Holdet 23 TyF/5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 23 TyF/5 (1 TyF/5, 2 TyF/5)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Liebe und Beziehungen
Titel 3 Typisch deutsch
Titel 4 Deutschland als Reiseland
Titel 5 EKSAMEN Gruselgeschichten
Titel 6 EKSAMEN Körperkult
Titel 7 EKSAMEN Die DDR
Titel 8 EKSAMEN Familie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord:

Ordbøger anvendt:
www.ordbogen.com
www.duden.de
www.ordnet.dk/ddo

Grammatik:
www.minlaering.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Liebe und Beziehungen

Forløbet „Liebe und Beziehungen“ er et litterært forløb, der kredser omkring kærlighed og relationer mellem mennesker; hvad enten den er ukompliceret og lykkelig eller problematisk og udfordret. Der har været arbejdet med litterær tekstanalyse og desuden været fokus på at træne mundtligt sprogfærdighed. Parallelt med forløbet er der blevet arbejdet med verbers bøjning (både svage og stærke)

OMFANG: ca. 30 sider

MATERIALE

"Einmal um die Welt" (sang)
Cro, 2012 (1 ns)

"Sommerschnee"
Zimmermann, Tanja, in Neue Zeiten, neu Töne, Lillesøe & Præstekjær, Munksgaard, 1994 (3 ns)

"Telefonseelsorge"
Heine, Ernst W., in Ein- und Reinfälle, Quist & Marrot, Tyskforlaget, 2010 (3 ns)

"Im Juli" (film)
Akin, Fatih, 2000 (15 ns)

"Im Juli" (tekstuddrag)
Özdogan, Selim, in Im Juli, Vestergaard & Vonsbæk, Tyskforlaget (3 ns)

"Das Veilchen" (digt) (1ns)
J.W. Goethe, 1773


ARBEJDSFORMER:
Litterære analyser i gruppearbejde.
Pararbejde (primært ifm. træning af mundtlig sprogfærdighed)
Dialog i klassen på tysk.

FOKUSPUNKTER:
Foruden at træne de mundtlige sprogfærdigheder så skal eleverne også opnå en bedre tekstforståelse af primært litterære tekster og træne anvendelsen af analysebegreber. Der har været særligt fokus på personkarakteristik.
Parallelt med forløbet har eleverne repeteret verbets bøjninger (tider og former).

FAGLIGE MÅL
I dette forløb har eleverne særligt arbejdet med at


– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år

– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et varieret og nuanceret ordforråd samt anvender korrekt morfologi og syntaks
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Typisch deutsch

INDHOLD
Kernestof
”Was sagt die Straße – Was ist typisch deutsch?”:
https://www.youtube.com/watch?v=ctqzFbfsneE

”Was ist typisch deutsch?”:
http://www.focus.de/wissen/mensch/deutsch/stereotype_aid_21930.html  

Jan Böhmermann: ”Be deutsch”:
https://www.youtube.com/watch?v=HMQkV5cTuoY

MC Sadri: "Meine Stadt"
https://www.youtube.com/watch?v=ob8ldYEaGsw

Maar, Paul: ”Der Mann, der nie zu spät kam”:
https://dd.systime.dk/index.php?id=145#c1056

Dehmel, Richard: ”Blick auf Hamburg”:
https://dd.systime.dk/index.php?id=145&L=0

”Hamburg – das Tor zur Welt”:
https://www.dw.com/de/hamburg-das-tor-zur-welt/av-17792237

Gruppearbejde: Hamburg – eine Präsentation
- Forskellige hjemmesider omhandlende seværdigheder i Hamburg

SUPPLERENDE MATERIALE
Ordbøger (ordbogen.com)
Grammatikoversigt (Mette Kjær Nielsen)

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Emner
- Hvad er typisk tysk? - Sammenligning af fordomme, stereotyper og fakta
- Hamburg - Viden om byen i historisk, kulturelt, demografisk og økonomisk perspektiv

GRAMMATIK
Sætningsanalyse, akkusativ- og dativ-styrende præpositioner og svage verber, inkl. hjælpeverber

ALMENT
Tekstanalyse. Læse- og høreforståelse. Skriftlighed. Mundtlighed. IT.

ARBEJDSFORMER
Gruppe- og individuelt arbejde, inkl. fremlæggelser, og klasseundervisning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hamburg-Präsentation 04-02-2024
Hvor langt er du med tysk? 07-02-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Deutschland als Reiseland

INDHOLD
Forløbet har introduceret eleverne for Tyskland som rejseland og til destinationer, der ikke altid får plads i undervisningen, således at elevernes billede af Tyskland nuanceres og udvides. Blandt emnerne er mindretallet i grænseregionen, Winklmoosalm, Dresden, Trier, Nordfriesland og das Wattenmeer.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Fokuspunkterne har koncentreret sig om at give eleverne et basalt, alment og et emnebaseret ordforråd. Eleverne har arbejdet med begrænset brug af computer, fordi de skal lære at stole på deres eget sprog og tale frit. Der laves test uden hjælpemidler og på papir samt mundtlige fremlæggelser. Tanken er at give eleverne faglig selvtillid og troen på, at de kan kommunikere forståeligt uden digitale hjælpemidler og oplæsning.

MATERIALE
a. kernetekster
Materialet er udfærdiget af Kulturakademi: www.kulturakademi.de/dk/materialien/rejsen-gennem-tyskland/. Dertil har vi også set: "Farvel, Berlin" (2016) af Faith Akin.

b. GRAMMATIK

Der er fokus på udenadslære og implementering af de grammatiske fokuspunkter i den mundtlige træning og samtale om teksterne. I forløbet har vi beskæftiget os særligt med ordstilling i hoved- og ledsætning, svage verbers bøjning, adjektivbøjning og modalverber.

