve sig lidt ekstra: Se nyheder for at HØRE noget tysk (det er SÅ supervigtigt) https://www.tagesschau.de/multimedia/sendung/tagesschau_in_einfacher_sprache eller lyt til et par sange på Goethe Instituttets playliste på Spotify
Lav først dette korte Quizlet Quizlet 5-6. DERNÆST: Læs "Die billige Wohnung" færdig (s. 19-24 i kompendiet). Du SKAL lytte til min højtlæsning, mens du læser . Mens du læser/lytter skal du lægge mærke til følgende (som også står midterst på side 19)
Til i dag skal I læse noget på dansk, nemlig om Freuds begreb "Das Unheimliche" på side 7 og 8 i kompendiet (opgave 1 + 2: Marker vigtige begreber, mens du læser). HUSK HØRETELEFONER TIL COMPUTEREN! UH OG vi skal også synge lidt i dag, så I må gerne
MEDBRING: grønt hæfte + computer + skriveredskaber + kompendium + grammatikoversigt. Der er test i timen i dag, og det ville være virkelig wunderbar, hvis man kommer. Ellers bliver det meget bøvlet, og man kommer til at lave den test på et andet tids
Jeg har skrevet til forfatteren af Die billige Wohnung, men han vil ikke løfte svaret for det rigtige svar. OG JEG ER KOMMET TIL AT LAVE EN KONGRUENSFEJL I MIN FØRSTE BESKED. DET ER SÅ PIIIIIIIIIIINLIGT!
Lav opgave 1 på side 26 i kompendiet (du skal bruge din ordbog!) og lav også opgave 1 på side 27. Hertil skal du også bruge din grammatikoversigt, for du skal prøve at bøje adjektivet. Fx "Ein brutaler Mörder". "Eller Ein zufälliges Opfer".
Du skal disse ord udenad. Der er en kort test i timen.
Der er ingen lektier til dette modul. Brug noget af tiden på den skr. opgave til næste uge i stedet ✌️
Hej 2y. I har vist rigeligt at se til, så der er ingen lektier ✌️
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
EKSAMEN Körperkult
Forløbet har fokus på hvilken rolle kroppen spiller for især unge mennesker i Tyskland i dag. Vi undersøger kønsroller og kønsstereotyper, og hvornår for meget kropsfokus bliver usundt.
Anvendt materiale:
- Shirin David: "Bauch, Beine, Po" (2024).
- Arnold Schwarzenegger: "Über Traningsroutinen und Mut". (00:00-03:23)
https://www.youtube.com/watch?v=niQbE1XrhAg
- Körperkult: Süchtig nach Muskeln: Junge Männer und ihr Körperkult (SPIEGEL TV für ARTE Re:) (00:00-09:58)
https://www.youtube.com/watch?v=UwIBWbpQ0Rg
Følgende tre tekster er fra:
Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann: Wer bin ich? Sport und Identität, Gyldendal, 2020:
- Anna Ruppert: "Spieglein, Spieglein an der Wand" (2013) .
- Jan Stremmel: "Mach dich breit" (2017). I
- Kirsten Krehan, Kirsten Stammerjohann: "Einleitung zum Thema: Was ist Körperkult?"
Indhold
Kernestof:
Hej 2y. I er sikkert kvæstede ovenpå studietur, så I slipper let denne gang. MEN: I timen skal vi arbejde videre med digtet "Der Erlkönig", som vi arbejdede med sidst. Hvis man ikke var der, skal man derfor lave opgaverne på side 34-35 i kompendiet.
Send venligst afbud til DB, hvis du ikke kommer til modulet ✌️
Hephep 2y :) Til i dag skal I først skimme teksten på side 42 og understrege alle transparante ord. Transparante ord er ord, som man kan 'gennemskue' uden at bruge en ordbog. Fx berühmt - berømt. Derefter skal I tjekke gloserne nederst på siden, og t
Hej 2y. Jeg HADER at skælde ud, men der var seriøst 7 ud af 19, der havde lavet lektier til sidste modul. Og det synes jeg seriøst er SÅ ærgerligt, fordi jeg jo for filan prøver at gøre lektierne så pædagogiske som muligt, så man lærer og lytter og l
I skal lave lektier til i dag. Sådan er det. FØRST: Se denne instruktionvideo og lav BAGEFTER disse opgaver: Udtaleregler.docx
Der er ingen lektier til dette modul. Er det ikke herligt?
Jeg glæder mig til at høre jeres oplæg.
Modalverber teori øvelser og kreaøvelse.docx
Der skal læses en tekst på side 8 til i dag, og som altid har DB curlet for jer og indtalt den. NÅR I har læst skal I give hvert afsnit en overskrift (på tysk). Der er 6 afsnit. I skal skrive overskriften i hæftet, og DB indsamler 4 tilfældige hæfter
Vil du vide mere om lektien? Her er lidt bonusinfo:
Minlæring
Til i dag skal I lave en lytteøvelse med multiple choice-opgaver. Når videoen stopper, er der nogle spørgsmål i højre side, der skal besvares. Skriv dine svar ned i dit hæfte eller tag et screenshot af dem og sæt dem ind i 'hjemmearbejde' i OneNote.
Bonusinfo om lektien:
Hej 2y. I skal læse videre på teksten "Mach dich breit", som vi påbegyndte i sidste uge. I skal læse Teil I + II, dvs. s. 10 - s. 12 midterst. I skal også besvare spørgsmålene Aufgabe I på side 16 og wahr oder falsch på side 17. Det er en ret stor le
I skal lave opgaven på side 18 i kompendiet. I skal lave det sammen med jeres makker/makkere, så I skal lige mødes online. Send et billede til db@sctknud-gym.dk eller på sms 61698242 med et billede af jer på skærmen. Det er sguda hyggeligt!
Duolinglink
I har duolingo-lektier, og jeg er spændt på at høre om jeres erfaringer!
Oi! Jeg har glemt at give jer formelle lektier for. Men jeg har startet en ny konkurrence på Duolingo. Medbring jeres kompendium til timen. Så laver vi lidt sproggejl. Og så skal vi se lidt julehygge. Kom til tiden, så er I sweeeet.
Spieglein, Spieglein, Teil I
MEDBRING HØRETELEFONER TIL DIN COMPUTER! DET ER VIGTIGT Hvis I ikke var der i timen i onsdags, skal I læse del af af teksten "Spieglein, Spieglein" i kompendiet, mens I lytter til min højtlæsning og opgaveinstruktion her: Spieglein, Spieglein, Teil I
Spieglein, Spieglein, Teil II
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
EKSAMEN Die DDR
Forløbet har fokus på Die DDR: Hvorfor og hvordan blev staten oprettet? Hvordan var dagligdagen i DDR? Hvordan håndterede staten modstand mod styret? Hvordan er situtationen i de tidligere DDR nu?
Kernestof:
Lars Kraume (Regie): Das schweigende Klassenzimmer (2018)
Christa Moog: "Es ist 15 Uhr" (1985). Aus: Kurzgeschichten - einmal anders. Systime, 1994
Johannes R. Becher: "Auferstanden aus Ruinen" (1949)
Mario Röllig: "Begegnung mit der Vergangenheit". Fra iBogen Niemals vergessen:
https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=170
Clueso: "Geisterstadt" (2008). Fra iBogen Niemals vergessen:
https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=171
Supplerende baggrundsstof
Sammmenkog af:
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=225&L=10
https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=123
Foredrag af Anette Herzog baseret på bogen af selvsamme: På vores side af muren. Dansklærerforeningen.
Indhold
Kernestof:
Lav opgave 1+2+3 i vedhæftede dokument. Det er noget dansk tekst, der skal læses i opgave 1+2 og i opgave 3 er der en ultrakort begrebsøvelse på tysk. Det er virkelig ikke verdens største lektie, og jeg glæder mig til at høre, om I lærte noget nyt af
Nej, VRØVL! Det er ikke prøvetid for jer. Beklager. Vi skal se videre på Das schweigende Klassenzimmer. Vi så ca 50 minutter af den sidste time, og den kan findes på Filmstriben, hvis man vil være godt med.
I skal læse side 2 af teksten "Es ist 15 Uhr". I skal øve jer i at læse teksten højt for jer selv. Og I skal understrege ord, der beskriver miljø og personer.
I dag er der en prøve. Det er en god ide at læse op på følgende grammatiske emner (find dem i Tyskgram, fx):
I skal præsentere for hinanden i par.
Vær søde at medbringe høretelefoner + jeres DDR-kompendium! Taaark!
ALLE SKAL LAVE DENNE LYTTEOPGAVE: HAUSAUFGABE.docx Vi skal i modulet arbejde færdig med teksten "Es ist 15 Uhr", som er særligt relevant i forhold til mundtlig eksamen. Så hvis man ikke var der før ferien, skal man altså læse den grundigt til i dag.
Hvis man keder sig i ferien og gerne vil lytte til lidt tysk, kan man se serien Kleo på Netflix. Den er IKKE historisk korrekt, men der er til gengæld ret meget Ramasjang i den. Jeg har også booket en serie til jer på MitCFU, der hedder Brændpunkt Be
Husk jeres kompendier (både DDR og Bundestagswahl!)
- Finde im Internet Bilder aus der ehemaligen DDR. Die Bilder können z.B. Produkte, Monumente, Familien usw. darstellen
PÅ VORES SIDE AF MUREN. MIN HISTORIE. Annette Herzog.pdf
Hej 2y. Se 20 minutter videre på Brændpunkt Berlin på MitCFU (vi nåede ca til minuttal 31). I skal bare selv gå til MitCFU og logge ind, så burde den ligge under materialer. Skriv til mig (eller Sofie eller Benjamin), hvis det driller.
Vær søde at medbringe jeres DDR-kompendier. Vi skal arbejde lidt i det, tænker jeg.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14,21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
EKSAMEN Familie
I forløbet kommer vi omkring forskellige familieformer (Grossfamilie, Kernfamilie, Einelternfamilie) og præsenteres for glæderne, sorgerne, konflikterne i de forskellige familier. Der vil også være fokus på børnenes rolle i familien.
Kernetekster:
- Otto F. Walter: "Cornflakes" (1977). I Hermann, Mette: Los Geht's. Gyldendal
- Caroline Link: Der Junge muss an die frische Luft, 2018 (spillefilm). Tilgået på Filmstriben.
- "Neue Studie: Wie es um Familien in der Schweiz steht". 1.6. 2024
https://www.profamilia.ch/aktuelles/aktuell?view=article&id=2798&catid=9
Fra: Dein Deutschland,
Systime.dk
- Herta Müller: Vater, Mutter und der Kleine (1982)
- Oliver Gehrs: "So leben wir" (2013)
- Daniel Erk: "So leben wir" (2013)
Supplerende:
- "Die moderne Familie" fra Dein Deutschland.
Systime.dk
Indhold
Kernestof:
Hej 2y. Jeg har oprettet en lille læse-aktivitet i Teams. Hvis man gerne vil lytte til en oplæsning af teksten, inden man går i gang, kan man finde optagelsen her. Der er også lidt ekstrahjælp at hente ift svære ord i optagelsen. Så tag dig nu lige d
HVORFOR SKAL JEG LAVE DENNE LEKTIE?
I skal mødes online med jeres makker og øve jeres tyske familie-rollespil. I får de første 10 minutter af timen til at generalprøve, og så skal vi se jeres stykker. I må gerne medbringe rekvisitter, hvis I har brug for det.
Se denne video og skriv nogle stikord i dit hæfte: Was bedeutet Familie für die Leute in dem Video? https://www.youtube.com/watch?v=qTah_xBBdUs
Læs teksten "So leben wir" på side 19-20 i kompendiet. Der er gloser på sidste side i kompendiet, og det er god ide at læse dem igennem inden, du går i gang. Du må læse teksten på to måder:
Bonusinfo om lektien: Uanset, om du vælger tilgang 1 eller 2: Det er rigtig god træning!
HUSK at medbringe tekst om Die Regenbogenfamilie PLUS jeres høretelefoner! HUSK også at lave denne meget hurtige lektie: Oversæt (selv) ikke med AI (det ville være for fjollet) disse genitiv-forbindelser:
Lektien er at læse vedhæftede opgave Mündliche Präsentation Der junge muss an die frische Luft.docx godt igennem. Det er en aflevering, som er sat til 3 elevtimer. Lad os tale om, hvornår det passer jer bedst at få den afleveret. I får tid i timen t
Der skal øves verber til i dag. Tjek vedhæftede liste. Hvor mange verber kan du allerede betydningen af? Vælg 10-15 af dem, du ikke kender og lav din egen ordliste på papir, som du sætter ind i i din tyskmappe De 101 hyppigste tyske verber.pdf
En lektie til det gode vejr. MENS du går en tur: Lyt til ep. 61 af podcasten "14 Minuten" (Folge 61 – Heiraten und Hochzeit in Deutschland). Du kan finde den på Spotify og Apple Podcasts og alle de der tjenester. Hvis I kan disse ord: heiraten: at gi
Der er en skr. prøve kl. 8:00-8:45. Dem, der ikke ønsker at aflægge en sådanne, skal bruge tiden på et eller to afsnit af podcasten 14 Minuten. De, der aflægger prøven, skal huske at medbringe materialer fra forløbet FAMILIE og gerne have følgende i
Sidste prøve.docx
Körperkult WIEDERHOLUNG.pptx BRUGES I TIMEN! (Det er ikke en lektie, no worries!)
Vi repeterer forløbet Körperkult, så det er en god ide at have materialet med :)
Antworten.docx Fragen.docx
Vi arbejder med en prøveeksamen, har jeg besluttet. Så er der ro i maven i forhold til, hvad I skal kunne.
Vi arbejder fortsat hårdt og brutalt frem mod eksamen. Til i dag er det en god ide at grave sit GRUSELGESCHICHTEN-MATERIALE frem! (Det var vist et rødt kompendium)
Hvis man har trukket tysk, er der eksamensforberedende aktiviteter i dag. Alle andre er selvfølgelig velkomne, men hvis man heller vil lave lidt grammatik derhjemme eller se til tysk Netflix, er det helt ok.
Hvis man har trukket tysk, er der eksamensforberedende aktiviteter i dag. Alle andre er selvfølgelig velkomne, men hvis man heller vil lave lidt grammatik eller se til tysk Netflix, er det helt ok.
Hvis man har trukket tysk, er der eksamensforberedende aktiviteter i dag. Alle andre er selvfølgelig velkomne, men hvis man heller vil lave lidt grammatik eller se til tysk Netflix, er det helt ok. Hvis man gerne vil komme og sige TSCHÜSS bare i 5 mi
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628281753", "T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628281753", "H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628281753" }