Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023b TyFBA (1b TyFBA, 2b TyFBA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
Mein Deutchbuch – mein-deutschbuch.de
Duden.de – duden.de
minlæring – minlaering.dk
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger) – ordbogen.com
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ein neuer Anfang
I dette emne har eleverne læst forskellige tekster, der knytter sig til emnet "Ein neuer Anfang". Der er fokus på overgangssituationer og tidens betydning for den enkeltes liv. Der er fokus på temaet igennem forskellige genrer, og eleverne har lavet fremlæggelser om en østrigsk dokumentar.
MATERIALE:
a. Kernetekster:
- Bendzko, Tim: ”Keine Maschine”, 2016 (1 ns.): https://www.youtube.com/watch?v=u5Vz7obL460
- Clueso: ”Neuanfang”, https://www.youtube.com/watch?v=Q8Xfau2A8eY (1 ns.)
- Franck, Julia: "Streuselschnecke". Fra "Ein neuer Anfang" ved Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove, Lindhardt og Ringhof, 2013. (ca. 1,5 ns)
- TV2 (udg.): "Natascha Kampusch - 10 år efter flugten", 2016, østrigsk dokumentar:
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=021608232245 (ca. 50 min. = ca. 16,5 ns.)
b. Supplerende materiale:
- Kampusch, Natascha: "3096 Tage", 2010 (Auszug) in: Mathilde Nygaard Beck, Christina Hove, Ein neuer Anfang, Lindhardt og Ringhof 2013 (ca. 3,5 ns.)
- Naegeli Arnhild, Peter: ”10 år efter flugten fra rædselshuset: Nu passer Natascha Kampusch blomsterne i haven", TV2 Nyhederne, den 23. aug. 2016: https://nyheder.tv2.dk/udland/2016-08-23-10-aar-efter-flugten-fra-raedselshuset-nu-passer-natascha-kampusch-blomsterne-i (5 ns.)
Omfang: Ca. 20 ns. + supplerende materiale 8,5 ns.
c. Grammatik:
Eleverne har arbejdet med sætningsanalyse, sein, haben, werden, bestemt og ubestemt artikel og svage verber samt kort om præpositioner og modalverber.
ARBEJDSFORMER:
- Individuelt arbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Plenumarbejde
FAGLIGE MÅL:
- Udtaletræning
- Arbejde med tekstfortolkning af forskellige genrer: digte/sange, novelle og romanuddrag samt tv-dokumentar.
- Se østrigsk dokumentar og arbejde projektorienteret med denne.
- Grammatik
- Tests uden brug af computer som evaluering af skriftlige færdigheder og grammatisk/sproglig forståelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Wer bin ich?
|
19-12-2023
|
Kampusch-Präsentation
|
30-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deutsche Popmusik
Undervisningsbeskrivelse - Vom Herz zum Kopf (6 moduler)
Fokus: nedslag i tyske popmusik for at høre det tyske sprog og arbejde med hverdags ordforråd og andre kreative øvelser
Materieale - kompendium
Cro: Traum
Clueso: Wenn du mich liebst
Annett Louisan: Das alles wär nicht passiert
SDP: Die Nacht von Freitag auf Montag
12 NS (inkl. grammatikøvelser)
Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,
Faglige mål:
- læse og forstå forskellige ubearbejdede tysksprogede sangtekster
- få et kort indblik i samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer samt lytteforståelse
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens kulturforståelse
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Jung sein damals und heute
Undervisningsbeskrivelse - Jung sein damals und heute
Fokus: nedslag i nogle ungdomsfænomener i forskellige tider
Materieale - kompendium
Film: Der ganz grosse Traum
Im Juli
Texte:
Das Schulsystem in Deutschland
http://www.bildungsxperten.net/wissen/das-schulsystem-in-deutschland-funktionen-und-aufgaben/, d. 16/01-2017
Max und Moritz - Fünfter Streich
In: Wilhelm Busch, Bildergeschichten, Eurobuch 1998
Folge deinem Herzen
In: Marcel Althaus, Try Hard! Pötz & Betzholz Verlag 2017
Dann brach die Welt zusammen
In: Dörte Hansen, Seither denk ich dauernd an Dich, Arche 2016
Lied: Programmiert von Tim Bendzko + Aufgaben
In: Kate Fuchs & Mathilde Sinding, Auf uns grundbog, Gyldendal 2016
Chronik einer Liebe von Tobias Moorstedt
In: Kate Fuchs & Mathilde Sinding, Auf uns grundbog, Gyldendal 2016
25 NS (inkl. grammatikøvelser)
Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,
Faglige mål:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede ældre og nyere tysksprogede tekster
- få et kort indblik i historisk, samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens kulturforståelse og interkulturelle kompetencer
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628291087",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628291087",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628291087"
}