ARBEJDSFORMER
Individuelt arbejde, gruppearbejde, pararbejde og klasseundervisning.

FAGLIGE MÅL
Lytteforståelse; læseforståelse; mundtlig redegørelse, analyse; samtale og diskussion; lytte- og læsestrategier; udvidelse af ordforråd (både det almene og det emnebaserede); mundtlige kommunikationsstrategier i kombination med de grammatiske emner, der er gennemgået.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test 12-03-2024
Dresden-Präsentation 15-03-2024
Ein Trinklied schreiben 17-04-2024
Hvor langt er du med tysk? Del 2 07-05-2024
Eine Traumbildungsreise planen 19-05-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EKSAMEN Gruselgeschichten

Forløbet har fokus på fortællinger, der får det til at løbe koldt ned ad ryggen. I fortællingerne møder vi karakterer, der kæmper med at forstå og bearbejde det ukendte og fortrængte, som er kommet frem i dagens lys. Det er blevet un-heimlich.

INDHOLD

Wortschatz
Theorie
“Freuds Psychoanalyse” i Fuchs/Sinding: Auf Uns. Gyldendal. 2016, S. 205-207
“Das Unheimliche” (uddrag fra http://fc.nrsbgym.dk/~bo/gotiskromantik/S0016B7C8 og https://www.freelancetekstforfatter.dk/wiki/freud-om-det-uhyggelige/
“Die Romantik in Kurzform” i H. Egedal: Gattungen: https://gattungen.systime.dk/?id=167#c1203

Kernestof:
Caspar David Friederich: “Abtei im Wald” + “Der Mönch am Meer” + “Der Friedhof” + “Der Winter”
Kristof Magnusson: “Die billige Wohnung”. I H. Hückstädt: Lies das Buch. Piper. 2022, S. 9-26.
Johann Wolfgang von Goethe: “Der Erlkönig” (1782) + Rammstein: “Dalai Lama”(2004)
Ferdinand von Schirach: “Anatomie” i Fuchs/Sinding: Auf Uns. Gyldendal. 2016, S 212-217
Isabel Kleefeld (dir.): Liebes Kind (2023), ep. 1: ”Hannah”
Baran bo Odar (dir.): Dark (2017), ep. 1+2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EKSAMEN Körperkult

Forløbet har fokus på hvilken rolle kroppen spiller for især unge mennesker i Tyskland i dag. Vi undersøger kønsroller og kønsstereotyper, og hvornår for meget kropsfokus bliver usundt.

Anvendt materiale:
- Shirin David: "Bauch, Beine, Po" (2024).
- Arnold Schwarzenegger: "Über Traningsroutinen und Mut". (00:00-03:23) https://www.youtube.com/watch?v=niQbE1XrhAg
- Körperkult: Süchtig nach Muskeln: Junge Männer und ihr Körperkult (SPIEGEL TV für ARTE Re:) (00:00-09:58) https://www.youtube.com/watch?v=UwIBWbpQ0Rg
Følgende tre tekster er fra:
Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann: Wer bin ich? Sport und Identität, Gyldendal, 2020:
- Anna Ruppert: "Spieglein, Spieglein an der Wand"  (2013) .
- Jan Stremmel: "Mach dich breit" (2017). I
- Kirsten Krehan, Kirsten Stammerjohann: "Einleitung zum Thema: Was ist Körperkult?"


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EKSAMEN Die DDR

Forløbet har fokus på Die DDR: Hvorfor og hvordan blev staten oprettet? Hvordan var dagligdagen i DDR? Hvordan håndterede staten modstand mod styret? Hvordan er situtationen i de tidligere DDR nu?

Kernestof:
Lars Kraume (Regie): Das schweigende Klassenzimmer (2018)
Christa Moog: "Es ist 15 Uhr" (1985). Aus: Kurzgeschichten - einmal anders. Systime, 1994
Johannes R. Becher: "Auferstanden aus Ruinen" (1949)
Mario Röllig: "Begegnung mit der Vergangenheit". Fra iBogen Niemals vergessen: https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=170
Clueso: "Geisterstadt" (2008). Fra iBogen Niemals vergessen: https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=171


Supplerende baggrundsstof
Sammmenkog af:
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=225&L=10
https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=123

Foredrag af Anette Herzog baseret på bogen af selvsamme: På vores side af muren. Dansklærerforeningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14,21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EKSAMEN Familie

I forløbet kommer vi omkring forskellige familieformer (Grossfamilie, Kernfamilie, Einelternfamilie) og præsenteres for glæderne, sorgerne, konflikterne i de forskellige familier. Der vil også være fokus på børnenes rolle i familien.

Kernetekster:

- Otto F. Walter: "Cornflakes" (1977). I Hermann, Mette: Los Geht's. Gyldendal
- Caroline Link: Der Junge muss an die frische Luft, 2018 (spillefilm). Tilgået på Filmstriben.
- "Neue Studie: Wie es um Familien in der Schweiz steht". 1.6. 2024
https://www.profamilia.ch/aktuelles/aktuell?view=article&id=2798&catid=9
Fra: Dein Deutschland, Systime.dk
- Herta Müller: Vater, Mutter und der Kleine (1982)
- Oliver Gehrs: "So leben wir" (2013)
- Daniel Erk: "So leben wir" (2013)


Supplerende:
- "Die moderne Familie" fra Dein Deutschland. Systime.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer